Čtvrtek 24. listopadu 1927

Jako červená nit táhne se v exposé p. ministra financí a také v důvodové zprávě rozpočtového výboru opakování stížností na nadprůměrné zatížení naší samosprávy. Z fakta, že obecní rozpočet vzrostl letošního roku o jednu miliardu, dovozuje p. zpravodaj, jak bylo nutné, aby byl uskutečněn zákon č. 77 z roku letošního o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy. Je zajímavé, že nechce připustiti, že to byl právě tento zákon č. 77 z roku letošního, který dal podnět ke stoupnutí nákladů obecních a že se to stalo v důsledku mezery v zákoně a také v důsledku znění zákona. Odst. 5 §u 1 tohoto zákona zní: "Nestačí-li úhrada ani k úplné úhradě úroků a splátek ze zápůjček, uzavřených obcí do dne platnosti zákona, buďtež vybírány přirážky nad sazby stanovené v odst. 1 až do sazby 300%."

Obce, které předvídaly, že zákon č. 77 zabrzdí jejich hospodářství, použily této výhrady zákona a uzavřely narychlo půjčky, kterými účinky zákona předem reparovaly. Zákon č. 77 nezamezil tedy stoupnutí výdajů obecních, on je přímo vyvolal. Dnes již vidíme, že tento zákon svého účelu nedosáhl. Jediný výsledek jeho bude podlomení financí samosprávy. Nároky na přídělový fond budou z valné části zamítány, ať již pro důvody formální nebo pro nedostatek finančních prostředků, a tak konec konců, vážená sněmovno, nezbude vládě nic jiného, než aby tento zákon, proti kterému jsme byli v oposici, novelisovala.

Důležitým problémem rozpočtovým je podle výkladu pana ministra financí úhrada osobního nákladu na učitelstvo. Pan ministr financí hledá nositele toho nákladu a chce provésti repartici mezi obce, okresy, zemi a stát. Obce jsou nabádány k úhradě části osobního nákladu, aby zavedly, vlastně znovuzavedly školní plat, který byl zrušen již za Rakouska. Bylo správně poukázáno v rozpočtovém výboru na to, že školní plat by měl výnos minimální. Praktický výsledek znovuzavedení školního platu bude se rovnati skoro nule. Za to důsledky - a to značné - budou právě po stránce kulturní. Opakuji to, co jsem řekl v debatě v rozpočtovém výboru. Otázka, kdo je nositelem osobního nákladu na učitelstvo, je již platným zákonem rozřešena. Je to § 35 zákona č. 292 z r. 1920, kde se výslovně mluví v 2. odstavci o tom, že věcné náklady na školství obecné nesou obce a náklady ostatní, zejména veškeré náklady osobní, nese stát.

Tomu tak fakticky také je, neboť stát až dosud hradil - třeba jenom zálohami osobní náklady na učitelstvo. Jestliže se stávají, jak pan ministr financí ve svém exposé prohlásil, osobní platy učitelské a jejich úhrada finančním problémem státu, pak mám apel na finanční správu, aby z důvodů finančních učinila přítrž vydržování několika druhů škol, zejména konfesionelních, v jedné obci. Nechť se zavede jednotná škola národní s učitelstvem státem vydržovaným. Je-li něco finančním problémem, a netoliko finančním, nýbrž také kulturním a státním problémem, pak je to otázka jednotné, nikomu jinému než státu podřízené národní školy. (Výborně!)

Při projednávání rozpočtu stala se akutní také otázka platového zákona. Není snad kategorie státně-zaměstnanecké, která by byla spokojena se systemisací. Nelze nepochopiti, proč se nesystemisuje takový počet míst, jaký odpovídá normální potřebě. Po restrikci rovná se normální potřeba počtu ponechaných a plně zaměstnaných státních zaměstnanců. Proč se tedy podle toho státní správa nezachová, proč se nesystemisuje místo pro každého? Vítáme, že pan předseda vlády připustil možnost revise systemisace, a je zajímavé konstatovati, že při projednávání této otázky ve výboru ani jeden člen vlády nebyl spokojen se systemisací tak, jak byla provedena. Nezbývá tedy nic jiného, než z toho vyvoditi docela jasné důsledky, než provésti slíbenou revisi systemisace. Čím dříve se tak stane, tím lépe. Podle mého názoru teplejší poměr státní správy k jejím zaměstnancům, poměr upřímnosti a otevřenosti stává se nejen otázkou politickou, nýbrž vyrůstá nám přímo na důležitou akutní otázku státní.

Nyní budiž mi dovoleno, abych pronesl několik kritických poznámek k politice vládní. K politice zahraniční, která důsledně sleduje politiku míru, zaujímáme stanovisko kladné. Trváme na nedotknutelnosti mírových smluv a na integritě našeho státu. A v tomto našem rozhodnutí nezviklají nás žádné námitky, žádné postranní taktické cesty, které právě můj předřečník zde volil. Vidíme ve Svazu Národů instituci, jež jest schopna dáti světu mezinárodní právní řád, právní řád, který umožňuje řešení mezinárodních sporů cestou smírnou, cestou právní a nikoli násilím. Vidíme ve snahách po uskutečnění ženevského protokolu novou etapu ve vývoji lidstva a věříme, že lidstvo přes veškeré překážky" které se staví v cestu, tuto cestu také nastoupí. Ale do doby, než mezinárodně bude zaručen mír, bezpečnost a klid našeho státu proti nepříteli vnějšímu Svazem Národů, uznáváme nutnost národní obrany a proto neodmítáme republice nákladů na naši obranu proti vnějšímu nepříteli. (Výborně!)

V politice vnitřní jsme vedeni snahou, abychom dělali oposici věcnou. Svým postupem v parlamentě zůstali jsme věrni této taktice. Pro předlohy potřebné, pro předlohy lidu prospěšné hlasovali jsme a hlasujeme i jako oposice. Proti předlohám lidu škodlivým bránili jsme se a bráníme důvody věcnými, ať již šlo o zákony daňové, či o zákon o financích obecní samosprávy, nebo o zákon o reorganisaci politické správy, nebo o zákon o zbavení volebního práva příslušníků branné moci a četnictva, anebo zákony jiné.

My vidíme, vážená sněmovno, v chystané novelisaci soc. pojištění snahy o jeho zhoršení v neprospěch a ke škodě pracujícího lidu. My jsme v tomto svém úsudku podporováni odbornými posudky znalců v oboru sociálního pojištění, které několikráte byly již publikovány.

Pan ministr soc. péče odmítal výtku, která mu byla učiněna v rozpočtovém výboru a která záležela v tom, že slovo dané v koalici bylo porušeno, zejména bylo poukazováno na řeč tehdejšího zpravodaje rozpočtového výboru, nynějšího ministra zemědělství p. dr Srdínko. On dovozoval, že toto slovo porušeno nebylo, poněvadž toto slovo platilo jenom po trvání dřívější koalice, a jakmile se tato koalice změnila, rozpadla, tedy závazek tehdy učiněný, slavnostní sliby, dodržení slova tehdy učiněného vlastně padá a že není třeba tohoto slova dodržeti.

Vážená sněmovno! Toto stanovisko mně připomíná historicky známé pořekadlo, že "Slovo dané kacíři nemusí se dodržeti". (Výborně!) Ale takovými názory, vážená sněmovno, sotva se upevní parlamentní tradice, po které tolik se volá a kterou tolik také zdůrazňoval nynější premier vlády.

My se postavíme na odpor všem zhoršovacím snahám v oboru sociálního pojištění, stejně tak, jako narazí na náš odpor chystané předlohy, které by chtěly reformovati naše školství tak, aby byl omezen demokratický vliv občanstva a učitelstva a aby byla omezena svoboda vyučovací, aby se to stalo na úkor neodvislosti školy od zevních vlivů, zejména vlivů církevních.

Naše oposice zaujímá stanovisko k určitým konkrétním činům vlády a této vládní většiny. Zmírní-li se taktika nynější vládní většiny, přestane-li vládní většina odbourávati, co s námi budovala, pak také může se změniti naše taktika. My jako strana drobného pracujícího lidu považujeme za svoji povinnost hájiti jeho hospodářské, kulturní a sociální zájmy. (Výborně!)

Pan ministr financí prohlásil - a je to také ve zprávě o jednání rozpočtového výboru výslovně uvedeno, že když odevzdával Národní banku československou guvernéru dr Pospíšilovi, řekl mu: "Naše koruna není ani ze zlata, ani ze stříbra, ta je pouze z práce". (Výborně!) Opírá-li se, vážená sněmovno, základ naší měny o práci, pak přiznáte, že v této práci vedle zemědělců má rovný podíl dělnictvo, zaměstnanectvo všeho druhu a také živnostnictvo. (Výborně!)

Podle prohlášení pana ministra zemědělství v rozpočtovém výboru zlepšila se životní úroveň zemědělců. My to vítáme, ale zdůrazňujeme, že jestliže zlepšila se životní úroveň zemědělců, pak vyžaduje spravedlnost, aby měla vláda pochopení pro zlepšení životní míry dělnictva a zaměstnanectva stejně jako malozemědělce a drobného živnostníka.

Měl jsem příležitost dokázati v rozpočtovém výboru citováním zpráv Mezinárodního úřadu práce k 1. dubnu 1927, že životní úroveň našeho dělnictva je u nás podprůměrná. My jsme snad třetí od konce při této statistice podle výše životní úrovně. Máme tedy právo žádati spravedlnost pro pracující lid, a my svoji taktiku zařídíme podle toho, jak se našemu volání vyjde vstříc. Vzestup cen tuto životní míru už tak podprůměrnou ještě více stlačuje.

Vážená sněmovno, strana, kterou mám čest zastupovati, vyšla z obecních voleb posílena. Je to důkaz, že voličstvo naši politiku schvaluje. V těchto dnech podnikají se nerozumné útoky proti straně, při čemž se využívá známého procesu o válečných půjčkách. Odmítáme tyto útoky proti straně přednášené se vší rozhodností. Vážená sněmovno, je příliš lehkomyslné, jestliže se hází obvinění podvodníků na hlavu lidem, o kterých soud nevynesl dosud právoplatného rozsudku. Je to však tím lehkomyslnější a nemorálnější, jestliže se obviňuje strana, která svým brněnským sjezdem dokázala, že nezdravé zjevy z minulosti likviduje a že je chce likvidovati. (Výborně!) Více než 600.000 občanů a občanek, stoupenců naší strany, kteří lnou k tomuto státu, kteří pracují pro jeho hospodářskou konsolidaci, si nezaslouží, aby se po nich házelo blátem. Ti drobní lidé, oddaní republice, demokracii, pokroku, oddaní socialismu, se nedají zviklati. To jsou marné snahy všech našich nepřátel. Ti lidé pracovali, trpěli a umírali pro republiku, ti lidé budou pracovati dále a vynutí si svým vlivem, svojí vahou politickou, aby naše vnitřní politika zanechala nerozumných reakčních sklonů a aby se vrátila na jedině správnou cestu demokracie, pokroku,a sociální spravedlnosti. (Výborně! - Potlesk čsl. nár. socialistických poslanců.)

Vážená sněmovno, ti, kdož pracovali klidně v koalici po více než 7 let, ti, kteří pracují stále positivně v samosprávě, dokázali, že mají pochopení pro dobro státu. Je otázka státnické prozíravosti, aby na prahu desátého výročí obnovené naší svobody, ke které právě ten drobný člověk tak znamenitým procentem přispěl, bylo toto pochopeno a po zásluze zhodnoceno. (Výborně! - Potlesk čsl. nár. socialistických poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Viškovský. Dávám mu slovo.

Posl. dr Viškovský: Slavná sněmovno! Končíme dílo r. 1927 rozpočtem a přípravami pro rok 1928. Rok 1927 zůstane jistě trvale v paměti obyvatelstva našeho státu jakožto mezník a východisko nové éry nejen politické, nýbrž zejména hospodářské. Rok 1928 musí býti dědicem prací a směrnic roku 1927, směrnic, které jsou udány velikými pracemi zákonodárnými a hospodářskými, mezi něž patří berní reforma, reforma správy, tyto žulové pilíře konsolidační stavby našeho státního hospodářství, dále obchodní politika, která tyto veliké akce ještě vyvrcholila. Mizí ve státě našem a našem hospodářství zejména labilnost, nejistota, lze kalkulovati do budoucna, přichází chuť a důvěra k podnikání a k budoucnosti.

Udržujeme nadále rovnováhu svého rozpočtu a upevňujeme tuto rovnováhu dále. Rozpočet udržuje svůj finanční číselný rámec a uvnitř tohoto rámce zdokonalujeme rozpočet jednak úsporami na jedné straně, jednak zlepšováním tam, kde toho je potřebí. Rozpočet nejen že zabezpečuje nutné potřeby státní a hospodářské potřeby obyvatelstva, nýbrž také ponechává stále tempo pro pokrok v oborech jiných. Jdeme od politické k hospodářské samostatnosti, t. j. fundujeme samostatnost hospodářskou a jedna bez druhé jistě není myslitelnou.

Neříkám, že jsme boháči a že jsme již docílili všeho, čeho jsme mohli docíliti. Nikdo není tak silný a tak bohatý, aby nemohl býti silnějším a bohatším. A proto musíme pokračovati na této cestě houževnatě dále. Nedáme se oslepiti a klamati prvními úspěchy. Nejsme ani příliš skromnými, abychom si nepřáli více. Víme, že chudne ten, kdo hospodářsky neroste. Víme také, že musíme zápasiti a hájiti své hospodářské posice, ale víme též, že jsme na dobré cestě, a nedáme se s této cesty odvrátiti.

Je to cesta tvoření, spořivosti a pořádku, která vnuká chuť k tvoření novému: to jest pevná opora rozpočtu, ale též naší nezávislosti. A bylo to silné gesto našeho ministra financí, který v odpovědi své k nekalým machinacím lorda Rothermera nemusil užívati nějakých polemických slov, nýbrž mohl prohlásiti, že naše republika je již tak silná, že nepotřebuje ciziny a jejích peněz. (Potlesk.) A toto gesto bylo tou nejlepší a nejvrcholnější odpovědí na všechny tyto nekalé machinace se strany jistých osob ciziny. Nejsme již v zajetí finančních kořistníků a nebudeme, jestliže budeme sledovat politiku, kterou provádíme dnes. Budeme-li jednou reflektovati na cizí kapitál, pak budeme o něj vyjednávat jako rovný s rovným a nebudeme o něj žebrat a přijímat podmínky, které by nám byly diktovány. (Výborně!) Nepotřebujeme tedy dávat do zástavy věřitelům ať domácím, ať cizím svou politickou samostatnost, jako činili kdysi dobrodružní a lehkomyslní králové, kteří dávali do zástavy své koruny a svá léna.

Rok 1927 a jeho finanční zhodnocení, to jest rozpočet, přináší jistě velice málo chancí pro sněmovní oposici. Rovnováha rozpočtu, pokles nezaměstnanosti, silná aktivita obchodní bilance, všeobecné zlevnění úrokové míry, uvolnění peněžního trhu atd. - co může oposice uváděti proti těmto argumentům fakt a ne pouze argumentům slov? Chudoba, bída, nezaměstnanost, drahota, vnitřní nepokoje, nepořádky ve správě, to by byly argumenty, na které však dnes nemůže se oposice ani v nejmenším odvolávati. Poukazovalo se v debatách rozpočtových ke dnešní konjunktuře a bylo poukazováno, že prý tato konjunktura je pouhou náhodou, že není zásluhou dnešního režimu, ani vlády, že spadla vládě a většině do klína jako náhlé štěstí, že prý konjunktura dnešní je světovým zjevem, na kterém zúčastňuje se také naše republika. Velký omyl! Pohlédněte kolem sebe: kde je v Evropě tato světová konjunktura? Já ji nevidím a nemůže ji vidět žádný odborník. Pohlédněte do Německa. Tíseň na trhu peněžním, tíseň a krise průmyslu, nezaměstnanost, která snad v poslední době se menší, Ale podívejte se do jiných států. Kde je tato konjunktura? Ne, prosím. Žádná náhoda! Nic nespadlo nám do klína, Vše je důsledkem práce a systému. Musím prohlásiti - a myslím, že je to zřejmo a že je to logické, - že žádný stát a žádný národ nestává se náhodou šťastným a spokojeným, nýbrž že štěstí a bohatství národů může vždy býti jen výsledkem tuhé práce, práce, ke které my se přiznáváme. (Výborně!) A my sklízíme nyní ne náhodou, nýbrž následkem této práce první ovoce této své konsolidační politiky. Ukládali jsme si těžká břemena od počátku republiky, ukládali jsme si velké reservy. To velké pokání, o kterém mluvil loňského roku Caillaux ve francouzské sněmovně, to pokání jsme znali hned na počátku republiky a proto dnes jsme tam, kam právem jsme se musili dostati následkem těchto obětí, následkem přiznání se k solidní hospodářské politice.

Trpěli s námi jiní, nejen podnikatelé. Prohlašuji, že trpěli s námi i zaměstnanci, zejména veřejní, a trvalo řadu let, než bylo možno zlepšiti jejich hospodářské postavení. Ale zlepšiti toto hospodářské postavení zase předpokládalo napřed hospodářskou práci a to, že muselo býti konsolidováno poplatnictvo výrobní, aby stát měl takové prostředky, aby zaměstnanectvo mohlo býti také lépe honorováno. A to jsou stále ty vzájemné vztahy mezi sebou. Zaměstnanectvo nemůže očekávati zlepšení svých poměrů než tehdy, jestliže tato politika bude stále důsledně prováděna, jestliže bude podporován hospodářský život a jestliže bude také dána všem podnikatelům chuť k práci a k dalšímu podnikání. (Výborně!)

I když není splněn ideál francouzského krále, který si přál, aby každý občan měl každého dne ráno v hrnci svoje kuře, tedy přece jen má u nás každý, kdo se hlásí k práci, svůj chléb a nikdo, kdo se přičiní, nemusí tento chléb jísti suchý, (Výborně! Potlesk.) Tedy netřeba, myslím, hlásíme-li se k těmto zásadám, báti se u nás budoucnosti. Napsal jsem to nedávno a opakuji to při této příležitosti dnes: Jsme již v situaci, že občan může jíti s klidem spáti a může s důvěrou vstávati ráno ke své práci a věnovati se svému poslání. (Výborně!) To je také praktický smysl dnešní naší politiky, dnešního našeho režimu a ne pouze ve smyslu materialistickém. Chci konstatovati, že také nehmotné zájmy, morální, kulturní a humánní jsou respektovány ve státě, v naší správě i v našem rozpočtu pro příští rok.

Dovolte, abych promluvil nyní o některých složkách státního hospodářství a rozpočtu. O naší vnitřní správě promluvil p, dr Patejdl a vyslovil některé své obavy ve příčině okleštění samosprávy, a to nejen pokud běží o kompetenci, nýbrž i pokud běží o finanční prostředky. O této věci bylo velmi mnoho mluveno a já znovu chci konstatovati, že smyslem zákonů o úpravě veřejné správy bylo stanoviti řádnou racionelní hranici mezi působností správy státní a působností správy autonomní a neběželo nám nikdy o to, okleštiti správu jednu anebo druhou, zejména ne okleštiti samosprávu, poněvadž samosprávu vysoce oceňujeme a přejeme si, aby elementy zkušených občanů, které jsou schopny říditi naše obce, okresy atd., byly i nadále využitkovány v našem státě a aby vedle elementu byrokratického byl zde postaven také praktický člověk a aby tyto elementy se navzájem doplňovaly, ale nikoli, aby si navzájem překážely. (Souhlas.) Tedy potřebovali jsme náležité linie mezi těmito oběma stranami a tato linie také zmíněnými zákony byla dána.

Pokud běží o otázku finančních prostředků pro samosprávu, p. dr Patejdl vidí tuto věc poněkud temně. Nechci se s ním příti. Nechceme kategoricky tvrditi, že co se dává samosprávě oním limitem přirážek, je na věky dost. Nevíme ani, jaké úkoly ještě budou přikázány v budoucnosti samosprávě. Nikterak se nevymykáme, abychom tyto prostředky dané samosprávě přizpůsobili také příště k potřebám a úkolům, které samospráva bude museti převzíti a vykonávati. Ale, prosím, zde se našla jistá mez kompromisní, a to v důvěře, že je to mez, která je těmto úkolům přiměřená, ale na druhé straně přiměřená také hospodářské nosnosti obyvatelstva. (Výborně!) Ukáže-li se, že tomu tak není, nic nám nepřekáží, abychom nezměnili také této meze. Nejsme těmi, kteří by na něčem trvali autoritativně a tvrdohlavě, nýbrž jsme vždy přístupni opravám. A to se nám právě nejvíce vytýká, jakmile sáhneme na př. k opravě zákona o sociálním pojištění, řekne se, že jsme zpátečníky, a okřikuje se, že se nesmí na ničem opravovati, že to je kanon, že je to katechismus, na kterém se nesmí ani slovíčko měniti.

Stále ještě je tu problém, kterým se budeme museti zabývati, to je problém posílení státní autority a autority státních orgánů. Po převratu první starostí bylo, odrakouštiti úřady. Avšak dříve, než jsme je odrakouštili, zpolitisovali jsme je a učinili odvislými od stran. Nejen že jsme zpolitisovali resorty, nýbrž zpolitisovali jsme i sekce, zpolitisovali jsme jednotlivé departementy, kanceláře atd., a ze sekcí a departementů staly se dokonce državy politických stran, na které nesmělo se ani sáhnouti. Nepodceňuji nikterak významu politických stran ve státě demokratickém, a specielně u nás. Avšak úředník musí patřiti a musí sloužiti státu a celku. (Výborně! Potlesk.) Pak tu bude pořádek a autorita. Jestliže dříve povoláváni byli úředníci a zaměstnanci podle politického klíče a podle stranické legitimace, tedy podle mého mínění dnes přišla doba, kdy musí rozhodovati jen schopnost a výkonnost. (Výborně! Potlesk.)

Úprava platů úřednictva byla jistě velikou obětí, ale mám za to, že naprosto nutnou nejen pro státní zaměstnanectvo, nýbrž i pro stát sám, pro celou všeobecnost, aby poměr mezi zaměstnanectvem a státem stal se co možná nejpřívětivějším, abychom tím zaměstnance připoutali co možná nejvíce k vlastním zájmům státu, t. j. abychom nekupovali od něho hodiny sezení v kancelářích, nýbrž abychom vykoupili od něho plnou jeho výkonnost. Tato úprava platů vrací zaměstnance státního k jeho vlastním úkolům a také k morálce. Mám pocit a nechci se tím tajiti, chci to konstatovati, že již nyní jsou zjevny účinky této úpravy. Jest si přáti, aby také systemisace, která dnes ještě vyvolává v našem zaměstnanectvu nejistotu a nervositu, byla co možná nejdříve dokončena a publikována. A jestliže žádné dílo není dokonalé, tedy přece jen myslím, že v celku zásady, na kterých systemisace byla vybudována, snesou kritiku, ale přál bych si, aby, vyskytnou-li se tvrdosti, jaké vždy v podobném obtížném a choulostivém díle se mohou vyskytnouti, naše veřejná správa neuzavírala si plně cestu ke zlepšení.

Správa ministerstva spravedlnosti. Pan ministr spravedlnosti poukázal, že naše soudcovství trpí nadále nedostatkem sil soudcovských. Tato věc jest jistě velmi choulostivá a uváženíhodná. Avšak chci jen vzhledem k jeho slovům poukázati, že zde neběží jen o otázku, opatřiti nové síly a dostatek sil pro soudcovství, nýbrž také ulehčiti soudcům od různých formalit a různých funkcí, které soudce od vlastního soudcovského povolání oddalují a které mu ztěžují jeho vlastní soudcovskou agendu.

Správa spravedlnosti pokračuje v záslužném díle unifikace našeho zákonodárství a připravuje zejména unifikaci našeho trestního práva. A tu bych se chtěl několika slovy zmíniti o jedné věci. Díváme se jistě humánně na reformu práva trestního, ale varoval bych před jednou věcí, to jest před slabostí. Spravedlnost, chce-li zůstati spravedlností a chce-li vykonati v oboru trestním svůj úkol a své poslání, nesmí odhazovati meč, nýbrž musí jej míti připravený a užíti ho také náležitě v pravém případě. Ona musí míti nejen humanní zřetel na vinníka, kde tento zřetel je nutný, nýbrž ona musí míti také zřetel na ochranu státu a na ochranu občana, občana řádného, který trpí zločinem.

Pan ministr dr Mayr-Harting poukázal také na vzrůst zločinnosti, který se jeví hlavně též u mládeže. Je to jistě politováníhodná okolnost, ale myslím, že bude třeba hledati příčiny toho také u sebe sama. To veliké spoléhání zejména nezkušené mládeže na milost při trestním soudnictví a zejména na všeobecné téměř používání podmínečného odsouzení zavinilo podle mého mínění více, než by se snad mohlo dosíci v mnohých případech skutečným odsouzením vinníka. Neříkám, prosím, všeobecně. Pro mládež ať tu jsou zvláštní zřetele, ale nemá se mládeži dáti předem ujištění, že podmínečné odsouzení je pravidlem v každém případě. To svádí a kazí a to je podle mého mínění příčinou vzrůstu zločinnosti, které si u mládeže nemůžeme

přáti. Pokud běží o obor sociální péče, tu jsme před celou řadou problémů, které nám vypočetl pan ministr dr Šrámek a které nechci zde opakovati. Jeden z největších je novelisace zákona o sociálním pojištění. A tu se poukazuje, že činíme útok na tak důležitý princip, jako je pojišťování sociální, že zavádíme reakci. Pan dr Patejdl zde poukázal, že porušujeme slovo, které bylo svého času dáno, že porušujeme pakt a že je to neloyální. Mohl bych vůči tomu poukázati, že celé pojišťování sociální je zbudováno na myšlence, že polovinu příspěvků platí zaměstnavatel a polovinu zaměstnaný. A hle! V celém oboru zemědělství tento předpoklad padl, takže celý tento myšlenkový základ sociálního pojišťování jest postaven na hlavu. A postavuje-li se tak důležitý základ na hlavu, pak je logické, že z toho také musejí býti činěny jisté další důsledky, Zdá se, že proti tomu, aby zaměstnavatel platil za zaměstnance v zemědělství příspěvky, bude těžko lze se brániti, ale pak je zřejmo, že také tato velká a zásadní změna, která nastala, v praxi musí míti své důsledky.

Že bychom opouštěli sociální pojišťování je naprosto nepravda. Nejen že ho neopouštíme, nýbrž my se k němu hrdě hlásíme jako ke společnému dílu celé sněmovny a všech stran, a na této myšlence trváme dále. My nejen že toto pojišťování chceme zachovati, nýbrž chceme je zlepšiti a upraviti takovým způsobem, aby pojišťování bylo ubráněno přede všemi nebezpečími, které mu hrozí.

Přiznejme si konečně, že sociální pojišťování má své závady, přiznejme si, že jsme se přepočítali při vypočítávání příspěvků a při kalkulu nosnosti naší výroby, zejména malé výroby zemědělské, řemeslnické atd., a pak přistupme ke společné práci!

Neběží však - to budiž konstatováno o nejmenší snížení výhod, které plynou ze sociálního pojišťování zaměstnancům, tedy dělnictvu. Naopak jde o to, snížiti příspěvky, a tam, kde zaměstnanectvo platí tyto příspěvky, bude také participovati na této úlevě. Chceme také paritu správy. Proč? Sociální pojišťování není pouhou věcí dělnictva a pojištěných, sociální pojišťování je velkým zájmem celého státu, celé veřejnosti, je zájmem nejen zaměstnanectva, nýbrž i celé společnosti státní, poněvadž je základem rovnováhy sociální, klidu a pořádku ve státě. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Proto myslím, že již od samého počátku správa pojištění sociálního měla býti vybudována jiným způsobem. Správa tato měla býti prosycena velmi značně veřejnoprávním elementem, a byl bych si spíše přál a schvaloval, kdyby sociální pojišťování bylo vybaveno jako instituce státní, než tak, jak vybudováno bylo, to jest z velké části jako institut stranický. Kdyby si bylo dělnictvo své sociální pojišťování vybudovalo samo, kdyby bylo platilo ze svých mezd, chápal bych, že si dělnictvo bude také své sociální pojišťování spravovati, a neměl bych proti tomu nic, aby stát poskytl celou řadu výhod takové instituci. Ale má-li zaměstnanectvo platiti jednu polovinu a stát má velkou část rent nésti sám, je přímo v logické, že ti, kteří přispívají a mají tak veliký zájem na dobrém chodu pojišťování, chtějí také mluviti a spolupůsobiti při této správě. V pojišťování sociálním musí tedy rozhodovati vyšší veřejný zájem a především humanita a nikoliv stranictví. (Zcela správně!) A tím, co chceme zavésti, novou úpravou správy nechceme tam vnésti stranictví, nýbrž odborný element a také vliv státní. Tedy my chceme očistiti a zlepšiti sociální pojištění, a jestliže to je zrada, pak se k této zradě hrdě hlásíme.

Naše železniční správa stojí před mnohotvárnými úkoly technickými i ekonomickými. Dvouletá pasivita našich státních drah volá jistě hlasitě po nápravě. Je konec dopravního monopolu pro velkodopravu u státních drah. Hlásí se soutěž jiných vozidel a jiných cest. Silnice, která byla pokládána za překonanou, hlásí se dnes jako důležitý činitel v dopravě ke svému místu. Ale první problém našich železnic jest jistě jejich rentabilita. Je velikým omylem mysliti, že železnice máme zadarmo. Železnice zaplatili naši předkové již za dřívějších režimů za Rakouska. Na železnice budeme platiti v reparacích. Na železnice jsme připláceli rok co rok ohromnými investicemi, a není, prosím, přípustno mysliti, že by tyto všecky veliké oběti mohly býti pokládány za nějaký fond perdu, který by byl quantité négligeable, ke kterému bychom nemusili přihlížeti. Naše budgetní umění stále pracuje. aby ukázalo, že schodky železnic již zmizely, že železnice jsou již aktivní. To přenecháváme úvaze všech těch, kteří o věci reelně uvažují.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP