Čtvrtek 1. prosince 1927

Další věc, kterou zde musím přednésti, jest, že právě na státní svátek bylo uniformovaným a neuniformovaným četnictvem mnoho lidí zapsáno, protože zemědělci venku pracovali. Žádal jsem pana ministra zemědělství, aby v tom ohledu zkoumal, zda není pro zemědělství, zvláště v německých krajích a v drsnějších polohách důležito, aby i v tento den byla práce dovolena, ježto přece i tento svátek byl teprve zcela nově zaveden. Neboť jinak nepřijdeme se svými pracemi kupředu, nejsme s to, abychom přišli kupředu, poněvadž máme pouze velmi skrovně vyměřenou dobu vzrůstu. Bylo podáno ohromné množství takových udání a rád bych se s tohoto místa také nyní opětně vyslovil pro to, aby tato věc byla projednávána klidným způsobem a aby nebyly ukládány tresty. Neboť jestliže tato práce o státní svátek je tak nebezpečnou, pak musely by i jiné práce odpočívati, jako na př. na dráze a při dopravě lodní, pak nesměly by se konati taneční zábavy, kostely musely by býti zavřeny. Krátce, je ohromné množství pracovních výkonů a myslím, že nikdo nebude se znáti k tomu, aby právě tuto práci rolníků odsuzoval.

Rád bych se obrátil na pana ministra zemědělství ještě s několika otázkami. V malé zemičce Slezsku provádí militarismus zvláště vyzývavou hru. Letos bylo opětně jednou střílení na ostro v obci Domašově u Frývaldova. Co zde ta soldateska prováděla, to přesahuje již všechny meze. Pochodovalo se zahradami, lukami, dobře obdělanými poli, terče byly stavěny tak, že mladé lesy byly velmi těžce poškozeny. Cesty, stezky a polní meze byly znečištěny blátem. Od tamních majitelů bylo žádáno, aby byla zřízena latrina. Nestalo se však nic, neboť civilisovaní lidé takových zařízení nepotřebují. Dokonce důstojníci jezdili na koních lukami, zahradami a polemi. Stejným způsobem poškozuje se v okresu bruntálském zemědělství, vlastně ještě mnohem horším způsobem, neboť se tam každoročně koná střílení dělostřelecké, škody, jež se způsobí, jsou bezmezné, na odškodné není peněz, na střílení prachem, pánu bohu do oken, tekou miliony beze všeho. Neslýchaným je nyní případ, že v Bruntálu chtějí zříditi vojenskou střelnici na majetku domkářů, kde by tím bylo hospodářsky těžce poškozeno asi 30 majitelů. K tomu cíli bylo použito násilí a vysloveno vyvlastnění. Táži se pana ministra zemědělství, zda to bude schvalovati, že v drsné horské poloze bydlící rolníci, kteří za nejobtížnějších poměrů ze skoupé půdy vydobudou skrovnou žeň, takovým drsným a ukrutným způsobem jsou připraveni o volnou činnost jen za tím účelem, aby se páni důstojníci mohli oddávati hodné pohodlné činnosti. Po léta střílelo se na střelnici v Branticích, najednou vojsko umdlelo a nevydrží již 16 km jízdy vlakem. Zde musí býti naléhavě zjednána náprava.

Jestliže nepředpojatě pozorně sledujeme politiku v tomto státě, dojdeme k přesvědčení, že vše to, co se zdá státnímu mocenskému národu, Čechům, cenným a vhodným, pro nás Němce v tomto státě může býti škodlivým, ba dokonce velmi na překážku dosažení hospodářských a také politických úspěchů. Poukazuji na vytvoření stavovských stran. Pro Čechy neznamenají stavovské strany žádného národnostního znehodnocení, poněvadž je pro ně národnostní otázka vyřešena. Pro nás Němce v tomto státě znamenají stavovské strany úplné převedení mass německého národa k čirému materialismu. Z každé řeči, jež prosloveny byly se strany německých vládních stran, vycházely tiše nebo silněji znějící chvalozpěvy na český státní národ. Stále se mluví o výsledcích hospodářského rázu, kterých nikdy nevidíme a také nikdy neuvidíme, na německé straně, v německém hospodářském životě, každým dnem a každou hodinou klesá německý hospodářský provoz do nenasytného hrdla českého státu. Silná materialisace kruhů německého národa ve stavovských stranách zabíjí všechny národnostní ideály a cíle.

Mluví-li takový politik ze stavovské strany o vyšších ideálech a cílech, o germánské síle a hrdinnosti, o svobodě, pravdě a právu, o vznešeném životě a snahách doma a ve škole, o německé vlasti a krbu, o krásné německé písni a o vřelé lásce ku svému národu, a sedí při tom ve vládním kruhu českém, Němcům nepřátelském, pak je vše lež, podvod, a licoměrnictví. Protiví se mi jako přímému německému muži, který ve službě svému národu zestárl a zešedivěl, zabývati se řečí kolegy, který, jak se zdá, zapomenul všech ideálů o svobodě národní a sebeurčení, za které kdysi bojoval, a k radosti Čechů zde jim potvrdil, že měli pravdu, že nás podrobili. Již okolnost, že si nemohl odepříti zasaditi zdánlivě mrtvému lvu troufale kopanec, ukazuje úroveň nynějšího předsedy svazu zemědělců. Kryjí-li jeho klubovní kolegové pohanu způsobenou německému národu, je mi těch pánů velmi líto. Německé národní rolnictvo v sudetských zemích neschválí této beztaktnosti. Tento ubohý čin měl nás všechny vyburcovati ze snu náměsíčníků, který nás vede stále hlouběji do bažin stran. Musela by nyní býti uvolněna cesta k veliké německé národní pospolitosti. Bojím se, že vliv Hradčan zadusí opět všechna dobrá klíčící semena. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku, paní posl. Chlebounové.

Posl. Chlebounová: Slavná sněmovno! Rozpočet klade základ k hospodaření v příštím roce. Stát je zvláštní hospodář, nehospodaří, aby dosáhl zisku pro sebe, nýbrž opatřuje pouze nám všem za naše peníze ty potřeby, kterých si sami jako jednotlivci opatřiti nemůžeme. Proto mají zástupci občanů ve státě zájem na tom, odkud přicházejí peníze státu a kam jdou. Mají zájem na tom, aby prostředky státní byly vybírány tak, aby nezatěžovaly některé vrstvy občanstva poměrně více než jiné a nevyvolávaly tak sociálně nezdravých přesunů. Dále mají zájem, aby ze získaných prostředků opatřeny byly všechny sociální potřeby v tom pořadí, jak je určuje jejich význam a naléhavost.

Uvažujeme-li o způsobu, jak státní správa plní tyto úkoly, musíme uznati, že jisté potřeby jsou nesporné, bezpodmínečně nutné, samozřejmé, jako jest ochrana státu, péče o spravedlnost atd. Jsou však i takové obory činnosti státní správy, u nichž na základě pozorování poměrů života s hlediska kulturního, mravního a hospodářského je nutno uvažovati při sestavování rozpočtu, zda a do jaké míry vyhovují potřebám národa.

Jako nejvýznamnější životní úkol ženy bývá označován její úkol vychovatelky. Je proto přirozeno, že jako žena přihlížím hlavně při zkoumání navrženého státního rozpočtu k tomu, plní-li stát své úkoly ve výchově obyvatelstva, tudíž své úkoly ve školství. Jako každý resort, který spotřebovává prostředky získané ministerstvem financí, ocitá se i ministerstvo školství v jistém zájmovém konfliktu s ministerstvem financí. Pan ministr školství správně obhajoval zájmy svého resortu proti panu ministru financí, když tvrdil, že prostředky obětované na povznesení kulturní úrovně národa musí se národu vrátiti později, mimo jiné i ve formě zvýšeného důchodu inteligentnějšího obyvatelstva a tím i státní pokladně, neboť bude takto zvýšena též berní únosnost obyvatelstva.

V životě národů a ne v poslední řadě zvláště v jejich hospodářském životě má vedle inteligence obyvatelstva důležitou roli jeho morálka.

Z původního stupně morálky lidské, na němž sobectví člověka bylo samozřejmým úkazem a nebylo proto nijak skrýváno, jsme dnes na takovém stupni morálky, kdy lze člověka nazvati kultivovaným sobcem. Dnes je sobectví jednak skrýváno, jednak jest omezováno, neboť dnešní člověk snaží se vtěsnati své sobecké zájmy do mezí, daných psanými i nepsanými zákony společnosti.

Ideál morálky postavilo křesťanství, žádajíc, aby sobectví bylo zcela překonáno, aby činy lidské byly řízeny jen čistým srdcem, nepodléhajícím zájmům sobeckým. Ideál tento je nedosažitelným jako všechny ideály. Přibližovati však národ tomuto ideálu co nejblíže, jest nejvýznačnějším úkolem těch, kdo pečují o blaho národa.

V parlamentě zvykli jsme se dívati na všechny problémy života se tří hledisek: s hlediska hospodářského, sociálního a politického. Věříte-li, že to jsou nejvyšší hlediska, s nichž je třeba posuzovati život státního organismu, dívejte se i na stupňování morálky s těchto tří hledisek a zjistíte, že i pro řešení problémů hospodářských právě tak jako sociálních a politických jest nejdůležitějším úkolem stupňování morálky.

Víme, že jsme v zahraničí ztratili mnohá odbytiště proto, že kvalita námi dodaného zboží neodpovídala představám, které si odběratelé učinili podle nabídky. Prostě naši dodavatelé nebyli dosti přesní, svědomití, čestní obchodníci, což se dokázalo. Co může tedy brániti těmto negativním zjevům hospodářským? Stupňování morálky!

V bankách leží peníze na žirových účtech bez úroků. Není možno opatřiti dostatek spolehlivého úvěru, aby jich mohlo býti využito. Jak napomoci tomuto hospodářsky nepříznivému zjevu? Zvýšením morálky!

Pan ministr financí provedl zákonem reformu daňovou. Pro uvedení zákona v praksi připravuje prováděcí předpisy. Co prospěje nejvíce praktickému uskutečnění předpisů tohoto zákona? Zvýšení morálky!

Stupňováním morálky dá se nejen zvyšovati všeobecný blahobyt, ale dají se i mírniti sociální protivy. Je však třeba zvýšiti morálku obou stran. Zaměstnavatel musí míti dobrou vůli, aby ocenil práci podle hodnoty jejího výkonu, a zaměstnanec musí chtíti zasloužiti si prací přiměřenou mzdu. Tedy zase jen stupňování morálky může býti základem úspěšného řešení otázek sociálních.

A konečně, jak je třeba zvýšiti morálku našeho politického života, není třeba ani dokazovati. (Výkřiky posl. Můni.) Uvědomte si všichni, jak jinak mluvíte zde, jak jinak mluvíte venku a jak jinak mluvíte konečně v soukromí nebo ve svých klubech. (Výborně!) Zapomíná se, že politika jest v prvé řadě práce a že často nejhodnotnější výsledky přináší ta nejdrobnější práce. Poněvadž však nepřináší rychlých úspěchů, jest zanedbávána a volí se takové formy politické práce, které se líbí davům. Proto se tu předstihujete v odvaze, použíti nejsilnějších výrazů, abyste zachytli zájem širokých vrstev. A tak jsme se dočkali i takového zjevu, že ve slepém shonu po přízni davu někdo, kdo zaujímal svého času hodnost nejvyššího správce kulturních statků národa, neváhá použíti jako zbraně proti svým politickým odpůrcům i posměšků na jejich fysické vady. Takto nebudeme dávati dobrého příkladu těm, jichž zájmů máme hájiti! Zájem národa žádá se všech hledisek zvýšenou morálku a proto vůdcové národa musí se v prvé řadě sami přizpůsobiti tomuto naléhavému požadavku obecného dobra.

Býváme označováni jako národ vysokých hodnot kulturních. Musíme si však přiznati, že jsme výše v kultuře rozumu než v kultuře srdce. Tento nedostatek musí býti vyrovnán a k tomuto cíli nechť směřuje v prvé řadě naše školská politika. Je však povinností všech veřejných činitelů, aby při plnění svých úkolů směřovali k témuž cíli, aby náklady na školství v naší republice vydané nebyly vyhozeny, nýbrž aby se vracely s úrokem mnohým. Já pro sebe samu mám velké obavy, že není zrovna velká naděje na tyto úroky, jež bychom právem mohli čekati.

Jeden anglický spisovatel napsal: Vzdělání má dáti člověku charakter! Jestliže školy naše všeho druhu dobře pracují na vybudování toho nejhlavnějšího, bez něhož není možné zvýšení morálky a ozdravění celé veřejnosti, na vybudování charakteru, musí se to jeviti v současném životě naší mládeže i jejího učitelstva.

Myslím, že mně přiznáte, že první setba do duše dítěte je jedna z nejdůležitějších. Není a nemůže býti lhostejno především rodičům a dále celé lidské společnosti, jakého druhu je tato první setba a jaké může býti anebo bude ovoce, které v budoucnu přinese.

Prosím, a nyní můžete čísti tuto alotrii v "Kohoutku", který se dává již dětem ve škole. Je tam toto: "Berou nám chleba, dávají mříž, pojď, rudý skaute, pojď s holí blíž. - Kradou nám od úst drobty už, pojď, rudý skaute, vytáhni nůž. - Mrzačí tátu, týrají máť, mlať, rudý skaute, mlať vrahy, mlať. - Ničí nám síly, lámou nám vaz, sraz, rudý skaute, sraz draka, sraz. - Loupí nám štěstí, nedají žít, pojď, rudý skaute, budem se bít. - Za lepší život, nebyl bys muž, pojď rudý skaute, vytáhni nůž."

Uvážili již naši odpovědní činitelé, kam takováto výchova povede?

Slavná sněmovno, jsem ze staré školy a proto se strachem dívám se na školní výchovu našich dětí, republiky naší naděje, národa našeho budoucnosti. Kam jsme se to dostali v našem osvobozeném novém státě! Učitelé, kteří nás učili, byli staří, opravdoví, poctiví kantoři, jejichž svatou samozřejmou povinností bylo nejen nás naučiti čísti a psáti, nýbrž dáti nám národní uvědomění a kteří dovedli nás děti zabaviti krásnými poučnými a výchovnými příklady, podloženými tím nejvznešenějším, co třeba do duše dětské zasévati - láskou k bližnímu. Nebylo rozdílu ve škole, byli jsme všichni dohromady stejně šťastní, stejně veselí.

Naproti tomu dnes? Již ve škole vychováváno je dítě k třídní zášti a nenávisti dětí složek jiných, již ve škole béře se dítěti radost ze života stálým otravováním jeho duše nesvědomitými učiteli.

Je možno vychovati touto nenávistnou methodou nové, čisté charaktery? Vždyť je nejpřednější povinností naší československé školy v našem novém státě klásti základy každému dítěti bez rozdílu stavu a povolání k čistému osobnímu i národnímu charakteru a učiti je povinnosti, odpovědnosti a vlastní autokritice od malička. Zde po této stránce, slavná sněmovno, to bolí, velmi bolí. Neobávám se zde říci, co nám nejvíce chybí: národní uvědomění, národní hrdost, národní charakter, povinnost, a z úkolů, jež jsme na se vzali: odpovědnost, opravdovost, úcta k vlastnímu já a úcta k bližnímu.

Nezdravé, nepřirozené veřejné poměry otravují společnost, přinášejí neklid a nespokojenost a činí snad více zla, než vnější válka, neboť nelze vypočítati, kolik vyssávají duševní pracovní síly, kolik srdcí vyprazdňují, kolik rodinného štěstí zpustoší - tak řekl Björnson a tak tomu je doslova u nás.

Byla zde s tohoto místa pronesena mnohá obvinění nynější koaliční vlády. Lituji jen, že to pronášeli mužové, kteří stáli kdysi v čele našeho státu. Jen jedno se ptám: Kdo je vinen, že jsou poměry takové, jaké jsou? Kdyby zde bylo té potřebné opravdovosti, tedy ti, kteří jsou tak mnoho nespokojeni a tak mnoho žalují, by řekli: "naše vlastní vina" - ale poněvadž zde této opravdovosti není, hledá se vinník jinde. Jeden fakt však zde je, a to ten, že byli a jsou to synové a dcery československého národa a státu, kteří se postavili do oposice a odřekli spolupráci a odpovědnost za vedení státní lodi. A byli to Němci, kteří tuto spolupráci s druhými stranami konají. To budou kritisovati jednou naši potomci. Ptám se jen, nebudou-li též přísnými našimi soudci!

Při rozpočtu loňském bylo s tohoto místa do omrzení mluveno o clech a kongrue. Bylo mnoho předpovídáno, co se, dík Bohu, nesplnilo. Letos je to novelisace sociálního pojištění. Jako loni, tak i letos mluví se a píše o naprostém opaku skutečnosti. Stále slyšíme o "třídě pracujícího lidu".

Slavná sněmovno, já se ptám, což pak jest jen jedna třída pracujícího lidu? A jsem přesvědčena, že ti, kteří zde mluví s tohoto místa, nepatří k té třídě pracujícího lidu (Výborně! Potlesk.), poněvadž ti nepracují, a jsem o tom také přesvědčena. Když jsem se dívala na odklízení sněhu, kteroužto práci nekonali jen staří lidé, nýbrž také mladí, nedivila jsem se, že "udělají za dva dny více než za den". A čím více se o práci mluví, tím více se od ní utíká. A je štěstím, že stát na této třídě není závislý (Výborně!), neboť by dlouho nestál.

Toto je kapitola velmi bolavá a není pro ni času a místa, abychom se o ní zde mohli rozhovořiti. Ale bylo by potřebí, abychom se o ní rozhovořili. Ale nám jednu prosbu k předsednictvu sněmovny, aby zde v této zasedací síni dalo pověsiti mapu naší Československé republiky, a aby na této mapě vytýčeno bylo skutečné zastoupení té které složky v národě. Snad když bude zde mapa republiky na očích všech zástupců lidu, přece jen se začne uvažovati o nejdůležitějším státě, o zemědělství a jeho potřebách. Snad se uzná, že při naprostém nedostatku pracovních sil v zemědělské prvovýrobě jest zde také třída pracujícího lidu, která je základnou státu a základnou života vůbec.

Slavná sněmovno, je neradostno na našem venkově! V neobyčejném nedostatku pracovních sil je pravým utrpením našich hospodyň i hospodářů najímati pracovní síly na příští rok. Čemu všemu jsou naši zemědělci vystaveni v důsledku mnohých opatření! Kolika podvodníkům se musí brániti! Jak je třeba již začíti opravdově a poctivě studovati tyto neutěšené poměry našich zemědělců a pomáhati v zájmu celku odstraňovati jednu z mnohých krisí a velmi těžkých krisí - nedostatek pracovních sil v zemědělství. Je to kapitola pro sebe a je velmi důležitá proto, že venkov se vylidňuje a města, a zvláště Praha, přelidňují, z čehož jsou další bolesti. To je zase kapitola pro sebe, vzácné shromáždění, a do této kapitoly bychom mohli zahrnouti celou bytovou krisi a péči a vydání na tuto bolest, která se nezahojí dříve, dokud bude tak strašný příliv do měst a odliv našeho obyvatelstva z venkova.

Mám po ruce dopisy hospodyň našich, které trpce žalují na neutěšené poměry, které vyvrcholily v profanaci a v pohrdání zemědělstvím a jeho příslušníky. Jsme, slavná sněmovno, na scestí v tomto směru. Je potřebí, aby všichni veřejní činitelé věnovali svou pozornost této skutečnosti, poněvadž silné zemědělství je silou celého státu, a opakuji, co jsem posledně zde řekla, úpadek státu začíná úpadkem zemědělství. I římský národ zašel, když opuštěn byl prvovýrobce, rolník, zemědělec, a to je třeba uvážiti.

Vážené shromáždění! Ještě na jedno chci upozorniti, ve své poslední úvaze také jsem o této bolesti mluvila. Je to tabáková režie, resp. tabák - alkohol - zábavy. Slavná sněmovno, jako žena a jako matka na toto poukazuji. Pro ministra financí jsou tyto podniky velikým zdrojem příjmů, ale po stránce skutečně prospěšné jsou národu k velké tíži, jsou žalobou. Kolik národního jmění se vyplýtvalo, kolik sil zmařilo, kolik nemocí přivodilo a kolik zármutku a bolesti se v rodinách prožilo z důsledku výše jmenovaných vysokých položek příjmů.

Naprosto nemíním, aby stát zasahoval do osobních záležitostí občanstva, ale považuji za pochybené, jestliže se podporuje rozmařilost lidu proto, že to nese peníze státu. Myslím, že této otázky měly by si hlavně a především všímati dámy v zákonodárném sboru, paní poslankyně, protože je třeba začíti vychovávati k šetrnosti tam, kde se hodnoty ničí - a to je tabák, alkohol, zábavy - nejen hodnoty hmotné, ale hlavně a především hodnoty morální. Tedy začíti vychovávati a dáti naší mládeži co nejmenší příležitost k rozmařilosti a tak pečovati o jeho zdraví tělesné i duševní. To je povinností žen, které v důsledku velikého historického převratu jsou povolány pracovati na širokém poli naší veřejnosti pod heslem politiky.

Náš stát má mnohé zdravotní ústavy, třeba bylo na ně také žalováno, ministerstvo zdravotnictví mnoho již vykonalo. Máme mnohé krásně vybudované nemocnice a já se s tohoto místa vřele přimlouvám o jejich nejmožnější podporu, ale chtěla bych, aby nebyly tak přeplněny, aby nebylo tolik trpících a chtěla bych, aby se zdraví národa věnovala péče co největší, ale hlavně dokud je člověk zdráv starati se, aby neonemocněl. To je velmi důležité. Ne tedy mnohé nemocnice a krásné trestnice jsou chloubou národa, ale lid zdravý tělesně i duševně! To jest jeho chloubou i budoucností, neboť jen národ zámožný a zdravý má budoucnost.

Mnoho a mnoho chtěla bych ještě říci v této rozpočtové debatě ohledně úkolů žen poslankyň, v níž nevytkla jsem si úkol kritisovati položky rozpočtové, finanční, řeknu však jen výtky k rozpočtu mravnímu - zrovna tak důležitému - ba snad ještě důležitějšímu rozpočtu finančního. Máme-li žíti, slavná sněmovno, je třeba, ba naprosto nutno, aby i ten byl aktivním nebo alespoň v rovnováze. Abychom jej do rovnováhy přivedli, je třeba znáti příčiny rovnováhy, a ty jsou nutně v lidu, tedy třeba studovati svůj lid, svůj národ, svoje poměry a nikde toho nelze lépe čerpati než v historii srovnáváním přítomnosti. Historie, náš soudce i náš učitel praví, že český stát zašel na bezcharakternost, nečestnost, nespravedlivost, zášť, sobectví atd. Zašel, neboť vyschly prameny sil, jež jedině drží státy: láska, spravedlnost, obětavost, poctivost, přímost. A nezašel, slavná sněmovno, stát náš najednou - umíral poznenáhlu. Loni vzpomínali jsme 400letého výročí vstupu Habsburků na český trůn. Tento vstup je typický, slavná sněmovno, a je třeba dobře uvážiti, že Habsburk koupil české pány, podplatil je a stal se vladařem. A ne, jak se loni psalo, že byl podvodem dosazen na český trůn. Ne, to si můžeme upřímně a poctivě říci, že Habsburk si koupil české pány a stal se vladařem. Byla to jeho vina, že se dali koupiti? Tam začíná našeho národa umírání. Nám nezbývá než nastoupiti jinou cestu, než kterou šli naši předkové, máme-li se uvarovati jejich osudu. A prvním cílem na této cestě, jak již jsem řekla, je obnoviti a ukovati znovu český charakter, takový, jaký jsme měli tehdy, když: co Čech, to hetman. To lze jen vytrvalou prací a soustředěným úsilím všech složek a všech vrstev národa, viděti věci v jejich pravém světle a míti zdravé tělo a zdravý duch a poctivou dobrou vůli. Máme svůj národní stát. Snažme se přivésti jej na nejvyšší míru dokonalosti, ne však proto, aby nás sousedé obdivovali a nám snad i záviděli - nejsme děti - nýbrž pro sebe, aby se nám bez rozdílu pěkně žilo a abychom měli ze života radost. Máme na to právo!

Všechny strasti, jež náš národ stihly, jež našim předkům bylo prožíti, byly zaviněny jimi samými, proto přišla odplata, která pro národ jako jednotlivce je zde na zemi, nikoli na nebi. Tak nyní, kdy zase tvoříme historii a budoucnost, máme stále pohlížeti vpřed. Máme vládnouti, abychom nepřipravovali našim dětem takové doby, jaké jsou za námi. Poslání politických vůdců a inteligence v demokracii jest býti lidu svému rádci věrnými, stálými, a spolehlivými a příklady vzornými v plnění povinnosti, spravedlnosti a obětavosti. Proto je demokracie tak těžkou státní formou, že vyžaduje více než jiná čistých pevných charakterů.

Slavná sněmovno! Loni v debatě rozpočtové p. posl. Myslivec vzpomněl pamětihodností náboženských národa israelského - chlebů podpopelných. Přirovnání toto bylo velmi charakteristické proto, že zamyslíte-li se nad historií našeho národa, má tato mnoho společného s národem židovským.

A proto končím svoji úvahu při projednávání našeho jubilejního rozpočtu, pro nějž přirozeně budeme a musíme hlasovati, poněvadž stát musí dostati, což jeho jest, napomenutím umírajícího židovského státníka a zákonodárce Mojžíše, který na smrtelné posteli svému národu řekl: "A pamatuj, žes byl služebníkem v zemi egyptské." A já k tomu dodávám: Pamatujme i my, že se historie může opakovati, abychom zase nebyli služebníky tam, kde jsme nyní po mnohých obětech vlastními pány. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Uděluji o slovo dalšímu řečníku, p. posl. Sedláčkovi.

Posl. Sedláček: Slavná sněmovno! Rozpočtová debata dává nám příležitost, abychom - zde s místa veřejného poukazovali na různé nedostatky, které máme ještě v našem zákonodárství, abychom dávali podněty, různé iniciativní návrhy, aby se stala náprava v mnohém, co nám nevyhovuje. Máme tedy odhlasovati rozpočet státu našemu na r. 1928. u Přihlásil jsem se k hospodářské této debatě proto, abych poukázal na různé nedostatky, přání, volání po nápravě jednoho našeho důležitého činitele ve státě, stavu živnostenského. O tom se v naší sněmovně, velectění, velmi málo mluví a zvláště letošní rozpočtová debata má jaksi ráz docela jiný, jako kdybychom ani o rozpočtu vůbec nemluvili. Zvláště mluvčí stran socialistických velmi málo mluví o položkách rozpočtových a projednávají již novelisaci sociálního pojištění.

Velmi mne zajímala některá data z řeči p. kol. Bechyně, když přímo sněmovní koalici dnešní vyhrožoval masami, kdy s tohoto místa zdůrazňoval, jak silný počet pracujícího lidu je u nás ve státě. Jenže on si rekviruje ten veškerý dělný lid pro sebe. My jsme se nad tím pozastavili a každý člověk, který to upřímně myslí s naším státem, musí se skutečně pozastaviti nad těmito ciframi, které ukazují, kolik máme u nás lidu nesamostatného, kolik máme u nás lidu vyděděného, závislého prací, výdělkem, ba i tím přesvědčením politickým, na svém chlebodárci, zaměstnavateli. To není zdrávo pro stát, když má tolik lidí závislých, a kterých stále přibývá. Víme dobře, že jsme toho nezavinili my za těch několik roků, co máme vlastní stát. Tyto společenské řády převzali jsme z dřívějších sborů zákonodárných, víme dobře, že systém kapitalistické výroby zavinil toto vyděďování, vyvlastňování samostatných, nám však, když už si spravujeme vlastní stát, musí velmi záležeti na tom, abychom měli těchto nesamostatných čím dále tím méně, aby byla větší spokojenost v našem státě. Každý člověk musí uznati, že takový člověk, taková rodina, která má něco samostatného, ať je to jen ten krov nad hlavou, ať má sebe menší vlastní provozovnu, je spokojenější a šťastnější než ten občan, který vším závisí na druhém, na silnějším. V takových rodinách je rozervanost, nespokojenost, a nám musí velmi záležeti na tom, aby tyto poměry u nás byly odstraněny, abychom připravovali takové žití našemu lidu, aby byl v dnešní společnosti spokojen.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP