Vedle zemských českých jednot společenstevních
máme u nás i společenstevní jednoty
německé. Tedy živnostenský řád
nezná naprosto žádné organisace podle
národností. A když se nám zdařilo
návrh živnostníků soustřediti
v zemské radě živnostenské bez ohledu
na národnost, když se tak zdařilo i ve státní
radě živnostenské, kde živnostníci
soustředěně pracují s porozuměním
pro zájmy a potřeby živnostenského a
obchodnického stavu jistě i v organisaci společenstevní
na zákonném podkladě, je tato nutnost a povinnost
tím spíše žádoucí.
Náš návrh nepotkává se s pochopením
v kruzích živnostenských, ba namnoze se setkává
s odporem, a to z toho důvodu, že by tím okresní
jednoty jako organisace, které doposud neplní svého
poslání, v důsledku toho živnostnictvo
snad o nějakou jen zdánlivou posici bylo připraveno,
ale získalo by vedle odborových organisací
zemských soustředění v organisaci
společenstevní státní, která
by jaksi byla povolána k tomu, aby jménem živnostnictva
a pro potřeby jeho uplatňovala své stanovisko
a svůj hlas.
Vedle toho bylo zde již mluveno v této rozpočtové
debatě o důležitém požadavku živnostnictva,
a to o pokračovacím školství živnostenském.
Uznává-li se všeobecně potřeba
vzdělání pro všechny vrstvy, tím
spíše jeví se tato potřeba pro dorost
živnostenský, který rekrutován je ne
z jedné stejně školsky vzdělané
třídy, nýbrž je rekrutován ze
všech různých stavů a povolání
našich, a rekrutován jest obyčejně,
pokud se týče školského vzdělání,
se vzděláním, bohužel, snad nejmenším.
Obyčejně, nehodí-li se synek ke studiu, jako
za trest bývá dán na učení
do některého řemesla, a tím ovšem
na živnostnictvo padá určité odium,
jakoby povolání živnostenské nebylo
dosti čestné nebo nevyžadovalo náležitého
předběžného vzdělání.
Pokračovací školství živnostenské
má býti reformováno, a to, domnívám
se, ke své vlastní škodě. Místo
tříletého vyučování
nynějšího po 7 měsících
v roce má býti změněno na vyučování
dvouleté po desíti měsících.
Poukazuje se k tomu, že se tak děje se stránky
praktické, zvláště pokud se týče
odborných učitelů, poněvadž jinak
se 7měsíční prací vyučovací
na školách pokračovacích, jak státní
správa poukazuje, by bylo těžko náležitým
způsobem je zaopatřiti tak, jak tito učitelé
právem žádají. Prosím, aby si
slavná sněmovna uvědomila, že tito učitelé
jsou placeni za jednu vyučovací hodinu. Doposud
dává se odměna 7, 8, 9 Kč podle způsobilosti
a délky, jak který učitel se věnuje
vyučování. Tato odměna může
stoupnouti s přirážkami na 11, 13, 15 Kč.
Kdyby měla býti tato odměna valorisována,
jak byla placena před válkou, musila by býti
daleko vyšší. Před válkou se platilo
za jednu vyučovací hodinu 2.50, 3.-, 3.50 Kč.
Kdybychom to násobili jenom šestkráte, znamenalo
by to 15, 18, 21 Kč, tedy daleko více, než
dnes vyučovací správa těm učitelům
platí. Zapomíná se pak, že takovému
učiteli jsou započítány jen jeho hodiny,
a nemá-li jich dostatečný počet, že
on, jsa vytržen ze své živnosti má neobyčejnou
ztrátu na živnosti, věnuje i se vyučování
na živnostenských školách. Zničí
tím svoji živnost a o jeho existenci není postaráno.
Právem se dovolávají odborní učitelé
na školách pokračovacích určitého
zabezpečení a zlepšení příjmového.
Pokud se týče pokračovacího školství
vůbec, je třeba poukázati na to, že
do živnosti přicházejí učňové
nejen s obecnou školou, ale i se školou měšťanskou.
Kdyby tedy vyučovací doba byla zkrácena na
2 ročníky po 10 měsících, nemohly
by tyto rozdíly předběžného vzdělání
býti žádným způsobem vyrovnány.
Dnes se to děje tím způsobem, že žák,
který nemá absolvovánu měšťanskou
školu, musí prodělati ročník
první, kdežto žáci se školou měšťanskou
dostávají se do ročníku 2. a 3. Přáli
bychom si, aby pokračovací školství
bylo upraveno tak, aby ročník prvý vzal pokud
možno zřetel na vzdělání všeobecné,
kdežto ročníky druhý a třetí
na vzdělání odborné. Při tom
vyslovujeme ovšem také požadavek, aby odbornému
vzdělání na pokračovacích školách
byla věnována pokud možno největší
pozornost. (Předsednictví převzal místopředseda
Stivín.)
Již r. 1922 ministerstvo školství - odbor pro
pokračovací školy - vypracovalo návrh
na reorganisaci tohoto školství, jehož dosavadní
stav je živnostnictva a obchodnictva téměř
nedůstojný. Dnes je ponecháno více
méně náhodě, je-li kde která
škola pokračovací zřízena a vydržována
jen na podkladě subvencí, ke kterým přispívá
snad 5, 6 činitelů, při čemž
většina nákladu spočívá
na obecní nebo okresní samosprávě.
Dnes, kdy zákonem o úpravě hospodaření
územních svazků samosprávných
se brání samosprávám dávati
do rozpočtu nějaké příspěvky,
které nevyplývají ze zákonného
titulu, hrozí pokračovacím školám
nebezpečí, že budou ve svém vývoji
a finanční podpoře nejen ohroženy, ale
i poškozeny. Měli-li jsme dosud stížnosti,
že vybavení těchto škol je naprosto nedostatečné
a jejich zaručení naprosto labilní, přišlo
se ještě se zákonem, který brání
samosprávným svazkům, jež byly hlavními
podporovateli tohoto školství, aby mohly toto školství
podporovati jako dosud.
Položka na pokračovací školství
pro r. 1928 je v rozpočtu ministerstva školství
zařaděna částkou 181/2
mil. Kč. Kdyby stát převzal celé školství,
tedy by snad tato položka stoupla na dvojnásobný
obnos, ale toto školství bylo by zabezpečeno
a mohlo by býti také docela jinak vybudováno,
než je tomu dnes.
Jak se státní správa dívá na
toto školství, dokazuje nejlépe případ
se zákonem, podle kterého podle §u 141 živ.
ř. mělo býti upotřebeno vybraných
pokut na zřízení zvláštního
fondu na podporu pokračovacího školství.
Podle informací sešlo se těchto pokut letos
1,600.000 Kč a z tohoto příjmu chce ministerstvo
školství věnovati na pokračovací
školství na stavbu školních budov v Praze
100.000. V Brně 100.000 a v Bratislavě také
100.000 Kč a zbývajících 300.000 Kč,
které výslovně zákonem byly určeny
na pokračovací školství, bude zařazeno
v ministerstvu školství, nevplynou-li do státní
pokladny a tam prostě se neztratí. Trváme
na tom a dožadujeme se, aby ministerstvo vyučování
věnovalo pokračovacímu školství
náležitou pozornost.
Vyslovujeme také přání, aby školství
odborné i pokračovací bylo přiděleno
ministerstvu obchodu, jako je tomu u zemědělství.
Když zemědělství obstarává
si své hospodářské školství,
tedy myslím, že je ten požadavek splnitelný,
aby i druhá složka, pokud se týče průmyslu,
obchodu a živností, mohla účelně
státem věnované obnosy na vyučování
svého dorostu upotřebiti.
Další činnost ministerstva obchodu, průmyslu
a živností, o které se chci zmíniti,
je zvelebovací činnost. Tato činnost není
ovšem přímo státem prováděna,
nýbrž provádí ji z největší
části zvelebovací ústavy obchodních
a živnostenských komor. Zvelebovací akce jest
prováděna nezbytnými kursy ze všech
oborů živnostenského povolání.
Stát zřídil zvelebovací ústav
jen na Slovensku v Turč. Sv. Martině, který
vybudoval a který ze státních prostředků
podporuje přímo, kdežto ostatní zvelebovací
ústavy jsou podporovány nepřímo příspěvky
ze státních prostředků. Této
zvelebovací akci lze děkovati odborné vzdělání
našeho živnostenského stavu. Přáli
bychom si však, jak jsem již projevil loni při
této příležitosti, aby metodě
těchto zvelebovacích ústavů byla věnována
náležitá pozornost a to na podkladě
nejmodernějších vymožeností jak
techniky, tak i chemie. Doposud v mnohých případech
byly to jen zastaralé způsoby, které nynějším
požadavkům v procesu výrobním také
u malých živností plně nevyhovují.
V souvislosti s touto zvelebovací činností
máme na mysli další činnost, které,
pokud se týče výroby a řemesla, není
věnována vůbec pozornost. Jest to výzkumnictví.
Zatím co výzkumnictví zemědělské
stojí na výši a přináší
zemědělství neocenitelné výhody,
výroba živnostenská nemá výzkumnictví
téměř žádného. Také
z rozpočtu to vyplývá. Zatím co na
výzkumnictví živnostenské jest preliminováno
50.000 Kč, na výzkumnictví zemědělské
je preliminováno 18 mil. Pod podporou a prováděním
výzkumnictví představujeme si v prvé
řadě zřízení vzorných
dílen, ve kterých by řemeslný dorost
i dělnictvo mohlo býti prakticky vzděláváno
a kde by také prakticky nové strojní, chemické
a technické pomůcky byly dány k disposici.
Doposud toho nemáme a jen maně vzpomínám,
jak na př. vypadá po té stránce výchova
dorostu ve Vídni, kde pro tyto účele jest
zřízen celý blok domů, kde pro každé
téměř povolání výroby
řemeslné jsou zřízeny zvláštní
dílny, kde prakticky lze dotyčnému učni,
dělníku i mistru se vzdělávati a potřebných
zkušeností nabýti.
Další složka, které by podle našeho
přání mělo ministerstvo obchodu věnovati
pozornost - a částečně již ji
věnuje - jest požadavek podpory našeho živnostenského
družstevnictví. Družstevnictví živnostenské
nenalezlo plného pochopení u živnostníků
samých, ač pokládám je ne snad za
nějaký samospasitelný prostředek,
ale za východisko podpory živnostenské výroby
také na poli konkurence s výrobou tovární.
Živnostnictvo je samo o sobě slábo, aby mohlo
samojediné podniknouti boj o život s tovární
výrobou, a domníváme se, že právě
družstevnictví mohlo by, kde jednotlivec je sláb,
spojením sil poskytnouti určité ochrany a
podpory. Živnostnictvo se může pochlubiti družstevnictvím
úvěrním, ale pokud se týče
všech ostatních oborů družstevního
podnikání nevidíme, že by v živnostnictvu
bylo náležité pochopení a že by
i státní správa věnovala žádoucí
pozornost, aby smysl pro propagaci a také chápání
povinností v živnostenském stavu proto byl
šířen a živnostnictvo bylo pro to získáváno.
Je proto nutně zapotřebí, aby při
ministerstvu obchodu dosud stávající oddělení
k podpoře družstevnictví bylo více dotováno,
než je tomu dosud, a aby toto oddělení věnovalo
také propagaci této myšlenky v živnostenském
a řemeslném stavu náležitou pozornost.
Živnostenská politika tak, jak je prováděna,
naprosto nestačí, poněvadž jednotlivec
sám - a máme zřetel jen právě
k těm hospodářsky a finančně
slabým - nestačí v tom nynějším
rozpětí výroby tovární čeliti
jí náležitou konkurencí a schopností
konkurenční a je proto potřebí, aby
této malé výrobě z prostředků
státních byla věnována náležitá
pozornost. Vždyť ti malí řemeslníci
a obchodníci jsou také platiči daní
a poukazuje-li se, že stát má povinnost jen
k těm, kteří na státní potřeby
přispívají, můžeme jistě
s důrazem poukázati, že tyto vrstvy jsou poplatníky
v takové míře, že snad předčí
i samotné zemědělství, ačkoli
na druhé straně není ve státním
rozpočtu a také se strany státní správy
náležitým způsobem, odpovídajícím
jejich významu, na ně pamatováno.
Průmysl, obchod a živnosti mají ještě
další stížnosti a další potřeby
se zřetelem na úpravu poměrů poštovních,
tarifů nádražních, ale ovšem to
jsou už věci, které nepatří do
kapitoly obchodu, průmyslu a živností; nebudu
se tedy o nich dále šířiti.
Ku konci svých vývodů vyslovuji přání,
aby ministerstvo obchodu, průmyslu a živností
legislativní činností a podporou dbalo těchto
hospodářsky slabých samostatně podnikajících,
neboť bude to v zájmu nejen tohoto stavu, ale i v
zájmu samotného státu. (Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Krumpe.
Posl. Krumpe (německy): Slavná sněmovno!
Pan ministr dr Spina prohlásil v rozpočtovém
výboru ve svém výkladu, že v popředí
veškerých prací, jichž jest třeba
k opětnému vybudování nového
světa po neblahém zpustošení války,
musí býti kladena technika a že nejdůležitější
kulturní poslání přísluší
technikovi. S tímto jeho míněním souhlasíme
a jsme ochotni podporovati pana ministra dr Spinu v jeho
velkolepém programu a přejeme mu jen, aby se mu
nedostávalo také oživujících
sil k mobilisaci techniků, oněch oživujících
sil, k nimž má klíč jedině ministr
financí. Ve svých vysokých cílech
jest ovšem pan ministr dosti vázán tímto
rozpočtem. Není oboru, kde by byl tak značný
přirozený vzrůst potřeb, jako je obor
veřejných prací. Vždyť naše
zařízení jen ztěží udržují
krok se vzrůstajícím pokrokem dopravy a máme
přece zařízení, která již
vlastně patří dávno uplynulému
období. Jest tedy smutné, že rozpočet
veřejných prací nemůže vyhovovati
tomuto pokroku a že právě tento rozpočet
má letos značné škrty proti číslicím
roku loňského. Tomuto ministerstvu dostalo se o
14 milionů méně než roku loňského,
vynecháme-li průběžné položky,
které byly zdánlivě zvýšeny.
Spoření v oboru veřejných prací
- ačkoliv velmi uznáváme a vítáme
spořivost - přece jen, jak se domníváme,
není zde na pravém místě.
Z kapitol tohoto rozpočtu chci se hlavně zabývati
tím, co se týká vodního hospodářství
a plavby. Labe jest pro nás velkolepou přírodní
vodní cestou, která nás spojuje přímo
s cestami světového obchodu a hamburským
přístavem otevírá nám zámořskou
dopravu. Jest samozřejmé, že se musí
věnovati zvláštní pozornost udržování
a vybudování této vodní cesty a její
úpravě, aby sloužila dalším územím
státu, a jejímu spojení s jinými splavnými
řekami. Rozpočet plní tento úkol tím,
že do řádného rozpočtu bylo zařazeno
8,5 milionů jako roku loňského a v mimořádném
rozpočtu byly výdaje zvýšeny proti loňskému
roku o 17 milionů až na 68,4 milionů. Zvláštní
péče věnuje se stavbě přístavu
mělnického a holešovického, regulaci
Vltavy v obvodu Prahy a jeho širšího okolí.
30 milionů vydává se pod nejrůznějšími
tituly jedině na tento účel. Ačkoliv
vítáme vybudování překladišť
a přístavů, přece nemůžeme
se ubrániti myšlence, že při stavbě
přístavu holešovického a mělnického
nerozhodovaly jedině ohledy hospodářské,
nýbrž i hlediska jiná, která v našem
hospodářském životě pokládáme
již za překonaná. Zařízení,
vybudovaných s velikými náklady v Mělníce
a v Holešovicích, máme již na Labi dosti.
Naše přístavy a překladiště
v Loubí, Rozbělesích, v Krásném
Březnu a Ústí n. L. mohou obstarati veškerou
naši dopravu, ale konkurencí Mělníka
a Holešovic došlo to tak daleko, že tyto již
vystavěné přístavy zkomírají.
V Rozbělesích zarůstá překladiště
travou, přístav v Loubí jest zaměstnán
jen z polovice a Ústí n. L. zaniká stále
více. Jest sice správné, že nával
zboží v Mělníku a v Holešovicích
jest časem tak velký, že skladiště
na tento nával zboží nestačí.
Ale tento nával zboží do Mělníka
a Holešovic není přirozený, nýbrž
někdy uměle zkonstruován a způsoben
vynaložením značných státních
příspěvků. Tento nával zboží
jest vedle toho způsobován sazbami železničními
a sazbami nákladními. Sazebními opatřeními
zahajuje se státní konkurence proti přístavům
již zřízeným. Nákladní
sazby jsou upraveny tak, že doprava z celých krajů
směřuje k těmto novým přístavům.
Tak rozdíl v nákladní sazbě při
100 km mezi Loubím a Holešovicemi činí
119 Kč, při vzdálenosti 200 km již 333
Kč a při vzdálenosti 360 km 730 Kč,
při vzdálenostech přes 650 km stoupá
rozdíl v nákladní sazbě na 1269 Kč
při zboží prvé třídy.
Jest samozřejmé, že se tím z Loubí
uměle odvádí jmenovitě dálková
doprava. Při tom jest Loubí a Ústí
n. L. poškozováno ještě tím, že
přednostní sazby, které platí pro
Holešovice a Mělník, pro Loubí neplatí,
pro celé toto velké území sahající
od Meziměstí až k Marcheggu, takže veškerá
doprava zboží ze Slovenska, Maďarska a Slezska
musí býti dirigována do Mělníka
a Holešovic. Toto vyloučení starých
labských překladišť z celého východního
obchodu jest ovšem ohromným poškozením
a působí zbytečné výdaje státních
peněz na konkurenci z pohnutek jiných než hospodářských.
Při tom jsou však stará labská přístaviště
zanedbávána i jiným způsobem. Péče
o řečiště právě v Loubí
jest velmi zanedbávána. Překladiště
jest stále více zanášeno pískem
a je-li stav vody na nule, působí přistání,
na příklad v Loubí, již velmi značné
potíže. V Ústí jsou poměry takové,
že časem nákladní jeřáby
nedosahují již do člunů a zboží
musí býti vykládáno ručně,
což jest velice drahé. Řečiště
poblíže Děčína jest v tak špatném
stavu, že plavba jest často ohrožena. Tak na
příklad Loubský potok loni a předloni
nanesl do řečiště štěrkový
násep v šíři 20 metrů, který
tam je dodnes a plavbu velmi ohrožuje. Sazbami na vlečných
drahách a nákladními sazbami budou na škodu
celého našeho hospodářství úplně
vyloučeny hlavně Rozbělesy a Krásné
Březno. Při tom musím ještě poukázati
na to, že hlášení vodního stavu
na Labi děje se takovým způsobem, že
jest tím plavba těžce poškozována.
Je-li na příklad hlášen přírůstek
vody 16 cm a ve skutečnosti se dostaví pouze 2 cm,
jest tím téměř znemožněno
nakládání zboží do lodí,
takže plavební společnosti musí si často
opatřovati soukromé vodní zprávy,
poněvadž státní zprávy o stavu
vody nejsou přesné a spolehlivé. Vítáme,
jestliže pan ministr slibuje, že vystaví a připraví
velké nádržky pro labskou plavbu, aby tím
pomohl plavbě v době nedostatku vody, nádržky,
které jednak mají čeliti nebezpečí
záplavy z různých bystřin a jednak
poskytují potřebnou vodní zásobu v
době největší dopravy a většinou
největšího nedostatku vody, v létě.
Průmysl a hospodářství ovšem
žádají, aby staré labské přístavy
nebyly zanedbávány, aby byly zachovány svému
určení. Již rakousko-uherské mocnářství
se pokoušelo snížiti význam velkých
labských přístavů v Loubí a
v Ústí n. L., aby povzneslo význam Terstu.
Také staré Rakousko poskytovalo sazební výhody
pro překládání zboží v
Terstu. Ovšem tyto sazební výhody byly tak
skrovné, že přes to překládání
v Terstu podstatně nestouplo a výše překládání
v Loubí a Ústí nedosáhlo. Nová
sazební opatření ovšem dokázala,
že někdejší velký význam
Loubí a Ústí n. L., jakožto největších
vnitrozemských přístavišť v Evropě,
zeslabila a uměle převedla dopravu do Holešovic
a Mělníka. Sazebními předpisy z 15.
září měly sice býti tyto rozdíly
poněkud zmenšeny a pro Holešovice byly stanoveny
sazby poněkud vyšší. Avšak i tento
postup byl jen zdánlivým zlepšením,
neboť vyšší sazby pro Holešovice byly
ponechány do vzdálenosti 360 km a nad ně
byly opět ponechány staré přednostní
sazby, takže dálková doprava byla opět
odvedena ze starých labských přístavů.
Na ostatní vodní stavby jest zařazeno v rozpočtu
8,2 milionů pro Čechy. Co má býti
za tyto peníze vystavěno, jest poněkud nejasné.
Za tyto peníze nemůže ministerstvo ani dokončiti
vodní stavby již započaté, nemluvě
již o tom začíti něco nového.
Neboť překročení rozpočtu z loňského
roku samo činilo již 15 milionů Kč,
takže vlastně nové částky byly
již úplně spotřebovány. Při
tom raduji se z resoluce kolegy posl. Windirsche, který
žádá, aby veškeré vodní
hospodářství bylo zjednodušeno. Dosud
dělila se o vodní stavby dvě ministerstva,
ministerstvo zemědělství a ministerstvo veřejných
prací a příslušnost posuzuje se podle
toho, zda potok poškozuje plavbu, zda přináší
štěrk a ústí do splavné řeky
či nikoliv, kdežto ministerstvu zemědělství
podléhají ostatní bystřiny. Tak se
stává, že v obci, jako na příklad
v Chřibské, mají zahájiti vodní
stavby současně dvě ministerstva, poněvadž
jeden potok přísluší ještě
ministerstvu zemědělství až ke svému
ústí do jiného potoka, ale hlavní
potok podléhá ministerstvu veřejných
prací. Kdo si však myslí, že se tím
práce urychlí, poněvadž jsou na tom
zúčastněna dvě ministerstva, ten se
zmýlí. Počet úřadů,
které se účastní nějaké
práce, jest v obráceném poměru k vykonané
práci. Čím více úřadů
účastní se nějaké práce,
tím to trvá déle, než je práce
hotova. Toto zařízení skýtá
ovšem znamenitý prostředek, aby spisy několik
let putovaly od jednoho ministerstva ke druhému, a deputace,
které se pak dostaví od obcí a okresů,
jež po více než ročním čekání
doufají, že věc bude vyřízena,
dostanou pak úžasnou zprávu, že konečně
je zjištěna příslušnost ministerstva
a že se s věcí, dožijí-li se toho,
konečně může započíti.
Bylo by si naléhavě přáti, aby vodní
hospodářství vůbec bylo úplně
zjednodušeno, tím že by se zřídil
nějaký nový úřad, nebo že
by veškeré vodní stavby byly přikázány
některému ministerstvu, jímž v tomto
případě bylo by ministerstvo veřejných
prací.
V rozpočtu na stavby, které provádí
ministerstvo za jiná ministerstva, nacházím
ke svému uspokojení také 7,3 milionů
na stavbu zemědělské vysoké školy
v Děčíně-Liebverdě, na niž
se ovšem zaplatí příštího
roku jen stavební splátka půl milionu. Obávám
se, že se tímto půl milionem věci příliš
neposlouží a že peníze budou vydány
zbytečně. Novostavba školy v Děčíně-Liebverdě
nemůže postupovati po drobtách, neboť
poměry jsou takové, že již dalšího
odkladu nestrpí. Před několika dny dostal
jsem právě dopis, jímž jsem vyzýván,
abych se zúčastnil záboru obytných
místností v Děčíně pro
vysokou školu v Liebverdě, a to obytných místností,
v nichž by se učilo. Doufám tedy, že ministerstvo
veřejných prací bude stavební splátky
v jednotlivých letech poskytovati poněkud velkoryseji
a částku 7,3 milionů nebude rozvrhovati tímto
drobečkovým systémem po půl milionu
ročně, nýbrž opatří vše
najednou, aby tato vysoká škola byla umístěna
důstojně.
Vítám, že referent pro školní rozpočet
v rozpočtovém výboru, kol. Rýpar,
dostavil se osobně do Liebverdy, aby se na vlastní
oči přesvědčil o neudržitelných
poměrech. Při tom mám ještě jedno
přání k panu ministrovi veřejných
prací, aby se, až budou tyto stavby prováděny,
pamatovalo při tom na místní živnostníky.
Jest podivu hodným zjevem, že na všech stavbách,
které provádí stát na venkově,
nalézáme téměř vesměs
pražské živnostníky a stavitele, jako
by venkov nebyl schopen prováděti takové
stavby. Při tom se domnívám, že při
zadávání nerozhoduje vždy lepší
výkon a ani nižší cena, nýbrž
lepší vztahy. Sám jsem letos v létě
zažil, že velká stavba byla zadána pražskému
staviteli, který podal nabídku o 30% nižší
než domácí stavitel. Když jsem se otázal,
zda tento stavitel skýtá také záruku,
že tuto stavbu přes tuto nižší nabídku
provede, dostalo se mi odpovědi, že jde o tak významnou
firmu, že každá pochybnost jest vyloučena.
Já jsem pak tuto významnou firmu zde v Praze hledal,
nemohl jsem ji však nikde nalézti, poněvadž
neměla ani telefon. Jediné místo, které
mi mohlo podati zprávu, byl libeňský okresní
soud, kde dotčená firma byla veřejně
vyzývána, aby vykonala vyjevovací přísahu.
Tato firma skutečně tu stavbu provedla a došlo
k tomu, co jsem předpověděl: živnostníkům
nezaplatila a oni musí dnes své pohledávky
vymáhati soudně. Z Prahy bylo vypuštěno
na venkov hejno bankrotářů, kteří
podávají nižší nabídky než
místní živnostníci, stavby provedou,
pak ohlásí konkurs a místní dodavatele
podvedou o jejich pohledávky. Tak se to stalo v Rumburku,
v Děčíně a v Podmoklech, tak se to
stalo velice křiklavým způsobem při
stavbě české menšinové školy
v Poustevně-Wölmsdorfu, kde domácí dodavatelé
a živnostníci musili býti rádi, když
dostali 35% svých pohledávek. Systém
zadávání veřejných staveb musí
se změniti, ale musí se také náležitě
pamatovati na venkov. Není přípustné,
aby města, která na příklad poskytnou
staveniště pro veřejné stavby, pro obytné
domy státních úředníků,
gážistů atd., byla tak odbývána,
že se provedení stavby odevzdá pražským
bankrotářům.
Velkolepě rozvinutý program pana ministra dr Spiny
schvalujeme, a budeme ho při jeho provádění
v každém směru podporovati, avšak přejeme
si a žádáme naléhavě: Pane ministře,
kladete-li své techniky do středu budování
nového světa, pošlete také techniky
do našeho německého území, a
tam, kde dáváte prováděti stavby soukromníkům,
dejte práci také německým technikům
a německým stavitelům. (Potlesk.)