Čtvrtek 1. prosince 1927

Naproti tomu položka na nákup originálního osiva a sadby v preliminované částce 900.000 Kč splní jistě své poslání a přinutí zemědělce, aby upustili od pěstování odrůd degenerovaných a používali jako osiva odrůd ušlechtilých.

Slavná sněmovno! Pokud se týče položky odvodňování a zavodňování, která je preliminována částkou 11 mil. Kč a meliorace zemědělské půdy 30 mil. Kč, jsou obě naprosto nedostatečné. Celá řada projektů už připravených nemůže býti v důsledku toho realisována a je stále oddalována. Tím ztrácí se nám ohromné množství úrody, které zvyšuje pasivitu v naší produkci obilní. V důsledku toho je třeba uvažovati o tom, aby položky tyto byly napříště náležitě zvýšeny.

Rovněž tak položka elektrisace venkova, preliminovaná částkou 10 mil. Kč, je nedostatečná a marně celé desítky ba sta obcí čekají na kladné vyřízení svých žádostí, které nemohou býti vyřízeny, jelikož preliminovaný obnos je záhy vyčerpán. Elektrisace se stala všeobecnou potřebou občanstva a všestranná použivatelnost elektrické energie činí z elektrisace zemědělství a venkovských obcí otázku velikého národohospodářského významu. Elektrisační zákon ze dne 1. července 1926, čís. 139 Sb. z. a n., otevírá velikou práci ve všech krajích státu, která má přinésti ulehčení v pracích a rozvoji hospodářského života. Proto je nutno, aby dotace na elektrisaci byla zvýšena, aby tak rychlejším tempem dostalo se dobrodiní této síly i těm nejzapadlejším dědinám naší drahé vlasti.

Důležitým prostředkem ku zvelebení polního hospodářství je vedle meliorací zcelování pozemků, kterážto položka v rozpočtu ministerstva zemědělství 2,884.808 Kč naprosto nepostačuje.

Zcelování pozemků má pro naši republiku s hlediska soukromo- i národohospodářského takovou důležitost, že je potřebí co nejvíce usilovati o jejich urychlené provedení nejen na Moravě, nýbrž i v ostatních zemích našeho státu.

Agrární operace jsou však podnikem tak ohromného rozsahu, že urychlené jejich provedení je doporučitelné a možné jen za určitých předpokladů. Prvním a hlavním předpokladem každého podniku je jeho rentabilita. Je-li tato zajištěna, možno podnik doporučiti a na jeho urychlené provedení pomýšleti. Komasace vyznamenává se sama o sobě skvělou rentabilitou, že urychlené její provedení znamenalo by pro náš malý stát přímo ohromný zisk.

Dalším důležitým předpokladem pro zdar a uskutečnění každého podniku je jeho finanční zajištění. Agrární operace vyžadují ke svému provedení značných nákladů osobních i věcných. Jelikož financování urychleného provádění agrárních operací musil by zaručiti stát, dlužno při urychleném postupu přihlížeti především k finanční mohoucnosti státu, ovšem jen do té míry, aby přílišnou šetrností a otálením rentabilita podniku, v daném případě dobro státu, nedoznaly újmy. S ohledem na dosah agrárních operací doporučuji, aby se rozhodně i při vší šetrnosti postupovalo v budoucnu rázněji než dosud.

Dosud vzhledem na nepatrný počet pracovních sil technických (celkem asi 70 techniků, z nichž 1/3 pomocných techniků) nemohla akce tato býti prováděna jinak než v měřítku nepatrném, naprosto nedostačujícím.

Budou-li práce zcelovací postupovati tak, jak to nynější stav personálu dovoluje, trvalo by asi 160 roků, než by celá plocha na Moravě, která zcelování vyžaduje, byla zcelena. Právě nynější doba vyžaduje nezbytně, aby tato tak významná akce provedena byla v době nejkratší, abychom zvedli výrobu zemědělskou a dospěli tak k soběstačnosti.

Důležitost provedení komasace nejlépe nám odůvodní statistika úřadu pro agrární operace na Moravě, kterou vypracoval pan vrchní rada Öhm. Celkový počet obcí na Moravě již zcelených do konce r. 1927 je 195 ve 27 soudních okresech, z toho je před válkou zcelených 93, po válce 102; obcí nově ke zcelování přihlášených je 76. R. 1927 provádějí se přípravné zcelovací práce ve 37 obcích o výměře 21.890 ha s 7058 účastníky. Každoročně lze zceliti průměrně 12 obcí, přihlížíme-li k počtu technického personálu. Při komasacích lze pozorovati neustálý vzestup činnosti. Proti rokům předválečným 1913/14 počet komasací se takřka ztrojnásobil, počet personálu při komasacích činného zvýšil se však asi o 30%. Velký nepoměr mezi zásobou komasační práce a počtem výkonných techniků je hlavní příčinou, že velký počet obcí ke zcelování přihlášených, musí na uskutečnění komasace čekati řadu let.

Z celkového počtu kat. obcí na Moravě - podle stavu z r. 1921 celkem 3207 obcí - připadá na obce s půdou již původně arondovanou jenom 558 obcí, to jest 17 4%, kdežto na obce s půdou více nebo méně rozkouskovanou 2649 obcí, t. j. 82 6%, při čemž vzat byl již zřetel na pozemkovou reformu, jejíž provedením zvětšila se rozkouskovanost na Moravě v poměru k celkové výměře rolí a luk asi o 1·5%. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Odečteme-li úředně zcelené obce od celkového počtu obcí s půdou více nebo méně rozkouskovanou, 2649 - 195 obcí, zbývá na Moravě ještě 2454 obcí, v nichž mělo by se zcelovati. Činnost agrárních úřadů a hospodářské výsledky dosažené zcelením 195 obcí na Moravě lze nejlépe posouditi z následujícího: Přírůstek produktivní půdy zcelením 195 obcí docílený, činí 3794 ha. Z tohoto přírůstku bylo použito na vybudování nové sítě komunikační a meliorační 1543 ha. Zbývá tudíž čistý zisk na plodné půdě v 195 zcelených obcích 2251 ha, t. j. 11.702 měřice. Jen tato jediná výhoda zcelování, t. j. zisk plodné v půdy, ač výhod zcelování je celá řada, svědčí o důležitosti akce zcelovací po stránce soukromo- i národohospodářské a svědčí též o tom, že agrární úřady zcelováním pověřené jsou úřady užitečnými a produktivními.

Zcelovací náklady činily dosud na 1 ha okrouhle 350 až 450 Kč, t. j. 70 až 90 Kč na jednu měřici. Rychlejší tempo v komasaci podmiňuje rozsáhlé rozšíření a vybudování agrárních úřadů, jež je další důležitou podmínkou urychlenému provádění agrárních operací. Dostatečný počet výkonných orgánů, pracovníků plně věci oddaných a pro svou odpovědnost a choulostivou činnost zvlášť vyškolených. Takovýchto pracovníků dnes u nás není dostatek. Bude třeba řešiti tuto otázku s úřednictvem Státního pozemkového úřadu, které po skončení pozemkové reformy bylo by přiděleno úřadu agrárních operací.

Přímý zisk zcelováním dosažitelný třeba však ještě doplniti ziskem nepřímým, jejž hledati dlužno v úspoře výrobních nákladů a jiných výhod, z nichž mnohé nelze vůbec číselně vyjádřiti. Jsou to úspora pracovní síly, potahů, používání hospodářských strojů, úspěšnější používání strojených hnojiv, zmenšení nebezpečí před škůdci živočišnými a rostlinnými, v důsledku odstranění mezí, možnost pěstování odrůd polních plodin, možnost intensivnějšího, racionelnějšího obdělávání pozemku vůbec, stabilita a právní jistota pozemkové držby atd., atd. Úsporu při nákladech výrobních možno oceniti nejméně 20% provozovacích výloh, což odpovídá v českých zemích roční úspoře asi 600 mil. Kč. Tato roční úspora zjeví se ve zvýšení hodnoty pozemků zcelených proti pozemkům nezceleným. Podle úředního šetření na Moravě zvýšila se hodnota pozemků zcelených o 20% až 40 a činí tudíž taktéž zvýšení národního jmění zcelováním dosažitelné okrouhle 32·8 miliard.

Tato ohromná čísla, byť i nemohla činiti nárok na úplnou správnost, prokazují očividně, že zcelování samo o sobě jest již podnikem tak rentabilním, že netřeba se nikterak lekati nějakých milionových ročních nákladů na jeho uskutečnění vynaložených, jelikož miliony tyto sotva vynaloženy, se ihned amortisují a přinášejí pak národu a státu zisk. Však není to pouze rentabilita po stránce finanční, jež nutká k tomu, aby akce zcelovací byla uspíšena, je to též železná nutnost, aby pozemková držba vůbec - a tu především majetek selský - uvedena byla konečně do pořádku. Pořádku takového dosíci lze jenom zcelováním a agrárními operacemi.

Veškeré další úpravy a meliorace trvalé neb dočasné možno účelně, soustavně a úsporně prováděti se zdarem jedině na uspořádané držbě pozemkové, jejíž úprava by těmto opatřením vždy a všude předcházeti měla.

Jsem toho pevného přesvědčení, že naše ministerstvo zemědělství v plném pochopení a porozumění významu a účelu agrárních operací vynahradí to, co za nepřátelské vlády rakouské na tomto nejvděčnějším poli zemědělsko-technickém bylo promeškáno a postaví naše zemědělství na pevné základy v tom vědomí, že jedině národ ovládající půdu jest státu i v pohnutých dobách nejlepší oporou.

Slavná sněmovno, neméně jest důležitá otázka živelních pohrom, na kterou preliminována částka 3,600.000 Kč v rozpočtu ministerstva zemědělství a která má sloužiti hlavně k provedení opravných prací na vodních tocích a na rekultivaci zpustošených pozemků, spadajících do působnosti oboru ministerstva zemědělství.

Katastrofální živelní pohromy r. 1927 vyžadovaly si změny v dosavadním postupu udílení nouzových podpor, a to v tom smyslu, že stát přispívá těm, kdož byli v letech 1926 až 1927 živelní pohromou postiženi, 3% k úrokové míře ze zápůjček, uzavřených u peněžních ústavů ministerstvem zemědělství k tomu zmocněných. Úhrn zápůjček nesmí přesahovati. 20 mil. Kč a úrok je omezen na 10 let. R. 1928 a v dalších letech budou udíleny podpory zemědělcům živelními pohromami postiženým ze zvláštních fondů, zřízených podle §u 108 zákona, ze dne 15, června t. r. čís. 76 Sb. z. a n." o přímých daních při zemědělských radách. Avšak všechna tato opatření nepostačují a je nutno, aby vláda předložila osnovu zákona o zveřejnění živelního pojišťování. Tímto zákonem, zveřejněním živelního pojištění, zbaví se zemědělci těžkých starostí, jaké jim působí hrozné obavy před krupobitím, přívaly a zátopami, aby byli zajištěni proti ožebračení ohněm, a konečně, aby se nemusili lekati dobytčích nákaz, úrazů a náhlého zahynutí dobytka.

Požadavek zveřejnění živelního pojištění byl uznán již jednomyslným usnesením Národního shromáždění ze dne 9. dubna 1920, kterým byla vláda vyzvána, aby přikročila bez odkladu k řešení této otázky. Další vládní prohlášení ze dne 22. října přislibuje zvláštní úpravu pojištění proti živelným škodám, aby tak zmenšilo se risiko zemědělského podnikání a aby zejména nabyvatelům půdy z pozemkové reformy byla umožněna samostatná existence. Zvláštní zákon ze dne 4. července 1923 zřizuje pro účely živelního pojišťování zvláštní fond ve výši 50 mil. Kč, redukovaný nyní na 40 mil. Kč. Toto finanční zajištění umožňuje, aby bylo přikročeno k realisaci živelního pojišťování zemědělského.

Při řešení této akce buďtež uplatňovány tyto zásady: 1. Pojištění krupobitní budiž vybudováno jako pojištění úplně dobrovolné, na podkladě veřejné, všeobecné a nevýdělečné organisace, spravované volenými zástupci z řad pojištěnců a vybavené se strany státu zvláštními výhodami v zájmu zlevnění tohoto pojišťovacího odvětví. 2. Pojišťování krupobitní budiž založeno na premiích odstupňovaných podle nebezpečenství tříd jednotlivých krajů. 3. Pojišťování dobytčí budiž vybudováno podle podobných zásad jako pojištění krupobitní, a to opět jako pojištění dobrovolné. 4. Pojišťování požární budiž dále soustavně rozvíjeno na podkladě nynějších osvědčených vzájemných pojišťoven.

Kruhy zemědělské přikládají otázce této mimořádnou důležitost hospodářskou a sociální a žádají, aby vláda i Národní shromáždění s největším urychlením akci tuto vyřídily.

Slavná sněmovno! Přicházím k rozpočtu ministerstva veř. prací, kde na mimořádné vodní stavby je preliminována částka Kč 68,499,580, z kteréžto částky připadá na Moravu 12,540,0000 Kč. V této částce je pamatováno na jednu z nejdůležitějších vodních staveb na Moravě, a to na údolní přehradu u Vranova na Dyji penízem 5 mil. Kč. Tím stává se stavba údolní přehrady u Vranova akutní, neb také země Morava a ostatní zájemníci splnili svoji povinnost. Zemský stavební úřad v Brně dokončil již všechny přípravy k vypsání nabídkového řízení na stavbu přehradní zdi. V důsledku toho je nutno, aby ministerstvo veř. prací neodkládalo vypsání stavby po zaručeném a zabezpečeném financování. Stavba přehrady vyžádá si několik roků a proto čím dále odkládá se její započetí, tím více oddalují se blahodárné účinky, které od postavení této přehrady očekáváme. Minulého roku při rozpočtové debatě zevrubně jsem o této kapitole s hlediska zemědělského a národohospodářského pojednal. Na základě toho znovu zdůrazňuji nutnost okamžitého vypsání nabídkového řízení a započetí se stavbou vranovské údolní přehrady.

Dále přicházím k rozpočtu ministerstva železnic. Konstatuji, že Morava a Slezsko má nejméně železnic, a to z celkových 13.406 km 2.790 km. Po vybudování programu bude míti republika 14.069 km železnic, to jest na 100 km čtv. asi 10 km a na 10.000 obyvatel asi 10·4 km.

Nejhůře je na tom jihozápadní Morava a Českomoravská vysočina. Spojení Čech s Moravou a Slovenskem je nedostačující a nutno této důležité otázce věnovati náležitou pozornost a je třeba věc tuto rozřešiti dříve, než bude pozdě.

Proto je nutno, aby ministerstvo železnic přikročilo co nejdříve ke stavbě místních drah podle určitého předem stanoveného plánu, do kterého by zahrnulo stavby drah národohospodářsky nejnaléhavějších, zvláště pak s ohledem na spojení se Slovenskem.

K tomu chci podotknouti, že kraj jihozápadní Moravy a jižních Čech má již propracovaný projekt dráhy z Českých Budějovic přes Třeboň, Jindř. Hradec, Telč, Třebíč, Želetavu, Mor. Budějovice, Hrotovice. Vybudováním této tratě otevře se nová spojovací cesta se Slovenskem. Dále jest to stavba tratě Plzeň - Brno.

Jihozápadní Morava těžce nese oklešťování dopravy na býv. severozápadní dráze. Je nutno upraviti rychlíkové spojení s Vídní a neochromovati hospodářský život tohoto dříve tak vzkvétajícího kraje. Při trochu dobré vůle nás a Vídně dá se otázka tato snadno vyřešiti. Rovněž je nutno, aby naše železniční správa zavedla na našich lokálkách Kostelec - Cejl - Telč - Dačice - Slavonice a Mor. Budějovice - Jemnice dopravu motorovými vozy, které by rychlejším tempem se na této trati pohybovaly a tím také lepšího spojení dosáhly.

Do té doby, pokud nebude započato se stavbou uvedených drah, nebudiž brzděna naše autodoprava, neboť i naše odlehlé kraje mají plné právo na to, aby se rychlejší dopravou dostaly do styku s ostatním světem.

Prohlašuji, že budeme hlasovati pro rozpočet, abychom dali výraz oddanosti našeho zemědělského lidu republice, která je na postupu konsolidace a stability, jak z předloženého rozpočtu je zřejmo. (Potlesk.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Petrovický. Uděluji mu slovo.

Posl. Petrovický: Slavná sněmovno! Všechny příjmy státní jsou čerpány z podnikání. Je to velká část výsledku práce rukou a ducha v živnostech, obchodu, průmyslu i zemědělství. Nejvíce na potřeby státní přispívají živnosti a průmysl. Je tedy povinností státu a zejména příslušných hospodářských ministerstev, aby také podnikání živnostenské ve všech směrech podporovaly.

Přehlédneme-li činnost v posledních rocích ministerstva průmyslu, obchodu a živností, tu setkáváme se s potěšitelnými výsledky. Živnostnictvo volalo dlouho, aby pro některé živnosti u nás byl zaveden ještě průkaz způsobilosti. Po převratu byly četné hlasy zejména ze stran socialistických po odstranění průkazu způsobilosti živnostenské a zavedení postupné volnosti. Ještě dlouho to bude trvati, nežli bude možno u nás pomýšleti třebas na t. zv. velký průkaz, který již před válkou byl zaveden v Německu. Ten má základ v tom, že živnostník, který chce zaměstnávati učně, musí vykázati se nejenom průkazem způsobilosti, nýbrž i zkouškou mistrovskou. Podrobuje se takovýto živnostník vlastně dvěma zkouškám, a to po vyučení jako pomocník zkoušce tovaryšské a potom jako osamostatnělý živnostník zkoušce mistrovské. U nás zatím máme zavedenou zkoušku tovaryšskou, pro kterou vydána jsou zvláštní pravidla. Bohužel, že ne všude jsou tak dodržována, aby výsledek tovaryšských zkoušek byl všeobecně dobrým.

Z uvedených důvodů i všeobecně hospodářských vyplývá, že průkaz způsobilosti v řemeslech je základní podporou jejich hospodářství. Tak uskutečnil se r. 1926 průkaz způsobilosti pro živnost fotografickou, cementářskou a dlouho připravovaný průkaz způsobilosti v hostinství. Byly to iniciativní návrhy poslaneckého klubu národně demokratického, jenž chránil průkaz způsobilosti v živnostech od začátku naší samostatnosti až do dnešní doby, do které spadá uzákonění průkazu způsobilosti ve zmíněných živnostech.

Stejně byla korunována zdarem naše snaha a práce, by zprostředkovatelé koupě a prodeje realit byli zařazeni do živnostenského řádu. To se stalo skutkem a nyní tvoří se nová gremia příslušníků zmíněného stavu. Ještě není splněn požadavek mlynářů a výrobců lihovin, jejichž organisace dožadují se stejně zavedení průkazu způsobilosti.

Dalším velkým zákonem pro živnostnictvo, obchodnictvo a průmysl je zákon proti nekalé v soutěži. Byli to příslušníci strany nár. demokratické, kteří jako členové ve Státní živnostenské radě domáhali se uskutečnění tohoto zákona. První osnovu, dal vypracovati tehdejší ministr obchodu inž. Lad. Novák, kterou předložil organisacím živnostenským a obchodnickým vyššího řádu, obchodním a živnostenským komorám, zemským živnostenským radám a Státní živnostenské radě. Jelikož dobrozdání těchto institucí bylo odlišné a vyslovilo s osnovou nespokojenost, dal zmíněný ministr osnovu přepracovati, jež byla potom předložena r. 1926 nynějším ministrem obchodu dr Peroutkou znovu zmíněným institucím k posouzení. Byla konečně v plenu sněmovny schválena, když byla projednána před tím v subkomitétu, utvořeném ze členů živnostenského a ústavně-právního výboru. Nyní vypracována jsou již prováděcí nařízení k tomuto zákonu, jehož aktivita nastane v lednu budoucího roku. Velmi důležitým pro naše obchodnictvo a živnostnictvo je uskutečnění zákona o podomním obchodu. Je to vládní návrh vydaný za ministra inž. Lad. Nováka a projednaný za ministra dr Peroutky.

Dalekosáhlým a velkým úkolem ministerstva obchodu je chystaná reforma živnostenského řádu. Kdo zná celou tuto rozsáhlou materii, kdo měl příležitost nahlédnouti do celého chystaného díla, při čemž bude několik roků trvati, nežli dohodnou se o živnostenské oprávnění jednotlivé živnosti mezi sebou, nežli vyrovnají se diference mezi živnostmi a průmyslem a nežli budou také projednány zájmy a otázky učednické a pomocnické zasahující do reformy živnostenského řádu, ten jistě mi přizná, že ani za pět roků tato reforma nebude provedena. Dnes již setkáváme se s obtížemi, a to hodně velkými, když se jedná o určení hranic jednotlivých živnostenských oprávnění. V poslední době samotné ministerstvo obchodu svolalo několik porad, jako zámečníků, truhlářů a lakýrníků, aby zástupci těchto řemesel a jich odborných organisací vyjasnili si navzájem, jak a kam daleko sahá jejich živnostenské oprávnění, aby určili jeho hranice a nastal konec neoprávněnému zasahování jedné živnosti do druhé. A jaké těžkosti vyplývají právě z nejasnosti těchto živnostensko-právních poměrů, kterážto nejasnost je nejvíce patrna v samotném §u 37 živn. řádu! Tento paragraf nejenom si vykládají velmi často špatně samotní živnostníci mezi sebou a vůči sobě, nýbrž využívají či lépe řečeno zneužívají tohoto paragrafu i průmyslové závody. Je snad již velká sbírka dobrozdání o tomto §u 37, vydaných nadřízenými úřady živnostenskými a živnostenskými institucemi jak ze starého v Rakouska, tak i z nové doby. § 37 říká: "Každý živnostník má právo spojiti veškeré práce, jichž třeba jest, aby úplně zhotovil výrobky své, a jest oprávněn míti k tomu konci potřebné pomocníky také jiných živností. Pomocníky, pokud jde o živnosti řemeslné nebo takové živnosti koncesované, k jejichž nastoupení zvláštní způsobilost se vyhledává, nerozumějí se učedníci příslušných jiných živností.

Živnostníci mají taktéž právo, aby si sami v dobrém stavu udržovali svá zařízení závodová, stroje, náčiní a jinaké pomůcky provozovací jakož i aby pro potřebu vlastního svého podniku zhotovovali si obvyklé v obchodě pomůcky, které slouží tržebnímu odbytu jejich výrobků (bednění, obaly a pod.)."

Znění tohoto paragrafu je hodně nejasné. Proto často zavádělo a zavádí samostatné živnostníky, kteří špatným výkladem tohoto paragrafu zasahují jako příslušníci jednoho řemesla do oprávnění druhého řemesla. Z toho ovšem vznikalo nedorozumění a nepřátelství, které vyvolává zlou krev mezi živnostenskými zájemníky. Tak se děje, že jeden poškozuje druhého a často vystupuje nevraživě jeden proti druhému. Tento paragraf by měl býti z uvedených důvodů upraven co nejdříve a nemělo by se čekati s ním až do doby, kdy budou vykonány všecky přípravné velké a těžké práce pro reformu živnostenského řádu. Je nutno právě tímto paragrafem zabývati se jak živnostenským pracovníkům, tak zejména nadřízeným úřadům a zvláště ministerstvu obchodu. Jsou některé živnosti, na př. bednáři, koláři, kováři, lakýrníci, kteří citelně jsou praxí a výkladem zmíněného paragrafu poškozováni, ano dokonce jako bednáři nadobro existenčně ohroženi. Také i výklad §u 37 u nejvyššího soudu není vždy správným. Tak rozhodl nejvyšší správní soud č. j. 11.459 z r. 1924, oproti živnosti kolářské a kovářské, jichž pomocníků může užívati velkostatkář aneb obchodní zasilatel. Výslovně bylo již rozhodnuto r. 1905, kteréžto rozhodnutí je obsaženo ve Sbírce Budwińského čís. 3491, podle kterého výhoda §u 37 nepřísluší činnostem, vyňatým ze živnostenského řádu. Tenkráte jednalo se o vydavatelství časopisu a bylo rozhodnuto, že toto nemůže si tisknout časopis bez zvláštního oprávnění. Zemědělství rovněž nepatří k živnostenskému podnikání, tudíž na něho nevztahuje se § 37, odst. 2 živn. řádu, jakoby potřebovalo k dohotovení, tedy k uzrání obilí, řípy, brambor a jiných zemědělských plodin kolářského nebo kovářského dělníka, jehož používá k opravě vozů, event. výrobě zcela nových dopravních prostředků aneb jejich částí. Rovněž nutno uvážiti, že § 37 nemá rovněž žádného vztahu k činnosti obchodní, ke které náleží obchodní zasilatelství, jemuž nejvyšší správní dvůr rovněž r. 1924 přiznal ve svém nálezu oprávnění zaměstnávati dělníky kolářské a kovářské. Jaké velké škody vznikly ze zmíněných nálezů nejvyššího správního soudu uvedeným živnostem, nelze ani vylíčiti. Tak mnohý kolář a kovář, který pracoval dříve pro dvůr anebo obchodního zasilatele, ztratil úplnou existenci.

Avšak § 37 je také využíván ostatními průmyslovými závody jako cukrovary, lihovary, cihelnami, strojírnami atd., jež mimo vlastní dělnictvo, jež pracuje na předmětech jimi vyráběných, zaměstnávají ještě dělníky kolářské, kovářské, zednické a j. Je třeba velmi jasně § 37 stylisovati asi v tom směru, že tovární podniky mají právo zaměstnávati všecky dělníky, kterých je třeba k dohotovení a vyhotovení celého díla, celého předmětu továrnou vyráběného. Ovšem je také třeba provésti u nás revisi, které podniky jsou opravdu továrnou. Ve starém Rakousku měli jsme určité značky ku posouzení továrního podniku. Tovární podnik měl míti nejméně 20 dělníků, kteří pracovali v dělbě práce a zařízením strojovým. Myslím, že tyto zevní značky pro posouzení továrního podniku trvají ještě podnes. Avšak nejsou příslušnými úřady kontrolovány. Dnes firmuje podnik, ve kterém třebas jsou zaměstnáni pouze 3 nebo o několik více dělníků, jako továrna. Tím ovšem mate odběratele.

Mohl bych dlouho ještě líčiti, jak § 37 dnes tísní a ubíjí živnostnictvo a jak je nutná a nevyhnutelná náprava. Proto apeluji na ministerstvo obchodu, aby intensivně pokračovalo v započatých poradách o tomto §u 37 a co nejdříve dospělo tak daleko, aby mohl býti podán zvláštní vládní návrh na úpravu tohoto §u 37 živn. řádu, a to o hodně dříve, nežli dojde ku konečné práci o reformě živnostenského řádu. Ještě jedna velmi významná věc měla by býti rozřešena pro živnostnictvo, nežli dojde k definitivní úpravě celého živnostenského řádu, a to je povinné budování a zřizování odborných společenstev a povinné členství odborných společenstev k odborným organisacím vyššího řádu. Nejsem přítelem překotného řešení otázek, které ve svých důsledcích mohou míti dalekosáhlé účinky dobré nebo zlé. Toho zlého jsme byli po převratě v našem státě často svědky, kdy bolestně a někdy i bezmocně jsme byli nuceni přihlížeti, jak místo kupředu, nahoru, zabředáme a upadáme. A nejvíce těchto běd a útrap zažil živnostenský stav. Pod slovy "živnostenský stav" rozumím nejenom řemesla, avšak také obchod. Vždyť obchod je také živností.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP