Čtvrtek 1. prosince 1927

Posl. dr Feierfeil (německy): Slavná sněmovno! Promluvil bych rád k nejdůležitější hospodářské otázce, k pozemkové reformě. A hned na počátku připomínám, že ačkoliv se nám říká vládní strana, nevzdáváme se naprosto práva kritisovati, co pokládáme za nutné.

Sestavení rozpočtu pozemkového úřadu zakládá se na rozpočtech let uplynulých. Podrobně pojednává se o výdajích, které činí celkem asi 28 milionů, z toho připadá 21 milionů na výdaje osobní a přes 7 milionů na náklady věcné, to znamená proti loňskému roku zvýšení o 1·7 milionu. Ačkoliv stále slyšíme, že pozemkový úřad bude zrušen, vidíme, že výdaje pro rok 1928 stouply, vidíme, že letos jest zaměstnáno v pozemkovém úřadě 667 osob proti 603 osobám roku loňského. Z příjmů zasluhuje zmínky jedině jedna položka, uvedená pod titulem "Provádění pozemkové reformy" v částce 27 milionů. Těchto 27 milionů jest výtěžek z prodeje a přídělů zabrané půdy, v těchto 27 milionech jsou obsaženy částky, které měl zaplatiti pozemkový úřad za vyvlastněný majetek, avšak zůstává je dlužen, a dále 50% až 400% překupnického zisku, které vydělal při přesunu přes 1 milion ha půdy. A tak pozemkový úřad žije z dlužných částek a překupnického zisku.

V celém sestavení jest nápadná jedna věc, že také letos opět jako v letech dřívějších pozemkový úřad má podle státního rozpočtu asi právě takové příjmy jako vydání. To působí na každého, kdo zkoumá státní rozpočet, skutečně takovým dojmem, že aspoň v tomto případě číslice nejsou nic jiného než pouhé číslice. Pak zdůraznil bych ještě také jednu věc, že předseda pozemkového úřadu prohlásil, že částky za přidělenou půdu se vymáhají přísně a přesně, že se proti liknavým dlužníkům postupuje přísně. Avšak bylo by jen spravedlivé a slušné, kdyby také pozemkový úřad platil své dluhy přísně a přesně. Než víme, že pozemkový úřad odhaduje vyvlastněnou půdu teprve za několik let po vyvlastnění a pak ji neplatí, nýbrž prostě zůstává dlužen. Když se již půda vyvlastňuje za pár haléřů, domnívali bychom se, že tyto částky mají býti aspoň skutečně zaplaceny.

Více než nápadné jest však, co se v rozpočtu pozemkového úřadu, a co by zasluhovalo, abychom to věděli, neříká, nebo lépe řečeno, přímo zatajuje. Pozemkový úřad za ta léta vyvlastnil 1,117.000 ha půdy, statisíce ha přidělil novým uchazečům a ani v rozpočtu, ani v závěrečných účtech nemáme toho sebe menší číselné doklady. Nyní, po 8 letech, prohlásil konečně předseda pozemkového úřadu, že bude předložena přesná zpráva s vyúčtováním. K tomuto slibu použil bych výroku: Pozdě přicházíte, než přicházíte přece, přijdete-li skutečně. (Posl. Wünsch: [německy]: Možná, že nepřijde!) Možná, snad máte pravdu, ale proto jsme tu, abychom kritisovali. Doufáme, přijde-li tato zpráva, že nebude v ní pouze výklad o finančním hospodářství pozemkového úřadu, nýbrž určitě očekáváme, že v ní nalezneme vysvětlení o výši přídělů v každém případě (Posl. Pohl [německy]: A o tom, kdy příděl nebyl proveden z důvodů politických!), ano, a o těch, kdo dostali zbytkové statky, o rozdílu mezi cenou přejímací a přídělovou, o národnosti vyvlastněných a těch, jimž byla půda přidělena, o vyvlastnění průmyslových objektů, zkrátka očekáváme podrobnou a obšírnou zprávu. Dále žádáme, aby pozemkový úřad v této zprávě vyúčtoval také jednou náhradový fond a zda 50 milionů, které stát půjčil do tohoto fondu, bylo již vráceno. Žádáme dále vyúčtování fondu na kolonisaci, splátek do něho a jak se jich používá, vyúčtování fondu pro zaopatření zaměstnanců na velkém majetku pozemkovém, který podle našich výpočtů musí činiti nejméně 70 milionů. (Posl. Pohl [německy]: Mluvíte pro, či proti?) Kritisuji státní rozpočet. (Posl. Wünsch [německy]: A pak jej přijmete! Děláte obojí. Hlasujete pro kritisovaný rozpočet!) Tuto publikaci, kterou předseda pozemkového úřadu slíbil, očekáváme s napětím.

Při této příležitosti chci zdůrazniti: Nejsme zásadně proti pozemkové reformě, která si skutečně zaslouží tohoto slova, než předpokládáme, že se bude při tom přihlížeti k tomu, aby tato reforma byla hospodářsky a sociálně nutná, aby byla prováděna, je-li spojena s vyvlastněním, za plnou náhradu pravoplatného vlastnictví, vedle toho, aby plně zůstala zachována národní država a zvláště také, než dojde k nucenému vyvlastnění, aby se usilovalo o volnou dohodu. Co jsme však dosud zažili pod jménem pozemkové reformy, není často nic jiného než svévolné rozbíjení vzorných hospodářských podniků, jest bezohledné vyvlastňování za směšnou cenu, což bylo by možno nazvati téměř konfiskací, které mělo v zápětí často zničení statisíců existencí, jejichž otcové již nacházeli práci na těchto vyvlastněných statcích. Jest to znásilnění velmi často i po stránce národní, vedle toho znásilnění slova pozemkové reformy. Zdůraznili bychom, že se často úplně přehlíží jmenovitě otázka hospodářsko-sociální. Ze zabrané zemědělské půdy 1,229.000 ha bylo dosud přiděleno 419.000 ha, jak zní výkaz pozemkového úřadu, 373.000 ha bylo přiděleno 278.000 uchazečům v drobném přídělu. Jednotlivec dostal tedy průměrně 1·34 ha půdy. To jest plocha půdy, která úplně vylučuje racionelní hospodaření, která ani nemůže plně zaměstnati toho, kdo ji dostane, a nezajišťuje ani jemu a jeho rodině dostatečnou výživu. To je systém, jmenovitě jestliže ona výměra klesne ještě pod průměr - a to musí býti častokráte - který bychom mohli porovnati přímo se systémem rodinných zahrádek, tedy hospodářsky najisto žádná výhoda.

Dále se musíme při tom zmíniti o odporné otázce přídělů zbytkových statků. Do 31. března 1927 bylo utvořeno 1292 zbytkových statků s celkovou výměrou 107.000 ha, tedy o průměrné velikosti 87 ha. Musíme zajisté přiznati, že hospodaření se zbytkovými statky patří mezi nejsmutnější zjevy činnosti pozemkové reformy. Předseda pozemkového úřadu prohlašuje, že v úřadování pozemkového úřadu není vůbec žádných tajností. Avšak ponechávání, přidělování, postup při tomto přidělování, účast různých českých spolků v německém jazykovém území, příděl, jak slyšíme, také poslancům, lidem jimi nastrčeným a příbuzným, to vše má v sobě něco tajuplného. Očekáváme, že v této věci bude zjednáno úplné jasno. Příděl neděje se ovšem podle účelů hospodářských, nepřiděluje se naprosto podle kvalifikace hospodaření, nýbrž podle politického a národního přesvědčení a příslušnosti dotyčného občana. Na statky přicházejí jako noví páni osoby nezpůsobilé, častokráte nemající ani náležité o provozního kapitálu a následek toho jest téměř vždy špatné hospodaření nejhoršího druhu. Zajisté není účelem sněmovního zpravodajství vyvolávati sensace, avšak musíme konstatovati, že nemůžeme přejíti bez povšimnutí přes zprávy, které se po této stránce objevují v tisku a ve veřejnosti, nýbrž že od tohoto zpravodajství očekáváme přesné vysvětlení.

Jednu věc chci zvláště zdůrazniti, a to rozdíl mezi cenou záborovou a novou cenou přídělovou. Nehledě k tak zvanému prodeji z volné ruky, k němuž docházelo při pozemkové reformě, pozemkový úřad převzal jednak pro příděl, jednak k postátnění asi 435.000 ha zemědělské půdy a 250.000 ha lesů. Vezmeme-li za základ náhradovou cenu podle náhradového zákona, která činí sotva desítinu skutečné hodnoty, počítáme-li opatrně, docházíme k částce přes miliardu korun, kterou dluhuje pozemkový úřad bývalým majetníkům pozemků, kdežto skutečná cena převzatého majetku činí 10 miliard. V rozpočtu nemáme nikde čísla, které by podávalo o této věci vysvětlení. Nikde nenajdeme úrokovou službu, která podle náhradového zákona má činiti 4%, a amortisaci této pohledávky, která má činiti půl procenta, za příděl stejné plochy soukromníkům nebo i požaduje-li jí stát také pro sebe. Předseda pozemkového úřadu odhaduje cenu přídělů téměř na 2 miliardy, tedy překupnický zisk pozemkového úřadu činí nejméně jednu miliardu. Kdo však pátrá, kde tato obrovská částka zůstala, neslyší nic než nejhlubší mlčení a snad najde tajuplné temno. Žijeme prý v demokratickém státě. Opominutí takovéto zprávy jest zjevem, který by měl býti v demokraticky řízeném státě nemožný.

Chci zdůrazniti jinou okolnost. Předseda pozemkového úřadu nazývá velikým úspěchem pozemkové reformy rozdělení zemědělských latifundií. Přes to pozemkový úřad sám tvoří opět nové latifundie, nová zemědělská hospodářství, jež musíme považovati za latifundie. Máme-li případ, že jedné české straně, jak se ve zprávě praví, že jednomu družstvu bylo přikázáno 26 dvorů ve výměře téměř 4000 ha, nebo že jinému družstvu, které se nově utvořilo, bylo přiděleno 17 dvorů, jest to prostě zřizování nových latifundií, často na útraty právě oněch latifundií, které byly po staletí ve společenstevním držení, které však nehledě k tomu, že se na nich vzorně hospodařilo, byly naprosto ve službách účelů kulturních, vědeckých a humánních. Měří se tu rozhodně dvojím loktem, a musíme to nazvati přímo národohospodářským hříchem, ruší-li se staré vyzkoušené věci a zavádějí-li se na jejich místo často věci nové, nezpůsobilé k životu. Žádáme, aby v tomto případě množství církevních společenství v zájmu své kulturní, hospodářské a humánní činnosti zůstalo i nadále nerušeným držitelem.

V popředí veškeré pozemkové reformy stojí však v poslední době úmysl pozemkového úřadu provésti pronikavou reformu lesní. Tím, že Československo pojalo do pozemkové reformy také lesy, jde dále než všechna opatření jiných států ve věci pozemkové reformy. Nedělá to ani Rumunsko, ani Jugoslavie, kde byla přece učiněna radikální opatření, pokud jde o pozemkovou reformu. Naše lesy jsou pokládány na celé pevnině, jak se musí uznati, za prvotřídní pro své konservativní hospodaření a pro svá skvělá lesnická zařízení. Předseda pozemkového úřadu to sám jistým způsobem připouští. Proto měli bychom se z tohoto majetku radovati a majíce takové vzorné lesy, neměli bychom vůbec nic měniti. Avšak působí to dojmem, že nejde o to, nýbrž opět jen, aby jednotliví žádostiví činitelé byli ukojeni nějakým nespravedlivým způsobem. Jako prvý a téměř jediný důvod pro zahrnutí lesů do pozemkové reformy uvádí se nutnost rozšířiti státní lesy. Československo mělo od počátku ve svém vlastnictví 15% státních lesů. S tím, co stát zatím k tomu přibral, bude to činiti jistě 20%. Ze všech států, kde vidíme řádné lesní hospodářství, jest výměra tato překročena jen v Německu, kde je 34% státních lesů. Francie, Anglie, Švýcarsko, Španělsko mají daleko menší procento státních lesů. Dovolává-li se však pozemkový úřad jako vzoru právě Německa, musili bychom mu doporučiti, aby napodobil také ostatní pozemkové zákonodárství v Německu a vyvlastňoval jen za plné ceny a jen tam, kde jsou pro to dobře uvážené hospodářské důvody. Výměra státních lesů sama není dostatečným důvodem pro lesní reformu a naprosto již nikoliv za ceny, které se podobají daleko více konfiskaci než náhradě. Pozemkový úřad platí za 1 ha 800 až 1500 Kč, kdežto jinak se platí za 1 ha průměrně 8000 až 10.000 Kč.

Pak se zde naskytá rozhodně také otázka, je-li stát vůbec způsobilým podnikatelem v porovnání se soukromým podnikatelem? Na tuto otázku, to víme všichni, musíme odpověděti jen: nikoliv, i pokud jde o lesní hospodářství. Jestliže rozšířené státní statky vykazují v Čechách z ha pouze 276 Kč výtěžku, na Slovensku jen 135 Kč a na Podkarpatské Rusi dokonce jen 24 Kč, jest to čistý výtěžek, který by žádná berní správa při přiznání soukromému podnikateli neuznala. Národohospodářská hodnota výrobků státních lesů a statků zůstává daleko za výrobky soukromého hospodářství, jest naprosto nedostatečná. Odmítáme tedy úmysl dalšího postátnění, jak z důvodů národohospodářských, tak také finančních. Ministr financí Engliš prohlásil také v jedné ze svých posledních řečí, že státní podniky nemohou konkurovati s podniky soukromými a že se stát pro soukromohospodářské podnikání nehodí. Stát má se zabývati, jak to bylo ustanoveno v zákoně o úsporných opatřeních ve veřejné správě, jen svou výsostní a dohlédací činností, hospodaření však má přenechati těm, kdo mu podle zkušeností lépe rozumí, a to jsou právě soukromí podnikatelé.

Odmítáme veškerou pozemkovou reformu, jak byla dosud provedena, a to bez nás, také v proto, poněvadž národně znamená pro nás rovněž poškození. Mohl bych uvésti množství výroků politických českých vůdců, z nichž vysvítá, že jediným účelem pozemkové reformy bylo získati opět zněmčená území, jak to nazývají. Nechci nyní uváděti těchto výroků. Avšak řekl bych toto: V celém souhrnu zákonů o pozemkové reformě jest jediný zákon, který umožňuje úpravu pozemkových poměru bez zásahu pozemkového úřadu. Jest to zákon o zajištění půdy dlouhodobým drobným pachtýřům. Podle tohoto zákona mají ti, kdo neměli v pachtu více než 8 ha zabraného velkého majetku pozemkového, právo na příděl v těchto zpachtovaných pozemků bez zprostředkování pozemkového úřadu jen na základě soudního řízení. Podle tohoto zákona bylo přiděleno 80.000 ha, z toho Němci dostali 31.000 ha, tedy 38% a nikoliv 60%, jak nedávno bylo tvrzeno v jedné řeči. Poměrně vysoký počet německých uchazečů o příděl drobných pachtů vysvětluje se tím, že v německých pohraničních územích jest počet drobných pachtýřů větší než v území českém. Z ostatních 540.000 ha půdy rozdělené pozemkovou reformou nebylo německým uchazečům přiděleno ani 20.000 ha. To jsou 3%, a v tom jest také odůvodnění, proč i s národního stanoviska odmítáme činnost pozemkového úřadu až do doby, kdy jsme vstoupili do vlády a nebéřeme tedy za ni odpovědnost.

Jestliže pan předseda vlády prohlásil nedávno ve své řeči o rozpočtu, že nebylo v jeho intencích použíti pozemkové reformy pro účely národní, nechci zde proti tomu polemisovati. Musím však konstatovati, že skutečné poměry jsou v rozporu s tímto úmyslem předsedy vlády. Zemědělská pozemková reforma jest prý téměř skončena. Náš les, pokud zůstal ještě uchráněn před mniškou, nechť pozemkový úřad ponechá i dále jako jednu z našich největších držav a přírodních krás. Zemědělská pozemková reforma znamená již dosti bezpráví, hospodářského nerozumu a sociálního znásilnění. Nepřejeme si, aby pozemková reforma, pokud se týká lesů, šla toutéž cestou. Jak jsem již s počátku prohlásil, očekáváme, že pozemkový úřad co nejdříve podá skutečně přesnou zprávu o dosavadním provádění pozemkové reformy a bude se odpovídati. Učiní-li to vše pozemkový úřad, domnívám se, že splnil svůj účel a bude nejlépe, zmizí-li co nejdříve s povrchu zemského. (Potlesk poslanců něm. strany křesť. sociální.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Kaňourek. Dávám mu slovo.

Posl. Kaňourek: Slavná sněmovno! Ve všeobecné jakož i nyní ve specielní debatě o státním rozpočtu na příští rok nesly se řeči všech řečníků z oposičního tábora tím tónem, který je znám dávno z komunistického tisku. Tato vláda je označována jako kapitalistická, dělnému lidu nepřátelská a krajně reakční. Chci se dotknouti na začátku své řeči vší té nepravdy, která do omrzení trvale tiskem i slovem mluveným se roznáší, aby rozjitřovala naše konsolidující se poměry. Nahlédneme-li blíže do úseku, kde sedí poslanci vládních stran, a zejména pohlédneme-li do vnitřního složení klubu poslanců české lidové strany, dojdeme k tomu přesvědčení, že dvě třetiny její členů, kteří dnes zde zastupují drobný, dělný pracující lid, jsou právě tak velcí proletáři, jako v řadách socialistických a komunistických. Podobné sociální složení má zajisté i německá strana křesťansko-sociální a bratrská strana ľudová na Slovensku. Političtí živnostníci nepředstavují také žádný těžký kapitál. Chudý český střední živnostník z našeho malého města nemůže nám býti jeho představitelem. Každý, chce-li býti spravedlivým, musí uznati, že velmi silné procento representantů drobného chudého venkovského lidu je i ve straně republikánské. Tedy tvrzení, že tato vláda je kapitalistická a lidu nepřátelská, s praktického hlediska můžeme odmítnouti, jelikož na straně druhé vysvítá pravda, že ani mnozí proletáři z řad lidového klubu a řekněme se strany živnostenské nesnesou přirovnání s fidélním životem dnešních socialistických a mnohých komunistických vůdců. Tedy po této stránce chtěl jsem se dotknouti této nepravdy.

Snahou naší československé lidové strany jest, jíti za hospodářským a kulturním povznesením celého národa a státu, tedy s hlediska lidové strany k hospodářskému povznesení českého venkova. Hospodářské a kulturní povznesení českého venkova jest věc, která se týká základní otázky celého státu, jak to předloni vyslovil v anglické sněmovně známý Jonathan Stift, když pravil: "Rolník, jenž se přičiní, aby rostly dva klasy tam, kde dosud rostl jeden, více vykonal pro blaho pozemské než všichni politikové a filosofové své doby." Jinými slovy to řekli naši básníci, veliký Sládek, Bráf, Sušil, dr Ant. Koťátko v "Agrární otázce" a řada jiných, a konečně náš známý populární básník oceňuje tutéž práci slovy: "Často chudá pastuchova chyška více pro vlast může dělati nežli tábor, z něhož válčil Žižka."

