Jestliže před tím zmínil jsem se o podmínce
úpravy §u 37 živn. řádu, bez kterého
živnostnictvo, zejména řemeslníci, hospodářsky
nepůjdou kupředu, tu totéž lze tvrditi
o nutnosti reformy nynějšího organisačního
systému. Živnostenský řád a jeho
jednotlivé novely, zejména poslední z r.
1907, umožnila živnostnictvu odborovou organisaci. K
této dospívají již některé
živnosti před touto novelou, avšak rychlejší
spád jevil se v odborném organisování
živnostnictva po r. 19007. Celá řada odvětví
živnostenských, je dnes zorganisována odborně,
to znamená, že příslušníci
jedné živnosti seskupili se buď podle okresů
soudních nebo politických a dokonce podle obvodu
komor v odborné společenstvo. Tím byli vyloučeni
z bývalého smíšeného společenstva,
ve kterém dosavad byli členy. Je přirozené,
že práce ve prospěch toho nebo v onoho živnostenského
odboru je v každém odborném společenstvu
účinnější a výslednější,
nežli byla ve společenstvu smíšeném
Tato odborná společenstva utvořila odborná
svá centra, a to buď svazy neb zemské jednoty
odborné. Toto utvoření či lépe
řečeno založení odborných organisací
vyššího řádu svazů nebo
zemských jednot odborných je bohužel vázáno
pouze na dobrovolném členství společenstev
nebo gremií. Každého roku může
společenstvo nebo gremium na své valné hromadě
dáti na pořad přistoupení nebo vystoupení
z odborného svazu neb zemské jednoty. Zkušenost
učí, že často takovéto členství
odborného společenstva v odborné organisaci
vyššího řádu je závislé
na jedné osobě, která když příkladně
v odborné organisaci vyššího řádu
nebyla dostatek uznávána neb ocitla se třebas
ve sporu o některou stavovskou otázku, prosazuje
potom výstup svého společenstva ze členství
této odborné organisace vyššího
řádu.
Další nesnáz z tohoto dobrovolného členství
vyplývá pro takovou odbornou organisaci vyššího
řádu, že nemůže dostatečně
u každého společenstva vypěstovati disciplinu
stavovskou, jak bylo by si přáti vzhledem k celkové
práci a dalšího postupu. Vždycky organisace
vyššího řádu musí míti
ohledy, aby tam nebo onde nenarazila a tím neztratila člena.
A přes to, že je dosavad dobrovolné členství,
jsou uznávány po právu odborné organisace
vyššího řádu jako jediné
živnostenské organisace, které pracují
pro svůj obor a mohou a také vykonají v mezích
své možnosti vše ku prospěchu svého
stavu. Odborná společenstva domáhají
se již řadu roků, aby zákonem bylo vysloveno
povinné jich členství k odborným organisacím
vyššího řádu, za to však současně
domáhají se zbavení povinného členství
v okresních společenstevních jednotách.
Tyto okresní jednoty nejsou nic více a nic méně
nežli větší smíšená
společenstva, ze kterých by jednotlivé živnostenské
odbory rády utíkaly a zřizovaly své
odborné svazky. Z těchto a ještě jiných
důvodů již 3. listopadu 1920 učinil
jsem návrh sněmovně Národního
shromáždění, kterým jsem se dožadoval
změny §u 130 c), odst. 1 živn. řádu
v tom směru, aby byla vyslovena přístupní
povinnost odborných společenstev živnostenských
ku příslušným odborným svazům,
jednotám, a z těchto posledně jmenovaných
ke svazům případně ještě
vyšším. V nejhorším případě
jsem žádal pro odborná společenstva
stejnou výhodu, které používají
obchodní gremia vyslovením téhož paragrafu
živn. řádu bodem 7. Podle tohoto znění
"společenstva (gremia) živností obchodních
nemusí se připojiti k okresním jednotám
v předcházejícím odstavci dotčeným,
přistoupí-li k jednotě odborové".
Tato výhoda se u obchodnictva osvědčila.
Nemají nějakou smíšenou zemskou jednotu,
nýbrž mají jenom svoji zemskou jednotu gremií,
tedy odbornou, kdežto řemeslná společenstva,
i odborná, která musí býti členy
okresní jednoty, jsou také členy prostřednictvím
těchto okresních jednot Zemské jednoty řemeslných
společenstev v Čechách. Nebýti tohoto
povinného členství společenstev u
okresních jednot, ani jediné společenstvo
by nebylo členem Zemské jednoty řemeslných
společenstev. Také žádné společenstvo
odborné neobrací se na tuto Zemskou jednotu řemeslných
společenstev a nebýti jejího neoprávněného
upomínání o členské příspěvky,
zasílané na odborná společenstva,
nevěděla by ani tato, že je nějaká
Zemská jednota, řemeslných společenstev.
Ta nemůže živnostnictvu a jednotlivým
odborům pomoci proto, poněvadž při každé
příležitosti, zejména kde se jedná
o živnostenské oprávnění jedné
živnosti proti druhé, je na vahách, kam se
má přikloniti. Byli jsme svědky, když
se jednalo o "průkaz způsobilosti a živnostenského
právního ohraničení pro průkaz
způsobilosti při živnosti hostinské,
jaké tam bylo vymáhání a rozhodování,
zdali skutečně průkaz způsobilosti
při živnosti hostinské má míti
určité ohraničení. Této Zemské
jednotě řemeslných společenstev má
býti zásadou, že průkaz žádala
některá odvětví živností,
že je to vlastně ohraničení živnosti
a živnostenské a proto neměla takovým
způsobem nazírati na tento průkaz Zemská
jednota řemeslných společenstev, která
nevěděla, kam vlastně k této otázce
průkazu tohoto živnostenského oprávnění
má se posaditi, zda na jednu či na dvě židle.
Slibovala na všechny strany a všem domnívajíc
se, že tímto slibováním udrží
své příznivce, a nakonec jsme viděli,
že mezi jednotlivými odbory interesujícími
se o průkaz způsobilosti to vlastně způsobilo
velké rozladění, které nyní
nedává politika dohromady, nýbrž svazky
živnostenské na základě projednávání
živnostenského oprávnění, zejména
pokud se týče příprav k reformě
živnostenského řádu.
Nedávno, a to r. 1926, podali kol. posl. Netolický,
Slavíček, Prášek a spol.
návrh na reformu předpisů živnostenského
řádu o organisaci odborných společenstev
a povinných jednot. Navrhovatel přišel také
konečně k poznání, že tehdejší
jeho odpor proti mému návrhu nebyl na pravém
místě a že živnostnictvo mohlo míti
dávno reorganisaci dnešního organisačního
systému hotovou. Navrhovatelé chtí jednotnou
organisaci pro celou oblast zemskou, a to organisaci jak s řečí
českou, tak německou a na konec navrhují
zřízení Svazu zemských jednot společenstevních,
sdružení to nově navržených zemských
jednot společenstevních.
Navrhovatelé vycházejí z toho předpokladu,
že vlastně dnes je nesprávné tvrzení,
resp. firmování odborných jednot zemských,
poněvadž de facto nejsou to zemské jednoty,
nýbrž jsou to jednoty s řečí
jednací na jedné straně českou, na
druhé německou a že název "Zemská
jednota" není správný, poněvadž
pod firmou Zemské jednoty měla by býti zorganisována
odborná společenstva jedné a téže
živnosti, a to jak s řečí českou,
tak s řečí německou.
Myslím, že ani tato cesta by nebyla schůdnou,
neboť dnes prakse ukazuje, že v otázkách
hospodářských, týkajících
se jednoho odboru, sejdou se odborné svazy české
s odbornými svazy německými a v těchto
hospodářských otázkách jdou
společně. Myslím, že ani s druhé
strany německé nebylo by zájmu pro tuto organisaci,
navrženou kol. posl. Netolickým, Slavíčkem,
Práškem a spol. Nebýti dnešního
odporu se strany Zemské jednoty řemeslných
společenstev, jejíž držitelé se
obávají jaksi seslabení své potence,
myslím, že by bylo možno přistoupiti u
nás opravdu k reorganisaci systému organisací
živnostenských, že bylo by možno uzákonění
povinného členství odborných společenstev
vyššího rádu. Byla by to otázka
proveditelná a také živnostnictvu prospěšná.
Odpovědnost vůči živnostnictvu ohledně
této otázky, bude-li oddalována a budou-li
se strany Zemské jednoty řemeslných společenstev
činěny překážky, padá
tam, kde se brzdí jen z důvodů stranických,
bohužel, i v tomto případě i z důvodů
politických.
Žádám s tohoto místa ministerstvo obchodu,
aby se znovu zabývalo vylíčenou otázkou,
za jejíž vyřešení by mu bylo živnostnictvo
vděčno. Pokládám reformu živnostenského
řádu a specielně dříve úpravu
§u 37, který tolik hospodářských
škod způsobil živnostnictvu a který zejména
uvádí některá řemesla v úplný
úpadek, otázku reorganisace nynějšího
systému organisačního živnostenského
za dvě nejdůležitější otázky
v přítomné době, které by opravdu
osvobodily živnostnictvo a obchodnictvo a upravily mu cestu,
řekl bych, k lepšímu jejich poslání
a jejich existenci.
Je řada otázek, které čekají
na rozřešení k ochraně živnostenského
stavu. Živnostnictvo těžce zápasí
a konkuruje se silnými hospodářskými
podniky. Je mu třeba pomoci. Je nutno s potěšením
konstatovati, že ministerstvo průmyslu, obchodu a
živností hledí v rámci své kompetence
zvýšiti zvelebovací akci i podporu živností
r. 1928, jak ukazuje preliminovaná částka
zvýšená o 2 mil. Kč proti r. 1927. Kursovnictví
živnostenské je na postupu. Ústavy zvelebovací
v celé republice v čele s pražským ústavem
zvelebovacím uspořádaly r. 1926 503 kursů.
Také i na Slovensku ústav v Turč. Sv. Martině
stará se, aby pro přespolní kursisty byl
zřízen internát. Výstavnictví
je také jedním prostředkem, který
povzbuzuje a povznáší živnostenské
podnikání. Je třeba však zvláštního
regulativu, zejména pro t. zv. krajinské výstavy,
jichž v každém roce podle úsudku samého
živnostnictva i průmyslu máme více,
nežli je třeba. Bude jistě ku prospěchu,
jestliže zvláštní regulativ upraví
naše výstavnictví, jež by tolik nezatěžovalo
jednotlivce ze živností a průmyslu a přineslo
ne jenom kraji, avšak jemu zdar, který z vystavování
vždy očekává.
Je řada návrhů od jednotlivců, zejména
členů Státní živnostenské
rady a odborných organisací živnostenských
ku zlepšení celkové hospodářské
situace živností, obchodu a průmyslu. Státní
rada živnostenská zdolává tyto otázky
v příslušných svých výborech
i podvýborech, které potom doznávají
schválení aneb odmítnutí v plenu Státní
živnostenské rady.
I poradní sbor pro otázky hospodářské
mnoho přispívá k objasnění
a řešení otázek zasahujících
do obchodu, živností a průmyslu. Bylo by třeba
více času, abych vylíčil všechny
potřeby živnostnictva, jeho přání
i návrhy, které chová a žádá,
by byly v jeho prospěch řešeny. Většina
jich je obsažena v materii sloužící k
reformě živnostenského řádu,
jež postupně nyní v subkomisi Státní
živnostenské rady se projednává za účinné
součinnosti ústředny obchodních a
živnostenských komor. Kdo sleduje vykonanou práci
v posledních letech, musí uznati velký výkon
celého ministerstva obchodu v otázkách živnostenských
a zvláště sekce živnostenské ministerstva
obchodu v otázkách průkazu způsobilosti,
nedělního klidu, živnostenské organisace,
zčasnění pracovní doby v živnosti
pekařské a jiných. Živnostnictvo je
dnes poněkud zvědavo i znepokojeno, jakým
způsobem a jaké vlastně úlevy zjedná
jemu prakse reformy daňové. Reforma daňová
slíbila živnostnictvu úlevy. Je samozřejmá
v dani důchodové a očekávaná
také v dani výdělkové. Živnostnictvo
předpokládalo, že reforma daňová
je aspoň na delší dobu hrází
jakémukoliv zvyšování daní a
dávek. Avšak mýlilo se. V těchto dnech
proběhla zpráva denním tiskem, že ministerstvo
financí má uchystanou osnovu pravidel ku zavedení
nových obecních dávek. Dávky obecní
nejsou žádnou novinkou pro poplatnictvo. Jsou to anebo
mají býti aspoň dávkami spotřebními.
Již zákon ze dne 12. srpna 1921, o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí a měst s právem municipálním
dovoluje v §u 38 samostatné dávky obcím
k vybírání. Jsou to dávky z nájemného,
z přechodného ubytování cizinců,
z návěští, z nezastavených pozemků,
z držení motorických dopravních prostředků,
dopravy, ze spotřeby elektrické energie a plynu
k účelům osvětlovacím, ze psů
a dávky z útraty v zábavních místnostech
přepychových. Těchto dávek využily
některé obce zcela, některé jenom
částečně. Nejvíce ujala se
dávka z nájemného, potom dávka z přechodného
ubytování cizinců. Tato poslední dávka
nesvědčí právě o správném
sledování naší samosprávy a ostatních
veřejných činitelů ku povznesení
cizineckého ruchu. Když posledně byl revidován
seznam předmětů, ze kterých dosud
byla vybírána obratová daň přepychová,
tu ministerstvo financí škrtlo přepychovou
daň státní z ubytování cizinců.
Uznalo, že přespání v hotelu té
neb oné kategorie není nikdy žádným
přepychem. Podpořilo tím zároveň
u nás cizinecký ruch. Dalo se očekávati,
že padne také obecní dávka z přechodného
ubytování, neboť je na úkor cizineckého
ruchu. Nejlépe by mohli nám to říci
obchodní cestující, kteří mají
největší zkušenost po této stránce.
Přiznali by, že mnohý z nich v důsledku
svých vlastních, ne vždy utěšených,
hospodářských poměrů vyhýbá
se přenocování v místech, kde dávka
obecní z přechodného ubytování
je zavedena, a zařídí si přenocování
tam, kde jí není. Svaz hotelierů v Československé
republice snažil se, aby v jednotlivých místech
nebyla tato dávka zaváděna. Obrátil
se také na slavnou městskou radu Velké Prahy,
ale, bohužel, nepochodil, neboť městská
rada trvá dále na této dávce, ač
mohla by se přesvědčiti, že mimo bursovní
dny je 50% cizineckých pokojů prázdných.
Někdo by si myslil, že již bude konec rozšiřování
nových dávek. Překvapilo tedy, že jde
opětně o nové obecní dávky,
a to ze hry v karty, v domino, na kulečníku a v
kuželky. Dávka ze hry v karty byla již někde
zavedena. Všeobecně se neosvědčila,
neboť režie s jejím vybíráním
výsledek její pohltila. Přes to vedle ní
má býti zavedena dávka pro ty, kteří
ze zábavy přihlížejí hře,
tedy pro t. zv. kibice. Kibic je nahodilý a obvyklý.
Nahodilí jsou ti, kteří nemají v místnostech
hostinských ani místa, zejména v menších
lokálech, takže nuceni jsou posaditi se v blízkosti
nebo vedle hráčů. A tu mají platiti
také dávku. Je to neoprávněné
zrovna tak, jako kdyby ministerstvo financí dovolilo obcím
vybírati dávku z návštěvy veřejných
sadů a parků. Je nespravedlivé, že pro
místnosti pro hry zvláště určené,
herny kavárenské, má býti dávka
dvojnásobná. Každá kavárna u
nás má velkou režii, a to největší
dnes v nájemném, ve vydání na časopisy,
v sociálním pojištění, v daních,
větším osvětlování a topení,
které kryje vlastně částečně
také z výnosu her v karty.
Hostinský nebo kavárník má vybírati
tyto dávky. Nemůže poručiti hostovi,
aby tuto dávku zaplatil. Proč obec nevybírá
si tyto dávky sama přímo od hostů.
Tu poznal by takovýto výběrčí,
jak by často se zlou se potázal, kdyby žádal
zaplacení dávky od hráčů a
kibiců, a jak by často hledal dveře, by co
nejdříve místnost opustil. Hostinský
má všecku tuto nepříjemnost vzíti
na sebe, třebas při tom rozhněval si své
návštěvníky, již potom jej opouštějí
a uchylují se tam, kde nejsou vystaveni podobnému
obtěžování. Takovým způsobem
podporuje se postranní neoprávněný
výčep, nekontrolovaný, kde hrají se
hry dovolené i nedovolené, aniž by obec nebo
země a stát mohly podchytiti daně i dávky
neúprosně předpisované a vybírané
od legitimních příslušníků
hostinského stavu.
Je současně politování hodné,
že mají býti ještě zavedeny dávky
ze hry v domino a na kulečníku. Tyto hry jsou nejvíce
pěstovány mladými lidmi. Jsou to jistě
hry ušlechtilé, vyžadující také
duševní činnosti.
Hra v kuželky byla před lety hodně pěstována,
a to ponejvíce na venkově. Nyní kuželníky
nové se nestavějí a staré se neobnovují
pro velké vydání jak se stavbou, tak s udržováním
kuželníku spojené. Je samozřejmé,
že obce všude tam, kde nevystačí anebo
nebudou chtíti vystačiti s limitovanými obecními
přirážkami, sáhnou po těchto
dávkách a budou je zaváděti šmahem.
Je ovšem jiná otázka, zdali uhradí se
režie výnosem z dávek. Všecko organisované
hostinstvo protestuje proti těmto dávkám
a v zastoupení jeho vážně varuji před
dalšími hospodářskými obtížemi,
které hostinstvu jsou stavěny v cestu. Rovněž
upozorňuji ministerstvo financí, že projektované
zvýšení státní daně z
piva o 20 Kč na 1 hl ve prospěch zemí a zvýšení
obecní dávky z 1 hl z 8 na 10 Kč jenom ublíží
průmyslu pivovarskému, hostinským i financím
obecním, zemským i státním, ježto
bude podlomen konsum piva, jak z minula zkušenost poučuje.
Kde je prohlášení o nezvyšování
daní a dávek, je otázkou, kterou ponechávám
k odpovědění samotnému ministerstvu
financí.
Hospodářské poměry a situace živnostnictva
a průmyslu jenom tehdy se zlepší a ustálí,
jestliže jemu bude popřána doba klidu, ve které
bude moci na delší dobu stabilisovat svoji režii
úměrnou finančnímu zatížení
po stránce daní a dávek. Tím více
je třeba podpory zmíněným odborům,
jichž hospodářské výsledky regulují
také hospodářské poměry pracovních
tříd a jich dosažitelného blahobytu.
V této snaze bude vždy naše strana vládu
a příslušná její ministerstva
podporovati do všech důsledků. (Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Slovo má dále p. posl. Grünzner.
Posl. Grünzner (německy): Slavná
sněmovno! Po léta jest v této sněmovně
řečníky oposičních stran žalováno
na nedůstojné projednávání
státního rozpočtu a pronášena
ostrá kritika o methodách vládních
většin v parlamentní práci vůbec.
Dosud však nebylo dbáno vládní většinou
ani oprávněných stížností,
ani nic nepomohly nejostřejší kritiky. Na těchto
sněmovny nedůstojných methodách se
vstupem tří německo-měšťáckých
aktivistických stran nejen nic neobrátilo k lepšímu,
nýbrž naopak se to v tom ohledu ještě
více zhoršilo, než tomu bylo za doby všenárodní
vládní koalice. Možno to nazvati, aniž
by se přehánělo, pouhou tovární
výrobou, jak se zde v této sněmovně
projednávají a zhotovují nejdůležitější
zákonné materie, velmi hluboce se dotýkající
hospodářského, kulturního a sociálního
života obyvatelstva. Omezení celkového trvání
porad o rozpočtu na celkem 72 hodiny včetně
několik hodin si vyžadujícího hlasování,
při čemž pro jednotlivého poslance se
vymezuje řečnická lhůta směšně
malou výměrou 12 až 14 minut, působí
přímo tísnivě a ochromivě,
působí všeobecnou ztrátu zájmu
a snižuje celé projednávání rozpočtu
na úroveň frašky. Při takové
výměře celkového trvání
porad a skrovné řečnické lhůtě
znemožňuje se jednotlivci, aby se jen poněkud
zabýval těmi nejdůležitějšími
otázkami.
Třeba by na příklad rozpočet ministerstva
železnic na r. 1928 ve všech svých částech
poskytoval důvod ke kritickému prozkoumání
a byť toho bylo sebe více třeba, nemohu se
jím v krátké řečnické
lhůtě mně poskytnuté zabývati
v celém jeho rozsahu a musím se obírati pouze
onou částí, jež týká se
hospodářství personálního u
státních drah. Tento oddíl vyžaduje
již jedině proto zvláštního projednání,
protože v poslední době stáli železničáři
následkem nové úpravy svých platových,
služebních a právních poměrů
v popředí veřejného zájmu.
Asi od šesti let provádí se u železničních
a státních zaměstnanců snižování
platů jakož i osobních stavů. Zákonem
394 z r. 1922 začalo toto snižování,
zostřeno bylo zákonem 286 z r. 1924 a pokračuje
dále platovým zákonem 103 z r. 1926. Tento
poslední zákon je vlastně pokračováním
zákona restrikčního. Chci hned při
této příležitosti prohlásiti,
že pro tento zpátečnický zákon
platový, proti kterému jsme jak ve výborech,
tak v plenu sněmovny v minulém roce bojovali všemi
nám po ruce jsoucími sněmovními prostředky,
hlasovaly také ty tři německé vládní
strany, které tenkráte ještě nebyly
ve vládní koalici. Na tomto platovém zákoně
je vybudována také úprava platů, služebních
a právních poměrů železničních
zaměstnanců. Avšak vedle tohoto snižování
platů a osobního stavu utrpěli železniční
zaměstnanci ještě mimo to zkrácení
svých platů tím, že jim ceny režijního
jízdného, jež jsou vlastně podstatnou
součástí jejich platů, byly letos
na jaře zvýšeny o 200%. Také tenkráte
zachovala vláda a ministerstvo železnic podobný
postup, jako se nyní stalo při úpravě
platů, právních a služebních
poměrů. Včera přinesly deníky
zprávu o hnutí železničářů,
kde se pravilo, že nyní jsou již jednání
skončena, spor ukončen a že železniční
zaměstnanci vymohli svým hnutím 85 milionů.
Byla-li veřejnost vládou a ministerstvem železnic
klamána již v době celého hnutí,
děje se tak na konec ještě jednou, a to zesílenou
měrou. Jmenuje se zde částka, jež je
větším dílem již v rozpočtu
zařazena a z níž také již větší
díl byl by měl býti vyplacen od 1. ledna
t. r. (Posl. Schweichhart [německy]. Malování
straky na vrbě!) Ano, jak velmi správně
bylo výkřikem poznamenáno. Chci nyní
ukázati, z čeho se těch 85 milionů
korun skládá, jimiž se tu veřejnost
klame, co se líčí jako vítězství
a úspěch železničářů
za tohoto posledního hnutí. Při této
příležitosti bych rád hned poznamenal,
že, je-li ve hnutí, které železničáři
od podzimu minulého roku až do konce tohoto roku prodělali,
vůbec nějaký vítěz, jsou těmito
vítězi vláda a ministerstvo železnic.
Ty dovedly veřejnost neustále klamati, stále
dokazovati svou ochotu k jednáním, k jednáním,
jež si však zcela jinak představujeme, než
jaká jsou ona, která vedla vláda a ministerstvo
železnic s organisacemi železničářů.
Tato měsíce trvající vyjednávání
nebyla ničím jiným, než vzájemným
přesvědčováním, že ta
nebo ona strana má pravdu, z nichž však na konec
nebylo nic. Ministerstvo železnic dalo na počátku
jednání 13. října svými zástupci
výslovně prohlásiti, že jsou závazná
a že ministerstvo železnic samo po projednání
všech bodů požadavků spolu s organisacemi
podá vládě návrh na změnu vládního
nařízení. K tomu nedošlo, nýbrž
ministerstvo železnic se opět vrátilo k oné
malé náplasti, která má se nyní
nalepiti na tu velikou ránu, k tak zvaným služebním
přídavkům. Tím došlo ke skončení
jednání 29. října, a co se od té
doby odehrálo, to vymyká se naší kontrole.
Neměli jsme ani s organisačního hlediska
železničářů možnosti tu
spolu mluviti a kontrolovati, právě tak málo,
jako politická strana. Prohlašuji proto, že za
to vše, co se odehrálo a stalo od 31. října,
a za skončení jednání, jakož
i za výsledek jich nepřejímáme jakékoliv
odpovědnosti, poněvadž jsme při tom
nespolupůsobili. Není také správné,
a uvidíme to v nejbližších dnech, že
tato věc může se pokládati za skončenou.
Min. předseda Švehla trvá dnes jako
na jaře na tom, že vládní nařízení
nesmí býti změněno. Toto vládní
nařízení pro železničáře
opírá se o platový zákon totiž
o § 210 tohoto zákona, jenž bohužel vládu
zmocňuje, aby upravila vládním nařízením
platové, služební a právní poměry
zaměstnanců u státních podniků.
Ovšem mělo se při této úpravě
přihlížeti k zvláštním poměrům
a potřebám těchto podniků.
Tehdejší vyjednavači vlády v meziministerské
komisi prohlásili také zástupcům tehdejších
všenárodních koaličních stran
a jim přidruženým českým organisacím
železničářů výslovně
- jak nám bylo těmito zástupci několikráte
řečeno - že, poněvadž železničářská
služba vyžaduje vyššího ocenění
v důsledku své odpovědnosti, svých
velikých nebezpečí, vyčerpávající
služby atd., služební a platové poměry
budou také upraveny podle vyššího ocenění.
Tomuto slibu vláda nedostála, nýbrž
vyložila ustanovení "s ohledem na zvláštní
potřeby a požadavky těchto podniků"
v opačném smyslu a znehodnotila železniční
službu a výkony a postavila je pod úroveň
pragmatikálních zaměstnanců. Ve starém
Rakousku byli železničáři vždy
postaveni ve svých platech poněkud výše
než zaměstnanci pragmatikální. R. 1914
dostali pragmatikální zaměstnanci ve starém
Rakousku novou služební pragmatiku, u železničářů
nebyla však provedena a teprve v r. 1918 byly platy železničářů
přídavky postaveny na výši platů
pragmatikálních zaměstnanců a nyní
valorisovala vláda platy železničářů
na podkladě platů z r. 1914, což přirozeně
musilo vésti k podcenění železniční
služby. Nepotřebuji mluviti o tom, jaká nebezpečí
v sobě chová železniční služba.
Prožíváme to opětovně na drastických
případech. Poukazuji jen na železniční
neštěstí v poslední době u Brna,
Přerova atd., na obrovské přepínání
personálu ve službě železniční
v důsledku provedeného snížení
personálu, prodloužením pracovní doby,
zostření střídání atd.
Staré přísloví praví: Železničář
stojí každou hodinu a minutu jednou nohou v hrobě,
druhou v kriminále. Chtějí-li železniční
zaměstnanci dodržovati své služební
předpisy, hledí se na ně a jedná se
s nimi se strany vlády a správy jako s rebely. A
museli jsme se při tomto hnutí železničářů
dožíti toho, že vláda zostřila
dokonce censuru v té míře, že dokonce
ani slovo "pasivní resistence" nesmělo
býti v novinách jmenováno, jež přece
neznamená ničeho jiného než práci
podle předpisů. A co řekl pan min. předseda
Švehla v rozpočtovém výboru,
když byl v té věci volán k odpovědnosti?
Omlouval se tím, že ve veřejnosti jsou šířeny
nepravdivé zprávy o nakládání
se železničáři a státními
zaměstnanci a mínil, že tyto nepravdivé
zprávy vedou k znepokojení a že tedy nezbylo
přirozeně nic jiného, než potlačiti
všechny lži energickým zakročením.
Učiní prý tak i příště.
Zamýšlejí-li tedy železničáři
dodržovati při konání své služby
své předpisy, uvede se vše možné
do pohybu, aby se tomu zabránilo. Přihodí-li
se však železničářům v důsledku
nezachování služebních předpisů
nehoda a způsobí-li veliké neštěstí,
pak jsou podle zákona lapeni, podle instrukcí obžalováni
a potrestáni, jak to můžeme dokázati
na sta případech v Československu. (Předsednictví
převzal místopředseda Zierhut.)
Vidíme také na celkovém stavu personálu,
jak je v rozpočtu pro r. 1928 preliminován, jaké
nové snižování se zde chystá,
což bude míti za následek další
zostření služby. Celkový stav, který
beztak při snížení počtu personálu
o okrouhle 20.000 zaměstnanců byl zmenšen,
snižuje se v r. 1928 ještě o dalších
7.821. Na čí útraty půjde větším
dílem toto další snižování
stavu zaměstnanectva, nepotřebuji snad již
zvláště zdůrazňovati. Opětně
v prvé řadě přijdou k tomu zaměstnanci
národnostních menšin, jak se to již přece
od vzniku tohoto státu děje. (Posl. Sehweichhart
[německy]. Co tomu říkají německé
vládní strany?) Německé vládní
strany, pokud se týče jejich exponenti ve vládě,
jejich ministři, přece spolupodepsali vládní
nařízení o státních drahách,
které vydala vláda, aniž jednala se zástupci
organisací železničářů.
Spoluuvrhli na sebe vinu, železničářům
bylo toto vládní nařízení vnuceno,
čímž opět nesčetní němečtí
dělníci na drahách budou propuštěni.
(Posl. Procházka: Podle sdělení pana min.
dr Spiny ani nevěděli, o čem se jedná
v ministerské radě!) Jména dr Spiny
a Mayr-Hartinga skvějí se pod tímto
vládním nařízením.