Čtvrtek 1. prosince 1927

"Venkov", porovnávající potřebu legalisovati politickou korupci v Československé republice jako v Anglii, má pravdu v tom, že v demokracii v Československé republice je velká spousta žhavých republikánských kobylek, které se potřebují nasytiti. Jest jistá věc, že také se nic nestane oněm námi obviněným komisařům přídělovým, poněvadž ti také velmi mnoho vědí. Stačilo by, aby ukázali prstem, a tak mnozí členové této poslanecké sněmovny museli by po vzoru Dubického zažádati o několikaměsíční dovolenou.

Republikánská strana propadla politické korupci - budiž odsouzena. Celá její minulost, počínajíc jmény Antal Zázvorka a Karel Prášek je založena na politickém kšeftaření, subvencích a pletichách. V československých poměrech mohla tím spíše svoji činnost rozšířiti. Také ji s úspěchem rozšířila, jak tu bylo prokázáno, zejména ve Státním pozemkovém úřadě.

Ale odpovědnost nepadá jenom na republikánskou stranu, která toto kšeftaření a politickou divočinu zavedla, nýbrž i na všechny strany, které jsou s ní ve vládním souručenství a za všechny tyto věci kolektivně odpovídají. Odpovědnost tu padá na německé agrárníky stejně jako na křesťanské sociály a na české lidovce.

Jak byla prováděna pozemková reforma v Československé republice? Na jakých zásadách se prováděla? Kdo dostal příděl, kolik a za jakou cenu? Kolik půdy dostali bývalí zaměstnanci, zejména zemědělští dělníci, lidé, kteří po 10letí mrvili panskou půdu svým a svých dětí potem, aby potom tu půdu dostali lidé, kteří mohli dáti provise na účely strany, která právě pozemkovou reformu nejvíce zprznila? Kdo dostal zbytkové statky, kde, v jaké míře a za jakou cenu?

Před chvíli mluvila tu pí. posl. Chlebounová o jakési politické morálce, (Smích komunistických poslanců.) o povznesení politické morálky, o tom, že prý je třeba stupňovati morálku. (Výkřiky komunistických poslanců.) Mám dojem, že presidium agrárního klubu poslalo do debaty pí. posl. Chlebounovou proto, poněvadž jí to poněkud lépe slušelo. Kdyby byl šel do debaty poslanec a mluvil o povznesení morálky, nebylo by mu to tak slušelo, poněvadž každý by to byl bral jako krvavou ironii. Paní posl. Chlebounová měla mluviti o povznesení a stupňování morálky, když byla ta bohatá žeň na příděl zbytkových statků.

Porovnáte-li Pozemkovým úřadem vyhozené číslice, srovnáváte-li je se skutečným stavem a s popřevratovými sliby, seznáte, jaký se tu stal velký švindl. Pozemková reforma je prý již v hrubých rysech skončena.

Pozemková reforma v Československé republice nebyla prováděna - jak o tom píše a mluví strana agrární - ze sociální nebo národohospodářské potřeby, nýbrž, jak generální parcelář dr Viškovský své doby agrárním akademikům přednášel, proto, aby se zabrzdil vývoj k proletářské revoluci. Tedy jenom strach z revoluce dohnal agrární demokracií se holedbající agrárníky, že přikročili k provedení pozemkové reformy. Jenom strach, aby pracující zemědělci nešli s dělníky a nedali se cestou sociální revoluce, aby po vzoru ruských bolševiků nevyvlastnili ve spolku s dělníky vyvlastňovatele, přiměl agrární buržoasii, že se odvážila zprostředkovati odprodej panské půdy.

R. 1919 v únoru ještě agrární "Venkov" pod vlivem ruské bolševické revoluce a pod vlivem dělnické třídy ve střední Evropě konfiskoval napořád panskou půdu a císařské statky a v redakci "Venkova" dosazovali rekonfiskační úřad, který měl odčiniti konfiskaci pobělohorskou. Za tři roky na to začala líheň na zbytkové statky, zemědělští dělníci na panských lánech pracující dostávali žebráckou hůl. Pozemková reforma, v popřevratových dnech slibovaná jako velké dílo sociální, zvrhla se na obrovské kupčení s lidem hladovícím po půdě a na velkou korupci politickou, jedinečnou toho druhu.

Pozemkový úřad, za tím účelem zvlášť zřízený a postavený na roveň ministerstvu, znamenal v praksi rozšíření državy agrární buržoasie. Do této své filiálky napěchovali statkáři a bohatí sedláci své synky, kteří si odtamtud vedle vysokého služného odnášejí výslužku po pěkném zbytkovém statku. Za takto vytvořené situace a v těchto poměrech mohli býti nejkrásnějšími zbytkovými statky a dvorci poděleni pokrevní přátelé poslanců a senátorů agrární strany. Jen tak mohlo vzniknouti na Slánsku hrabství Malypetrovické, jen tak mohla býti celá panství přiklepnuta ředitelům bank a ředitelům těžkého průmyslu. Jen tak byly celé dvorce přiklepnuty poslancům nebo senátorům republikánské nebo národně-demokratické strany. Jen tak ke jménům Bergmann, Špaček, Hucl, Vraný atd. přibyla jména poslanců a senátorů ze Slovenska, jako sen. Kornel Stodola, který dostal zbytkový statek z panství Karolyiho. Dr Kállay, býv. ministr, veřejný notář v Bratislavě, dostal z téhož panství zbytkový statek. (Výkřiky. Hluk.) Dr Vavro Šrobár, býv. ministr a senátor, dostal zbytkový statek, posl. Macek dostal velký zbytkový statek, a s nimi řada agrárních tajemníků a příbuzných agrárních politiků obdržela na Slovensku po zbytkovém statku.

Činnost a režim Státního pozemkového úřadu, to jest jedinečná činnost, která zůstane nejostudnější činností se vší tou korupcí a čachrářstvím v historii agrární reformy v Československé republice. (Výkřiky. - Místopředseda dr Buday zvoní.)

Předseda vlády, který je po zákonu odpověden za činnost Stát. pozemkového úřadu, řekl v rozpočtovém výboru, že jako předseda nechce se opírati o žádnou výsadu politickou a stavovskou. Ale celá činnost Státního pozemkového úřadu v pozemkové reformě je dokladem, že republikánská strana, lépe řečeno, jenom její menší část, to jest agrární buržoasie, má tu velkou výsadu stejně jako v zemědělských radách a proto má býti tato skutečnost zatemněna jalovým prohlášením premiera vlády.

Při provádění agrární reformy v Československé republice měli také určitou roli tak zv. domovinářští vůdcové, zejména poslanci a senátoři. Oni to vlastně byli, kdož vytlačili s domovinářskou pěchotou na zbytkové statky agrární buržoasii. Oni to byli, kteří utišovali na mnohých místech domovináře rebely, když se bouřili proti tvoření celých serií zbytkových statků a přidělování jich agrárním předákům. Namnoze byla to rebelie tak silná, v že si vynucovala dodatečné příděly. Jak ukazuje případ domovinářského posl. Dubického, srovnali to tito lidé se svým přesvědčením i se svým svědomím, že agitovali u drobných zemědělců s drobným přídělem a parcelací šmahem, zatím co potají pomáhali pěkně agrárním zbohatlíkům ke zbytkovým statkům. Jedni a titíž lidé konali intervenci v jedné a téže věci pro drobný příděl, aby v zápětí za zády domovinářů chodili intervenovati na prospěch zbytkařů. Domovinářští vůdcové Dubický, Sechtr a consortes venku na schůzích ladili tvář na parcelaci šmahem, vodili deputace na pozemkový úřad, sepisovali tam protokoly s úředníky, kteří na rozkaz agrární maffie přiklepávali zbytkové statky sedlákům a statkářům ve smíšeném území, že prý opominuli těmto statkářům dáti do podmínek klausuli, že svou usedlost přepustí pro drobný příděl, ačkoliv na druhé straně nestačili intervenovati ve prospěch těchto zbytkařů. Větší šarlatánství lze si sotva představiti. Uvádím visitky členů zákonodárného sboru a agrárních ministrů posílané dr Viškovskému, jako je na př. visitka: "Pan Josef Roubíček, Svatoňovice. Na rozkaz pana ministra Staňka." Prosím, co se skrývá za tím rozkazem pana ministra Staňka? Nevisí za tím také nějaký zbytkový statek? Nebo před chvílí zde mluvil pan zástupce živnostenské strany Otakar Hýbner, Všetaty-Přívory. Také jeden takový dokument. Píše panu presidentovi Viškovskému: "Vážený pane presidente! Doručitel tohoto lístku z Ovčár má k vám bolest, ve které jedině vy mu můžete pomoci. Je-li možno, pomozte mu, vzácný pane presidente."

Jinak ovšem to dělá Státní pozemkový úřad v případě, kdy jde o drobné přídělce. Mám zde případ, kde si stěžují občané obce Spytihněv na Moravě, že žádné zakročení ve prospěch jich, pokud se týká drobného přídělu, není zde možno. Říkají zde, že zástupce Pozemkového úřadu v Uherském Hradišti prohlásil, že v první řadě přicházejí v úvahu jedině domovináři a zase domovináři a teprve potom jiné skupiny.

Všechen onen materiál, který byl letošního roku snesen v rozpočtovém výboru o pozemkové reformě, dává nám komunistům satisfakci a za pravdu. Od prvých počátků provádění pozemkové reformy řekli jsme, že to všechno nemůže ani jinak skončiti než všeobecným bankrotem a velkou korupcí.

To úplatkářství při přidělování zbytkových statků, všechny ty podvody, švindle, rozhodování tajné agrární maffie, komu, kde a jak velkého zbytkového statku se dostane, úplatkářství některých přídělových komisařů, počítaje v to i případ posl. Dubického, nasvědčuje tomu, jak správně jsme hodnotili agrární reformu, když od prvých počátků jejího provádění voláme a bojujeme za revisi pozemkové reformy, zejména za revisi přídělu zbytkových statků. Bojovati a vynutiti si revisi přídělového řízení, zejména revisi přídělu zbytkových statků po všech těch aférách a po onom průkazním materiálu námi dosud sneseném není už pouze úkolem komunistické strany, nýbrž jest úkolem všech skutečně pracujících rolníků a dělníků bez rozdílu politického přesvědčení. Má-li míti tento boj za revisi pozemkové reformy úspěch, musí býti bojováno v jednotné frontě. Ministerstvo zemědělství, státní statky a lesy a obhospodařování státních lesů a statků, provádění pozemkové reformy firmou republikánské strany, subvenční činnost zemědělských rad, to všechno je typickým úkazem toho, jak se tato v strana dostala do objetí korupčních kleští, které už ji nepustí.

Ministerstvo zemědělství se svým rozpočtem je novým dokladem, že tato buržoasní vláda vůbec nemá, co by dala drobným zemědělcům. Tuto věc lze s hlediska drobných zemědělců oceniti na § 2 rozpočtu ministerstva zemědělství "Hospodářství polní a lesní" s celkovým preliminovaným obnosem 47,147.845 Kč. Po odečtení částky 4 mil. na ruskou pomocnou akci, 4 mil. na rekonstrukci družstevních lihovarů a po odečtení režie zemědělských rad 7,714.121 Kč zbývá pak na podporu rozsáhlé a rozmanité produkce zemědělské pouhých 32 mil. Kč. Tak na př. z této částky 32 mil. Kč na podporu bramborářství, tedy ponejvíce nejmenších a nejchudších zemědělců, je v rozpočtu 100,000 Kč. Na širokou produkci drůbežnictví, králikářství, včelařství a hedvábnictví 1,082.000 Kč. To jsou položky velmi hubené, žebrácké, naproti tomu chov koní vyžaduje podpory bezmála 24 mil. Kč. Tento stav charakterisuje dostatečně třídní tendenci rozpočtu ministerstva zemědělství. Celkem lze o státní politice zemědělské v souhrnu říci: Státní zemědělská politika je veskrze minimální. Přes to, že u moci jsou agrárníci obou národností, je vládní politika vzdálena toho, aby učinili něco pro drobné zemědělce. Jednou z hlavních příčin toho jest, že agrárníci, posíleni pozemkovou reformou a odbouráním průmyslu, začínají získávati cestou přes finanční kapitál stále větší vliv na průmysl, dále že vedoucí činitelé agrární strany jsou více zainteresováni na finančním a průmyslovém podnikání než na podnikání zemědělském.

Finanční a průmyslový kapitál, který se zmocnil špiček agrární strany, bude hnáti vedení strany do konfliktu s masou drobných zemědělců. Připravovaná lesní reforma stejně jako ministrem zemědělství ohlášený návrh zcelovacího zákona třídní rozdíly na vesnici ještě rozšíří.

Lesní reformou mají býti uspokojeni velcí statkáři a zemani, na které se při pozemkové reformě nedostalo. Starousedlíci vedle bankovních konsorcií a lesních družstev, za nimiž zase stojí banky, dovrší dílo zkázy, že na místě šumných hájů zbudou holé skály. Nedávno usnesený zákon č. 222 o zatímní ochraně lesů, v němž v §u 7 snižuje se trest za zpustošení lesů, vzniklé nemírným kácením, ze 6 na 3 měsíce a z 5 mil. Kč pokuty na 100.000 Kč pokuty, jest součástí přípravy pro to, co přijde.

Zcelovací zákon, kterým se má agrární buržoasii dostati do rukou bič na domkáře a chalupníky, zákon, jímž mají býti drobní zemědělci vydáni zpanštělým sedlákům na milost a nemilost, dosáhne opačného účinku.

Třídní rozpory, dnes už na venku velké, budou se ještě více přiostřovati. Venkovský lid již beztak chápe, že byl podváděn agrární buržoasií. Kapitál, který se zmocnil agrární strany, bude ji stále více a více svírati, až ji naposled rozloží tak, jako své doby rozložil městskou stranu mladočeskou na dvě skupiny.

Komunistické straně přináleží v tomto období úloha, aby rozkladný proces v agrární straně urychlila, aby pomáhala rozdvojiti vesnici. Úkolem našich soudruhů jest, aby rozdvojením vesnice na bohaté a chudé připravovali společenství dělníků a pracujících rolníků.

Netajíme se nijak tím, že při této práci na vesnici, při tom bolševickém odhalování agrární buržoasie budeme míti co činiti s "demokratickým" zařízením, státním návladnictvím, soudy atd. Ale to už jest údělem všech, kdož proráží a bojují za spravedlivou věc.

Celá nynější situace politická sama naznačuje, že dělnická třída je na řadě, aby spolu s pracujícími rolníky zmocnila se politické moci a dosadila vládu dělníků a rolníků. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším zaznačeným rečníkom je pán posl. Molík. Udeľujem mu slovo.

Posl. Molík: Slavná sněmovno! Zemědělci měli a mají životní zájem na tom, jak se hospodaří na vesnicích, v okresech, zemích a státu, a proto právem těší se z toho, že státní rozpočet na r. 1928, který je preliminován částkou 9.536,073.540 Kč, je aktivní a po stránce formální stabilisovaný.

Pokud jde o pozemkovou reformu, chtěl bych ještě upozorniti na některé otázky jednak v zájmu přídělců, jednak v zájmu lepší informace naší veřejnosti, která velmi často přijímá za bernou minci i notorické nepravdy o pozemkovém úřadě.

V rozpočtovém výboru jsme slyšeli, že přídělci, počítaje mezi ně i stát (ministerstvo zemědělství jako nabyvatele postátněné lesní půdy), jsou pozemkovému úřadu dlužni asi půl miliardy Kč. Správně bylo při tom konstatováno, že tím pozemková reforma dokazuje své sociální poslání, neboť poshovění částky ceny přídělové se přirozeně povoluje pouze nemajetným zemědělcům a bývalým bezzemkům.

Byla by v tom neupřímnost, kdyby přídělci na jedné straně používali výhody poshovění a na druhé straně snad vytýkali úřadu, že zaknihování přídělu postupuje pomalu. Poněvadž se provádí vklad vlastnického práva vždy pro všecky přídělce z jedné katastrální obce najednou, může jediný v placení liknavý přídělce zdržeti zaknihování pro celou obec. Takovíto liknavci v placení musí býti všemi prostředky k placení donuceni a mimo to mají i přídělci sami v rukou možnost urychleného zaknihování přídělu. Je pochopitelno, že pozemkový úřad v těch případech, kde zjistí skutečnou nedbalost přídělce stran zaplacení v přídělu, musí přikročiti k vymáhání nedoplatku, a to v nejzazším případě i cestou exekuční nebo odnětím přídělu. Každý uvědomělý zemědělec, který má zájem na řádné finanční rovnováze pozemkové reformy, uzná nutnost a oprávněnost tohoto postupu.

Slavná sněmovno! Vyjasnění potřebuje dále otázka t. zv. úroků ceny přídělové, které jsou předpisovány i za dobu, kdy přídělcům ještě tato cena nebyla známa. Mezi přídělci setkáváme se místy s názorem, že jsou to úroky z prodlení, jež snad pozemkový úřad požaduje od nich neprávem, poněvadž nemohli platiti, když neznali, kolik mají platiti. Ve skutečnosti nejde o žádné úroky z prodlení, nýbrž o náhradu za to, že jim byla odevzdána půda do užívání dříve, než ji zaplatili a zaplatiti mohli. Třeba si uvědomiti, že Státní pozemkový úřad je povinen úrokovati přejímací cenu ode dne, kdy od bývalého vlastníka půdu převezme. Dále je povinen ihned platiti veškeré fondovní přirážky, nésti svou režii a jiná břemena. K tomu musí míti úhradu a opatřuje si ji počítáním 5% úroku z ceny přídělové ode dne převzetí a předání půdy.

V těchto dnech bylo na pozemkový úřad s určité strany velmi ostře útočeno, poněvadž prý povoluje drobným přídělcům slevy z ceny přídělové. Viděla se v tom zase nějaká korupce a dělaly se z toho závěry proti úřadu, který byl v úvodníku koaliční strany nazván dokonce monstrem státního úřadu.

Věc se má zcela jinak a byla také v rozpočtovém výboru vlastně již zásadně vyložena: náhradový zákon vnesl do celého finančního hospodářství úřadu časovou nerovnováhu. Ponechal sice úřadu, aby stanovil cenu přídělovou, naproti tomu však podrobil řízení oceňovací a tedy stanovení ceny přejímací přezkoušení a rozvrhu soudnímu. Při tom náhradový zákon ustanovil poměrně dlouhé lhůty v řízení, takže konečné stanovení přejímací ceny se posunuje hodně daleko za dobu, kdy má býti placeno, jak se strany úřadu bývalým vlastníkům, tak se strany přídělců úřadu. Úřad musí tedy zpravidla stanoviti cenu přídělovou již tehdy, kdy mu ještě není známo soudní rozhodnutí o ceně přejímací, a v důsledku toho musí při stanovení přídělové ceny pamatovati také na event. ztráty z dlouho se vlekoucího soudního řízení o ceně, jakož i na event. ztráty ze sporů ostatních oprávněnců, které se vztahují k převzaté půdě.

Touto časovou nerovnováhou - prohlásil v rozpočtovém výboru president dr Voženílek - trpí ovšem také náhradová banka, poněvadž se jí přikazují úvěry pro přídělce dříve než náhradové pohledávky. Touto časovou nerovnováhou je však úřad také nucen, zejména v těch případech, když nebylo s vlastníkem dosaženo dohody o přejímací ceně, stanoviti přídělovou cenu tak, aby byl kryt i v případě, že cena přejímací, jak ji kalkuloval, bude soudem v řízení o námitkách vlastníka zvýšena. Úřad tím plní svou povinnost, neboť kdyby tohoto krytí neměl a přiděloval pak půdu levněji, než jí nabyl, byla by finanční rovnováha pozemkové reformy ohrožena. Když se ukáže, že této jisté reservy nepotřebuje, poněvadž mu ztráta nevzešla, může přídělové ceny proti původně kalkulovaným a případně i vyhlášeným dodatečně snížiti. Tak dochází ke slevám ceny přídělové. Je proto nutno s největším důrazem odmítnouti výtku, jakoby tyto slevy byly povolovány pod tlakem té neb oné politické strany a jen stoupencům oné strany. Jinak provádí se sleva přídělové ceny jen výjimečně.

Konečně chci se zmíniti o vážné otázce, jak regulovati další pohyb přídělové půdy. V rozpočtovém výboru slyšeli jsme hlavní zásady, které v duchu přídělového zákona vypracoval pozemkový úřad pro své orgány, pokud jde o udílení souhlasu k dalšímu prodeji, pronájmu a zadlužení nebo dělení přidělené půdy. Prohlašuji: Výsledek pozemkové reformy, nesmí býti pozemkovou spekulací s kterékoli strany. Na druhé straně však je velmi dobře znám individualismus našeho zemědělce, který věnuje půdě veškerou péči, když ví, že jest jeho a že jest jejím neomezeným vlastníkem. Proto je třeba, aby obmezení, uložená přídělcům stran vlastnické disposice, nebyla rozšiřována obsahově i časově nad nezbytnou míru. Instrukce, kterou v tom směru právě vydal pozemkový úřad, je proto zajímavým zjevem a prakse ukáže, do jaké míry bude lze všecky její body udržeti, zejména pokud jde o obmezení vlastníků drobného přídělu. V zásadě dlužno jen vítati, že se pozemkový úřad neomezuje na pouhé rozdělení půdy, nýbrž že i v duchu zákonů snaží se zabezpečiti a zajistiti, aby půda nebyla odcizena účelu, který byl přídělem sledován.

Slavná sněmovno! Pozemková reforma je největším sociálním dílem našeho státu - jak pravil náš pan president v den 28. října t. r. - a nedáme si na ni podle slov našeho pana předsedy vlády dr Švehly nikdy a nikým sáhnouti. Statisíce drobných zemědělců je vděčno za její provedení.

Přicházím k rozpočtu ministerstva zemědělství. Z letošního rozpočtu připadá na vydání ministerstva zemědělství 216,135.726 Kč a příjem tohoto ministerstva činí 15,841.990 Kč. Porovnáme-li tento obnos s obnosem jiných ministerstev, shledáme, že našemu zemědělství uděluje se ze státních prostředků jen nepatrná část přes to, že toto odvádí státní pokladně obrovské sumy na daních přímých a nepřímých. Uvádím toto jen proto, abych na pravou míru uvedl útoky oposice ať zde nebo v tisku, které byly proti nám zostřeny zvlášť v poslední době.

Slavná sněmovno! Provedení pozemkové reformy, kde akce přídělové bylo účastno 565.000 rodin, což representuje 23% všech osob aktivně činných v československém zemědělství, přeneslo i odpovědnost za výrobu zemědělskou na středního a malého zemědělce. Rozpočtové položky ministerstva zemědělství musí se přizpůsobovati k těmto novým poměrům, aby tak nedošlo k poruchám našeho národohospodářského života. Zapomíná se na význam zemědělské produkce pro konsum domácího obyvatelstva. Sociální význam výroby zemědělské nesmí býti přehlížen, neboť na této jsou 9/10 zúčastněni malozemědělci a domkáři, kteří jsou nuceni se svou rodinou od rána do noci tvrdě a mozolně pracovati. Hlavně jejich užitek z chovu hospodářského zvířectva je dosti často jejich nedostatečnou mzdou. Proto vřele vítáme snahu pana ministra zemědělství, že právě těmto položkám věnoval zvláštní pozornost a zvýšil položky na chov hovězího dobytka, vepřů, ovcí a koz na 5,470.000 Kč.

V chovu hovězího dobytka nutno věnovati největší péči odchovu a udržování vhodných plemeníků podle správných zásad plemenářských.

Při této příležitosti chci upozorniti na vážné nebezpečí chovu bravu vepřového, který je nejriskantnějším odvětvím naší zemědělské prvovýroby rolnictva a malozemědělců. Jsou to hlavně nemoci červenka a mor, kteréžto nemoce jsou nám presentovány dovozem vepřů z ciziny, jak nám dokazuje statistika okresních zvěrolékařů. Je třeba, aby zákon o zvířecích nákazách byl přesně dodržován. Je to v zájmu sociálně nejslabších zemědělců.

Důležitou otázkou v našem zemědělství jest otázka mlékařství a užitková kontrola chlévní, na které je v rozpočtu ministerstva zemědělství pamatováno částkou 5,250.000 Kč. Prostředků těchto budiž použito k zavedení intensivního chovu domácího zvířectva, k docílení účelného krmení a dojivosti. Až zemědělci sami poznají z akcí těchto svůj hospodářský prospěch, jistě rádi ze svých vlastních prostředků pomohou tento důležitý národohospodářský problém řešiti. Je proto nutno, aby kontrola chlévní byla na všechny chovatelské okresy rozšířena a státem podporována. Tím počne se řešiti velký problém správného a účelného krmení hospodářských zvířat. Naše mlékařství, zvláště na jižní Moravě, octlo se v poslední době v těžké krisi. Jeho odbytiště Vídeň byla mu vzhledem k vysokým celním tarifům vídeňským zavřena.

Zvýšená produkce mléka omezuje jeho uplatnění ve velkých konsumních střediscích a tak je tato tak důležitá produkce velice ohrožena. Jest třeba otázku tuto řešiti ať už založením velkých másláren, či jiným průmyslovým zpracováním mléka. Rovněž nutno oceniti zvýšení položky 27, "Zemědělské strojnictví a stavitelství", jejíž dotace činí 3,370.000 Kč. Tím umožní se našim malým zemědělcům podpora na zakoupení hospodářských strojů k dokonalému zvýšení výroby, přípravě osiva a ulehčení hospodářských prací. Peníz tento, věnovaný potřebným zemědělcům, padne jistě na půdu úrodnou, umožní racionelní hospodářství a podepře tak platební schopnost našich pod tíhou daňovou klesajících zemědělců.

Vřele vítáme úmysl pana ministra zemědělství, který hodlá po způsobu švýcarském zavésti v každé zemi stavební poradny, která budou zhotovovati projekty vzorných hospodářských budov, udíleti rady při volbě materiálu, kontrolu rozpočtu atd. Podpory ke stavbě pícních a obilních sil, komor, hnojišť, přinesou v našem zemědělství mnoho dobra a dosti často bude zemědělec včas upozorněn při stavbě na účelné a levné zařízení ve svém hospodářství.

Položka 26 rozpočtu ministerstva zemědělství oceňuje význam rybářství, drůbežnictví, králikářství, včelařství a hedvábnictví tím, že na její povznesení pamatuje se částkou 1,082.000 Kč. Podpora tato přichází k dobru produkčním odvětvím méně majetným, aby si mohli zlepšiti a opatřiti dobrý chovný materiál. Zvláště včelařství, které je v naší zemi pokročilé, potřebuje nutné podpory; poslední nepříznivá snůšková léta zdecimovala naše včelaře tak, že tito počali svá včelstva rapidně omezovati. Naše včelaře nutno chrániti i tím, aby prodejem cizího méně cenného medu nebyli poškozováni.

Položka věnovaná našemu ovocnictví, zahradnictví a zelinářství 380.000 Kč je velmi nízká a bude nutno tuto položku pro příště zvýšiti, aby tak akce zvelebovací netrpěly nedostatkem finanční podpory. Zvláště je třeba propagace vhodných odrůd pro různé kraje naší republiky, lepší třídění a balení ovoce za účelem zachování ovoce a lepšího jeho zpeněžení.

Pokud se týče podpory na výrobu rostlinnou, nelze tvrditi, že by položka 235.000 Kč na toto věnovaná mohla vésti k pronikavějším úspěchům, dosáhnouti cíle soběstačnosti ve výrobě rostlinné.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP