Čtvrtek 1. prosince 1927

Velectění, my jsme se živnostenskými zákony a řády dosud za ta léta, co máme svůj stát, velmi málo obírali. Pravda, ministerstvo obchodu připravuje velikou reformu živnostenského řádu, pracuje se již na ní několik let. Víme, že i když uděláme dobře tyto řády, když skutečně všichni přiložíme ruku k dílu, aby to bylo dílo dokonalé, přece nám ještě nebude úplně vyhovovati, nezačneme-li budovati od začátku na našich závazných odborových organisacích. Musíme vybudovati naše ochranné korporace živnostenské trochu jinak, než jsme je převzali z bývalého Rakouska. Před 2 nebo 3 lety už bývalý ministr obchodu p. inž. Novák připravoval zvláštní vládní návrh a mnozí z nás zúčastnili jsme se těchto prací, kde celá struktura, pokud to jen kde možno bylo, měla býti vybudována na našich živnostenských společenstvech, tedy ponejvíce odborových, a z těchto společenstev měly se vytvořiti závazné odborové svazy okresní, případně zemské tak, aby tento nový útvar měl právo rozhodovati také na místech kompetentních - v ústředních našich organisacích ochranných, ať jsou to zemské živnostenské rady nebo státní rada živnostenská či obchodní a živnostenské komory - aby tyto sbory byly přímými mluvčími za náš stav řemeslnicko-živnostenský. Bohužel, že tato otázka úplně usnula a my stále jen živoříme tím způsobem, jak jsme na to byli zvyklí z dob rakouských a velmi pomalu budujeme ochranné zákony ve prospěch stavu živnostenského.

Velectění, dělali jsme letošního roku reformu správy, zákon o zjednodušení našeho hospodaření na našem státním statku; odstranili jsme dvojí kolej. Dělali jsme to proto, aby celé vedení našeho hospodářství bylo snazší a lacinější, poněvadž jsme uznali, že takový stát, jako je náš, nepříliš veliký, potřebuje docela jiného způsobu hospodaření. Upozorňuji s tohoto místa zvláště přítomného p. ministra obchodu, že jsme měli také právě při dělání tohoto nového zákona pamatovati i na důležitý střední stav řemeslnicko-živnostenský. Máme i my v ústředních ochranných organisacích živnostenských dvojí kolej a nikoho nenapadne, že se má odstraniti. Máme Zemské rady živnostenské, máme Zvelebovací ústavy a máme obchodní a živnostenské komory. Tyto naše ochranné korporace patří pod ministerstvo obchodu. Což nelze, aby se jednou tato věc řádně vyřešila, aby zde nebyla dvojí vydání, aby agenda těchto korporací jako příprava pro zákonodárnou práci atd. byla zjednodušena, aby se rychleji a snadněji postupovalo? To by přece nebylo tak těžké.

Letošního roku v rozpočtu ministerstva obchodu je zvýšena položka pro zvelebování živností. Dlouho jsme se namáhali, aby sněmovna uznala, že je nutno dávati větší příděly pro stav živnostenský tomuto ministerstvu a teprve letos se podařilo ministru obchodu, že prosadil větší položku pro zvelebování živností. Ale nic by nám nepomohlo zvýšení této položky, kdyby se jí nepoužilo tak, jak živnostnictvo naše má na zřeteli. Co jsou nám platné zájezdy do ciziny, co jsou nám platné různé vzdělávací přednášky, kursy - někdy se dělá kurs tak, jen aby se kurs dělal, známe to velmi dobře a nebudu to s tohoto místa kritisovati - když živnostnictvo však velmi málo z toho má. Jsem toho mínění, že peněz daleko lépe by se využilo, kdyby zvláště v městech stavěly se dílny a provozovny pro různá řemesla. O ty je veliká bída v městech a proto by se mělo těchto peněz použíti k tomu, aby mohli živnostníci přímo využíti všech moderních prostředků výrobních, zvláště elektřiny, aby byli soutěže schopni. Tam by byly velmi účelně peníze uloženy tímto naším ochranným ministerstvem obchodu.