Blahobyt venkova, slavná sněmovno, prýští z výnosu půdy a proto se musíme snažiti, aby ti, kteří se prvovýrobou v tomto státě zabývají, byli dokonale vzděláni, čili aby řádným způsobem půdě rozuměli a tak dovedli z ní, obrazně řečeno, vytěžiti tolik, aby tam, kde rostl klas jeden, rostly klasy dva. Proto s uspokojením naše strana kvituje položku ve státním rozpočtu na lidové hospodářské školství, která letos jest o 600.000 vyšší než roku loňského a jest preliminována v rozpočtu částkou 4,200.000 Kč. Loni jsem se s tohoto místa dožadoval reorganisace těchto škol, aby podle přání našeho katolického venkova vyučování se nekonalo v neděli dopoledne mezi službami božími, aby do škol jako povinný předmět bylo zavedeno vyučování náboženství, a aby školy tyto byly lépe obsazeny odborně vzdělanými učitelskými silami. Přes to však pokládám dnes po nabytém ročním pozorování tento typ hospodářských škol za přechodný. Z prakse a na přání našich malorolníků a středních zemědělců budeme se domáhati a pracovati pro odbornou hospodářskou školu dvouroční s povinnou šestiměsíční návštěvou v roce. Jedině tento typ zimní hospodářské školy může dáti našemu zemědělskému dorostu z teorie a prakse, čeho potřebuje.

Bez praktického vyučování není možné řádné zemědělské vzdělání. Slabina lidových hospodářských škol spočívá právě v tom, že není možné vyučování v praksi a že většina učitelů jsou právě jen teoretiky. Zaříditi tyto školy tak, aby měly své menší hospodářské celky a statky, není pro veliký náklad u nás možné. Proto bude nejlépe, když postupem doby tento typ lidových hospodářských škol splyne s odbornými školami hospodářskými, a když číslo 115 odborných hospodářských škol doplníme do té výše, aby všecky naše soudní okresy, které mají převážně zemědělské a malozemědělské obyvatelstvo řádně takovými školami byly vybaveny, a to již z těch důvodů, že tyto řádné odborné hospodářské školy podle zákona z r. 1926 musí míti řádně kvalifikované síly, inženýry s řádnou tříletou praksí. Návštěva těchto škol, z nichž jedna připadá na 47.000 obyvatel, nechť jest stejně povinná jako u lidových hospodářských škol, totiž od 14 do 16 let. Ať do těchto škol se zase zavěsí kříže a zavede povinné vyučování náboženství, chceme-li si uchovati mravně zachovalý zemědělský a malozemědělský dorost. Zde bychom také neradi viděli, aby snad jako dosud na mnoha místech při výchově naší zemědělské mládeže dělal se určitý, řekněme politický nátlak, třeba i se strany našich koaličních spojenců.

Tento mnou uvedený peníz pro lidové hospodářské školy na příští rok mohlo by ministerstvo školství, jakož i ministerstvo zemědělství použíti klidným vývojem k větší podpoře těchto odborných hospodářských škol. Pan rada Procházka z českého odboru rady zemědělské již loni trpce si mně stěžoval, že pokud se týče podpory našeho lukařství a pěstování pícnin, jsme na tom hůře v osvobozené vlasti než za starého Rakouska. Ostatně pan rada potvrdil jen starou pravdu. Nesoběstačnými jsme zejména při produkci pěstování léčebných pícnin. Velké peníze odcházejí nám ze země právě na tato semena, s jejichž pomocí můžeme vytvořiti celou řadu tučných hospodářských krmiv a tím zlepšiti zase kvalitu výroby živočišné. Zde v rozpočtu je pamatováno na to celkem proti loňskému roku zvýšenou číslicí 205.000 Kč, do čehož je zařazeno tuším asi 25.000 Kč na podporu pěstování léčivých bylin. I tento peníz vřele vítáme, a to proto, že po stránce sociální pěstování léčivých bylin má tu vlastnost, že při této práci mohou býti zaměstnáni na venkově osoby slabší konstrukce a osoby staré, které jinak pro těžkou práci už se nehodí. Konečně dostatečná výroba animálních léčiv je pro stát i zdraví lidu velice důležitou, jak to vidíme v Německu, které nám sem dováží za těžké tisíce tento zdravotní léčivý artikl.

Nepatrná je položka 608.000 Kč, určená na podporu lnářství v našich nejchudších horských krajinách. Rozvoj automobilismu staví nás před zcela novou otázku, jakou kulturu budou pěstovati naše horské kraje, až po našem ovse klesne ještě více poptávka. Bude to asi zase jen len a proto u lnu a zemědělského lnářství musíme se domáhati zlepšené ochrany, které dosud postrádáme.

Jakou důležitost má v našem státě bramborářství, posoudila slavná sněmovna v různých debatách již při katastrofách loňského roku, jakož i roku letošního, kdy je úroda a sklizeň celkem dobrá. Jak blahodárně taková úroda působí nejen na pěstitele-malorolníka, nýbrž i na toho, kdo brambor používá, jakož i u velké řady dělnictva, které jeho zpracováním a dobýváním a skládáním zaměstnává! Dobrá letošní sklizeň bramborů učinila v letošním podzimu v horských krajích a na Českomoravské vysočině poměry dělnictva snadnější, neboť mu usnadnila výživu a práci. Naše bramborářství, slavná sněmovno, má ale řadu velkých nepřátel... (Hlas: To jsou ti, kteří je nechtějí jísti!) Že je máme asi všichni rádi, to dokazuje parlamentní restaurace, kde nikdo bramborem nepohrdne.

Naše bramborářství má řadu nepřátel, zejména co se týče hrozných, děsivých a řekněme epidemických chorob, proti kterémuž nepříteli musíme se brániti organisovanou silou. Naše bramborářské organisace musí vědeckými prostředky tyto choroby potírati a musí se také starati o to, aby trvale pěstovaly novou, lepší a dokonalou sadbu, která by zdegenerované brambory nahradila, aby tím produkce stála na výši doby, a proto položka 150.000 Kč ve státním rozpočtu je zajisté spravedlivá, poněvadž se netýká jen zemědělce, nýbrž zasahuje všechny konsumentské vrstvy v našem státě.

Stejně jako letošního roku je pamatováno položkou 1,465.000 Kč na sprostředkování práce a odměňování věrných služeb. Před 2 lety na odměňování věrných služeb, jak jsme seznali, ve státním rozpočtu nebylo vůbec pamatováno. Za starého Rakouska měla dotaci zemědělská rada, která slušným způsobem podporovala a odměňovala zejména zemědělskou čeleď, která 10, 15 let a případně celý život věrně na jednom místě sloužila jednomu hospodáři a s ním splynula takřka v jeden rodinný celek. Aby tyto ideální poměry se opět navrátily, je třeba, aby tato akce byla s hlediska státu náležitě chápána.

Zde chci říci, že my lidovci jako jinde tento problém řešiti chceme se stanoviska svého solidaristického nazírání na sekulární, věčné náboženské pravdy. Ujímáme se řádným způsobem dělníků trpících a všichni naši zástupci, třeba by to byl živnostník, gážista, rolník nebo kněz, když jde o spravedlivé požadavky dělného stavu, na př. zemědělského dělnictva, jsou nuceni v zájmu kázně a solidarity zvednouti pro tyto požadavky ruku. A ostatně není ani jinak možno, vždyť církev, která za hříchy do nebe volající označuje zadržování mzdy dělníkům a utiskování vdov a sirotků, nemůže zde zaujímati jiné stanovisko, proto i tuto položku ve státním rozpočtu pro příští rok vřele vítáme.

Zde chci však poukázati na ošklivý žurnalistický zjev u nás. Jsou to pověstné články v socialistickém tisku o známé anabasi 73 zemědělských dělníků, kteří prý byli svým zaměstnavatelem vykořistěni a vyštváni, z nichž dva se konečně ze zoufalství střelili. Páni ze socialistického tisku tuto lživou zprávu, kterou ministerstvo soc. péče se vší přesností vyšetřilo a zjistilo jako lživou, nedovedli poctivě odvolati, aspoň jsem v žádném večerním listě mimo Stříbrného "Večerní List" odvolání nenašel. Chci zdůrazniti, že je to žurnalistická nepoctivost, která má jen ten cíl, štváti proti sobě třídy a brániti konsolidaci státu a vyvolávati nové sváry tam, kde je jich nejméně potřeba. (Posl. Chlouba: To je strunkovický problém!) Náhodou ne, je to problém celostátní a také stavovský.

V položce na potírání motolice a distomatosy, která po mokrém roku 1926 se objevila a řádila ve velkém rozsahu, je povolen 1 mil. Kč. Český jih a zejména vesnice na Blatensku a v kraji budějovickém skutečně byly postiženy a není to k smíchu, když řada takových chudých domkářů, kteří ve svém chlévě chovali jednu kravičku, na níž závisí existence celé rodiny, nebo dvě kravičky a kozu, přišla o takový nadějný kus, který hleděli odprodati. To byly zjevy velmi drastické a ukazuje to sociální cítění právě naší vlády, která tyto částky na potírání této zhoubné choroby, jejíž následky postihovaly ve veliké míře právě chudého domkáře a malorolníka, povolovala. To je, velevážení pánové, sociální cítění, které dnešní koalice, podle vašeho rčení "kapitalistická", prokázala. (Výkřiky komunistických poslanců: Ta má toho sociálního cítění!) Řada domkářů a malorolníků, sedících v těchto úsecích (ukazuje na lavice poslanců socialistických a komunistických) dokazuje svou přítomností, že nic protidělnického a protilidového tato vláda nedělá, a mohu vás ujistiti, kdyby takové protilidové zákony tato vláda dělala, pak bychom dávno my malorolníci z těchto úseků odešli. (Výkřiky komunistických poslanců.) Po této stránce se nic nedělá proti lidu.

To především a nejlépe ukazuje zkonsolidované poměry ve státě, že ubývá nám nezaměstnaných a že důvěra ve stát je povznesena. Stavebním ruchem zaměstnáme statisíce nezaměstnaných a připadá mi, že vládě, kterou nazýváte kapitalistickou, příštím rokem se podaří, že ve svých výkazech, co se týče nezaměstnanosti, nebude udávati žádná čísla. K tomu cíli směřujeme, abychom každému dali práci a aby se v tomto státě cítil spokojeným. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Dále chci poukázati ještě na jedno. (Výkřiky komunistických poslanců. - Hluk.) Tímto křikem se zcela nic nevyřídí. Nemůžete mé vývody popříti, nikdo z nás proti dělnictvu není nepřátelsky zaujatý. Není to možné. V našich lavicích sedí dělníci právě takoví, jakými jste dělníky vy. (Výkřiky: Ujímáte se dělníků a zbavujete je sociálního pojištění!) Poněvadž ti dělníci si toho nepřejí. (Výkřiky: Poněvadž nemohou platiti, co žádáte!) Toho dělníka nemůžeme přece zamořiti, poněvadž nás prosí, aby byl této povinnosti zbaven, neboť si na ni prostě nevydělá. (Výkřiky.) Pánové, jak jste důslední! Existence zemědělského dělníka záleží na dobré existenci zemědělce, jeho zaměstnavatele. Hleďte pozvednouti existenci zaměstnavatele a lépe se povede dělníkům.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP