Ve vysvětlivkách na str. 14 sešitu skupiny
II, § 1, je uvedena položka 1,900.000 Kč na stavbu
skladiště a obytného domu v Hostivaři.
Zajímalo by nás, jaké důvody vedly
ministerstvo financí, aby byla koupena sušárna
pana Čapka v Hostivaři a za jakou cenu. Často
s těchto míst slyšíme ze státotvorných
stran mluviti o demokracii a zájmu republiky a prospěchu
lidu tohoto státu. Říká se jako za
Rakouska: "Vše pro lid" - jako Franc Josef říkal
"Vše pro dítě". V praksi to ovšem
vypadá jinak. Daně a všechna břemena
nese pracující třída ať v městě
anebo na venkově, ale žádá-li vládu
ten lid, aby ve prospěch lidu a tím i státu
něco vykonala, to už vláda demokracii nezná.
Obyvatelstvo jižních Čech žádá
stavbu trati Plzeň - Brno s přípojkami Tábor
- Mladá Vožice a jiné trati, ale všechny
žádosti a petice se házejí do koše.
Na tyto důležité věci nemá vláda
peněz, ale na kanony, ruské emigranty a různé
fondy disposiční, na zkrachované banky, luxusní
podniky atd. se vyhazují miliony. Lid musí jenom
platiti, ale nesmí nic chtíti. Obyvatelstvo musí
čekat, až si na to železnice vydělají.
Podle zákona 404/22 a vlád. nař. 206/1924
byly železnice postaveny jako obchodní podnik a v
důsledku toho ustanoven t. zv. správní sbor
při ministerstvu železnic k řízení
tohoto podniku. Zřízení tohoto správního
sboru je však charakteristické pro naše poměry
tím, že všichni členové tohoto
správního sboru jsou odboroví přednostové
jednotlivých departementů, jejichž obchodní
vedení železničního podniku spočívá
v tom, že jednotlivě své návrhy, vypracované
podřízenými úředníky,
si jdou sami o poschodí níže do správního
sboru schvalovati. Za tuto namáhavou práci, vykonávanou
v úředních hodinách vždy v úterý
a v pátek, dostalo se jim po 36.000 Kč mimo presenční
známky za každou schůzi, která činí
100 Kč.
Tomuhle se říká u nás obchodní
vedení podniku a zjednodušení administrativy,
a při tom je zvlášť zajímavé,
že v tomto správním sboru ministerstva železnic
zasedá také zástupce ministerstva financí,
které neustále zdůrazňuje, aby se
šetřilo. V tomto případě se však
nešetří. Zde je viděti solidaritu byrokratů.
Zde nikoho z těch věrně milujících
republiku nenapadne, aby se pozastavili nad tím, jak si
vysoká byrokracie dává krvavě platiti
to své falešné vlastenectví. Připočítáme-li
ke služnému, které činí 78.000
Kč a činovné 15.000 Kč, ještě
za členství ve správním výboru
36.000 Kč, kromě ještě jiných
funkčních přídavků, přijde
takový vlastenec byrokrat na 160.000 Kč sotva za
4 hod. práce denně. Naproti tomu zřízenec
za 336 hodin práce za 28 dní dostane také
750 Kč měsíčně. Je však
viděti, že dobře placení byrokraté
se snaží vládě odvděčiti
tím, že to, co dostávají, chtí
vynahraditi na nižších kategoriích nejen
u železnic, ale u všech státních podniků
a úřadů. Proto se přišlo se zákonem
čís. 286, který měl za účel
racionalisovati. Je smutné, že tento zákon
byl schválen socialistickými stranami. Důsledky
toho jsou již také patrny. Průvodčí
a strojní personál staničně dopravní
na místo 192 hodiny za 28 dní musí pracovati
až 336 hodin za 28 dnů. Je to přímo
protizákonné a věci jdou tak daleko, že
je upíráno volno a zákonná dovolená.
V dílnách po restrikci zbylý personál
musí pracovati přes čas za odměnu
podle starých platů. My jsme na tyto důsledky
poukazovali, ale vláda, v níž brali socialpatrioté
účast, prohlašovala to za nutné, aby
tím mohla býti odčiněna křivda
ze zákona 394, a tehdy jste vydali heslo "Méně
zaměstnanců, ale lépe placených".
Co jste pod tímto heslem slibovali? Slibovali jste vrácení
20% snížených drahotních přídavků,
přídavků na děti a manželky podle
zákona 394 a slibovali jste převedení všech
smluvních zaměstnanců do stavu stálých,
odčinění křivd na staropensistech.
Jak jste to provedli? Zákonem č. 103/26 zatím
co jste zvýšili vysoké byrokracii platy, které
měla zákonem č. 394 upraveny až na 45.000
Kč, přidali jste jí nových 30 - 48.000
ročně mimo jiných funkčních
přídavků, které jsou vždy důvěrně
vysoké byrokracii vypláceny. Naproti tomu snižujete
dávno již nedostatečné platy sociálně
slabších kategorií státních a
železničních zaměstnanců.
Po stránce práv zrušili jste tímto zákonem
automatické definitisování a povyšování,
a místo co jste měli likvidovati kategorii smluvních
zaměstnanců, ještě ji rozšiřujete.
Otázku staropensistů jste nechali nerozřešenu.
Tito lidé podle vašeho názoru mohou býti
živi za 180 až 300 Kč měsíčně.
Nám povaha zákona č. 103 byla jasná
a proto jsme se v soc.-politickém výboru snažili
zmírniti reakční tendenci. Podávali
jsme opravné návrhy podle požadavků
zaměstnanců, které se srovnávaly s
návrhy, se kterými sociálpatrioté
chodili na volební schůze. A tehdy státním
a železničním zaměstnancům slibovali,
že bez splnění těchto požadavků
nemůže vláda počítati s jejich
podporou. Ve vašich časopisech jste vyzdvihovali,
že existenční minimum musí obnášeti
12,000 Kč a přes to, že to byly i vaše
požadavky, ale podané jenom námi jako opravné
návrhy k vládnímu návrhu č.
100, postavili jste se proti našim návrhům
a tím i proti požadavku ústředního
výboru důvěrníků železničních.
Tuto vaši práci a postup při projednávání
zákona nepovažují státní a železniční
zaměstnanci za súčtování s
reakcí zprava, jak Brodecký napsal do "Přílohy
Železničního zřízence" č.
18 o své velké řeči v parlamentě
dne 17. června 1926.
Tehdy kol. Brodecký útočil na kol.
Čermáka, který vyzdvihl, jakou ponesou
odpovědnost před zaměstnanci. Brodecký
tehdy posílal nás do Ruska a poukazoval, že
měl příležitost mluviti s hlavním
redaktorem "Trudu", ústředního
svazu rudé odborové internacionály, který
prý také řekl, že prostě finanční
poměry našeho, t. j. ruského, státu
nedovolují další zvýšení
platů, alespoň pro tuto dobu.
Je nutno srovnati tabulky, jak v Rusku vláda dělníků
a rolníků, tedy vláda proletářská,
řeší tyto poměry a jak se snaží,
aby zlo páchané na pracující třídě
v době předválečné, za carského
režimu, bylo odčiněno a křivdy aby byly
odstraněny.
Mám zde tabulku z r. 1913 a 1926: Okresní přednosta,
který r. 1913 měl - je to zaznamenáno v dolarech
- 140·1 dol., má nyní 141·9. Strojvůdce,
který měl r. 1913 58·6 dol., má nyní
72·2, což na našich penězích dělá
asi 2418·70 Kč, přepočítáme-li
dolar podle dnešního kursu dolaru 33·50 Kč.
Mazač, který měl r. 1913 16·6 dol.,
má nyní 41·1 dol., což v korunách
dělá 1376·85 Kč. Okresní přednosta
měl r. 1913 134·7 dol., nyní má 129·1,
a traťový dělník, který měl
r. 1913 9·3 dol., má nyní 22·8 dol. Telegrafista,
který měl 17·8 dol., má nyní
32 dol., telefonista, který měl 15·9 dol.,
má nyní 26·7 dol. To bych odpověděl
p. kol. Brodeckému, který poukazoval na to,
že i v Rusku dělají podle finanční
možnosti, podle toho, jak to poměry státu dovolují.
To je právě charakteristické, z jakého
hlediska vychází právě vláda
dělníků a rolníků. Přednostovi
služebního odvětví, který měl
za carského režimu 350 dolarů, což dělá
na našich nynějších penězích
11.725 Kč, byl snížen plat na 175·3 dolaru,
tedy na 5872·55 Kč. Vláda dělníků
a rolníků vychází tedy ze stanoviska,
jestliže dělníku, který má třebas
četnou rodinu, musí stačiti 39 dolarů,
nebo 60 anebo 100 dolarů, musí stačiti i
takovému úředníku, který mluví
o vlastenectví, o lásce k vlasti, k existenci 5872
Kč.
Z uvedených údajů je vidno, že nynější
mzdy nejsou všestranně nižší mezd
předválečné doby, nýbrž
že v některých případech tyto
i převyšují. Hlavní věc je, že
dnes již není viděti takové nepřípustné
rozpětí mezi honorováním vedoucího
personálu a honorováním jednoduchého
dělníka v dopravě železniční.
Konečně je nutno si uvědomiti, co znamená
mzda. Mzda je vlastně hodnocení práce, kterou
každý vydá, ať je to manuelní ať
práce duševní. Ale fakt je, že mzda je
základem existence každé rodiny. A jestliže
se zde neustále mluví o zhodnocení služby,
aby bylo jaksi hodnoceno školní vzdělání
atd., krásná věc to je, ale přece
musíme se tázati, proč mají rodiny
zřízence, jeho manželka a děti býti
odměňovány méně, než jsou
odměňovány manželky vysokých
byrokratů. Ty nesou přece státu a republice
zrovna takový prospěch, jako manželky prostých
zřízenců a dělníků.
Je fakt, že podle platů také vypadají
poměry rodinné v každé domácnosti.
Podstata mzdové politiky spočívá právě
v tom, že sleduje účel, aby se nižší
kategorie stále více přibližovaly kategoriím
vyšším až do vyrovnání. Ovšem
to je v Rusku, aby bylo rozuměno, to není zde.
S obrovským rozmachem výrobních sil SSSR
vykazují také mzdy všech dělníků
a služebníků rok od roku neustále stoupání.
Toto je také znatelné u železničního
podniku, v jemuž jsou zrovna tak jako velkoprůmyslu
každoročně na základě vypracovaných
plánů v přikazovány stále větší
a větší peněžní fondy pro
vyplácení mezd. Tímto způsobem se
luští prakticky jeden z největších
úkolů sovětské moci, komunistické
strany a odborů: zlepšení v hospodářského
postavení pracujících bez ohledu na celou
řadu těžkostí pro sovětskou Unii,
která jest obklopena se všech stran kapitalistickými
zeměmi. A v tomto ohledu kráčí dělnická
třída v SSSR jistým krokem kupředu,
aniž by zapomněla jen jediný okamžik,
že za tyto vymoženosti a úspěchy má
děkovati jen vítězství říjnové
revoluce, jejíž 10leté jubileum by mělo
býti oslavováno pracující třídou
celého světa. Ještě pro posouzení
věci je nutno zdůrazniti, že nejsme tu jenom
my komunisté, kteří zdůrazňujeme
poměry v SSSR, ale jest jisté, že i delegáti,
kteří jsou vysíláni do Ruska, nepřátelé
komunistické myšlenky, nepřátelé
SSSR, přesvědčili se o těch poměrech
a jsou potom nuceni konstatovati podobné věci, jako
konstatoval předseda svazu družstevního, sociální
demokrat Jirásek, který říká,
jak se v Rusku pracuje ke snížení cen. Vláda
zřídila národohospodářskou
společnost, která za součinnosti státních
organisací, odborových organisací a družstevních
zástupců stará se o snížení
cen, aby dělníci a rolníci lépe mohli
býti živi. Tady je viděti, že ruská
vláda se nejen snaží, aby se platy zaměstnancům
a dělníkům zvýšily, nýbrž
i na druhé straně aby také ceny životních
potřeb klesly. Tehdy také kol. Brodecký
na adresu soudr. Čermáka řekl:
"Odpovím krátce: My můžeme tento
zákon - t. j. zákon č. 103 - předložiti
svým stranníkům a všem státním
zaměstnancům s klidným svědomím,
aby z něho viděli, že to, co jsme slibovali,
jsme také splnili," - A dále: "My jsme
ochotni tak, jako vždy za to, co děláme, vzíti
také plnou odpovědnost." Jestliže nás
tehdy posílal do Moskvy a vytýkal nám, že
soustavně napalujeme proletariát, pak musíme
říci panu Brodeckému a jeho státotvorným
přátelům, že napaluje-li kdo státní
a železniční zaměstnance, pak to nejsme
my, kteří vždy a již tehdy i teď
stále poukazujeme na zhoršující se poměry
zaměstnanců a snažíme se tyto jejich
neutěšené poměry zlepšit. My však
víme, že toho se nedocílí za spolupráce
s buržoasií, ale v boji proti ní. Zákon
č. 103 neměl jiný cíl, než jednou
pro vždy odstraniti následky sociálně
reformních zákonů č. 541 a 222, docílených
v době, kdy se ještě buržoasie i s vámi
bála revoluční nálady dělnictva.
Přes to, že povaha zákona 103 jest reakční,
slibovali jste železničním zaměstnancům,
že jejich požadavky nebudou zákonem 103 poraženy,
naopak, že podle §u 210 budou jim nejenom jejich práva
uchována, ale ještě více rozšířena.
Tímto jste napálili zaměstnance a provedli
jste nový podvod, na který železniční
zaměstnanci doplácejí svým zbídačením.
Zde je příklad: Nežli byl zákon č.
103, kdy byl postup za 2 roky, tak zřízenec IV.
platové stupnice za každé 2 roky postupoval
o 448 Kč, nynější postup za 3 roky,
- tedy o 1 rok je ta doba prodloužena - je 84 až 174
Kč. Ve III. platové stupnici byl dřívější
postup za 2 roky též 440 Kč, nyní za
3 roky je 76 až 180 Kč. Podúředníci
II. platové stupnice měli za starého zákona
postup za 2 roky o 678 Kč, a nynější
postup za 3 roky dělá u nich 100 až 225 Kč.
Ano, při postupu těchto podúředníků
do VIII. platového stupně bude míti tento
podúředník méně o 50 Kč
ročně, než měl před postupem,
neboť postoupí o 750 Kč a srazí se mu
500 Kč z vyrovnávacího a 300 Kč z
doplňovacího přídavku.
U pomocných zaměstnanců v I. služební
skupině byl dřívější postup
za 2 roky 315 Kč, nynější za 3 roky
o 300 Kč. Ve II. služební skupině byl
dřívější postup za 2 roky o 270
Kč, nynější postup je za 3 roky o 240
Kč.
Při odbourávání vyrovnávacích
a doplňovacích přídavků jsou
postupy takto: Je to u těch, kteří konečně
na tom vydělali. Při prvém postupu měsíčně
6·83 Kč, při druhém postupu měsíčně
11 Kč, při třetím postupu měsíčně
o 7 Kč, při čtvrtém postupu 3 Kč
atd. U dílenského a topírenského stálého
pomocníka, uvedeného v příkladě
druhém, budou postupy následkem snižování
vyrovnávacích přídavků a jiných
srážek měsíčně tyto: Při
prvém postupu měsíčně 5·47
Kč, při druhém postupu měsíčně
8·80 Kč, při třetím měsíčně
15·20 Kč, při čtvrtém měsíčně
15·20 Kč, při pátém 15·20
Kč atd.
Vládním nařízením č.
15 se ukázalo, že § 210 naprosto nestačil,
aby vaše sliby mohly býti splněny. To, co jste
slibovali, nebylo závislé na výkladu §u
210, nýbrž byla to otázka moci. Tuto moc představovala
Exekutiva, která vám byla solí v očích,
neboť těžko vám bylo bojovati proti svým
vlastním činům, a proto vaše úsilí
směřovalo nikoliv k vítězství
železničářů, nýbrž
k neúčinnosti Exekutivy. Jestliže železniční
zaměstnanci prohráli svoje oprávněné
požadavky, pak vinu na tom nesete vy, vůdcové
reformistických organisací, kteří
v době, kdy se boj rozvíjel a kdy vláda byla
na ústupu, tento boj jste odvolali bez jakýchkoliv
záruk jistoty a splnění požadavků
vládou. Odvoláním boje je situace taková,
že vládní nařízení č.
15, které mělo býti změněno
tak, aby aspoň částečně vyhovovalo,
podle prohlášení ministerského předsedy
zůstane nezměněno a tím plán
buržoasní vlády za podpory reformistických
vůdců se prozatím zdařil. Vy všichni,
vůdcové sociál-patriotických stran,
před nespokojenými členy také útočíte
na buržoasii, což ovšem nemyslíte vážně.
Chcete-li, aby křivdy spáchané zákonem
čís. 103 byly odčiněny, je možno
tak učiniti návrhem společně všech
socialistických stran, který by případně
bojem musil býti prosazen.
V tom šetření se bude musiti státi náprava.
Bude nutno šetřiti tam, kde toho je třeba.
Na Wilsonově nádraží pro 43 vrátných
je vykázána místnost 2 x 3 m veliká,
plná plísně, ve které si tito ukládají
jídlo a potřebné věci. Na druhé
straně nádraží mají sice ještě
jednu místnost, ale kdyby tam šli, jsou pokutováni.
Zde, kde je ohroženo zdraví zřízenců,
se šetří, na to peníze nejsou, ale na
zařízení kancelářských
místností pro přednosty a representačních
místností jiných, to peníze jsou.
V bubenských dílnách železničních
žádali zaměstnanci, aby byly vyčištěny
záchodové stoky a zaskleno ve střeše
několik tabulek, aby na ně nepršelo. Na toto
peníze nejsou, ale zavésti kontrolní hodiny,
ze kterých se bude platiti asi 18.000 Kč ročně,
na to peníze jsou. Byrokraté ovšem podle sebe
soudí a proto mají strach, aby dělníci
nepracovali také jenom 4 hodiny denně a přicházeli
do práce včas.
Slibovaná systemisace se neprovádí, a tam,
kde provedena byla, znamená zhoršení pro zaměstnance,
neboť počet systemisovaných se značně
snížil, při čemž velký počet
skutečně potřebných míst jest
obsazen zaměstnanci smluvními. Systemisací
kategoriím zřízeneckým a podúřednickým
se znemožňuje postup do vyšších tříd.
Je také důležito, jak státní
zaměstnanci se ohrazují, a jsem povinen, abych zde
přednesl resoluci, která byla usnesena na veřejné
schůzi kancelářských oficiantů,
pomocníků a pomocných sil, konané
dne 21. září 1927 v Modrém sále
Občanského pivovaru na Smíchově, svolané
Svazem státních a veřejných kancelářských
zaměstnanců v Praze:
1. Protestujeme co nejdůrazněji proti způsobu
stanovení počtu míst kancelářských
úředníků III. a IV. služební
třídy v jednotlivých resortech novou systemisací
míst. Tato neposkytuje, mimo nepatrné výjimky
v několika málo centrálních úřadech,
kancelářským oficiantům vůbec
možnosti dosáhnouti v dohledné době
jmenování kancelářskými úředníky.
Práce konané dnes kancelářskými
oficianty a pomocníky jsou vesměs výše
kvalifikované, rovné pracím, konaným
úředníky IV., III. i vyšších
služebních tříd. Žádáme
proto, aby počet nově systemisovaných míst
kancelářských úředníků
byl ve všech resortech rozšířen do té
míry, aby bylo umožněno všem kvalifikovaným
kancelářským oficiantům ihned po skončení
předepsané čekatelské doby (§
7, bod 7 požitkového zákona) dosažení
jmenování pragmatikálním úředníkem.
2. Žádáme, aby bylo provedeno ihned pensionování
kancelářských úředníků,
kteří mají vyslouženo, a na jejich místo
jmenování kancelářští
oficianti.
3. Žádáme, aby všem kancel. pomocníkům
zaručeno bylo ihned po skončení tříleté
pomocnické služby jmenování kancel.
oficiantem bez ohledu na systemisaci míst a pak další
normální postup.
Žádáme, aby systemisace kancel. pomocných
zaměstnanců 1., 2. a 3. platové stupnice
byla provedena nejméně v poměru 3 : 2 : 1,
neboť při dnes stanoveném poměru 1 :
2 : 1 dvě třetiny pomocných kancel. zaměstnanců
jsou odsouzeny živořiti při platech, které
nestačí ani k úhradě nejnutnějších
životních potřeb.
4. Žádáme, aby bylo zastaveno další
přijímání pomocných sil - akordantů,
volontérů atd. a všichni dnešní
zaměstnanci těchto kategorií přejmenováni
na kancelářské oficianty s platností
ode dne nastoupení státní služby a s
nárokem na další normální postup.
Dnešní služební poměr, platy těchto
zaměstnanců jsou přímo provokací
a zneužíváním stagnace obchodu a průmyslu
a s ním spojeného přebytku sil státní
správou a ostudou naší administrativy.
Není možno pro nedostatek času, abych mohl
poukázati na provedení systemisace u všech
úřadů, ale chci jen částečně
poukázati jen u železnic, jaký duch je zde
zaveden a kam se tím míří. Jak jsem
již v úvodu svého referátu řekl,
stát chce zmenšiti počet definitivních
a zvětšiti počet smluvních zaměstnanců
Tak na př. ve služební třídě
I. B. vidíme, že se ve III. stupnici zvýšil
počet systemisovaných podle dnešního
stavu z 10 na 28, ve IV. plat. stupnici ze 47 na 106, v V. plat.
stup. ze 78 na 102, ale v VI. plat. stupnici, na kterou čeká
nejvíce čekatelů, se to snížilo
ze 193 na 102. Také u služební třídy
II. - středoškoláci - ve III. stupnici se zvýšil
počet z jednoho na 30, ve IV. ze 205 na 363, ale v V. stupnici
je to sníženo a zejména v VII. plat. stupnici,
na kterou čeká nejvíce čekatelů,
je snížení z 3120 na 2995.
Totéž je u kategorií zřízeneckých.
Tak na př. u průvodčích vlaků
vidíme, že je sice ve III. plat. stupnici počet
o 284 více, ale pomocných zaměstnanců
je o 368 méně, celkem méně o 84. U
výhybkářů - III. plat. stupnice -
je snížení o 420, ale tam, kde jsou jako pomocní
zaměstnanci méně honorováni, se počet
systemisovaných míst zvýšil o 789. Je
viděti, že systemisací jsou postiženy
nejnižší kategorie, zřízenecké.
Mluvil-li pan min. předseda Švehla v rozpočtovém
výboru, že je nesprávné vsugerovati
státním zaměstnancům myšlenku,
že je stát ošidil, řekl-li, že
je faktem, že stát peníze, které na
úpravu platů měl, také vydal, má
také říci, komu se těch peněz
dostalo, aby veřejnost, která byla poštvána
proti státním zaměstnancům, byla informována.
Ze samotného rozpočtu je patrno, že velké
procento zaměstnanců nižších kategorií
je zákonem čís. 103 poškozeno, neboť
na vyrovnávacích přídavcích
to činí u správních úřadů
přes 15 mil. a u železnic podle rozpočtu 17
mil. Kč, ve skutečnosti přes 45 mil. Kč,
o které zaměstnanci při postupech budou zkracováni.
Pan min. předseda se horšil na listy, které
se pokusily znepokojovati státní zaměstnance
a zdůraznil, že "takové věci dají
se vyříditi nejlépe u zeleného stolu".
Zapomněl připomenouti, že jen se zástupci
jím samotným volenými, bez splnomocnění
zaměstnanců. Jak ta práce u zeleného
stolu vypadá, přesvědčili se teď
železničáři, neboť slibně
započatý boj železničářů
skončil bezúspěšně proto, že
reformističtí vůdcové lezli k zelenému
stolu.
Když byl uzákoněn zákon č. 103,
proti němuž jsme zde v parlamentě bojovali,
a o němž tu posl. Brodecký prohlásil,
že za něj přejímá odpovědnost,
tu byly buzeny iluse mezi železničáři,
že podle §u 210 je zde jakási možnost, aby
jejich požitky byly vyšší než požitky
ostatních státních zaměstnanců,
jak tomu bylo vždy dříve. My jsme před
těmito frázemi varovali. Prováděcí
nařízení, vydané pro železničáře,
předstihlo však všechny naše obavy. Nedalo
totiž ve smyslu falešných slibů, vyvolaných
optimistickou interpretací §u 210, železničářům
více nežli ostatním státním zaměstnancům,
ale dalo jim ještě mnohem méně, nežli
jim podle samotného hanebného zákona č.
103 náleželo. Řeknu otevřeně,
že mám značné podezření,
že ono prováděcí nařízení
bylo smluvenou komedií mezi Švehlovou vládou
a poslanci Brodeckým a Procházkou.
Vláda dala úmyslně železničářům
méně, nežli jim alespoň patřilo
podle zákona, aby organisace byly nuceny bojovati o to,
by se železniční zaměstnanci dostali
alespoň na úroveň zákona, aby nemohli
bojovati za splnění slibů, vyvolaných
optimistickým výkladem §u 210. V exekutivě
železničářů postavila se skutečně
většina zástupců organisací na
stanovisko, že se budou prosazovati pouze takové požadavky,
které zaručí železničářům
ono minimum, jež jim poskytuje zákon. Zástupci
železniční sekce MVS, museli se ovšem
v tomto směru podrobiti většině, ačkoli
považovali tyto požadavky za nedostatečné
a ačkoli se domáhali novelisace zákona č.
103. Po dlouhém a úmorném jednání,
v němž si vláda a ministerstvo železnic
ze železničářů tropily nechutné
žerty, přiostřil se konečně rozpor
tak, že Exekutiva jednomyslně formulovala minimální
požadavky, obsažené ve třech bodech, o
nichž prohlásila, že tvoří předpoklad
k dalšímu jednání s vládou. Neprohlásí-li
min. předseda Švehla závazně,
že tyto požadavky ve třech bodech formulované
uznává, nemělo s ním býti vůbec
dále jednáno. Zároveň vzplanul v 25
místech boj na železnicích ve formě
provádění práce podle předpisů.
Bylo to v době, kdy cukerní kampaň byla v
plném proudu a kdy podmínky pro boj byly pro železničáře
velmi příznivé. Exekutiva se zároveň
usnesla, že pro ten případ, že Švehla
do 2 dnů nepřistoupí bezpodmínečně
na stanovené tři body, vyhlásí práci
podle předpisů pro celou Československou
republiku. Avšak právě v té chvíli,
kdy vláda byla nejvíce v úzkých, přispěchali
jí na pomoc pánové Brodecký a
Procházka. Exekutiva totiž se usnesla, vyzvati
odborové ústředny a poslanecké kluby,
aby upozornily vládu na vážnost situace. Ústředny
a kluby neměly s vládou vůbec jednati, nýbrž
pouze se spokojiti s tímto důrazným upozorněním.
Mezinárodní všeodborový svaz vyzval
ostatní ústředny, aby tento zákrok
byl učiněn společně. Tyto to však
nejen zamítly, nýbrž šly k min. předsedovi
Švehlovi samy a vzaly si jako své poradce s
sebou pány Brodeckého a Procházku.
Tam místo důrazného upozornění
na vážnost situace pustili se na základě
Švehlových hrozeb se Švehlou do
nového jednání, k němuž jim Exekutiva
nedala žádnou plnou moc. Co se Švehlou ujednali,
to je železničářům zatajováno.
Pánové Brodecký a Procházka
pouze naznačovali v Exekutivě, že jim Švehla
slíbil celou potřebnou úhradu s výhradou,
že boj bude odvolán. Protože Švehla nepřistoupil
na podmínky Exekutivou přesně formulované,
hlasovali zástupci sekce železniční
MVS. v Exekutivě proti odvolání boje, většina
Exekutivy však pod tlakem p. Brodeckého a Procházky
utekla od svých vlastních usnesení a
boj odvolala. Ale ani do dneška nevědí železničáři,
co bylo Švehlou vlastně slíbeno. Exekutiva
pak se již nyní několik týdnů
nesešla, aby tam pánové nemuseli dáti
zprávu o konečném výsledku svého
zákulisního jednání. Podle zpráv,
uveřejněných v tisku, nedosahuje však
ústupek Švehlův finančně
ani mizivé části toho, co by železničáři
podle zákona měli dostati a rovná se tomu,
co Švehla nabízel Exekutivě již
v březnu, právně pak nebude železničářům
zajištěno nic. Železničáři
byli tudíž zase jednou napáleni a mohou se
za to poděkovati nejen vládě, nýbrž
i většině Exekutivy, která od svých
vlastních usnesení v rozhodující chvíli
utekla.
Jest zajímavé, že teď právě
jest skončeno jednání železničářů,
jak bylo nadepsáno v "Právu Lidu": "Jednání
železničářů úspěšně
skončeno. 85 mil. na služební přídavky
a drahotní výpomoci." A při tom se hned
poukazuje: "Včera skončeno bylo jednání
v ministerstvu železnic se zástupci železničářů.
Další schůzky v této věci konati
se již nebudou." Poukazuje se zde na 50 mil. vedle 30
mil. Kč na vedlejší příjmy a
5 mil. Kč na zvýšení platu za hodiny
přes čas, celkem 85 mil. Kč, kteréhož
obnosu podařilo prý se dosíci po houževnatém
jednání organisací s ministerstvem železnic
a min. předsedou. Konstatuji, že tyto výplaty
neuspokojují, poněvadž zaměstnanci železniční
se přesvědčí, komu těch 85
mil. se dostane. Ale charakteristické jest, co říká
"Právo Lidu", které jest si vědomo,
že železničáři spokojeni nebudou.
Říká: "Jedině organisačním
sjednocením železničářů
a zlomením moci dnešní měšťácké
českoněmecké vládní koalice
bude možno dospěti k uskutečnění
všech oprávněných požadavků
nejenom železničářů, ale i všech
státních zaměstnanců."
Tu je nutno, aby železničáři dávali
dobrý pozor, co toto znamená, proč pomáhali
Brodecký, Procházka vládě
Švehlově a Najmanovi z té nepříznivé
situace. Proč jim pomáhali? Poněvadž
vedou boj proti českoněmecké buržoasní
vládě, ale ochotni budou vstoupiti do české
buržoasní vlády společně se sociálpatrioty
jako dříve. Poukazuje-li se na českoněmeckou
buržoasní vládu, vidíme, co přinesla
státním a veřejným zaměstnancům
koaliční vláda česká, v níž
zasedali i ti socialisté, sociálpatrioti obou stran,
kteří se již nemohou dočkati, aby už
byli v té vládě. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Kdo udělal zákon č. 103, kdo udělal
zákon č. 286, kdo udělal zákon č.
394? To jsou ti, kteří společně se
Švehlou, s buržoasií, ustavičně
postupují proti pracující třídě,
a kteří teď všichni dohromady usilují,
aby svrhli tu vládu českoněmecké buržoasie,
ale aby nastolili vládu jen té české
buržoasie, která není o nic lepší
pro pracující třídu, než každá
jiná buržoasní vláda, ať česká
nebo německá nebo jakákoliv.
Zajímavé je, jak si odporují samy sociálpatriotické
časopisy. "Právo Lidu" píše
o úspěchu a že tím už je věc
hotová a schůzky konány nebudou. "České
Slovo" však píše: "Tím bylo
jednání prozatím skončeno, neznamená
to však, že uvedené řešení
by bylo úplným uspokojením požadavků
odborových železničářských
organisací a politických stran, za těmito
organisacemi stojících. Sjednaná dohoda může
býti považována toliko za základnu dalšího
jednání, které bude vedeno až do prosazení
zásadního požadavku - změny služebního
řádu na železnicích."
Tedy státní zaměstnanci, až budou zkoumati,
kdo je napaluje, jednou přece jen přijdou k poznání,
že je napalují ti, kteří je vytahují
na ty vlastenecké falešné a národnostní
fráze.
Pan min. předseda mluvil o volnosti a svobodě kritiky
v Československé republice, jaké v celém
světě není. Pak tu volnost a svobodu má
pouze Švehla a spol. a na ostatní platí
zákon na ochranu republiky, kterým je chráněna
ne republika, ale zkorumpované vládní strany
a vláda sama před veřejnou kritikou, a ti,
kteří se opováží vládu
kritisovati, mají kriminál.
Pokud máte moc, máte také možnost páchati
na slabších bezpráví. Přijde
však brzo doba, kdy lid vaše falešné fráze
o lásce k vlasti prohlédne a pak s vámi zúčtuje,
neboť se přesvědčí, že od
vlády buržoasní, ať již složené
z jakéhokoliv tábora národnostního,
nemůže očekávati dosažení
svých práv, nýbrž že toho může
dosíci jen za vlády dělníků
a rolníků. (Potlesk komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. dr Feierfeil.