Otázka tato řešiti se jednou musí. Když se vydalo a vydává tolik milionů peněz na úroky a anuity pro domy a domky stavěné se státní zárukou, byl by čas, aby otázkou touto pro posílení stavu živnostenského bylo hnuto, a aby po této stránce začalo ministerstvo obchodu vážně pracovati.

Živnostnictvu lze také pomoci ještě jiným způsobem. Na př. vezměme úrazové pojištění. Je zapotřebí, aby toto úrazové pojištění jedenkráte bylo zreformováno. Mnozí živnostníci mají také strojovou výrobu, ale když nemají celý rok práci pro stroje, obrábění, odhlásí strojovou výrobu, poněvadž dnešní systém, jak se provádí, je tak krutý k malému provozovateli, když má míti pojištěny veškeré zaměstnance u úrazové pojišťovny, i ty, kteří nejsou v místnosti, kde stroje jsou postaveny, že, když pak ročně sčítá položku, kolik musí vydati do úrazové pojišťovny, raději se plahočí starým způsobem a řekne: nemohu tolik zakalkulovati do režie, kolik musím platiti na pojištění a raději budu pracovati ručně. To znemožňuje mnohým nadaným, schopným, poctivým výrobcům, aby rozšířili svoji provozovnu, aby byli skutečně silni a mohli soutěžiti.

Máme zde další věc, která se musí také jedenkráte rozřešiti pro posílení našich drobných výrobců, a to jsou naše dodávky státní a dodávky pro různé ústavy, úřady atd.

My jsme, vážení pánové, r. 1920 dostali nařízení vládní, týkající se zadávání státních dodávek a prací. V §u 2 tohoto nařízení stojí, že toto nařízení nevztahuje se na dodávky pro malé výrobce. A mnozí z dřívějšího našeho Národního shromáždění se pamatujete, že jsme si tenkráte vymohli, kolik procent má připadnouti z těch veřejných dodávek našim drobným výrobcům. Není to v nařízení řečeno, je to jen v resoluci, a částečně se to praktikuje, ale také se klíč tento mnohými našimi ministerstvy a úřady nedodržuje. Ale když v nařízení z r. 1920 stojí, že se tento řád nevztahuje na drobného výrobce, musíme si jedenkráte uvědomiti, že musí býti vydáno ještě něco jiného k tomuto řádu, totiž jakým způsobem se budou dodávky udělovati malým výrobcům. My v zadávání státních dodávek máme úplný chaos. Já, jako poslanec, jsem pevně o tom přesvědčen, že některá ministerstva již rozdělují různé práce proti tomuto ustanovení vládního nařízení. Svou vlastní jakousi cestičku si vyšlapaly, ale tato cesta není správna. Musíme míti nějaké prováděcí nařízení, kde bude jasně řečeno, jakým způsobem drobným výrobcům a živnostenským družstvům se bude zadávati práce. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)

Dám příklad z ministerstva pošt. Ministerstvo toto má různé dodávky. Má také dodávku konfekce. Ministerstvo obstará si veřejnou soutěží podle tohoto nařízení veškerý potřebný materiál k této výrobě, a nyní vypíše veřejnou soutěž na dodávku práce. Pro nabízeče zůstává k soutěži jen čistá mzda. A prosím, i na tu pouhou mzdu vypisuje ministerstvo pošt veřejnou soutěž. Tak se to jistě nemyslelo, když se r. 1920 vydávalo nařízení o soutěži, že živnostníci se budou navzájem ubíjeti a že se budou rváti hlava nehlava, jenom o čistou mzdu. Když už ministerstvo všechno nakupuje a zadává výrobcům jenom za mzdu, pročpak s dorozuměním ministerstva obchodu a soc. péče nestanoví pevnou mzdu za práci, proč nezadává distribucí, proč na holou mzdu vypisuje ještě veřejnou soutěž?

Máme dále nabídky pro nár. obranu. Ministerstvo nár. obrany má různé potřeby. Některé práce postoupilo ministerstvu obchodu, které je rozděluje distribucí za pevně stanovené ceny. Ministerstvo soc. péče ustanovilo nařízením po obapolné domluvě zaměstnavatelů s dělníky pevné pracovní mzdy a pro podnikatele se ustanovil 10%ní přídavek na režii k vyřízení této objednávky. To je úplně správná cesta. Když dodavatel přijme veškeré materiálie a pracuje jenom za mzdu, ať se tato mzda stanoví pevně. Ale ministerstvo nár. obrany všeho toho nedodržuje. Měli jsme letošního roku na jaře příležitost posouditi, jakým způsobem se zachovávají tyto řády a jak se zachovává ustanovení o mzdě dělnické, které bylo vydáno ministerstvem soc. péče. Vypsala se dodávka prádla. Naši maloživnostenští podnikatelé, družstva i silnější jednotlivci zúčastnili se této nabídky. Byli schopni soutěže s průmyslovými podniky, ale přece ještě referenti min. nár. obrany povolali si soutěžitele k sobě a řekli mu: Chceš-li tuto práci dostat, musíš slevit tolik a tolik, potom ti teprve můžeme práci dáti. Jako zástupcové živnostenských družstev jsme se proti tomu ohradili, tvrdíce, že cena je tak přesně vykalkulována, že v ní vůbec není položka zisková, nýbrž jenom nejnutnější položka režiová. Když při 14 Kč předmětu žádalo ministerstvo nár. obrany ještě slevu 1·50 Kč až 2 Kč, řekli jsme: Z čeho se to má dosaditi, když máme mzdu za tento předmět přesně stanovenou a ta se musí dodržet, jinak máme pohroženo, že se práce odejme podnikateli, který nedodržuje dělnickou mzdu.

Družstva a jednotlivci práci převzali, ale musili věc obejíti jinou cestou, jíti k nadřízenému úřadu živnostenskému, a ohlásiti prohlášení členstva opatřené podpisy, že dobrovolně se zříkají zákonné mzdy, poněvadž by jinak tuto práci nemohli přijmout a ani by ji nedodrželi. To jsou takové poruchy a nedostatky, které nás poškozují a my se nemůžeme nikde dovolat nápravy. Když již zadávací řády byly r. 1920 vydávány, proč nebylo dosud vydáno nařízení, jakým způsobem se bude povolovat nebo zadávat práce pro živnostníka, pro živnostenské naše podniky?

Dalo by se mnoho mluviti o této kapitole, ale mám čas přesně vyměřený, a nemohu se tím déle zdržovat.

Jest zde ještě další naléhavý požadavek. Třeba se o tom ve sněmovně nemluví, my jako strana lidová se zde nestydíme prohlásiti, že se musí v brzké době aktivovati sociální pojištění pro samostatné. Nemůžeme stále otázku tuto oddalovat. Máme zákon hotový a veřejně zde prohlašuji, poněvadž jsem zákon s sebou dělal, že jsou tam různé nedostatky, které se musí ještě před aktivováním upravovat, neboť tím, že skutečně zákon tento prakticky neprovádíme, ucházejí nám spousty lidí do tábora druhého, kde již ochranné toto pojištění mají a říkají: Co z toho mám? Pracuji právě tak jako ten dělník a přece nemám žádného zajištění pro stáří a neschopnost k práci. Raději nebudu přihlašovat samostatnou živnost, abych si udržel toto pojištění a byl kryt pro všechny možné případy neštěstí. Nesmíme s touto otázkou otálet, záleží-li nám na tom, abychom náš živnostenský stav posílili a nerozšiřovali ještě zástupy lidu vyděděného, t. zv. proletářů.

Popelkou jest naše odborné živnostenské školství, tak jak se probíjí v našem vlastním státě. Byl jsem několik roků členem takového školního výboru odborné školy. Když jsme jednali o rozpočtu na tuto školu, když jsme musili shánět po stovkách příspěvky na vydržování této živnostenské školy, bylo člověku až trapno, že se musíme podobným způsobem dožadovat pomoci s míst, kterým má přece záležeti na tom, aby školství odpovídalo duchu doby.

Vždyť nemůžeme se stále tak ukrčovat, máme-li soutěžiti, máme-li skutečně býti těmi činiteli ve státě, kterých si stát žádá. Musíme míti patřičné vzdělání a k tomu patřičnému vzdělání musí nám skutečně vláda podati pomocnou ruku a ne, abychom my sami tímto způsobem se vydržovali a probíjeli. To se přece jen nesrovnává s dnešní dobou. S tohoto místa již tolikráte veřejně se kritisovalo, že máme nadbytek škol středních, tolik studovaného našeho proletariátu, že nevíme, kam ho umístiti, že tito lidé nabízejí pracovní sílu laciněji, že se chtějí skutečně do místa dostati a tím právě navzájem se ubíjejí. Při tom se přehlíží, že odborné školství nemáme vůbec vybudováno, aby lid se mohl vzdělávati odborně a ne aby nám chodil jen na střední a vysoké školy. To je porucha a nepřestaneme volati po nápravě. Zvláště mám apel na p. ministra obchodu, aby již jedenkráte začalo se pracovati, aby naše odborné školství bylo na výši doby, aby naši odborní učitelé měli tam zajištěný výdělek. Tato otázka vyžaduje vyřešení správného, a příštipkaření, které nevyhovuje dnešní době a je skutečně až pokořující pro tak důležitý stav, musí býti odstraněno.

My jsme si nemohli pomoci rozšířením našich řad takovým způsobem, jako naši zemědělci, kterým však nezávidíme. Pro posílení středního stavu zemědělského udělali jsme dobrý zákon, vzali jsme půdu velkostatkářům a dali ji do vlastnictví drobným lidem, abychom je posílili a rozšířili zástupy samostatných.

Velectění, nechci kritisovati. Mohlo snad býti poděleno daleko více, snad ještě tisíce menších domkářů a bezzemků pracujících při dvorech, kteří ovládají dobře zemědělskou práci a mohli se osamostatniti, a nemusely se snad dělat různé zbytečné zbytkové statky. Ale to je kapitola další. Říkám, že tento zákon pro střední stav zemědělský se udělal pro posílení řad samostatných. My tímto způsobem nic rekvirovati nemůžeme, ale máme plné právo dožadovati se od naší vlády, od našich zájmových ministerstev, aby také jedenkráte pro stav velice důležitý i pro stát byly dány takové řády a takový způsob ochrany, aby skutečně ti, kteří tímto způsobem se živí, viděli, že je zde dobrá vůle a že se začíná pracovati plodně a správně pro záchranu celého stavu.

Tyto potřebné, pro zvelebení a záchranu stavu živnostenského velice nutné požadavky, přednesl jsem proto, abych upozornil ostatní strany, které také sdružují a organisují živnostníky ve svých řadách, abychom solidárně věci této se ujali a upozornili naši slavnou vládu na naléhavost, aby jedenkráte s otázkou touto se již hnulo. Lidová strana není stranou čistě třídní, nehájí tedy zájem jen jedné vrstvy společenské, má v programu ujímati se všech lidí sociálně slabých. My tuto pomocnou ruku všem nabízíme k řešení těchto důležitých otázek. (Potlesk.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším zaznačeným rečníkom je pán posl. Chlouba. Udeľujem mu slovo.

Posl. Chlouba: Porovnáme-li státní rozpočet na r. 1928 předložený - rozpočet jubilejní - s rozpočty let předcházejících, rozpočty Československé republiky s rozpočty bývalé monarchie, seznáváme, že se nic nezměnilo. Nezměnilo se proto nic, poněvadž celý státní stroj zůstal týž. Republika má tentýž stroj, jako měla monarchie. Jestliže se něco měnilo nebo změnilo, pak se měnila pouze klika u toho stroje.

Proto také rozdíl mezi námi komunisty a loyální socialistickou oposicí spočívá v tom, že my útočíme na celý stroj, na celý jeho mechanismus, kdežto oni útočí pouze na tu kliku. Vyměniti kliku neznamená nic, úplně nic, neboť stroj zůstává.

Dnešní celý státní aparát pro vládnoucí buržoasii je stavěn zrovna tak, jako byl feudální stát stavěn své doby pro velkostatkáře.

A jestliže se jedná o to, aby také komunisté byli vládní, aby byli patrioty, jak to řekl soudr. Lenin o ruských bolševicích, že oni se stali patrioty od října r. 1917, pak musíme nejprve tento stroj, na výrobky kapitalistické zařízený, rozbíti, a vytvořiti si úplně nový stroj, a to takový, který by sloužil dělníkům a pracujícím rolníkům. To znamená pak asi tolik, že dělníci ve svazku s pracujícími rolníky sami stanou se tím státním strojem, že totiž jejich organisace, obepínající stát, budou jedno a totéž. Teprve v takovém případě je možna kontrola výroby a teprve pak si může lid skutečně sám hospodařiti.

Že tomu není v kapitalistickém světě, že tomu není v Československé republice, to proto, že zde státní stroj je věc sama pro sebe, stroj, který může velmi dobře žít i bez parlamentu. Vláda, která je zevním výrazem a obsluhovačem tohoto stroje, předkládá tu plány a výkazy takové - a jedním takovým výkazem jest státní rozpočet - že parlament do vlastního hospodářství ani zasahovati nemůže. Že tomu tak je, nasvědčuje ta skutečnost, že se státní rozpočty nemění v percentuelním vydání, že položky - až na položky určené na mocenský aparát, které se zvětšují - se nemění, i když se vlády měnily. Proto každá vláda, která tohoto aparátu používá, je třídní, musí býti třídní, a to i tehdy, když to různě maskuje a zahaluje.

Zákony pro lid dělané, jako osmihodinová doba pracovní, protilichevní zákon, zákony o pozemkové reformě, jsou dělány a prováděny velmi špatně, zato zákony dělané pro buržoasii jsou dělány a prováděny velmi dobře.

Vtažení socialistů do buržoasních koalicí v mezinárodním měřítku lze si vysvětliti tím, že dělnická třída bez naočkování její části státotvorným serem byla zvláště po světové válce velmi nebezpečná státnímu buržoasnímu stroji. A poněvadž finanční kapitál a těžký průmysl potřebuje mnohem širší a jinou základnu, než byl úzký rámec všenárodní koalice s malými skupinami rozloženými v českém, i německém táboře, srazil českou i německou buržoasii dohromady a vytvořil černozelenou koalici, do jejíhož čela postavil české a německé agrárníky. Bankéři, ředitelé akciových společností těžkého průmyslu, považují rolníky za zálohu proti revoluci nepřátelského tábora a své naděje vkládají do konservativního charakteru rolnictva. Banky, těžký průmysl, potřebují kooperaci, mezinárodní spojitost, dohodu a klid a proto z této potřeby vznikla dnešní buržoasní černozelená koalice. Ne nadarmo vtaženy byly špičky republikánské strany do správních rad bank a těžkého průmyslu, ne nadarmo přišli tu ke slovu ředitelé těchto bank v těžkém průmyslu na místo skutečných rolníků. Většina těch, kteří dnes vedou republikánskou stranu, má mnohem větší zájem na průmyslovém a finančním podnikání, než na vlastním podnikání zemědělském.

Aby snáze vtažena byla tato mocná masová rolnická strana do sfér finanční a kapitalistické politiky, byla jí za cenu řízení státního stroje dovolena politická korupce - nebo ještě lépe, byla k témuž účelu zkorumpována. Že tato politická korupce nabyla vrchu v resortu zemědělském a všude tam, kde si republikánská strana vymezila svou působnost, - jako při provádění pozemkové reformy, v zemědělských radách, při rozdělování subvencí, všade, kde se rozdělují fondy a fondíčky atd. - o to má zásluhu agrární strana. Tato strana byla tu finančními a průmyslovými magnáty přímo předurčena, aby za cenu politické korupce mohla býti tím spíše sevřena velikými kleštěmi, které ji už nepustí.

V rozpočtovém výboru odhalil jsem část takové korupce. Ze sepsaného protokolu s bývalým nájemcem dvora Vrdů u Čáslavi, uvedl jsem, že bývalý přídělový komisař Ladislav Vlasák, nynější velkostatkář v Biskupicích, vynucoval si úplaty až do sto tisíc jdoucí. Uvedl jsem, že Václav Bureš, aby získal zbytkový statek, složil do rukou jmenovaného komisaře 75.000 Kč, odvedl mu vedle toho jeden landaur, 3 kusy hovězího dobytka v ceně 7.500 Kč a různé jiné věci v ceně 30.000 Kč. (Výkřiky komunistických poslanců.) Uvedl jsem dále, že býv. správce Paclt odevzdal přídělovému komisaři prostřednictvím Bureše 30.000 Kč a vedle toho odvedl mu 3 kusy hovězího dobytka. Uvedl jsem, že v jednom dalším případě požadoval a dostal jmenovaný komisař 8.000 Kč od domkáře, v jiném případě 125.000 Kč a ještě v jiném případě 8.000 Kč a 10.000 Kč a že vedle toho si vyreklamoval od různých žadatelů půdy ještě několik kusů hovězího dobytka.

To jsou tedy případy, o nichž aspoň někdo ví. Kolik je však těch případů, o nichž nikdo neví a nechce nic věděti, aby na sebe neobrátil hněv agrárního panstva?

Posl. Remeš obvinil agrárního posl. Dubického z obdobné korupce, Dubického, dosazeného to vůdce domovinářů, který vymáhal a přijímal peníze za přidělené zbytkové statky, téhož Dubického, kterého jste loňského roku při projednávání rozpočtu poslali do debaty proti komunistům, aby mluvil o vyčištění úřadů od komunistů, a který tu před rokem s této tribuny s pathosem volal: Co učiní vláda proti komunistické straně? Co učiníme my v republikánské straně proti komunistům? Nuže, tedy tento čistič úřadů od komunistů byl tu obviněn, že přijímal peníze za zprostředkování přídělu zbytkových statků. Ze spisů obviňujících agrárního posl. Dubického je zjevno, že v několika případech jednak přijal, jednak vyjednával s čekateli nebo majiteli zbytkových statků o provisi. Strašlivé obvinění tu bylo vrženo v tvář poslanci.

A tak po roce my komunisté předkládáme tu Dubickým proti komunistické straně před rokem položené otázky: Co učiní vláda proti posl. Dubickému? Co učiní republikánská strana proti posl. Dubickému? Bude vláda čistiti v úřadech a všude tam, kde se lidé namočili nebo přičuchli ke korupci?

K těmto bezpříkladným případům politické korupce jest ještě přičiniti obvinění soudr. Mikulíčka v rozpočtovém výboru, pokud se týče hospodářství na státních lesích a statcích v Kobeljecké Poljaně.

Soudr. Bolen minulého týdne zde položil několik otázek na adresu vládních stran, především republikánské strany: 1. Jak se to stalo, že majitel informační kanceláře v Praze Vadtkerty, který byl zatčen pro nějaké podvody nebo kšefty s pozemkovou reformou na Slovensku a dán v Komárně do vazby, byl po 3 dnech, když byl za ním dojel syn agrárního senátora dr Hrubý, z vazby propuštěn? 2. Kdo byl s deputací slovenských velkostatkářů na hospodářské výstavě na Mělníce a kdo tam přijímal za agrární stranu deputaci, ve které byli mimo jiné zástupci cukrovaru trnovského, cukrovaru v Dyosegu, ve Velkých Šuranech a v Seredu a bankovní ředitel z Nitry? Nebyli to mimo jiné osoby: sen. Hrubý, posl. Dubický, dr Hrubý a vicepresident pozemkového úřadu Holubek? 3. Kdo žádal od velkostatkářů a židů, aby na prospěch agrární strany oslabili Hlinku, socialisty a hlavně komunisty? 4. Kdo přijal ohromné peníze - mluví se o 20 milionech - složené od cukrovarníků a agrárníků slovenských na volební fond agrární strany? 5. Kdo řekl velkostatkářům na Slovensku, že mohou dosíci propuštění půdy ze záboru, když sionistická strana nebude kandidovat, a proč došlo k rozpuštění sionistické strany?

Tyto otázky klademe znovu opětně proto, že nikdo ze zúčastněných pánů a z představitelů agrární strany nemá se k odpovědi. Pánové, mluvte, ať je míra politické korupce dovršena!

Je toho příliš mnoho v jednom týdnu, pod takovými údery a odhaleními politické korupce musila by zjihnout strana, byť i jinak na tu politickou korupci zařízená, ale přece jenom strana, která má jakýsi pocit studu. Víme velmi dobře, že je těžko odpovídati na položené otázky, stejně jako bude velmi za těžko ublížiti v republikánské straně obviněnému posl. Dubickému.

Lidé sice něco vědí, lidé mohou ukázati prstem na toho nebo onoho, ale takovým lidem se mnoho nestane, nebo se jim vůbec nic nestane. Že se posl. Dubickému nic nestane, nebo skoro nic nestane, nasvědčují již dnes dvě věci: předně Dubického prohlášení, že pro sebe nikdy od nikoho při práci v pozemkové reformě nic nepřijal, a za druhé plaidování agrárního tisku pro legalisování politické korupce v Československé republice.

Věc 1. Prohlášení posl. Dubického, "že nic pro sebe nepřijal" nebylo zajisté stylisováno pouze jím samým, nýbrž po dohodě s jinými, na věci zajisté velmi interesovanými činiteli. Toto prohlášení dává možnost různým výkladům, zejména takovým, že posl. Dubický přijímal, ale pro stranu nebo pro nějaké třebas "cestovní fondy". Je-li tomu tak, jako že ano, má posl. Dubický vyhráno a bude pro agrární buržoasii konati dále mnohé cenné služby.

Věc 2., legalisování politické korupce v Československé republice. Tuto kapitolu nakrojil v minulém týdnu statečně agrární "Venkov". Odpovídá tam i nepřímo, odkud republikánská strana čerpá peníze na své účely.

V úvodním článku "Loyd George a půjčkový pražský proces" přes aféristy z českosocialistické strany plaiduje tam pro to, aby politická korupce byla i v Československé republice legalisována. Aby snáze dosáhli účelu v zájmu strany, finančním a průmyslovým kapitálem zkorumpované, poukazuje se tam k tomu, že žádné straně nelze vystačiti s organisačními příspěvky a že hlavní část svých výdajů musí strana - rozuměj, strana republikánská - krýti z různých jiných pramenů. Zasvěcení přední funkcionáři vědí prý velmi dobře, kde jsou ty prameny, z nichž strana čerpá.

To tedy znamená, že zasvěcení čelní funkcionáři strany Dubického vědí velmi dobře, kde strana čerpá své příjmy, z jakých fondů odssává a napájí svůj, bohatým komfortem vypravený stranický aparát.

V Anglii, jak poznamenává úvodníkář "Venkova", jsou prý strany otevřenější a upřímnější, umějí v té legalisované korupci chodit. Bedliví čtenáři "Venkova" prý vědí, že Loyd George nabídl své liberální straně peníz, jdoucí do mnoha a mnoha milionů, s podmínkou, že mu strana svěří vůdcovství strany. Loyd George prý od anglických průmyslníků vybíral velké obnosy.

"Již tehdy, když Loyd George přijímal ty peníze od průmyslníků" - píše "Venkov" - "stopovali jsme ty prameny fondů a srovnávali to s našimi poměry a úzkostlivostí stran, které se tají, kde čerpají své příjmy na stranické účely."

Posl. Dubický svou aférou poskytl republikánské straně příležitost, aby rozvinula kampaň za legalisování politické korupce v Československé republice, aby to bylo totiž tak, jako je tomu v Anglii, v zemi starých tradic politických, kde poslanci a vůdcové stran mohou veřejně žádati různé "provise" - a "rabat" za svou politickou činnost ve prospěch kapitalistů.

Účel světí prostředky - republikánské straně budiž přiznáno právo provise z přídělu zbytkových statků, když už z větší části ta provise byla vybrána.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP