Čtvrtek 1. prosince 1927

Stejně tak vypadá to s výdaji na zaměstnance. Mluví se o tom, že úprava platů stojí ohromné peníze. Ministerský předseda prohlásil 15. července v senátě při rozpravě o systemisaci služebních míst, že úprava stojí mnoho set milionů, a připomínám, že vláda při poradách o platovém zákoně požadovala na úhradu ne méně než 700 milionů, o jichž použití dodnes přes naše četná požádání nebyl sněmovně předložen žádný výkaz, zda a do jaké míry těchto 700 milionů bylo použito. Pan ministerský předseda mluvil také o tom, že prý nikdo není poškozen novou úpravou platů, že úprava ta stála u železničářů 40 milionů Kč, a ve státním rozpočtu pro ministerstvo železnic nalézáme zařazen vyšší požadavek 45,097.570 Kč. To je tedy preliminovaná suma, které je ještě třeba na úpravu, ač personál se opětně snižuje o 7.821 mužů. Nacházíme zde již opětně sumu, jež je pojata do těchto 85 milionů Kč, o nichž včera noviny psaly. 30 milionů Kč jsou vedlejší požitky a 5 milionů Kč na hodiny přes čas je již pohromadě. Vedlejší požitky jsou starým zařízením u železnic, je pro to 382 titulů, pod kterými se vyplácejí. A trvají od desetiletí. Měly býti nyní při úpravě pouze zvýšeny o 20 až 25%. Splatny jsou již od 1. ledna t. r. Mimo to - a to bylo přece již také před mnoha měsíci ve veřejnosti hlásáno - 25 milionů Kč za řepnou kampaň, to jest za zvýšený služební a pracovní výkon onoho personálu, který zvláště při řepné kampani je nadmíru namáhán, jež nyní rovněž mají býti vyplaceny. I to je částka, jež nepotřebuje býti nově opatřována. Dále jest to tak, že úpravou platů při převedení zaměstnanců ze starého schematu do nového povstávají veliké nedoplatky, to jest rozdíly, jež mají býti vyrovnávány vyrovnávacími přídavky. Tyto vyrovnávací přídavky se však při každém platovém postupu snižují při prvním zúčtování platu o 2/3, při následujícím o 50% a jestliže je zde ještě nějaký zbytek, ruší se pak také tento při nejbližším postupu. Bude tomu v budoucnosti tak, že veliká část železničního personálu přes několikerý platový postup nebude ve svých požitcích lépe postavena. Z toho vyplývá, že se přirozeně dociluje velikých úspor, výdaje v budoucnosti nebudou tedy zvětšovány, a uváží-li se, že zaměstnanec na trati oproti dřívějším platům při 35leté době služební ztrácí 36.000 až 50.000 Kč, je tím jasně dokázáno, že ministerstvo železnic a vláda získávají z celé úpravy ohromné úspory, takže není tedy třeba v používati nových peněz a jest klamáním veřejnosti, mluví-li se o 85 milionech, jež nyní mají býti nově přiznány železničářům. Vláda sáhla ještě k jiným prostředkům, aby železničáře držela v šachu a odstrašila. Vyhrabala válečné nařízení starého Rakouska z r. 1914, v němž hrozeno je velikými tresty těm, kdož ruší veřejný provoz. V tomto nařízení z 25. v července 1914, č. 155, jež vyšlo zároveň s tehdejšími různými nařízeními podle §u 14, praví v se v §u 2, že veřejný úředník, zaměstnanec státního podniku, železnice, podniku lodní dopravy nebo jiného státem chráněného podniku bude potrestán pro přečin těžkým žalářem od 6 měsíců do jednoho roku atd. To platí tedy pouze na toho, kdo ruší veřejný provoz. Přirozeně není však práce podle předpisu vlastně rušením veřejného podniku, nýbrž záleží v tom, že zaměstnanec pouze dodržuje své předpisy. Zde shledáváme nyní, že vláda obrací kopí a hrozí zaměstnancům trestem žaláře, jestliže hodlají dodržovati a zachovávati předpisy. Dále mluvil pan ministerský předseda ve své řeči v rozpočtovém výboru 8. listopadu také o tom, že, jestliže se organisace dají do jednání, že je k jednání ochoten. Kdyby však organisace vytáhly na Staroměstské náměstí, byla by pohotově policie. Mimo to prohlásil: Nikoliv organisace, nýbrž sněmovna prý je k tomu, aby kontrolovala a zjistila, zda byl zákon správně proveden, či nikoliv. Je-li pan ministerský předseda tohoto mínění, pak má přijíti do sněmovny a zodpověděti dotazy. Dokázali jsme mu několikráte, že zákon platový při provádění ohledně železničářů nebyl zachován. Žádáme vůbec, aby ministerský předseda zde sněmovně podal zprávu o tom, co nyní bylo ujednáno v otázce úpravy platů, služebních a právních poměrů železničářů. Pan ministerský předseda si stěžoval na to, že parlamentarismus a demokracie stojí zde na tak nízké úrovni, a prohlásil dále, že stále a více než jiní lidé uvažuje o tom, jak by mohl zvýšiti demokracii a parlamentarismus. Pro pana ministerského předsedu byl by velmi prostý recept. Ať to dělá jen tak jako jeho kolegové v jiných zemích, nechť účastní se schůzí plena a, je-li toho třeba, nechť vstane a dá na dotazy odpověď. Pak by se i u nás pozdvihl parlamentarismus a s ním demokracie vůbec. Avšak pan ministerský předseda právě dává daleko větší přednost tomu nepřijíti do sněmovny a vyhnouti se nepříjemným výkladům. Železniční správa učinila v době hnutí železničářů také sama opatření, jež jsou podobná těm, jichž užil polní maršálek Hindenburg ve Východním Prusku. Zasílalo se zboží sem a tam, a učinila se dopravní opatření, jež byla určena k tomu, aby veřejnost klamala a jí namlouvala, nastane-li uváznutí dopravy, že to nelze sváděti na práci zaměstnanců podle předpisů, nýbrž na nedostatečnost nádraží, na přeplnění jich atd. To bylo veřejnosti také předloženo. Připouštíme již, že skladiště nádražní a staniční jako vůbec celé naše železnice nedostačují, avšak nebyly takové teprve včera, nýbrž to datuje se daleko dříve a bylo by bývalo dávno třeba, aby nádraží byla větší měrou rozšiřována, než se dosud stalo. Dalo by se ještě velmi mnoho říci o celé podstatě nového zákona platového a vládním nařízení, jež se zakládá na tomto platovém zákoně. Stojíme právě tak jako strana, tak také jako železničářská organisace na stanovisku, že pokud nebude vládní nařízení od základu změněno, totiž, pokud nedojde k novelisaci, že jest nemožno, aby ocenění železniční služby v platových skupinách bylo přivedeno na onu výši, jež jí přísluší podle platů z r. 1918 a zodpovědné a nebezpečné služby. Také činnostní přídavek byl jako ve starém Rakousku stanoven opětně podle klíče obyvatelstva a podle obcí. Jaké protismyslnosti nastaly, tu pokud jde o vyměření činnostního přídavku, chci dokázati jen poukazem na Karlovy Vary, Střekov a Liberec. Neleží-li nějaká úřadovna staničního místa na půdě obce, byla započtena, ačkoliv zaměstnanec může bydleti a také skutečně bydlí v místě, zařazeném do vyšší místní třídy, do nižší skupiny činnostních přídavků. O tom bude třeba ještě obšírněji mluviti. Při provádění nových platů u železničářů museli velmi mnozí úředníci a zaměstnanci v ředitelství pracovati v hodinách mimoúředních. Práce přes čas se vůbec v poslední době ohromně rozmohly jak v úřadech, tak i ve stanicích a v provozu. Při provozu a ve stanicích neplatí se zaměstnancům za hodiny přes čas žádná náhrada. Oněm úředníkům a zaměstnancům, kteří nyní při převádění personálu do nových platů konali práci přes čas v počtu až 140 v měsíci, bylo vyplaceno za to na odměně pravím a píši sto až tři sta korun. Na hodinu přes čas připadá tu necelá jedna koruna až něco přes dvě koruny. Zde zachovala se železniční správa špinavěji než nejšpinavější soukromý podnikatel k těmto lidem, kteří seděli po celé dny a noci při práci, aby provedli převedení personálu co možno rychle. Bylo by třeba promluviti také velmi mnoho o unifikaci, poněvadž neunifikací ještě tisíce zaměstnanců nebylo převedeno do nových platů, při čemž mnozí z nich v důsledku menši jazykové kvalifikace dnes nemohou již přijíti v platovém postupu kupředu, nýbrž zůstávají při určitém platu seděti až do konce služební doby. Unifikace zaměstnanců postátněných drah byla v Československu vůbec provedena podle zcela nového systému. Kdežto ve starém Rakousku onen personál, který prohlásil, že chce býti unifikován, byl prostě převzat, byly v Československu předepsány ještě zvláštní podmínky, a rozhodnutí o tom, zda zaměstnanec se přejímá do statu státních drah, si železniční správa ještě nad to vyhradila. Tak došlo k tomu, že ještě tisícové zaměstnanců nebyli převzati, a v důsledku toho nemohou býti zařazeni do nových v platů.

Bylo by třeba zmíniti se také o tom, jak se jednalo a jedná s dělníky, kteří za války konali železniční službu, když jde o započtení válečných pololetí do pense. To je kapitola, o níž promluviti si ještě vyhrazuji pro vhodnou chvíli.

Jestliže dojde nyní k výplatě vedlejších požitků a odměn a nových platových přídavků nebo služebních přídavků, jak jsou označeny podle vládního nařízení, dostanou železničáři vyplaceno několik korun. Naproti tomu chystá se opět něco, to jsou srážky nezaplacených daní. Je veliký počet zaměstnanců, kteří mají za minulá léta až do r. 1922 nedoplatky daňové. Tento nedoplatek daní chce nyní železniční správa k 1. prosinci strhnouti najednou. Má, jak se zdá, v úmyslu použíti této příležitosti, aby nyní, když dostanou z této úpravy vedlejších platů, odměn a služebního přídavku železničáři několik korun do ruky, ihned vymohla nezaplacené daně. Železniční správa nepokládá se však za povinnu vrátiti zaměstnancům přeplatky daňové, které namnoze jsou splatny již několik let. V této otázce jsme několikráte interpelovali a intervenovali, železniční správa odvolává se však stále opětně na berní správu, že berní správa nedává předpisů, že proto nemůže dojíti k vyplacení. Žádáme také od železniční správy, aby nezaplacené daně nebyly nyní prvního prosince sraženy najednou a aby přeplacené daně byly zaměstnancům vyplaceny pokud možno rychle.

Další kapitolou, jež by zasloužila, aby bylo o ní podrobně promluveno, je pojištění železničních zaměstnanců proti úrazu. Zaopatření v případě úrazu v Československu je proti dřívějšímu stavu úrazového pojištění odborového ve starém Rakousku značně zhoršeno a převládá tendence, aby ze všech dopravních úrazů, o jichž povaze nemůže býti naprosto žádné pochybnosti, byly učiněny úrazy provozní. Máme celou řadu rozhodnutí rozhodčích soudů, kde úrazy při dopravě byly kvalifikovány jako úrazy při provozu. Bylo by naléhavě třeba, aby o této otázce bylo jednou podrobněji pojednáno, než se může státi dnes. Chci vybrati jen jediný případ, abych ukázal, jakými důvody československá železniční správa chce připraviti úrazem postižené železničáře o jejich důchody anebo snaží se tyto snížiti. Tak praví na př. ředitelství státních drah v Olomouci v jedné odpovědi na žalobu toto: "Žalobce věděl bezpečně, že železniční koleje jsou zde k tomu, aby na nich jezdily vlaky a ne k tomu, aby na nich postávali zaměstnanci." To je již více než výsměch pro úrazem postiženého člověka, který jen v důsledku rychlého konání své služby mohl přijíti o své zdravé údy nebo dokonce o život. Dále praví se v této odpovědi na žalobu: "Měl snad strojvůdce vlaku č. 908 pozorovati žalobce stojícího mezi první a druhou kolejí a po případě také předvídati, že žalobce v kritické chvíli se přiblíží příliš druhé koleji, nebo že dokonce na tuto vstoupí, nebo měl snad z tohoto důvodu předčasně zastaviti nebo zaříditi mimořádný vjezd na jinou kolej... nebo měl spíše žalobce, stojící mezi první a druhou kolejí, říditi se podle bezpečnostních předpisů, které jako vlakvedoucí musel znáti, míti péči o svou bezpečnost a nestavěti se tak mezi koleje, aby mohl býti vlakem zachycen? Jak vidno ze žaloby, je žalobce pro prvou alternativu. To znamená, že strojvůdce mohl zastaviti anebo vjeti na jinou kolej, aby snad nepřejel stojícího mezi oběma kolejemi." Vlakvedoucí se však přiblížil k druhé koleji, protože byl již nejvyšší čas k odjezdu a chtěl se přesvědčiti, zda jeho vlak, který byl posunován, je již řádně spojen. To děje se v tisíci případech a týž vlakvedoucí to snad za své dvacetileté služební doby rovněž stokráte dělal a nic se mu nestalo. Jak často se přihází, že lokomotiva pouští páru, není ničeho slyšeti, vlak se přišine a přejede člověka. Tato odpověď na žalobu je však nejen cynickým výsměchem zaměstnanci úrazem postiženému, nýbrž je také dokladem toho, jaké hluboké úrovně naše úrazové pojištění již došlo. O tom bude ještě řeč.

Nemohu pominouti této příležitosti, abych nepromluvil také několik slov o staropensistech. Po léta žádají staropensisté a také oposiční strany ve sněmovně požadují vyrovnání pro staropensisty. Slibovalo se jim, do dnes nebyly těmto ubohým nuzákům jejich hubené odpočivné požitky zvýšeny na výši požitků novopensistů. Poukazuji zde zvláště na to, že nyní od té doby, co jsou tři německé aktivistické strany ve vládě, nestalo se rovněž nic, ačkoliv tyto tři strany staropensistům již několikráte daly sliby. Posl. Krumpe prohlásil na příklad 11. května v Litoměřicích při valné hromadě svazu německých státních pensistů - to jsem slyšel osobně - že předloha pro staropensisty bude sněmovně co nejrychleji předložena k rozhodnutí a že 1. července tohoto roku budou staropensistům vyplaceny nové požitky se zpětnou platností od 1. ledna. Až do dnes se to však ještě nestalo. Tyto strany prováděly tedy se staropensisty demagogii. Rád bych ještě krátce poukázal na výrok ministra spravedlnosti Mayr-Hartinga, který učinil v jedné schůzi v západních Čechách. Pan ministr spravedlnosti se tam v jedné schůzi omlouval tím, že řekl: kdybychom chtěli povoliti požadavkům sociálních demokratů a oposičních stran vůbec ohledně staropensistů, žili by staropensisté jako na hodech. Tím charakterisuje se úplně podstata strany, jež se nazývá křesťansko-sociální. Žádáme také při této příležitosti opětně, aby co nejrychleji byla podána osnova zákona na zrovnoprávnění státních a samosprávných staropensistů.

Na konec chtěl bych podotknouti: Kladli jsme od samého počátku nejrozhodnější odpor proti protisociálním zpátečnickým úmyslům a plánům nyní v německo-československém vládním bloku spojených měšťáckých stran a ohlásili jsme nejostřejší boj. Nebyli jsme podle v dnešním soukromo-kapitalistickém hospodářském a společenském řádu působících a v konečném výsledku pro politické jednání jednotlivců, jakož i společenských tříd a stran rozhodujících hospodářských popudů ani na okamžik v nejistotě, že vstup těchto tří německých měšťáckých, t. zv. aktivistických, stran do vlády neznamená nebo nemá za cíl nikterak dorozumění národů v tomto státě, nýbrž že znamená pouze semknutí měšťácko-kapitalistických sil za účelem ochrany jich prospěchářských a třídních zájmů na jedné straně a k bezohlednému vykořisťování, porobení a utlačování dělnické třídy na druhé straně. Tyto skutečnosti se stále opětně znovu potvrzují. To ukazuje také právě nyní opět každému jasně a zřetelně útok měšťáckého bloku na sociální pojištění dělníků.

Ať jen nyní u vesla jsoucí německo-československé měšťácké strany ve své zášti proti všem sociálně-politickým vymoženostem a zařízením a ve svém vysloveném nepřátelství proti dělníkům dále tak pokračují, podají sami tím nejúčinnější vysvětlení své pravé podstaty mezi pracujícím obyvatelstvem. Vysvitne na konec i tomu poslednímu dělníku, železničáři a veřejnému zaměstnanci, kteří jsou jimi pod heslem křesťanského solidarismu nebo tak zvaného společenství vesnic voděni za nos a jichž je zneužíváno k posílení jich moci, poznání, že může jen společně se svými třídními druhy v táboře sociální demokracie uchrániti své hospodářské třídní zájmy a svou kulturní a politickou svobodu. My, sociální demokraté, poskytneme této uvědomovací práci co možno největší podporu. Proti německo-československé vládní většině vedeme jako dříve nejostřejší boj.

Odmítáme státní rozpočet nejen proto, že je rozpočtem měšťácko-kapitalistické třídní vlády, nýbrž protože byl také zhotoven zcela zvláště na tělo majetných tříd v tomto státě. (Potlesk něm, soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má p. posl. Bečko.

Posl. Bečko: Ctená snemovňa! Plán štátneho hospodárstva na r. 1928 tak, ako nám ho predložil k prejednaniu pán minister financií, nesie na sebe silné stopy dnešnej colno-kongruovej väčšiny, predovšetkým v presune daňových bremien na bedrá konzumentov. Keď sa prejednával zákon o daňovej reforme, napísal pán posl. Hlinka, ako vodca a zakladateľ strany ľudovej, prívet k 1. máju v 97. čísle "Slováka", v ktorom medzi iným píše nasledovne: "Nový daňový zákon mimo svetla, ktorého donesie do spletitého daňového systému, bude značiť 40% uľavenie verejných tiarch. Nech počká obecenstvo a presvedčí sa."

S týchto hľadísk chcem posúdiť plán štátneho hospodárstva. Keby priame dane upravené novým daňovým zákonom boly snížené o 40, ako to hlásal p. posl. Hlinka, tak by príjem týchto daní bol preliminovaný pre r. 1928 obnosom 920,901.060 Kč. Nakoľko sú ale preliminované v obnose 1.669,337.000 Kč, tak to znamená proti r. 1927 menej len o 201,750.000 Kč, čo sa rovná ani nie celým 13% preliminovanej dane na rok 1927. To je menej, ako pán Hlinka sľuboval, o 27%.

Touto daňovou reformou nie sú nijako zmenšené daňové bremená poplatníctva, lebo dnešná vládna väčšina skôr ako sa odhodlala ku sníženiu priamych daní o 201,750.000 Kč, zvýšila nepriame dane, a to: na clách o 203 mil. Kč, daň z cukru o 417,518.000 Kč, daň z liehu o 30,520,000 Kč, tedy len pri týchto troch článkoch o 651,038.000 Kč.

Toto ovšem pán posl. Hlinka vo svojom prívete k 1. máju 1927 neuviedol, lebo by bol musel priznať, že zvýšenie nepriamych daní deje sa medzi iným tiež preto, aby sa našla úhrada na kongruu.

Ovšem to, čo nezasvätenej verejnosti svojím prívetom utajil pán Hlinka, povedal so zvýšeným dôrazom p. minister financií v dôvodovej zpráve ku štátnemu rozpočtu na r. 1928, str. 138, kde stojí doslovne toto: "Štruktúra daňovej sústavy mení sa proti rozpočtu na r. 1927 len nepatrne, a to hlavne vmestnaním prvých účinkov bernej reformy do rozpočtu na r. 1928. Čo tedy bolo povedané o tejto sústave minulého roku, platí i dnes vo zvýšenej miere. Finančná správa poukazovala, že čiste hospodárske zretele by boly vyžadovaly, aby prestavba štátnej sústavy finančnej začala pri danej hospodárskej konštrukcii nášho štátu u daní obchodových, ale zretele administratívne velely inak. Po uzákonení bernej reformy stáva sa otázka obchodových daní ešte pálčivejšia, ale riešiteľná je len so zreteľom na rozpočtové pomery."

Tieto slová, ačkoľvek sú moc opatrnícky a premyslene napísané, hovoria viac, ako by si kto myslel. Tu je kameň úrazu, že dnešná vládna väčšina pri riešení dôležitých hospodárskych a finančných problémov nie je vedená spravodlivosťou a národohospodárskou samozrejmosťou aspoň liberalistickou, ktorá káže: Nechaj žiť, aby si mohol žiť. Volá sa po racionalizácii priemyslovej výroby, pri tom ale nemyslí sa na to, aby sa vypracoval vopred náležite premyslený plán hospodársky a finančný. Pokračuje sa neustále vo starých šľapajach liberalistickej školy národohospodárskej, ktorá predpokladá, že stačí, keď je robotník rovnoprávny pred zákonom a keď má voľnosť ľubovolného opustenia práce. Táto doktrina dosahuje horizont svojej existencie a tlačia sa do popredia otázky, volajúce po spoluúčasti robotníctva nielen na správe závodu, ale aj na čistom zisku. Hospodársky život speje v ústrety veľkej medzinárodnej rodine hospodársko-priemyslovej a obchodnej. Súbežne s týmto vývojom tlačí sa do popredia problém hospodárskej demokracie.

Ten, kto pred týmito zjavmi neschováva hlavu do piesku ako pštros, ten, kto dáva prednosť tak kultúrnemu ako aj odborno-technickému povzneseniu pracujúceho ľudu, ten, kto náležite pečuje o slušnú životnú úroveň robotníctva a o jeho sociálnu ochranu, stane sa v budúcnosti prevažne neobmedzeným pánom výrobných prostriedkov a svetového trhu.

Všetko to, čo sa v našom štáte podniká, má opačnú tendenciu, zvlášte ale na Slovensku, ktoré je ešte neustále rajdišťom všetkých reakcionárskych snáh a intrík.

Zo Slovenska dala ľudová strana povel k odbúraniu demokratickej verejnej správy a na miesto nej nastolila tak zvanú zemskú správu. Táto zemská správa nedonáša Slovensku nič dobrého. Popri tuhej centralizácii nesie s sebou pre Slovensko nové daňové bremená, ktoré javia sa v nasledovnom: Rozpočtová potreba všetkých 6 žúp na Slovensku roku 1926 činila 110,923.920 Kč, z toho bol štátny prídel 30,381.479 Kč. To znamená, že samotné župy, rešp. celé Slovensko uhradilo vlastným príjmom alebo župnou prirážkou obnos 80,542.440 Kč. Slovensko ako zem od 1. januára 1928 musí si hľadať úhradu v prvom rade v zemských prirážkach 160%. Prirážková základňa pre rok 1928 na Slovensku činí podľa práve prejednávaného rozpočtu vo forme predpísaných daní, a to pozemkovej, domovej, všeobecnej dane výdelkovej, zvláštnej dane výdelkovej, dane rentovej a dane z vyššieho služného obnos 87,876.500 Kč. Keď z tohoto obnosu počítame 160% zemskej prirážky, tak sa presvedčíme, že Slovensko musí zaplatiť na zemské prirážky 140,602.400 Kč, čo znamená proti dosavádnej potrebe všetkých žúp zvýšenie daní o obnos 60,059.959 Kč. Tu je ešte treba vziať do ohľadu, že zo 140 milionovej prirážky vyhradzuje si pre seba štát 30%, čo sa rovná 42,180.200 Kč. Keď vychádzame z tohoto hľadiska, ktoré je u tejto otázky jedine možné, tak sa presvedčujeme o nasledovnom: Slovensko zaplatí na zemské prirážky viac, ako činila dosavádna potreba žúp, o 60,059.959 Kč. Pri tom ztráca štátny prídel župám 30,381.479 Kč. Na zemské prirážky 30%, pre štát 42,180.200 Kč, spolu 72,561.679 Kč. Keď nebude stačiť uvedená zemská prirážka, tak pri schvaľovaní zemského rozpočtu môže vláda povoliť v najvyššej ročnej čiastke 28,133.000 Kč, menej ako činil starý prídel župám o 2,248.479 Kč. Takáto zemská správa pri celkovej hospodárskej a finančnej politike štátu nedonesie oživenie hospodárskeho života Slovenska, ale naopak nastane rozčarovanie a skok nazpäť. To je systém, ktorý pretína poslednú tepnu rozvoja hospodárskeho života Slovenska.

Je potrebné, aby som sa v krátkosti dotkol reči pána posl. Macháčka. Pán posl. Macháček vo svojej bezočivosti išiel tak ďaleko, že rozpočtovej debaty zneužil k osobnému napadaniu ľudí, ktorí nemajú možnosti, aby sa tu na pôde parlamentu mohli brániť. Medzi iným použil nasledujúcich výrazov: "Čo sa skrýva pod tak opatrne rozdrobenými položkami, akí politickí "commis voyageur-i" sú "stravovaní" z týchto obnosov, to okrem pána ministra nikto nevie. Sme oprávnení podať túto otázku, nakoľko z týchto firiem jeden exemplár povaľuje sa i v Bratislave. Je to trojnásobný exminister, titulárny či pseudosociálny demokrat, ktorý ako aktívny minister za zatvorenými dverami složil advokátsku zkúšku. Je to pán dr Ivan Markovič. Zkúsili s ním rozličné veci. Bol trojnásobným ministrom a keď sa nikde neosvedčil, zavesili ho Slovákom na krk. Dnes sedí v bratislavskom ministerstve, tam žiaden nevie, čo robí, len to vieme, že berie ohromný plat, že vraj je smluvnym úradníkom, štátnym tajomníkom, ale o jeho plate nie je ani reč v tomto rozpočte." Takto môže hovoriť len muž, založený výhradnou zlomyseľnosťou. Nie je možné, aby objektívny človek, bez ohľadu na svoje politické presvedčenie o Slovákovi predprevratovom, o legionárovi, ktorý ako legionár prišiel až po majorskú hodnosť, ktorý sa zaslúžil tak ďaleko v zahraničnom odboji, takýmto spôsobom sa vyjadroval len preto, že je pánom z ľudovej strany nepohodlný, že sedí v bývalom ministerstve s plnou mocou pre správu Slovenska v Bratislave. Im záleží na tom, aby sociálni demokrati vôbec nikdy nemohli mať prístup, kde sa rozhoduje o verejných záležitostiach slovenských. Je to hanbou a ostane to nesmazateľným biľagom na politike ľudovej strany, kde práve taký zaslúžilý Slovák, ako je dr Markovič, len preto, že je nie z tábora ľudáckeho, že nepatrí k októbristom, Slovák, ktorý patrí k tým presvedčeným bývalým realistom, nemôže za dnešnej colno-kongruovej väčšiny, väčšiny občianskej v tom štáte dostať definitívu, lebo to ľudovej strane nekonvenuje, keďže dr Markovič neverí, že Hlinkova cesta do Paríža r. 1919 neznamenala prácu za oslobodenie Slovákov, je presvedčený o tom, že to bola práca, ktorá mala za úkol podrývať základy štátu a nie štát budovať. Dr Ivan Markovič, ako dnešný smluvný štátny tajomník definitívy v štátnej službe z týchto dôvodov dostať nemôže, všetci tí, ktorí poznajú schopnosti dr Markoviča, už či ako ministra alebo administratívneho úradníka v štátnej službe, dokážu, že je jeden z najschopnejších úradníkov slovenských. (Posl. dr Dérer: Ale Magát dostal!) Áno, Magát dostal, ktorý strieľal chudobný ľud ako maďarský dôstojník v dobe prevratovej, pre tohoto vybojovala, takmer terorom si vynútila ľudová strana, aby tento človek bol menovaný do riaditeľstva štátnych železníc v Bratislave.

Keď na tento fakt, t. j. vybudovanie zemskej správy vo smysle ľudáckom, upozornil vo svojom spise župný hlavný notár Peťko, tak mu bola daná disciplinárka pre poburovanie voči štátu. (Výkřiky: Aj to ľudáci spravili!) Áno, ľudáci to spravili, to bolo na výslovné ľudácke prianie, a to robia mužovia, ktorí v zahraničí prehlásili, že budú radšej koňmi cisárovými než legionármi československými. (Posl. dr Ravasz: Ty si to prehlásil!) To ste prehlásili vy, pane dr Ravasz!

Systém verejnej správy, ktorý vstúpi v platnosť od 1. januára 1928, odpovedá psychologickému založeniu vodcov vládnych strán zo Slovenska, a to tak p. ministrovi školstva ako aj p. protonotárovi a poslancovi Hlinkovi. Posledný veľmi rád sa honosí slovami: "Ja a môj slovenský národ, ty môj národe!" Nejaký ten stredoveký potentát sa musí schovať, nebol by doviedol žiaden ľubozvučnejším žargónom povedať "... Môj slovenský národe!" ako posl. Hlinka.

Pozadie týchto slov je treba, aby slovenský pospolitý ľud poznal, a bude raz a na vždy koniec potentátom zo stredoveku, žijúcim na Slovensku v XX. storočí. Za týmito slovami kryje sa klerikálno-feudálny systém, bezprávie pospolitého ľudu, ktorý nepovažuje chudobného človeka za človeka, ale len za nástroj k dosiahnutiu osobného pohodlia a triednych výsad. Za takýto nástroj bolo použité slovenského voličstva ľudovou stranou r. 1925. Sotva boly vyhlásené volebné výsledky, už ľudová strana vymohla zastavenie parcelovania cirkevných, biskupských a kapitulských veľkostatkov vo výmere skoro 300.000 ha tej najlepšej pôdy. Za tým prišla kongrua, ktorá pre r. 1928 vynesie rímskokatolíckemu kultu 84,327.797 Kč, t. j. proti r. 1927 viac o 29,838.343 Kč. A to je, prosím, ešte nie konečná číslica. Po týchto vzájomných ľúbankách "Slovák" zo dňa 28. novembra 1926 napísal v prevolaní k národu medzi iným aj takýto hold dnešnej meštianskej vláde: "A táto vládna väčšina zasa celkom prirodzene za kardinálny bod svojho programu si vzala, odčiniť a napraviť v štáte morálne i hmotne chyby, ktoré zapríčinil doterajší radikálno-socialistický smer." V ďalšom označuje túto vládu slovami: "Toto je duch nový, nám nie cudzí, nie ďaleký - nám naklonený."

Po tejto poklone prišlo jezuitské pero p. posl. Hlinku a v "Slovákovi" sa objavoval úvodník za úvodníkom raz podpísaný, druhý raz nepodpísaný. Parola týchto úvodníkov bola: "Náš vstup do vlády musí znamenať zmenu režímu." A tá zmena režímu je na príklad aj v tom, že vy zakročujete, aby dr Markovič ako smluvný vládny tajomník nedostal definitívu v štátnej službe. Hromžilo sa v nich zle-nedobre na všetky zákony vynesené v dobe účasti na vláde čsl. soc. dem. strany. Vypočítavaly sa platy riaditeľom okresných nemocenských poisťovieň s horlivosťou len farárom vlastnou, ale tiež s nepravdivosťou len týmto pánom vlastnou. (Posl. dr Ravasz: Tiež niečo o rozpočte!) Hneď to bude, pán doktor.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP