Jest jasné, že pan ministr pro věci zahraniční
ve svých vývodech odmítá provésti
akci za účelem této revise. Zdá se
ostatně, že se hned rozčiluje, kdykoliv se
byť i jen zdaleka mluví o revisi mírových
smluv. Lze to pochopiti, neboť on jest přece hlavním
původcem mírových smluv, jimiž byly
vytvořeny nové středoevropské státy.
Ale od něho toho přece také nikdo neočekává,
nýbrž jest jasné, že má-li býti
provedena akce v tomto směru, musí vyjíti
od oněch činitelů, států nebo
národů, kteří tímto násilným
sjednáním míru byli zdrceni. Tak tomu jest
zajisté, i pokud jde o trianonskou mírovou smlouvu.
Ale jedno bych rád zdůraznil: Nelze pochopiti, že
se pan ministr vůbec rozčiluje nad usilováním
příslušných činitelů,
kteří usilují o revisi trianonské
smlouvy. V posledních týdnech měli jsme příležitost
čísti jeho válečné paměti.
Tyto válečné paměti jsou velmi zajímavé,
poučné a příkladné. Rád
bych z nich zvláště zdůraznil jen dvě
myšlenky. Jedna z nich jest tato: Možná, že
bývalá monarchie ve své vnitřní
stavbě měla mnoho, co jí otřáslo,
že to však konečně došlo tak daleko,
že byla rozbita proti vůli dokonce oněch vrstev
dohodových, které chtěly Rakousko udržeti,
to jest, jak vysvítá z válečných
pamětí ministra Beneše, jeho hlavním
dílem. To se však přímo netýká
toho, co chci říci. Míním druhou myšlenku
z válečných pamětí, kde poukazuje
na to, že rozvinul zcela mimořádnou propagandu
ve válečných letech až do zřízení
československého státu. Domníváme
se, že konečně i pan ministr musí
znáti pořekadlo: Co jednomu právo, musí
býti i jiným nikoli nezdrávo, a musí
považovati za pochopitelné, když příslušné
vrstvy zahájí právě akci k revisi
trianonské smlouvy. Ostatně to ukáže
i zkušenost. Tito činitelé, když jde právě
o Trianon, neberou vůbec na vědomí rozčilení
československého ministerstva pro věci zahraniční.
Vrstvy, které usilují o revisi zvláště
této smlouvy, stále vzrůstají. Ale
mezi všemi projevy, které pan ministr učinil
v poslední době ve svých výkladech,
zajímá nás nejvíce, co řekl
o stycích s Německem. Stále zdůrazňuje
- a neumdlévá v tom - v poslední době
Německu přátelský směr celé
československé zahraniční politiky,
ba v jednom ze svých posledních vývodů
praví, že po té stránce nemusil nikdy
revidovati své chování k Německu,
nýbrž že Německu přátelský
směr československé zahraniční
politiky byl zde trvale od počátku. Tu lze zajisté
říci: Kdo sledoval skutečný vývoj
během osmi let, nemůže a nebude naprosto věřiti
tomuto jeho prohlášení. Naopak bylo tomu spíše
tak: Snad nikde v Evropě nehnul nikdo rukou proti Německu,
aby při tom nebylo bývalo také Československo.
Po této stránce připomenul bych jen chování
československé zahraniční politiky
v otázce hornoslezské nebo to, k čemu československá
zahraniční politika podle časopiseckých
zpráv byla by bývala ochotna tehdy, když Německo
bylo nejvíce zdrceno a francouzská zpupnost hrozila
Německu dokonce sankcemi. Zdůrazňuje-li pan
ministr nyní zcela zvláště Německu
přátelský směr, musila tedy nastati
nějaká změna. Ale uvěříme
tomu teprve tehdy, až bude tato změna prokázána
skutečnostmi a zde bych rád poukázal na několik
velice palčivých bodů, k nimž musí
směřovati Německu přátelský
směr zahraniční politiky, a v nichž
by se dal poznati. Je to především otázka
válečného dluhu, dále otázka
odzbrojení, vyklizení Porýnska a konečně
otázka připojení. Válečný
dluh: Jest faktem, že nastává revise mínění
o válečné vině, mínění
vtlučeného do celého světa, toho strašného
oklamání, které nemá sobě rovného
ve světových dějinách, které
bylo vštípeno celému neněmeckému
světu, že jediné Německo bylo příčinou
největšího krveprolití. Toto oklamání
reviduje se ve všeobecném citu národů,
jak jistě lze říci. Dokonce i v zemích
bývalé Dohody, dokonce i mezi muži, kteří
osobně byli přítomni vyjednávání
o mír, provedla se již tato revise. Snad jsou to jen
4 neb 5 mužů, kteří pečují,
aby se tato revise nestala oficielní. Jest to pochopitelné,
neboť kdyby byla provedena oficielně, zhroutilo by
se předivo lží obepínající
celý svět a tito mužové byli by tak
kompromitováni, že jejich kompromitování
mělo by historickou velikost. Nic není více
oprávněného než slova, která
vyřkl německý president ve své známé
tannenberské řeči: "Německo,
celý německý národ ve všech svých
vrstvách odmítá výtku, že zavinil
krveprolití ve světové válce".
Nic není více oprávněného než
slova německého presidenta, jenž pravil: "Německo
jest vždy, ale opravdu vždy ochotno dokázati
to před nestranným soudem." Skutečně,
československá zahraniční politika
měla by zde příležitost prokázati
své přátelství k Německu. Vezměme
odzbrojovací myšlenku. Je zcela vyloučeno,
aby Svaz Národů dosáhl onoho významu,
jejž má míti podle své ideje, bude-li
zbrojení tak protahováno několika mocnostmi,
zvláště Francii, přímo sabotováno
- neboť jiného dojmu nelze míti - jako tomu
bylo dosud. Má-li býti Německo rovnoprávným
činitelem ve Svazu Národů, nemá-li
Německo úplně zbavené obrany státi
proti jiným po zuby ozbrojeným spolučlenům,
pak jest opravdu nutno, aby po odzbrojení Německa
následovalo nyní také odzbrojení jiných
států. Německo má na to právo,
neboť kdysi složilo zbraně pod touto podmínkou
a kromě toho jest známa nota spojených mocností
z roku 1919, v níž se doznává, že
odzbrojením Německa má se zahájiti
odzbrojení všeobecné a že toto všeobecné
odzbrojení bude jedním z nejbližších
úkolů Svazu Národů. Německo
tedy musí uplatňovati nárok na to, aby i
jiné mocnosti odzbrojily. S jistým napětím
pohlíží nyní svět na vstup Ruska
do odzbrojovací komise. Míní-li to Rusové
vážně s tímto vstupem, pak musejí
po této stránce podporovati požadavky Německa,
a je-li československá zahraniční
politika skutečně Německu přátelská,
musí po této stránce státi po boku
Německa. Pak jest však naléhavě nutno,
aby se započalo odzbrojení prováděti
ve vlastní zemi, pak jest naléhavě nutno,
aby se provedlo snížení této dlouhé
doby presenční služby, jíž se žádá,
a nikoli teprve tehdy, až bude po ruce 8000 déle sloužících
poddůstojníků, neboť těch nebude
pak již vůbec zapotřebí. Třetím
bodem jest vyklizení Porýnska. Německý
národ má konečně právě
tak jako každý jiný národ národní
cit, jenž nesnese zatížení nad míru.
Způsob, jakým se dosud udržuje obsazení
Porýnska, zatěžuje nad míru národní
cit německého národa a patří
k tomu silná víra, že národ má
snášeti podobné zatížení.
Pokud jde o zatížení národního
citu, rád bych poukázal ještě na jeden
zjev, t. j. dopis Gilberta Parkera, dopis reparačního
agenta německé finanční správy.
Opravdu, když to musilo býti vzato na vědomí,
pak dlužno se hroziti nejen toho, co se uvaluje na Německo.
Po celý lidský věk má každoročně
zaplatiti 21/2 miliardy reparací,
půl miliardy zlatých marek, podle naší
měny asi 20 miliard korun. To jest dvakrát tolik,
než co vyžaduje ročně celý československý
stát. Ale ani to není ještě to nejtíživější.
To nejtíživější jest spíše,
že se z ciziny mluví do té moci, která
jest pro každý národ nejjistější
známkou svrchovanosti a tu dlužno skutečně
říci: Jak jest otřesena dokonce německá
svrchovanost ustanoveními, která vytýčil
odškodňovací program. Míní-li
se to vážně s locarnským duchem, vykřikuje-li
se tak do světa, má-li žíti, pak dlužno
šetřiti také národního citu německého
národa, pak dlužno konečně vykliditi
i Porýnsko, a také zde měla by československá
zahraniční politika příležitost
dokázati svůj směr přátelský
Německu. A konečně otázka připojení
Rakouska. O tom mohli jsme poslední dobou velice mnoho
čísti. Návštěva Marxe a Stresemanna
ve Vídni a rozčilení nad tím v mnohých
novinách: snad budou vyjednávati dokonce o myšlence
připojení, že bude palčivá, co
mají vůbec němečtí ministři
co dělati ve Vídni? Skutečně, ministři
všech zemí jsou - abych tak řekl - stále
na cestách ve všech koutech světa a když
jednou po 3 nebo 4 letech cestují němečtí
ministři, má to býti již samo sebou
podezřelé. Podle našeho mínění
není nic přirozenějšího než
návštěva německých ministrů
ve Vídni. Přes násilně vytvořené
státní hranice trvá konečně
svazek jazyka a krve. Ostatně bych řekl, že
se to snad oněm pisatelům článků
v novinách nepodařilo, neboť, jak se zdá,
ministři o otázce připojení Rakouska
vůbec nevyjednávali. Nežádáme
také od Československa žádné
akce v tomto směru. Čeho žádáme,
jest to, že má-li míti nějaký
smysl sebeurčovací právo národů,
na kteréžto heslo Německo složilo zbraně
a jež jest jedním z proslavených 14 bodů,
musí míti platnost i pro tyto oba státy a
jest konečně věcí obou států,
chtějí-li se spojiti a jak. Nějaká
akce československé zahraniční politiky
po této stránce jest, jak víme, nemožná
a my ji také nežádáme. Budeme se však
snažiti, aby konečně jednou i československá
zahraniční politika pohlížela na tuto
věc jako na věc výlučně německou
a rakouskou. Chci bod, týkající se styků
Československa s Německem, uzavříti
v tomto smyslu: Skutečný Německu přátelský
směr byl by vlastnímu státu více než
po jedné stránce užitečný. Německo
jednou jest a zůstane největším sousedem,
a nechce-li Československo řezati do vlastního
těla, musí to míti ve svých zahraničních
stycích na zřeteli.
Ještě jiná věc. Poslední dobou
doznali vedoucí čeští státníci,
že existuje německo-česká otázka,
a také slíbili, že ji počnou řešiti.
Nepodceňujeme těchto projevů. Víme,
že projevy, jež učinil pan předseda vlády
ve schůzi rozpočtového výboru, před
2 nebo 3 lety nebyly by ještě s tohoto místa
bývaly možný. Ale my jich také nepřeceňujeme.
Očekáváme, že po slovech budou následovati
skutky.
Zde má také československá zahraniční
politika svůj úkol. Mohla by také přispěti
ke vnitřní konsolidaci státu, kdyby ve skutečnosti,
neměníc ničeho na svém stanovisku
k jiným státům, došla ke směru
Německu přátelskému. Rád bych
řekl také slovo o zahraniční propagandě
vůbec. Pan ministr věcí zahraničních
ji nazývá "informační službou"
a praví, že se tato služba vykonává
solidně, vědecky, soustavně a nestranně
a že jest nutná, aby se předešlo falešnému
informování ciziny. To jsou krásná
slova. Slovo "soustavně" zdůrazňujeme,
to jsme vždy zdůrazňovali. Musíme žasnouti,
jak Československo soustavně provádí
informování ciziny. Chápeme, když stát
poskytuje informace ve svém smyslu, ale v téže
řeči, v níž pan ministr vyřkl
tato slova o informační službě, jest
také věta, že se podporuje časopis "Prager
Presse. A tu zajisté dlužno říci, že
krásná slova, která pronesl ministr o svém
informování ciziny, dojdou jen nepatrné víry.
Je-li veškeré informování ciziny takové,
jaké provádí časopis "Prager
Presse", pak jistě cizina nedojde nikdy ke správné
představě, ke skutečně nestrannému
posuzování poměrů, jež jsou v
Československu po národnostní stránce,
a musíme říci: právě proto
jsme proti tomuto druhu cizozemské propagandy, jaká
se provozovala a ještě nyní provozuje. (Předsednictví
ujal se předseda Malypetr.)
Ve svých vývodech mluvil pan ministr a také
této okolnosti dlužno věnovati několik
slov - v poslední době také o svém
poměru k Vatikánu. Tu musíme jistě
zaznamenati, že konečně nyní i československé
vládní kruhy, tedy také ministerstvo zahraničních
věci, mluví jinými slovy a jiným tónem,
než jsme dosud byli zvyklí, mluví jiným
tónem o Vatikáně a o jeho významu,
o církevní otázce, o náboženské
myšlence vůbec. Nedomýšlíme se,
že to bylo způsobeno snad tím, že jsme
vstoupili do vlády, že konečně i zde
se ozval jiný tón. Naopak se domníváme,
že si konečně uvědomili i českoslovenští
státníci, jaký světový význam,
jaký mravní světový význam
má papežství a musí zvláště
míti se zřetelem na státy, které podle
převážného počtu obyvatelstva
dlužno ještě označovati jako katolické.
Zatím praví ministr, že ke konkordátu
nedojde, že pro konkordát nebude, nýbrž
pro smírnou úpravu církevně státních
styků. Tu se zdá, že pan ministr má
onu falešnou představu, která se obyčejně
spojuje se slovem "konkordát". Slovo "konkordát"
nemá jiného významu, než že to
jest smlouva dvou v obapolné dohodě. Nuže,
pro nás není tato věc životní
otázkou. Čeho však žádáme,
jest, aby skutečně došlo k této smírné
úpravě. Pro nás jako katolíky není
papežství cizí mocí, nýbrž
ať katolíci patří k tomu neb onomu národu,
k tomu neb onomu státu, ono jest hlavou náboženství,
k němuž patří, a úprava církevně
náboženských otázek bez papeže
nebo snad proti papeži není vůbec možná.
Z novin jsme se dověděli, že papež projevil
vůli dohodou vyříditi sporné otázky.
Očekáváme a máme na tom zájem,
aby československá správa zahraničních
věcí učinila vše, aby tyto otázky,
které již dávno vyžadují rozřešení,
byly konečně urychleny a rozřešeny ve
smyslu vzdáleném vší choutky ke kulturnímu
boji.
Pan ministr také pravil, že k radikálnímu
oddělení nedojde, že ovšem ideálem
jest svobodná církev ve svobodném státě!
Svobodná církev ve svobodném státě!
Opravdu, naše doba se dožila toho, že církev
i nyní má ještě neporušitelnou
životní sílu, že církev, výlučně
odkázána sama na sebe, i v demokratickém
státě může nejen žíti, nýbrž
může býti i tím, čím podle
ideje, podle vůle svého božského zakladatele
má národu býti. Na důkaz toho poukázal
bych na ohromný vzestup katolické myšlenky
v Severní Americe. Tam jest zásada "svobodná
církev ve svobodném státě" provedena
a tam církev poskytuje důkaz, jak může
řešiti skutečně sociální
úkoly, kulturně náboženské úkoly,
dokonce i dnes. Vyřkne-li se však v evropských
státech a bohužel musíme říci
i v Československu heslo "svobodná církev
ve svobodném státě", pak se tím
vždy míní ve skutečnosti to, a důkazem
toho jest pro nás pokus pohřbeného Bartoškova
návrhu, že to znamená spoutání
církve okovy státu. Proti tomu bychom se postavili.
A československá správa zahraniční
politiky nolens volens bude musiti dbáti toho, že
v tomto státě žije ohromný počet
občanů, kteří mají zvláštní
zájem na tom, aby církevně státní
otázky byly konečně rozřešeny
v dohodě, beze všech choutek ke kulturnímu
boji. Konečně bych pravil: Masy, které zastupujeme,
jsou jádrem 31/2 milionu Němců
v tomto státě, Vstoupili-li jsme jako zástupci
těchto mas do vlády, nerozhodovalo pro nás
nic jiného, než zřetel na ně a na celý
náš sudetsko-německý národ. Nevzdali
jsme se ani atomu našich požadavků podle národního
programu, naopak má to býti cestou, která
vede ke splnění těchto požadavků.
Chceme tím vysvoboditi svůj lid od znásilnění,
jemuž všanc byl vydán po 8 let, ze mdloby, se
kterou musil bez obrany snášeti vše, co ho postihlo.
Chceme zkusiti cestu, která našemu národnímu
programu, našim slovním požadavkům poskytne
konečně věcný obsah. Zahraniční
politika může mnoho, aspoň mravně mnoho
přispěti k tomuto našemu uspokojení
a tím k uspokojení i státu, zaujme-li onen
přirozený směr k Německu, jenž
vyplývá z polohy, hospodářství
a národnostního složení tohoto státu.
V té míře, v jaké to budete činiti,
budete si získávati naši důvěru.
Rozhodně však zůstaneme nestrannými
žadateli a nestrannými pozorovateli. (Souhlas a
potlesk poslanců strany něm. křesť.
sociální.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Štefánek, Dávám
mu slovo.
Posl. dr Štefánek: Ctená snemovňa!
Rozpočtová rozprava bola kedysi, v dobe klasického
parlamentarizmu, stredobodom záujmu celej verejnosti politickej
a všetkých jej vrstiev. V polovici minulého
storočia uverejňovaly časopisy reči
poslancov a ministrov do slova, ba čo viac, ľudia
vyššieho vzdelania predplácali si, ba dokonca
i čítali stenografické protokoly. Hovorilo
sa síce i vtedy von oknom, ale poneváč bola
kontrola toho, čo poslanec hovorí, väčšia
a vkus dospelého publika jemnejší, nebolo dobre
možné zneužívať parlamentných
slobôd a výsad tak, ako sa to, bohužiaľ,
dnes robí. Zkrátka pred 50, 80 rokmi sa ešte
verilo, že shromaždenie dostatočne zralých,
múdrych a poctivých mužov, vyzbrojených
dostatočnou slobodou - tedy imunitou - a nezávislosťou,
môže, ba musí vynášať len dobre
zákony, len poctive a spravodlive smýšľať.
Ďalej sa verilo, že čím priamejšie,
všeobecnejšie a tajnešie bude národ voliť,
tým dokonalejšie budú parlamentárné
sbory.
Táto viera prešla i na našu generáciu.
Na priek tomu, že moderné parlamenty, volene všeobecným,
tajným, priamym hlasovaním nikde nefungujú
tak hladko, ako fungovaly parlamenty liberalistickej doby, predsa
len zásada priamej demokracie zostáva ideálom
každého poctivého demokrata. Napriek všetkým
ťažkostiam (konkrétne rečeno boľševickým
alotriám), nemôžeme sa vzdať demokratických
slobôd, poneváč ani fašistický,
ani boľševický v systém štátotvorný
nevykazuje viac poriadku, väčšej slobody občianstva,
väčšieho blahobytu hospodárskeho a sociálneho.
Jednako neslobodno prezierať nedostatky nášho
parlamentarizmu a celej správy štátnej, ktoré
vyvierajú docela prirodzene z povahy jeho. Itália,
Španielsko, Rusko, Grécko musia nám byť
výstrahou. Isté ťažkosti demokratického
parlamentarizmu v Nemecku, v Rakúsku a v iných štátoch
nech nám slúžia za poučenie,
že mechanickým aplikovaním čo priam
i najkrajšej, relatívne najdokonalejšej ústavy,
na pr. belgickej alebo anglickej, nenašli sme už kameň
mudrcov.
Neprihováram sa za zmenu ústavy našej, vediac
veľmi dobre, že každý reakčný
zásah by pomery v republike ešte viac zkomplikoval,
vzájomné antagonizmy tried i národov priostril.
Ale zamlčovať alebo zkresľovať isté
nedostatky nášho demokratického života
politického, administratívneho i súkromného
by vari nebolo účelno.
Pri tvorení našej ústavy, poťažne
parlamentarizmu zabudli sme na jeden veľmi vážny
psychologický moment. Národ náš, úpiaci
po celé storočia v nevoľníctve a neslobode,
navyknul sa prijímať rozkazy a iniciatívu so
strany vrchností tak dokonale, že ešte i dnes
nechápe, prečo nevykonávajú úrady
to alebo ono, čo vlastne patrí už bez mála
10 rokov do kolektívnej alebo individuálnej právomoci
občanov. Oslobodili sme bez najmenšieho prechodu otrokov,
politicky málo alebo vôbec nie vyspelých Slovákov,
Rusínov, vonkovanov a mnohých nedospelých
ešte Čechov, Moravanov, roľníkov i delníkov.
Ba čo viac, vyhlásili sme slobodu tisícov
úradníkov, učiteľov, profesorov, starou
rakúskou šľachticko-maďarskou tyraniou zdeptaných
byrokratickým šimlom a prísnou disciplínou
všetkej samostatnosti a svoj voľnosti zbavených
mužov. Ani vo sne nikomu nenapadlo, že by naší
oslobodení, dobrí československí úradníci
si nevedeli rady dať tam, kde za starej rakúskej vlády
znamenite pracovali. Ústavou našou dostaly ľud
i úradníctvo materielnú slobodu, ale duchovne
a charakterove sa do dneska ešte plne neoslobodili.
Istú korektúru musím ovšem pripustiť.
Ústavnoprávni maximalisti si boli do istej miery
vedomí, že skok z najstrohejšej despocii maďarskej
do najslobodnejšej demokracie československej mohol
by eventuálne samej demokracii škodiť. Ovšem
jasných predstáv o tom, ako budú menovite
Slováci a Rusíni na nový poriadok reagovať,
sme nemali. Opozícia bývalých hlasistov a
mnohých iných poslancov v revolučnom Národnom
shromaždení proti volebnému právu žien,
nakoľko sa pamätám i proti zavedeniu jednej snemovne,
mala ráz viac inštinktívneho odporu proti radikalizmu,
než jasného vedeckého alebo praktického
presvedčenia.
Neuvádzam tieto veci, aby som niekomu niečo vyčítal,
veď by som musel tiež sám sebe chybu vyčítať.
Boli sme zkrátka vtedy nezkusení a málo rozhodní.
Nanajvýš, že by som kolegom zo strany soc. demokratickej
a národne-sociálnej pripomenul dobrú definíciu
pokrokovosti, ktorej sa vraj bývalí hlasisti a predovšetkým
moja maličkost a Milan Hodža zpreneverili.
Pokrokovosť nie je poskokovosť. Keby ste sa, páni
socialisti, boli dali presvedčiť r. 1919 až 1920
nami, skutočnými pokrokármi, sotva by ste
sa boli dožili veľkého zaklamania, v ktorom sa
nachodíte už od dvoch rokov. Pri budovaní našej
ústavy zvíťazil poskok a nie pokrok.
Veľký dôraz, ktorý sa kladie u nás
na ľudovýchovu, je toho nepriamym dôkazom. Ja
sa tomu len teším, že ľudovýchova
je u nás v plnej činnosti a že dokonca na Slovensku
je snáď lepšie alebo snáď vo väčšom
merítku pestovaná ako v samých Čechách.
Boh daj, aby sme čím skôr vychovali mládež
i ľud v demokratickom a republikánskom duchu. Jednako
bude to ešte veľa rokov trvať, kým sa zmení
mentalita nášho ľudu, kým pochopia široké
vrstvy národa, že štát a parlament nie
sú všemohúci, že nie sú bez
chyby, že volebné demokratické právo
je viac povinnosťou voliť najlepších a najzručejších
mužov, než vyberať si podľa nálady
a citu mužov často politicky málo alebo menej
cenných. Dlho to potrvá, než sa národ
stane zralým pre ústavu tak slobodomyseľnú
a liberálnu, ako je ústava československá.
Ctená snemovňa, prečo vzpomínam tieto
zdánlivo neaktuálné veci? Nie preto, aby
som polemizoval s naším milým ministerským
predsedom Švehlom, ktorí nedávno v rozpočtovom
výbore priamo popieral, že by sme sa nachodili v krízi
parlamentu. Chcem iba doplniť jeho slová, z ktorých
vyplýva, že skutočnej, užitočnej
práce parlamentnej sú schopné vlastne len
výbory, to je, veľké otázky hospodárskeho,
sociálneho, administratívneho, dokonca i vnútro-politického
a zahraničnopolitického života s tisícorakými
doklady, číslicami, diagramy, štatistikami,
výpočtami, odbornými expertizami atď.
nemožno už pojednávať meritórne v
plene parlamentu. Ale práve táto komisionalizácia
parlamentu ohrožuje parlament. Prof. Hellpach veľmi
dobre upozorňuje vo svojej knihe "Die
Krisis des deutschen Parlamentarismus": "Die Kommissionalisierung
wird naturgemäß zu einem der stärksten Faktoren,
die den Interessenschwund am Parlament in der Öffentlichkeit
begünstigen."
V týchto slovách je hlbší význam,
než si myslíme. Nejde tu iba o formálny snáď
nedostatok techniky parlamentárnej. Ak je plenum parlamentu
zbytočným anachronizmom, tedy zdokonaľujme
výbory, pripusťme do nich prípadne novinárov
a publikum galerie atď., snáď to bude lepšie.
V tom nespočíva problém parlamentarizmu,
že mojím skromným slovám a snáď
múdrejším rečiam niektorých iných
zkúsenejších parlamentníkov načuvá
len malý zlomok členov tohoto váženého
domu. Problém spočíva v prílišnom
prevládaní hospodárskych a stavovských
záujmov a z toho vyvierajúcej frakčnej a
fakčnej činnosti ambicióznych ramenáčov,
ktorý sa nemôžu dočkať okamihu,
kedy i na nich prijde čas.
Samo sebou sa rozumie, že nepodceňujem ani stavovských,
ani hospodárskych záujmov, ktoré sa uplatňujú
zvlášť vo výboroch veľmi dobre. Jednako
treba uznať, že veľké svetonázorové
kultúrné a zahranično-politické otázky,
eminentne plenárné otázky, tratia
na význame, nepestujú sa dnes už s takou dôkladnosťou
a vážnosťou, ako sa to dialo v liberalistických
parlamentoch.
Príliš ďaleko by ma viedlo analyzovať našu
ústavu a parlamentarizmus a zvlášť československý.
Len tak z profilu som chcel upozorniť na niektoré,
podľa mojej mienky zvlášť významné
momenty, aby ste pochopili, ctené dámy a pánovia,
politiku republikánskej strany a do istej miery i jej taktiku
z posledných rokov. Hovorím predovšetkým
ako republikán, ktorý nie je neprístupný
teoretickým úvahám o našom štáte,
o národe československom, českom i slovenskom,
o svetonázorových a z nich vyplývajúcích
kultúrnych problémoch.
Ctené dámy a pánovia! Nebudete sa zaiste
na mňa hnevať, ak budem hovoriť s vyššieho
hľadiska o verejnom živote, bez hnevu a nenávisti
a stranníckej zaujatosti. Viem, že zákonodarný
sbor, v ktorom sa rozhoduje o veľmi vážnych hospodárskych
záujmoch, nemôže sa vyhnúť hnevu
a trpkostiam vzájomne na seba narážajúcich
názorov a interesov. Nebral by som takéto hnevy
tragicky, keby sme mali za sebou aspoň polstoročnú
tradíciu parlamentnú a keby sa do hospodárskych
a, sociálnych problémov nevnášaly národnostné
a menovite slovenské a české veleity. I francúzsky,
nemecky, rakúsky atď. parlament musí počúvať
škrekľavé hlasy boľševického
jazzbandu, i tam majú svojích ľudákov,
ale nemajú protifrancúzské alebo protinemecké
politické animozity.
Československý národ nemá vyriešenú
otázku československú, rešp. slovenskú,
československému národu hrozí stále
nemecký národnostný boj, čsl. národ
nesmie zapomínať na svoje zemepisne nevýhodné
hranice. Teda popri veľkých otázkach u nás
nedostatočne zakotveného parlamentarizmu, demokratického
republikanizmu, nesmieme zanedbavať problémy, vyvierajúce
z nacionalizmu a internacionalizmu a konečne i z náboženstva.
Menovite toto posledné sa v našom politickom živote
v poslednej dobe citeľne uplatňuje.
Republikánska strana zemedelského a maloroľníckeho
ľudu je dnes najväčšou politickou stranou
v republike. Nielen významu svojej číselnej
kvantity primerane, ale i vzhľadom na svoj výhranený
hospodársky a stavovský ráz reprezentuje
v našom štáte takú pozíciu, ktorá
docela prirodzene budí úctu, ale i hnev a nenávisť
protivníkov. Táto mocná strana nevznikla
cez noc, ani nie náhodou, ani nie ľahkým porodom.
Ona má svoju úctyhodnú prácu za sebou
i dostatočne presný program i tradiciu a hlboké
korene v národe. A to je to najhlavnejšie. Nie náhodou
sa pridaly tie najlepšie hlavy slovenské ku tejto
strane, nie náhodou sa tvorí - v nej nová
škola československého intelektualizmu a národného
idealizmu. Republikánska strana nebola nikdy len hospodárskou
a zemedelskou organizáciou politickou, ale pravda je, že
sa vyvinuje docela prirodzene na silnú složku agrárnej
demokracie, ktorá tvorí svoju vlastnú sociologiu
na širokom základe roľníckom, a to v každom
obore duchovnej i hmotnej kultúry. Kto by si myslel, že
republikánska strana je iba šikovne vedená
odborová organizácia zemedelská, ktorá
sa stará len o hmotné povznesenie svojích
členov, ten by sa veľmi mýlil. Ja neupieram
socialistickým stranám svojráznu ideovosť,
ale agrarizmus nie je bez nej a my slovenskí intelektuálovia
v republikánskej strane sme pyšní na to, že
môžeme spolu s českými pracovníkmi
tvoriť duchovný i hmotný fundament strany,
ktorá sa nemusí obávať nesvornosti a
frakcióznosti svojích členov. Márné
sú všetky šikovné i menej zručné
pokusy naších protivníkov rozbiť našu
stranu a vniesť do nej ducha nesvornosti a intriky. Márné
sú všetky pomluvy a zlovoľnosti, ktorými
chcú naší nepriatelia vpáliť nám
na čelo znak mravného a politického úpadku,
korupcie a zrady. Môžem ubezpečiť všetkých
pánov budovateľov novej červenočiernej
koalicie, že sa tohoto strašiaka nebojíme. My
sme si vedomí toho, čo anglický sociolog
Mac-Dougall tak znamenite vystihnul, hovoriac, že pri tvorení
národa a kolektívnej skupiny nerozhoduje ani tak
počet členov spoločnosti, ako kvalita vodcov
a životaschopnosť vedúcej myšlienky.
Ale nechajme stranou všetkú výrečnosť
sebadôvery. Môžu vedúci mužovia republikánskej
strany o sebe povedať, že sú synovia filozofa
Masaryka, ktorý pred 40 rokmi už hľadal
princípy filozofie naších dejín a ideovú
podstatu národa českého? Je pravda, že
sme nepokrokoví, neideoví, hmotárski, sobeckí
zastanci sedliackej hrabivosti? Dejiny národa československého
sú predovšetkým dejiny roľnícke.
(Tak jest!) Náš stredovek i novovek nevyniká
priveľmi priemyslom a kupectvom. Nemáme námorných
tradícií. Viac než tisícročné
tradície, od Cyrila a Metoda, sv. Václava počínajúc
až po Husa a Jiřího z Poděbrad, pozdejšie
až po dobu protireformačnú, osvietenskú
a romantickú sú typicky roľnícke. A
dnes národ náš ešte vždy je z polovice
roľnícky, na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi zo troch
štvrtín. Je síce pravda, že menovite v
posledných sto rokoch sa t. zv. historické zeme
silne industrializovaly, že dokonca i patriarchálny
spôsob živobytia a výroby roľníckej
sa mení a mechanizuje.
Jednako vyniká roľníctvo v národe ako
kompaktný celok duchovne, mravne i hmotne najlepšie
založený. V jednotnosti roľníckej duše
spočíva sila a stálosť, ktorej je nám
v terajšej dobe ustavičného trieštenia,
atomizovania spoločenských jednotiek tak veľmi
treba. Jedine roľnícky stav prechováva v duši
svojej nenarušené ešte principium ordinis, poriadočnosť,
ako Rus hovorí, jedine roľník má ešte
koľkotoľko zachovanú národnú tradíciu.
My, meštiaci, nachodíme sa pod silným tlakom
medzinárodnej civilizácie. Urbanizmus sa stáva
postrachom všetkých, čo ešte veria na
úprimný a čistý nacionalizmus a zvlášť
na československý nacionalizmus. Má preto
roľnícky stav právo nárokovať pre
seba, keď i nie nadvládu nad inými vážnymi
stavy, predsa akýsi primát medzi rovnými.
Z tohoto podľa mojej mienky spravodlivého a rozumného
nároku vyplýva celá politika republikánskej
strany a sedliacky aktivizmus v každom ohľade duchovného
i hospodárskeho života.