Čtvrtek 24. listopadu 1927

Podati naši platební bilanci jest ovšem dosti obtížné. R. 1926 jsme docílili na 2 1/2 miliardy aktiva z obchodní bilance. Ale zboží, které jsme vyvezli toho roku do ciziny, nebylo nám všechno zaplaceno, poněvadž vývoz soustředil se na poslední měsíce v roce, takže zbyla značná pohledávka v cizině. Valná část aktiva obchodní bilance byla uložena do zahraničních valut u Národní banky, jichž zásoba stoupla podle výkazu Národní banky o 886,3 mil. Kč. Současně vyrostlo zahraniční zadlužení našeho průmyslu bezmála o 400 milionů Kč hlavně z úvěrů investičních. Rozmnožily se též splátky a zúročení zahraničních dluhů. Též nákup cenných papírů z ciziny r. 1926 se značně rozvíjel. Nemůžeme proto podati přesného obrazu naší platební bilance. Rozdíl mezi platební a obchodní bilancí byl namnoze popírán, ale přece jen rozdíl zde jest a musíme s tímto rozdílem mezi obchodní a platební bilancí počítati. Vezmeme-li obchodní bilanci, můžeme říci, že i naše platební bilance jest aktivní.

Bohužel, neobešla se naše výroba ani letošního roku bez bojů a otřesů. Letošního roku bylo 177 stávek, v zemědělství, lesnictví a rybářství byl počet stávek 6. Tyto stávky skončily pro zaměstnance s částečným úspěchem v 5 případech, s výsledkem dosud neznámým v jednom případě. V hornictví bylo 7 stávek, které skončily: s kladným výsledkem v žádném případě, s částečným ve 4, záporným ve 2, dosud neznámým jen v jednom případě. Průmysl kamenný, zeminný a hlinařský měl 40 stávek a výluk, s výsledkem pro zaměstnance kladným ve 4 případech, částečným v 17, záporným ve 13 a dosud neznámým v 6 případech. Průmysl sklářský měl 14 stávek a výluk, s výsledkem pro zaměstnance kladným v jednom případě, částečným v 9, záporným ve 2 a dosud neznámým ve 3 případech. Průmyslové zpracování kovů mělo 11 stávek a výluk, s výsledkem pro zaměstnance kladným v 1 případě, částečným v 6, záporným ve 4 případech. Výroba strojů, přístrojů, nástrojů a dopravních prostředků měla 11 stávek a výluk, s výsledkem pro zaměstnance kladným ve 2 případech, částečným v 7, záporným v 1 a dosud neznámým v 1 případě. Výroba zboží dřevěného a z kaučuku měla 15 stávek a výluk, s výsledkem pro zaměstnance kladným ve 4 případech, částečným v 5, záporným ve 3 a dosud neznámým ve 3 případech. Průmyslové zpracování koží, usní, štětin, srsti a peří mělo 2 stávky, s výsledkem pro zaměstnance částečným ve 2 případech. Průmysl textilní a živnosti čalounické měly 18 stávek a výluk, s výsledkem pro zaměstnance kladným ve 2 případech, částečným v 9, záporným v 5 a dosud neznámým ve 2 případech. Průmysl oděvnický a modního zboží ozdobného měl stávek a výluk 8, s výsledkem pro zaměstnance kladným v 1 případě, částečným ve 4 a dosud neznámým ve 3 případech. Průmysl papírnický měl jednu stávku, s výsledkem pro zaměstnance částečným v 1 případě. Průmyslová výroba potravin a poživatin měla 4 stávky a výluky, s výsledkem pro zaměstnance částečným v 1 případě, záporným ve 2 a dosud neznámým v 1 případě. Průmysl lučební měl 1 stávku s výsledkem pro zaměstnance záporným v 1 případě. Živnosti stavební měly 30 stávek a výluk, s výsledkem pro zaměstnance kladným v 5 případech, s částečným ve 14, záporným v 9 a dosud neznámým ve 2 případech. Živnosti grafické měly 6 stávek a výluk, s výsledkem pro zaměstnance kladným v 1 případě, částečným ve 2, záporným ve 2 a dosud neznámým v 1 případě. Živnosti dopravní měly 3 stávky a výluky, s výsledkem pro zaměstnance kladným v 1 a částečným ve 2 případech. Úhrnem bylo 177 stávek a výluk.

Je z tohoto přehledu viděti, že stávka přestává býti už nejúčinnějším prostředkem boje, že se přežívá a na místo stávky nastoupí jedině správný prostředek vyrovnávající spory mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, totiž rozhodčí soud. Stávka a výluka jsou vždycky riskantním podnikem, který, počítáme-li hospodářské ztráty, nepřinese užitku nikomu, ani zaměstnanci, ani zaměstnavateli. Stávka a výluka musí zůstati jenom ultima ratio.

Při této příležitosti budiž mně dovolena malá reminiscence. Loňského roku, když jsem podával zprávu o rozpočtu na r. 1927, vylíčil j sem náš hospodářský stav, který tehdá byl málo růžový, a ke konci jsem řekl: "Neváhám prohlásiti, že si své hospodářství dáme do pořádku, tak jako jsme si dali do pořádku všechno ostatní. Proto odmítám s veškerou rozhodností každé škarohlídství, které je s to, jen podlomiti naši vůli a odhodlanost. Bez pevné vůle, bez pevného odhodlání nedokážeme ničeho. My tu vůli, to odhodlání máme a proto jsem přesvědčen, že překonáme i přítomnou krisi, která právě jest."

Rok 1927 dal mně úplně za pravdu. Ano, my jsme překonali tuto krisi hospodářskou, a tak tomu bude i v budoucnosti. Toto naše odhodlání a tato naše síla jsou nejlepší odpovědí všem, kteří by nás chtěli jakýmkoliv způsobem ohroziti.

To bude směrnicí naší hospodářské politiky i do budoucnosti. My povedeme svou politiku tak, aby každému občanu byla dána možnost, prací dobývati si chleba, a aby nebylo u nás člověka, který by trpěl hlad tehdy, když by pracovati mohl a chtěl.

Nutným předpokladem zdárné hospodářské politiky jest ovšem mír, mír vnitřní i mír zahraniční.

V tomto vědomí je také vedena celá naše politika. Nemůžeme za žádnou cenu připustiti, aby byl ohrožen mír vnitřní, a postavíme se co nejrozhodněji na odpor všem, kteří by chtěli tento mír ohroziti, ať již za jakýmkoli účelem.

Zdárná hospodářská práce může se dařiti jen tam, kde vládne mír, a proto jistě všichni, jimž záleží na klidném rozvoji naší republiky po všech stránkách života, spojí se k zajištění míru vnitřního. K míru vnitřnímu patří také pořádek všude a vždy. Ten je podmíněn mravní odpovědností každého občana bez rozdílu a zvláště těch, kteří působí veřejně a kteří mají tím větší odpovědnost. Klidný vývoj v centrální Evropě, který tak slibně započal a tak dobře se vyvíjel - k čemu jsme také my valnou měrou přispěli - je rušen zásahy zahraničních činitelů. Toto zasahování musíme odmítnouti. Potřebuje-li kdo klidu a pokoje, je to centrální Evropa, která nejvíce utrpěla. Mír a klid jsou jedinými cestami, kterými lze zahojiti rány světovou válkou způsobené. Proto ne méně důrazně s tohoto místa odmítáme jakýkoli zásah, který by ohrozil náš mír zahraniční. Jsme a budeme pro politiku míru a pokoje se všemi sousedy a učiníme všechno, aby tento mír byl zachován. Zároveň však se vším důrazem prohlašujeme, že budeme hájiti každou píď půdy naší republiky a nepřipustíme, aby mírové smlouvy, které jsou úhelným kamenem stavby naší republiky, byly jakýmkoli způsobem porušovány. (Potlesk.) Hranice naší republiky j sou nám posvátnými a kdo by je chtěl rušiti, ruší mír. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Proto co nejdůrazněji odmítáme každou akci, která z jakýchkoli důvodů, o kterých se nechci vyslovovati, má za cíl porušení mírových smluv a tím porušení míru a pokoje ve střední Evropě. Nevyvoláváme konfliktů, učiníme všechno na zabezpečení míru, neboť bylo by zločinem připravovati válku, ale na druhé straně bylo by neodpustitelnou lehkomyslností, abychom zanedbali něco sebe menšího k naší obraně.

K jednotlivým kapitolám připojuji několik poznámek, týkajících se jenom těch nejdůležitějších věcí, které byly zdůrazněny již v rozpočtovém výboru a kterých nelze mlčením pominouti ani zde.

V ostatních jednotlivostech, které se týkají různých kapitol, dovoluji si poukazovati na zprávu rozpočtového výboru, kde ve, druhé části jsou tyto jednotlivosti poznamenány.

V první řadě je to otázka, týkající se nás, poslanců. Není vám totiž, pánové, neznámo, že místnosti našeho parlamentu naprosto nedostačují. Není zde žádných konferenčních místností, vládních místností, není dostatečných místností pro žurnalisty, kteří se musí tísniti v malých místnostech, což jim práci tak odpovědnou neobyčejně ztěžuje, není ani místností pro obecenstvo, ani hovorny, která by dostatečně vyhovovala. Rozumí se samo sebou, že nedostatečné místnosti mají i úředníci sněmovní, zvláště stenografové atd.

Jest ovšem pomýšleno na stavbu nové representační budovy Národního shromáždění, ale uplyne ještě mnoho času a mnoho vody, než se budeme moci stěhovati do budovy nové. Nezbývá tedy nic jiného, než přistoupiti k adaptaci této budovy. Jedinou možností jest adaptace obrazárny, která podle slov ministra školství bude brzy přenesena do Lobkovického paláce. Je proto třeba, aby tyto práce byly co nejvíce urychleny. Samozřejmo, že zvýšený náklad na vnitřní zařízení, nábytek atd., nebude vydán nadarmo, poněvadž nábytek a všechno zařízení bude přeneseno do místností budovy nové.

Celou naší úřednickou veřejností hýbe otázka systemisace a povýšení na základě systemisace prováděné.

Především běží o průtah se jmenováním úředníků. Je pochopitelné, že úředníci dnes s nedočkavostí očekávají jmenování, které tak dlouho nebylo prováděno, a že se jeví již značná nespokojenost s těmito průtahy. Mohu v této věci prohlásiti, že jmenování úředníků bude provedeno v době nejbližší - podškrtávám, v době nejbližší.

Co se týče systemisace samé, provedené na základě platového zákona, poukazuji na zprávu rozpočtového výboru, kde při kapitole 3. Předsednictvo ministerské rady, pod heslem systemisace je vysvětleno, podle jakých norem byla systemisace provedena. Na systemisaci bylo, jest a bude mnoho a mnoho stížností ode všech kategorií úřednictva. Není to ani jinak možné, při díle tak obsáhlém a podškrtávám - tak novém, není ani možno, aby bylo se uvarováno všem nesrovnalostem a aby byla provedena systemisace ideální. Proto poukazuji zvláště důrazně na to, co uvedeno je ke konci odstavce, pojednávajícího o systemisaci, že totiž systemisace dnešní je systemisací přechodnou, zatímní, která bude nahrazena systemisací definitivní, která bude už prováděna komisí, sestavenou podle restrikčního zákona, a která odstraní všechny vady a nesrovnalosti, které se objeví, až vejde systemisace v platnost.

Rozpočtový výbor ostatně již přijal resoluci, která vyslovuje požadavky jednak co se týče rychlého jmenování, jednak odstranění náležitým způsobem všech vad, které povstaly jakýmkoliv způsobem při provádění systemisace.

Při této příležitosti budiž mně dovoleno zmíniti se několika slovy o otázce, která je neméně palčivá. Je to otázka staropensistů. To jsou nejubožejší z ubohých, kteří v pravém slova smyslu živoří. Zde nutno pomoci, a to co nejdříve. Bude na nás, na sněmovně, aby zákon, který bude v nejbližší době předložen poslanecké sněmovně, byl také co nejdříve odhlasován, aby se tak konečně učinilo zadost dávným požadavkům staropensistů.

Ministerstvo školství a nár. osvěty podalo obšírnou statistiku veškerého školství celé republiky již v příloze k vládnímu návrhu finančního zákona. Mimo to ministr školství a nár. osvěty doplnil tuto statistiku po stránce národnostní ve svém exposé, předneseném v rozpočtovém výboru. Dovoluji si proto poukazovati na zprávu výboru rozpočtového.

Než přece jest jenom potřebí při této příležitosti zastaviti se u otázky, v přítomné době velmi akutní: je to otázka počtu našich škol všech druhů a otázka studovaných lidí. Dnes setkáváme se se zjevem v pravdě již hrozivým, totiž s přebytkem studovaných lidí, kteří nemohou najíti zaměstnání. Je to u nás už problém, který nutno za každou cenu řešiti. Běží však o otázku, zda je pravda, jak poukazováno bylo ve veřejnosti, že příčinou této abych tak řekl nadprodukce studovaných lidí, je přebytek středních a vysokých škol.

Především, než se touto otázkou budu obírati, musím předeslati: My jsme národ malý početně, a jako v minulosti, tak i v budoucnosti musíme svoji malou početnost nahrazovati silou duševní, té nedosáhneme jinak, než jedině vzděláním a sebevzděláním. Nesmíme se obávati na tomto poli sebe větších obětí, neboť jenom silou ducha obstojíme v tom věčném existenčním boji. A prohlédneme-li si náš rozpočet, vidíme, že ministerstvo školství má jednu z největších položek výdajových, skoro 900 mil. Kč. Tyto výdaje ovšem ponesou nám jistě bohaté úroky. Po této stránce nemusíme si tedy dělati žádných výčitek, že bychom snad zanedbávali statků kulturních, a to u všech složek a u všech národů našeho státu. Jsme tím ovšem povinni sami sobě.

A nyní vraťme se k původní otázce. Je nesporný fakt, že ve všech oborech máme nadbytek studovaných lidí. Kladu již předem velký důraz na to, že není možno omezovati svobodu žádného jednotlivce, aby se mohl věnovati studiu. Ovšem nutným předpokladem je nadání a píle, ať je to bohatý nebo chudý. Bez těchto dvou vlastností je pravé studium nemožné a musíme varovati každého, kdo by chtěl dávati na studie děti neschopné nebo snad nepilné. Sám mohu ze své prakse profesorské říci, že studie studenta neschopného jsou pravé martyrium jak pro studenta, tak i pro rodiče samé. A tu podle mého názoru jsme u jednoho kořene zla. Dnes se shledáváme se zjevem, že studuje mnohý i bez nadání, bez schopností a mnohdy i bez píle. Statistika žactva nám dává o tom úžasné svědectví. Tak na př. z 18,392 žáků, zapsaných na střední škole r. 1919/20, došlo do poslední třídy jenom 7.509, všichni ostatní odpadli. Samo sebou se rozumí, že každý má potom ten jediný cíl: aby se u chytil. Jsem přesvědčen, že mnohý student by měl daleko lepší život, kdyby se byl po nutném odborném vzdělání věnoval praktickému životu, než aby někde živořil na podřízeném místě. A mnohý profesor by mohl vypravovati, jak mnoho studentů, kteří ze střední školy odešli a věnovali se praktickému životu, dnes daleko lépe žije nežli jejich kolegové, kteří vystudovali a dnes na podřízených místech jen živoří.

A nyní k otázce počtu vysokých a středních škol.

Dnes máme 7 universit a příbuzných vysokých škol se 14,818 posluchači v letním semestru 1926/27, je to Karlova universita v Praze, Masarykova universita v Brně, Komenského universita v Bratislavě, Cyrilo-Methodějská fakulta bohoslovecká v Olomouci, Husova československá evangelická fakulta bohoslovecká v Praze, vysoká škola zvěrolékařská v Brně, německá universita v Praze, dále 6 technik a příbuzných vysokých škol s 11.354 posluchači v letním semestru 1926/27. Sama Karlova universita má 7.508 posluchačů. Na všech vysokých školách je 26.172 posluchači.

Je možné, aby všichni tito posluchači byli zaměstnáni tak, jak je to přiměřeno jejich vzdělání? Vidíme, jak úžasný je nadbytek vysokoškoláků ve všech oborech. Při úsudku o počtu vysokých škol nesmíme však zapomínati, že vysoké školy nejsou jenom snad vzdělávacími ústavy pro vzdělání úřednictva, vysoké školy jsou - a ne v poslední řadě vědeckými dílnami, které jsou hybnou pákou kultury národní a které, poháněny vzájemným ušlechtilým vědeckým zápalem a závoděním, poskytují státu nejdražší kulturní statky. Ovšem nemůže nám na druhé straně býti lhostejno, chrlí-li v pravém slova smyslu inteligenci, která marně pak hledá chleba, a nemohouc jej nalézti, stává se nebezpečím všeobecným.

Ještě hůře je tomu se školstvím středním. Všech středních škol a učitelských ústavů je v naší republice 376, se 105.356 žáky. Vzrůst žactva jest neobyčejně veliký. R. 1914 bylo na středních školách v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, dále na Slovensku a Podkarpatské Rusi 78.159, letos 105.356, největšího počtu žactva bylo dosaženo roku 1925: 114.493. Jeví se již tedy nutný a nezbytný úbytek žactva.

Ovšem zde, co se týče počtu ústavů, není proti době předválečné velkého rozdílu. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku r. 1913 bylo všech středních škol 278, letos je jich 282 tedy rozdíl zcela nepatrný. Vzrůst počtu žactva na středních školách, které mají býti průpravou - odtud jméno "střední škola" pro vysoké školy, jest velmi povážlivý, a to tím spíše, že absolventi středních škol, a nejen absolventi, nýbrž i ti, kteří nedostudovali celou střední školu, hrnou se přímo do úřadů, kde pro ně naprosto není místa. Ovšem život je nejlepším regulátorem, ten si vynutí nápravy sám, ale je obava, že to nezůstane bez následků právě pro naše vystudované lidi, kteří budou živořiti. Bude tedy nutno za každou cenu řešiti tuto otázku co nejdříve, a to tím způsobem, který už naznačil ministr školství a nár. osvěty ve svém exposé v rozpočtovém výboru, že totiž budeme musiti přeměňovati naše gymnasia a reálky na školy odborné, a to všech druhů. Zdatní vzdělaní naši odborníci se neztratí, ti najdou vždycky příležitost se uplatniti, ať jsou to zemědělci, řemeslníci či odborně vzdělaní dělníci. A takových lidí potřebujeme, abychom mohli držeti stejný krok s cizinou ve kvalitní výrobě, my do ciziny pronikáme hlavně svými kvalitními výrobky a k tomu potřebujeme také odborně školených lidí.

Shrnuji tedy tuto kapitolu v ten smysl, že otázku materielní krise našich studovaných lidí musíme řešiti, a to v době nejbližší. O této kapitole dalo by se ovšem mnoho a mnoho ještě říci, ale pro krátkost času není to možno a odkazuji vás jen, pánové, na důvodovou zprávu rozpočtového výboru.

Příštím rokem vstoupí v platnost také zákon o organisaci politické správy. Ministerstvo vnitra preliminuje na reformu tuto asi 30 mil. Kč. Odtud se vysvětluje vedle nákladu podle platového zákona ono zvýšení prelimináře výdajů ministerstva vnitra. Ovšem na druhé straně nesmíme zapomínati, že těchto 30 mil. Kč se neztratí, nýbrž že přijde k dobru také autonomním svazkům, od nichž převezme část úřednictva státní správa, takže se to vyrovná. Podrobnosti, o kterých bylo jednáno v rozpočtovém výboru, jsou také obsaženy ve zprávě výborové.

Ministerstvo zemědělství vykazuje proti roku 1927 výdaje o 11 mil. Kč větší, tedy asi tolik, kolik vyžaduje platový zákon. Nemá tedy ministerstvo zemědělství tolik, kolik by potřebovalo pro zvýšení zemědělské výroby, abychom vyrobili doma tolik zemědělských produktů, kolik potřebujeme. Bylo v samém rozpočtovém výboru poukazováno na velké možnosti zemědělské výroby, kterých by se dosáhlo, kdyby všechna půda byla zmeliorována. Bylo poukazováno zvláště na Podkarpatskou Rus a Slovensko. Ale nemusíme jíti, tak daleko, můžeme poukázati jen na jižní Čechy a na Českomoravskou vysočinu, kde jsou ještě nezmeliorované velké plochy, které čekají na melioraci a potom budou vynášeti daleko více než dnes. Že peníze, které budou obětovány na melioraci půdy nejsou vyhozeny, svědčí výnosy po hektaru, které se stále zvětšují. Zajímavo je srovnávati jednotlivé výnosy sklizně, dejme tomu r. 1924 s výnosy r. 1926 a 1927. Tyto výnosy, které jsou průměry celostátní, a které nejsou snad měřítky pro jednotlivé země, poněvadž v každé zemi jsou průměrné výnosy jiné, jeví se takto: Pšenice r. 1924 na hektar 13,2 q, r. 1926 14,9 a r. 1927 16.3. Žita r. 1924 12,5, r. 1926 14,1, r. 1927 15.2. Ječmen r. 1924 13, r. 1926 16,1, r. 1927 16,8. Oves r. 1924 13.2, r. 1926 16,4, r. 1927 15,4. Kukuřice r. 1924 15,8, r. 1926 16,9, r. 1927 v také 16,9. Brambory r. 1924 90,9 r. 1926 80.8, l r. 1927 118,4 q po hektaru. Výsledky sklizně po hektaru pro rok 1927 jsou jenom předběžné, nejsou ještě výsledky definitivní. Cukrovky bylo na hektar r. 1924 276,8, r. 1926 243,1, r. 1927 256,1 q.

Z těchto cifer je tedy zřejmo, že peníze vynaložené na melioraci a zemědělské školství nesou dobré úroky v podobě zemědělských produktů, a vliv toho se jeví pak v celém našem národním hospodářství, jak bylo konstatováno v rozpočtovém výboru jak ministry tak i jednotlivými řečníky.

Velká pozornost byla věnována v rozpočtovém výboru činnosti Stát. pozemkového úřadu. Proto již jak v důvodové zprávě k vládnímu návrhu stát. rozpočtu tak i ve zprávě výborové samé najdete obšírné zprávy o činnosti Stát. pozemkového úřadu. (Posl. Hackenberg: Jakým způsobem?) Hned vám řeknu, pane kolego, jakým. Je to také dobře, že Státní pozemkový úřad vydává podrobné zprávy o své činnosti, aby celá veřejnost byla řádně informována, jak to ohromné reformní dílo pozemkové reformy zasluhuje. S potěšením mohu pak oznámiti, že Státní pozemkový úřad připravuje a vydá po provedení reformy na půdě zemědělské publikaci, která bude obsahovati veškeré výsledky pozemkové reformy po každé stránce, a tedy i seznamy nabyvatelů zbytkových statků, kteří jsou vlastně již ve zprávě k vládnímu návrhu uvedeni. Bude to seznam všech nabyvatelů zbytkových statků.

Pro veřejnost uvedu jenom několik cifer osvětlujících pozemkovou reformu. Přiděleno bylo do konce března r. 1927 celkem zemědělské půdy 419.799 ha, z toho pak v Čechách 211.949 ha, na Moravě 77.784 ha, na Slovensku 118.253 ha a na Podkarpatské Rusi 11.813 ha, Z toho do drobného přídělu přišlo 373.184 ha, na zbytkové statky připadá 107.765 ha. Jak jsem již řekl, je ve zprávě důvodové ke státnímu rozpočtu seznam nabyvatelů jednotlivých zbytkových statků podle povolání, seznam se jmény pak vyjde v ohlášené publikaci Státního pozemkového úřadu. Pozemková reforma ještě není u konce, zbývá ještě na Slovensku půda zemědělská a pak vůbec půda lesní. I tato akce bude provedena a jsem přesvědčen, že bude provedena ku prospěchu státu.

Zmínil-li jsem se již dříve o naší obchodní bilanci, vyzdvihl jsem zároveň činnost ministerstva pro obchod, průmysl a živnosti, kterému v prvé řadě přísluší starost o naši mimozemědělskou produkci, kterou podporuje všemi silami, jak viděti z přehledných tabulek tohoto ministerstva v důvodové zprávě,

Nyní k ministerstvu veř. prací. Toto ministerstvo nabývá čím dále tím větší důležitosti, zvláště nyní, kdy do rozpočtu jeho jsou zahrnuty všechny veřejné stavby, které ostatně patří i ostatním ministerstvům. Nového úkolu se dostává ministerstvu veř. prací zřízením silničního fondu a získá si toto ministerstvo jistě veliké zásluhy, dá-li na základě tohoto fondu do pořádku naše silnice, jejichž stav je skoro desolátní.

Na vodohospodářské práce je preliminována částka 77,356.480 Kč proti 60,176.000 Kč na r. 1927. Pro ředitelství pro stavbu vodních cest je preliminováno 47,796.530 Kč, proti 40,566.380 Kč na r. 1927. Dá se tedy očekávati, že vodní stavby, tak důležité pro všechny hospodářské obory, půjdou nyní ku předu rychlejším tempem, jak toho vyžadují nezbytně dnešní poměry.

O kap. 15 a 16 - pošty a železnice - jsem mluvil již ve všeobecné části, když jsem mluvil o státních podnicích, Do kompetence těchto ministerstev spadají totiž dráhy a pošty. Československá pošta vykazuje zisk 171.339.330 Kč, který celý plyne do státní pokladny, a investice v částce 296,744.000 Kč bude pošta krýti půjčkou.

Při této příležitosti chtěl bych se zmíniti o jedné důležité věci, která se stává důležitou pomůckou kulturní, totiž o radiu. Radio není dnes už jen zábavou, nýbrž pro venkov stává se prostředkem, kterým se venkov zúčastňuje kultury vůbec. Neběží snad jenom o vesnice, nýbrž i o venkovská města. Proto musí poštovní správa věnovati velikou péči tomuto kulturnímu prostředku a může ji také věnovati, poněvadž investice na radio jsou velmi rentabilní a budou čím dále tím rentabilnější, až bude umožněno vybudováním velké radiostanice i nezámožným vrstvám opatřiti si levné krystalové stanice. Čím dříve bude tato velká stanice vybudována, tím lépe, Očekáváme tedy s plnou jistotou, že bude tato stanice, tak důležitá, vybudována, jakmile bude míti poštovní správa všechny předpoklady, nutné pro tak důležité a nákladné dílo. Obtíže jsou veliké, ale tím větší bude zásluha.

Státní dráhy mají zisk 161,191.270 Kč, který neodvádějí do státní pokladny, nýbrž kryjí se jím investice vedle částky 140,000.000 Kč, kterými přispívá státní pokladna drahám. To je těch 20% dopravních daní, totiž daně z jízdních lístků, daně ze zavazadel a daně přepravní, které dohromady vynášejí 710 mil. Kč a obsaženy jsou při ministerstvu financí v kap. 21 rozpočtu.

Ministerstvo financí má klíč k celému státnímu rozpočtu, poněvadž na něm leží celá tíha úkolu, sehnati prostředky na celé státní hospodářství, Co jsem řekl při rozboru státního rozpočtu o příjmech, platí z větší části o ministerstvu financí. Příjmy ministerstva financí jsou preliminovány částkou 7.441,782.650 Kč, proti 7.674,961.030 Kč na r. 1927. Při této příležitosti upozorňuji znovu na okolnost, že náležitost příjmů v účetní závěrce na r, 1928 se objeví jako ve všech dřívějších letech větší, než i je preliminována. Z toho však nelze usuzovati, že by cifra 7.441,000.000 Kč nebyla správná. Finance nesmějí a nemohou počítati a preliminovati více, než pokud se předpokládá, že se vybéře na daních. Ovšem podškrtávám, že finanční správa v tomto preliminovaném obnosu 7471 milionů nepočítá s nedoplatky. To jsou jen platby na normálních daních bez nedoplatků. Rok 1928 bude ovšem rokem zkoušky pro finanční správu. Bude rokem zkoušky proto, poněvadž v tomto roce bude prováděna prakticky berní reforma. Zákon o berní reformě platí od 1. ledna 1927, ale fatovati se začne teprve od 1. ledna 1928. Nejdůležitějším jest ovšem, s jakým efektem finančním se potká tato berní reforma. Dnes ještě nemůžeme dobře říci, o kolik se zmenší státní příjmy berní reformou. Kdybychom soudili podle rozpočtu, činí rozdíl na daních, jichž se týká berní reforma, proti r. 1927 121,750.600 Kč. Příjem z daně důchodové a daní výnosových jest totiž pro r. 1927 preliminován 741,087.000 Kč, pro r. 1928 619,337.000 Kč. Nepočítám ovšem výnos daní zrušených, které vykazují značné nedoplatky. Je to daň válečná, daň majetková, báňská daň, daň ze zbraní a lovu. Dohromady tyto nedoplatky vlastně obnášejí 31,650.000 Kč, daně samy pro r. 1927 obnášely 104,925.000 Kč, je tedy rozdíl 73,275.000 Kč. Úroky z prodlení jsou preliminovány menším obnosem 5 1/2 mil., dohromady tedy všechno to dává asi obnos 199,775.000 Kč, tedy skorem dvou set milionů, se kterými počítá finanční správa, že bude méně na daních podle berní reformy. Zjistiti ovšem přesně cifru, o kterou klesnou státní příjmy, dnes ještě nelze. Teprve zkušenost z r. 1928 nám to ukáže a podle toho bude nutno zaříditi potom sestavení rozpočtu na další leta.

Tolik však můžeme říci, že berní reforma splní očekávání do ní kladené a, co jest nejdůležitější, zavede do našich daní, jak co do předpisování, tak co do placení i účtování konečně pořádek. Opakuji tudíž znovu, co jsem několikráte zde říkal, že nejtíživějším byl ten stálý nepořádek, ta nejistota, kolik kdo má platiti. Dnes můžeme říci, že depurační akce jest zhruba hotova a že do nového roku půjdeme už s čistým stolem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP