Čtvrtek 1. prosince 1927

K tomu několik poznámek se stanoviska radioamatérů. Zákonodárství naše neodpovídá moderním poměrům, zákon o radiofonii ani neodpovídá době, kdy byl vydán. Tím méně vyhovuje dnes, kdy se stal již zastaralým. Zákon ten byl vybudován bez součinnosti radioamatérů, kteří jsou jím nejvíce tangováni. Slyšíme dnes, že se chystá zákon nový. Požadujeme, aby vyžádána byla součinnost odborníků a aby byl též slyšen hlas radioamatérů, sdružených v Radiosvazu. Hlavním požadavkem je, aby bylo umožněno amatérské vysílání na krátkých vlnách. Ve všech kulturních státech se tak děje a cizí radioamatéři se dodělali v té příčině skvělých výsledků, takže na povrchu země není pro ně již vzdálenosti, na kterou by se nedorozuměli telegrafickými značkami. Jedině amatérům Československa není dosud povoleno vysílati a tak Československo v této důležité mezinárodní soutěži není zastoupeno. Jest ovšem u nás několik jedinců, kteří se přes zákonné překážky dodělali velikých úspěchů a jsou již v pravidelném denním spoji i s amatéry zaoceánským. Než tito horlivci jsou v neustálém nebezpečí prozrazení a v konfliktu s paragrafy a hrozí jim místo pochvaly přísný trest. Ministerstvo pošt slibuje úpravu, až bude skončena světová konference o radiotelegrafii a radiotelefonii, která se právě koná ve Washingtoně a kde jsou také zástupci našeho ministerstva. Než naši radioamatéři po tolika zklamáních se na vše dívají s nedůvěrou a skepsí.

Velmi neuspokojivé jsou poměry na Slovensku. Jsou tam zatím dvě slabé stanice vysílací. V Bratislavě s 50 Waty v anténě v budově policejního ředitelství, kde je i slabší vysílací stanice telegrafní. Poněvadž tato v Košicích nebyla slyšeti, adaptována byla v Košicích pro novou stanici dosavadní stanice telegrafní. Jak vyhovuje, toho je dokumentem žádost, aby vysílání košické stanice bylo zastaveno. Tedy stav na Slovensku se dá shrnouti v jednu větu: Je to ostuda republiky. A tak Slovensko chytá stanice cizí, zejména silnou stanici ve Vídni a ještě více stanici v Budapešti. Maďaři konají v tom směru přímo ofensivu na Slovensko. Každého dne máte to v denním tisku ze Slovenska, který se ohražuje proti propagandě maďarské proti trianonskému míru. Pro radio neplatí hranice. Jak nedozírných následků může míti tato propaganda, je každý přesvědčen, ale při tom se proti tomu nic nepodniká. Přál bych jen odpovědným činitelům, majitelům silných stanic, aby si vyslechli dnes v 11 hod. kázání, která jsou občas ve slovenské řeči pro země sv. Štěpána, tendenčně zahrocená proti nám a končící modlitbou pro celistvost Uher.

Proto budiž přikročeno ihned k vybudování radiofonní služby na Slovensku a Podk. Rusi, jak toho vyžaduje nejen zájem rad ale i prestiž státní. Budiž požádáno ministerstvo zahraničí, aby bez ohledu učinilo kroky k zamezení nám nepřátelské propagandy na Slovensku prostřednictvím radia. (Výborně!) Otázka finanční nemůže býti rozhodující - samo ministerstvo o tom mluvilo - poněvadž příjmy z poplatků jsou tak velké a skvělé, že tento náklad nepřichází vůbec v úvahu.

Ani rozhlas v Praze a v Brně neuspokojuje. Dnešní stanice bude nutno nahraditi stanicemi silnějšími, nechceme-li býti zaplavováni rozhlasem silných stanic okolních států. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Ministerstvo pošt již dlouho chystá silnou centrální stanici v Praze a pořád není nic viděti, lépe - slyšeti. Doporučovalo by se zařaditi do rozpočtu, resp. do programu stanic i několik menších stanic lokálních, zejména v Plzni pro západ a v Budějovicích pro jih, poněvadž tam jsou neustále vystavováni vlivům stanic zahraničních.

Dožaduji se reorganisace Radiojournálu. Podle dnešního stavu má stát ve společnosti rozhlasové 51% kapitálu, ostatní je kapitál soukromý. Radioamatéři, ač dávají společnosti 25 až 30 mil. ročně, nemají zastoupení vůbec. Vliv státu, jehož nutnost uznáváme, jest respektován pouze ministerstvem pošt a to není vždy vhodným. Na př. na poslední valné hromadě Radiojournálu byl všemi účastníky podán návrh, aby řadě kulturních spolků, jako Masarykově akademii práce, českým vysokým školám a pod. dány byly ze zisku příspěvky. Zástupce ministerstva pošt váhou svého 51% podílu tento návrh zmařil. A tak výnosu Radia používá se nyní na účely, nemající s radiem nic společného. Poměry by se jistě změnily, když by v Radiu byla zastoupena i jiná ministerstva, mající na rozhlasu ještě větší zájem než ministerstvo pošt. Poznamenávám, že na rozhlas nutno hleděti se stanoviska vyššího než na pouhou zábavu radio-fanoušků k poslouchání líbivé hudby. Zejména nedozírné jsou zájmy a cíle radioamatérů, pokud se týče vysílání na krátkých vlnách.

Končím: S výjimkou rozhlasu může správa pošt. podniku s jistým oprávněním dívati se na vykonanou práci. Ale proto nemůže smysl pro právo a spravedlnost býti uspokojen špatnou odměnou, které se dostalo zaměstnanectvu pošt systemisací. Apeluji na vládu, aby vyšla oprávněným požadavkům zaměstnanectva vstříc a neustrnula na tom, že je zlepšení možné až při nové systemisaci, tedy za tři leta. Neodkládejte učiniti zadost spravedlnosti, když seznáte, že se spolupracovníkům vašim stala křivda. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku, panu posl. E. Venclovi.

Posl. E. Vencl: Slavná sněmovno! Projednávaný státní rozpočet dává mi příležitost, abych v rozpočtové debatě zdůraznil hlavně potřeby našich zemědělců v krajinách horských a oblastech pícninářských, tedy zemědělců nejchudších a nejpotřebnějších. Podle statistických údajů, týkajících se dovozu dobytka a jich výrobků, jakož i obilí a mouky, mohlo by se mylně souditi, že zemědělská výroba není s to, hraditi veškerou domácí spotřebu a že je nutno dovážeti chybějící výrobky z produkce živočišné i rostlinné ze států cizích. A přece málokterý z jiných států má tak příznivé podmínky pro dosažení soběstačnosti v zemědělské výrobě jako my v Československé republice.

Disparita mezi státní ochranou zemědělství a průmyslu byla křiklavě nespravedlivá a ukázala, že bez přiměřené celní ochrany pro výrobky zemědělské a bez využití všech vymožeností věd zemědělských za účelem zintensivnění výroby nedosáhneme při výrobě zemědělské vyšších aktiv v bilanci vývozu a dovozu. Zvýšenou péči nutno věnovati produkci živočišné vůbec, zejména však v krajinách horských, kde jsme s to, ještě značně více krmiv produkovati a ve většině hospodářství je možno stávající stav dobytka podstatně zvýšiti. Uvážíme-li, že hodnota roční produkce zvířecí dosahuje 45% celé roční produkce našeho zemědělství a že tato produkce v poměrně více než 80% spočívá v rukou malých a středních zemědělců, kterážto skupina zemědělců svůj hospodářský prospěch zakládá převážně na rentabilitě produkce živočišné, musíme s politováním konstatovati, že v oboru naší obchodní politiky nedostalo se výrobě zvířecí té ochrany, jaké nutně potřebuje. Stejně těžce neseme, že rozsáhlé akce zvelebovací, které byly prováděny před válkou pro nedostatek finančních prostředků ve státním rozpočtu, v mnohých případech úplně ustaly. Po provedení pozemkové reformy možno odhadovati, že dříve uvedený poměr u malých podniků od 2 do 5 ha se ještě zvýší, takže vyniká nejen zájmová souvislost prosperity našeho malozemědělství s rentabilitou produkce zvířecí, nýbrž i nutnost náležitého dotování ve státním rozpočtu všech odvětví, která mohou výrobu zvířecí jak po stránce kvality, tak i kvantity zvýšiti. Základ chovu dobytka v krajinách horských a v oblastech pastvinářských tvoří pastviny a louky, které mají pro tyto oblasti mimořádný hospodářský význam, neboť zvyšuje se užitkovost hospodářského zvířectva, zlepšuje se zdravotní stav a rozmnožuje se počet dobytka.

Kultura luční a pastvinářská representuje jak s hlediska soukromohospodářského, tak i národohospodářského celého státu značný kapitál, neboť podle statistiky Státního statistického úřadu činila celková výměra luk v Československé republice 10·59% a výměra pastvin činí 8·54% celkové plošné výměry. V rozpočtu ministerstva zemědělství určeno bylo na pastvinářství r. 1925 3,600.000 Kč, r, 1926 a 1927 2,400.000 Kč. Na lukařství bylo věnováno v jednotlivých letech v rozpočtu ministerstva zemědělství: r. 1923 620.000 Kč, naproti tomu r. 1925 a 1926 pouze 280.000 Kč a r. 1927 mizivý obnos 80.000 Kč.

Pro r. 1928 zařazena je na pastvinářství sice položka v obnose 4,400.000 Kč, na lukařství 115.000 Kč, ale i tyto zvýšené položky nedostačují ke zřizování největšího počtu demonstračních vzorných pastvin a luk, které by sloužily za příklad horským zemědělcům, jak si při zřizování jich mají počínati, a proto nutno v příštím rozpočtu značně zvýšiti zejména položku na lukařství.

Hlavní snahou novodobého hnutí pícninářského musí býti v prvé řadě zaopatření dostatek travních semen domácí provenience, které by z porostů travních v důsledku špatného přezimování, jakož i jiných okolností nevymizely, nýbrž byly uchráněny před touto katastrofou. A bylo by účelné, aby i do našeho státního rozpočtu byl každoročně zařazen určitý obnos na podporu šlechtění a množení travních semen.

Ušetřili bychom veliké obnosy, které vydáváme do ciziny na cizí semena, která u nás ve většině případech se neosvědčují a tím jsou nám způsobovány značné škody.

Novodobé hnutí pícninářské v horských oblastech nelze si však představiti bez vydatné podpory na meliorace pozemků. Prokázaný veliký význam technických půdních meliorací pro naši vyživovací hospodářskou soběstačnost vyžaduje, aby meliorační práce na všech plochách meliorace vyžadujících byly v zájmu státním provedeny se vším možným urychlením. Uvážíme-li, že dosud byly provedeny na území celé republiky soustavné meliorace na plochách asi 300.000 ha, tudíž jen asi na 14% celkové plochy meliorace vyžadující a že zbývá ještě provésti půdní meliorace na ploše asi 1,900.000 ha, je třeba již pro nejbližší budoucnost přikročiti k uskutečnění velkého našeho melioračního programu v daleko větším měřítku, než se dělo dosud. Položka na meliorace v nynějším obnosu 11,100.000 Kč i s příspěvkem ze státního melioračního fondu v částce 30 mil. Kč, daleko nestačí k urychlenému uskutečnění zbývajícího velkého programu melioračního.

Vítáme projev pana ministra dr Srdínko o chystané osnově státního fondu vodohospodářského, neboť bez pronikavé a velké finanční podpory a levného úvěru nemůžeme se k soustavnějšímu provedení velkého programu melioračního a regulačního vůbec dostati.

Zvláštní pozornost je nutno i nadále věnovati chudým horským oblastem republiky, které byly citelně postiženy úsporným opatřením vládním, v jehož důsledku byly sníženy zemské i státní příspěvky na meliorační podniky. Podnikům této oblasti dostává se sice o něco vyšší podpory oproti krajům rovinným, avšak náklad na tyto práce je v horských oblastech prokazatelně o 30 až 35% vyšší než v území rovinném. Kromě toho výnosy pozemků vlivem půdních a klimatických poměrů jsou mnohem skromnější, nežli je tomu v krajinách rovinných. Vidíme, že je třeba, aby v budoucnosti, jako tomu bylo dříve, byly poskytovány zvýšené subvence na meliorace těmto chudým krajům. Pro horské zemědělce jsou dále důležité položky státního rozpočtu určené na zalesňování a zvelebení lesů. Lesnická prvovýroba má velmi značný vliv na aktivitu naší obchodní bilance. V letech 1920 - 1926 bylo vyvezeno 1,909.398 vagonů dříví surového polozpracovaného a výrobků ze dřeva, jež vyjádřeny v ceně dosáhly hodnoty 10.984,000.000 Kč. Tato soběstačnost lesního hospodářství ve výrobě a spotřebě produktů lesnické prvovýroby přispívá značnou měrou k hospodářské neodvislosti naší republiky podpírajíc tím i její samostatnost politickou.

V poměru k tomuto pronikavému významu lesnické výroby neobsahuje však státní rozpočet dostatečných prostředků k zabezpečení a rozvoji lesního hospodářství. Prakticky pro podporu lesního hospodářství přichází v úvahu položka státního rozpočtu "Zalesňování a jiná opatření k ochraně a zvelebování lesů". V této položce určeno bylo na zmíněný účel v r. 1923 4500 Kč, v r. 1924 2,870.000, r. 1925 2,370.000, r. 1926 1,300.000 (místo 2 mil. Kč). Naproti tomu v r. 1927 již pouze 1,120.000 Kč. Na r. 1928 určeno na udržování lesních školek státních v celé republice 956.000 Kč, a na zalesňování, ochranu lesů a všeobecnou péči o lesní majetek 914.000 Kč.

V porovnání s obrovským významem lesa a lesního hospodářství jeví se tyto položky jako mizivě nepatrné. Jak patrno, úvěry věnované ve státním rozpočtu na všeobecnou péči o lesy, na ochranu a zvelebení lesního hospodářství od r. 1923 neustále se snižují a byly stlačeny na míru, jež naprosto nepostačuje pro účely, pro něž jsou určeny. Jest nezbytné, aby stát podporoval účinněji zalesňování četných holých a jinak pustých ploch a aby buď zdarma neb za laciný peníz dodával dobrý zalesňovací materiál, zejména chudým horským majitelům drobných lesů, kteří bez této podpory byli by sotva s to, dostáti svým povinnostem zalesňovacím. Plocha ladem ležících a méně plodných pozemků, jež zalesněním za podpory státu bylo by možno z větší části učiniti výnosnými, činí v Československé republice podle statistických odhadů 400.000 ha. Zalesňování v povodí řek a bystřin, na př. Bečvy na Moravě, vyžaduje rovněž značné podpory státu.

Dále nutno energicky brániti se všem pokusům o pustošení lesů a porušování lesní podstaty dostatečným rozmnožením personálu státní lesní služby dohlédací a potřebným vybudováním dohlédacích úřadů ve vlastním odborném výkonu služby, nevázaných na byrokratický často chod politických správ.

K řádnému provádění všech těchto, jen zcela stručně uvedených akcí je třeba vedle dostatečného personálu dostatek finančních prostředků, neboť letošním rozpočtem navržené položky nepostačují a bylo by je zvýšiti aspoň dvojnásobně.

Dalším palčivým a neodkladným problémem naší lesní politiky jest urychlené vyřešení a uskutečnění pozemkové lesní reformy, pro niž navrženy jsou již, zejména kruhy odbornými, určité směrnice, neboť dosavadní stav nejistoty, co se stane se zabranými lesy, způsobuje racionelnímu lesnímu hospodářství těžké škody.

S řešením odpovědného úkolu pozemkové reformy na zabraných lesních velkostatcích měla by býti věnována zvýšená pozornost otázce našich drobných lesů. V té příčině bude třeba rozřešiti především problém lesního družstevnictví a zcelování drobného lesního majetku, jakož i větší pozornost nutno věnovati poučování majitelů drobných lesů ustanovením lesních odborníků v krajinách horských.

Budiž mi dovoleno nyní několik slov ke kapitole zemědělského školství, které je všeobecně považováno za jeden z nejvydatnějších prostředků k odstranění agrární krise. Zemědělskému školství připadá v našem státě veliká, zcela mimořádná úloha, neboť školství toho nemáme pouze pro vyučování zemědělského dorostu, tedy pro generaci, která přijde, aby převzala živnosti, nýbrž máme je také pro výchovu praktických hospodářů, při čemž nesmíme zapomínati, že velké většině z nich nedostalo se odborného vzdělání Z uvedených důvodů musí býti hospodářské školy ohništěm nových vědomostí pro celé kraje. Školní statky těchto škol mají ukazovati nové cesty, jak výrobu vystupňovati a výrobní náklady snížiti. Vyspělost obyvatelstva, zintensivnění zemědělské výroby, jakož i pozemková reforma, která posunula majetnictví půdy od velkostatků značně směrem k podnikům menším a rozšířila značně počet vlastníků zemědělské půdy, ukládají zemědělským školám čím dále tím větší úkoly.

Dnes, po 9 letech naší samostatnosti, můžeme s radostí konstatovati, že ministerstvo zemědělství pečuje o zemědělské školy s opravdovou péčí, uznávanou doma i za hranicemi. Činnost ministerstva zemědělství rozvíjela se tím způsobem, aby co nejvíce zemědělských škol i lidových hospodářských škol bylo v mezích finančních prostředků nejen zřízeno, ale i řádně vybudováno, a přehled vývoje těchto škol dává za pravdu, že vykonáno vše, co jen bylo možno.

Finanční náklady na zemědělské školství, ač jsou zdánlivě značné, pro dnešní počet škol a veliké úkoly nestačí a jest nezbytně nutno, aby rozpočtové položky byly nejen zachovány, nýbrž i přiměřeně zvýšeny.

Podle statistiky zjištěné v poslední době máme tyto skupiny zemědělských podniků: Do 2 ha 40·74%, od 2 do 5 ha 30·01%, od 5 do 20 ha 20·52%, od 20 do 100 ha 3·03% a nad 100 ha 0·034%.

Tato čísla nám ukazují, že musíme míti na zřeteli všechny kategorie zemědělských škol a že všechny kategorie jsou pro zemědělství v Československé republice důležité, ale že zvláštní pozornost musí býti věnována školám rolnickým a odborným, pro které nemohlo býti učiněno poměrně za krátkou dobu po převratu tolik, co pro školství jiné.

Pro náležitou teoreticko-praktickou výuku, odbornou výchovu a praktický výcvik žactva jsou demonstrační objekty při školách zemědělských, jako školní statky, zahrady, polesí, pokusná pole, dílny a pod. naléhavou nezbytností. Život všechny školy předbíhá, zvláště však školy odborné musí se pokroku výkonné prakse neustále přizpůsobovati.

Vedle zemědělských škol zúčastnily se na zemědělském pokroku velkostatky, nyní po provedení pozemkové reformy připadne v tomto směru zvýšený úkol zemědělským školám.

Zřizování a řádné vypravení školních demonstračních objektů dojde žádoucího reflexu na zvýšení produkce zemědělské jak ve prospěch podnikatelů soukromohospodářských, tak ve prospěch hospodářství národního.

Podobně nutno věnovati zvýšenou pozornost lidovým školám hospodářským, které určeny jsou pro dorost nejmenších zemědělců, kteří nemají prostředků, aby své děti posílali do odborných škol. Mimo to mají býti školy lidové pro děti zámožnějších rodičů přípravou k návštěvě nižších hospodářských škol a mají je k návštěvě těchto škol povzbuzovati a nabádati. Ve školním roce 1918/19 bylo lidových škol hospodářských v Čsl. republice pouze 50, ve školním roku 1924/25 již 717, ve školním roce 1925/26 793 a koncem roku 1926/27 jest jich již 818, a to československých 556, německých 125, rusínských 120, maďarských 10, polských 5, ruských 2. Celková návštěva těchto škol činila 38.800 žáků, jinochů 17.400 a dívek 21.401. Ve školním r. 1926/27 máme již 918 lidových hospodářských škol. Tento stručný přehled dává za pravdu, že vývoj lidových škol jest u nás utěšený a dokazuje, že i toto mladé školství je na místě a béře své povolání vážně, neboť počet i návštěva vzrůstají.

Vítáme, že v lidových hospodářských školách zavádějí se mimořádné předměty, a to pro dívky šití a vaření, pro jinochy ruční práce jinošské. Tyto předměty nalezly na venkově velkou oblibu a způsobily pravidelnou a hojnou návštěvu žactva.

Přicházím k rozpočtu ministerstva veř. prací. Intensita a rentabilita zemědělského podnikání jsou odvislé od náležitého hospodaření s vodními toky. Zvláště povodně v posledních letech nám stále připomínají, že nesmíme nadále zůstati při dosavadním nedostatečném dotování vodních staveb, nýbrž že musíme pracovati proti škodlivým účinkům rozvodněných toků systematickou a plánovitou regulací vodních toků a stavbou údolních přehrad. Jednou z nejakutnějších otázek v této věci jest úprava řek ve Slezsku a v severovýchodní Moravě.

Toto znehodnocování pozemků vede k extensivnímu hospodaření, jež pro kraj tak průmyslový, jako je župa moravsko-ostravská, kde se dají tak dobře zpeněžiti veškeré produkty zemědělské, znamená ztrátu ohromných hodnot, neboť vedle velkých škod hospodářských na pozemcích působí neupravené řeky veliké škody na komunikacích a budovách, a zasluhuje tudíž úprava řek ve Slezsku a v severovýchodní Moravě zvláštní pozornosti. Jsou to vesměs vodotoky horské a proto máme tu co činiti s živlem dravým, který se náhle po deštích objeví a pak s velkým množstvím vody řítí do údolí, takže každá větší povodeň má v zápětí katastrofální škody. Uvádím povodeň z r. 1910 a pak katastrofy po převratu z r. 1921 a letošního r. 1927.

Po těchto povodních se ukázala nutnost a neodkladnost systematického provedení říčních úprav. Úpravy ty provedly se však hlavně jen v západním Slezsku na Opavici u Krnova, na Bělé a přítocích na Frývaldovsku a u Cukmantlu. Ve východním Slezsku se zejména před převratem provedlo velmi málo, ačkoliv tam úprav bylo tak zapotřebí jako v západním Slezsku. Příčina, proč se tu nic nedělo, spočívá hlavně v té okolnosti, že tu řeky Opavice, Olše a Odra tvořily hranici oproti Německu. Německo nepřipustilo, aby se tu prováděly úpravy korekcemi a zpřímením toku průkopy, protože by pak voda při povodních odtékala s urychlením do Německa a zaplavovala Ratibořsko ještě ve větší míře, než se to dělo po provedení radiální pruské korekce z Bohumína do Ratiboře.

Vylíčené okolnosti, to jest, aby se zamezilo poškození povodněmi v údolích západního Slezska obydleným německým obyvatelstvem, dále odpor Pruska proti úpravám na jeho hranicích, které se pohybovaly dříve po většině podél českých krajů Opavska, Ostravska a Bohumínska, byly toho příčinou, že se regulovalo hlavně v německých krajích. Na tuto okolnost poukazuje nyní naše české, slezské obyvatelstvo a žádá důrazně, aby se nyní stala náprava. Uvážíme-li důležitost těchto vodohospodářských podniků a okolnost, že uvedené úpravy říční ve Slezsku při ročním vydání asi 51/2 mil. ročně provedeny by byly asi za 25 let, přicházíme k přesvědčení, že nesmíme nadále zůstati v dosavadním příštipkování vodních staveb, nýbrž že se musí najíti východisko pro finanční úhradu regulací a přehrad ve Slezsku, aby se urychleně pracovalo proti škodlivým účinkům. A toto urychlení je možné, bude-li co nejdříve vládou předložena parlamentu chystaná osnova státního fondu vodohospodářského.

Státní rozpočet pokládáme za jednu z věcí, kterou každý státotvorný činitel svému státu musí dáti a proto prohlašuji, že budeme hlasovati pro rozpočet. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo p. posl. Cibulka.

Posl. Cibulka: Není již třeba zdůrazňovati, že tento rozpočet je výrazem vládnoucí kapitalistické třídy. Z rozpočtu je patrna snaha nynějších držitelů moci, zbavovati se u státu a veřejných korporací zaměstnanců stálých, definitivních a na místo nich přijímati síly smluvní. U tabákové režie je zvýšena položka na mzdy sezonního dělnictva o 5 mil. Kč. Poněvadž však sezonní dělnictvo je placeno o 10% méně než dělnictvo stálé, je viděti, že počet sezonního smluvního dělnictva bude značně zvýšen. Žen v celé řadě tabákových továren se používá též ke skládání a vykládání těžkých balíků, vážících někdy až 1 q. Za rakouské tabákové režie byl předpis, že se smí žen používati k zvedání balíků ve váze do 20 kg a do výše 1 m. Je to špársystém, kterým se má ušetřiti mužská síla. Dělníci a dělnice jsou v práci přepínáni, neboť u strojů, které vyrábějí cigarety, zvýšila tabáková režie výrobu z 825.000 kusů, které byly těmitéž stroji vyráběny před válkou a ještě za války při 53hodinové době pracovní, na 1,210.000 kusů při 48hodinové době pracovní nynější. Dělnictvo jest strojem nuceno stále k větší a větší výkonnosti. Jsou stále stížnosti na špatné kuřivo. Za to je dělnictvo šikanováno a neprávem i pokutováno, neboť pokutováni by měli býti ti, kdož dávají zboží do prodeje přímo tak, jak se sype ze stroje. Za rakouské tabákové režie dávaly se cigarety od strojů zvlášť prohlížeti, vadné byly vyřazeny a do prodeje bylo dáno kuřivo kontrolované. Dělníci tabákové režie si stěžují na velké šikanování a pokutování zejména v Sedlci.

Používám této příležitosti, abych ukázal, jaké měřítko se béře u dělnictva při poklesku dost malém. V době válečné i poválečné, kdy vlády nedovedly opatřit lidu potraviny, lid, aby hlady nezemřel, musel sháněti živobytí po venkově. Sehnali ovšem jen ti, kteří měli látky, petrolej, tabák atd. Toto se vymstilo mnoha zaměstnancům tabákových továren, na kterých se tabák žádal, jinak že nic nedostanou. Je jich hodně, kteří takovýmito poměry byli strženi a dopustili se nesprávností, což se jim stalo osudným, neboť celá řada pro odcizení trochy bezcenného kuřiva byla trestně stíhána a třebaže někteří soudem byli osvobozeni anebo jim byla udělena amnestie, byli propuštěni bez všech nároků na pensi. Je mnoho mezi nimi těch, kteří pracovali 15, i přes 30 roků. Již přes 7 roků chodí prosebné deputace na ředitelství tabákové režie a ministerstvo financí se žádostí o prominutí, ale dosud vše marné. Na dělníka, který se dopustí jen malého přestupku za polehčujících okolností, zřetel se nebéře, ale dopustí-li se vysoce postavené osoby nějakého zločinu ze zištnosti, proti těm se tak bezohledně nepostupuje, nejvýše jsou dány do pense.

Také jsem nucen poukázati na nedbalé vyřizování žádostí. R. 1922 podala si žádost vdova Knotková z Tábora o znovuvyplácení pense a ačkoliv odevzdala všechny doklady (r. 1925 v tabákové továrně v Táboře na výzvu domovský list), dosud její žádost vyřízena není. Je to trestuhodná nesvědomitost a nedbalost a proto je třeba nápravy.

V rozpočtu se objevila položka na "Správní sbor a revisní kontrolu" 100.000 Kč, aniž by se vysvětlilo, z koho sestává ten správní sbor atd.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP