Vážení pánové, podle finančního
zákona na rok 1928 se t. zv. vyrovnávacímu
fondu přikazuje částka kol 270 mil. Kč.
Byly zde již vyslovovány obavy, že tento fond
daleko nestačí k tomu, aby kryl schodky hospodářství
těch obcí, jež omezovací snahou zákona
o definitivní úpravě finančního
hospodářství samosprávných
svazků budou dotčeny. (Tak jest!)
Jest nesporno, že nová doba našeho národa,
který se domohl státní samostatnosti, a všeobecný
rozvoj společnosti, jejího kulturního a hospodářského
života, postavily i obce před řadu nových
úkolů. Tedy život v obcích na jedné
straně dosahuje nebývalé intensity, ale na
druhé straně tento rozmach má za následek,
že se poplatnictvu ukládají stále vyšší
daně, dávky a přirážky. V našem
systému přirážkovém nastaly však
postupně takové poměry, že v četných
obcích bylo lze je označiti za přímo
katastrofální pro poplatnické vrstvy. Před
válkou kolísala daňová povinnost mezi
184 až 315% státní daňové
sazby. Tam, kde šlo o trojnásobnou sazbu daní
státních, se už důsledně vždy
mluvilo o daňovém přetížení
obyvatelstva. Po válce se poměry nepoměrně
zhoršily. Snaha po zvýšení výnosu
produktivních daní vedla ke zvyšování
daňové základny. Cifry dokazují, že
na př. výnos daně výdělkové
- a bylo to, prosím, již xkráte konstatováno
při projednávání daňové
reformy - byl více než zvalorisován v poměru
k hodnotě naší koruny. Ale stav tento se horšil
také tím, že zvyšovalo se přirážkové
procento, tak že jsme měli příležitost
i v této sněmovně několikráte
konstatovati případy, kdy přirážky
činily několik tisíc procent. Vážení
pánové, my jsme, mírně řečeno,
plným právem nazývali tento systém
obecního hospodaření konfiskací pracovního
výtěžku i majetku poplatných vrstev.
(Výborně!) Proto vítáme opatření
o úpravě finančního hospodářství
samosprávných svazků. Ale tím není
řečeno, že bychom si přáli, aby
sanace obecních financí se stala na úkor
rozsahu působnosti obce. Jsme si velmi dobře vědomi
toho, co pro zvýšení sebevědomí
občanského znamená samospráva. Velmi
dobře víme, co pro život každého
člověka veřejně činného
znamená zejména působení v obci, zkušenosti
získané v obecním zastupitelstvu. Nesouhlasili
bychom tedy s tím, kdyby snad někdo chtěl
obec v jejím dosavadním působení omezovati
a uplatňovati v obecní samosprávě
vlivy, jež by byly potlačováním osobitosti
obce, ale žádáme, a to je naším
dobrým právem, a vítáme, že toto
právo došlo uplatnění v zákoně
o definitivní úpravě finančního
hospodářství samosprávných
svazků, aby v hospodářství obce se
uplatnil pokud lze největší vliv hospodárnosti
a hlavně ten moment, který je nejdůležitějším
v soukromém podnikání, aby s nejmenšími
náklady bylo dosaženo pokud lze největšího
výsledku.
Tím přicházíme vlastně k otázce
kontroly obecného hospodářství. Nechci
tvrditi, že by se v obcích snad nezákonitým
způsobem zacházelo s penězi poplatnictva,
ačkoli i pro toto tvrzení, kdyby bylo potřebí,
našly by se také doklady. Takovou veřejnou
kontrolou nemíním snad prohlédnutí
obecních účtů, jsou-li formálně
správné: takové formální správnosti
lze dosáhnouti v každé obci, kde to mezi městskou
radou a obecním zastupitelstvem jakž takž je
sehráno, ale mám na mysli takovou kontrolu, která
by umožňovala zkoumati, zda obec skutečně
hospodárně zacházela s penězi poplatnictva
a zda jimi zbytečně neplýtvala, a proto myslím,
že zákon o úpravě finančního
hospodářství samosprávných
svazků takovéto zkoumání umožňuje.
Toto opatření bude sice v konkrétních
případech snad strohým, ale nikterak nemůžeme
je nazvati útokem na naši samosprávu.
Když pan ministr financí mluvil o nutnosti úspor
ve státní správě, prohlásil,
že tato zásada úspornosti platí mutatis
mutandis také pro naši samosprávu, pro její
rozpočet a finanční systém, čili,
nebude-li příjmů, bude nutno výdaje
samosprávy předem stabilisovati, bude je nutno rozlišovati
a třeba také restringovati. Jsem pevně přesvědčen,
že třeba to působilo obtíže, vývoj
poměrů bude tentýž jako v našem
rozpočtování státním, že
od vysokých rozpočtů postupem doby půjdeme
k rozpočtům nižším a musíme
k nim jíti. (Posl. Mikulíček: Na čí
útraty? Kde v obci se vyhazují statisíce
jednotlivcům za rok!) Pane kol. Mikulíčku,
měli jsme v této slavné sněmovně
několikráte příležitost dokazovati
a uváděti konkrétní případy,
kde se v docela nepatrné obci obecnímu funkcionáři
dávaly celé desítky tisíců
za práci, která měla cenu třeba jen
6.000 Kč a kterou před válkou dělal
v obci funkcionář docela zadarmo. (Posl. Mikulíček:
Ale to jistě nebyl socialista, to dělali měšťáci!)
Měšťáci to dělali, ale podle
vás!
Vítáme toto opatření také proto,
poněvadž jsme přesvědčeni, že
úsporný kurs, zahájený panem ministrem
financí ve jménu občanské většiny,
je také jednou z příčin, že roztočila
se kola našich továren, že poklesla nezaměstnanost
dělnictva a že v obchodní i platební
bilanci státní jsou zejména patrny síly
produktivnosti našeho pracovitého národa. (Posl.
Mikulíček: Při tom jste těm provisionistům
200 milionů korun ročně slevili!) Jde
o to, kolik ti provisionisté dříve platili,
a kolik vy jste jim pak předepsali.
Úvahy zasluhuje tristní finanční stav
těch obcí, jimž po měsíce berními
úřady se nedostalo výplaty obecních
a školních přirážek. Jsou velcí
poplatníci, kteří dluhují ohromné
částky, co zatím na malých poplatnících
byly daně s přirážkami energickým
zákrokem vymoženy. Je v zájmu obcí,
aby na těchto velkých poplatnících
byly také daně vymoženy, aby obce nebyly nuceny
sahati k zálohovým úvěrům,
aby mohli dostáti svým povinnostem vůči
úřednictvu a zřízenectvu a zejména,
aby mohly propláceti účty za ty práce,
které u řemeslníků a živnostníků
objednaly.
Je nutno zabývati se otázkou proplácení
účtů živnostníkům za provedené
práce veřejné. Prosím, velectění
pánové, to, co po této stránce musí
prodělávati stav živnostenský, je hotové
martyrium. Dělník a úředník
plným právem požaduje úplatu za svoji
práci, poněvadž musí z výnosu
této práce živiti sebe a svoji rodinu, ale
pro živnostníka, který pracuje ve veřejnosti,
jakoby této existenční nutnosti nebylo. Marně
se po léta domáhá zaplacení své
pohledávky, uniká mu úrok z investovaného
kapitálu, který si musil pravidelně vydlužovati,
a tak ten nepatrný výdělek, který
má při stále ostřejší
konkurenci dnešní, je na konec proměněn
v naprostou ztrátu. A zase bych mohl demonstrovati, slavné
sněmovně, sta případů. Uvedu
zase nejkřiklavější. V Jaroníně
u Krumlova se třetím rokem učí na
státní menšinové škole. Tomu, kdo
postavil tu školu, do dnešního dne se nedostalo
zaplacení a vyúčtování se teprve
teď dostalo do účtárny. V Neurazech
u Nepomuku r. 1925 byla dokončena stavba fary a kostela.
Staviteli podnes, tedy ani po 12 letech, se nedostalo zaplacení.
To jsou, vážení pánové, zjevy,
pro něž i při sebe více vyvinutém
státním cítění nelze nalézti
slova chvály, naopak, jež co nejostřeji musíme
odsouditi.
Jako moji kolegové prohlásili, prohlašuji i
já, že my hlasujeme pro rozpočet zejména
z těch důvodů, které jsem uvedl na
počátku své řeči. Ale při
této příležitosti reklamujeme pro sebe,
aby i státní správa, žádá-li
právem loyalitu od poplatníka, také k němu
chováním svých výkonných orgánů
loyalitu projevovala. (Tak jest!) Toliko v této
vzájemné loyalitě vidíme možnost,
aby v celém životě státu a jeho obyvatelstva
úplně proniklo heslo a zásada rovnosti práv
a rovnosti povinností. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším zaznačeným rečníkom
je pán posl. R. Chalupa. Dávam mu slovo.
Posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno! Výklad,
jímž doprovodil pan ministr financí rozpočet
na r. 1928, vyzvedává převážně
světlé stránky našeho národního
hospodářství a úspěchy finanční
politiky. Jsme daleci toho, abychom tyto úspěchy
zmenšovali, než jsme si velmi bolestně vědomi,
že tyto úspěchy mají také stinnou
položku ve způsobu, kterým se k nim došlo.
Je třeba slyšeti hlasy také s druhého
břehu, hlasy těch, kteří produktivní
prací jsou základem blahobytu, žel ne pro sebe,
ale především pro jiné a zkoumati, jak
dnešní finanční politika působí
na životní úroveň dělníků
rukou i hlav. Přirozeně nemohu se pro krátkost
času mně poskytnutého zabývati podrobně
výkladem pana ministra financí, jenž zabíhá
ovšem i na pole jiná. Spokojím se zde jen nejstručnějšími
připomínkami, poněvadž klubovní
kolegové při jiných oborech státní
správy se výkladem pana ministra financí
zabývali.
Pan ministr financí zahrnul do své péče
nejen hospodářství státu, ale také
hospodářství svazků autonomních
a zdá se, že tato péče jde dosud více
na prospěch státu než autonomních korporací.
Obcím se ubírá, aby se dostalo více
státu, a proto s jistou obavou v exposé čteme,
že finanční řád, který
je myšlen především pro hospodářství
státní, má býti aplikován i
na hospodářství autonomních svazků.
Práce po našem soudu není naléhavá,
poněvadž hospodářství autonomních
svazků novým zákonem o finančním
hospodaření autonomních svazků jest
tak omezeno a vymezeno, že nějaký nový
řád, který by zaváděl určitý
způsob hospodaření, by předpokládal
nějakou volnost, o níž za platnosti §§ů
1, 3, 4, 5, 16, 20 uvedeného zákona není
možno vůbec mluviti. Můžeme se proto jen
těšiti na další sešněrování
hospodářství autonomních svazků.
Vzrůst pramenů státních příjmů
jest vysvětlován hlavně stoupající
populací, výrobností, vývozem a ne,
jak je tomu skutečně, zaváděním
nových a zvýšením starých tísnivých
dávek. Ovšem tyto dávky nejsou nikterak podle
exposé pana ministra odstupňovány podle skutečné
únosnosti, podle skutečné síly poplatníkovy.
Podle p. ministra financí majetek národní
vzrostl, což ukazuje stoupnutí vkladů, zhodnocení
státních papírů. Jest otázka,
zda toto měřítko jest správné.
Podle našeho soudu mohlo by býti toto měřítko
jen tenkráte správné, kdyby skutečně
konstatovaný vzrůst blahobytu rozprostíral
se na všechny vrstvy národa. Než, kdo dnes ukládá,
kdo dnes vlastní státní papíry? Jedině
ony vrstvy, které jsou daňovou reformou šetřeny,
jejichž zisky neoprávněnou celní ochranou
jsou vyháněny do nepřiměřené
výše. Jsou to vrstvy kapitalistické, kapitál
bankovní, průmyslový, které klidí
tu zlatou žeň, na níž doplácí
třída výrobní daněmi, dávkami,
nízkými mzdami, nedostatečným sociálním
zákonodárstvím. Doklady pro toto mé
tvrzení jsou velmi jasné.
Daňová reforma snížila právě
daně bohatým. Je to snížení daní
přímých, pozemkové, činžovní
všeobecné i zvláštní, daně
výdělkové. Ochránila nadále
držitele státních papírů od placení
daně úrokové, ačkoliv běží
o objekt vyšší 2 miliard úroků,
jež platíme ze státních dluhů
a ačkoliv je věcí spravedlivou, aby, je-li
podroben této dani rentové chudák, platil
ji také podle svých poměrů boháč.
Naproti tomu v tomto státě se hýří
daněmi nepřímými a spotřebními,
ať je to daň z cukru, lihu, nápojová
dávka, atd. Obrázek, který se nám
zde objeví při vyčíslení vzestupu
břemene daňového na vrstvy výrobní
a vrstvy kapitalistické je velmi poučný a
dovolím si jej ve stručnosti předvésti.
Pan referent stát. rozpočtu na r. 1928 dr Hnídek
přidržel se při rozdělení daní
onoho způsobu, jejž sleduje p. ministr financí.
Dělí daně na obchodové, spotřební,
na daně přímé a konečně
i jiné daně. Tento obraz daní a dávek
jest zkreslen. Převládá tendence rozvrstviti
daně tak, jak se projevují svým tlakem na
výrobu a tím do jisté míry odůvodniti
břemeno, jež na konec nese konsument. Tlak těchto
daní na konsumenty se uznává teprve v
druhé řadě. Proto se zahrnují určité
daně a dávky do daní obchodových a
dávek zvláštních, ačkoliv tyto
daně jsou daněmi nepřímými
a ve svých účincích a důsledcích
daněmi spotřebními.
Z uvedeného důvodu dělím daně
a dávky na daně přímé a nepřímé,
vlastně spotřební. Takové rozdělení
daní a dávek především překvapí
svým vývojem. Na první pohled můžeme
zjistiti neustálý vzestup daní spotřebních
a trvalý pokles daní přímých,
což není v podstatě nic jiného než
přesun daňových břemen z majetných
na nemajetné. Jako doklad uvádím: daň
obratová v 5 letech z 1594 mil. vzrostla na 2 miliardy,
to je více o 406 mil. Kč, t. j. o 25%. Cla z 603.7
mil. Kč vzrostla na 1114.7 mil. Kč více o
510.9 mil. Kč, což činí 84%. Dávka
z lihu vzrostla ze 412.3 mil. Kč na 476.3 mil. Kč,
t. j. více o 63.9 mil. Kč, čili o 15%. Daň
z cukru vzrostla ze 164.6 mil. Kč na 590 mil. Kč,
více o 425.3 mil. Kč, t. j. o 258%. (Slyšte!)
Všeobecná dávka nápojová
vzrostla z 231.5 mil. Kč na 277.8 mil. Kč, více
o 46.3 mil. Kč, t. j. o 20%. Daň z masa vzrostla
z 99.8 mil. Kč na 120 mil. Kč, více o 20.2
mil. Kč, t. j. o 20%, dopravní daně železniční
vzrostly ze 494.5 mil. Kč na 800 mil. Kč, více
o 305.4 mil. Kč, t. j. o 61%. Celkově v této
době vzrostly daně spotřební ze 3.600,000.000
Kč na 5.378,000.000 Kč, t. j. vzestup o více
než 1778 mil. Kč, v procentech 49%. Jediná
ztráta na daních spotřebních jest
na dani uhelné. Zde se ovšem nejednalo o konsumenty,
nýbrž o průmysl, daň tato doznává
ztrátu v tomto období 400 mil. Kč. Odečteme-li
z vykázaného vzestupu 1.778 mil. Kč 400 mil
Kč, zbývá zde 1378 mil., nebo-li daně
spotřební vzrostly o více než 38%. Naproti
tomu výnos daní přímých jest
neustále na sestupu. Daň pozemková rozpočtově
od r. 1924 poklesá ze 151,200.000 Kč na 130,035.000
Kč v r. 1928, t. j. o 14%. Daň výdělková
všeobecná poklesá rozpočtově
od r. 1924 z 250 mil. Kč na 180 mil. r. 1928. Třeba
že rozpětí toho poklesu dlužno přičísti
na nedoměrky, které do jisté míry
zastiňují pravý obraz, přece jen tento
pokles bude značný, nikdy ovšem nedosáhne
privilegovaného postavení daně pozemkové,
která ustrnula na nesprávném základu,
na který nepůsobí ani vzestup cen zemědělských
plodin, ani znehodnocení koruny.
Daň výdělková zvláštní
poklesá rozpočtově od r. 1925 z 248 mil.
na 230 mil. Tento pokles je rovněž zastiňován
dosud nedoměrky z předešlých let, ale
poklesne zcela určitě, poněvadž jest
tato zvláštní daň výdělková
snížena o celou 1/5, z 10 na
8%.
Pro daně přímé bylo by nutno vzíti
v úvahu ještě daň činžovní
- než tato daň vlastně přímou
daní není. Jest to daň spotřební
z užívání bytu. Krátce daně
výnosové jsou na soustavném sestupu, jenž
vědomě novelou daňovou je prováděn.
Jediná daň, která je na vzestupu, je bývalá
daň příjmová, nyní důchodová.
Je zajímavý ten vzestup: od r. 1924 do r. 1928 ze
788 mil. na 1.050,000.000 Kč. Podle účetních
závěrek je skutečná platba za rok
1924 1.029,850.738 Kč, na rok 1926 dokonce 1.644,489.079
Kč. Předpis na rok 1924 činil 1.295,982.045
Kč a na rok 1926 předepsány 3.191,065.515
Kč. Ovšem tento velký předpis má
právě kořeny své v nedoměrcích
a vleče za sebou přirozeně zase velké
nebezpečí nedobytných nedoplatků.
Musíme se pozastaviti nad tím, že právě
v uzávěrce na rok 1926 tato daň vykazuje
nedoplatek 3.207,467.889 Kč, tedy více než
bylo předepsáno r. 1926. Ale, prosím, když
mluvím o této dani přímé, o
jejím vzestupu, je třeba si uvědomiti, jsou-li
skutečně touto daní přímou
postiženi jen bohatí, a tu do jisté míry
podává nám malý obraz rozpočet,
kde daň důchodová je rozvržena podle
zemí. V Čechách na dani důchodové
se vybéře 692 mil., na Moravě 220 mil., ve
Slezsku 55 mil., na Slovensku 80 mil., na Podkarp. Rusi 3 mil.
Kč. Jinými slovy, Čechy, Morava a Slezsku
zaplatí na dani důchodové 967 mil., což
je více než 9/10 celého
příjmu a, zbytek teprve platí Slovensko a
Podk. Rus. Tento rozvrh je jasným svědectvím,
že převážná část
daně důchodové je placena zeměmi průmyslovými,
nebo-li dělnictvo a zřízenectvo průmyslu,
obchodu, dopravy, státních závodů
je jádrem poplatníků této daně.
Velmi zajímavý byl by v tomto směru statistický
materiál, který by vykazoval daň důchodovou,
placenou také podle druhu plátců, aby bylo
patrno, mnoho-li zaplatí dělníci, státní
zaměstnanci, rolníci, živnostníci, průmyslníci
atd. Žel, v tomto směru máme jen statistiku
velmi nedokonalou, ba žádnou. Při projednávání
daně důchodové dostalo se nám skromné
pomůcky, z níž vidíme, že v Čechách
jest drobných poplatníků daně důchodové
s důchodem od 6000 do 20.000 Kč 948.602 a ti zaplatí
na této dani 285,758.000 Kč. Na ostatní země
je možno přibližně počítati
o polovinu více poplatníků, tedy 474.301,
a o polovinu více platby, tedy 142,879.000 Kč, takže
bychom podle tohoto odhadu obdrželi nejmenších
poplatníků 1,422.903 s výnosem 428,637.000
Kč. Již tento odhad ukazuje nám, že nejmenší
důchodci od 6000 do 20.000 Kč zapraví téměř
polovinu celé daně a dále, že průmyslové
Čechy zaplatí samy 1/3 celého
předpisu a to poplatníky nejmenšími.
Do budoucnosti ovšem nemůžeme se spokojiti s
tímto odhadem a musíme míti ve věci
jasno.
Nově zavedenou daní důchodovou srážkou,
třeba daně prosté minimum jest větší,
přece jen možno souditi, že počet poplatníků
se nezmenší, ba že vývojem vzroste, poněvadž
daní touto budou zachyceni mnozí, kteří
by jinak, na př. dělníci sezonní,
této dani unikli. Dále tato daň bude ve svém
výnosu zpevněna a platba její stane se tak
plynulou, jako u daně spotřební. Konečně
stát dostane své bez námahy odhadu, předpisu
a vymáhání. Proto bychom byli velice neradi,
kdyby veřejnost podléhala imputovanému omylu,
že daň důchodovou zapraví bohatí
a prokázalo se tím zatížení vrstev
majetných. Z toho důvodu je také nutno, aby
finanční správa vykazovala odděleně
výnos daně důchodové zaplacené
srážkou a výnos daně placené
přímo. Mé přesvědčení,
že hlavní břemena daňová nesou
dělníci a v zemích průmyslových
především dělníci zaměstnaní
v průmyslu, obchodu a dopravě, znamenitě
posílil také pan generální zpravodaj
dr Hnídek, když uvedl, že na dani důchodové
u nás vybraná dávka činí z
celého příjmu státního 11.3%,
v zemích agrárních: Jugoslavii 1.34%, v Rumunsku
2.43% a v Polsku 6.51%. Daně výnosové ve
státech průmyslových neustále klesají,
ve státech agrárních naopak hrají
ještě význačnější
roli. Tak daně výnosové u nás dělají
9.31%, v Jugoslavii dvakráte tolik, 18.5%, v Rumunsku 19,7%.
V zemích průmyslových dávky a daně
přenášeny jsou na vrstvy nemajetné,
na dělníky. Vidíme to zase z tohoto porovnání:
daně spotřební u nás - ovšem
podle rozdělení, na jehož vady jsem poukázal
- činí 17,11%, v Jugoslavii 11,73%.
Také srovnání těchto daní v
procentech u nás a jinde podpírá moje tvrzení.
Pan dr Hnídek uvedl, že daň důchodová
v Jugoslavii činí z naší důchodové
daně jen 11,84%, naproti tomu daně výnosové
proti našim činí v Jugoslavii 194.9%, v Rumunsku
daň důchodová činí z naší
jen 21.54%, naproti tomu v daně výnosové
činí 204,72%.
Také v obraze, jejž skýtají daně
spotřební, nalézáme potvrzení
našeho odhadu. Daně spotřební v Jugoslavii
činí z našich daní spotřebních
68,59%, v Rumunsku 81,47% z našich daní nepřímých.
Tento zjev, vzestup dávek spotřebních, je
v průmyslovém státu pravidelný a znamená
vždy zatlačení významu daní výnosových.
Je to soustavné přesouvání daní
z vrstev majetných na nemajetné. Jen tam, kde toto
břemeno není možno přesunouti na vrstvy
nemajetné, hrají ještě daně výnosové
určitou roli. Také u nás kdysi ve starém
Rakousku daň pozemková, která byla předepsána
původně 70 miliony, hrála určitou
roli, ale tyto daně výnosové vývojem
času byly úplně zatlačeny daněmi
jinými.
Pan ministr financí vytýká, že dosud
své daňové soustavy nemohl vnutiti samosprávným
svazkům a pozastavuje se nad tím, že zatím
co stát břemeno své snižuje, samospráva
překotně zvyšuje - za jediný rok o 1300
mil. Kč. Tato cifra, pravda, působí značně
nepříznivě, ale pan ministr financí
si nepoložil otázky, proč je tento vzestup.
Tento vzestup si celně kongruová majorita objednala
zákonem o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy.
Každá autonomní korporace chtěla aspoň
v poslední chvíli zachytiti, co se dalo, investovala
a dělala dluhy - v tom byly shodny radnice s většinou
socialistickou jako radnice spravované občanskou
většinou - úmysl jest jasný, aby aspoň
poněkud paralysován byl zhoubný vliv zákona,
který v nejbližší budoucnosti znemožňuje
jakékoliv komunální podnikání.
Tak to, co bylo rozpočteno na léta, realisovalo
se a bylo investováno v roce jediném.
V příštím exposé ku státnímu
rozpočtu bude možno naopak konstatovati laciný
úspěch, že náklady na samosprávu
klesly na minimum. Nebude to ovšem důsledek šetrnosti,
nýbrž důsledek faktu, že tu byly určité
investice již do budoucnosti vykonány, jež by
vůbec podle zákona dále vykonány býti
nemohly. Bylo by tedy z uvedeného fakta stoupnutí
nákladů autonomních o 1300 mil. nesprávné
dovozovati nutnost zákona, naopak tento zákon zapříčinil
tento náhlý vzestup 1300 mil. nákladů
autonomních.
Včlenění nové platové soustavy
do rozpočtu podle exposé přesáhlo
zdaleka náklad preliminovaný r. 1926 částkou
450 mil. Kč, a to u státních zaměstnanců
539,777.938 Kč, u učitelstva 104,205.204. Celkem
643,972.742 Kč, tedy bez pensí více o 193,972.742
Kč. Není nám možno přezkoušeti
si údaje a způsob výpočtu, ale přáli
bychom si jenom, aby skutečně těch 643 milionů
státní zaměstnanci a učitelé
dostali. A v tom směru by nás zajímalo, co
činí toto zvýšení u jednotlivých
kategorií Ia, Ib, II, III, IV a mimo třídy,
abychom mohli posouditi skutečné materielní
zlepšení v cifrách. Žel, po této
stránce cifra 643 milionů je pro nás tak
tajemná jako globální cifra 450 mil. loňského
roku ve všeobecné pokladní správě.
Jedno jest jisto, totiž že zaměstnanci nižších
kategorií II až IV a zaměstnanci mimo kategorie
vidí celou úpravu ve vyrovnávacích
přídavcích, jež nezvyšují
přirozeně služné, nýbrž
udržují je na stejné výši. A s
těmito požitky většina státních
zaměstnanců odsouzena jest jíti do pense
nebo do hrobu. Živelní nespokojenost, která
roste den ze dne prováděním systemisace,
jež více než polovinu státních
zaměstnanců vylučuje doživotně
z postupu, neuznává zodpovědnosti a těžkosti
služby, při zařazení ukazuje něco
jiného. Cifra 539,777.938, již podle pana ministra
financí vyžádala si úprava státních
zaměstnanců, nutno bráti s velkou reservou.
Po vyloučení drah a pošty můžeme
počítati se státními zaměstnanci
okrouhle v počtu 120.000, to znamená, že každý
státní zaměstnanec by obdržel průměrně
ročně více o 4498 Kč, měsíčně
více o 375 Kč. Mám pevné přesvědčení,
že 90% státních zaměstnanců nedosáhlo
ani poloviny této částky. Náklad uvedený
v exposé zůstává pro nás odhadem,
který není možno nám přezkoušeti,
ale proti kterému mluví více než přesvědčivou
řečí skutečnost.
Zdůrazňujeme při této příležitosti
požadavky úřednictva a zřízenectva
státního kategorií nižších.
Zejména žádáme: Systemisování
všech dnes obsazených míst pragmatikálními
zaměstnanci; ve služební třídě
I a IV rozšíření systemisovaných
míst úřednických o 1/4,
míst kancelářských pomocných
sil jako vrchních oficiantů, pomocníků,
tak aby jedna čtvrtina těchto ihned při provádění
systemisace byla jmenována úředníky;
při rozdělování celkového počtu
míst budiž nejméně jedna polovina systemisována
ve vyšších platových stupnicích;
při systemisaci nutno přihlížeti nejen
k §u 5 a §u 24 platového zákona, ale i
k §u 152.
Z exposé dovídáme se ne sice zcela určitě,
ale již pravděpodobněji cifru na zvýšenou
kongruu. Mluví se o cifře 41 mil. Kč dokonce
tónem, který by projevoval naději na snížení.
Je velmi zajímavým čísti o tomto nákladu.
jejž mají nésti církve a ne stát,
a v témže exposé čísti obavy
z nákladu na školství. Ale věc je zcela
přirozená. Tma stoupá úbytkem světla.
Proto světlo školy má pohasnouti odnětím
prostředků, klerikální tma má
zhoustnouti zvýšenou odměnou. Není proto
nic zvláštního, že p. ministr financí
celně kongruové koalice obrací se v rozpočtu
svém k nákladům na školství a
pozastavuje se zejména nad nákladem věnovaným
na školství národní. Správa,
jednak státní, vyžaduje 1066 mil., autonomní
správa 1658 mil., celkem zařazeno bylo 2724 mil.
Kč, dokonce více než v běžném
roce 1927 o 317 mil. Kč. Tento vzrůst má
stejné kořeny, na jaké jsem poukázal
dříve. Obce si pospíšily s postavením
škol dříve, než jim to celně kongruová
koalice zakáže. Nezavíráme očí
nad výdaji školskými, ale finančním
problémem státu mohou býti jen pro tuto celně
kongruovou koalici. Pro pokrokového Čechoslováka
nemůže býti především problémem
náklad na školy národní. Školy
národní jsou základem všeobecného
vzdělání a pro 80% obyvatelstva tohoto státu
vzděláním jediným. To znamená:
nemá-li omezením výdajů trpěti
kultura a také důsledně národní
naše, hospodářství, musí tyto
školy býti vybaveny lépe než jsou dnes,
a to tak, aby každé dítě prošlo
také školou občanskou, aby základy vzdělání
byly postaveny na tak široké basi, aby náš
občan a občanka mohli navázati na školy
střední a soukromou pílí mohli si
osvojiti vzdělání nejvyšší.
To je příkazem prosté demokracie. Kde má
vládnouti lid, musí býti vzdělán,
musí býti k této vládě schopným,
jinak se dá vésti chytráky, demagogy a prospěcháři.
Pana ministra financí naplňuje starostí,
kde vzíti náklad 400 mil. na národní
školství, k němuž máme životní
povinnosti, ale na kongruu peníze má. To je náklad
nesporný. Pan ministr chce zaváděti do škol
znovu sobotáles ve formě pro široké
vrstvy velmi líbivé, majetní jej mají
platiti. Toto fiskální stanovisko je nedemokratické
a posílí nepřátele lidové školy.
My usilujeme o to, aby škola byla podle Komenského
dílnou lidskosti, kde věčné pravdy
nemají býti ověřovány tím,
kdo na sobotáles má a kdo nemá. Usilujeme
o to, aby i pomůcky školní byly opatřovány
dětem bezplatně, protože máme před
sebou nejen povinnost vytýčenou státem, povinnost
školní docházky, ale také povinnost
vrozenou, podepřenou vždy více se vzmáhající
solidaritou lidského rodu.
Než jděme na věc prakticky! Co může
tento nový sobotáles od majetných vynésti?
Jednak jde o velmi slabou vrstvu občanů v tomto
státě, jednak jde o vrstvu rodičů,
která se dětí střeží.
Tento výnos bude tak nepatrný, že skutečně
nestojí za ostudu.
Pan ministr financí má v úmyslu zavedení
nových školních dávek obecních,
ale zapomíná, že stát r. 1919 v novele
k obecnímu zřízení v §u 20 z
r. 1920 se zavázal k věcnému nákladu
na školství. Zatím tato péče
je prováděna tak, že obce, které stavějí
školy za stát, jsou vlečeny na pranýř
nehospodárnosti. Než p. ministr financí ví,
kde je kořen zla, ale přece vztahuje ruku na školství
národní. Proč neřekne otevřeně,
že školství vyšší a odborné
trpí desorganisací? Proč nevytkne plýtvání
penězi na školy zemědělské, které
namnoze trpí nedostatkem žactva? Proč nevytkne,
že vedle našeho ministerstva školství máme
zvláštní ministerstvo školství
v ministerstvu zemědělství, v zemských
správních výborech, proč nevytkne
několikanásobnou drahou správu a proč
nesoustředí tuto správu v jediné instituci
ministerstva školství? Proč mlčí
k onomu neudržitelnému stavu, jaký je na Slovensku,
kde vedle škol státních jsou školy všech
konfesí státem vydržované, a spokojuje
se pouze poznámkou o unifikaci? Zodpovědění
těchto otázek od pana ministra financí nečekáme.
Řezalo by hluboko do masa celně-kongruové
koalice. My však se k jich řešení hlásíme
a budeme hlásiti, aby v tom směru byly docíleny
nejen úspory, ale aby školy byly odevzdány
svému účelu, zbaveny byly politického
vlivu a skutečně konaly poslání k
rozšíření pravé vzdělanosti.