Čtvrtek 24. listopadu 1927

Ale i kdybych připustil, že naše dráhy nemají pasivního rozpočtu provozovacího, tedy jakmile začneme mysliti na sebe menší zúročení a umoření našeho velikého kapitálu, který jest uložen v drahách, vyskytne se nám schodek stamilionový. A s tím nutno jistě také počítati, s tím počítati musí každý řádný hospodář.

Naše veřejnost v poslední době chytla se myšlenky, která byla nadhozena, a to myšlenky propachtování státních drah. Pan ministr železnic se o této myšlence vyslovil v diskusi v rozpočtovém výboru a pravil mimo jiné: "Mohu konstatovati, že skutečně objevily se různé nabídky. Již z pouhé zvědavosti jsme tyto nabídky zkoumali. Záleží nám ovšem na tom, abychom mohli z těchto nabídek učiniti si závěr, jak se na naše státní dráhy hospodářsky pohlíží".

To je velmi záslužné, že se o této věci mluvilo, ale já bych řekl jedno. Ta zvědavost ministerstva železnic je mně proti tomuto velikému problému trochu malá. Možná, že tato zpráva, kterou čtu z novin, není správně stylisována, že pan ministr se vyjádřil jinak, ale já myslím, že tato myšlenka musí a má býti velmi podrobně zkoumána s toho hlediska, je-li pronájem státních drah slučitelný s výsostními právy státu, s národohospodářským posláním státních drah, a zdali pak je možno, aby při plném hájení těchto výsostních práv státních a při úplném ukojení národohospodářské potřeby v dopravě, eventuelním pronájmem státních drah byla do jisté míry kryta veliká pasivita našich železnic. O tom nemohl se předem, vysloviti ani pan ministr železnic a nechci se vysloviti ani já. Bylo by to velmi lehkomyslné, abychom již dnes o této věci činili úsudek. Ale tato věc musí býti zrale uvážena, neboť občanstvo, které dnes těžce platí své daně, ale platí je loyálně, nemá chuti přispívati na trvale pasivní dráhy. (Potlesk.) To by také zdemoralisovalo poplatnictvo. Poplatnictvo bude rádo platiti daně, ale musí věděti, na co to je, a musí věděti, že je to na potřebu a dobrý účel. Ale aby to bylo na trvalou pasivitu drah, aby tím podporovalo se další byrokratické hospodářství na našich drahách jako bývalo - já nechci říci, že je to v intencích našeho pana ministra, který je dosti hybný - to podle mého mínění nejde. Občanstvo by pak s velkou nechutí platilo, kdyby vědělo, že tyto daně jdou do bezedného dolu, který se nazývá státními drahami.

Pan ministr dr Engliš mluvil v této věci určitěji, když se mluvilo o tom, aby dráhy byly event. propachtovány. Pan ministr dr Engliš prohlásil zcela jasně, že není možno, aby taková složka našeho veřejného hospodářství, jako jsou státní dráhy, trvale byla pasivní a.že s tohoto hlediska je nutno posuzovati otázku eventuelního propachtování drah. Myslím, že to je již hledisko vyhraněnější, se kterým můžeme také my souhlasiti.

Stojíme před celou řadou nových investic v oboru státních drah: elektrisací, přebudováním tratí, nádraží, obnovou lokomotiv, vozového parku. A tu nežli přistoupíme zase k těmto velikým investicím, chceme míti jistotu, že na našich drahách budou rozhodovati principy ekonomisace a soběstačnosti. (Výborně! Potlesk.)

To není jen věčná otázka personálu, to je také otázka organisace a principu správy a ducha podniku. Správní výbory, které byly zavedeny pro správu našich státních drah, myslím, že daleko neuspokojily a nevyhověly tomu, co se od nich očekávalo. A také nemůžeme čekati, že správní výbory přinesou veliký obrat.

Bez nových principů, bez základních změn tyto správní výbory nezmohou nic. A při tom, velevážení, to věčné zneklidňování celého tělesa našich státních drah otázkami mzdovými! Nevím, zda aplikace platových a systemisačních předpisů a principů na podnik toho druhu, jako jsou státní dráhy, byla zrovna štěstím. Ale jedno je jisté, že dráhy jako hospodářský podnik nesnesou trvale neklidu mezdních zápasů, aby personál nebyl trvale jimi absorbován na úkor klidného plnění svých povinností. Mzda musí býti úměrná práci. Že tato práce personálu státních drah je těžká, není nejmenší pochybnosti, ale ona musí býti také úměrná výnosnosti drah, neboť výnos státních drah je fondem, ze kterého může býti odměňován personál. A zde musí býti získána jistá vzájemnost: personál musí míti pro budoucnost zájem na tom, aby dráhy měly výnos, podle kterého by tento personál mohl býti také placen. (Výborně!)

Neslyšel jsem však dosud nikdy, že by personál přišel a řekl: Sedněme si k zelenému stolu a mluvme o zdokonalení provozu a rentabilitě drah. Vždycky jenom přichází se s požadavky. Nikdy se nemluvilo o úsporách, o omezení zbytečných sil, o organisaci služby atd., nýbrž vždy přichází se s požadavky, a to v nejchoulostivější chvíli, v době největšího provozu, jako tomu bylo letos. Neplaiduji naprosto pro špatné platy na železnicích. Chceme míti dobrý provoz, chceme míti dobrý personál a chceme, aby tento personál byl také přiměřeně placen. Ale dráhy musejí dopravovati, dráhy musejí býti opravdu aktivní. Fondem pro zaměstnanectvo dráhy jest výtěžek těchto drah. Dráhy nemohou býti zaopatřovacím ústavem personálu, nýbrž podnikem, a to jest jediné hledisko, podle kterého dle našeho názoru musejí dráhy býti spravovány. (Výborně!) Ministerstvo veř. prací jako jeden z největších úkolů má obnovu našich zpustlých silnic a k tomu účelu byl také zákonem zřízen silniční fond. Tento silniční fond, jak prohlásil pan ministr veř. prací, bude dotován velmi slušnými obnosy, dokonce vyššími, než se předpokládalo při jeho zřizování.

Zpustnutí našich silnic, zejména státních, je velmi pozoruhodné a přímo odstrašující zjev. Je do jisté míry ukázkou byrokratické správy, která nehodí se ovšem na všechny hospodářské úkoly. Mám pocit, že v této věci vládl jakýsi fatalismus přímo turecký, že totiž silnice bude spravovati, až budou rozbity, Pán Bůh.

Silnice byly ponechány úplně svému osudu. Pustily se na silnice autobusy, nákladní vozy, a silnice ponechaly se dál tak, jak byly. Následkem toho spěly silnice rychle k úplnému zničení. Obávám se dokonce, že státní správa silniční není ani na tom stupni, jako namnoze okresní správy silniční. A dnes, prosím, se již vozba vyhýbá, kde to jde, státní silnici a jde prostě na silnici okresní, kterou pak zatěžuje a kazí. (Výborně!)

Státní silnice jsou pravým postrachem. Kdo je bude restaurovati? S obavami očekává veřejnost a interesenti zodpovědění této otázky, poněvadž se bojí, jestliže ti, kteří nechali silnice tak zpustnouti, budou je zase opravovati, jak asi tyto opravy budou vypadati.

O Petru Velikém vypravuje se historická anekdota: Přišel k němu kdysi francouzský kapitán pěchoty, který, opustiv svou armádu, hledal místo v Rusku, a když Petr Veliký se ho ptal, čím vlastně je, poněvadž se hlásil k vojsku, řekl: "Capitaine de ľarmée francaise." Petr Veliký rozuměl tomu jinak, rozuměl, že je chudým kapitánem a řekl mu: "Byl jsi chudým kapitánem, já z tebe udělám bohatého kapitána" a udělal z něho kapitána námořní lodi.

Mám obavu, že u nás se tyto věci také opakovaly, že u nás totiž lidé, kteří by bývali byli dobří pro jiné obory, se udělali odborníky pro silnice a že my děláme také z pěších kapitánu námořníky. To by byla velká chyba. Silnice mohou nám zrestaurovati pouze dobří odborníci; a jestliže dnes máme miliardový fond pro silnice, můžeme jej dáti opravdu jen do rukou odborníků, kteří nám ručí za to, že dovedou s tímto fondem dobře zacházeti. (Výborně!)

Předně bych varoval, abychom z tohoto fondu stavěli, jak se předpokládalo a nadhazovalo, nějaké luxusní podniky a zejména nějaké luxusní silnice pro lázeňské hosty, zejména pro cizince, jejich výlety a luxus. K tomu nemáme dosti peněz ani při tomto fondu, abychom dělali v oboru silniční správy Potěmkinskou politiku. Kdo má děravé boty, nekoupí si drahý frak, Napřed si spravme na těch botách své díry a pak budeme dělati luxus. To platí též o těch silnicích. (Souhlas.)

Pak musíme pamatovati též na podporu našich silnic nestátních, zejména okresních, které dnes trpí vedle silnic státních právě proto, že jsou ve špatném stavu, A byla by to veliká anomalie, kdyby stát od automobilistů bral daně a spravoval jenom silnice státní a kdyby automobilisté, zejména automobily nákladní, rozbíjely silnice okresní. (Výborně!)

Hlavně bude třeba upraviti náležitě vozbu, jinak bude vše zpustošeno znova. Dnes rozmohla se nákladní doprava na silnicích neobyčejně. Nebylo to také žádné tak veliké umění dělati státním drahám silniční dopravou automobily konkurenci. Zadarmo míti silnice, neplatiti žádnou daň, ty silnice rozbíjeti beze všeho zřetele, to ano, kdežto dráha musí udržovati svoje těleso. Stejným způsobem by někdo mohl žádati, aby si mohl dopraviti po dráze své zboží, měl k tomu ještě k disposici nádražní budovy, personál a pod. Byl by nejvyšší čas, aby se v této věci stal jistý pořádek.

Chci se zmíniti ještě o jedné věci, která velice znepokojuje naše interesenty, zejména na venkově, a to jsou soukromé linie autobusové. V této otázce státní správa železniční byla neobyčejně úzkoprsá. Kde se jenom trochu objevila konkurence mezi státní tratí a linií autobusů, zamítalo se udělení koncese. To je jistě velice malicherná politika. Tím jsou trestáni ti, kteří mají někde lokálku, která je špatně trasována, nevhodně položena a kterým se nedovoluje, aby si zkrátili trať pomocí autobusů. Ale státní dráhy musejí míti poněkud vyšší hledisko, musejí si říci, že tyto linie jsou svody, kterými se obecenstvo i zboží dostává na hlavní trati co možná rychle, po případě levně, že jsou těmi potůčky, které přicházejí do toho hlavního proudu státních drah, a že to, co státní dráhy ztratí na té krátké lokální dopravě, získají pak na dopravě dálkově. Tedy ne úzkoprsost v této věci. Ale na druhé straně je tu jedna věc velmi choulostivá, jak se vyvinuje naše autobusová doprava. Bez jakékoli úpravy, bez jakékoli reglementace. Nejhorší - ne všeobecně, ale z velké části - brak vyřazených vozů dnes jezdí jako vozy autobusových linií a způsobují veliká nebezpečí, ba i neštěstí. Řada obětí, zejména i dětí byla důsledkem této politiky, tohoto nedostatečného přihlížení ke kvalitě této vozby. Myslím, že k těmto věcem by měla státní správa přihlížeti, aby, povolí-li se jednou linka autobusová, byla chráněna také bezpečnost těch, kteří těchto veřejných koncesovaných autobusových linií používají.

Zákon o stavebním ruchu, který byl odhlasován, měl již nyní své zcela zřejmé a potěšitelné důsledky v tom, že skutečně stavební ruch neobyčejně vzrostl. První co se stalo, jakmile počal vzrůstati stavební ruch, bylo, že zcela frivolním způsobem byla vyvolána stávka a přímo křižována intence zákona, který byl dělán právě pro malé, drobné vrstvy. (Potlesk.) Abstrahuji od toho. My jsme udělali ještě jiné chyby. Nostra culpa, nostra culpa, nostra maxima culpa. Udělali jsme zákon o stavebním ruchu, který přinesl velkorysé berní výhody pro stavební ruch. To se dělalo jenom s hlediska sociálního a zapomnělo se na národohospodářské důsledky, zapomnělo se domysliti tuto věc národohospodářsky. Důsledek byl, že se neobyčejně oživil obchod se stavebními pozemky, ale zároveň také lichva s nimi. To je tím, že se největší část této berní výhody zkapitalisovala a přirazila k půdě, že ohromné stamilionové oběti. státu na daních nynějších a budoucích jsou z největší části již dávno ztraceny v kapsách spekulantů. Budeme míti, sice stavby, ale drahé, obecenstvo bude draze bydleti, poněvadž z největší části nebude míti podílu na oněch výhodách. Dá-li se tato věc opraviti - alespoň pro budoucnost - či ne, je velikou otázkou. Je zkušenost, že vyvlastňovací právo pro stavební pozemky zde nezjednalo remedury, poněvadž nikdo nemůže se na toto vyvlastňovací právo spoléhati a neví, jakou cenou mu budou tyto pozemky, bude-li je chtíti vyvlastniti, hodnoceny a odhadnuty. Patrně za cenu, která na trhu již je a která znamená pohřbení krásných účinků, které jsme od tohoto zákona očekávali.

O zemědělství bude promluveno mými kolegy velmi podrobně ve specielní debatě a proto nechci touto materií obírati se do podrobností a myslím, že to nebude vykládáno snad v tom smyslu, že bych chtěl ve svých vývodech zemědělství, jeho úkoly a poměr zvláště k rozpočtu jakýmkoli způsobem podceňovati. Naopak tyto věci budou vyzdviženy velmi případně řečmi ve specielní debatě.

Ale jedné věci jsem se chtěl v tomto případě přece dotknouti. Je to otázka elektrisace a poměru jejího k zemědělství.

Pan ministr zemědělství o této otázce mluvil v rozpočtovém výboru a pravil, že úplné provedení elektrisace v Československé republice vyžadovalo by nákladu 1.635 milionů Kč a ze státních prostředků podpory asi 600 až 700 mil. Kč - jistě zdánlivě peníz velmi značný.

Porovnejme tyto částky s penězi, které se k jiným účelům věnují. Chci tu poukázati, ne-li k něčemu jinému, tedy k výhodám, které na účet našeho státního rozpočtu, našich státních příjmů se dávají obyvatelstvu pro bytovou péči. Slevy, které jsou uskutečněny na daních tím, že se dnes udržují ve starých bytech činže staré, resp. že tyto činže jsou zvýšeny o 60 až 80% maximálně, jsou toho dosahu, že jsme si dosud neučinili o tom ani představy. Chci to vypočítati. Domovní daň r. 1913 činila v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 34 mil. Kč, přirážky k ní asi 120 mil. Kč, tedy dohromady 154 mil. Kč. Nyní však při zvýšené činži odhaduji, že tento výnos činí asi 250 mil. Kč.

Kdybychom valorisovali činže, činily by při valorisaci asi šesti- a několik desetinásobné základní činže v Čechách, na Moravě a ve Slezsku asi 210 milionů, normální přirážky as: 500%. t. j. 1.050 mil. Kč ročně, tedy dohromady 1.260 mil. Kč ročně. Diference proti 250 milionům, které se nyní platí, jest asi jedna miliarda ročně, která se slevuje touto akcí našemu konsumu, t, j. nájemníkům. K tomu však přistupuje ještě schodek na příjmové dani z výnosu činže, který se odhaduje asi na 80 mil. Kč ročně, tedy celkem 1.080 milionů Kč ročně. Počítáme-li, že činžovní daň byla již dosti vysoká před válkou a že ji nelze plně valorisovati, ale připočteme-li na druhé straně Slovensko a Podkarpatskou Rus, stále resultuje sleva nájemného nejméně 800 až 900 mil. Kč ročně, což za 10 let trvání naší republiky činí již 8-9 miliard Kč.

To je však dar, který je naprosto neproduktivní. K tomu připočtěte, produktivní ovšem, 3 1/2 miliardy na stavební ruch, připočtěte ještě ohromné osvobození nových staveb od daní na 25 let, a pak pochopíte, jak ohromné oběti vyžaduje tato otázka nájemnická. Proč to říkám? Ne proto, že bych chtěl polemisovati o této věci, nýbrž protože jsem zde citoval cifry, kolik by stála elektrisace provedená v celé republice Československé na státních příspěvcích. Jednou pro vždy, jak pravil pan ministr, 600 až 700 mil. Kč. A na to nejsou peníze? Nad tím se všichni pozastavují jako nad holou nemožností a raději dáváme žebrácký groš 10 mil. Kč na elektrisace, které byly již dávno provedeny, kdežto na ty, které se budou prováděti, nemáme ani krejcaru. A to je vysoce produktivní výdaj! Uvažme, že elektrisací osvobozujeme zemědělce, zejména malého, od nejhrubší práce, že ho odotročujeme a že z jeho práce činíme dílo mnohem lepší, dokonalejší, že pracujeme ke zintensivnění zemědělství, že tímto způsobem zvelebujeme zemědělství a vykonáme velké dílo také pro konsum. Pro tyto věci nemáme peněz, ale máme miliardu ročně na slevu daní pro byty, kdežto jednou pro vždy 600 milionů nemáme. To je věc, která je přímo úžasná, kterou si nedovedeme srovnati se zdravým lidským rozumem. Uvádím to jenom proto, abych konstatoval, že elektrisace je věcí, která musí býti provedena již proto, poněvadž tak ohromné peníze věnujeme na účely neproduktivní. Jsem přesvědčen, že kdyby elektrisace nebyla věcí produktivní, nýbrž sociálně-politickou, že by byla provedena ne zítra, nýbrž že by musila býti provedena již v prvních letech naší republiky.

Dovolte, velevážení, abych několika slovy se zmínil o některých směrnicích naší zahraniční politiky. Nejblíže dotýká se nás poměr náš k nástupnickým státům. Pochopitelně, neboť přejeme si dobrých sousedských poměrů a bezpečnosti v našem sousedství. Nemáme žádného záští v této politice a zapomínáme plně na staré křivdy a ústrky za RakouskoUherska. Vidíme v Rakousku a Maďarsku nové státy a podle toho také chceme zaříditi svoji politiku. Rakousko a hlavně Maďarsko těžko se vpravují do nových poměrů. Byly to vyhýčkané děti a ty se těžko přizpůsobují tvrdostem života. A přece se musí přizpůsobiti, jestliže chtějí žíti. Rakousko demonstruje v poslední době svým hnutím pro "Anschluß".

Anschluß znamená novou situaci nejen pro nás, nýbrž i pro celou Evropu, Nebudeme dělati žádnou pštrosí politiku proti Anschlussu, ale nepotřebujeme bý ti upozorňováni žurnály jistých stran, že se tyto věci chystají, neboť dobře víme, co se chystá a připravuje, a známe důsledky Anschlussu, politické i hospodářské. Ale, my se nelekáme a netřeseme se před Anschlussem, máme však důležitý zájem na pořádku v Rakousku, zejména na pořádku v dopravě. Máme zvláště zájem, aby se neopakovaly zjevy, které se ukázaly zejména letos, kdy doprava v Rakousku vázla a kdy jsme stáli před situací, že uvázne plně. Nemáme koridoru. Nám nebyl koridor přiznán v předpokladu, že nám bude zabezpečena naše potřeba dopravy, zejména naše spojení obchodní na jih k Adrii atd., přes Rakousko. Nemohli bychom však snésti opakování dopravních poruch následkem nepořádku a neklidu ve státě a musíme žádati buď, prosím, záruky pořádku v dopravě nebo koridor. (Výborně!) Rakousko svým hnutím pro Anschluß hraje o zbytek své státní samostatnosti. Ale to všechno lze vyřešiti také spojeneckými smlouvami. To jest však věcí Rakouska, ale my musíme jedno říci a konstatovati: Ani v Německu nepadají pečení holubi lidem do úst. Zlatá marka se vydělává nejméně tak těžko v Německu, jako šilink v Rakousku. Také tam musí každý pracovati a Rakousko nebude v Německu žádným hýčkaným dítětem a bude muset vésti tamější dělník, průmysl, zemědělství a všichni ostatní svůj tvrdý zápas o život. Zejména zemědělství a průmysl budou museti velmi dobře počítati s mnohem vyspělejší, pokročilejší a houževnatější soutěží dosavadního Německa. To je věcí Rakouska. Ať si je tak či onak, návratu k nějakému Kaiserstaatu už není, ani k hospodářským výhodám a nadprávím, ze kterých Rakousko dříve žilo a nejvíce těžilo. Ani v Německu nečeká je žádné nadpráví, tam nalezne sice své konnacionály, ale také tuhou soutěž a tuhý životní boj.

Maďarsko se dosud nepřeorientovalo a bude to těžké, než k úplné přeorientaci dojde. Bije dnes hlavou o stěnu jako vzdorovité dítě. Chápu plně těžké postavení Maďarska a nesnáze jeho politického přeorientování. Maďarsko je Icarus, který na svém odvážném, dobrodružném, ale lehkomyslném letu ke slunci spadl a dnes tu leží s rozbitými křídly, zachrániv si však přece jen aspoň život. Jediná cesta Maďarska ke zlepšení je cesta vystřízlivění, návrat k reálnému. Je třeba, aby vyvětralo si své velikášství z hlavy a ne aby se vrhalo na nová dobrodružství. Své neštěstí si Maďaři zavinili sami, to musí pochopiti a to je také cesta k nápravě. Dosud Maďarsko používalo method naprosto nesprávných. Zločiny ve službě patriotismu, které byly páchány v Maďarsku, nepovedou nikdy k cíli. Z padělání peněz a rent, z falšování diplomatických listin - případ Paleologův - mohou žíti dočasně jednotlivci, ale nemohou žíti celé národy a tím méně mohou se těmito prostředky národy vzkřísiti a trvale si zabezpečiti lepší budoucnost. (Výborně!)

Nemůžeme také Maďarsku dávati naprosto žádné naděje na změnu trianonského míru a na změnu hranic (Potlesk.), neboť nevíme, kde by končila tato politika, když by zviklán byl první kámen této stavby, na které dnešní rovnováha Evropy a náš poměr k ostatním nástupnickým státům byl vybudován. (Výborně! - Potlesk.)

O věci Rothermereově nehodlám se zmiňovat. Chci jen říci: Maďaři mají své bolesti, ale využitkovati bolestí a neštěstí nějakého národa k politickému kořistnictví a k bursovnímu pirátství - budiž mi prominuto toto slovo, ale musím ho použít vzhledem k onomu bursovnímu manévru, kterého se dopustil Rothermere se svým tiskem - to je jistě věc neobyčejně frivolní a odsouzeníhodná. A co nás při tom zejména bolelo, bylo, že celá tato věc byla spojena s osobou Angličana, a my jsme byli vždy zvyklí, jsme a chceme býti i nadále zvyklí, jméno Angličana ztotožňovati vždy se slovem gentleman. Byli jsme uspokojeni tím, že zůstal Rothermere v politice anglické isolován, bylo by nás však více těšilo, kdyby byl býval velmi ostře odsouzen a mohlo by se to státi ještě nyní znovu, vzhledem k tomu, že své manipulace a machinace opět obnovuje.

Pan dr Rosche se ve svých vývodech zmínil o jedné zajímavé věci, o reparacích, Pan dr Rosche upozornil na sebe nejprve svojí novou formulí podmíněné aktivity německé. Toto nové orientování nacionální fronty německé jest jistě jen důsledkem již faktického stavu, neboť jest nám všem jistě známo, že němečtí průmyslníci, německé banky, německý obchod dnes přeplňují předsíně ministrů, že mají lví podíl z naší obchodní a berní politiky, že se účastní veřejných dodávek a pod. - a jejich zástupci političtí by měli státi v oposici k téže vládě současně s pány komunisty?! To je jistě věc, která není opravdová, která také není "bodře" německá a kterou také Němci nikdy doma mezi sebou nedělají, To nikdo nedovedl chápati a proto pan dr Rosche hledal formuli pro přeskupení fronty a tu také ohlásil. Byl z toho zmatek, jako když přiletí puma, ale myslím, že pan dr Rosche překročil již Rubikon a zachránil situaci.

Pravil jsem, že pan dr Rosche mluvil o reparacích. Tázal se na reparace a mluvil o ohromných výdajích, které s tím budou spojeny. Nechápu dobře spojitosti tohoto poloaktivistického hlediska pana dr Rosche s tímto dotazem a jeho vývody o reparacích, Rád bych věděl, zdali pan dr Rosche byl pouze zvědav za svoji osobu nebo snad za svoje politické příslušníky, či zdali páni Němci, které zastupuje, jsou tak neobyčejně nedočkaví platiti reparace. Jaká tu taktika? Víme dobře, co jest náš závazek. Jsme a budeme loyální, ale také chceme, aby vůči nám byli ti, kteří s námi učinili úmluvy, také plně loyální. Pan ministr dr Engliš řekl velmi dobře, že žádá a očekává, že s námi nebude zacházeno hůře než s Němci, Maďary a Rakušany, a to jest jistě velmi skromně řečeno, neboť jest to minimum toho, co můžeme od svých kontrahentů politických žádati. Musí proto býti i dítěti jasno, jestliže přejímáme renty rakouské a uherské, ze kterých byly kupovány a placeny dráhy, že tím platíme již velikou část hodnoty těch věcí, které přejímáme, drah a j. a že nelze proto od nás žádati, abychom platili tyto věci dvakráte. To jest punctum saliens, hlavní věc jest otázka odhadu. Bylo navrhováno, abychom platili stát,ní statky podle kapitalisovaného výnosu. Státní dráhy naprosto pasivní, překonané technicky, překonané dobou, pro nás nevhodně založené, které bychom měli raději opustiti a postaviti dráhy jiné, měli bychom snad platiti v plné jejich hodnotě kdysi před dávnou dobou? To nejde, abychom používali jednou toho principu a po druhé onoho, nejen podle toho, jak se nám to hodí, nýbrž jak nám to škodí. Proto jen loyalitu s té či oné strany a žádná strašidla ve věcech reparací!

Dovolte mi, abych ke konci promluvil ještě několika slovy o naší obchodní politice. Naše obchodní politika je opřena o síť obchodních smluv. Od chvíle, kdy jsme mohli své obchodní smlouvy opříti o pevný bod našeho nového celního a tarifního zákona, resp. novely z r. 1926, nastává pro naši obchodní politiku zcela nová éra. (Výborně!) Bylo prohlašováno, že zavedením agrárních cel nastává nám éra hladu, bídy, drahoty. A já se ptám, kde jsou tyto důsledky? Jaké důsledky nastaly? Naopak, zmizela nezaměstnanost, nadešla konjunktura, zlepšila se podstatně naše obchodní bilance, ale co je nejdůležitější, kupní síla domácí neobyčejně vzrostla. A na tom participoval co možná nejvíce náš průmysl. A kdo participoval zároveň s ním? To byl dělník, poněvadž obdržel zaměstnání a mzdu. Drahota! Jaká drahota? Což nezaměstnanost není zlem? Měří se blahobyt dělnictva jenom podle cifer mzdy zaměstnaných a zlomku zaměstnaných a ne podle bídy zlomků nezaměstnaných? Neklamejte lid! Musíte přiznati vy, kteří zastupujete dělnictvo, že nastalo zlepšení výdělkových poměrů dělnictva od zavedení našich zemědělských cel.

Jak pravím, běželo tu o otázku: zaměstnanost či nezaměstnanost. Nezaměstnanost znamená bídu a hlad, avšak my jsme zachránili právě dělnictvu sta a sta milionů mzdy a výdělků. A tak naše celní politika stala se vlastně velikým sociálním dílem, větším než kterákoliv jiná sociálně-politická akce. (Výborně!)

Pense ve stáří - krásná věc pro toho, kdo se toho dožije. Ale pro většinu je to jen draze placená útěcha. Zajištěné zaměstnání však, trvalost výdělku a mzdy, to je pro každého a je to hned. (Výborně!)

Je vůbec veliký omyl, komu náleží zásluha za dobré mzdy. Zástupci dělnictva přičítají tuto zásluhu sobě, svým vyjednáváním a kolektivním smlouvám atd. Ale napřed je nutné zajištění práce. K tomu je třeba dobré politiky obchodní, celní, berní atd. pro podnikatele a z toho pak vyplývají mzdy. Tedy na naší konsolidační politice má jistě největší zájem dělník, a je nutné, aby dělnictvo tuto pravdu uznalo, aby se sjednotilo také s politikou celostátní, aby zanechalo svého partikularismu a politického separatismu.

Dělnickou politiku ve státě nelze isolovati a vytrhnouti z celku a nelze jí také stavěti proti jiným vrstvám, tím méně pak postaviti ji na princip třídní nezávislosti. A tak, jako podle římského senátora nemohou údy lidské žíti pro sebe samostatný život, nemohou ani ruce žíti bez žaludku a žaludek nemůže žíti bez rukou, tak také podnikatelé a dělník nemohou žíti jeden bez druhého.

A to platí stejně ve výrobě jako ve státě Tuto starou životní moudrost musí dnes oceniti i vrstvy dělnické, tuto školu musí znovu prožíti a pak budou také zralými k součinnosti, Nezmění-li svých metod a názorů, nekyne socialistickým a dělnickým stranám ani štěstí v koalici, o které v poslední době mluvili, to jest v koalici s lidovci, o kterou se s takovou vervou v poslední době ucházejí.

Já končím, slavná sněmovno, a chci jen říci: Rozpočet na r. 1928 nejsou suché cifry, to jsou principy, to je politické a hospodářské kredo, kredo solidního vývoje, kredo ozdravění státu, kredo pokroku, vnitřního sjednocení a rovnováhy. My se k tomuto kredu hlásíme a hlásíme se proto také k tomuto rozpočtu a budeme proň hlasovati. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní). Přerušuji projednávání tohoto odstavce, jakož i pořadu dnešní schůze.

Před ukončením schůze učiním ještě některá presidiální sdělení. Dovolené na dnešní schůzi udělil jsem posl, Majorovi, Kršiakovi, Burianovi, na včerejší schůzi posl. dr Korláthovi vesměs pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvil se posl. V. Beneš, též dodatečné na včerejší schůzi. Mezi schůzí byly tiskem rozdány zprávy. Žádám o jejich přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1265. Zpráva imunitního výboru o žádosti okr. soudu ve Strakonicích za souhlas s trest. stíháním posl. Haruse pro přestupek podle §§ 3 a 19 shromažďovacího zákona ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z,

1266. Zpráva imunitního výboru o žádosti okr. soudu pro přestupky v Praze za souhlas s trest. stíháním posl. Školy pro přestupek §§ 3 a 19 shromažďovacího zákona ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z.

1267. Zpráva imunitního výboru o žádosti okr. soudu pro přestupky v Praze za souhlas s trest. stíháním posl. Dědiče pro přestupek §§ 3 a 19 zákona shromažďovacího ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z.

1268. Zpráva imunitního výboru o žádosti okr. soudu v Dačicích za souhlas s trest. stíháním posl. Janalíka pro přestupek proti bezpečnosti cti.

1269. Zpráva imunitního výboru o žádosti okr. soudu v Roudnici n. L. za souhlas s trest. stíháním posl. Cibulky pro přestupek podle §§ 3 a 19 zákona shromažďovacího ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z.

1270. Zpráva imunitního výboru o žádosti okr. soudu pro přestupky v Praze za souhlas s trest. stíháním posl. Čermáka pro přestupek §u 3 zákona shromažďovacího ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z.

1271. Zpráva imunitního výboru o žádosti okr. soudu na Kr. Vinohradech za souhlas s trest. stíháním posl. Haruse pro přestupek podle §§ 3 a 19 zákona shromažďovacího ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z.

1272. Zpráva imunitního výboru o žádosti okr. soudu ve Strakonicích za souhlas s trest. stíháním posl. Školy pro přestupek §u 3 a §u 19 shromažďovacího zákona ze dne 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z.

Předseda (zvoní): Podle usnesení předsednictva navrhuj i, aby se příští schůze konala zítra v pátek, dne 25. listopadu 1927 o 9. hod. dopol. s

pořadem:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1224) státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1928 (tisk 1260) a rozprava o prohlášení ministra financí, učiněném ve 102. schůzi poslanecké sněmovny dne 25. října t. r.

2. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se zrušují některé předpisy omezující volné nakládání nemovitostmi v Podkarpatské Rusi (tisk 1086).

3. Druhé čtení osnovy zákona o zařízení a působnosti báňských úřadů (tisk 1255).

Jsou snad proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 3 hod. 47 min. večer.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP