Středa 14. prosince 1927

Vážení přítomní! Je přirozeno, že strany socialistické měly za povinost chrániti ustanovení tohoto zákon a do té doby, než by poměry na bytovém trhu byly toho druhu, aby ten, kdo jakýmkoli způsobem přišel o byt, bez jakýchkoli velikých obtíží a přílišných finančních nákladů mohl si nový byt opatřiti.

Bytová otázka přirozeně nemůže býti řešena zákonem o ochraně nájemníků. Je přirozeno, že musí býti řešena docela jiným způsobem, podporováním stavebního ruchu, umožňováním stavbychtivým soukromníkům nebo podnikatelům, aby z důvodů buďto nutnosti nebo spekulativních, počali stavěti obytné budovy a tím odpomáhali veliké bytové nouzi.

Slavná sněmovno! Vláda republiky Československé několika zákony o stavebním ruchu snažila se přispěti k oživení stavebního ruchu. Podařilo se to z části, nepodařilo se to úplně a to proto, že povolaní činitelé prohlašovali, že finance státu pro tyto účely nejsou takové, aby v plném měřítku vykonána býti mohla ona opatření, která byla nezbytná k naprostému odpomožení bytové nouzi, a proto často spokojovali se tím, že řešena byla tato otázka pouze částečně. Poslední zákon o stavebním ruchu, který tato sněmovna odhlasovala, byl jistě zákonem, který mohl přispěti valnou měrou k vyřešení otázky bytové, kdyby nebyl měl několik zásadních nedostatků. Prvním a hlavním nedostatkem tohoto zákona byla krátkost lhůty, na kterou byl upraven. Tím se stalo, že v době, kdy zákon vešel v platnost, řada podnikatelů a soukromých stavebníků nemohla se již pustiti do stavby a než se pokročilo tak daleko, aby bylo možno stavby prováděti, již zase zde byla situace taková jako před rokem, totiž že do určité doby platnost tohoto zákona vyprší. To byl jeden z hlavních nedostatků tohoto zákona. Dalším velkým nedostatkem jeho je nedostatečná podpora, kterou poskytuje stát stavebníku. Je pravda, že tímto zákonem dává se stavebníku záruka na druhou hypotéku do určité hranice: pro činžovní domy do 50 %, pro domky rodiné do 40 %. Jest také pravdou, že zákonem tím poskytují se stavebníkům značné daňové úlevy, ale i tyto úlevy a garancie státní do určitého procenta ani zdaleka nestačí, aby vyvolány byly na bytovém trhu takové poměry, aby každému jednotlivci bylo umožněno bez značných obtíží a risika byt si opatřiti.

My jsme upozorňovali při projednávání tohoto zákona, že se jím nepomůže těm, kteří nejvíce státní podporu potřebují, že snad se podpoří bohatí podnikatelé, bohatí soukromníci, kteří si mohou na základě tohoto zákona vystavěti nádherné vily, ale nepomůže se těm, kteří nemajíce dostatek vlastních peněžitých prostředků, nemohou se pustiti do stavby rodiného domku a jsou odkázáni na nájem. Nájemné v bytech na základě tohoto zákona dnes platného jest tak horentní, že je přímo nemožným, aby střední živnostník, vyšší úředník - o dělníku ani nemluvím mohl se opovážiti zažádati si o byt v novostavbě. Uvážíme-li, že družstva, která jsou přece jen daleko solidnější než soukromí podnikatelé, požadují od každého člena 20, 25 až 30 tisíc Kč vkladu a vedle toho za dvoupokojový, malý, nepatrný byt žádají 6000 Kč ročního nájemného, vidíme, že bytová otázka dosud vyřešena není.

Tendence zákona o stavebním ruchu byla, podporovati stavební ruch tím, aby umožnil soukromému podnikateli i podnikateli, který staví ze spekulativních důvodů, dáti se do stavby bez obavy a bez velikého risika. V roce 1920, 1921 a v dalších letech bylo každému člověku jasno, že drahota stavebních nákladů, drahota pracovních sil, nemůže býti trvalou. Proto také nebylo možno, aby soukromník nebo stavební podnikatel dal se do stavby bez risika, že v několika málo letech ztratí 50 i více procent investovaného kapitálu. Proto přišla vláda se zákonem o stavebním ruchu, proto ona garancie, která měla zabezpečiti stavebníka po této stránce. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Je přirozeno, že příslušné ministerstvo dalo si do zákona ustanovení, t. zv. regresní právo. Toto ustanovení, slavná sněmovno, jest do veliké míry nebezpečné. Je to ustanovení, které velmi znepokojuje nejenom stavební družstva, ale v prvé řadě ty jednotlivce, kteří postavili si rodiné domky.

V zákonu o stavebním ruchu vyhradila si vláda toto právo regrese proti všem, kdož stavěli na základě tohoto zákona, a jimž poskytnuta byla záruka státem.

Posledním rozhodnutím Nejvyššího správního soudního dvora rozrušeni byli zejména majitelé a čekatelé rodiných domků, stavěných podle tohoto zákona.

Pan min. rada dr Machek prohlásil ve výboru soc.-politickém, že v provádění zákona zachován bude i přes toto rozhodnutí dosavadní postup a že regresní právo uplatněno bude pouze v tom případě, kdyby poměry na bytovém trhu byly toho druhu, že by bydlení v domech, postavených podle zákona o stavebním ruchu, bylo levnější nežli bydlení v domech starých, avšak jen do té míry, aby nájemné bylo vyrovnáno.

Proti tomuto stanovisku nebude mezi interesenty námitek. Je však více než oprávněná obava, že dosavadní bytovou politikou sleduje ministerstvo soc. péče dosažení tak pronikavého zvýšení činží v domech starých, aby regresní právo mohlo býti nejvyšší měrou využito. (Tak jest!) Zde již nehrozí nebezpečí pouze nájemníkům ve starých domech, ale také těm, kdož stavěli podle zákonů o podpoře stavebního ruchu. Bráníme-li se neodůvodněnému zvyšování činží ve starých domech, chráníme současně ty, kdož stavěli podle starých stavebních zákonů.

Slavná sněmovno! Vláda republiky Československé hodlá řešiti otázku bytovou, jak prohlašuje, velkoryse na celou řadu let, aby tím jaksi otázka bytová definitivně byla vyřešena. Toto velkorysé řešení bytové otázky bylo vládou vyjádřeno ve vládním návrhu zák. č. 460, jejž vláda loňského roku této sněmovně předložila. Proti tomuto řešení bytové otázky postavili se všichni zájemci bez rozdílu, v prvé řadě nájemníci, ale také i majitelé domů. Nájemníci z toho důvodu, že vláda tímto návrhem zákona hodlala zavésti t. zv. státní bytový fond, do něhož přispívati měli nájemníci ve starých domech tím, že by jim byla zvyšována činže o 50% každého roku, a to po dobu 7 let, tedy úhrnem o 350%, a vezmeme-li k tomu dosavadní zvýšení, tedy okrouhle o 700% proti r. 1914. Je přirozeno, že s takovýmto řešením nájemníci nemohli býti spokojeni, zejména když sociální a hospodářské poměry byly toho druhu, že nebylo možno požadovati od nich nepatrné zvýšení, nemluvě ani o tak radikálním zvyšování, jaké bylo touto osnovou zákona navrhováno.

Majitelé domů stavěli se proti ohlašované osnově zákona zase z toho důvodu, že bylo navrhováno, aby z příspěvků 50 %, které měli nájemníci ve starých domech platiti, bylo 50% dáno majiteli domu v bezúročných dluhopisech, které měly býti spláceny v určité lhůtě. Majitelé domů z pochopitelných důvodů stavěli se proti tomuto návrhu, jelikož žádali, aby veškeré zvýšení nájemného přišlo k dobru majiteli domu. Z těchto důvodů stavěli jsme se také my velmi energicky proti projednávání této osnovy vládní. Ale stavěli jsme se proti ní také z jiných důvodu, a to z těch, poněvadž touto osnovou podle našeho hlubokého přesvědčení otázka bytová vyřešena býti nemohla, neboť také touto předlohou neposkytovalo se stavebníku to, co by ho opravňovalo k naději, že bude moci bez velikých nákladů stavby podnikati.

Tedy z těchto důvodů stavěli jsme se proti projednávání této předlohy. A musíme s potěšením konstatovati, že také v posledním okamžiku i slavné ministerstvo soc. péče, pan ministr soc. péče Msgr. Šrámek uvědomil s nemožnost žádati tak strašlivé zatížení poplatníků v tomto státě a proto vzal předlohu tuto zpět a připravuje se podle doslechu osnova nová. (Posl. Zeminová: A jak bude vypadati?) Slavná sněmovno, jak tato osnova bude vypadati, není nám, bohužel, známo, poněvadž ministerstvo soc. péče a naše vláda se všem skutky, které si předsevzala, dělá veliké tajnosti, se všemi předlohami, které na sobě nesou pečeť předloh reakčních, ať už po stránce kulturní nebo sociální, nechce jíti dříve před veřejnost, aby tím nevzbudila ve veřejnosti náladu proti sobě.

Podle toho co jsme dosud slyšeli o připravované osnově, má býti tato osnova postavena na tytéž zásady, na nichž byla vybudována osnova vládní tisk 460. Proto musíme se už nyní velmi kategoricky ohraditi proti tomu, aby veřejnost byla takovýmito poplašnými zprávami rozrušována.

Vážení pánové, naše dělnictvo, které v poslední době bylo do veliké míry rozrušeno přípravou novely zákona o sociálním pojištění dělnickém, je znovu rozrušováno zprávami, že prý novou osnovou zákona má býti zákon o ochraně nájemníků radikálním způsobem odbourán.

Varujeme dnešní českoněmeckou většinu před provedením úmyslu zrušiti zákon na ochranu nájemníků. Na zákonu tomto interesována je velká část obyvatelstva tohoto státu. Žádáme, aby vláda dříve nežli přikročí k definitivnímu řešení bytové otázky, předložila svoje návrhy veřejnosti k vyjádření.

Pracující lid je neustále rozrušován zprávami, že návrh, kterým má býti zákon o ochraně nájemníků radikálně odbourán, je již připraven. Nechceme věřiti, že by p. ministr soc. péče vzal na sebe tak velikou odpovědnost, jako je nové nesnesitelné zatížení širokých vrstev lidových. Při této příležitosti připomínáme dnešní vládní většině slib, který nám byl dán způsobem téměř slavnostním panem min. předsedou dr Švehlou, když nám představil dnešní českoněmeckou vládu v této sněmovně. Pan min. předseda prohlásil tehdy, že dnešní vláda kráčeti chce po cestách bývalé všenárodní koalice a že ráda uvítá každý dobře míněný a odůvodněný námět od stran oposičních. Od té doby uplynulo mnoho měsíců, avšak za celou tu dobu neukázala dnešní vládní většina ani dosti málo dobré vůle umožniti alespoň některým stranám oposičním spolupráci. Prosadila za to způsobem často až dosti brutálním celou řadu zákonů, o jejichž reakční tendenci nemůže býti žádné pochybnosti. Marně varovali jsme před přijetím zákona o odnětí volebního práva vojákům a četníkům, marně poukazovali jsme na některá nemožná ustanovení zákona o hospodaření územních svazků samosprávy, marně jsme se bránili proti protiústavním ustanovením zákona o organisaci politické správy. Všechny tyto věci prosadily vládní strany bez ohledu na protesty oposičních stran, které byly vždy hlavní oporou tohoto státu.

Vládní strany využívaly své zdánlivé převahy k provádění věcí, za něž těžce budou odpovídati pracujícímu lidu měst i venkova. Nekojíme se žádnými ilusemi, že by se zlé svědomí držitelů vládní moci probudilo a že by tito byli ochotni popřáti sluchu nám, kteří voláme po zastavení dnešního reakčního protiv lidového a protikulturního režimu. Vidíme, že zaslepenost dnešní českoněmecké buržoasní vlády je tak veliká, že nechce viděti neudržitelnost této protilidové politiky přes to, že lid dává svoji nespokojenost až příliš patrně najevo. Výsledky voleb obecních 16. října, jakož i další volby ukazují, že lid začíná míti současného protilidového režimu již dost. Varujeme proto vládu před experimenty v otázce bytové, před experimenty, které by mohly míti nedozírné následky. (Potlesk poslanců čsl. strany nár.-socialistické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Ježek. Dávám mu slovo.

Posl. Ježek: Slavná sněmovno! Zákon o mimořádných opatřeních bytové péče náleží nesporně mezi zákony nouzové, mezi zákony porušující normální zásady ovládající naše zákony. Je to zákon, který jako zákon na ochranu nájemníků zasahuje do práv soukromého vlastníka, a měli bychom tudíž ze zásadních důvodů býti proti němu, avšak poměry, o kterých považuji za:svou povinost zde promluviti, nutí nás k opětnému prodloužení, a to, jak doufám, jen prozatím na tři měsíce. Věřím, že i při proponované úpravě bude na státní a podnikové zaměstnance pamatováno.

Našemu státu podařilo se rozřešiti velkou většinu základních otázek hospodářských, kulturních, sociálních a administrativních, ale jedna z nejdůležitějších otázek hospodářských a sociálních je stále nerozřešena, a, bohužel, stojíme stále ještě daleko od jejího plného rozřešení. Je to otázka bytová.

Jestliže ještě téměř po 10 letech trvání našeho státu leží na pražském magistrátě 18.000 žádostí o byty a je-li z těchto žádostí 4.000 od státních a veřejných zaměstnanců, musíme se nad tímto stavem hluboce zamysliti. Vím, že velká část problémů spočívá právě v právních opatřeních, které jsou posledním zbytkem vázaného hospodářství z doby válečné. Má-li se však dospěti ke konečnému přechodu do normálních poměrů, je nutno utvořiti všechny předpoklady, aby odstranění tohoto nepřípustného státního zásahu nezpůsobilo těžké otřesy a hluboké krise.

Nejdůležitějším takovým předpokladem je opatření bytů pro státní a podnikové zaměstnance, kteří svými hospodářskými poměry nemohou získati byty drahé a kteří, jak ještě dokáži, jsou v situaci namnoze zoufalé.

Kritickými jsou poměry u četnických gážistů, u finančních zaměstnanců, ale zejména u zaměstnanců podnikových, (Tak jest!) Tak na př. poštovní správa vykazuje ve Velké Praze nedostatek asi 1000 bytů a podobně vykazují i veliké nedostatky severní Čechy, kde Cheb, Chomutov, Liberec a Most nejvíce trpí touto bytovou krisí. Stejně tak i lázeňská místa jako na př. Karlovy Vary, dále důležitá místa jako Košice a Užhorod. Zajišťování bytů podle zákona o mimořádných opatřeních bytové péče, o jehož prodloužení dnes jednáme, poskytuje jen velice malé procento bytové.

Ale nejkritičtější jsou poměry bytové u zaměstnanců železničních. Není to zaviněno železniční správou, neboť musím konstatovati, že železniční správa vykonala v tom směru relativně nejvíce ze všech oborů státní administrativy. Železniční správa nemůže však zdolati ubytovací úkol pro omezenost finančních prostředků, takže, co vykoná. je vlastně pouhou kapkou do moře všeobecného nedostatku.

Budiž mi dovoleno, abych vykreslil před slavnou sněmovnou obraz kritického stavu u jednotlivých ředitelství státních drah. V obvodu ředitelství Praha-Sever bylo neubytováno na začátku roku asi 700 zaměstnanců, to jest zaměstnanců, kteří byli vůbec bez bytu, i kteří bydlí buď v podnájmu nebo v bytech o jedné místnosti, obývané 8 až 10 lidmi. Průběhem roku klesl tento počet asi o 200 zaopatřením bytů v nových domech vystavěných železničních správou, družstvy a i samými zaměstnanci. Mimo neubytované zaměstnance dojíždí do služby ze vzdálených míst asi 2000 zaměstnanců, což značí každodenně do služby a ze služby 4000 jízd, což representuje, kdyby šlo o stejná místa, počet 8 vlaků denně.

Nejtísnivější jsou poměry na českém severu. Aby mohli býti umístěni nebydlící zaměstnanci, kteří žádají správu obvodu Praha-Sever o přidělení bytů, bylo by třeba 40 bytů v Děčíně, 50 bytů v Podmoklech, 80 bytů v Ústí, 40 ve Střekově, 100 bytů v Chomutově, 20 bytů v Mostě, 40 bytů v Karlových Varech, 40 bytů ve Falknově, 40 v Chebu, 40 v Žatci a 100 bytů v Lounech, čili - při velikém průměru 20 bytů na jeden dům - znamenalo by to potřebu 30 velikých obytných domů v obvodu ředitelství Praha-Sever. Při tom nejsou vzati v úvahu dělníci na výpomoc, s kterými po jejich chystaném přejmenování na zaměstnance stálé bude nutno v budoucnu též počítati.

V obvodu ředitelství Praha-Jih činí celkový počet neubytovaných a naprosto nedostatečně ubytovaných zaměstnanců počátkem r. 1927 na 1000. Na tomto počtu participuje Praha číslem 500. Při tom nebyl brán zřetel na dojíždějící zaměstnance ve vzdálenosti 50 km.

Aby lépe vynikla potřeba bytů pro železničáře v obvodu Velké Prahy, uvádím data: Počet železničářů spadajících pod pravomoc ředitelství Praha-Jih činí ve Velké Praze 11.089 osob. K tomuto počtu přibude z dělníků na výpomoc asi 500 stálých. Počet dojíždějících v obvodu Velké Prahy činí asi 5.000, to značí 10.000 jízd denně čili 20 vlaků denně jen pro do služby dojíždějící. Počet neubytovaných a naprosto nedostatečně ubytovaných železničních zaměstnanců, jak již jsem řekl, činí 500.

Lituji, že ministerstvo veř. prací nepřiděluje již druhý rok železniční správě byty ve státně zaměstnaneckých domech, poukazujíc na počet naturálních bytů a na stavbu nových obytných domů, ale naprosto nepřihlížejíc, že jde o resort, který počtem zaměstnanců mnohonásobně převyšuje všechny ostatní resorty ve státě. Doporučovalo by se, aby v obvodu Velké Prahy bylo započato se systematickou stavbou obytných budov pro železničáře, a to tak, že by každý rok byly postaveny aspoň 2 obytné budovy.

Na trati Praha-Velenice je bytová situace celkem ucházející až na Tábor, kde se jeví potřeba obytného domu. Za to však na trati Praha-Č. Třebová je nedostatek v Č. Třebové asi 40 bytů, v Pardubicích asi 50 bytu, v Chocni po zrušení dřevěných baráků 40 bytů, v Nymburce asi 80 bytů po zrušení dřevěné kolonie, kde bydlí 40 nájemníků, v Něm. Brodě asi 16 bytů. Celkem kromě Prahy je v obvodu ředitelství Praha-Jih potřeba 14 domů 20bytových, s Velkou Prahou asi 40 domů 20bytových.

V obvodu ředitelství plzeňského je největší počet neubytovaných a nouzové ubytovaných železničářů v Plzni, kde žádá 380 zaměstnanců o byty. Na druhém místě jsou Č. Velenice, které vykazují 93 uchazeče o byty, a stejně bylo by potřeba ve Zdicích, v Chebu, Podbořanech, Poběžovicích a Prachaticích po jednom obytném domě. Celkem je potřeba asi 30 obytných domů pro železničáře.

V obvodu ředitelství Hradec Králové je nejkritičtější nedostatek bytů v Č. Lípě, kde je třeba opatřiti pro železničáře asi 300 bytů, dále v Liberci, kde je potřeba 175 bytů, v Hradci Králové 112 bytů, kterýžto počet vzroste po přeložení oddělení VI z Karlína o dalších 90 bytů, v Trutnově a v Poříčí u Trutnova 58 bytů kromě celé řady míst, jako Meziměstí, Jablonec, Tanwald, Chřibská, Děčín, Chlumec n. Cidl., Litoměřice, Dolní Poustevna, Libava, kde všude je potřeba mezi 10 až 20 byty. Celkem potřeboval by tento obvod asi 1000 bytů, což representuje okrouhle 50 činžovních domů.

Neméně kritické poměry jsou u ředitelství brněnského, kde na př. v Brně dosahuje počet žadatelů železničářů o byty čísla, 250, v Č. Třebové, kde pro zaměstnance spadající pod pravomoc brněnského ředitelství připadá potřeba 115 bytů, ve Veselí n. Mor. 40 bytů, v Jihlavě 40 bytů, v Břeclavě 42 byty, v Přerově 30, v Hrušovanech 30, ve Znojmě 20, v Hulíně 110. Celkem počet přesahující daleko číslo 500 bytů, což činí potřebu více než 25 nových velkých činžovních domů.

Ředitelství olomoucké reflektuje na byty ve služebních místech asi pro 780 zaměstnanců. Úplně bez bytu je jich 160. V bytech nevyhovujících bydlí asi 470 zaměstnanců. Bylo by třeba tedy v celém obvodu olomouckém ředitelství asi 1400 bytů, to jest asi 70 velkých obytných domů. Nejhorší bytové poměry jsou v Mor. Ostravě-Přívoze a v Olomouci. Do Mor. Ostravy do služby dojíždí denně asi 1800 zaměstnanců, do Olomouce asi 800 do Bohumína asi 600 zaměstnanců.

Ředitelství bratislavské má nejkritičtější poměry v Bratislavě, kde se nedostává asi 340 bytů. Z toho 290 nemá rodinného bytu vůbec, 50 zaměstnanců je ubytováno nouzově. V Nových Zámcích nedostává se 150 bytů, v Žilině 20, v Parkáni 30, v Lučenci 20, ve Zvoleni 30, v Trenč. Teplé 15, v Trnavě 80 bytů, čili potřeba asi 18 velkých obytných domů.

V obvodu ředitelství košického je nejkritičtější stav v Košicích, kde ze zaměstnanců železničních žije odloučeně od svých rodin bez nároků na diety 38, denně dojíždí ze vzdálenosti přes 50 km do služby 34, ze vzdálenosti menší než 50 km 48, v bytech o jedné místnosti naprosto nevyhovujících přes 200 a dokonce ve vagonech 2 zaměstnanci. Podobné poměry jsou ve Vrútkách, Kiráľháze, Legini, Michaľanech, Žilině, Špišské N. Vsi, Čopu a Užhorodě.

Celkem bylo by potřebí v obvodu košického ředitelství postaviti asi 20 domů.

Tedy v obvodu všech ředitelství je celková potřeba přes 250 velkých obytných domů. Při tom neberu v úvahu vůbec stanice malé, kde lze odpomoci bytové nouzi stavbou rodinných domů.

Nad tímto stavem, který jsem zde vylíčil, je třeba hluboce se zamysliti. Když uvážíme, že stálým ženěním mladších zaměstnanců roste ještě potřeba bytová, a když vidíme absolutní neochotu, kterou, bohužel, projevují majitelé domů, zejména v severních Čechách a, na severní Moravě vůči českým železničním zaměstnancům, docházíme k požadavku, aby stát bydlení státních zaměstnanců věnoval co největší pozornost a aby větším počtem novostaveb pro železniční zaměstnance hleděl na druhé straně uchrániti se škod, které. státu vznikají tím, že zaměstnanci dojížděním do služby a nebydlením zmenšují svoji schopnost a svoji výkonnost pro svůj úřad.

Zákon. který dnešního dne prodlužujeme, přispívá jenom měrou nepatrnou k řešení této důležité otázky. K uvedenému materiálu připomínám, že na př. v obvodu ředitelství Praha-Sever, kde se nedostává více než 500 bytů, bylo přikročeno k zajišťování soukromých bytů po přeložených zaměstnancích jen v 46 případech a z toho provedeno pouze 30 zajištění, kdežto v 16 případech bylo od zajišťování upuštěno, jelikož majitelé domů, většinou německé národnosti, užili všech prostředků, aby zajištění bytů zamezili. Stejně je tomu jinde. Neboť na př. ředitelství Praha-Jih při svém velkém nedostatku bytovém zajistilo r. 1927 jen 40 bytů. Podobně je tomu v Olomouci, kde byly zajištěny 34 byty a stejně je tomu jinde.

Je tedy toto nepatrné opatření jenom malou splátkou na velký dluh státní správy svým vlastním zaměstnancům. Uvážíme-li do budoucnosti, co stojí stavba domu, nač přijde i třebas jen jednopokojový byt v novostavbě, vidíme, že i po úpravě státní a podnikový zaměstnanec velmi těžce bude moci platiti si to nejdůležitější, to je bydlení.

Jakmile bude vážně uvažovati se o otázce zrušení ochrany nájemníků, budeme musiti zároveň uvažovati také o poměru činovného státních a podnikových zaměstnanců ke skutečné výši nájemného. Ale i při dnešním činovném doporučovalo by se, aby aspoň města, která se svými nejbližšími předměstími tvoří celek s počtem obyvatelstva vyšším než jeho nynější třída činovného, byla přeřazena právě do vyšší třídy činovného, jak jeho celek faktický - ne však právní - vyžaduje. Ale přímo komickým výkladem §u 12 je, když železniční správa odpírá vypláceti Karlovým Varům činovné ve skupině B, protože stanice leží v katastru obce Rybáře, ačkoli stanice je karlovarská, pro Karlovy Vary určená a dokonce poštovní zaměstnanci na témže nádraží dostávají od poštovní správy činovné ve správné skupině B, kdežto železničním je to odpíráno. Podobně v Užhorodě, poněvadž nádraží leží v katastru obce Horjany, nebo v Žel. Brodě, nebo Louce-Hor. Litvínov a dokonce i ve výtopně liberecké, poněvadž se přišlo na to, že leží v katastru Hor. Růžodol. To neodpovídá platovému zákonu, to neodpovídá intencím jeho tvůrců, ale znamená to zhoršování bytových nesnází, které, jak jsem uvedl, jsou již samy o sobě dosti velké.

Myslím, že jsem uvedeným materiálem pro. kázal kritickou bytovou situaci státního a zejména železničního zaměstnanectva. Domnívám se právem. že rozřešení této otázky brzdí nejvíce návrat k normálním právním poměrům v oboru bytovém u nás. Proto musím žádati všechny korporace, zejména státní správu, aby stavěla, stavěla, zase stavěla.

Kdyby v činžovních domech byly umístěny vždy také krámy, jak se mnohdy již nyní děje, byla by část nákladů kromě nájemného státních zaměstnanců aspoň poněkud kryta. Stejně je třeba, aby zbytku výtěžku losové půjčky, který činí asi 100 mil. Kč, bylo použito ke stavbě domů pro státní zaměstnance.

Podobně přimlouvám se vřele za přijetí návrhu našich poslanců Kvasničky, Votruby a druhů, (Slyšte!) aby limitovaná suma 120 mil. Kč, povolená ze 7. dubna 1927, č. 44 Sb. z. a n., o stavebním ruchu, byla zvýšena opětně o 120 mil. Kč, ježto již nyní podané žádosti převyšují o 60 mil. Kč zákonem limitovanou hranici.

My stojíme na stanovisku, že návrat do normálních právních poměrů musí býti proveden co nejdříve, ale musíme při tom vykonati vše pro ubytování státních a podnikových zaměstnanců, poněvadž cokoliv vykonáme pro jejich klid a právní a existenční jistotu, vykonáváme pro stát a pro jeho klidný a zdárný budoucí vývoj. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen pan posl. Katz. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP