Čtvrtek 24. listopadu 1927

Do kompetence ministerstva financí patří tabáková režie. Tento jediný státní podnik odvádí do státní pokladny obnos úctyhodný, totiž 1.051,309.068 Kč dík dobré správě tabákové režie a dik kuřákům, kteří jistě s výrobky tabákové režie jsou dokonale spokojeni, i s těmi viržinkami, na které bylo tolik stížností, i ty konečně se zlepšily.

Výlohy ministerstva soc. péče jsou preliminovány obnosem 865,804.000 Kč proti 838,204.000 Kč na r. 1927. Zvýšení dlužno vysvětliti, jako u ostatních ministerstev, větším výdajem spojeným s platovým zákonem a pak položkami, o které byl dřívější rozpočet překročován a které j sou vloženy přímo do rozpočtu. Je to větší spotřeba na nezaměstnané. 21,8 mil. Kč proti 11 milionům Kč na r. 1927 a proti několika menším položkám.

V rozpočtovém výboru bylo mnoho mluveno též o novelisaci sociálního pojištění. Je to otázka velice ožehavá, protože je velice důležitá. Vláda předložila již návrh novely. Jsem přesvědčen, že tato tak důležitá otázka může býti rozřešena při obapolné dobré vůli, o které nikterak nepochybuji, ku prospěchu všech, jichž se týká.

Totéž platí také o přestárlých, o nichž se zákon ve vládě připravuje. Ministerstvo zdravotnictví má potřebu 140,753.616 Kč, proti 126,726.606 na r. 1927. Šetřiti na ministerstvu zdravotnictví znamenalo by šetřiti vlastně na újmu národního zdraví. V této věci musíme vynaložiti veškeré úsilí, aby našich nemocnic a humanních ústavů bylo co nejvíce, aby byly co nejlépe vypraveny, aby toto odvětví, tak důležité, nemusilo býti odkázáno na svépomoc. Zdraví je nejdrahocennější dar, který člověk má. Je-li zdráv jednotlivec, je i národ zdravý. Na tomto poli máme ovšem mnoho a mnoho co doháněti. Připomínám na př. neudržitelné poměry ve Všeobecné nemocnici pražské, které přímo volají po nápravě, a musíme i v příštích letech této věci věnovati co největší pozornost. Potřeba všeobecné pokladní správy se zmenšila podstatně, a to proti 3.424,359.979 Kč loňského roku jsou 2.774,369.282 Kč letošního roku. Je tedy o 649,990.697 Kč menší. Je to vlastně méně o těch 450 mil., o kterých jsem právě mluvil, které byly preliminovány na provedení platového zákona, z nichž zbylo tam ve všeobecné pokladní správě 25 mil. Kč na eventuelní vyrovnání podle systemisace. Dále méně o 50 mil. Kč na repatriace, o 28 mil. Kč náhrady ztrát vzniklých převzetím státní garancie na dovoz minerálních olejů, o 13 mil. Kč menší úroky z přechodných přebytků odvedených státními podniky státní pokladně.

Největší cifru po státním dluhu ve výdajích má ovšem národní obrana, totiž 1.400,000.000 Kč. Je to úctyhodná číslice, která, bohužel, je nutnou. My děláme a budeme dělati politiku míru a budeme spolupracovati všude tam, kde půjde o odzbrojení a zamezení války, krátce všude tam, kde jde o zachování míru. Ale na druhé straně měli bychom velkou odpovědnost, kdybychom zanedbali něco, co slouží k ochraně státu. Dokavad budou podnikány útoky, třeba zatím jen teoretické, na celistvost anebo na existenci našeho státu, do té doby musíme býti připraveni, třebas s velkými obětmi, do té doby musíme vynaložiti také tyto sumy na národní obranu.

Ministerstvo zahraničí vykazuje větší spotřebu o 29 mil. Kč proti r. 1927. Toto zvýšení vyžaduje si služba zpravodajská a propagační. Při debatě o ministerstvu zahraničí bylo velice mnoho mluveno o této naší zahraniční propagandě. Ta je však nezbytna. Zde platí obdobně to, co jsem řekl o ministerstvu nár. obrany. My jsme státem mladým a musíme se tedy, abych tak řekl, uváděti do světa. Musíme informovati cizinu o sobě, o své práci, kultuře atd., atd. Mimo to, bohužel, musíme čeliti cizí propagandě, která chce nám za hranicemi škoditi a nešetří nejen zahraničních styků, nýbrž nešetří ani peněz, aby nás před v cizinci zdiskreditovala. My ovšem nesmíme zůstati pasivní a musíme této propagandě čeliti zase svou vlastní propagandou.

Finanční zákon doznal změny v tom smyslu, že vyjádřena je tam myšlenka úhrady investic státních podniků zápůjčkami. Jak už bylo řečeno, upustili jsme pro r. 1928 od zásady krytí investic zisky. Upuštění od této zásady vyjádřeno jest už v čl. II a pak v čl. XIV finančního zákona, kde jsou označeny státní podniky, které mají hraditi své investice zápůjčkami a nikoli zisky. Jsou to státní mincovna v Kremnici, pošta, státní lázně a tisková kancelář. Mimo to je podrobněji finančním zákonem určeno, že náklady na investice jsou povoleny bezpodmínečně, nejsou vázány podmínkou zisku a že jsou pevné. Ostatně finanční zákon neliší se nijak od loňského finančního zákona, jen v nepatrnostech, v přeřadění jednotlivých článků. Mimo to je tam také vysvětlení o účelových dávkách a daních, kterého bylo třeba.

To jsem pokládal za nutné pověděti o státním rozpočtu na r. 1928. Rozpočtový výbor projednal celý rozpočet velmi podrobně a podrobil jej také kritice sice přísné, ale kritice, která měla všechny vlastnosti dobré kritiky, takové, jaká má býti. Pracoval tedy rozpočtový výbor svědomitě. Jak už svrchu bylo řečeno, všichni ministři pronesli v rozpočtovém výboru rozsáhlá exposé, týkající se směrnic politiky našich ministerstev a týkající se také plánů jednotlivých resortů pro budoucnost. Mimo to také odpověděli na všechny dotazy, takže nebylo skoro žádné otázky v rozpočtovém výboru, která by nebyla bývala zodpověděna.

Tedy všechno bylo náležitě probráno a vysvětleno. Rozpočtový výbor předkládá nyní jím přijatý rozpočet na r. 1928 poslanecké sněmovně k odhlasování. Jsem přesvědčen, že poslanecká sněmovna přikročí ke svému největšímu právu, totiž ku právu povolovati rozpočet, s toutéž vážností a svědomitostí, jako to učinil rozpočtový výbor. Vykonáváme toto právo jenom a výhradně pro svůj stát, jehož blaho jest a bude nám také nejvyšším zákonem.

Doporučuji proto jménem rozpočtového výboru tento rozpočet ku přijetí. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Až dosud přihlásili se k povšechné rozpravě tito řečníci: na straně "proti" pp. posl. Knirsch, dr Szüllö, dr Patejdl, Bechyně, Bolen, Schäfer, dr Stern, na straně "pro" pp. posl. dr Viškovský, Stenzl, dr Štefánek, dr Mičura.

Uděluji slovo prvnímu řečníku "proti", panu posl. Knirschovi.

Posl. Knirsch (německy): Dámy a pánové! S vládní strany byla vzdána rozpočtovému výboru chvála, že jeho porady byly uznaně na vysoké úrovni. My, bohužel, nemůžeme této chvály potvrditi. Neboť vláda i tentokráte zůstala opět při svém způsobu promrskávání tohoto zákonodárného úkolu, pro stát a státní občany tak nesmírně závažného a významného. My, poslanci, i tentokráte octli jsme se opět před nemožností skutečně vážně projednati státní rozpočet, také tentokráte bylo nám opět znemožněno změniti, byť i jen jedinou číslici desítimiliardového rozpočtu. (Posl. Krebs [německy]: Všechno je vytištěno a hotovo!) Zcela správně. Tím také v tomto roce stalo se právo parlamentu kontrolovati státní rozpočet ilusorním. Výbor měl sotva 14 dní k poradě a lhůta mezi podáním vládního návrhu a zahájením porad byla tak krátká, že i zkušený čtenář rozpočtu a rozpočtový odborník sotva si mohl učiniti úplně jasný obraz z tuctu obšírných spisů, čítajících tisíce stránek. K tomu připočtěte ještě také jazykové potíže pro poslance, kteří nedovedou česky a kteří si musí překlady opatřovati teprve sami. Vláda dovolává se sice přehlednosti číselného materiálu a přiložených vysvětlivek, které umožňují vniknutí do rozpočtu. Toto uznání hodné rozdělení jest však z části opět vyváženo tím, že jednotlivé kapitoly jsou zastřeny. Zdůrazňuji jen kapitolu "Nár. obrana", jejíž rozpočet činí zdánlivě 1400 milionů, kdežto náklady na vojsko ve skutečnosti přesahují daleko 2000 milionů. Mimořádné úvěry na zbrojení, odpočivné požitky, stavební náklady a jiné výdaje jsou totiž utajeny pod výdajovými položkami jiných kapitol. Oposičním stranám vyšlo se sice poněkud vstříc tím, že vládní většina přijala tentokráte také několik resolucí podaných oposicí, v podstatě se však zůstalo úplně při dosud obvyklém systému "To je většina" a žádný z návrhů, podaných oposicí, nebyl projednáván nebo dokonce přijat. (Výkřiky na levici.) Takto z každého projednávání může se státi jen kritika. Avšak pocit, že máme možnost jen kritisovati, musí trvale otupiti tvůrčí radost z práce a členy vládních stran, jimž po této stránce byly dokonce vymezeny hranice, snížiti na kývaly bez vůle. Stejnou rychlostí a stejným způsobem bude pokračovati jednání i zde v plenu sněmovny a ve slavné sněmovně na druhé straně za Vltavou bude to ještě horší. V žádném státě na světě, pokud to můžeme sledovati, nevidíme podobných sněmovních způsobů. Pánům kolegům z českých lavic, pokud sedávali v rakouské říšské radě, připomínám tamější projednávání rozpočtu, která trvala často měsíce a při nichž oposiční strany měly možnost působiti tvořivě. (Souhlas na levici.) Nezpůsobilo by to přece ani u nás státní nebo vládní krisi, kdyby se o tom či onom oposičním návrhu jednalo vážně a kdyby byl pak přijat. Naopak, přispělo by to k povznesení a upevnění demokratického parlamentarismu mnohem více než retoricky a theoreticky skvělá přednáška o něm, kterou nám přednesl v rozpočtovém výboru pan předseda vlády Švehla. (Výkřiky na levici.)

Pan předseda vlády měl míti tuto přednášku ke svým ministerským kolegům a především měl by se sám říditi přednesenými zásadami. Totéž se týká také jeho výkladu o demokracii, která zde také jest jen v ústech, kdežto v ruce se houpá pendrek. (Souhlas na levici.)

Nyní promluvím o stanovisku naší strany k předloženému rozpočtu. Již ve výboru jsem vyložil, že neposuzujeme státní rozpočet jen po stránce finančně-politické, nýbrž že musíme jej hodnotiti také s hlediska národního a sociálního. Já a moji kolegové z klubu, kteří byli střídavě členy výboru, ukázali jsme při každé kapitole, jak velice i tento rozpočet, za nějž nese odpovědnost německo-česká vládní koalice, odporuje zásadám národní rovnoprávnosti a jak velice máme důvodů potírati jej a odmítati také s hlediska sociálně-politického. Také zde, ve sněmovně, při podrobné rozpravě znovu použijeme příležitosti na to poukázati. Dnes chci se hlavně zabývati jen politickým kursem vlády a politickými otázkami, které jsme vznesli již v rozpravě ve výboru a stanoviskem vlády k nim. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.) My, němečtí národní socialisté, jsme největšími odpůrci dnešního německo-českého vládního kursu, potíráme politiku německých vládních stran s hlediska sociálního a národního. Ve výboru jsem vyložil, že potíráme německé vládní strany nikoliv snad proto, že jsme zásadně proti jejich účasti na vládě, nýbrž poněvadž podle našeho mínění politika těchto stran slouží k upevnění a k vybudování centralistické ústavní soustavy, která činí z Čechů národ pánů a ze sudetských Němců menšinový národ bez práv! Proti výtkám s vládní strany, že nepracujeme positivně, poukázal jsem na positivní práci, kterou jsme skutečně vykonali a prohlásil jsem, že také my, němečtí národní socialisté, bychom se účastnili vlády, kdyby pro to byly dány národní a sociální předpoklady. Těmto mým vývodům ve spojení s vývody kolegy pana dr Rosche, který velmi působivě vyložil positivní práci a politické směrnice své strany, bylo často špatně porozuměno. (Výkřiky na levici.) Německý vládní tisk psal, že se má strana kloní k aktivismu, ba šel dokonce tak daleko, že mému prohlášení dal jiný smysl, totiž, že ospravedlňuji politiku vládních Němců. Ve svých vývodech v této věci v rozpočtovém výboru prohlásil.jsem právě opak a také snažil se dosíci právě opaku. Pokládám tedy za nutné, abych, navazuje na tyto komentáře a výklady, zdůraznil o politickém stanovisku mé strany toto:

Naše zásadní stanovisko ke státu a ke společnosti jest dáno programem naší strany a našimi státoprávními prohlášeními. O směrnicích naší politiky jednají čas od času sjezdy naší strany a ústřední vedení a ty je také stanoví. Zavrhujeme a potíráme jakékoliv potlačování kteréhokoliv národa nebo části národa a pro náš národ usilujeme o národní jednotný stát, pokud přichází v úvahu uzavřené osídlené území, s tímtéž souhlasíme také pro každý jiný národ, tedy i český. Odmítáme názory pana kol. Windirsche o úsilí Němců dosíci sjednocení, jež přednesl v rozpočtovém výboru. Jeho dějinná fakta pro nás sudetské Němce neplatí. (Výkřiky posl. inž. Junga.) Kolega Windirsch měl by přece věděti, že do roku 1806 patřili jsme státoprávně k německé Říši a do roku 1866 k německému Spolku. (Souhlas na levici.) Avšak ani tenkráte, kdybychom nebyli bývali nikdy spojeni s Německem státoprávním poměrem, nebylo by to dnes, kdy poddanský stát patří pro vždy historii, důvodem, abychom zapírali myšlenku jednoty. Všichni národové v Evropě probudili se k vědomí své národní, kulturní a osudové pospolitosti a usilují o svobodný vývoj a sebeurčení. Pokud tento pud národní svobody a možnosti kulturního vývoje není ukojen, a miliony lidí jsou podrobeny cizímu panství některého národa pánů, nedojde Evropa klidu a státy na základě našeho dnešního řádu nikdy nebudou moci splniti sociální a hospodářské požadavky naší doby. (Souhlas na levici.) Hospodářský vývoj ve střední Evropě naléhá na zrušení mnoha tísnivých celních závor. Předpokladem proto jest svoboda a nezávislost národů ve všech oborech jejich národního života, Vycházejíce z tohoto přesvědčení a poznání nemůžeme vůbec ani uvažovati o revisi našich programových zásad. Jsou a zůstanou právě naopak vůdčím cílem veškeré naší práce, neboť ony obsahují, oč usilujeme, jako o nejvyšší ideál. My, němečtí národní socialisté, jsme přesvědčeni, že státní vývoj půjde směrem našeho úsilí. Za tento vývoj bojujeme duševně jak doma, tak také za hranicemi a naše úsilí v tomto státě směřuje mezi jiným také k tomu, abychom přesvědčili český národ, že takovýto vývoj jest také v jeho největším zájmu. K tomuto novému uspořádání dojde buď se vzrůstajícím poznáním národů smírně nebo si prorazí cestu mořem krve. My usilujeme o prvé. Zeměpisná poloha českého národa, jehož sídla leží uprostřed německého národa, jakož i vývoj průmyslu a hospodářství měly by býti českým státníkům ukazatelem, když vedou svůj národ v bezpečnou, svobodnou budoucnost. Budou-li míti toto na mysli a budou-li sledovati dnes působící síly v životě národů, budou posuzovati naše úsilí jinak než dosud a zatím na půdě tohoto státu vytvoří předpoklady, které umožní nám, sudetským Němcům, svobodnou a čestnou spolupráci s nimi pro svobodu a blaho obou národů, Tyto předpoklady záleží ve zrušení jakéhokoliv potlačování (Výkřiky posl. Krebse.) našeho sudetsko-německého národa a v zajištění jeho vlastního života v jeho sídlech, tím, že se mu poskytne samospráva, dále v zahraniční politice, která nesmí směřovati proti německému národu, nýbrž která usiluje v úzké spolupráci s ním o spravedlivý řád v Evropě. Dokud český národ neměl ještě vlastního státu, avšak usiloval o něj, politika jeho vůdců řídila se stejnými myšlenkami, jako naše dnes a již ve starém Rakousku. Není zajisté bez zajímavosti, slyšíme-li dnes, abych uvedl jen jediný doklad svého tvrzení, co tenkráte řekl pan dr Kramář. (Výkřiky na levici.) Ve schůzi delegací rakouské říšské rady ze dne 10. listopadu 1910 pravil delegát dr Kramář toto: "Přestal bych hlásati slovanskou myšlenku a býti Slovanem, kdybych viděl, že Slovani usilují o jednotu jen proto, aby potlačovali jiné. To Slovan nesmí činiti nikdy. Chce-li se někdo nazývati Slovanem, nesmí potlačovati ani vlastní slovanské bratry, ani některé své spoluobčany. To jest moje víra ve Slovanství. Avšak, pánové, mám-li tuto víru a uskuteční-li se tato naděje, nebude to vskutku žádným neštěstím pro jiné národy, nýbrž vítězstvím humanity, nejvznešenějšího, oč lidé vůbec mohou usilovati." V téže schůzi prohlásil pan dr Kramář dále, mluvě o poměru Němců a Čechů: "Rovněž tak čestně jako chci mír mezi Slovany, rovněž tak chci, abychom tam, kde musíme žíti společně s Němci, žili v míru. Já se nebudu zdráhati, pokusiti se o vše, abychom mohli uzavříti čestný, avšak skutečně čestný mír." V tomto politickém vyznání víry a v těchto myšlenkách pana dr Kramáře sešli jsme se již tenkráte ve starém Rakousku. Češi nechtějí o tom dnes nic věděti, to jest, nechtějí si na to vzpomenouti. Já však poukazuji na to, jako jsem to již s tohoto místa učinil častokráte, že také moje strana již ve starém Rakousku usilovala o změnu ústavy v duchu rovnoprávnosti všech národů, v duchu vybudování státu na základě samosprávy všech národů. Trvalo by příliš dlouho, kdybych zde uváděl ony řeči a naše návrhy v této věci, mám zde však jako doklad mapu, kterou jsme tenkráte vydali a připojili k našim návrhům a která již ukazuje novou úpravu podle těchto našich názorů, která tak zvané historické hranice korunních zemí hodila do starého železa (Souhlas na levici.) a která zakládala ústavu pode sídel národů. My však bojujeme za ideu nezávislosti národů ještě také dnes a jsme jistě ochotni ke skutečně čestnému míru a spolupráci na takovém základě, Náš názor na národní státní myšlenku nesměřuje proti žádnému národu, naopak obsahu je uznání vlastního života každého národa a tím právo na tento vlastní život. Naše snaha vylučuje také jakékoliv poddanství a potlačování jiného národa.

My, němečtí národní socialisté, postavili jsme se od počátku své politické práce v tomto státě na půdu takovéto politiky. Setrvali jsme na ní a ona i na dále bude určovati naše počínání naši práci. Způsoby, prostředky a druhy naší politiky vyplývají z odnárodňovacích a potlačovacích metod dočasných vlád, namířených proti našemu národu a změní se u nás také jen s nimi. Nás, německé národní socialisty, dělí dnes od českých mužů ve vládě zásadní rozpor v názoru na národní a politickou rovnoprávnost ve,státě. Nemůžeme vstoupiti do žádné vlády, pokud druhá strana neuzná náš názor. Žádáme, jak již řečeno, jako předpoklad naše jednolité osídlené území jako uzavřené místo, kde bychom mohli žíti s vlastní národní samosprávou, jak to pařížská smlouva o ochraně menšin povoluje dokonce půl milionu obyvatelů Podkarpatské Rusi v hranicích českého státu. V mezích našeho národního těla poskytneme českým menši.nám všechna práva, která dostanou německé ostrovy v českém jazykovém území. Národ vedle národu chceme žíti rovni vedle rovných, neboť jen tak jest vůbec možna tato spolupráce k vyšším úkolům. Naproti tomu páni s české strany se domnívají, že jsme již rovnoprávní. Pán předseda vlády hájil tento názor proti německé oposici v rozpočtovém výboru. Prohlásil tam, že sudetští Němci m,a,jí v tomto státě táž práva jako Češi, neboť máme přece stejné volební právo. (Výkřiky na levici.) Také ve školských věcech, prohlásil pan předseda vlády, není prý rozdílu mezi Čechy a Němci a pokud jde o stížnosti do pozemkové reformy, na to odpověděl pan předseda vlády, že to má pozadí sobecké. (Výkřiky na levici.) Mínil tím hmotné zájmy šlechty a prohlásil, že život německého národa nezávisí na několika šlechticích. Vzhledem k takové rovnoprávnosti ve státě shledal pan předseda vlády od nás malicherným, že vytýkáme německým vládním stranám, že jejich politika nemá výsledků. To jest názor o spravedlnosti a rovnoprávnosti, který musíme vzhledem k jeho účinkům ve všech oborech národního, kulturního a hospodářského života našeho národa považovati za přímý výsměch našim právům. Vždyť právní základ netvoří přece volební právo, nýbrž ústava, a pokud se týká školy, chci jen poukázati na to, že pan ministr školství Hodža, jak zde několikráte vyslovil, s národního stanoviska uznal náš požadavek autonomie za nutný a oprávněný. V rozpočtovém výboru se pan ministr školství tomuto požadavku tentokráte hladce vyhnul. Přichází s ním vždy jen tehdy, chce-li německým stranám pomoci při volbách z nějakých rozpaků, jak se to stalo znovu při posledních volbách do obcí. (Souhlas na levici.) Pokud jde o chápání spravedlnosti v otázce pozemkové reformy jest zajisté zbytečno, abych s tohoto místa pronesl jediné slovo. Vláda byla by udělala lépe, kdyby o této kapitole mlčela právě v této chvíli, (Souhlas na levici.) kdy opět korupční skandál, k němuž došlo ve spojení s touto pozemkovou reformou, volá přímo do nebes.

S tohoto místa tehdejší předseda našeho německého parlamentního školního výboru a dnešní ministr dr Spina, než jeho strana vstoupila do vlády, několikráte vznášel před celým světem obžalobu do mrzkého bezpráví, které bylo spácháno na našem školství. Rovněž tak dnešní ministr dr Mayr-Harting do našeho politického zbavení práv a dnešní místopředseda Zierhut do vědomého počešťovacího směru pozemkové reformy. (Výkřiky na levici.) Domnívali bychom se, že by předsedu vlády musily zdržovati již jisté ohledy ke svým německým kolegům ve vládě, aby veřejně neprojevoval takovéto názory o rovnoprávnosti a spravedlnosti. Ale on mluví s jasným úmyslem k cizině. A mlčení německých vládních stran? Dodnes nenašly proti tomu jediného slova ani ve sněmovně, ani ve výborech, ani v tisku. Mlčení německých vládních stran k těmto nehoráznostem musí zesíliti tvrzení pana předsedy vlády. Také v tomto chování. německých vládních stran vidíme těžké poškozování vážnosti a zájmu našeho sudetsko-německého národa a musíme mu přikládati stejnou váhu jako účasti na zákonodárné práci, která slouží jen vybudování české,o národního státu. (Souhlas na levici.) Předseda nynější německo-české vládní koalice pronesl od nastoupení vlády v této sněmovně jen dvě řeči. Prvou, když se nová vláda představila, druhou nyní, v rozpočtovém výboru. V prvé mluvil o uskutečnění německočeského vyrovnání a vydal heslo: rovní mezi rovnými, druhá řeč jasně ukazuje, jak si předseda vlády toto vyrovnání představuje. Kolega Jung prohlásil v loňské rozpočtové rozpravě o vládním prohlášení dr Švehly: "Po dosavadní politice právě tohoto státníka, upřímně řečeno, nedostává se nám víry, že mu jde o více než o pouhou hru se slovy." Vidíme dnes, že tato nedůvěra byla až příliš odůvodněná. Německé vládní strany, jak jejich mluvčí několikráte prohlásili, vstoupily do vlády bez podmínek a vyzbrojily se na svou cestu velikou trpělivostí. Tato Švehlova politika, za niž jsou spoluodpovědny, musí však přece i u nejtrpělivějších a nejskromnějších aktivistů vzbuditi pochybnosti a nejistotu a musí z ní poznati, jaký význam mají německé vládní strany v této účasti na moci. Tyto obavy musí ještě vzrůsti, když zkoumají tento státní rozpočet po stránce národní. Loňského roku schvalovaly německé vládní strany rozpočet donuceny poměry, jak prohlašovaly, neboť nemohly již působiti na jeho sestavení. Schválily jej sice, ale nevzaly na se odpovědnost. Za tento rozpočet musily vzíti odpovědnost, neboť nese také jejich jméno a ony o něm spolupracovaly. Neřeknu jistě příliš mnoho, tvrdím-li, že ohromné poškození Němců vůči Čechům není nikterak znatelně napraveno, že také tento státní rozpočet má stejný ráz jako jeho předchůdcové. Proti velkým částkám, kterých se dostává různým českým sdružením jako subvencí, stojí stále ještě drobty almužny, které dostávají stejně zařízená německá sdružení. Subvence pro německá sdružení byly sice zvýšeny, avšak zvýšení nemá vůbec významu vzhledem ke skutečnosti, že procento na ně připadající činilo proti českým sdružením jen 1/2 až 7,8% a tato sazba byla zvýšena jen o několik procent. Porovnáme-li to s částkou 31 milionů, které jsou rozpočteny jedině na pomoc Rusům, podává to nejlepší obraz pro posouzení ducha, jímž jest stále ještě vláda prodchnuta. Příznačné pro to jest také odůvodnění, s nímž byla zamítnuta žádost německé poradny pro nákup zemědělských strojů v Děčíně-Libverdě za subvenci ze 2,7 milionů Kč rozpočtených pro účely spolku. Žádost byla zamítnuta, poněvadž česká organisace takového druhu neexistuje. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!), tedy vyhověti žádosti bylo by jednostranným protežováním. Jak jest tomu po této stránce při kapitole "školství" a "veřejné práce", ukázali jasně ve výboru moji kolegové Simm a Krebs a u učiní tak ještě s tohoto místa.

Po všem tom, co jsem zde řekl, vyplývá pro nás, německé národní socialisty, že musíme předložený státní rozpočet odmítnouti a pokračovati v boji proti tomuto vládnímu systému rušení národních práv a sociálního zpátečnictví. Vedeme tento boj upřímně, opírajíce se o své svaté právo, vědomi své síly a poslání, v neochvějné víře ve svobodnější a větší budoucnost celého našeho německého národa. My se o svou budoucnost nebojíme. Pohlížíme do budoucnosti klidně. Pánové z českých lavic, zařiďte své chování k nám, Němcům tak, abyste se jednou nemusili obávati o svůj národ. (Potlesk poslanců něm. strany nár.-socialistické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo má dále pan posl. dr Szüllö.

Posl. dr Szüllö (maďarsky):

Ctená poslanecká snemovňa! Nechcem sa rozširovať na celý rozpočet, avšak zabývať sa chcem vedením zahraničných vecí Československej republiky a hľadím na to z toho zorného uhlu, či bol dosiahnutý a či za dnešného smeru môže byť dosiahnutý cieľ, ktorý musí viesť najvyšších vodcov štátu.

Žiadny štát nebol sriadený za šťastlivejších okolností ako Československo. Vzdor tomu, že v každom úrade býv. rak-uh. monarchie a v každom najintímnejšom organizme dvora habsburgského viedli Česi predominantný zástoj, napriek tomu, že generálny štáb rak.-uh. vojska a celá generalita saturované boly českými štátnymi občany, na všetko to Dohoda zabudla a sriadila československý štát tak, ako keby sa v ňom nikdy nebolo našlo človeka, ktorý by bol pozdvihol svoj hlas proti Dohode, ako keby sa v Československu nebolo našlo ani jediného vojaka, ktorý by nebol smýšľal proti Dohode. Plnou rukou dali Československu všetko, čoho si Československo v mierových pojednávaniach požadovalo. Možno deklamovať: "Zverinu, ryby a všetky dobré sústa, na čo majú chuť oči a ústa", všetko to bolo na tom stole, ktorý sa menuje Československom, a ja teraz po uplynutí deväť rokov hľadím na to, ako šafárili vedúci štátu týmto obrovským hmotným a morálnym kapitálom.

S hľadiska parlamentarizmu treba bezpodmienečne vytýkať, že pán minister Beneš, ktorý vedie veci zahraničné, nie j e ministrom parlamentárnym. Jeho strana je v opozícii a on sám nenesie žiadnu zodpovednosť voči parlamentu. Do určitej miery hrá asi zástoj, aký mal ríšsky kancelár vo veľkonemeckej ríši a ktorého postavenie bolo neodvislé od podpory vládnej väčšiny.

Pán minister Beneš tedy pri vedomí svoj ej nezodpovednosti dáva expozé, ktoré j e iba zakrývaním veľa, okolností, ktoré nemožno umlčať.

Taký štát, aký j e práve štát československý, ktorý bol sriadený bez akýchkoľvek dlhov jedine priateľskými smluvami mierovými, bolo by bývalo ľahko viesť tak, že by z tohoto štátu, práve vzhľadom na kulturálny stupeň a vzdelanosť jeho obyvateľstva, mohol sa tu uprostried Europy stať mocenským faktorom, a na miesto toho viedla vláda tento štát tak, že nie j e on faktorom mocenským, ale do istej miery ohnišťom. Je ohnišťom, lebo tak sa zdá, že tu treba dávať pozor na všetko, na každý tlačový produkt, na každú myšlienku každého človeka, lebo veď tu slávi orgie cenzúra, systém detektívny, karanténa a každý zpotvorený plod štátu policajného, Kde musí minister zahraničia hovoriť tak, ako hovoril pán minister Beneš - veď jeho slová pripomínajú nám slová Metternicha - ukazuje to na to, že v tomto štáte niet konsolidácie.

Štát možno konsolidovať len jediným spôsobom, a to správnou správou vnútornou. Tým, aby v ňom každý jednotlivý štátny občan videl rovnakou mierou merajúceho ochráncu svojich elementárnych práv a slobody a nie tým, aby široké vrstvy obyvateľstva museli konštatovať také rozčlenenie štátu, že áno, štát činí rozdiely medzi štátotvornými občany prvej, druhej a tretej triedy.

Konsolidáciou vnútorných záležitostí však nechcem sa zaoberať, ale budem sa zaoberať tým, akým spôsobom chce pán minister Beneš uskutočniť konsolidáciu na vonok. Jeho škola zná k tomu tri prostriedky: Spojenectvo, smluvu a propagandu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP