Je krvavou ironií úsporných snah projevovaných
panem ministrem financí, když dnes nejsilnější
společník celně kongruové koalice
volá velmi troufale po škole konfesijní. Tážeme
se: Bude zde prostředků na tento veliký náklad?
Případ zvýšení kongruy je zde
jakýmsi slibným předpokladem. Je však
opravdu taková nouze o hrazení nákladu 400
mil. Kč na národní školu? Nebyla by,
a nejen to, opatřil by se náklad také, jak
si přeje pan ministr, od majetných, ale myslím,
že zde chybí nejen dobrá vůle, ale i
odvaha.
Berní novelou - kdyby se skutečně chtěl
hledati pramen - slevuje se akciovým společnostem,
kterým se jistě nevede špatně, neboť
denní kursy ukazují na vzestup papírů
a dividendy ukazují, že se společnostem dobře
daří, 1/5 předpisů
na zvláštní dani výdělkové,
z 10 na 8%. Tato sleva bude průměrně činiti
50 mil. Kč ročně. Při 470% autonomních
přirážek znamená to průměrně,
že těmto bohatým společnostem se dává
ročně darem na autonomních přirážkách
235 mil. korun, tedy dohromady se dává těmto
bohatým společnostem zadarmo ročně
285 mil. Kč.
Daň rentová nevybírá se z úroků
ze státních dluhopisů a přece jde
o obrovskou část dvou miliard, a kdybychom počítali
jen se 3% daně rentové, dostali bychom 60 mil. Kč.
Na dani pozemkové je sleva 14 mil. Kč. Počítáme-li
s odpadlými přirážkami 470%, dojdeme
k cifře 80 mil. Kč, a jest zde pro úhradu
ne 400 mil., nýbrž 425 mil. Kč bez sobotalesu,
úhrada spravedlivá, poněvadž ve skutečnosti
postihuje vrstvy majetné, které by tento náklad
mohly nésti.
Pan ministr financí dr Engliš ve svém
exposé na str. 7 citoval slavného anglického
historika a politika Macaulaye, uváděje, že
vše, co zlepšuje člověka, zlepšuje
i to, co člověk tvoří.
Myslím, že pan ministr financí neměl
by se jedním dechem dovolávati Macaulaye a zároveň
usilovati o to, aby bylo zaváděno školné
na národních školách. Jak soudil Macaulay
o výdajích na národní, elementární
školství, ukazuje jeho řeč v parlamentě
z 18. dubna 1847, tedy právě před 80 lety.
Macaulay tam říká: "Věřím,
pane předsedo, že je právem i povinností
státu opatřiti prostředky k výchově
obecného lidu. Tento návrh zdá se mi býti
zahrnut v každé definici, která kdy dosud byla
podána o funkcích vlády. O rozsahu těchto
funkcí bylo mnoho názorových růzností
mezi mysliteli. V jednom bodě však všichni se
shodli. Jednomyslně uznávají, že je
povinností každé vlády učiniti
opatření k zajištění bezpečnosti
osob i majetku členů společnosti. Připustí-li
se to, zdali pak může býti popřeno,
že výchova obecného lidu je nejbezpečnějším
prostředkem k zabezpečení našich osob
a našeho majetku? Pravím proto, že výchova
lidu je nejen prostředkem, ale nejlepším prostředkem
k dosažení toho, co všichni připouštějí,
totiž je hlavním účelem vlády."
Nato Macaulay polemisuje s manchestrovským názorem,
že o výchovu svých dětí se má
každý starati sám a platiti ji sám.
A ke konci své řeči znovu zdůrazňuje:
"Pravím, že není jediného čestného
a pracovitého člověka v této zemi,
který nemá prospěchu z toho, že žije
mezi čestnými a pracovitými sousedy spíše
než mezi buřiči a vagabundy. Tato věc
je tak velice sloučena se zájmem celku, jako obrana
našeho pobřeží. Dejme tomu, že bych
řekl: Proč mě zdaňujete za účelem
opevnění Portsmouthu? Jestliže lidé
z Portsmouthu myslí, že nemohou býti bezpečni
bez bašt a revelinů, ať si lidé z Portsmouthu
zaplatí ty inženýry a zedníky. Nač
mám nésti náklady za práce, z nichž
nemám žádného prospěchu? Vy byste
odpověděli, a zcela právem, že není
jediného člověka na tomto ostrově,
který nemá prospěchu z těchto prací,
ať už bydlí uprostřed nich anebo ne. A
tak jako každý, ať už bydlí v kterékoliv
části tohoto ostrova, jest zavázán
přispívati k vydržování tam těch
arsenálů, které jsou nezbytny pro obecnou
bezpečnost, tak každý člověk,
ať patří k jakékoliv sektě, je
zavázán přispívati na podporu těch
škol, na nichž neméně, než na našich
arsenálech, závisí naše obecná
bezpečnost." (Výborně!)
Tolik Macaulay. Jemu stačí důvod obecné
bezpečnosti k obhájení státních
výdajů na národní školy. Dnes
nejen socialisté, ale již pokrokovější
liberálové vidí ve školách něco
více, než kasárny, strážnice a
bašty. Nám jsou školy národní nejzákladnější
podmínkou občanské kultury a v státním
hospodářství jsou primum necessarium, první
potřebou. Máme za to, že návrh na zavedení
školného do národních škol se v
našem parlamentě neměl ani vyskytnouti, to
vypadá tak, jako bychom nebyli ani tam, kde Anglie byla
před 80 lety, a jako bychom musili dokazovati lidem bezdětným,
že mají také zájem a prospěch
z toho, že děti jejich spoluobčanů jsou
řádně vychovávány.
Naše národní školství není
ještě dosud dobudováno a již je zde úmysl
jej škrtiti. My jsme státem exportním - to
jasně v exposé pana ministra je řečeno.
Vydržeti ve světové konkurenci - to znamená
lépe, laciněji vyráběti. Je to možné
s "roboty" při nynější strojové
výrobě? Nikoliv, naše schopnost konkurence
je především podmíněná
vyšším vzděláním všeobecným
a vyšším vzděláním odborným.
Pan ministr vytyčuje jistě neúměrný
náklad 16 mil. Kč na řemeslnickou školu,
která byla postavena v severních Čechách.
Ale proč soudobně nekonstatuje, že naše
školství pokračovací nemá dílen,
nemá učitelů, že kdesi v ministerstvu
obchodu a živností krčí se jen nepatrná
položka na toto nesmírně důležité
školství, jež má vyzbrojiti dělníky
průmyslu, zemědělství a obchodu tak,
abychom mohli soutěžiti s cizinou. Zde bychom však
mnoho prosili, aby uvedeno bylo ve skutek přesvědčení
pana ministra: "Nerozhoduje cifra obětí na
školství, ale rozhoduje užitek."
Souhlasíme plně s názorem, že běží
o obsah a intensitu vyučování, že má
býti obráceno k potřebám skutečného
života. Ale má-li se toho dosíci, pak jest
nutno, aby ani jediný schopný jedinec našeho
státu nebyl ztracen, neboť nadané dítě
jest velkým pokladem nejen národa, ale také
pro lidstvo.
Toto je možno dosíci jenom poskytnutím všeobecné
příležitosti ku vzdělání.
Žel, že cesta v exposé pana ministra naznačená
je dosavadní cesta učiniti vzdělání
přístupným jenom bohatým. V demokracii
vzdělání, v demokracii vědění
vidíme my socialisté onu revoluci ducha a srdce,
jež položí spravedlivější
základy lidské společnosti. A proto přirozeně
musíme se ocitnouti v krajním rozporu s dosavadní
kapitalistickou společností, jež vyhrazením
prostředků vzdělávacích pro
sebe, chce udržeti i vládu v této společnosti.
Nic dokonaleji necharakterisuje tuto celně kongruovou koalici,
jako projevený názor na školství v ministrově
exposé. Nás ani nemate to, že pan ministr vyučování
dr Hodža odříká se tohoto fiskálního
stanoviska pana ministra financí. On patrně chtěl
jen na oko prokázati větší pokrokovost
a učiniti do jisté míry stravitelnější
novou objevenou ideu svatováclavskou v československém
národě. Tato idea svatováclavská jest
ovšem žalostným neporozuměním ducha
českých dějin. Každý Čechoslovák
ví, že u osob nábožensky založených
bylo by možno navázati na velikou dobu velké
reformace, jež byla skutečnými dějinami
duchovními, kulturním projevem českého
lidu a české národní síly.
To ovšem dnešní celně-kongruová
koalice potřebovati nemůže. Rozhodující
vliv klerikalismu v koalici už je dnes tak troufalý,
že nám bude také předpisovati naše
idee a národní tradice. Ministr vyučování
postavil se proti ministru financí, ale ovšem jenom
zdánlivě. Je to prostá dělba práce.
Práce obou směřuje k jednomu cíli:
ke ztížení vzdělání, nebo
při nejmenším k vyvolání nepřátelství
k národní škole a dále k odtrhnutí
od živého pramene národní kultury. Je
to krátce příprava pro budoucí věk
tmy v Československé republice. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Náklad na sociální a zdravotní potřeby
činí 171/2%. A tato cifra
1200 mil. Kč je jednou z největších
výdajových položek vedle státního
dluhu. Cifra tato na sociální potřeby je
úmyslně vyzvedována, aby se veřejnosti
ukázalo, jak veliké jsou náklady na potřeby
sociální. Můžeme konstatovati s určitým
zadostiučiněním, že v tomto rozpočtu
nedošlo zase k hrozbě, že budou sníženy
důchody invalidů, bez kteréhožto snížení,
jak se v loňském exposé pamatujeme, nebylo
možno docíliti rovnováhy v rozpočtu
na r. 1927. Než i při vyzvedování nákladů
na sociální a zdravotní péči
zůstává částka věnovaná
daleko za tím, co skutečně zde kapitalistická
společnost na svých příslušnících
páše. Dnešní sociální péče
v jádře nese břemeno světové
války, vedené kapitalistickými státy,
nese břemeno neschopnosti zaměstnati své
příslušníky, nese břemeno sociálních
nemocí, poněvadž neposkytuje dělnictvu
dostatečné mzdy a životní potřeby
za snesitelnou cenu a poněvadž dělnictvu nezajišťuje
ani řádných příbytků.
Náklad na sociální úkoly je honosivě
vyzvedán, ale ve skutečnosti je odezvou dnešní
společnosti a její neudržitelných kapitalistických
řádů. Položíme si otázku:
Když zde onen náklad 1200 mil. Kč je vyzvedán,
zda skutečně tento náklad stačí
aspoň na nejprimitivnější potřeby?
Ukazuji zde na jednu z největších otevřených
ran na naší společnosti a také v našem
národě, na hrozný zjev tuberkulosy. R. 1923
z celkového počtu našeho obyvatelstva 13,611.340
zemřelo tuberkulosou 26.626 osob. R. 1926 však již
28.077 osob. Na 100.000 obyvatelů připadá
úmrtí tuberkulosou r. 1923 195,5, r. 1926 se tento
počet nezmenšil, nýbrž vzrostl na 196.36.
Počet tuberkulosou nemocných u nás vůbec
odhaduje se na 250.000. Také jiné státy stály
před tímto problémem, ale dovedly si racionelně
pomoci. Na př. v Anglii, ve Walesu, v letech 1851 až
1860 zemřelo tuberkulosou dokonce ze 100.000 obyvatelů
348,1. Ale za 60 roků, r. 1925, vykazuje se už trojnásobné
zlepšení, umírá pouze 103,9. Ovšem
v boji proti tuberkulose v Anglii, ve Walesu, pracovalo 263 úředních
lékařů, bylo tam 483 poraden, 473 léčeben
pro tuberkulosní s 21.723 lůžky. V Dánsku
dokonce, tedy malém státu s prostředky poměrně
malými, připadá jenom 95 úmrtí
tuberkulosou na 100.000 obyvatelů. Táži se,
co máme my? R. 1926 bylo u nás poraden 224, jedna
poradna na 64.000 obyvatelů. V Německu naopak připadá
jedna poradna na 20.000 obyvatelů. U nás je potřebí
nových 500 až 600 poraden a na 1000 obyvatelů
potřebovali bychom aspoň jedno lůžko.
Pro Prahu samu bylo by potřebí 700 lůžek,
pro celou republiku bylo by potřebí aspoň
13.000 lůžek. Na zřízení 10.000
lůžek bylo by potřebí nákladu
100 mil. Kč. My se tážeme, kdy k tomuto nákladu,
jak dovodím, nejen ze skutečného citu, aby
zabráněno bylo utrpením, nýbrž
skutečně z důvodu národohospodářského
bude přikročeno? Jak my na to odpovídáme?
Odpovídáme na to prostě tím, že
v sociálním pojištění rušíme
onen 100 mil. fond, který měl především
sloužiti k tomu, aby těmto nakažlivým
nemocem bylo čeleno. Co znamená pro nás zhoubné
rozšíření tuberkulosy nejen pro lidské
utrpení, ale také pro velké škody hospodářské,
které zde vznikají v léčení,
ztrátou dělnické mzdy, ztrátou životů,
dovoluji si stručně ukázati na následujícím:
Kdyby se nám podařilo stlačiti úmrtnost
tuberkulosou na 100 ze 100.000 obyvatelů, zachránili
bychom ročně 14.000 životů práci
a kdybychom počítali s minimální produkcí,
jen s minimem, jež podle zákona o dani důchodové
je 7000 Kč, znamená to, že každým
rokem uchází nám 98 mil. Kč jenom
skutečně na této produkci. Ale musíme
počítati s tím, že tito lidé
mohli by býti výkonnými nejméně
ještě 10 let, a to znamená pak ztrátu
1 miliardy. Každým rokem umírá předčasně
14.000 životů, což znamená obrovské
ztráty pro tuto republiku, za 1 miliardu produktivní
práce, a tu se ptám: byl by opravdu onen náklad
100 mil. Kč nějak neužitečný
a byl by snad nějak skutečně těžko
opatřitelný, když skutečné důsledky
a výsledky této péče jeví se
nám na dosah ruky? Že se při této příležitosti
zase poukazuje na stoupající náklady sociální
v obcích, tomu se již ovšem nedivíme.
Divíme se však troufalosti, s jakou se tak činí.
Podle §u 20 novely k obecnímu zřízení
má náklady na chudinství převzíti
stát. Než, jaká je skutečnost? Déle
než rok máme již předlohu na zaopatření
přestárlých a déle než 5 let
máme povolenou úhradu na více než 3
léta, ale tato předloha je pečlivě
uschována v zásuvce p. ministra soc. péče.
Sociální pojištění, jež
by značně přispělo k řešení
chudinské otázky, je právě vylučováním
zemědělského dělnictva a dělnictva
při práci sezonní touto vládou zhoršováno
a účinky jeho oddalovány. A tak věc
jest táž, jak byla zdůrazněna již
při školství. Obce konají sociální
povinnosti za stát, ale p. ministr financí jim to
otevřeně vytkne.
Nevím, kolikátý již slib má Národní
shromáždění a kolikátý
slib mají všechny organisace staropensistů
na zlepšení svých neutěšených
poměrů. Než i tento poslední slib nás
nemůže žádným způsobem uspokojiti,
i když čteme ve zprávě důvodové
k rozpočtu na r. 1928, že předloha dostala
se do meziministerského projednávání,
že se hovoří o nákladu 70 mil. Kč,
dokonce i o minimu, jehož se má dostati i těm
nejmenším. Splnění oprávněného
požadavku, žel, podle exposé p. ministra financí
je vázáno na úhradu, které má
býti dosaženo úsporou v oboru vydání
příbuzných. Byli bychom velmi zvědavi,
které jsou to obory, a ještě zvědavější,
jak v takových oborech dosáhne se úspor.
Forma tohoto slibu, jehož splnění závisí
od věcí nevyzpytatelných, musí do
duše roztrpčiti vždy řídnoucí
řady staropensistů, poněvadž to jediné,
z čeho čerpaly síly k dalšímu
životu, to je naděje na zlepšení svých
poměrů, jest jim krutě brána.
Protestujeme proti takovému řešení lidské
bídy a voláme do boje úředníky
v aktivitě, neboť tristní obraz jejich ustaraných,
vyčerpaných kolegů jest obrazem také
možné jejich budoucí vysloužilecké
bídy. Úžasný osud pilných, vysloužilých
pracovníků státu jest obžalobou a ostudou
dnešního režimu vládního, jenž
dovede sice sytiti kapitalisty tohoto státu slevami na
daních, slevou dopravních tarifů i přímými
subvencemi, ale pro bídu staropensistů nemá
porozumění.
Jsem velmi povděčen, že v exposé p.
ministra financí v oddílu výnosu státních
podniků, třebaže se nechválí
tyto státní podniky, přece se nehovoří
o státním výprodeji přímo.
Veřejnost naše byla velmi vzrušena poslední
dobou pověstmi o pronájmu nebo prodeji státních
drah. Mezi interesenty nebyla prý jen cizina, ale také
konsorcium našich domácích bank za pomoci amerického
kapitálu. Tato nabídka je pozoruhodná. R.
1924 vydalo se dlužních úpisů na záchranu
bank za 1600 mil. Kč a ještě dnes každým
rokem přispívá stát 50 mil. k náhradě
úroků z těchto dlužních úpisů,
a prosím, netrvá to ani celé 3 roky a tyto
banky, které se doprošovaly pomoci státní,
jsou již dnes tak silné, že se chystají
spolknouti s cizím kapitálem největší
náš podnik dopravní. Agrární
tisk byl a možná, že ještě dnes jest
tímto projektem nadšen, ale zdá se, že
francouzští generálové v Paříži
byli trochu jiného názoru, že dali včas
odtroubiti, poněvadž vedle zisku domácího
a cizího kapitálu rozhodují také cosi
strategické důvody. Zdálo by se tedy, že
do americké zastavárny už nepůjdeme,
aspoň by to bylo v divném kontrastu s úsilím
pana ministra financí dr Engliše, který
ohlásil konversi především zahraničních
půjček, aby zvedl naši platební bilanci,
zatím co agrární finančníci
chystali se vyvézti stamilionový zisk našich
drah do ciziny.
Zájem státu, který jako štít
ve věci pronájmu drah byl nesen agrárním
tiskem, je značně průhledným trikem.
Běželo o upokojení materielních zájmů
určitých politických kruhů, jimž
pramálo jde o hospodářskou samostatnost tohoto
státu. Celá akce jest jen novým dokladem
neschopnosti koaliční vlády. Státní
dráhy mají býti zašantročeny,
poněvadž málo vynášejí,
ale zapomíná se, že tyto státní
dráhy platí více než 3/4
miliardy do pokladny pana ministra financí a konečně
malér, který potkává čsl. státní
dráhy, potkal také již jiné státy.
Jakým způsobem počínala si Kanada?
Také tam nevyhovovaly státní dráhy,
byly podnikem pasivním a přece Kanada nepomýšlela
ani na pronájem ani na výprodej. Prostě povolala
si odborníka, který je dal do takového pořádku,
že vedle těchto státních drah kanadských
zmizely všechny soukromé, poněvadž nesnesly
konkurence.
Věty, které jsou uvedeny v exposé pana ministra
financí, hovoří také pro náš
názor. Pouhé napodobení podnikatelských
správních orgánů nestačí.
Kvitujeme jeho volání po interesu veřejnosti,
ale žel nemáme naděje, poněvadž
správa železniční nedá si poraditi
ani od svých zaměstnanců, tím méně
od někoho jiného.
V exposé pana ministra financí je zdůrazněna
aktivnost rozpočtu, jež se stává trvalou
a to za splnění dvou velmi důležitých
předpokladů. Pan ministr financí říká,
že při této rovnováze je také
pamatováno na plnění úkolů
kulturních a sociálních a že v tomto
směru držíme krok s cizími pokročilými
státy, dále že rovnováha není
vykoupena přílišným tlakem, jenž
by ohrožoval výrobnost země.
Myslím, že neubližuji pravdě, označím-li
tyto podmínky za přání a tužby,
za nimiž má se naše finanční politika
bráti. Fakta jsou taková, že ministr financí
chce plniti úkoly kulturní zaváděním
školného, že celně-kongruová koalice
zhoršuje sociální pojištění,
zatím co okolní státy je zlepšují,
a to se nazývá eufemisticky držením
stejného kroku se státy pokročilými.
Přílišný tlak na výrobnost země
je v exposé přímo konstatován také
velikým útiskem výroby a spotřeby.
Toho jasným dokladem jsou daně spotřební,
které jsou zatemňovány daněmi obchodními,
na které jsem poukázal. Podle našeho soudu
výrobnost naše a konkurence schopnost v cizině
má trochu jiné kořeny a především
jsou to nízké mzdy, jimiž konkurujeme práci
spoludělníků za hranicemi, dále vysoká
celní ochrana průmyslových výrobků,
jež způsobuje zdražení konsumu domácího
a dovoluje naše výrobky prodávat v cizině
laciněji. Vzbuzuje opravdu lítost, díváme-li
se na vzestup mezd a kupní síly mzdy ve státech
jiných. Mám zde data o tomto vzestupu v Americe,
jsou to mzdy během celého dvacetiletí, základem
jest rok 1913 a v stručnosti uvádím: Ve 20
letech v Americe hodinová mzda stoupla z 85 bodů
na 237,9, to znamená třikrát. Ceny životních
potřeb stouply ze 78,7 na 173,5, t. j. dvakrát.
Než při tom přece kupní síla
mzdy ze 108 bodů na 137,1 stoupla o 1/3.
Jak jest to u nás? Stále stojíme před
problémem vyrovnati kupní sílu koruny doma
s kupní silou koruny v cizině. Disparita mezi cenovým
indexem a hodnotou koruny jest zatvrzele udržována.
R. 1925 kurs naší koruny v Curychu pohybuje se okolo
16, což odpovídalo našemu indexnímu číslu
625 až 650. Index průměrných maloobchodních
cen v listopadu 1925 činil 863, neboli kupní síla
koruny u nás proti cizině je o 213 až 238 bodů
menší než v Curychu. Činila-li spotřeba
dělnické rodiny v listopadu 1925 na týden
167,64 Kč, odpovídá tomu znehodnocená
cena koruny 121,40, neboli kupní cena koruny u nás
při týdenní spotřebě 167,4
poklesá o 46,24 Kč proti Švýcarsku.
Přirozeně musíme se ptáti, co skutečně
působí tento pokles kupní síly koruny
proti jejímu kursu. To je především
fiskální a hospodářská politika
státu a v tomto směru především
jsou to daně spotřební a cla. Obě
tato břemena plnou tíhou dolehnou na konsumenta,
dělníka, učitele, úředníka,
který nemá možnosti a v převážné
většině ani síly, aby tato břemena
vyrovnal zvýšenou mzdou a platem. Pokusili jsme se
r. 1926 zjistiti tuto kvotu daňovou a dávkovou,
abychom viděli, jak také finanční
politika státu jí s konsumentem z jedné mísy.
Za podklad šetření sloužila nám
spotřeba 5tičlenné dělnické
rodiny v Praze podle Státního statistického
úřadu v Praze v měsíci říjnu
1926 a tu jsme došli ovšem při neúplném
výčtu břemen dávek spotřebních
státních a také břemen obecních
k tomuto obrazu:
Pětičlenná dělnická rodina
potřebuje plného uhrazení čtyř
druhů potřeb. Na výživu spotřebovala
v listopadu 1926 176,65 Kč, na topivo 18,08 Kč,
na byt 17,64 Kč, na šatstvo 29,06 Kč, na různé
35,96 Kč, celkem 277,39 Kč. Již tato cifra
jest obžalobou dnešního systému. Kolik
dělníků může dnes vykázati
tento příjem? Než jakým procentem z
úhrnné spotřeby dělí se jednotlivé
položky? Výživa vyžádá 63,68%,
topivo 6,52%, byt 6,36%, šatstvo 10,48% a různé
12,96%. A nyní, prosím, jaké je zatížení
daňové nejvyšší spotřeby?
Na výživu je zatížení na daních
26,72 Kč, na topivu 1,08 Kč, na bytu 10,70 Kč,
na šatstvu 1,74 Kč a na různé 4,96 Kč,
neboli tato dělnická rodina zatížena
je na daních 45,20 Kč týdně. V procentech
vyjádřeno: Potraviny stíženy jsou na
daních 9,63%, topivo 0,39%, byt 3,86%, šatstvo 0,62%,
různé 1,79%, celkem 16,29%. Tedy resumé:
5 členná dělnická rodina při
týdenní spotřebě 277,39 Kč
zaplatí v ceně těchto potřeb na daních
45,20 čili 16,29%. O tuto částku měly
by býti potřeby lacinější nebo
aspoň měly by býti daně rozvrženy
podle únosnosti.
Je zajímavo, že p. generální referent
dr Hnídek poznamenal, že u nás drahota
stoupla, ale považte, že tato drahota podle pana generálního
referenta stoupla proto, poněvadž bylo zdraženo
nájemné, které z celkové potřeby
vyžaduje skutečně z dělníkových
potřeb 6,36%, a ze zdražení textilií,
jež vyžaduje 12,60% celkových potřeb.
Ale myslí-li pan generální referent, že
skutečně jen zdražení bytů a
textilií zvýšilo drahotu, budeme velmi dychtivě
očekávati, zda při prodloužení
zákona na ochranu nájemníků vláda
se přičiní, aby nájemné nebylo
žádným způsobem zvýšováno
a tím do značné míry odčiněno
to, co p. kol. Hnídek ve svých vývodech
konstatoval.
Je zajímavo, že pan ministr financí dr Engliš
jest si zcela dobře vědom neutěšeného
stavu, v němž 62% obyvatel tohoto státu se
nalézá. V polemice s dr Kollarem o daňovém
zatížení a únosnosti vytýká
pan ministr financí dr Kollarovi, že pouze zjistil,
oč vzrostla kupní síla daní na jednu
hlavu připadající před válkou
a dnes. Ale zatížení daněmi touto cestou
nezjistil. Měl by jen pravdu - říká
pan ministr dr Kollarovi - kdyby byl i průměrný
a celkový peněžní národní
důchod vzrostl v témže poměru, v jakém
stoupla hladina cenová. Tomu tak není. Nezbývá
než přirovnati desateronásobné zdanění
k sedmeronásobnému důchodu, a tu se ukáže,
že zdanění nyní tlačí
na důchody o polovinu tíživěji, než
bylo tomu před válkou.
Pan ministr financí dr Engliš má pravdu.
V lednovém čísle Věstníku ministerstva
sociální péče z r. 1925 (Mezinárodního
úřadu práce), ukazuje reálný
index mezd při základu 100 pro Londýn, pro
Prahu jenom 53 a tím se ocítáme na pověstném
místě 14. Přes to, že jest si pan ministr
financí toho stavu vědom - upozorňuji na
jeho vývody na str. 19 v jeho exposé - přičiňuje
se dále o zdražení potravin a především
hledí, aby skutečně byla podporována
vrstva majetná. Zcela cílevědomě podporuje
zde vzrůst kapitálu u nás a pro majetné
podniká vše možné. Především
udržuje tento nesprávný stav zdražením
všech životních potřeb - opatrně
se tomu říká: Nemůžeme se důchodu
celního činícího 11,5% všech
ostatních příjmů zbaviti. Na jiném
místě se uvádí: Kdyby nebylo té
vysoké celní ochrany, nebylo by možno, aby
některé daně byly u nás udrženy,
zejména se myslí daň obratová.
Dále snížením daní výnosových
a podetnutím samosprávy odnětím hlavních
finančních prostředků vychází
se vstříc bohatým, dále zhoršením
sociálního pojištění, jímž
má býti ušetřeno podnikatelům,
a konečně poskytováním zvýšených
kapitalistických zisků bankám, akciovým
závodům, jak snížením daní
tak i stabilisačních bilancí.
Za tuto cenu, již odnášejí dělníci
na mzdách, konsumenti na drahých životních
potřebách, bylo možno dosíci, jak se
honosivě uvádí v exposé pana ministra
financí, že stát neodčerpával
dále peněz z peněžního trhu,
ovšem opatřil si je z kapes konsumentů, zabrzděním
drahých investic, přirozeně, poněvadž
není ani na investice laciné. Banky se organisují,
bankovnictví se sílí snížením
režie, ovšem neříká se, že
je to na útraty zaměstnanců, třeba
že Národní banka skutečně ukázala
cestu, kudy má správná bankovní politika
jíti, a snížila již několikráte
úrokovou míru. Žel, u nás není
ani tolik síly, abychom bankovní kruhy dostali k
ústupu před založením poštovní
spořitelny, poněvadž se obávají
nízkého úroku poštovní spořitelny,
která by tlačila na jejich nepřirozené
zisky.
Výsledky této jednostranné politiky, posilování
domácího kapitálu, se pak ovšem může
jeviti, jak uvádí ministr financí, v úspornosti
obyvatelstva, které ukládá ročně
3 miliardy Kč, v dostatečném umožnění
domácího kapitálu k podnikání,
v zhodnocení ukládacích papírů,
především státních, jež
odhaduje na 4 miliardy a jež prý byly z velké
části zrealisovány. A ruku v ruce se zhodnocením
těchto papírů jde zhodnocení papírů
ukládacích a dividendových.
Pan ministr jest si vědom, že jde o zhodnocení
a vzrůst individuelního kapitálu, on se přiznává
k tomu, že tuto beze sporu skvělou konjunkturu vědomě
kapitálu připravil. Co má z této skvělé
konjunktury dělník? Jedinou možnost přispívati
svou prací, bídně placenou, k tomuto rozkvětu
buržoasní třídy. Zaměstnanost
je pro nás cenná věc. Ale nesmí býti
vykupována stlačením životní
úrovně. Jest zajímavo, že pan ministr
financí je si také zde vědom slabosti své
finanční politiky a vysokoškolský profesor
národního hospodářství opouští
stanovisko buržoasního ministra financí a činí
gesto také k výrobcům v tomto státě
na stránce 24, těmito slovy: "Poněvadž
současně index cen průmyslových"
- a my dodáváme také index cen potřeb
zemědělských - "neklesá, je možno
uvésti postupně i podíl práce v soulad
s vývojem cen. Ovšem při metodě, jak
se tak stane, třeba rozlišovati přechodnou
konjunkturu od normálního stavu. Stejně jest
žádoucno, aby se tak stalo uznáním podnikatelů,
dohodou, ale nikoliv bojem." Pan dr Engliš plným
právem může se dovolávati uznání
podnikatelů a kapitalistů tohoto státu. On
dal akciovým společnostem a podnikům veřejně
účtujícím na daních a přirážkách
ročně 300 milionů Kč a několik
desítek milionů korun jednou pro vždy svým
zákonem o stabilisačních bilancích.
On dal zemědělství sníženou daň
pozemkovou, jež činí s přirážkami
autonomními celkem 80 mil. Kč ročně,
on trpěl uzákonění zvýšených
zemědělských cel, jež přinesla
právě kruhům zemědělským
obrovský důchod - nejsou to naše odhady, jsou
to odhady bývalého ministra zemědělství
dr Brdlíka - celé 3 miliardy, on zhodnotil všechny
ukládací papíry o 4 miliardy, ale čeká
marně, že na druhé straně kapitalisté
a podnikatelé v tomto státě skutečně
vyvodí z této skvělé konjunktury důsledky
pro pracující třídu. Tento dravý
kapitalistický řád nezná uznání,
zná jen sebe a svou moc. Gesto, jež činí
pan ministr financí, podobá se velmi nazírání
průkopníků socialismu, kteří
očekávali, že spravedlivější
řád věcí přijde náhle
jako zloděj v noci, nebo kteří čekali
každého dne mezi 12. a jednou hodinou mecenáše,
který by jim poskytl prostředky k sociálním
reformám. 100 let vývoje socialismu poučilo
nás o něčem jiném. Kapitalisté
se nezlepšili, ba jsou daleko hesla, které kdysi otcové
liberalismu razili "žíti a nechat žíti",
kterého hesla se patrně také pan ministr
financí dovolává. Pan ministr financí
připravil skvělou konjunkturu kapitalismu v tomto
státě. My si jdeme pro svůj podíl
na této práci. Ovšem tento podíl nám
nebude vydán po dobrém, tento podíl můžeme
skutečně si jenom osvojiti bojem.