Čtvrtek 1. prosince 1927

Zcela zvláštním činitelem, který přichází v úvahu pro národní hospodářství, jsou spořitelny. Žádáme naléhavě pana ministra financí, aby co možno nejdříve provedl sanaci všech spořitelen, jež se ocitly válečnými půjčkami ve finančních nesnázích. O sanaci v pravém slova smyslu nemůže se ovšem mluviti, poněvadž tyto peněžní ústavy nejsou pasivní, nýbrž potřebují jen, aby mohly použíti zákona o válečných zápůjčkách. Na moji interpelaci v této věci přislíbil pan ministr financí 10. dubna 1926, že při použití §u 26 zákona o válečných půjčkách poskytne těmto peněžním ústavům vydatné úvěry s mírným úrokem. Bohužel není dodnes ještě většinou viděti výsledek, toto sanační dílo není patřičnou měrou podporováno. Často se přihází, že válečné půjčky převzaté od lombardních dlužníků nejsou pro nedostatek nějakého bezvýznamného průkazu převzaty, i když lombardní dlužník často již vůbec nemůže býti nalezen. Také stávají se případy, že spořitelny nesmějí použíti válečných půjček, převzatých od lombardních dlužníků k placení povinných, k upisování, poněvadž mezi tím byla odmítnuta výměna v náhradních dluhopisech, nebo že spořitelny, jestliže místo žádoucího výsadního upisování mohou provésti pouze neprivilegované, mají ztratiti úroky za celou dobu až k úpisu. Pan ministr financí váže v poslední době povolení k upisování čtvrté státní půjčky vlastních nebo převzatých válečných půjček podmínkou, že po provedení úpisu se 6%ní čtvrtá státní půjčka přenechá státu za 100. Touto podmínkou se mnohým zvláště pomoci potřebným pokladnám sanace odpírá, neboť mnohá pokladna počítala s tím, že levnou arrosační zápůjčkou bude s to, aby upravila své poměry. Nyní bylo pamatováno v novele zákona o válečných půjčkách z r. 1926 na takové zápůjčky za příznivějšího zúročení než za 61/4% dosaváde lidovým peněžním ústavům počítaných. Také v důvodové zprávě bylo pamatováno způsobem ohledu hodným na zúročení, jakož i na umoření. Zúročení mělo býti podle důvodové zprávy takové, aby se nejen arrosační zápůjčka, nýbrž i starý lombardní dluh na válečné půjčky zúročil a umořoval. Sama o sobě neposkytla novela zákona o válečných půjčkách beztak mnoho. Avšak to, že v praktickém využití, se tak oddálí od úmyslů zákonodárcových, nedalo se přece jen čekati. Nežádáme žádných darů, nýbrž jen ústupky v míře nezbytné nutnosti. Zostřené rozpětí mezi úroky státní půjčky a zúročením za arrosační zápůjčku mělo býti záchranou mnohé pokladny, a zůstávají jim jen 41/2% z náhradních dluhopisů, a to znamená, poněvadž se kapitál o 25% snížil, pouze 3·38%. Avšak dokonce i kdybychom se tím mohli spokojiti, že stát nechce poskytnouti půjčku za mírnějších sazeb, jakým právem brání pokladnám, aby si tyto půjčky opatřily někde jinde za příznivějších podmínek? Muselo by přece dnes býti možno u větších ústavů, jako ústředního ústavu sociálního pojištění a pod., dostati peníze na nižší zúročení než 6%! Tyto pokladny hleděly přece na zmocnění, které vydal pan ministr financí v novele zákona o válečných půjčkách, vždy jako na podklad pro výhody, jež měly býti pokladnám na prospěch, a nyní se jich používá přímo proti těmto a dělají se z nich výhody pro ministerstvo financí. Nežádáme více, než aby stát vyplácel válečné půjčky za obvyklých podmínek a při tom nezavíral pokladnám, jež na to jsou odkázány, cestu k svépomoci.

Pan ministr financí odůvodňuje nynější příznivý hospodářský systém rozvojem zahraničního obchodu. Že tento stále stoupá a že také cenné papíry tohoto státu došly zdravé úrovně, to mohlo by snad býti přičteno také hlavně té okolnosti, že konsolidací uvnitř země, obzvláště však spoluprací Němců v tomto státě, vážnost jeho a úvěr také v zahraničí značně stoupl. Je tedy povinností této vlády a vedoucích státníků, aby podporovali dohodu národů splněním spravedlivých přání a požadavků, jež ve věcné a rozumné kritice při poradách o státním hospodaření byly dostatečně osvětleny. Jen tím možno dojíti k příznivému dalšímu rozvoji sbratření mezi národy. V tomto pevném předpokladu bude také moje strana hlasovati pro potřeby státního hospodářství. (Potlesk poslanců něm. strany křesť. sociální.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Matzner. Dávám mu slovo.

Posl. Matzner (německy): Vážené dámy a pánové! Mluvím-li o stavu zemědělství, mluvím přirozeně jako německý poslanec o stavu německého zemědělství. To, co se pokládá za snesitelné pro české zemědělce, je pro ubohé německé rolníky v horách nesnesitelným. Ty korunky daní, jež se nosí z horských strání do berního úřadu, jsou obtíženy tisíci kleteb. Většina německých rolníků v horách měla by dostávati prémie za svou namáhavou, nevýnosnou práci, kterou koná pro stát. S úzkostlivou starostí uzavírá se jeden berní rok za druhým, a když se předkládá nový státní rozpočet, naslouchá se důkladně, jak vysoká břemena daňová byla navržena.

Také v tomto státním rozpočtu jest na německé zemědělství velmi uboze pamatováno, ač němečtí selští poslanci zasedají v této vládě. Snad je to právě proto, poněvadž Němci jsou ve vládě, že všechny návrhy zákonů nejsou stále ještě předkládány v německé řeči, že v ministerstvech nebyla stále ještě místa úřednická a zřízenecká obsazena v poměru k síle obyvatelstva, že úředníci a zřízenci statků, kteří byli pozemkovou reformou zbaveni místa, musí stále ještě pobíhati bez chleba. Bylo by důrazně žádati, aby všechny informace o zemědělství v cizině vydávány byly zemědělským listům, německým odborným časopisům a větším okrskovým listům v německé řeči. Těch zařaděných 329.000 Kč snese ještě německý text. Zemědělské vysoké školy, střední školy, odborné školy a zemědělské lidové školy vzdělávací musí býti zřízeny a vydržovány v potřebném počtu podle klíče německého obyvatelstva. Na zemědělských školách dlužno zavésti těsnopis, systém Gabelsbergerův, jako povinný předmět, učiti povinně směnečnému právu a obchodní nauce. Pro kočovné vyučování a zemědělské odborné knihy musí býti německému zemědělství ponechán patřičný podíl na rozpočtu. S německým odborem svazu chmelařů v Žatci musí býti uzavřena dohoda za účelem zřízení německé pokusné stanice chmelařské. Ministerstvo zemědělství nechť podá zprávu o hospodaření české pokusné stanice chmelařské v Deštnici v okresu žateckém. Na tuto stanici bylo pro r. 1927 povoleno v rozpočtu 599.000 Kč. Příjmy této stanice byly za r. 1927 stanoveny číslicí 303.900 Kč, takže se vykáže z rozpočtového roku 1927 přebytek 704.900 Kč. Je proto nepochopitelno, jak ministerstvo zemědělství přes tento vysoký přebytek podnikový může žádati na r. 1928 částku 70.000 Kč. Tato částka má býti tedy škrtnuta. Dále musí hospodaření chmelařské pokusné stanice v Deštnici býti v rozpočtu pro r. 1928 vyznačeno v příjmech z pokusných stanic, takže přebytek za r. 1927 Kč 704.900 jeví se jako příjem z tohoto titulu. Částka 20.000 Kč na lnářské pokusné stanice je pro tento účel zcela nedostatečná. Lnářské pokusné stanice musí býti zřizovány zvláště v německém kraji.

Zemědělství a lesnictví sudetských Němců musí se dostati větší podpory. Zvláště malorolníkům, na chov dobytka, zpeněžení dobytka, lukařství, pěstování krmiv, pěstění travního semene, lnářství, ovocnictví, včelařství, chov vepřů, ovcí a koz, na pokusy ve hnojení, hospodářské porady, na pěstění, obilí a brambor, na zpeněžení mléka a na kontrolu stájí. Potírání perenospory u chmelu, mšice krvavé, musí se zvláště věnovati pozornost. Pro znovuzřizování zahrad zničených mšicí révovou je pamatováno částkou 500 Kč na nezúročitelné zálohy. To je snad chyba tisku a bylo by ji třeba řádně opraviti. Dále patří do této kapitoly škody způsobené myšmi a jiné škody na rostlinách. Německému svazu pro zpeněžení dobytka v Praze musela by se vyplatiti částka 2,080.000 Kč, aby se tato mladá organisace stala schopnou života. Podpory zemědělcům poškozeným živelními pohromami musí býti vždy co nejrychleji vyplaceny. Peníze určené na tento účel jsou poněkud příliš malou částkou.

Při této příležitosti přicházím k tomu, abych promluvil o těžkých škodách způsobených bouřemi ve Slezsku. Je a zůstane výsměchem, jestliže těmto ubohým zemědělcům a jiným těžce postiženým příslušníkům našeho národa se přidělí žebrácký groš pouhých 200.000 Kč. Stejně směšnou částku dostali také zdární příslušníci německého národa, postižení na severní Moravě povodní. Je to ostuda pro vládu, jestliže při takových živelních škodách postupuje tak hanebně a skrblicky. Tím žalostnější je, jestliže němečtí poslanci, kteří byli voleni v tomto těžce postiženém kraji za zástupce lidu, nejsou ani s to, aby se lépe zastali těchto ubožáků, když přece sedí v tak vychvalované všemocné vládě. Kde zůstává ta soudružnost v dobrých i zlých dnech? Podvod, všechno je jen podvod! V takových případech musí býti vždy povolovány odpisy daní, vojsko musí býti posláno na pomoc. Přechod hranic musí býti dovolen k pomoci ochotným německým krajanům, ne jak se to provádělo letos v létě v Krušnohoří, že se netrpělo přecházení hranic. Požadovaná částka 4,000.000 Kč na stavbu a strojní zařízení lihovarů budiž škrtnuta. Důlní díla v hornickém kraji musí býti veřejně vyloženy. Subvence na meliorace a vodní družstva musí býti dávány včas. Musí býti uvolněno příkré rozhraničení chovu teplokrevných a chladnokrevných koní pro pěstitele.

Ježto jsem dříve mluvil o částce 4,000.000 Kč na lihovary, připomínám toto důležité vylíčení: V Československé republice je kolem 900 zemědělských lihovarů. Z toho je nyní asi 630 soukromých lihovarů a asi 270 družstevních lihovarů. Poslednější vznikly z 80% provedením pozemkové reformy a přešly do českých rukou. Před pozemkovou reformou měly zemědělské soukromé lihovary kontingenty (oprávnění k výrobě) od 500 do 1500 hl. Tento kontingent byl před převratem individuelní, po převratu se přiděluje kontingent podle plochy polí, luk a pastvin při každém lihovaru. Poněvadž pak združstevněním dřívějších soukromých lihovarů přibráno bylo desetitisíce ha nových ploch do lihového hospodářství, mají ovšem nové zemědělské družstevní lihovary dnes ještě veliké kontingenty 600 až 1600 hl. Oproti tomu ztratily všechny soukromé lihovary 50 až 70%, i více svého dřívějšího výrobního oprávnění a mohou vyráběti nejvýše ročně 120 až 400 hl, takže všech těchto 630 soukromých lihovarů již nyní pracuje svrchovaně nevýnosně, poněvadž režie při omezené výrobě je příliš vysoká. Nestojí již za to dáti zatopiti. Výslovně prohlašuji, že nejsem proti družstevním lihovarům, jež povstaly normální cestou, jsem však pouze proti způsobu, jak se násilně ucpávají dobře tekoucí prameny daní, aby lihovary zničené bláznivou pozemkovou reformou byly udrženy na nohou 4,000.000 Kč státní výpomoci. Upozorňuji pana ministra zemědělství, aby se dohodl s panem ministrem financí a aby v plném rozsahu vyhověl žádosti, jež 22. června 1927 poslána byla ministerstvu financí ve věci lihovarů.

Poněvadž jsem právě užil slov pozemková reforma, musím se vrátiti k vychvalování pana předsedy vlády Švehly, který vynášel pozemkovou reformu nad zelený jetelíček. Přiznává, že obratem ruky přišlo přes 100.000 lidí k pozemkům a půdě. Praví dále doslovně, že na koupi propachtované půdy mají účast více němečtí než čeští uchazeči, 60 ku 40%. Podle skutečných poměrů dlužno posuzovati toto vykrášlování pozemkové reformy jako vědomé klamání veřejnosti v tuzemsku a vlastně ještě více v cizině. Nejlepší půdu dali jen Čechům, majetky pozemkové v čistě německých obcích byly rozdělovány jen národnostně spolehlivým Čechům, aby německý kraj byl uměle promísen Čechy. Podněcovatelé nepokoje, spolehlivá společnost špiclů proti pokojnému a mírumilovnému životu v německých obcích, byla zřízena na státní náklad. Všechno cestou moderního způsobu loupežných rytířů, na základě revolučního zákona "vyvlastnění". To všechno troufá si pan ministerský předseda, buď následkem falešné informace nebo v předtuše, že Němcům a světu může se říci vše, tiše, pokojně, odevzdaně přijmou to Němci v tomto státě, je třeba jen míti odvahu a říci to tak, jak je to chytré.

Na příklad uvádím tento výrok pana předsedy vlády: "Proti pozemkové reformě byly mobilisovány dokonce i zájmy národnostní, jež v této věci jako sociální zájem malých podnikatelů jsou dotčeny, aby majitelé latifundií byli pohnuti k demonstracím. Národnostní zájmy nejsou však ničím jiným než maskou, za kterou se skrývají sobecké zájmy. Německý národ nestojí a nepadá několika šlechtici. Jde-li o majetek velkostatkářský, nehledí se na to, jaké je národnosti. Není naším záměrem, aby pozemkové reformy bylo užíváno k národnostním účelům. Byl bych rád viděl ten zchytralý, sladký úsměv pana předsedy vlády, když, mrkaje, pronášel tyto věty k důvěřivým Němcům. Jako Němec byl bych se studem začervenal, kdybych byl seděl ve vládní lavici, sevřenými pěstmi byl bych bouchl na stůl a na celý svět bych vykřikl: "Pane předsedo vlády, pojďte se mnou do německého kraje, ukáži vám ty tisíce německých uchazečů o půdu, kteří nedostali při přidělování půdy ani čtverečný metr pozemků a půdy. Ukáži vám hořem zbrázděné obličeje těch, kteří po léta a desetiletí vzdělávali panskou půdu, měli právo na příděl, avšak schválně byli pominuti, poněvadž byli Němci, ačkoliv tito hodní lidé svýma mozolnýma rukama pracovali pro rodinu, domov a stát, platili pacht a daně. Nic se nestalo, a všude je ticho." Teprve 90% je provedeno v Čechách a na Moravě z pozemkové reformy, pravil pan předseda vlády, 10% není ještě rozděleno. Mezi tím jsou jistě i zbytkové statky. Táži se, pro koho?

Ministr zemědělství dr Srdínko pravil ve své řeči k rozpočtu ze dne 15. listopadu 1927, že se neuskutečnila obava, že pozemkovou reformou nastane otřes naší zemědělské výroby. Jako důkaz uvádí, že v Čechách, kde zemědělská pozemková reforma je takořka hotova, celkový výtěžek pšenice r. 1922 činil 3,744.000 q a r. 1926 3,777.000 q. U žita jsou to stejné číslice, 7,057.000 q a 4,191.000 q, u ječmene 5,207.000 q a 7,435.000 q. Všeobecně dlužno k tomu poznamenati, že vzestup nebo pokles zemědělské výroby nelze dokazovati z číslic dvou libovolně vytržených roků, nýbrž že pokrok v zemědělství mohl by býti dokázán jen srovnáním větších, alespoň pětiletých úseků časových. Přirozené podmínky, jako podnebí a počasí, nejsou každoročně stejné, mají vliv na celý výtěžek a jen když volbou delšího období pro srovnání tyto přirozené události, na které není možno míti vliv, se v pozorování navzájem vyrovnají, se dokáže, zda prováděná zemědělská politika podporuje nebo brzdí výrobu. Zůstaneme-li však i při letech zvolených ministrem zemědělství, ukáže se, že v srovnávacích letech 1922 a 1926 bylo sice dosaženo v Čechách zmíněných celkových výtěžků, že však průměrný výtěžek v mnohých případech od r. 1922 až do r. 1926 poklesl. Tak uvádějí "Zprávy statistického úřadu státního" pro Čechy výtěžek žní 16·6 q na ha r. 1922 a 16·5 q r. 1926; zimní žito 1922 15·5 q, 1926 14·4 q; cukrovka 1922 262·6 q, 1926 243·2 q. Jestliže se snížené číslice průměrného výtěžku neprojevují plně v celkových výsledcích, dlužno to přičísti pouze přesunům mezi plochami obdělávanými. Zemědělská výroba v celé Evropě pohybuje se stále stoupající čarou. Důvodem toho jest pokračující vnikání vědy do zemědělské prakse, používání a využití umělých hnojiv, zlepšení nářadí k obdělávání půdy atd. Tak vykazuje německá zemědělská výroba od války opět stále vzestupnou linii, na niž ani stlačení cen v posledním roce nemělo podstatného vlivu. Vzorný příklad správné výrobní politiky dal Mussolini, který intensivním pěstěním pšenice v málo letech mohl zvýšiti průměrný výtěžek o 20%. Z tohoto celoevropského vývoje se Československo vyloučilo. Co se zde vykonalo v zemědělské výrobě, vrcholí v pozemkové reformě a přináší našemu zemědělství nikoliv jen vzestup číslic výroby, co by potvrdily všeobecné evropské zkušenosti, nýbrž pokles průměrného výtěžku z hektaru.

Při základní myšlence naší pozemkové reformy nemůže tomu také býti jinak. Otřes bezpečnosti majetku pro dosavadní majitele podkopává možnost hospodářské činnosti myslící do budoucnosti, brzdí také radost z práce a z výsledku práce a zmenšuje potřebný náklad pracovní a kapitálový. Na druhé straně přiděluje se neschopným novým uchazečům, kteří se kvalifikují ne podle své znalosti a schopnosti, nýbrž podle národnosti a stranické příslušnosti. Vyvlastněný majetek pozemkový přichází pak do zcela neschopných rukou, aby na něm hospodařily.

Zde jsou některé příklady za mnohé. Dvůr Dolní Oldřiš ve výměře 116 ha, jenž druhdy patřil ke Clam-Gallasovu panství Frýdlantu v Čechách, byl na jaře 1926 předán jistému Poledníkovi, který prý tento objekt v odhadní ceně 2,000.000 Kč dostal do vlastnictví za směšnou částku 270.000 Kč. Avšak přes tyto ohromně příznivé podmínky nedovedl Poledník své hospodářství vésti. Znamenitě obdělaná pole zarostla býlím, používání drahých hnojiv bylo neracionelní a sotva po roce upadl Poledník do konkursu, měl dluhy u četných živnostníků v kraji a byl zatčen pro podvodný úpadek. Blahodárný účinek pozemkové reformy byl zde: předně hrozí novému statkáři kriminál, za druhé jeho věřitelům, mezi nimi chudým živnostníkům, těžké ztráty majetkové, a za třetí je to opravdová ilustrace praktických účinků pozemkové reformy. Po odchodu prvního majitele nedal se však pozemkový úřad odraditi, aby nedosadil nové protekční dítě, Ing. Oldřicha Vachtla, na tento statek a nutno se obávati, že konec bude ještě horší než začátek.

Úžasné jsou také následky pozemkové reformy v severních a severozápadních Čechách. Mimo tři zbytkové statky, které dostali Němci, přišlo vše do českých rukou. Neslýchané rozdělování zbytkových statků na druhdy Czerninských, Dreherských a Hielle-Ditrichovských dvorech je všeobecně známo. Pozemkový úřad však tam dosáhl svého cíle. Utvořil nové české statkáře, a zda ve stáji, jež chovala dříve 70 až 80 kusů plemenného dobytka, dnes stojí sotva 10 kusů dobytka nejhorší jakosti, jest zcela bez významu. Jaká hlediska pro příděl zbytkových statků jsou rozhodná, vysvítá ze článku vídeňského časopisu "Neue Wirtschaft", jenž jmenuje tyto majitele zbytkových statků, tedy nevěcné protekční hospodaření v nejvyšší míře: "Zbytkový statek Poděbrady dostal president agrární banky Dvořák, statek Černou dostal dr Pěknice, tajemník ministerstva zemědělství, zbytkový statek Tmáň-Nový Dvůr byl přidělen jakémusi panu Holmanovi, synovci ministra Malypetra, který má již tři dvory. Páleč dostal švakr ministrův jménem Vopršálek, tchán ministrova tajemníka dr Krále dostal zbytkový statek Uherce, agrárník Husník, synovec Pražákův, dostal zbytkový statek Pouzetín. Přídělovému komisaři Brabcovi ze Slaného byl přidělen zbytkový statek Moráň. Úředník pražského pozemkového úřadu Čech dostal zbytkový statek Citoliby."

Nyní soustřeďuje se český útok na lesy. President Voženílek uvedl ve své řeči k rozpočtu, že stát sám ponechá si v rukou nepochybně značnou část lesních latifundií. Hospodářské úvahy jsou zde právě tak málo rozhodující, jako při pozemkové reformě zemědělské. Vždyť sám president Masaryk konstatoval ve svém novoročním poselství 1922: "Bylo by chybou, kdyby veškeré hospodaření bylo zcela ponecháno státu, neboť náš stát není dostatečně připraven pro tak ohromný úkol." Není třeba, aby člověk byl zasvěcen do tajemství Československé republiky, aby na první pohled poznal, že zde rozhodují jen ryze národnostně české zájmy. Spolupráce německých stran ve vládě nemohla změniti povahu státu jako českého státu národního a jmenovitě všechny akce, které provádí pozemkový úřad, dlužno chápati pouze s hlediska počešťování německého kraje. Národní Jednota jde ruku v ruce s pozemkovým úřadem.

Nyní malý výtah ze zprávy moravského počešťovacího spolku, z provolání "Národní jednoty", kde se praví: "Ve Slezsku skončí se letos náš postup v Úvalně, Pochni (Vykov) a Schnelenburgu. Poslední obec je předměstí Krnova, kde máme přiměřeně se vyvíjející menšinu. Zbytkové statky v těchto obcích dostanou se letos do rukou českých majitelů. Krnovská menšina dostane tím silnou oporu. Zbytkový statek Úvalno má výměru 240 ha dobré půdy, Úvalno, rodiště Hanuše Kudlicha, tohoto zavilého nepřítele českého národa, bude tímto činem naším. Tělesné pozůstatky Hanuše Kudlicha byly přivezeny z Ameriky do Úvalna a zde uloženy v náhrobku, který byl zřízen v dolejší polovině rozhledny na vrchu v obecním lese. Náš památník bude lepší a významnější. Ostatně nezůstane ani tato půda dlouho v německých rukou. Hanuš Kudlich nebude spáti v německé půdě. Škoda, že místopředseda pozemkového úřadu Josef Malý povolil prodej statku Brantice, Krnov mohl býti úplně obklíčen..."

Mohl bych vyprávěti ještě celou řadu takových věcí ze Slezska, je to však pro nás smutnou kapitolou, že právě tato věc, jež je pro nás tak důležita, došla tak obtížného postavení spoluprací německých vládních stran, zvláště pánů ze svazu zemědělců.

V květnové výstavě 1927 československé zemědělské jednoty uveřejnil pozemkový úřad v přečetných statistikách bilanci pozemkové reformy ke dni 31. března 1927. Podle nich je tehdejší stav tento: Celková výměra zabrané zemědělské půdy činí 1,229.688 ha, jiné pozemky a půda 2,733.376 ha; z toho bylo dosud podrobeno pozemkové reformě: prodej dlouholetým pachtýřům 80.895 ha, příděl stavebních pozemků 6311 ha, příděl rozptýleně ležících pozemků 9302 ha, řádné přidělení 419.799 ha zabrané zemědělské půdy a 75.629 ha jiné půdy. Prodej podle §u 7 záborového zákona: a) propuštěno ze záboru 100.046 ha zemědělské půdy a 73.595 ha jiné půdy; b) dosud ještě nebyl schválen tak zv. malý program 52.160 ha zemědělské půdy a 61.374 ha jiné půdy; propuštěno ze záboru podle §u 3 a) záborového zákona 4555 ha zemědělské půdy a 935 ha jiné půdy; propuštěno ze záboru podle §u 20 přídělového zákona 11.900 ha zemědělské půdy a 98.968 ha jiné půdy; sestátněno bylo 13.690 ha (179.165), nárok 1730 vlastníků na pozemky a půdu podle §u 11 záborového zákona, 259.500 ha (173.000 ha). Celkem tedy 958.158 ha zabrané zemědělské půdy a 662.666 ha jiné půdy. Zůstalo tedy pro r. 1927 a dále 271.530 ha zemědělské půdy a 2,070.710 ha jiné půdy.

Z těchto číslic možno poznati, že pozemková reforma, pokud přichází v úvahu zemědělská půda, může býti považována téměř za skončenou. Zemědělský majetek pozemkový, který ještě nyní má býti podroben pozemkové reformě, leží z největší části na Slovensku a Podkarpatské Rusi. V tak zv. historických zemích (v Čechách, na Moravě a ve Slezsku) může se zemědělská pozemková reforma považovati téměř úplně za skončenou.

Nás zde zajímá národnostní stránka tohoto problému. Zda pozemková reforma byla hospodářsky správná neb nesprávná, zda vedla k lepšímu a zdravějšímu rozdělení půdy a jaký vliv jeví na zemědělskou výrobu, nebudiž zde rozebíráno. Dlužno zkoumati pouze otázku, zda pozemkovou reformou došlo k přesunu majetku pozemkového mezi jednotlivými národnostmi bydlícími v Československu a zda a pokud pozemkovou reformou majetek pozemkový německého národa byl ztenčen. Vycházíme při tom z těchto předpokladů: Jak pozemkovou reformou byl majiteli velkostatku jeho majetek zcela nebo z části odebrán, jest s tím za všech okolností vzhledem na malou cenu odškodňovací (šestina až desetina prodejní hodnoty) spojeno poškození na jmění majetku velkostatku. Toto soukromohospodářské zmenšení jmění stává se však ztrátou jmění národního, jestliže dojde k přidělení půdy nikoliv národním příslušníkům majetníka velkostatku. Jestliže na př. majetek německého velkostatkáře v německé krajině se vyvlastní a půda se přidělí Čechu, je německé národní jmění poškozeno ve prospěch českého a vedle toho je německý jazykový okrsek promíšen živly národnostně cizími. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

V Čechách, na Moravě a ve Slezsku bylo před počátkem pozemkové reformy okrouhle 500.000 ha zabrané zemědělské půdy ve vlastnictví nečeském, a to převážnou měrou ve vlastnictví německých majitelů. Odpočítá-li se plocha, jež pro tyto majitele ještě zbývá, ukáže se, že okrouhle 361.000 ha změnilo pozemkovou reformou majitele, nebo že v nejkratší době změní. Z toho má se německým uchazečům o půdu dostati ne více než 45.000 ha. Z toho vychází zmenšení stavu německého majetku o okrouhle 325.000 ha. Poněvadž průměrná cena odškodného činí 1904 Kč za ha (podle řeči presidenta pozemkového úřadu dr Voženílka v rozpočtovém výboru podle "Prager Tagblatt" z 13. listopadu 1926, č. 267) a skutečná cena musí se vzíti alespoň šestinásobkem, tedy okrouhle 11.000 Kč, jeví se poškození německého národního jmění o pětinásobek ceny odškodňovací, tedy okrouhle o 3.100,000.000·- Kč. Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi jsou obdobná čísla: 755 nečeských vlastníků se zabraným zemědělským majetkem 390.648 ha. Vezmeme-li za základ rovněž předpoklad, že vlastníku zůstává 300 ha, jeví se pro pozemkovou reformu zbytková plocha 164.148 ha nečeského majetku. Předpoklad, že v místě usedlé maďarské obyvatelstvo dostane 14.000 ha, je vzat svrchovaně vysoko a zůstane za skutečností, vezmeme-li za podklad, že na Slovensku a v Podkarpatské Rusi převede se 150.000 ha dřívějšího německého a maďarského majetku do českých a slovenských rukou. Z toho vychází podle stejných výpočtů jak svrchu uvedeno poškození na jmění národností menšinových o 1.428 milionů, t. j. dohromady o 4.528 milionů korun. Všechna tato čísla jsou volena svrchovaně opatrně a skutečné poškození německého národního jmění bude ve skutečnosti ještě o značnou částku vyšší.

Za pouhého pastorka této republiky musím označiti ubohou zemi Slezáků. Německá zemědělská a lesnická společnost v Opavě jako úřad zemědělský dostává tak malé příděly, že je možno označiti je jako žebrácký groš. Dostala-li tato hornatá země nyní již tak malé částky, obáváme se, že tato země, včleněna do země moravské, bude na tom ještě hůře. Německá zemědělská a lesnická společnost, jež je pověřena prováděním zemědělských úřadů pro německé části země Slezské, dostává se na úhradu režijních výpomocí, osobního a věcného nákladu od státu ročně 20.000 korun a s těmito 20.000 korunami má vystačiti. Rád bych viděl velikého státního střádala, ministra financí dr Engliše jako vedoucího této německé zemědělské a lesnické společnosti, jak by se protloukl při tomto žebráckém groši, aby mohl vyhověti všem požadavkům. Slezských 16 zemědělských pokračovacích škol, zemská rolnická škola v Horních Heřmanicích, hospodyňská škola v Bruntále, potřebují co nejnaléhavěji moderních učebných pomůcek. Na podporu zemědělského odborného vzdělání, na konání přednášek, zvláštních odborných kursů, exkurse, vybudování odborných novin a na knihovnictví není peněz. R. 1927 bylo poskytnuto slezskému zemědělství 8.900 korun na podporu rostlinné výroby. Jak má se touto almužnou platiti lukařství, pěstění polních pícnin, ovocnictví a lnářství, pěstění zvláštních druhů, pokusy s hnojením, potírání škůdců, zušlechťování a moření osiva a ještě plat odbornému referentovi, je nepochopitelné. Hornatá země Slezsko potřebuje ve velkém rozsahu založeného hospodaření pastvinného, aby se pomohlo dobytkářství a mlékaření k povznesení. Kontrolní organisace výkonů musejí hynouti, elektrisaci a mechanisaci zemědělských podniků nemůže býti věnována potřebná pozornost, protože země je chudá. Pořádání soutěží, předvádění a zkoušení zemědělských strojů a nářadí, jež konec konců by přišly na prospěch obchodu a průmyslu a vůbec celému národnímu hospodářství, nemůže býti prováděno velkoryse pro nedostatek podpor. Na premie pro služebné není peněz. Sazba subvencí pro drenáže a meliorační zařízení měla by býti pro horské obce stanovena 60 rozpočtu. Družstevnictví potřebuje zvláštní podpory. Podal jsem četné návrhy, které, jak doufám, budou přijaty, ježto přece německé vládní strany sedí tak pevně v české vládní besídce. Pan Windirsch, předseda svazu zemědělců, je tak nádherně naplněn slaďoučkou politikou milých bratří ve spolužití, že přece musí býti hračkou pro takového vládě věrného poslance, aby prosadil všechna přání, jež se přednesou pro ubohé německé zemědělství. O slezské návrhy nemám strachu. Neboť že tyto návrhy budou vládní většinou přijaty, o to pečuje za všech časů osvědčená síla, náměstek předsedy německého zemědělského sdružení ve Slezsku, pan posl. Halke.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP