Posl. Katz (německy):
Slavná sněmovno! Projednávaný
návrh zákona tisk 1304 znamená nové
prodloužení zákona, jímž se vláda
opět vyhýbá tak palčivému řešení
problému bytové péče. Bylo by vskutku
nejvýš na čase, aby vláda konečně
jednou přikročila k vyřešení
této otázky, především aby učinila
skutečna, opatření, jimiž by účinně
čelila ohromné bytové nouzi, jíž
trpí tisíce lidí. Nikdo nemůže
tvrditi, že by zákon, který má býti
prodloužen, a příslušné ony zákony
vůbec prakticky a s úspěchem řešily
bytovou péči. Od té doby, co byl zrušen
zákon o zabírání bytů obcemi,
není po péči v tomto oboru ani stopy. Příslušné
úřady se o platná bytová opatření
nestarají ani v nejmenším. Zákonný
zákaz, že se několik bytů nesmí
spojovati a slučovati, že prázdné byty
musí býti ohlašovány, právo okresní
politické správy zabírati prázdné
byty, ustanovení, že není
dovoleno, aby někdo měl v jedné obci dva
nebo několik bytů a že se bytů nesmí.
užívati pro jiné účely,
to vše jsou věci, které: jsou jen na papíře,
ve skutečnosti se však neprovádějí.
Tak se z opatření bytové péče:
praxí úřadů stala fraška. Nelze
se tomu ovšem diviti při reakční a protisociální
orientaci dnešní vlády. Důsledně
se vyhýbá účelné úpravě
této otázky, tak důležité pro
lid, libuje si v tajnůstkářství a
tím stává se situace den ze dne neudržitelnější.
Vláda nechť konečně jednou prohlásí,
co chce v této věci učiniti, nechť nám
řekne, jak si představuje budoucí úpravu
bytové péče, podporování stavebního
ruchu a ochranu nájemníků. Nyní platny
zákon o stavebním ruchu jest nejen reakcionářský,
poněvadž ruší ochranu nájemníků,
ale také plně prokázal,
že naprosto nedostačuje. 120 milionů povolených
na podporu stavebního ruchu byla ovšem částka
příliš nízká a nemohla nic změniti
na strašlivé bytové nouzi. Vedle toho úřady
ještě sabotují tento sám o sobě
špatný zákon. Aspoň u německých
uchazečů tomu tak je.
Sta podaných žádostí o udělení
státního příspěvku dodnes nebylo
vyřízeno. Uchazeči jsou také trýzněni
byrokratickými opatřeními úřadů,
takže mnoho jich raději o záruku nežádá.
Co si po této stránce dovoluje
svatý Byrokracius, dokazuje dopis oddělení
pro stavební ruch u zemské politické správy,
který dostal jeden občan ucházející
se o státní záruku. V tomto dopise se praví:
"Čekatel domu nechť uvede rodinné poměry
a oznámí, proč chce stavěti vlastní
dům. K tomu budiž připojeno úřední
potvrzení, že podle §u
10 uvedeného nařízení jest novostavba
domu nutná." To jest zajisté vrchol byrokratické
moudrosti. Čekatel, je to dělník, staví
si ovšem dům z pouhé zpupnosti a z přepychu,
nikoliv však, aby opatřil své rodině
střechu nad hlavou. V okrese falknovském
zažádalo o záruku asi 30 lidí, dodnes
však ještě nedostali vyřízení.
Ba hrozí nebezpečí, že tyto žádosti
budou vůbec zamítnuty, poněvadž ministerstvo
stojí na stanovisku, že úroky z nezaručené
zápůjčky smějí činiti
jen 7% a ze zaručené jen 6%.
Kde si má člověk za takovýchto
podmínek tyto zápůjčky opatřiti,
to ovšem ministerstvo neříká. Toto opatření
zcela jasně odporuje §u 23 prováděcího
nařízení, v němž se praví,
že úroková míra nemá zpravidla
převyšovati právě obvyklou míru
z hypotekárních zápůjček
spořitelen, které jsou nejblíže bydlišti
nebo sídlu věřitelovu. Přes toto jasné
ustanovení jest záruka odpírána zajisté
jen proto, aby bylo lze žádost vůbec zamítnouti.
Tak uchazeči, kteří již stavbu vystavěli
a počítali se zárukou, jsou doháněni
k zoufalství. Jest přímo
ostudou, co si ministerstvo v této věci dovoluje.
Za takovýchto poměrů nelze vůbec mluviti
o podpoře stavebního ruchu. Co vláda k podpoře
stavebního ruchu dosud udělala, bylo skutečně
nepatrné a podle zjištění odborového
přednosty Kubišty činí
na malé byty jen 200 milionů Kč. To jest
ostuda!
Pan ministr financí zcela prostě nařídil,
že se z peněz na sociální pojištění
má vyplatiti jedna miliarda silničnímu fondu.
Nechci říci, že není třeba naše
silnice dáti do pořádku, avšak mnohem
naléhavěji jest třeba zmírniti bytovou
nouzi. Proč nenařídil pan ministr financí.
aby se zřídil také stavební fond?
Naše vláda mohla by si vzíti příklad
z velkolepé bytové péče měšťáctvem
tak nenáviděné rudé Vídně.
Vídeň vystavěla dosud 30.000 bytů,
které vyhovují po každé
stránce a jejich nájemné jest pro nájemníky
také přístupné. Nájemné
jest ve Vídni značně nižší
než u nás. V nových obecních domech
ve Vídni činí nájemné z bytu
ve výměře 35 m2 17,50 Kč.
z bytu 45 m2 22,50 Kč a z bytu 60 m2
30 Kč. Porovnáme-li to s naším nájemným,
teprve uhlídáme, jaké požehnání
přináší obyvatelstvu vídeňská
bytová politika a jak je blahodárná, a v
Praze se platí z bytu ve výměře 35
m2 místo 17,50 Kč nájemného
50 až 150 Kč. ve starém domě podle zákonitě
zvýšeného nájemného 40
až 70 Kč. Poněvadž však nájemné
jest většinou nezákonně zvyšováno,
přijdou byty ještě dráže. V soukromé
novostavbě platí se 200 Kč až 600 Kč
měsíčně, ba bylo dokonce zjištěno,
že se z bytu v novostavbách žádalo ročně
8000 Kč až 15.000 Kč. Tak tomu je v Praze,
na venkově tomu není lépe. Nyní uvažte,
že novým finančním zákonem byl
úplně znemožněn stavební ruch
podporovaný - obcemi. Velmi mnoho obcí, aby jen
poněkud zmírnily nejnaléhavější
bytovou nouzi, stavělo dříve obytné
domy z obecních peněz. To již, nyní
nebude možno, neboť většina obcí
nebude moci platiti ani mzdy a platy svým dělníkům
a zaměstnancům, takže na ostatní účely
nic, nezbude. Tak se tedy stará vláda v každém
směru, aby se poměry v naší péči
o byty. zhoršily místo
zlepšily; poměry, které máme v oboru
bytové nouze, jsou strašlivé. Uvedu jen několik
příkladů: Okresy falknovský, loketský,
karlovarský, chebský, kraslický a mariansko-lázeňský
zřídily prostřednictvím okresních
správních komisí bytové referáty,
které zjistily strašlivý materiál. Bytová
nouze zahnala lidi do sklepů, na půdy, do dřevěných
kůlen, do polních a skalních jeskyň,
a tím tito lidé mravně a morálně
i zdravotně propadají zkáze. V městě
Falknově jest bez bytu asi 200 stran, u města Chebu
hlásilo se o byt 270 lidí. Ve 237 případech
byla obydlí shledána zdraví škodlivými,
z těchto opět 128 bylo obydlí vlhkých
s mokrými podlahami, která se nedala náležitě
větrati a bez dostatečného světla.
V obytných místnostech o velikosti 10 m2 bydlí
strany se 7 až 10 lidmi. Průměrně připadá
v Chebu na jednoho obyvatele 3 1/2 m2 obytné
plochy. V okrese karlovarském bydlí v 1935 místnostech
asi 10.000 lidí. 13% veškerého obyvatelstva
bydlí v bytech o jedné místnosti. V samotné
Praze hledá byty asi 20.000 lidí, jejichž nároky
nelze uspokojiti. Zoufalí lidé
jsou doháněni dokonce k sebevraždě.
Zprávy lékařů o onemocnění
ze špatných bytových poměrů jsou
prostě otřásající. V těchto
zprávách vystupují obrazy hrozné bídy,
která rozvrací všechny základy lidské
mravnosti. Tuberkulosa a pohlavní nemoci nalézají
dobrou výživnou půdu v této bytové
nouzi, kde smrt má bohatou žeň. Tak lid propadá
zkáze a umírá, aniž by zbožní
křesťané, sedící ve vládě,
agrárníci překypující nacionalismem
a proslulí zachránci živností byli tím
dotčeni a pokusili se zjednati nápravu.
Jedinou péčí vlády jest zahájiti
sanaci majetníků domů a vedle toho jim umožniti,
aby se bez obtíží obohacovali na útraty
nájemníků. Tak se v ministerstvu sociální
péče, které by si spíše zasloužilo
jména ministerstvo pro sociální zbídačení,
pracuje o návrhu zákona,
jenž má nahraditi zákon o ochraně nájemníků,
který má platiti do 31. března 1928. Podle
tohoto zákona má sice formálně ochrana
nájemníků zůstati, avšak nájemné
má býti sedmkráte zvýšeno. To
se musí člověk skutečně chytiti
za hlavu a tázati se, zda vládní
strany žijí na měsíci. Což skutečně
neznáte poměrů pracujícího
obyvatelstva? Pánové, jděte přeci
mezi lid, abyste viděli a poznali, v jakých strašlivých
poměrech musí žíti. Což se skutečně
domníváte, že pracující lidé
mohou snésti nove finanční
zatížení? Touto zločineckou politikou,
kterou nyní provádí měšťácká
vládní většina, dělnictvo musí
vykrváceti. Dostali jsme se šťastně tak
daleko, že proti jiným státům máme
nejnižší mzdy. Vládním hyenám
nestačí, že mohou bezohledně drancovati
lid cly, daňovou reformou a dalšími
reakčními zákony, nyní má ještě
také dojíti k polnímu tažení
na obohacení majetníků domů. Hospodářská
situace dělnictva jest vládním stranám
prostě Hekubou. Vláda se velice stará o domácí
pány, o zvýšení jejich zisku, avšak
pro hospodářskou bídu
dělnictva nemá ani jiskřičky porozumění.
To vidíme nyní opět velmi zřetelně
při požadavcích hornictva.
Majitelé dolů, jejichž zisky rok od roku rostou,
a mají miliony přebytků, řízně
odmítli žádost horníků za jednorázovou
drahotní výpomoc. Co je jim do nouze jejich otroků
v dolech, hladovějících se svými rodinami.
Vláda chová se k tomuto neslýchanému
postupu nadutých majitelů dolů nečině,
necítí svou povinnost zasáhnouti a postarati
se, aby více než skrovné požadavky horníků
byly splněny. Ovšem, když šlo o zvýšení
platů duchovním, tu byla vláda ihned pohotově
a miliony z daní byly vynaloženy ve formě kongruy
na tento účel. Pro horníky nemá však
vláda porozumění, ačkoliv strašlivě
trpí nejbídnějšími platovými
poměry. Ve falknovském důlním
revíru jsou horníci, kteří pracují
již po léta jen tři a čtyři směny
týdně. Výdělek těchto dělníků
činí týdně 90 Kč až 150
Kč. Domníváte se, pánové, že
tito horníci mohou snésti nové zvýšení
nájemného? Nestyděli jste se zdražiti
dělníkům potraviny agrárními
cly, zvýšiti ceny cukru daní z cukru a zbytek
platů vymačkati nestydatým přitažením
daňového šroubu. Nyní mají tito
dělníci platiti ještě také vyšší
nájemné. Než to vše zdá se býti
občanské vládě stále ještě
příliš málo. Připravuje se nový
útok na kapsy pracujícího
lidu. Zamýšleným zavedením nových
obecních dávek má býti znovu puštěno
žilou pracujícímu lidu. Vedle vyššího
nájemného má se ještě zavésti
pro obce dávka z nájemného, která
se vyměřuje pro každou obytnou místnost,
počítaje v to i kuchyň, částkou
50 Kč ročně. K tomu
připočtěte zamýšlené přirážky
k vodnému. k poplatku za odvážení smetí
a ke stočnému, které rovněž mají
činiti 50 Kč měsíčně
a které mohou býti zvýšeny až do
45% nájemného. Mimo to další nepřímé
dávky z masa, piva atd. Jsme zvědavi, jak se z toho
budou odpovídati drobným obchodníkům
a živnostníkům naši neohrožení,
vládě věrní živnostníci,
když dávka ze živnostenských místností
a místností obchodních má činiti
měsíčně z každé místnosti
100 Kč, s přirážkami 190 Kč.
Sta těchto drobných obchodníků
nebude moci tuto dávku opatřiti. Jest to prostě
šílenství, z kterého zde děláte
metodu. Takové to jsou tedy perspektivy, které se
otvírají, zkoumáme-li bytovou péči,
jak ji máme v tomto státe: Nic pro pracující
lid, ale vše pro nenasytnou a neukojitelnou
touhu měšťácké třídy
po zisku. Buď nic nebo jen nedostatečné částky
na stavbu nových bytů, ale nesčetné
miliony na nové válečné tanky, vrhače
plamenů, válečná letadla, bomby s
jedovatými plyny, kasárna a cvičiště.
Místo bytové péče staráte se
o vražednou kulturu. To jest dosavadní výsledek
politiky křesťansko-agrárního měšťáckého
bloku. Budou-li uskutečněny záměry
této vlády pokud jde o podporu stavebního
ruchu a ochranu nájemníků, dosáhne
dosud provozovaná politika ochuzování lidu
svého vrcholu. K vyhladovění,
k politickému, hospodářskému a sociálnímu
oloupení lidu o práva přistoupí pak
hromadný zjev vystěhovávání
nájemníků a ještě větší
nouze o byty. Tím budou i posledním a nejzaostalejším
dělníkům otevřeny oci, budou pomáhati,
aby tento reakční kapitalistický německo-český
občanský blok byl svržen rychleji. Při
této příležitosti znovu vznášíme
své požadavky, které vrcholí v tom,
že navrhujeme, aby co nejdříve byl podán
návrh bytového zákona, jímž se
ochrana nájemníků zachovává
neztenčena i na dále a státní podpora
stavebního ruchu obnovuje se aspoň v
rozsahu zákona č. 45/1922. Aby tento návrh
mohl býti projednán pečlivě a nikoliv
překotně, budiž účinnost zákona
o ochraně nájemníků a IV. hlavy zákona
o stavebním ruchu prodloužena do konce roku 1928.
(Potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)
Místopředseda Horák
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Biňovec. Uděluji mu slovo.
Posl. Biňovec: Slavná
sněmovno! Neřestí našeho zákonodárství
je krátkodobé terminování působnosti
zákonů tak důležitých jako jsou
zákony k řešení bytových otázek.
Tato okolnost má pak za následek, že se v meritu
zákona nemůže jíti do takových
podrobností, jak řešení jednotlivých
problémů vyžaduje. Tutéž vadu má
také osnova právě projednávaného
zákona o mimořádných opatřeních
bytové péče, jejíž působnost
určuje se zase jen na dobu 6 měsíců.
Praktické provádění dosavadního
zákona je v některých případech
zbytečně ztrnulé, neboť orgány
státní správy, i v případech,
kde toho třeba není, nebo kde obsazení bytů
může býti účelnější
a sociálně spravedlivější, neupouštějí
od svého disposičního práva a trvají
na tom, aby byt, i když toho potřebí není,
pro státní zaměstnance zachován byl.
Restrikce a předčasné pensionování
různých státních zaměstnanců
a zejména také našeho učitelstva má
za následek vypovídání státních
zaměstnanců a učitelů z naturálních
bytů, čímž se bytové poměry,
zejména také v obvodu větších
měst, nesmírně ztěžují
a bylo by zde opravdu třeba, aby zákon tak důležitý,
jako je předloha právě projednávaného
zákona, netýkal se jen
bytové péče pro státní zaměstnance,
nýbrž měl by se aspoň vztahovati na
okruh té působnosti, která by umožnila
zřízencům, úředníkům
a různým státním zaměstnancům
nabýti bytu i tehdy, když ze státní
služby jsou propouštěni.
Krátkodobá působnost zákonů
bytových zavinila, že nebyl vzat při tom zřetel
na mnohé velmi vážné momenty distribuce
bytové. Hlavní páteří zákona
je jen ochrana proti výpovědi a proti zvyšování
nájemného, zatím co bychom měli věnovat
opravdu velkou pozornost tomu, aby byty bylo
dostatečným způsobem disponováno a
aby pokud možno každý zaměstnanec dostal
byt tam, kde váže ho existenční otázka,
tam, kde obstarává si svůj výdělek
a zaměstnání.
Dosud nebylo v této otázce naprosto
nic podniknuto a následkem toho vidíme v praktickém
životě, že desetitisíce různých
zaměstnanců denně prožívají
torturu jízdou vlaky a různými jinými
dopravními prostředky do měst a zase nazpět.
Je tu problém, který čeká na své
vyřešení v tom smyslu, abychom také
zbavili naše zaměstnance těch zbytečných
finančních, časových
a jiných obětí, které dnes při
dnešní bytové kalamitě musí přinášeti.
Přesto, že jsme se několikráte dožadovali,
už za dřívějších koaličních
systémů, dlouhodobého působení
všech zákonů týkajících
se bytových otázek, nikdy jsme nemohli pro
odpor ostatních občanských stran prosaditi
cílevědomé a dlouhodobé řešení
těchto problémů.
Překvapuje proto dnes názor pana kol. Ježka,
že přichází po 2 letech a znázorňuje
statisticky bytovou nouzi u jednotlivých kategorií
státních zaměstnanců, když už
před 2 roky právě stoupenci a příslušníci
nár. demokracie dokazovali, že je třeba, aby
se bytová péče a bytová otázka
řešila uvolněním výpovědí
a uvolněním činží, uvolněním
bytů vůbec, a jedině tak prý by bylo
možno, abychom přišli do normálních
poměrů bytových. Dnes
pan rada Ježek dokazoval,
jak palčivou je otázka pro státní
zaměstnance na železnicích a v jiných
oborech státní správy. Mohu jenom vítat
doklady, které zde přednesl, a byl bych tomu velmi
povděčen, kdyby vláda a s ní také
příslušné úřady vzaly
statistický materiál p. kol. Ježka
za podklad k příštímu řešení
a upravení osnovy zákona o bytových otázkách
a aby konec konců slova, která zde byla p. kol.
Ježkem pronesena, brána byla také poctivě
v úvahu. Zejména ovšem bych velmi prosil, aby
také strana, k níž pan kol. Ježek náleží,
vyvodila ze statistiky zde přednesené důsledky,
a aby také tam, kde o to jde, v obcích, příslušníci
nár. demokratické strany postavili se na stanovisko
reálného řešení bytové
otázky a nevzpírali se, když socialistické
strany domáhají se praktickým způsobem
řešiti bytovou otázku. Mám za to, že
při dlouhodobé působnosti zákona,
který měli jsme v úmyslu budovati v minulém
systému koaličním, úkol by se dal
vyřešiti řádným způsobem
pomocí distribuce bytové. Jest možno pro majitele
domů a současně nájemníky,
kteří by hodlali dobrovolně změniti
byty se zřetelem na jejich místo povolání,
mnoho učiniti, na př. tím, že bychom
poskytli majitelům domů určité úlevy
v tom případě, když by byty dali k disposici
směně bytové, že bychom mohli
pomocí úlev dopravních značně
mnoho prospěti nájemcům a tak na účet
dopravy umožnili jim snadné přesunutí
jejich dosavadního bydliště tam, kam je volá
jejich povolání. Tyto otázky čekají
na své vyřešení. Bylo by analogické
s předlohou, kterou projednáváme, kdybychom
širší vrstvy našeho obyvatelstva učinili
účastnými na vyřešení
celého bytového problému. Tyto věci
jsou nesmírně důležité a praxe
nám ukazuje, že bychom nemuseli ani tak příliš
mnoho všude protežovati stavby bytů, kdyby na
druhé straně hospodařilo
se náležitým způsoben v distribuci bytové.
V dnešní době, do níž spadá
časově projednávání osnovy
zákona, nadhozeny byly veřejnosti velmi důležité
otázky, týkající se bytových
poměrů. Nejvyšší soud vydal dne
31. srpna 1927 výnos o tom, jak si představuje a
co vidí ve státní záruce naproti stavebníkům
a všem zájemníkům, kteří
se podíleli na dobrodiní zákona o stavebním
ruchu. Veřejnost naše je v pravém slova smyslu
výnosem Nejvyššího soudu pobouřena,
zatím co vláda, ač jest povinna o obsahu
dřívějšího
zákona s ohledem na zmíněný
výnos něco říci, mlčí,
a nevysvětlila dosud obsah a tendenci zákona o stavební
záruce.
Chci jako spolučinitel při budování
zákona o státní záruce projeviti zde
názor, který byl sdílen všemi členy
bývalých komisí koaličních,
strana který plynul z přesvědčení,
že obce, družstva i soukromí stavebníci
nemohou bez státní podpory - tedy nejen bez státní
záruky - bytovou otázku řešiti a pouštěti
se do staveb státem nepodporovaných. Nemohli jsme
při konstruování zákonů o státní
záruce najíti v našem
slovníku vhodného pojmenování pro
formu, jíž stát finančně podpoří
stavbu obytných domů různých korporací
a proto jsme uvízli na označení této
podpory slovem státní záruka. Dali jsme však
výraz podstatě této státní
služby v prováděcím nařízení
k zákonům ze dne 200. března 1921, čís.
35 z 25. ledna 1923 a k čís. 58 ze 7. března
1924. V prováděcím nařízení
v §u 29 výslovně stojí: "Stát
přejímaje záruku se jmenovitě zavazuje
věřiteli, že bude sám zapravovati ve
lhůtách splatnosti celou anuitu, úrok
a úmor a jiné v dlužných úpisech
vymíněné platy." To znamená,
že stát zde bere na sebe absolutní povinnost
zaplatiti to, k čemu se zavázal. Ba, v praksi jde
konec konců zákon i jeho nařízení
dále. A i v tom případě, kdyby stavebník,
který má výpůjčku na
I. hypotéku, různými okolnostmi nebo
poměry byl dohnán k nemožnosti placení
úroku a úmoru na I. hypotéku, zavazuje se
stát i tyto povinnosti za stavebníka plniti. Na
základě toho bylo by třeba, aby s tohoto
místa zástupce vlády prohlásil, že
rozhodnutí Nejvyššího
soudu je nesprávné, že je to omyl, který
by opravdu vzbudil u širokých mas našeho obyvatelstva
nedůvěru k našemu zákonodárství.
Nejvyšší soud nesprávně vychází
z názoru. že se státní záruka
ve smyslu zákona o stavebním ruchu rovná
§u 1358 obč. zák. Když jsme budovali zákony
o stavebním ruchu. právě toto jsme měli
na paměti, a již tehda jsme ukazovali nejen v poradách,
ale i s tohoto místa sněmovny, že pojem záruky
podle obsahu zákona o stavebním ruchu není
totožný s občanským zákoníkem
a jeho § 1358 a že tentokráte nemajíce
jiného označení pro státní
podporu, volíme označení té podpory
jako záruku, která ovšem znamená efektivní
plnění povinnosti se strany státu na prospěch
stavebníků jejich věřitelům.
Velectění pánové, bylo by na čase,
aby se n: ve veřejném mínění
nebudila nedůvěra k našemu zákonodárství.
Starost o to má míti v prvé řadě
vláda, která pořáde mluví o
konsolidaci hospodářských a finančních
poměrů, co zatím Nejvyšší
soud a často i jiní státní orgánové
svým rozhodnutím vyvolávají vzrušení
v naší veřejnosti. Je na čase, aby vláda
přikročila k tomu, aby veřejnost ve věci
jí se týkající byla řádným
způsobem informována.
Praktické provádění finanční
služby státu ve smyslu zákona o stavebním
ruchu jest řádným způsobem plněno.
Peněžní ústavy si pochvalují,
že státní orgánové řádně
své závazky, které daly jednak věřitelům
a vedle toho stavebníkům, včasnými
poukazy a včasným proplácením úroků
a anuit plní a proto je nutno, abychom tento dobrý
úkol státní nijakým způsobem
nečeřili, nýbrž naopak, abychom
na základě toho jen důvěru ve stát
a jeho zákonodárství získávali.
Mám však za to, že je potřebí také
něco říci k otázce regrese státu,
kterou tak často pan sekční šéf
Kubišta nadhazuje stavebníkům v prospěch.
Vedle zákonů o stavebním ruchu čís.
100, 135 a 58 z různých ročníku měli
jsme v působnosti také zákon č. 102,
tak zv. zákon odpisový, jinak také lex Rašín
zvaný. Pomocí tohoto zákona se
odepsaly kapitalistickým společnostem na luxusní
domy a byty, na různé továrny a jiná
zařízení, na reparatury různých
budov atd. veliké miliardové obnosy, jejichž
skutečná suma není až dosud nikde vykázána.
My jsme několikráte při různých
příležitostech jak v rozpočtovém
tak v soc.-politickém výboru i v této sněmovně
žádali, aby ministerstvo financí v těchto
otázkách bylo si vědomo
své povinnosti a aby také prostřednictvím
svých orgánů zjistilo, jak veliké
obnosy na účet a v neprospěch státu
byly odepsány právě na tyto účely
bytové,
A proto dnes nemůžeme jinak, než trvati na tom,
že dokud v tomto oboru státní působnosti
nebude zjednán pořádek, dokud nebude zjednán
náležitý přehled finanční
bilance tohoto oboru, do té doby se nemůže
žádný orgán státní opovážiti
na lidech, jejichž nárok na státní záruku
byl řádně vymezen a kategorie oprávněnců
byly zákonem přesně stanoveny,
žádati, aby tito lidé spláceli to, co
stát je povinen podle zákona za ně platiti.
Tentokráte musíme důrazně varovati
před tím, aby si různí státní
orgánové a snad i vláda s vládními
stranami dovolovaly svými experimenty šířiti
a vyvolávati nedůvěru obyvatelstva
v naše zákonodárství. Je nejvyšší
čas, abychom budovali náležitou tradici právního
stavu našeho zákonodárství, abychom
šířili v ně důvěru. Budeme-li
tak činiti, pak se můžeme nadíti náležité
konsolidace našich společenských a národně
hospodářských poměrů.
Dokud si toto nezvykneme, musíme počítati
s tím, že veřejné mínění
stále bude laborovat na to, jak se má chovati k
republice
Prohlašujeme, že osnova zákona, kterou projednáváme,
jest nedostatečná, že jest potřebí
ji rozšířiti. Jsme vděčni, že
i příslušnici vládních stran
dnes přicházejí a předkládají
statistická data o tom, že bytové poměry
jsou čím dále tím horší.
Bude dobře, když prakse nebude jiná. Zákonem
o okleštění působnosti naší
samosprávy znemožnila vláda a s ní vládní
strany řádné řešení bytové
otázky pomocí obcí. Obce si nemohou ani vypůjčiti
peníze, ani se pustiti na vlastní pěst do
řešení bytové otázky. Bylo zde
voláno na stát, aby stavěl a kol. Ježek
apostrofoval státní správu: Stavět,
stavět, stavět, zatím co všechny správy
jednotlivých podniků státních žijí
v domnění, že se stavět nemá.
Jsme přesvědčeni, že bytovou
otázku opravdu rozřešíme a její
palčivost skončíme jen tenkráte, když
všechny orgány naší veřejné
správy této otázce budou věnovati
pozornost a když aktivním způsobem společně
s námi ji budou řešiti, (Potlesk čsl.
soc. demokratických poslanců.)
Místopředseda Horák
(zvoní): Dalším řečníkem
je p. posl. Horpynka; uděluji
mu slovo.