Středa 14. prosince 1927

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahajuji proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena 25 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Návrh můj je přijat.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. Landová-Štychová, Langr, Katz, Horpynka; na straně "pro" pp. posl. Ježek a Biňovec. Dávám slovo prvému řečníku, pí posl. Landové-Štychové.

Posl. Landová-Štychová: Dámy a pánové! Stalo se už tradicí vládních kruhů v Československé republice, že všechny takové zákony a novelisace, které hluboko zasahují do života pracujících vrstev a mají rozhodující vliv na snížení jich životní úrovně, jsou předkládány v polosváteční, neklidné době předvánoční. Myslím, že počítáte také letos s roztěkanou myslí nejen u většiny svých poslanců, nýbrž i u voličstva, a věrni té své tradici z dob všenárodní idylky, přicházíte s řadou zákonů, kterým by v lednu a později byla veřejností věnována větší pozornost.

Patří k nim také předloha zákona o prodloužení účinosti a doplnění zákona o mimořádných opatřeních bytové péče s příslibem celkové novelisace všech ustanovení dosud rozdělených bytových zákonů a sice nejen o bytové péči, ale i o stavebním ruchu a ochraně nájemníků.

Jaké tendence se mají v této celkové novelisaci uplatniti, poznali jsme již z návrhu zákona bytového (tisk 460), který sice byl odvolán, ale nikoli za účelem zásadního zlepšení ve prospěch pracující třídy.

Důvodová zpráva zmíněného návrhu bytového zákona je odrazem všeho toho, co v této otázce psal tisk těžké buržoasie, jako by totiž konsolidace kapitalistického systému u nás znamenala všeobecné zlepšení hospodářských poměrů, což je v naprostém rozporu se skutečností. Nemohu ani říci, že by se zde jednalo o optimism, nýbrž jde tu o vědomé přehlížení potřeb hlavně dělníků a já zde poukazuji zejména na publikaci dr Stockého "Veřejná podpora stavebního ruchu v ČSR", která svým rozborem, jímž chce zhodnotiti předpoklady státního zásahu v ukojování potřeby bydlení v ČSR, je vlastně dokladem nad všecky jiné jasnějším, že otázka zvýšení katastrofálně ohrožené zdravotní úrovně nejširších pracujících vrstev je v rámci kapitalistické společnosti naprosto neřešitelná!

Jsme zde stále v začarovaném kruhu zlevnění práce nebo zdražení produktu, které obé děje se vždy na útraty dělnictva a druhých pracovních kategorií. To už je přece tak obligátní postup, zlevní-li o něco málo určitý produkt, snižuje se mzda 5 až 10krát a zvýší-li se o 2 % mzda, zvýší se na její konto i cena řady produktů o více než 5 až 10 %.

Řeší-li na př. dr Stocký otázku bytovou s tohoto stanoviska jen kapitalisticko-hospodářského, odmítaje mísiti je s hledisky soc. politickými, jak sám doznává, a nebera vůbec zřetele na stanovisko zdravotnické, které by mělo stát na prvním místě a o kterém mlčí, pak ovšem nemůže než přitakati odbourání ochrany nájemníků a bytové péče vůbec, ponechávaje z opatrnosti jen pro ty nejubožší krátkodobou lhůtu ochrany na 3 až 5 let, a vyslovuje se též pro zrušení stavebních podpor malým stavebníkům.

Je opravdu charakteristickým způsob, jakým se autor snaží zdůvodnit oprávněnost zvýšení činží. Praví, že tu bude přicházeti v úvahu pouze 75 bytů, z nichž je podle statistiky zabráno průmyslem 36,3 %, obchodem 15,4 %, dopravou 10,5 % a advokáty 0,5 %, celkem tedy 62,7 %. Bytů ve vlastních domech je 15 %, bytů naturálních 10 %, celkem 25 %, takže z celkového počtu 144.700 bytů zbývá 12,3 %, nebo-li 15.784 bytů pro gážisty. Uvádí, že platí-li gážisté z celkové činže, která činí 102,263.386 Kč, pouze 13,833.655 Kč, takže na průmysl, obchod, dopravu a advokáty zbývá 88,429.731 Kč, nebude tu prý vlastně nikdo citelně poškozen leda gážisté, jímž konečně může stát služné o tolik zvýšiti, což prý bude i pro stát výhodnější.

Dr Stockému se stal při zpracování tohoto rozboru malér - zapomněl úplně na dělnictvo, na maloživnostníky a malobchodníky. Ztratili se mu při výpočtech právě v průmyslu, obchodu a dopravě jako nepříjemný balast, který ho mátl v konstrukci celého toho švindlu se statistikami. Věru že si zaslouží od svých kapitalistických pánů či kolegů uznání za to, jak dovedl ukliditi ze svého rozboru miliony těch, pro které odbourání ochrany nájemníků znamená katastrofu, a jak pěkně dovede naznačiti nový způsob obtížení státního a vůbec veřejných rozpočtů ve, prospěch majitelů domů a na účet veřejných zaměstnanců, kteří by přes to ještě na tuto podařenou výpomoc dopláceli.

Myšlenka se ujala, a také "Pražské společenstvo stavitelů" a "Ústředna společenstev stavitelů v ČSR" ve své schůzi 4. prosince t. r. vyslovily požadavek zrušení ochrany nájemníků, postupné 6tinásobné zvýšení činží a zvýšení příbytečného úřednictvu.

Kdo dá příbytečné dělnictvu, z čeho ono má platiti zvýšené nájemné, kdo bude platiti zvýšené nájemné za malobchodníky a maloživnostníky, jak chrániti před katastrofou všechny ty, kdo už dnes nemohou unésti činžovní náklady a tísní se v nedostatečných bytech, o tom tito páni nemluví. Líčí věci tak, jako je líčí důvodová zpráva k odvolanému vládnímu návrhu tisk 460. Jakoby všechno bylo v nejlepším pořádku, jakoby konsolidace kapitalistického systému u nás znamenala současně uspokojivé uspořádání a zlepšení poměrů všech vrstev, tedy i dělnictva a ostatního proletariátu. Jakoby i otázka bytové nouze byla už tak dalece vyřešena, že není již ochrany nájemníků a nějaké péče vůbec třeba.

Zatím však opak je pravdou, stav je horší l než roku 1918, neboť dnes máme v Československu o  1/4 mil. nebydlících a špatně bydlících více než r. 1918, o čemž se můžete sami přesvědčiti, prohlédnete-li si přílohu č. 1 návrhu bytového zákona tisk 460. Jenom v Praze se nedostává podle úředního zjištění z r. 1926 39.000 bytů pro nebydlící a špatně bydlící. Co znamená špatně bydleti, to nám ukazují názorně barákové a vagonové kolonie ve Velké Praze, kde r. 1926 bylo 6000 obyvatel a za jediný rok stoupl tento počet na 11.000! "

Nelze při otázce špatně bydlících opomenouti velmi zajímavého díla "Soupis bytů v Praze podle stavu z 15. února 1921." K tomuto dílu vyšla r. 1923 rovněž zajímavá statistická studie J. Šišky "Přelidněné byty v Praze", ve které autor definoval nejdříve, kdy lze nazvati byt přelidněným, a pak uváděl a rozbíral statistická data.

Podle této studie chybělo v té době ve Velké Praze 29.606 bytů a 52.411 bytů bylo přelidněných. Jestliže tedy dnes chybí ve Velké Praze už více než 39.000 bytů, znamená to, že nezbytně stoupl i počet bytů přelidněných. Jako přelidněný platí ze zdravotního a kulturního stanoviska ten byt, kde na jednu vytápěnou místnost připadá víc než 2 osoby. Byty, které jsou obsazeny dvěma nebo více rodinami, jsou závadné. Takových závadných bytů bylo tehdy ve Velké Praze 9711. Bytů o jedné místnosti (kuchyni) bylo 15.483 a o dvou místnostech (pokoj s kuchyní) bylo 67.385. Nejméně přelidněny byly byty o 3 až 4 pokojích v t. zv. lepších čtvrtích. Čím dále k periferi, tím více stoupá stav přelidnění i takových větších bytů.

Nejvíc přelidněny jsou byty dělníků, přelidněných bytů úředníků a zřízenců bylo tehdy 16 %. Nejméně přelidněny jsou byty v I. a II. poschodí, nejvíce v podzemí, a to ze 7165 bytů 3449, tedy téměř polovice byla v pravém slova smyslu lidmi přecpána.

Dnes není lépe, nýbrž hůře. Nejisté poměry existenční, nezaměstnanost, polozaměstnanost, nízké mzdy a drahota, která pro zámožné kruhy vůbec už neexistuje, ale která drtí proletářské hospodyně strašnou měrou, nutí je také, aby se rozdělily o byt buď s podnájemníky, kteří jí trochu pomohou byt udržeti, nebo s manžely a dětmi svých zatím již dospělých dcer a synů, kteří nemohou s ohledem na tutéž existenční tíseň vzíti si jiný byt.

Dnes lze podle stoupající bytové tísně míti za to, že proti  2/5 z r. 1923 jistě přes polovinu obyvatelstva Velké Prahy trápí se dále v přelidněných bytech a přibližně stejné procento obyvatelstva i v ostatních, zejména v průmyslových krajích republiky - což má strašlivé následky, jevící se jednak nemocností a úmrtností tuberkulosou, jednak v rozvratu rodin, kterému vy podkládáte naprosto nesprávné příčiny. Chcete to léčiti zklerikalisováním škol, náboženstvím, pozdvižením t. zv. mravní úrovně lidových vrstev. Zatím však je třeba něčeho jiného. Je třeba zajištěného práva na poctivou existenci, na práci a spravedlivou mzdu za ni, je třeba slušných bytů. Průměrný člověk je maloměšťák a nechce nic více než míti zajištěnou existenci a má-li příjemný byt, je doma rád. Ale, má-li takovou mučírnu, jaké my deně vídáme, pak se nedivte, že utíká do hospody, do biografu, zkrátka všude tam, kde je teplo a světlo, kde lze trochu zapomenouti té bídy a hořkosti života.

A ženy, pokud jsou připoutány k domácí lopotě, vadnou v těchto bytech, stávají se nervosními a nevlídnými. Není divu. Co nejvíce průměrnou dnešní ženu těší, totiž vkusná úprava a pořádek v domácnosti, toho nemůže ani za cenu neúnavné námahy udržeti pro naprostý nedostatek místa.

V našich dělnických bytech se musí dělat všechno. Tam se pere, vaří i spí - všechno v jedné místnosti. Tam jsou také všechny potraviny, nádobí, šatstvo i peřiny. Vzduch je stále prosycen všemožnými výpary. Dospělí nemohou se řádně umýti ani po práci odpočinout, potěšiti se rozhovorem nebo čtením. Pro chudého není vlídného, milého domova. Všechno jste mu vzali, rodinu rozbili a nic nového mu za to nedovedete dát než jen alkohol, kostel a biograf s pochybnými ohlupujícími filmy.

Děti trpí za těchto poměrů desateronásobně. Všude překážejí, není místa pro jejich hry, školky nestačí všechny pojmout. Vaše třída má větší pochopení pro svá domácí zvířata a květiny než pro naše proletářské děti. Vaši naivní filantropové marně útočí na tvrdá vaše srdce. Vaše vánoční stromy republiky na náměstích, prázdné, s chladnými světly a se žebravou pokladničkou dole, kterou plní zase jen ti, kteří mohou dát jen z mála, to je obraz vaší sociální péče. Vy nechcete nic vidět. Nechcete pochopiti, že taková něžná bytost, které se říká dítě, ať pochází odkudkoli, potřebuje l ke svému vzrůstu čistého vzduchu, světla, tepla, prostoru, dobré výživy, pohybu a hodně, co nejvíce radostného zaměstnání, jinak musí zakrněti. Hříchy po 11 měsíců v roce na chudém dítěti páchané vaší podařenou péčí bytovou nelze odčiniti za 4 nejvýše 8 neděl prázdninové péče, která také neplatí pro všechny potřebné děti.

A naši proletářští školáci? Jak ti mohou prospívati, když nemohou se v klidu učiti a psáti úkoly? A vy pro ně stanovíte numerus klausus na vyšších školách jako pro neschopné, zatím co naši nadaní proletářští školáci potřebují jen řádně se vyspati a najísti. Ráda bych viděla ty vaše dobře vychované mazánky, jak by se jim učilo v tom hrozném prostředí, kde se o nějaké systematické výchově společenské, na kterou si tak potrpíte, nedá vůbec mluviti. Totéž platí o výchově k pořádku a vkusu. Matky naše tím nesmírně trpí, ale nemohou si pomoci. Vy jste vini, vy tomu bráníte, neboť v takovém přelidněném malém bytě nelze nadlouho věci v pořádku udržeti. Nelze tu udržeti jistý systém, který je nutný ve správně řízené domácnosti stejně jako ve správně řízené kanceláři. Není tu dostatek místa. Také všechny technické vymoženosti nové doby zůstávají státi před prahem chudých domácností a všechny věci se proto slézají na jednu hromadu. Už jen to stálé shánění a hledání musí proletářskou hospodyni zprvu znervosniti a na konec otupiti.

Pánové z klerikálních stran naříkají na všeobecný pokles mravnosti. Je sice pravda, že tu někde je něco takového, ale ne v třídě pracující, nýbrž v třídě vysoké buržoasie, která dává příklad. Vede k tomu převýživa, přepych a zahálčivost zejména žen vaší třídy, ktere svými choutkami honí muže vaší třídy jako koně v cirkuse k šílenému závodu o získání l prostředků za každou cenu. Toto závodění má za následek daleko větší procento zločinosti ve vaší třídě nežli kolik ho způsobuje zoufalá l bída v třídě naší, i když na obou stranách odečteme případy zločinů, jako následky degenerace. Toto závodění o získání prostředků za každou cenu vede také ke zločiným tendencím všech těch vašich zákonů, které snižují životní úroveň proletariátu. K nim má patřiti také bytový zákon, který chystáte. Jestliže už dnes u 39.000 ba i více rodin musí děti a mládež spáti v přelidněných bytech pohromadě s dospělými a to nejen ve stejné místnosti, ale dokonce i ve společných lůžkách, na slamnících po zemi, co bude potom, až zvýšíte činže o 350-500 % jak to slibujete v bytovém zákoně? Neboť podle prvé části předlohy mají býti činže ve starých domech postavených před r. 1917 zvýšovány každoročně o 50 % oproti r. 1914 postupně po 7 roků, tedy až do r. 1934, takže celkem budou zvýšeny o 350 %. Poněvadž dosavadní zákoné zvýšení činží zůstane v platnosti, tedy - i v předloze samé se to přiznává - celkové zvýšení v r. 1934 může stoupnouti až na 500 %.

Zvýšíte do té doby také mzdy dělnictva a ostatních vrstev pracujícího lidu do té míry, aby stačili platiti? Je jisto, že vy si vůbec neumíte představiti hrůzu života člověka, který chce se poctivě živiti, který chce žíti přirozeným, spořádaným životem a kterému vy tak cynicky béřete všechny podmínky k tomu.

Včera jsem vám v soc. politickém výboru přečetla hořký dopis dělnické matky z Klatov, kde píše o bytových poměrech v obecním domě: 16 rodin má dohromady 1 záchod, 11tičlená rodina bydlí ve světnici 2 m dlouhé a 2 m široké, jinde 3 až 4 rodiny jsou v jedné světnici. Opakuji dnes zde jen konec tohoto dopisu: "Třeste se vládnoucí, v peleších bídy rodí se pomsta!" Tento výkřik není, pánové, důsledkem bolševické agitace, jak se utěšujete, a zrající žeň vaší hospodářské politiky nezničíte persekucí komunistických dělníků a funkcionářů. Neboť vzpoura proti vašemu pořádku je diktována nikoliv z Moskvy, nýbrž samotným pudem sebezáchovy těch všech pracujících vrstev, které jsou vámi soustavně ničeny.

Podívejte se, jak se jeví "blahodárné" účinky vašeho pořádku ve vašich vlastních úředních statistikách na př. o úmrtnosti kojenců. U srovnání s cizinou roku 1925 jsme podle diagramu připojeného ke zprávě Státního statistického úřadu č. 102 mezi 29 nejdůležitějšími státy až na 22 místě stoupající úmrtnosti kojenců. Vykazujeme čtyřikráte vyšší úmrtnost než Nový Zéland, třikráte větší úmrtnost než Island nebo Norsko, dvakrát větší úmrtnost než Amerika a Anglie, vůbec vyšší než Lotyšsko a Estonsko, než Rakousko, Italie, ba vyšší dokonce než Španělsko, kde jak zpráva praví, vyšší úmrtnost je vysvětlitelná vysokou číslicí porodů. Znamená to, pánové, že zemřelo-li na Novém Zélandě teprve každé 25. dítě v kojeneckém věku, v Angli každé 13. dítě, že u nás umíralo r. 1925 již každé 7. dítě, a podle zprávy dr X. Hnátka v "Ochraně matek a dětí" z r. 1926 dokonce každé 5. dítě!

Nuže, pánové, nemyslete si, že tento zjev nemá co dělati s bytovou péčí a s bytovou otázkou vůbec. Těžko snáší bytovou tíseň dospělí, jak nemá podlehnouti malá křehká bytost, zrozená z polohladové proletářské matky, u štvané starostí a prací, která nikdy nemá času nadýchati se svěžího, zdravého vzduchu? Jak nemá odumírati tisíce drobných tělíček v podzemních, vlhkých děrách, nebo přeplněných bytech, odkud dospělí buď utíkají, nebo kde rovněž hynou známou proletářskou nemocí, tuberkulosou? Neboť i tento mor, tuberkulosa, souvisí s otázkou bytovou a šíří se hrozivou měrou, přesto, že pánové v poslední době, jak jsem zjistila, uplatňuje se při uveřejňování statistik o zdravotním stavu obyvatelstva snaha podmalovati ta černá čísla trochu, aby se zdála méně černými. Můžete se o tom, pánové, přesvědčiti sami, když srovnáte statistiky Masarykovy ligy proti tuberkulose z let minulých a to od r. 1923 výše, kde dokazují 48.000 až 53.000 úmrtí na tuberkulosu ročně se statistickým údajem, který byl uveden podle "Pražského Večerníku" ze dne 4. listopadu t. r. v oficielní zprávě Československa zaslané "Zdravotní sekci Společnosti národů", a podle něhož umírá u nás ročně něco přes 28.000 lidí na tuberkulosu. Tedy prosím, statistiky poloficielní Masarykovy ligy proti tuberkulose uvádějí úmrtnost 48.000-53.000 v letech 1923 až 1926 a teď najednou v této oficielní zprávě se uvádí jen 28.000! Při tom se v téže zprávě potvrzuje, že od r. 1923 stoupá úmrtnost tuberkulosou každého roku. Tedy, prosím, lhala Masarykova liga proti tuberkulose tehdy, nebo že oficielní zpráva zaslaná Zdravotní sekci Společnosti národů dnes? Tuto zvláštní křivku v oficielních údajích si ovšem snadno vysvětlím, když vzpomenu výkladu referenta Panýrka na sjezdu Spolku pro výzkum dítěte, který doznal, že 40, 60 až 90 % dětí a školní mládeže je u nás ohroženo tuberkulosou, následkem podvýživy a bytové tísně a prohlásil, že nemocnost a úmrtnost tuberkulosou je nejen u mládeže, ale i u dospělých tak vysoká, že raději ani nebude cifry uváděti, aby prý jich nebylo zneužito nepřáteli. Já se nijak neklamu o tom, kdo je tím nepřítelem míněn. My komunisté! My, kteří vám tu držíme stále zrcadlo před očima, kteří vám stále přinášíme dokumenty zločinosti vašeho kapitalistického, hospodářského i politického systému. Ano, jsme nepřáteli tohoto systému a nemůžeme se vzdáti své zásadní oposice proti němu, i když tu a tam činí ústupky. Jsou příliš nepatrné, jsou ponižujícím bakšišem, nikoli spravedlností a demokratickým vyrovnáváním. Vy rádi venku říkáte, pánové, že nás komunistů je zde 41 nýmantů, kteří nic nedělají. Já zdůrazňuji - a vy to víte - že jsme už několikráte podali zde návrh na stavební povinost bank a jiných velikých podniků. Návrhy byly poměrně velmi mírné a byly při dobré vůli aspoň z 90 % proveditelné i vámi, kdybyste byli upřímnými vlastenci a nikoliv exponenty kapitalistického nadpráví. Tím by se byl postupně uvolnil takový počet bytů, že by to vedle ostatních stavebních akcí obcí, veřejně prospěšných družstev i jednotlivců znamenalo význačný krok kupředu v bytové otázce, byť i ne rozřešení úplné, které může býti do všech důsledků provedeno jedině za takových předpokladů, jaké si připravilo v této otázce sovětské Rusko.

Jak důležité a vůbec rozhodující jest pozemkové vlastnictví měst a obcí pro zdravý vývoj celého bytového problému pro všechny pracující vrstvy a hlavně pro dělnictvo, vidíme ze zprávy lidového komisaře vnitřních záležitostí sovětského Ruska A. Běloborodova, kterou přinesl v těchto dnech "Bulletin mezinárodní federace pro stavbu domů a regulaci měst". V této zprávě není jediné nadsázky, zde se mluví s klidem a sebedůvěrou o obtížích, které nutno překonávati a ve zprávě té je také znatelným ono známé sebevědomí, se kterým se setkáváme u každého pracujícího občana sovětské ume, který ví, že má svou cenu pro celek, ať už pracuje na kterémkoliv úseku sociální výstavby své země.

Těm, kdož obětovali své zdraví a riskovali životy na všech frontách světa v domnění, že bojují za socialistickou republiku Československou, je dnes trpko, když srovnají tendence vývojové v sovětském Rusku s vývojovými tendencemi u nás.

Vždyť u nás byly počátky také slibné pravomoc obcí v bytové péči byla původně značná, vyhražujíc obcím za určitých modalit právo zabírati volné obytné místnosti. Tato pravomoc byla však obcím vzata a nahrazena zákonem o mimořádných opatřeních bytové péče. Postupně byly jednotlivé principy, na nichž byla ochrana nájemníků zbudována, odbourávány, což se dělo v pravidelných obdobích a což mělo také ještě ten další následek že jste si pánové z měšťáckých stran dali prodloužení ochrany nájemníků, byť i zhoršené vždycky dobře zaplatit ústupky socialistických stran v jiných oborech.

Vzpomeneme-li nyní toho, že daňovou reformou odňali jste obcím v ČSR 400 mil., fakticky 600 mil. a že reformou veřejné správy postavili jste obecní i ostatní zastupitelstva pod kuratelu státní byrokracie, která je vaším poddajným nástrojem, pak je na př. hrozící rozpočtová katastrofa pražské obce docela přirozeným důsledkem tohoto vašeho postupu.

A to, co hrozí hlavnímu městu Praze, totiž krytí ohromného schodku 123,520.144 Kč buď novými škrty, jimiž se zastaví zejména stavební ruch v Praze a odbourá zbytek soc. i zdravotní péče anebo zvýšenými přirážkami, jimiž bude zatíženo obyvatelstvo a zejména ovšem široké vrstvy lidové, totéž hrozí všem obcím ostatním v různým měřítku.

Já pánové, končím svůj referát obnovením návrhu k §u 2 této předlohy, kterým mají býti obecní a okresní zaměstnanci zrovnoprávněni s ostatními veřejnými zaměstnanci, pokud se týče povinosti opatřiti pro ně řádné byty, a prosím pana referenta, aby si laskavě nepletl obecní zaměstnance s obecními domy, jako se to stalo včera při odůvodnění zamítnutí našeho návrhu. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dále má slovo p. posl. Langr.

Posl. Langr: Slavná sněmovno! Zákon čís. 225 Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních bytové péče, který má býti podle návrhu vlády prodloužen do 31. března 1928, vyvolán byl těžkými bytovými poměry poválečnými. Zákon tento je pouze náhražkou za zákon o zabírání bytů obcemi, který přispěl svého času velmi ku zmírnění bytové nouze. Některá ustanovení zákona č. 225 převzata byla nezměněna ze zákona o zabírání bytů obcemi.

Zákon sám rozčleněn jest na 5 oddílů a to: o přípustném rozsahu a o přeměně bytu, o opatření obcí a zajištění bytů státních a železničních zaměstnanců a učitelů, o bytech a místnostech zabraných a o všeobecných ustanoveních. Nejdůležitějším ustanovením tohoto zákona je ustanovení, kterým se zakazuje slučovati dva nebo několik bytů v jeden byt. Dalším důležitým ustanovením je ustanovení §u 2, kde se dává okresní správě politické právo naříditi vlastníku domu, aby nepronajaté místnosti, které se hodí k obývání a byly r. 1921 alespoň po dobu 6 měsíců obydleny, do lhůty okresní správou politickou stanovené pronajal. Také ustanovení §u 6, že stavební úpravy bytů za příčinou jich věnování k jiným účelům než k bydlení nesmějí býti stavebním úřadem povoleny, nevykáže-li se stavebník úředním povolením, zachránilo mnoho bytů pro nebydlící. Musíme si však stěžovati, že úřady namnoze neposuzovaly ustanovení zákona jako mimořádná opatření k zamezení lichvy byty a že často příliš benevolentně vycházely vstříc těm, kdo žádali za povolení stavební úpravy bytů k jiným účelům.

Stává se často, že majitelé domů nerespektují ustanovení §u 1 tohoto zákona o slučování dvou nebo několika bytů v jeden a že jim ani nenapadne žádati o povolení příslušné úřady v přesvědčení, že jim nebude nésti důsledky činů jimi spáchaný. Tím ovšem účelu zákonem sledovaného nebylo plně dosaženo.

Také dobrých ustanovení §u 8, kde se přesně stanoví, do jaké míry smí majetník domu rozšířiti svůj byt, není všude dbáno ke škodě těch, kteří dosud nebydlí. Zákonem tímto mohlo býti vykonáno daleko více než vykonáno bylo, kdyby byly úřady konaly vždy plně povinosti zákonem tímto jim uložené.

Přesto, že výsledky z provádění tohoto zákona nebyly takové, jak jsme očekávali, nemůžeme souhlasiti s tím, aby zákon tento prodloužen byl pouze do 31. března 1928 a navrhujeme, aby prodloužen byl nejméně do 31. prosince 1930. (Souhlas.)

Vláda navrhuje prodloužení zákona pouze do 31. března 1928 patrně proto, že hodlá rozřešiti otázku bytovou jednotným zákonem. Podle toho, co jsme o úmyslech vlády zvěděli, míní vláda zrušiti zákon o ochraně nájemníků nebo alespoň přikročiti k pronikavému jeho odbourání. Musíme při této příležitosti co nejrozhodněji postaviti se proti takovému úmyslu. Poměry na bytovém trhu nejsou ani zdaleka takové, aby opravňovaly vládu k podobnému kroku. Opatřiti si byt je ještě dnes pro člověka nemajetného prostě nemožné. S byty v domech starých provádí se neslýchaná lichva a v domech nových je nájemné tak vysoké, že ho nemůže platiti nejen dělník, ale ani vyšší státní anebo veřejný úředník.

Poměry pracujícího lidu jsou dosud velmi zlé. Je pravda, že nezaměstnanost v roce letošním značně klesla, zato však poměry mzdové jsou se zřetelem na drahotu životních potřeb horší nežli v letech minulých. Za tohoto stavu věcí zrušiti zákon na ochranu nájemníků bylo by pravou katastrofou pro pracující lid. Tendence zákona o ochraně nájemníků byla, chrániti nemajetné obyvatelstvo našeho státu proti libovolnému zvyšování činží a neodůvodněnému vypovídání z bytu. Zákonem tímto ušetřeno bylo mnoho rodin nemajetných osudu, který by je jinak byl čekal, kdyby tohoto zákona nebylo. Již stará vláda rakouská v r. 1917 přesvědčila se, že není možno, aby poměry, které byly vytvořeny válkou na trhu bytovém, byly ponechány nepovšimnuty a již tato vláda, která jistě nikdy příliš nedbala naléhavých potřeb malého lidu, dospěla k přesvědčení, že je nutno vládním opatřením uspořádati poměry bytové.

Proto r. 1917 vydala vládní nařízení, jímž se upravovala otázka bytová tím způsobem, že brali se v ochranu veškeří nájemníci bez rozdílu, jednak po stránce zvyšování činží, jednak vypovídání z bytů. Je přirozeno, že vláda rakouská nedělala to z lásky k malému lidu, nýbrž z obavy, aby už dost velká nespokojenost v lidu nebyla rozmnožována tím, že by nesvědomití majitelé domů vypovídali nájemníky bezdůvodně a libovolným způsobem upravovali nájemné.

Je přirozeno, že ani vláda československá nemohla se ubrániti tomu, aby v poválečných mimořádných poměrech neprodlužovala nebo, lépe řečeno, novým vládním nařízením neudržovala staré rakouské vládní nařízení. Dokonce vláda republiky Československé viděla se nucena upraviti bytové poměry zákonem - již nestačilo pouhé vládní nařízení - aby tak dodala důraz tendenci, kterou tím zákonem sledovala.

I v tomto zákoně o ochraně nájemníků zachovávala tytéž tendence ochrániti nájemníky proti libovůli majitelů domů. Je přirozeno, že majitelé domů bránili se velmi houževnatě tomuto zákonu a že svůj odpor proti určitým jeho ustanovením odůvodňovali tím, že vláda republiky Československé neoprávněným způsobem sahá na výsostná práva majitelů domů tím, že je zkracuje v jejich disposičním právu a že tím způsobem vykonává jakýsi nepřirozený a neoprávněný tlak na ty, kteří jsou držiteli činžovních a jiných obytných budov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP