Čtvrtek 24. listopadu 1927

Operuje tedy rozpočet na r. 1928 číslicemi, spočívajícími, na reelním podkladě, tedy číslicemi správnými a pravdivými. Ostatně naše hospodářství je takové, že není třeba, abychom něco skrývali, něco tajili nebo něco přikrašlovali. Nestyděli jsme se přiznati, když jsme měli v rozpočtu deficit, proč bychom se nemohli pochlubiti aktivním rozpočtem? Na tuto výši jsme dostoupili bez cizí pomoci, sami svou silou, svou pílí a svou šetrností. Jaké jsou prameny příjmů na r. 1928? Názorně je tato otázka zodpověděna graficky ve zprávě rozpočtového výboru. Z této zprávy vidíme, že největší část příjmů do státní pokladny plyne z daní obchodových, totiž z daní z obratu, z uhlí, dopravy železniční. poštovní a telefonní, úhrnem 2.163,885.000 Kč, t. j. 22,60% všech příjmů dohromady, dále z daní spotřebních: z cukru, sladidel, masa, potravní daně na čáře, vína, lihu a ostatních nápojů ve výši 1.743,187.000 Kč, t. j. 18,23%. Tyto daně důchodové a spotřební dohromady tvoří ze všech příjmů 40.8%. Z daní přímých: důchodové, výdělkové, pozemkové, domovní, rentové, z daně z tantiém a vyššího služného plyne do státní pokladny 1.700,987.000 Kč, t. j. 17,78%, dohromady 5.608,059.800 Kč, t. j. 58,64%. Ostatní příjmy plynou z cel 11,52%, z kolků 9,12%, ostatní správní příjmy 6,62%. Konečně je zde výnos státních podniků, který vynáší 14,10% všech příjmů.

Jakým procentem jsou zúčastněna jednotlivá odvětví správní na státních výdajích? Ústřední orgány státu (president, Národní shromáždění, předsednictvo min. rady) jsou zúčastněny 0,98%, správa zahraniční 1,73%, správa vojenská 17,98%, správa vnitřní: a) politická, justiční a legislativní 10,02%, b) kulturní 9,37%, c) hospodářská a dopravní 10,97%, d) sociální 17,49%, vlastní správa finanční 5,61%, státní dluh 21,24%, všeobecná pokladní správa 4,55%, kontrola, t. j. Nejvyšší účetní kontrolní úřad 0,06%. Velmi důležitou okolností je pro nás srovnání daní a dávek, tedy zatížení našeho hospodářství, s daněmi a dávkami z ciziny. Je to důležité, poněvadž zatížení naší výroby má vliv na schopnost naší konkurence s cizími státy. Ovšem, že lépe mohou konkurovati s námi státy, jichž výroba není tak zatížena jako výroba naše, a my naopak, kdybychom měli méně zatíženou výrobu, mohli bychom lépe konkurovati s cizinou.

Tu navazuji na to, co jsem řekl v úvodu: Provedeme-li methodické srovnání příjmů některých států evropských s našimi příjmy, jeví se nám asi takovýto obraz:

Ze všech příjmů, které stát do své pokladny přijímá, tvoří mezi daněmi a dávkami daň důchodová u nás 11,3%, v království SHS. 1,34%, v Rumunsku 2,43%, v Polsku 6,51%, v Rakousku 8,03%, v Maďarsku 6,67%, daně výnosové u nás činí z veškerých příjmů 9,31%, v království SHS. 18,15%. Tam tedy je tomu opačně. U nás dělá daň důchodová procento vysoké, u nich malé, kdežto zase daně výnosové činí menší procento u nás než v království SHS. V Rumunsku daně výnosové vynášejí 19,7%, kdežto daň důchodová jen 2,43%, tedy zase opačný poměr než u nás. V Polsku je ještě horší poměr. Tam je daň důchodová 6,51%, kdežto daně výnosové 22,27%. v Rakousku činí daně výnosové 8,81%, v Maďarsku 16,37%. V Rusku, tedy v SSSR. tvoří tyto dvojí daně, důchodová i výnosové, ze všech příjmů 15%. Daně spotřební činí u nás 17,11%, v SHS. 11,73%, v Rumunsku 13,94%, v Polsku 23,24%, v Rakousku 7,06%, v Maďarsku 9,34%. Daně obchodové: u nás 22%, Dohromady daně spotřební a daně obchodové, jak jsem již řekl, tvoří 40% veškerých příjmů. V SHS. daně obchodové činí 5,85, v Rumunsku 6,18, v Rakousku 15,70, v Maďarsku 16,40%.

V Rusku daně spotřební a obchodové dohromady, totiž to, co my nazýváme daněmi spotřebními a obchodovými, jinými slovy daně nepřímé, činí 30% veškerých příjmů. Zajímavo je také sledovati, jaké procento tvoří výnos těchto daní v jiných státech vzhledem k našemu výnosu. Vidíme tu, že daň důchodová v SHS. proti naší dani činí percentuelně jenom 11,84%, zato však daně výnosové činí v SHS. 194,90% našich daní výnosových. V Rumunsku daň důchodová tvoří 21,54%, kdežto daně výnosové tvoří 204,72%. V Polsku daň důchodová činí 57,59%, daně výnosové 239,05%. V Rakousku daň důchodová tvoří 71,06% a daně výnosové 94,63%.

Daně spotřební v SHS. činí 68,59% naší daně spotřební, v Rumunsku 81,47%, v Polsku 135,87%, v Rakousku 41,29% atd.

A nyní je nutno srovnati výdaje jednotlivých resortů s rokem 1927. Vidíme zde, že všechny resorty mají větší spotřebu, než měly r. 1927, až na předsednictvo ministerské rady, ministerstvo pro zásobování lidu a všeobecnou pokladní správu. Jak k tomu došlo, vysvětlím ihned.

Tak president republiky a kancelář presidenta republiky má větší výdaje o 2 miliony, zákonodárné sbory o 3,949.696 Kč, ministerstvo zahraničních věcí o 28,985.990 Kč, ministerstvo nár. obrany o 30 milionů, ministerstvo vnitra o 93,904.750 Kč, ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem o 12,859,930 Kč, ministerstvo unifikací o 366.279 Kč, Nejvyšší správní soud a Volební soud o 1 milion, ministerstvo školství a nár. osvěty o 111,489.596 Kč, ministerstvo zemědělství o 11,535.726 Kč, Státní pozemkový úřad o 1,736.210 Kč, ministerstvo průmyslu, obchodu a živností o 7,583,504 Kč, ministerstvo veř. prací o 52,005,184 Kč, ministerstvo pošt a telegrafů o 364.590 Kč, ministerstvo železnic o 3,967.490 Kč, ministerstvo soc. péče o 27,600.000 Kč, ministerstvo veř. zdravotnictví o 14,027,010 Kč, pens. a zaopatřovací požitky o 29,407,000 Kč, ministerstvo financí o 50,739,863 Kč. Nejvyšší účetní kontrolní úřad o 807.573 Kč.

Tedy tři kapitoly vykazují výdaje menší, a to: předsednictvo min, rady o 1,481,002 Kč, ministerstvo pro zásobování lidu o 384,411 Kč, všeobecná pokladniční správa o 649,990.697 Kč.

Vidíme tedy, že rozpočet všech kapitol ve výdajích, jak už j sem řekl, proti r. 1927 vzrostl. Je to pochopitelné, protože vzrostly osobní výdaje platovými zákony. Na úpravu platů státních zaměstnanců bylo loňského roku preliminováno ve všeobecné pokladní správě 450 milionů. Tento obnos je rozdělen -na r. 1928 na jednotlivé resorty. Ve všeobecné pokladní správě zůstalo potom jenom 25 mil. Kč na eventuelní potřebu při systemisaci. Tedy zde vidíme právě ten rozdíl, oč vzrostly výdaje jednotlivých resortů, dělá to dohromady asi okrouhle 450 milionů Kč. Tato částka 450 milionů Kč nestačila ovšem na platový zákon, který vyžadoval okolo 540 milionů Kč - ovšem bez státních podniků a mimo zvětšené spotřeby na pense 29 mil. Kč. Jaký je poměr osobních a věcných nákladů? Osobní náklady v administrativním rozpočtu, tedy zase bez státních podniků, činí 3.701,306.419 Kč, věcné 5.834,767.125 Kč, tedy osobní náklady činí kolem 40%. Největší osobní náklady vykazuje ministerstvo školství 669,4 mi,l. Kč, ministerstvo vnitra 534,4 mil. Kč, ministerstvo nár. obrany 642,28 mil. Kč, ministerstvo financí 432,9 mil. Kč, ministerstvo spravedlnosti 232,13 mil. Kč. Nejmenší osobní náklady má ministerstvo pro sjednocení zákonů, t. j. 1 1/2 mil. Kč. Největší věcné vydání má ministerstvo soc. péče, 835,67 mil. Kč, ministerstvo nár. obrany 757,7 mil. Kč, ministerstvo veř. prací 632.44 mil. Kč, ministerstvo školství 224,4 mil. Kč.

Celkem největší spotřebu má ministerstvo nár. obrany, 1400 mil. Kč, pak ministerstvo školství 893,8 mil. Kč, ministerstvo soc. péče 865,8 mil. Kč, ministerstvo vnitra 648.2 mil. Kč, pense 650 mil. Kč a ministerstvo financí 534,4 mil. Kč.

Přicházím nyní ke státním podnikům. Bylo již řečeno, že prohlášením státních podniků za podniky obchodní bylo nutno vyloučiti jejich rozpočet z administrativního státního rozpočtu. Objevuje se tudíž konečné jejich saldo ve všeobecné pokladní zprávě. Může konečně vzniknouti spor, je-li to správné čili nic. Jestliže jsme řekli - opakuji to znovu - že státní podniky se musejí vydržovati samy, t. j. hraditi své výdaje ze svých zisků, musí také ze svých příjmů hraditi investice. Nebudou-li tedy jejich potřeby placeny z veřejných peněz, je úplně zbytečno, aby jejich rozpočet byl směšován s rozpočtem administrativním a aby tak umělým způsobem státní rozpočet byl nadouván. Je tedy docela správná tato konstrukce rozpočtu, podle které počítáme jenom s konečným saldem státních podniků, které se objeví potom ve všeobecné pokladní správě v příjmech. V této konstrukci budou nás následovati i jiné státy, na př. Jugoslavie přistoupí také k tomuto způsobu konstrukce rozpočtu, vyloučí totiž státní podniky z rozpočtu administrativního.

Na rok 1928 jsme přistoupili při státních podnicích k důležitému rozhodnutí. Loňského roku byla totiž uskutečněna do nejzazších důsledků zásada, že investiční náklady státních podniků nemají býti hrazeny zápůjčkami, nýbrž že mají býti hrazeny výhradně jenom ziskem. Tato zásada byla letos opuštěna a bylo připuštěno, aby státní podniky své investice hradily nejen svými zisky, nýbrž i zápůjčkami. Tato zásada je stanovena už ve finančním zákoně, jak později budu míti o tom příležitost mluviti. Proč? Je to docela přirozeno, poněvadž zásada, že státní podniky musejí hraditi své investice jenom svými zisky, byla neudržitelná, a to proto, poněvadž investice jsou také rentabilní a mohou docela dobře zaplatiti úroky i také úmor, takže není třeba, aby byly hrazeny jen zisky. Tak mají na r. 1928 hraditi své investice zápůjčkou mincovna kremnická 5 mil. Kč, pošty 296,744.000 Kč, státní lázně 10 mil. Kč a tisková kancelář 3 mil. Kč. Běží zde hlavně o pošty. Veškerý zisk pošt 171 mil. Kč připadne do státní pokladny a pošty potom jsou, jak již řečeno, odkázány, aby hradily své investice zápůjčkou.

Zisk státních podniků je na r. 1928 preliminován menší než na r. 1927. R. 1927 byl preliminován zisk 1553 mil. Kč, r. 1928 je preliminován jen 1.528,550,000 Kč. Ovšem, to je zisk státních podniků, který neplyne do státní pokladny. Ačkoliv zisk státních podniků je menší než v r. 1927, zisk, který plyne do státní pokladny, je větší o 151 mil. Kč, Největší zisk přináší státní pokladně tabáková režie, a to 1051 mil. Kč.

Příčina, proč je větší zisk, který plyne do státní pokladny, byla vlastně ji.ž vysvětlena tím, že investice u pošt budou hrazeny zápůjčkou a čistý zisk pošt 171 mil. Kč připadne do státní pokladny.

Pasivní je toliko Čsl. tisková kancelář, která je však na cestě k lepšímu. Na r. 1927 byl preliminován deficit 1 mil. Kč, kdežto na r. 1928 750.000 Kč. Úřední noviny kryjí právě tak svá vydání. Ostatní všechny státní podniky vykazují zisk.

Větší zisk na r. 1928 než na r. 1927 mají předně státní dráhy, a to 161,191.000 Kč proti 135,387.000 Kč roku loňského, Uhřiněveský státní statek 311,000 Kč proti 284.000 Kč na r. 1927, vojenský dřevařský podnik ve Velkých Levárech 1,901.862 Kč proti 573.540 Kč na r. 1927, státní lázně 2,289.372 Kč proti 2,017.000 Kč na r. 1927 a konečně Státní tiskárna v kompetenci ministerstva nár. obrany 345.000 Kč proti 38.000 Kč na r. 1927.

V rozpočtovém výboru bylo mnoho mluveno o tom, že výnosy státních podniků jsou nízké, že by mohly býti vyšší. Připouštím, ale nesmíme zapomínati na obtíže, se kterými je státním podnikům zápasiti, na povahu státních podniků a potom na požadavky, které veřejnost klade na státní podniky. Podrobnější vysvětlivky jsou uvedeny ve zprávě rozpočtového výboru a potom hlavně v přehledu o jednání rozpočtového výboru při jednotlivých kapitolách.

Ve třetí skupině státního rozpočtu, totiž příděly autonomním svazkům, objevuje se na r. 1928 po prvé, jak již právě bylo řečeno, také silniční fond. Příděly autonomních svazků, jak již bylo také pověděno, neprobíhají administrativním rozpočtem přímo, nýbrž nepřímo tím, že daně, na nichž participují autonomní svazky, jsou preliminovány jako příjem státní pokladny obnosem ne plně zaplaceným, ale zmenšeným o státní příděly. Tak na př. daň pozemková, která vlastně vynese 130 mil. Kč, nepřipadne cele státní pokladně, nýbrž jenom 84,5 mil. Kč. Podobně z domovní daně třídní, která má vynésti 13,4 mil. Kč, připadne do státní pokladny 1,4 mil. Kč. Daň činžovní, která má vynésti 89,2 mil. Kč, však jenom 10,1 mil. Kč připadne státní pokladně. Z daně z obratu, která vynese 1.980 mil. Kč, připadne jenom 1.105.7 mil. Kč státní pokladně a konečně z daně z lihu místo 465 mil. Kč připadne do státní pokladny jenom 410,5 mil. Kč.

Příděly jsou na r. 1928 větší, nežli byly na r. 1927. Na r. 1927 obnášely příděly 1.039,607.000 Kč, na r. 1928 1.158,466.000 Kč, jsou tedy větší o 118,859.000 Kč.

V přídělech pamatováno je na učitelské platy obnosem 600 mil. Kč. Tento obnos ovšem nestačí a bude nutno hraditi ostatek, kterého si vyžadují učitelské platy, přebytky. Bylo několikráte poukazováno, že otázka úhrady učitelských platů stále ještě není rozřešena, ale musíme konečně r. 1928 k řešení této tak ožehavé otázky přistoupiti a ji rozřešiti.

Jak již bylo pověděno, přistupuje na r. 1928 k rozpočtu silniční fond. Podle zákona je silniční fond součástí administrativního rozpočtu a jeví se tam takto: Příjem silničního fondu činí 66,500.000 Kč, a to příjem skutečný. Ten plyne z přídělu z daně z motorových vozidel a dávky z jízdného za osobní dopravu autobusy obnosem 32 mil. Kč, z polovice poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů 17,5 mil. Kč, z polovice cla z dovozu minerálních olejů 6 mil. Kč, cla na dovoz pneumatik 11 mil. Kč. Tyto daně a cla jeví se nám v rozpočtu ministerstva financí nepřímo, poněvadž tyto daně a dávky jsou o příděly silničnímu fondu menší. Je to něco podobného jako u přídělů zemím.

K příjmu, o kterém jsem se právě zmínil, přijde ještě těch 100 mil. Kč, které státní silniční fond si vypůjčil u sociální pojišťovny, takže dohromady je tu příjem 166,5 mil. Kč. Ale k výdajům silničního fondu nutno je určité vysvětlení. Na úpravu silnic přijde příštím rokem ze silničního fondu, tedy mimo dotace ministerstva veř. prací, 162,500.000 Kč. Peníz 62,500.000 Kč, který je uveden v silničním fondu a který je určen na rekonstrukce silnic a mostů, je už obsažen v příslušných položkách výdajových u ministerstva veř. prací. Je to položka 70 mil. Kč na udržování státních silnic a mostů. V těchto 70 mil. Kč je už obsažen obnos 27,7 mil. Kč, které j sou uvedeny ve skupině "Příděl autonomním svazkům" u silničního fondu, který je tam uveden zvláště.

Podobně je tomu u položky na stavby a přestavby silniční státní 23 mil. Kč. Tam už je zase obsažen obnos 12 mil. Kč ze silničního fondu, a dále u položky 11,900.000 Kč na stavby a přestavby státních mostů 6,8 mil. Kč ze silničního státního fondu.

Ve státním příspěvku na stavby a přestavby nestátních silnic 17 mil. Kč je obsažen obnos 16 mil. Kč ze silničního fondu.

Proč jsem toto uváděl? Toto vysvětlení bylo nutné proto, aby nebylo nedorozumění, a aby se nikdo nedomníval, že k obnosům, které j sou určeny na rekonstrukci a stavbu nestátních silnic a na rekonstrukci mostů, pak na rekonstrukce státních silnic, a které j sou uvedeny v patřičných položkách ministerstva veř. prací, přistupují snad částky uvedené u silničního fondu. Tyto položky j sou obsaženy již v rozpočtu ministerstva financí.

Nyní přicházím ke státnímu dluhu. S potěšením můžeme konstatovati, že náš státní dluh neroste, nýbrž že se menší. Menší se nejen dluh vnitřní, nýbrž i dluh zahraniční. Odpoutáváme se tím ze závislosti na cizině tím, že staré dluhy splácíme a nových dluhů zahraničních neuzavíráme. Státní dluh činil v rozpočtu na r. 1927 34.945,024.000 Kč, na r. 1928 34.385,059.000 Kč. Zmenšil se tedy o 559,965.000 Kč. Vnitřní dluh se zmenšil o 457,062.000 Kč, zahraniční dluh o 102,903.000 Kč.

Řekl-li jsem, že rozpočet na r. 1928 byl posuzován pod zorným úhlem účetní uzávěrky za r. 1926, platí to v míře daleko větší o státním dluhu. Státní dluh byl jak ve veřejnosti, tak i v rozpočtovém výboru posuzován pod zorným úhlem této státní uzávěrky. Podle účetní uzávěrky k 1. lednu 1927 činil ovšem méně: vnitřní dluh 20,695 mil., zahraniční 5.191 mil., z mírových smluv 1.907 mil., dohromady 27.793 mil.

Z toho bylo usuzováno, že cifry, které j sou obsaženy u státního dluhu na r. 1928, nejsou pravdivé, že náš dluh jest docela jiný ve skutečnosti než v účetní uzávěrce. Nesmí se však zapomínati, že rozpočet musí obsahovati všechno, s čím služba státního dluhu musí na r. 1928 počítati. Rozpočet musí počítati i se všemi povinnostmi, které mohou nastati. Nestačí, aby počítal jen s ciframi, uvedenými v účetní uzávěrce, nýbrž i s ciframi, kterých vyžádá si služba státního dluhu r. 1928. Tyto větší povinnosti nastanou anebo mohou nastati a také musí s nimi býti počítáno na př. při IV. státní půjčce s novými úpisy, které byly upsány r. 1927. Tím ovšem stoupne IV. státní půjčka ze 3.728 milionů na 4.410 milionů u titrů za hotovosti a na touž částku u náhradních titrů za válečné půjčky. Podobně je tomu u stavebních losů, poněvadž r. 1927 byl prodán zbytek jejich, čímž emisse stoupla. Rovněž zvýšila se r. 1927 emisse 6% konsolidační půjčky. Musí býti počítáno s emissí 3% odškodňovacích dluhopisů za válečné půjčky a 3% státních dluhopisů za pohledávky z válečných půjček. Všechny ty dluhopisy, které j sem právě uvedl, byly vydávány r. 1927. S těmito dluhopisy ovšem nemohla počítati účetní uzávěrka r. 1926. V důsledku toho, že byl vydán větší počet titrů, musel se zvýšiti pro rok 1928 státní dluh a tím i služba státního dluhu. Přistupuje dále služba akcií a prioritních obligací zestátněných drah. Co se pak týče dluhu zahraničního, jest uveden v účetní uzávěrce stav dluhu podle kursu z r. 1919 a 1920, kdežto při rozpočtu na r. 1928 jsou zahraniční půjčky počítány podle kursu daleko vyššího, 34 Kč za 1 dolar.

Tedy s tím vším musí se ve státním rozpočtu počítati na r. 1928. Odtud tedy jest onen rozdíl mezi dluhem podle účetní uzávěrky za r. 1926 a mezi dluhem podle státního rozpočtu na r. 1928. Co se pak týče dluhu, který se označuje dluhem reparačním - ačkoliv my, a bylo to několikráte řečeno, žádnými reparacemi v pravém slova smyslu nejsme povinni, reparací neplatíme - musil bych opakovati, co j sem vyložil obšírně loňského roku a co řekl letos ministr financí v rozpočtovém výboru o tomto reparačním dluhu.

Jisto je, že dostoupil náš státní dluh nejvyšší výše v rozpočtu na r. 1927, že se nyní snižuje, že nových dluhů neděláme a že dluhy platíme. A tato okolnost jest nejlepší odpovědí na všechny hrozby, které k nám přicházejí ze zahraničí, jako při známé poslední akci zahraniční. Jsme v této věci úplně nezávislí od ciziny a nedáme si nikým a v žádném ohledu předpisovati od kohokoli.

Nelze při této příležitosti při státním dluhu nezmíniti se o otázce, která jest také velmi často ve veřejnosti přetřásána, totiž o konversi našich 6% státních papírů. Konverse tato souvisí úzce s výší úrokové míry, jak totiž tato bude stabilisována. Je nesporno, že dojdeme ke konversi těchto 6% státních papírů, jakmile se k tomu naskytne příhodná doba. Možná, že tato příhodná doba není již daleká. A tu bych chtěl u této věci připomenouti: Státní papíry konečně již musejí přestati býti papíry spekulačními, musejí se státi opravdovými ukládacími papíry, jakými ve skutečnosti také jsou, a musejí se státi majetkem nejširších vrstev lidu, který k nim musí míti úplnou a pevnou důvěru. To se také již skutečně děje. Sledujeme-li pohyby kursů státních papírů, vidíme, že kursy státních papírů jsou skoro ustálené, že se nemění a že mohou státní papíry býti opravdu lidovým papírem ukládacím.

Při státním dluhu nesmíme zapomenouti na dluh státovkový. Podle dlužního úpisu vlády vydaného Národní bance československé podle odst. 3, čl. XII bankovní novely ze dne 2. února 1927 vyplynul ze vzájemného zúčtování, které obě strany provedly zvláštní úmluvou na vrub státu k 1. dubnu 1926, kdy banka zahájila činnost, dluh státu sestávající jednak ze salda původního dluhu státovkového, který činil skoro 5 miliard korun, a potom ze salda t. zv. likvidačního dluhu, který činil přes 752 mil., tedy dohromady tento státní dluh činí 5.718 milionů Kč. Touto sumou vykázaný původní státovkový dluh i likvidační dluh státní vláda uznala a zavázala se jej úrokovati a umořovati způsobem umluveným v dlužním úpise.

Ve skupině IV. tento státovkový dluh ovšem není uveden. Zúročení tohoto státního dluhu u Národní banky podmíněno jest totiž okolností, že stát bude tento dluh úrokovati, nebude-li Národní banka moci vypláceti 6% dividendu.

To ještě není známo, proto také služba tohoto státovkového dluhu nemůže se objeviti ve IV. skupině státního dluhu. Není tedy uveden ve skupině IV., nýbrž objevuje se toliko v kap. 22 ve všeobecné pokladní správě, kde na zúrokování tohoto státního dluhu je pamatováno obnosem 25 milionů. Ovšem tento dluh státovkový jednou se musí objeviti ve skupině státního dluhu a je možno, že napřesrok se tam s tímto dluhem státovkovým setkáme.

Služba státního dluhu činí 2.354,337.000 Kč proti 2.572,937.000 roku 1927, tedy činí méně o 217,599.000 Kč. Z těch 2.354,000.000 Kč zaplatí stát 1.976,000.000 Kč proti 2.143,000,000 Kč roku 1927, tedy služba státního dluhu, pokud je hrazena z prostředků administrativního rozpočtu, je o 167 milionů menší.

Tedy tolik bylo nutno říci při rozboru státního rozpočtu na rok 1928.

Shrneme-li všechno, můžeme říci, že můžeme býti, když ne potěšeni, tedy alespoň uspokojeni tím, že zůstává náš rozpočet v mezích, ke kterým až sahá naše hospodářská schopnost. Bylo-li již řečeno, že rozpočet jeví se méně tíživým než leta předešlá, bylo to možno jen tím, že překonali jsme šťastně hospodářskou krisi, se kterou jsme zápasili do letošního roku. Po velkých obtížích s velkým sebezapřením a s velkou obětavostí všech tříd a stavů se nám podařilo tuto hospodářskou krisi překonati, a to na všech polích hospodářské činnosti. Náš rozpočet nemohl by vypadati tak, jak skutečně vypadá, kdyby nestál na konsolidovaném podkladě hospodářském. Jen upevnění našeho hospodářství umožňuje nám aktivitu rozpočtu. Nelze ovšem chváliti dne před večerem. Ale z dosavadního vývoje našeho hospodářství můžeme pohlížeti s plnou důvěrou do budoucnosti. Nezavíráme očí ani před zjevy méně potěšitelnými, které bude ovšem nutno odstraniti. Vždyť je všeobecně známo, že některá odvětví průmyslová dodnes zápasí ještě s velikými a velikými obtížemi, které budou státi mnoho a mnoho práce, než se překonají.

Bylo také poukázáno na drahotu a zmenšení životní míry obyvatelstva. Je pravda, že indexy životních nákladů stouply proti dřívějším dobám, proti r. 1925. Indexy životních nákladů vypadají takto: Pro dělnickou rodinu byl index r. 1925 ve starých domech 720, v nových 771. V září 1925 byl index ve starých domech 711, v nových domech 759. V září roku 1927 byl index ve starých domech 730, tedy plus 19 bodů, v nových domech 791, tedy o 32 bodů větší. To je u dělnické rodiny. Vidíme tedy, že ono zvýšení indexu způsobily činže. Podobně je tomu u textilií. Tedy byt a textilie působily nejvíce zvýšení indexu.

U úřednických rodin se index zmenšil. R. 1925 ve starých domech byl 703, v nových domech 739. V září 1925 ve starých domech 701, v nových domech 736. V září 1927 ve starých domech 687, v nových domech 726. Tedy index zde poněkud klesl.

Řekl jsem, že jsou určité obtíže a že tyto obtíže ovšem musejí býti překonány, a jsem přesvědčen, že i tento zjev překonáme, zvláště potrvá-li dnešní hospodářská konjunktura, ze které musí konec konců míti prospěch také široké vrstvy obyvatelstva.

Nejlepším ukazovatelem naší hospodářské situace je přehled nezaměstnanosti v jednotlivých výrobních odvětvích a nezaměstnanosti celkové. Dovolím si uvésti jen některé cifry, udávající naši nezaměstnanost, a to cifry podle neumístěných uchazečů.

Nezaměstnanost u nás vypadala koncem srpna letošního roku takto: všech neumístěných uchazečů bylo 40.863. Loňského roku v tutéž dobu bylo nezaměstnaných 77.445. Je zajímavo sledovati tuto nezaměstnanost podle jednotlivých odvětví výrobních. Tak u zemědělství a lesnictví v srpnu r. 1926 bylo nezaměstnaných 5.570, r. 1927 touž dobou 4.614. V hornictví loňského roku 971, letošního roku více, 1.467. V průmyslu kamenném, zeminném a hlinařském bylo loni 401 nezaměstnaných, letos 337. V průmyslu sklářském loni 2.012, letos 845. Zpracování kovů loni 5.763, letos 3.598. Frapantní pokles nezaměstnanosti je u průmyslu textilního: loňského roku v srpnu 26.032 nezaměstnaných, letos 2.440 atd. Vidíme podle toho, že počet neumístěných uchazečů valně klesl.

Počet nezaměstnaných, podporovaných prostřednictvím odborových organisací, byl ještě příznivější, činil loni v srpnu 46.129, letošního roku v srpnu jen 10.032.

Zajímavé je pak srovnání nezaměstnanosti naší s nezaměstnaností cizích států. Tak v Belgii bylo v srpnu 1926 podle pojištěn, proti nezaměstnanosti úplně nezaměstnaných 7.268, letos v srpnu 7.515. Částečně nezaměstnaných bylo loni 16.530, letos v srpnu 25.061. Ve Velké Britanii počet nezaměstnaných - to je statistika podle povinného pojištění proti nezaměstnanosti - v srpnu minulého roku 1,684.507, letos v září 1,126.267. V Dánsku v srpnu loňského roku bylo nezaměstnaných 46.117, letos v srpnu 45.300. Ve Francii loňského roku v srpnu bylo 369 nezaměstnaných, letos v září 11.272. V Italii počet úplně nezaměstnaných loni v srpnu byl 83.090, letos v září 305.930, v Italii částečně nezaměstnaných loňského roku v srpnu 26.634, letos v září částečně nezaměstnaných 133.568. V Německu bylo úplně nezaměstnaných loni v srpnu 567.541, letos 181.437, částečně nezaměstnaných loni 511.685 a letos 102.070. V SSSR. loňského roku v srpnu byl počet nezaměstnaných 1,030.046, letos 1,403.000.

Vidíme, že poměry v nezaměstnanosti u nás nejsou nejhorší a že v této věci stojíme ještě poměrně k ostatním daleko dobře.

Výsledek hospodářské činnosti naší jeví se v cifrách, udávajících jak obchodní, tak také platební bilanci naši. Naše obchodní bilance v měsíci říjnu 1926 byla aktivní částkou 362,252.000 Kč, letošního roku v říjnu byla aktivní částkou 154,528.000 Kč. V lednu až říjnu 1926 byla naše platební bilance aktivní částkou 1.487,973.000 Kč, letos v lednu až říjnu byla aktivní částkou 1.886,551.000 Kč. Vidíme tedy, že naše obchodní bilance jest neobyčejně uspokojivá.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP