Avšak s otázkou zemědělských
cel nesmí býti na veřejnosti tak nevěcně
operováno, jak to učinil minulý týden
p. posl. dr Winter zde v debatě o rozpočtu.
Dovolával se zde nějakého výroku prof.
dr Brdlíka o 3 miliardách. Dr. Brdlík ty
tři miliardy vypočítal před 2 lety
na důkaz toho, že při tehdejší
bezcelnosti zemědělství trpělo ročně
ztráty na svých výrobních nákladech
3 miliardy Kč. Nesmí si však nikdo mysliti
a také to prof. dr Brdlík neřekl, že
by snad zemědělská cla, nově zavedená
roku loňského, měla finanční
a hospodářský efekt, rovnající
se třem miliardám, naopak konstatujeme, že
zemědělská cla roku loňského
nesplnila požadavků našeho zemědělství,
a nelze hovořiti o tom, že by naše zemědělství
získalo tři miliardy. Ale i kdyby je získalo,
pak teprve by byly odčiněny ty ztráty, a
tedy se to nemůže uváděti jako doklad,
že naše zemědělství může
snad obětovati nějaké obnosy na neproduktivní
účely, o kterých tu bylo hovořeno.
Po úpravě zemědělských cel
můžeme konstatovati, že částečně
jsou uspokojeny potřeby produkce obilní, avšak
produkce zvířecí vychází hodně
na prázdno. Nerozpakuji se prohlásiti, že naše
produkce zvířecí jako celek je stále
a již dlouhá léta silně pasivní.
(Souhlas.) Příval cizího dobytka,
masa a tuků jest stále zcela zbytečně
obrovský: roku loňského dovezli jsme dobytka
za 600 mil. a tuků rovněž za 600 mil. V těchto
dvou položkách vyhodili jsme do ciziny 1 miliardu
Kč a přes to máme v našem státě,
zejména po provedení pozemkové reformy, nejlepší
předpoklady pro to, abychom v produkci masa a tuků
byli úplně soběstační. Tento
úkol dá se splniti jedině tím, když
zajistíme rentabilitu našemu chovu hospodářského
zvířectva, kterýžto úkol má
povahu nejenom produkční, ale i sociální,
poněvadž od jeho splnění je odvislá
hospodářská existence širokých
vrstev malých a středních zemědělců,
kteří drží přes 80% všeho
dobytka.
Na doklad nerentabilnosti našeho chovu uvádím
tvrzení odborníků - příslušnou
literaturu mám zde po ruce - že naši zemědělci
zpeněžují svoje krmiva, jako oves, ječmen,
seno, toliko na 1/5 jejich ceny prodejní.
Je to úžasný zjev, že náš
zemědělec jako výrobce nezpeněží
svoji surovinu v dobytku na více než na 1/5.
A nyní se táži, který živnostník
anebo průmyslník mohl by prodělávati
při prodeji svých výrobků celé
4/5 na surovině k tomu potřebné,
a kdyby tak činil, jak dlouho by to vydržel? Angličané
pohlížejí zcela správně na chov
dobytka jako na průmyslové odvětví,
což je zcela správné a analogické poměrům
u nás. Konstatuji s velkým roztrpčením,
že tento náš průmysl, největší
ve státě, jest řadu roků silně
pasivní. Podle našeho názoru odstraniti tento
zjev jest jedním z nejdůležitějších
úkolů naší hospodářské
politiky, poněvadž jeho vyřešením
prospěje se nejenom zemědělci, a to nejširším
vrstvám malých zemědělců, většinou
v horských a pastvinářských oblastech,
jako je český jih, Českomoravská vysočina,
horské oblasti na Slovensku a v Podkarpatské Rusi,
ale prospěje se též celému hospodářskému
životu a zabezpečí se soběstačnost
v zásobování obyvatelstva nejdůležitějšími
potravinami, jako je maso a tuky.
Naše cla na dobytek jsou nejnižší v celé
střední Evropě, a to průměrně
asi poloviční jako v sousedních státech,
v Německu, Rakousku a Maďarsku. Cla ta mají
dále tu vadu, že jsou upravena podle kusu, kdežto
jiné státy přešly již na cla podle
váhy, čímž jest lépe vyjádřena
ochrana jednotlivých skupin dobytka. Cla kusová
byla zachována roku loňského jednak vzhledem
k souvislosti s celním tarifem rakousko-uherským,
který u nás stále ještě provisorně
platí, a jednak tehdy v koalici bylo dohodnuto, že
převedení cel na dobytek na cla podle váhy
bude vyřešeno samostatně v příhodné
době.
Vyřešení tohoto úkolu nutno posuzovati
s vyššího hlediska národohospodářského,
jakožto opatření pro záchranu našeho
dobytkářství a zajištění
jeho výnosnosti v zájmu zabezpečení
výživy obyvatelstva v našem státě
do budoucnosti. Poněvadž tu jde o široké
vrstvy malých zemědělců, měly
by k této otázce projeviti souhlas všechny
politické strany, kterým záleží
na existenčním zajištění všech
nejchudších vrstev venkovského obyvatelstva.
A tu vyslovuji názor, že tento zájem měl
by se setkati se souhlasem i u našich stran socialistických.
Není bez zajímavosti, že letošního
roku v měsíci září, když
se projednávala v Rakousku v parlamentě tak zvaná
III. novela celní, docházelo k velikému zvýšení
cel na dobytek, a sice v Rakousku se zvedla cla na dobytek proti
dřívějšímu stavu na sazby, které
jsou asi dvojnásobné jako u nás. A tu bylo
zajímavé, že vůdce sociální
demokracie rakouské, pan dr Bauer, jako první řečník
v debatě ujal se slova a prohlásil za sociální
demokraty: "Wir erheben gegen die Erhöhung, die Sie
hier vornehmen wollen, keinen Einspruch; wir werden dafür
stimmen". Dr. Bauer, vůdce sociální
demokracie, prohlásil tedy, že sociální
demokracie rakouská hlasuje pro toto zvýšení,
a také skutečně hlasovala.
Je to poučný případ, že sociální
demokracie v Rakousku při projednávání
všech tří celních novel, jak se projednávaly
letošního roku a loni, nejen nepřikročila
nikdy k žádné brachiální obstrukci
nebo kravalům, nýbrž positivně a kladně
spolupracovala při řešení tohoto odpovědného
úkolu, jako je celní ochrana, poskytovaná
domácí výrobě a práci. (Hlasy:
To bude míti pan dr Bauer radost, že jste ho pochválil!)
Jistě, poněvadž toho zasluhuje.
Bylo by zajímavo, kdyby i naši sociální
demokraté si brali poučení z té hospodářské
politiky Rakouska. My, kteří se snažíme
uplatňovati zájmy všech odvětví
domácí výroby a staráme se o zajištění
práce pro všechny pracující vrstvy,
musíme se také starati o náležitou celní
ochranu domácí práce. (Hlas: Prozatím
pracujete na své zabezpečení!)
Předložený státní rozpočet
na příští jubilejní rok obsahuje
též vydatnou podporu pro celý hospodářský,
kulturní a sociální život a proto budeme
proň hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je k slovu přihlášen pan posl.
Hruška.
Posl. Hruška: Ministr financí ve své
zprávě uvádí, že rozpočet
ministerstva financí je stabilisační a umožňuje
rozvinutí národního hospodářství
a tím také umožňuje dělnickým
vrstvám, aby se cítily spokojenějšími.
Ani v tom prvém ani v druhém smyslu nemá
pan ministr pravdu. Národní hospodářství
tím, že pan ministr dal present v podobě daňové
reformy kapitalisticky mocným vrstvám, v tomto státě
se nijak nerozvíjí. Kapitalisté, protože
je určitá průmyslová konjunktura,
mohli přivést na trh více výrobků
a tyto výhodně prodati, dají státu
méně na daních v důsledku daňové
reformy a větší zisk jim zůstane v kapse
nebo unikl za hranice, protože zvláště
veliký průmysl je v rukou zahraničních
kapitalistů francouzských, německých
a rakouských (Škodovka, Křižík,
Petschek atd.). Tedy národní hospodářství
se nijak nerozvilo, nýbrž vzrostl soukromý
kapitál.
Druhý význam této věty je také
nepravdivý, že by snad dělnictvo z této
zdánlivé stabilisace mělo jistější
existenci. Dělníci v Československé
republice mají směšně malé mzdy
proti dělníkům ve druhých státech.
V Československé republice je dělník
až na 14. místě za dělníky ve
druhých státech; vedle toho nesmírně
vzrostla drahota všech životních potřeb,
zvláště vlivem pevných cel na zemědělské
produkty, v důsledku kongruového zákona atd.
Je-li lepší konjunktura, dělnictvo pracuje
poměrně dobře, dělníci stejně
z této konjunktury nic nemají, protože mají
tak hanebné výdělky, že jim vlivem obrovské
drahoty nestačí ani na výživu. Tedy
ani zde nemá pan ministr pravdu. Vedle tohoto stavu vlivem
daňové reformy dělníci ze svých
hubených mezd musí platiti daň z příjmu,
kterou však neplatí, až určitou mzdu za
rok vydělají, nýbrž tato daň
strhuje se jim přímo ze mzdy a tím je zvláště
zatížena pracující třída.
Vedle toho je zde dělnictvo vyssáváno nepřímými
daněmi, které daleko převyšují
daně přímé. O tom podává
důkaz rozpočet ministerstva financí. Daně
přímé jsou nižší proti r.
1927 o 259,685.600 Kč, zato nepřímé
daně stouply o 148,803.750 Kč proti r. 1927. Porovnáme-li
však celkový příjem z daní přímých
a nepřímých na r. 1928, objeví se
obraz ještě horší. Daně přímé
mají vynésti r. 1928 úhrnem i s podíly
na skupinu III. Podíly samosprávných svazků,
1.907 milionů 587.000 Kč. Ale daně nepřímé
vynesou r. 1928 6.634,996.000 Kč, tedy více než
třikráte tolik, kolik daně přímé.
A v této dani není započítán
obnos 240 mil. Kč, který stát vydělává
již na zdaněném lihu jako část
zisku a o který se dělí státní
správa s lihovými kapitalisty. Daně přímé
byly daňovou reformou upraveny tak, aby kapitalisté
dostali present na podporu průmyslu. Na základě
toho daň důchodová klesla s 1.100,000.000
Kč na 1050 milionů Kč, daň výdělková
s 220,300.000 na 180 mil. Kč. Naproti tomu výdělková
daň z podomního obchodu se zvýšila o
14.000 Kč. Je to sice malý peníz, ale charakteristicky
proto, že tuto daň platí jenom malí
lidé, podomní obchodníci, tedy žádní
kapitalisté. Zvláštní daň výdělková
klesla o 50 mil. Kč. Tuto daň platí výhradně
kapitalisté. Je zde jasně viděti, komu se
dává present: kapitalistům na účet
dělnictva. Důchodová daň podle úpravy
je udělána tak, že dělníkům
jsou strhovány daně přímo ze mzdy
a do této daňové povinnosti je nařízeními
a úpravou této daně zatažena celá
spousta nových dělníků, kteří
dříve daň z příjmů vůbec
neplatili. Daň v domovní bude také zvýšena,
a to o 9,951.800 Kč. To je téměř o
300% více oproti r. 1927, a při tom tato daň
byla upravena tak, že zvýšení bylo provedeno
směrem dolů k malým poplatníkům.
Činžovní daň je zvýšena
o 7 mil. 283.700 Kč; zde budou postiženi podle nového
zákona malí lidé, zvláště
v těch místech, kde se tato daň dosud vůbec
neplatila.
Daň z tantiem je snížena o celých 50%,
a to asi proto, že tantiemy vlastní kapitalisté
a ne dělníci. Tyto daně přímé
byly upraveny tak, aby kapitalisté nebyli postiženi,
a z toho je vidět, jak buržoasní vláda
chrání svoji třídu. Daně nepřímé
však stouply o 148 mil. 803.750 Kč a při tom
se zde nepočítá výnos monopolů,
který činil 39 mil. Kč. Daně nepřímé
platí konsument, a tím je v obrovské míře
dělnictvo. (Předsednictví převzal
místopředseda Stivín.)
Daň z obratu vynese více o 103 mil. Kč, dovozní
a vývozní cla o 64,705.000 Kč. K tomu se
však nepočítá obnos 50 mil. Kč,
který se získá ze cla z dovozu minerálních
olejů, dále z dovozu pneumatik, kterýžto
obnos se dává na silniční fond, nevede
se v oficielní finanční správě.
Zde je tato daň vyšší, než udává
ministerstvo financí, jak výše uvedeno, o 50
mil. Kč, čili celkem o 122,705.000 Kč. U
daně z lihu je sice výše daně nezměněna,
ale ve všeobecné správě pokladní
je zařazena položka "příjem státu
na prodeji již zdaněného lihu" obnosem
240 mil. Jaký musí zde býti zisk kapitalistů,
když stát sám vydělává
240 mil. Kč! Jistě, že zisk musí býti
třikrát větší, než má
stát. Na dani z masa je taktéž příjem
státu větší o 19 mil. Kč. Na
tomto rozboru je viděti, jak na jedné straně
přímé daně, kterými je zatížena
buržoasie, jsou sníženy a daně nepřímé,
kterými je zatíženo dělnictvo, zvýšeny,
a právě tyto nepřímé daně
dělají 75% všech daní vůbec.
Vedle toho je nutno říci, že při daních
přímých dělnictvo, malí živnostníci
a rolníci platí nejméně na 55%
těchto daní a na základě toho
vymačká stát na proletářské
třídě v tomto státě na 85 až
90% všech příjmů na daních vůbec.
Zde je viděti, jak nemajetné vrstvy udržují
tento stát a odkud jdou peníze do státní
pokladny. Čistě od pracující třídy.
Buržoasie tyje z bídy proletářů
v tomto státě, buržoasie za peníze vymačkané
z kapes chudého lidu vydržuje si drahý byrokratický
administrativní aparát proti dělnictvu, vydržuje
si četnictvo, policii, justici, vydržuje si na 10.000
důstojníků, kterým dobře platí,
aby dobře komandovali a drželi v disciplině
110.000 vojáků, kteří se rekrutují
na 95% z proletářské třídy
a kteří na komando těchto 10.000 důstojníků
mají se dáti vražditi a mají vražditi
jiné proletáře, kteří trpí
stejně jako oni. Je na čase, aby dělnická
třída prohlédla, co se skrývá
za jménem "stát" a nebo "naše
republika". Je na čase, aby dělnická
a celá proletářská třída
odhodila od sebe nacionální a sociálně-patriotické
fráse, které ještě určitou část
pracující třídy udržují
v zajetí demokratických ilusí. Dělníci
tak nevědomky podporují a udržují kapitalistický
režim, který každou chvíli je hotov obrátiti
svůj byrokratický, policejní a četnický
aparát proti tomu dělnictvu, které jej svojí
prací a svými mozoly udržuje. Dělníci
musí se zbaviti těchto ilusí v demokratickou
republiku, která je řízena stejně
jako monarchie byrokratickým aparátem. Nic se při
tom nezměnilo, jenom byla záměna slov. Místo
"monarchie" přišla "demokratická
republika", ale režim zůstal stejný, spíše
nyní je rafinovanější, aby oklamal pracující
třídu. Tento rozpočet by měl otevříti
oči celé pracující třídě,
která věří ještě v demokracii.
Daňová reforma byla zavedena proto, aby daňová
břemena byla převedena úplně z 90%
na nemajetné vrstvy. Tento rozpočet to dotvrzuje.
Zatím co se odpouští kapitalistům desítky
milionů na daních, proletářům
se nesleví ani haléř. Ministr financí
spíše naznačuje, jak řekl v rozpočtovém
výboru, že daňové nedoměrky se
musí vymáhati energičtěji a sice prý
proto, že je dobrá průmyslová konjunktura
a proto prý poplatníci mohou platiti. Na čí
adresu to řekl p. ministr? Na adresu malých poplatníků
a nikoli kapitalistů. Ať nám p. ministr odpoví
přímo, ať nám také odpoví,
kdo dluží více na daních, zda malí
lidé, anebo velcí kapitalisté. I zde chceme
odpověď. Dělníkům byly sešněrovány
mzdy do takového stupně, že dál se snižovati
nedají, byla zvýšena drahota, takže, i
když je dnes poměrná konjunktura, dělníci
z toho nic nemají, protože jejich nízké
mzdy na takovou drahotu vůbec nestačí. A
při tom prohlašuje p. ministr, že exekuční
zákroky se budou ještě množiti. Dělníci
a malí lidé se mají nač těšiti.
Jak to se svým zákrokem p. ministr myslí,
je z toho zřejmo. Nyní v různých místech
jsou vypláceny drahotní výpomoci ke konci
roku. Berní správy si přispíšily
a strhují z těchto drahotních výpomocí
dělnictvu na daně. Od malých živnostníků,
domkářů, rolníků, se nám
hlásí, jak se množí exekuce pro nezaplacené
daně, na druhé straně kapitalistům
byly již odpuštěny celé desítky
milionů na daních. Zde tedy dokumentuje pan ministr
financí, na kom se budou přísněji
vymáhati daně. Nyní se v praksi ukáže,
co bylo usneseno před půl rokem v daňové
reformě.
Při projednávání předpisu vybírání
daně důchodové srážkou daně
ze mzdy jsme dokazovali, že ve velmi mnoha případech
budou dělníci poškozeni a zaplatí více,
než by zaplatili na dani normální. Obhájci
vládního návrhu o daních přímých
prohlašovali, že každý dělník
bude míti právo žádati dodatečně
za řádný předpis daňový.
Upozorňovali jsme již tehdy, že těchto
žádostí bude podáno velmi málo,
poněvadž dělníci nebudou uměti
si vypočítat svoji daň a že při
svém odporu k jednání s úřady
se vůbec o vrácení přeplacené
daně ani nepokusí. Ministerstvo financí v
prováděcím nařízení
k dani důchodové zašlo však ještě
dále nežli zákon a učinilo opatření,
které znamená, že ohromná většina
dělníků bude nucena mlčet k příliš
vysokým daňovým srážkám.
V prováděcím nařízení
§u 32, odst. 5 se totiž praví pro případ,
že dělník zažádá o dodatečný
předpis daňový podle předpisů
o vybírání normální daně
důchodové:
"Činí-li však vyměřená
daň více než provedená daňová
srážka nebo než daň vyměřena
vyměřovacím úřadem na základě
§u 32, odst. 4, nastane předpis k přímému
zaplacení podle §u 37, odst. 1". To znamená:
dělník, který se bude domnívati, že
byl poškozen daní srážkovou, zažádá
za normální předpis daňový
a při tom se zjistí, že normální
daň by činila více nežli daň
srážková. Na místo, aby mu bylo něco
vráceno, bude donucen ještě k dodatečnému
placení. Protože veliká většina
dělníků zákon do všech podrobností
nezná a znáti nemůže a nebude míti
tudíž jistotu, že si normální daň
správně vypočítala, neodváží
se vůbec zažádati o normální
předpis daňový. Toto zřejmě
protidělnické ustanovení, jímž
se pokouší pan ministr financí vydříti
na dělnících to, co kapitalistům slevil,
je však také nezákonné. § 37, odst.
1 jedná totiž o dodatečném předpisu
v případě, že srážka byla
vybírána podle §u 36, t. j. že se jednalo
o příjem, který přesahuje maximum
nutné pro srážky podle paragrafů předchozích.
Nelze tedy toto ustanovení aplikovati na srážky
prováděné podle §§ 30, 31, 32 a
33, pro něž žádné ustanovení
o dodatečném předpisu v zákoně
není obsaženo. Na první pohled jest patrno,
že tímto ustanovením prováděcího
nařízení k zákonu o dani důchodové
byl porušen zákon. Ptám se proto pana ministra:
Je ochoten odstraniti toto nezákonné ustanovení
prováděcího nařízení?
Je ochoten ihned a na místě říci sněmovně
svůj názor o tomto porušení zákona
prováděcím nařízením?
Nebo snad chce svým postupem při vybírání
daní na dělnících vyvolati pobouření
a býti teprve odporem dělníků donucen
k tomu, aby dodržoval zákon, jehož je sám
autorem? Nestačí panu ministrovi již to, oč
více podle zákona bylo převaleno daní
s kapitalistů na dělníky, a potřebuje
ještě nezákonnou formou daňové
zatížení dělníků zvětšovati?
Všichni páni viděli, jak se u nás dělá
rozpočtová debata. Může se snésti
nevím jaký materiál, ale ani jediný
člen vlády nepovažuje za svoji povinnost, aby
přišel a něco o věci řekl. Dnes
v "Rudém Právu" charakterisovali docela
správně celou naši debatu a charakteristika
byla konfiskována. Necituji konfiskované místo
snad jen proto, abych jej prostě immunisoval, nýbrž
pro zvláštní pikanterii této konfiskace.
Jde totiž o konfiskaci charakteristiky, které kdysi
použil Masaryk. V konfiskovaném místě
se praví doslovně: "Byla to debata v pravdě
československá. Když se tak člověk
dívá na československý parlament za
rozpočtové debaty, maně si vzpomene na výrok
prof. Masaryka, který učinil na sjezdu realistické
strany v Pardubicích r. 1908. Tam tehdy kritisoval kromě
jiného zemský výbor a povídal, že
kdyby nám tak císař pán dal český
stát, černoši z Afriky by se na něj
chodili dívati. Myslel tím zřejmě,
že by se u nás necítili cizími. Kdyby
tak Masaryk byl ještě vysokoškolským
profesorem a vůdcem oposiční strany, jistě
dnes nemusel by se omezovati na zemský výbor. V
Sudanu by jistě pochopili, že president Nejvyššího
soudu nemusí odstoupiti, když se mu akty dokazuje
nějaký menší švindlíček.
Je by také nepobouřilo, jak se dělá
pozemková reforma. Tam by se ještě nejvýše
divili, že se u nás hlavy neřežou za to,
že se na velké pány takové nepěkné
věci říkají".
Chci připomenouti pouze, že obsah výroku Masarykova
byl uveden naprosto správně. V knihovně parlamentní
pod čís. F 726 je knížka pod názvem
"Česká strana pokroková a její
ustavující valný sjezd dne 21. ledna 1908
v Pardubicích." Tam je otištěna řeč
prof. Masaryka a na str. 16 čteme doslovně:
"Co dělá ťnᚍ zemský
výbor, naše české ministerstvo? Víme
to všichni - často si myslím: kdyby nám
tak císař pán hodil dnes český
stát, z Afriky černoši by se na něj
chodili dívat."
Těchto slov lze skutečně dnes právem
použíti ne snad jen o zemském výboru,
nýbrž i o naší slavné vládě
a samozřejmě o naší slavné censurní
praksi. Ty černochy byste byli mohli pozvati také,
aby se podívali na to, že se v zemi, kde je universitní
profesor presidentem, posílá policejní komisař
na přednášku universitního profesora
do Akademického domu. Stalo se to nedávno na přednášce
profesora Nejedlého, který v Akademickém
domě přednášel o své poslední
cestě do sovětského svazu. Tento profesor
Nejedlý byl příslušníkem strany
Masarykovy a zůstal dosud věren jeho snaze,
kterou kdysi projevoval po otevřené a bezohledné
kritice. Mezi ním dnes a prof. Masarykem za vlády
bigotního a reakcionářského France
Josefa je nějaký rozdíl. Jaký, to
ukazuje právě ten policajt na jeho přednášce
a pak ta dnešní konfiskační prakse.
A nyní ke konci chtěl bych se optati pana ministra
financí na několik interesantních věcí,
na které snad pan ministr odpoví:
Co zjistil Nejvyšší kontrolní úřad
u zemského finančního ředitelství
v Praze? Kam se dějí věci zabavené
u pašeráků? Komu bylo prodáno 19. května
1922 kolo za směšný obnos 100 Kč? Komu
bylo prodáno v prosinci 1922 jiné kolo také
za 100 Kč? Nebyl to sekční šéf
Slavík? Dále byly prodávány zabavené
věci, zejména zlaté hodinky atd. odborovému
radovi Strettimu nebo sekčnímu šéfovi
Hunkovi, dr Marešovi, Hanačíkovi, radovi Drahorádovi?
Komu byla prodána 7. dubna 1923 pelerina za 150 Kč
a plášť za 105 Kč? Nebyl to dr Vlasák,
býv. ministr? Proč nebyly zabavené věci
prodány ve veřejné dražbě a proč
byly za ceny přímo směšné vysokým
úředníkům v ministerstvu financí
a u zemského finančního ředitelství
prodány? (Posl. Bolen: Tucty zlatých hodinek
rozkramařili mezi sebou!) Je ochotno ministerstvo financí
sděliti seznam zabavených věcí spolu
se seznamem osob, kterým byly prodány a zač?
Z jakého důvodu spálil referent trestní
agendy zemského finančního ředitelství
v Praze seznam zabavených věcí před
r. 1922? Nedostane-li se nám odpovědi, budeme mluviti
konkrétněji.
Takovéto třídní rozpočty budete
dělati, dokud dělnictvo a malí lidé
vůbec neprohlédnou vaši šalebnou roli,
kterou hrajete. Můžete nakládat na dělnictvo
a pracující třídu vůbec břemena
jenom potud, pokud ona to bude trpělivě snášet
a pokud ona bude věřiti vašim nacionalistickým
a sociálně patriotickým frázím.
Naší komunistické straně připadá
ten těžký, ale vděčný
úkol, aby tyto nacionální a sociálně
patriotické fráze rozbíjela. My věříme
tomu, že se nám to podaří, a vy svou
neúprosnou třídní politikou proti
proletářským masám nám to umožníte
a potom budeme dělat rozpočet my ve spolku s chudými
rolníky, ale v zájmu pracující třídy
a proti vám, proti buržoasním vrstvám,
až do úplného vašeho zničení.
(Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. dr Holota.
Posl. dr Holota (maďarsky): Ctená snemovňa!
Zrkadlom štátneho hospodárenia a celej štruktúry
štátneho života je rozpočet. V ňom
je položený základ akýchkoľvek
životných prejavov štátu.
Ak skúmame situáciu maďarskej menšiny
v zrkadle tohoto štátneho rozpočtu, musíme
so žiaľom konštatovať, že táto
situácia je s roka na rok vždy plačlivejšia
a príznaky zlepšenia sa vôbec neobjavujú.
My pri skúmaní štátneho rozpočtu
hľadáme.... (Posl. Šafranko [maďarsky]:
Ani vaši kamaráti nie sú zvedaví
na to, čo hovoríte!) To viem, že vy nie
ste zvedaví. (Posl. Šafranko [maďarsky]:
Veď ani vaši kamaráti nie sú tuná!)
V tom máte pravdu, ale v inom nemáte pravdu!
My pri skúmaní štátneho rozpočtu
hľadáme, čo sa týka nás a vidíme,
že to, o čo nie je v tomto rozpočte postarané,
na čo zabudli, to všetko týka sa veci našej.
Rozpočty s roka na rok predkladané slúžia
hospodárskej, kulturálnej a politickej konsolidácii
panujúcej československej národnosti a v
záujme tohoto cieľa vyvinujú vedúci
činitelia štátu obrovské úsilie
a húževnatosť. Oproti tomu na konsolidáciu
pomerov maďarskej menšiny sa naprosto zabudlo.
My, tunajší Maďari, sme v očiach každej
vlády národom odbaveným, zabudnutým,
ujarmeným a odkázaným k zániku. Napriek
naším rasovým cnostiam, napriek celému
nášmu lojálnemu chovaniu zachádzajú
s nami ako s elementom podradným, nežiaducným.
Touto mentalitou sa vysvetľuje, že v štátnom
rozpočte buďto vôbec nie je postarané
o úhradu životných nárokov Maďarov,
alebo sa musia Maďari uspokojiť odrobinkami, ktoré
padajú s bohate vystrojeného stola panujúcej
národnosti.
Nuž veď dnešná vláda bola utvorená
v znamení smieru národností; z úst
predsedu vlády odznely už niekoľkoráz
ligotavé slová o nutnosti stvorenia národnostného
zrovnoprávnenia ako o štátnom programe. Od
tých čias uplynula dlhá doba s hľadiska
zlepšenia situácie maďarskej menšiny, avšak
zlepšenie neukazuje sa ani o vlas. Maďari ešte
vždy nevidia tú im podávanú ruku, ale
len päsť, ktorá je vždy pohotová
k novému a novému úderu. Hnusná práca
prevádza sa v hraničných, Maďarmi obydlených
okoliach.
Podľa predpisov nášho parlamentu koná
sa opravdové meritórné pojednávanie
rozpočtu nie v pléne, ale v rozpočtovom výbore.
V tomto výbore prednášajú jednotliví
odborní ministri svoje expozé, tam činia
svoje poznámky na niektoré prejavy v rozprave urobené,
tak že rozprava v parlamente snižuje sa na prácu
kávového mlynku, ku ktorej práci nepokladajú
ani páni ministri za vhodné sa dostaviť. Keďže
zastúpenie snemovných pracovníkov maďarskej
menšiny ani v jedinom výbore nie je zaistené,
sme donútení k tomu, aby sme túto prácu
vykonali tu v pléne a kritizovali rozpočet v obmezdzenom
rámci reštringovanej lehoty rečníckej.
Všetky snahy pána ministra financií smerujú
k tomu, aby s ohľadom na verejnú mienku cudziny sostavil
rozpočet aktívny. Tento nám predložený
rozpočet na budúci rok podarilo sa tiež sostaviť
tak, že on vykazuje príjmový prebytok 25 milionov.
Je to však len zdánlivé, lebo jednak, ak prizeráme
k tomu, že príjmy preliminované z jednotlivých
daní boly vyšróbované o 30 milionov
a jednak, že rozpočet tento neprihliada k dôchodkovým
nedoplatkom preliminovaným r. 1927, avšak nevybraným,
musíme uznať, že rozpočet je len konštruktívne
aktívny, avšak v podstate je pasívny.
Podľa prejavu pána ministra financií tiež
rozpočet na r. 1926 bol aktívny a reálny,
a predsa po uzavretí rozpočtového roku, podľa
záverečných účtov činily
výdaje o 1.2 miliardy viac, než bolo preliminované.
Pán finančný minister ako vždycky, tak
i teraz s veľkou záľubou sa odvoláva na
autonomné sbory, ako sú obce, župy atď.,
a srovnávajúc ich so štátnou domácnosťou
poukazuje na to, že ich výdaje stále rastú,
tak činí tento vzrast r. 1927 celú miliardu,
kým výdaje štátne oproti tomu klesajú.
Toto zistenie nemôže byť pričítané
na účet zásluh pána ministra financií,
lebo z toho vysvitá len to, že veľkú časť
štátnych úkolov uvaľuje pán minister
financií na sbory samosprávné, ktoré
na obstarávanie inštitúcií štátu
po dobu vojny rozodraných a na obstarávanie rozmnožených
štátnych úkolov sú nútené
prinášať obrovské obeti. Odtiaľ ten
veľký vzrast ich výdajov. Pán finančný
minister stará sa len o usporiadanie štátneho
hospodárenia, naproti tomu obce nechá na seba, ba
čo viac, priamo hatí možnosť ich úspešného
hospodárenia. Veď poukážem len na jedon
príklad z blízkej minulosti, keď odňal
obciam daň platenú z motorových vozidiel,
a odňal im aj podiel požívaný dosiaľ
z dane z obratu. Nás štátnych poplatníkov
rovnako bolí, či sa zvyšujú výdaje
štátne a či obecné, lebo obidvoje platia
sa z vačku jedného, a to z našeho. Doporučovalo
by sa však, aby pán minister financií odložil
svoju averziu proti obciam a prispel pomocou naším
obciam, aby sa finančne neutopily, lebo v tomto prípade
by bolo malou útechou pre poplatných občanov,
že domácnosť štátu sa zlepšuje.