Čtvrtek 14. července 1927

31. Pozměňovací návrh posl. Zeminové, dr Patejdla, Hrušovského a druhů:

V §u 13, odst. 2 budiž škrtnuta prvá věta, která zní:

"Při odsouzení pro přestupky podle §u 5, odst. 1 prodá představenstvo obce, kde vozidla a zvířata jsou uschována, tyto veřejnou dražbou, nenaloží-li jinak s nimi odsouzený sám nebo nevrátí-li se mu, a stržený peníz uloží pro něho u obecního úřadu."

32. Pozměňovací návrh posl. dr Gátiho a soudr. k §u 15:

Odst. 1 znějž:

"Soud má v odsuzujícím rozsudku pro přestupky uvedené v §u 13, byl-li již pachatel jedenkráte pro tytéž přestupky právoplatně odsouzen, vždy vysloviti, že lze odsouzeného dáti pod policejní dohled."

Odst. 2 budiž doplněn:

"Avšak jen tehdy, byl-li pachatel před tím již jedenkráte potrestán podle tohoto zákona."

33. Pozměňovací návrh posl. Kirpalové a soudr.:

V 1. odstavci §u 15 budiž slovo "má" nahrazeno slovem "může" a slovo "vždy" budiž škrtnuto.

34. Pozměňovací návrh posl. dr Gátiho a soudr.:

V § 16, odst. 2 budiž slovo "cikánů" nahrazeno slovy "zločinců a kočovníků."

35. Pozměňovací návrh posl. dr Gátiho a soudr.:

V §u 17 buďtež slova "cikánech" nahrazena slovy "zločincích a kočovnících".

36. Pozměňovací návrh posl. dr Wintera, inž. Nečase a soudr.:

V §u 20 buďtež místo slov "8 dní" vložena slova "tři měsíce".

37. Doplňovací návrh posl. dr Gátiho a soudr.:

§ 20 budiž doplněn:

"Při provádění tohoto zákona nutno vždy napřed upozorniti potulné zločince i kočovníky a poučiti je o ustanoveních tohoto zákona, a pokud se týče provádění §u 12 nutno jest jednati s největší ohleduplností."

Předseda (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce a nebude-li námitek, přistoupíme k projednávání odstavce dalšího. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Budeme tedy projednávati odst. 3, jímž je:

3. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového o usnesení senátu (tisk 1136) k vládnímu návrhu (tisk sen. 326 a 465) zákona o úpravě zeměměřičského studia na vysokých školách technických (tisk 1175).

Zpravodajem výboru kulturního je pan posl. dr Štefánek, zpravodajem výboru rozpočtového pan posl. inž. Černý.

Slovo má zpravodaj výboru kulturního, poslanec dr Štefánek.

Zpravodaj posl. dr Štefánek: Ctená snemovňa! Kultúrny výbor pojednával 12. júla t. r. vládny návrh zákona o úprave zememeričského štúdia na vysokých školách technických, ktorý prijal a odhlasoval senát Národného shromaždenia a predložil snemovni ku schváleniu (tisk 1136). (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Kultúrny výbor prejednal a preskúmal veľmi obšírne a dôkladne zákonnú osnovu a odhlasoval ju nezmenene v znení prijatom v senáte. Ako vidieť zo zprávy, bude novým zákonom značne prehĺbené štúdium zememeričské a bude vyhovené dlhoročným požiadavkom patričných odborných kruhov, ktoré poukazajú od rokov na nemožný stav, v ktorom sa nachádzajú geometrovia, a taktiež na zaostalosť a nedostatočnosť dvojročných geodetických kurzov, ktoré by bolo vlastne treba podľa názoru odborníkov, technikov a menovite školských odborníkov rozšíriť na plné 4 roky. Ovšem z príčin úsporných a pre nedostatok dostatočného počtu schopných geometrov v štátnej i súkromnej službe bolo teraz treba spokojiť sa so 6ročným semestrovým štúdiom.

Kultúrny výbor kvituje zvláštnou rezolúciou mienku odborníkov, žiadajúcich 8 semestrových kurzov, ale z úsporných dôvodov bolo treba nateraz upustiť od založenia geometrického kurzu na nemeckej technike v Prahe. Svoje želanie v tomto smere vyslovuje kultúrny výbor vo zvláštnej rezolúcii.

Na koniec sa zamestnával kultúrny výbor požiadavkom založenia zememeričského kurzu v Košiciach. Rezolúciu prijatú v senáte pozmenil kultúrny výbor v ten smysel, aby podobný kurz v blízkej dobe bol založený pri bratislavskej univerzite alebo v Bratislave úplne samostatne, poneváč v Bratislave budú ťažkosti so založením a organizovaním budúcej techniky slovenskej podľa našej mienky značne menšie.

Navrhujem slávnej snemovni, aby prijala návrh zákona i rezolúciu podľa zprávy kultúrneho výboru. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dávám slovo zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl. inž. Černému.

Zpravodaj posl. inž. Černý: Slavná sněmovno! Při projednávání zprávy, která byla kulturním výborem předána výboru rozpočtovému, zajímal se tento o otázku úpravy zeměměřického studia na vysokých školách technických ze dvojího hlediska. První hledisko je to, že právě zeměměřiči jsou ze značného dílu zaměstnanci státními a tím mají povinnost, aby při provádění zdanění příslušných pozemků vedli v evidenci katastry daně pozemkové a katastrální mapy. Za druhé potom, aby event. také pracovali k tomu, aby katastrální mapy jako podklad soukromého majetku byly pokud možno nejsprávnější. Z toho důvodu uznává rozpočtový výbor potřebu, aby studium zeměměřičské bylo postaveno na výši doby a aby každý, který tohoto studia se podejme, byl vzdělán tak, jak to skutečně odpovídá důležitosti odboru, který mu v budoucnosti bude svěřen.

Rozpočtový výbor dále měl povinnost, aby otázku tuto studoval se stanoviska potřeby a úhrady, která státu vzejde tím, že studium zeměměřické bude rozšířeno. Po této stránce je konstatováno, že vyšší náklady, a to na českém vysokém učení technickém v Praze s příslušnými dotacemi budou činiti ročně celkem 26.500 Kč, na české vysoké škole technické v Brně celkem ročně 21.400 Kč, na německé vysoké škole technické v Brně celkem ročně 45.500 Kč, dohromady 93.400 Kč.

Toto zvýšení rozpočtu ministerstva školství najde své úhrady, pokud se týká studijního roku 1927/1928 vzhledem na nepatrnost zvýšení po tři měsíce roku 1927 v mezích povoleného již rozpočtu, kap. X, tit. 3, § 2, jinak v preliminovaném rozpočtu pro rok 1928.

Zvýšení nákladů osobních pro úředníky zeměměřické, zaměstnané ve státní správě, nenastane důsledkem prodloužení doby studijní z dvou na tři roky, neboť podle §u 4, odst. 1 platového zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n., jest předepsáno pro ustanovení na služební místo podle služební třídy I C jako předběžné vzdělání vysokoškolské vzdělání kratší než 4leté, avšak aspoň dvouleté, ukončené úspěšným výkonem státním, případně přísnými zkouškami na vysoké škole.

Tím jest zde konstatováno, že potřeba, která vzejde z přijetí tohoto zákona, plně bude uhrazena a proto také rozpočtový výbor usnesl se doporučiti posl. sněmovně, aby schválila toto usnesení senátu, jak tiskem 1175 je poslanecké sněmovně předloženo. (Výborně!)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájím proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. inž. Nečas, dr Schollich, Schäfer; na straně "pro" p. posl. Knirsch.

Uděluji slovo prvnímu přihlášenému řečníku, panu posl. inž. Nečasovi.

Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Předložený zákon o úpravě zeměměřického studia nevyhovuje, bohužel, nadějím, které do něho skládali naši zeměměřiči i odborné kruhy. Přáním těchto kruhů bylo zavedení 4letého studia.

Na manifestační schůzi zeměměřičů zavazovali se poslanci všech stran slavnostně, že se postaví za tento požadavek při předkládání příslušného zákona, nyní musí se však geometři spokojiti zatím jen s resolucí.

Spolek českých zeměměřičů, odbočka evidenčních geometrů, Spolek posluchačů zeměměřických v Praze i Ústřední všetechnický výbor vypracovaly návrhy na 4leté studium zeměměřické. Na anketě ministerstva školství, svolané 8. května 1920, vyslovili se povolaní zástupci vesměs pro 4leté studium. Byli to zástupci vysokoškolských profesorských sborů, zástupcové studentů českých i německých, zástupcové interesovaných ministerstev a odborných korporací českých i německých. Prohlášení účastníků ankety byla většinou k protokolu přiložena písemně.

V souhlasu s názorem odborných kruhů našich o potřebě zavedení 4letého studia zeměměřičů postupovala i cizina. Důvodová zpráva k této osnově mluví jen o úpravě studia zeměměřičského ve Vídni a ve Štýrském Hradci - avšak úmyslně přechází důležitý fakt, že v Rusku zavedeno bylo 4leté studium zeměměřičské již před válkou, že na slavné polytechnice v Curychu, známé v celé Evropě, bylo před válkou toto studium 3 1/2leté, nyní 4leté, že v Mnichově je nyní studium 3 1/2leté a v Drážďanech 4leté, že v Jugoslavii je studium 4leté, atd.

Odmítnouti dlužno zásah ministerstva školství do autonomie vysokých škol, který jeví se v předpisování počtu hodin a samého programu. Přejeme si jistě všichni, aby naše vysoké školy mohly si samy vytvořovati program tak, jak tomu bylo za Rakouska. V daném pak případě považujeme ministerský předpis technice o 228 1/2 hodinách kursu zeměměřičů za předpis nevhodný, neboť při vzrůstajícím počtu nových disciplin a rozšiřování programu bude při zavedení 3letého studia přikročeno nyní k redukci hodin a učebné látky při předmětech pro geometry nejdůležitějších, jako je geodesie, kde redukce bude činiti 19%, astronomie sférická 33%, předpisy měřičské a nauka o katastru 30%, optika užitá 33%. Tyto cifry ukazují, jakou nechuť projevilo ministerstvo školství při řešení této čistě technické otázky.

Osnova neznamená v nynějším znění prohloubení dosavadního studia ve smyslu přání techniků, nýbrž jen malý krok dopředu se znehodnocením určitých disciplin, na něž kladou technici váhu. Zeměměřiče v Československé republice čekají velké a důležité úkoly - komasace, dílo to, jež republice může přinésti miliardy a jež se neuspišuje proto, že určité strany by z něho neměly vysloveného stranického prospěchu, dále zřízení katastru na Slovensku a Podkarpatské Rusi, tak potřebné oběma zemím. Naši geometři budou povoláni k plnění těchto úkolů, jež mají dokončiti s použitím všech vymožeností moderní techniky.

Podávám k osnově příslušné pozměňovací návrhy. Litujeme toho, že náš pozměňovací návrh o čtyřletém studiu zeměměřičů nebyl přijat ve výboru a že se podařilo prosaditi jeho přijetí jen ve formě resoluce. Nynější organisaci studia zeměměřičů byl dán předloženou osnovou zřejmě a zbytečně provisorní ráz. Protože proti dosavadnímu stavu znamená osnova určitý pokrok, třebaže ne v čekaných a nyní lehce uskutečnitelných mezích, budeme hlasovati pro přijetí zákona. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Knirsch. Dávám mu slovo.

Posl. Knirsch (německy): Slavná sněmovno! Vysvětlil jsem již podrobně ve výboru stanovisko německých národních socialistů k návrhu tohoto zákona a smím se proto vzhledem k tomu, že na návrhu tohoto zákona ve znění výborem usneseném nebude se přece již ničeho měniti, omeziti na toto krátké prohlášení své strany:

Zrušení zeměměřičského kursu na staroslavné německé vysoké škole technické v Praze, toto příkré a křiklavé bezpráví, jež se dnes stane zákonem, znamená pohromu, jejíž dosah jest nedozírný. Nelze dosti důrazně varovati před činnou účastí v tomto nanejvýš nebezpečném precedenčním případě.

Jest svatou povinností německých poslanců, jako zástupců německého národa, aby za všech okolností chránili a udržovali naše kulturní statky. (Souhlas na levici.) My, němečtí národní socialisté, naprosto nikdy nemůžeme s tím souhlasiti, aby pod nicotnou záminkou, kterou uvádí ministerstvo školství a národní osvěty ve své důvodové zprávě, byla naše pražská německá vysoká škola technická trvale poškozena v rozsahu své zděděné kulturní držby. V období technického pokroku a všeobecného vzestupného rozvoje jest toto úmyslné jednostranné brzdění německé vědy přímo zločinem na budoucnosti našeho národa. Zrušením zeměměřičského oddělení přímo se podvazuje základ zdárného vědeckého rozvoje v tomto oboru.

Kromě toho znamená tento útok proti naší vysoké škole jen první etapu v plánovitém rušení jedné z obou vysokých škol technických. Zavdal-li k této potupné akci podnět nepatrný počet posluchačů - naprostá nesprávnost této okolnosti byla několikráte prokázána z místa nanejvýš směrodatného - nebude potřebí, abychom příliš dlouho čekali na další útoky. Ostatně stanovisko, že by počet posluchačů měl býti směrnicí pro zachování nebo zrušení nějakého oddělení, jest naprosto nesprávné, poněvadž by to přirozeně mohlo míti v zápětí, že by se i jiné vysokoškolské kursy zrušovaly. Jiné země, které jsou nepředpojaty v kulturních otázkách, budou se spíše snažiti, aby svá kulturní zařízení zvelebovaly a zaleknou se zpátečnických opatření, jaká jsou ob sažena v tomto novém zákoně. Také nehledě k tomu, vykazují právě přímo číslice o návštěvě letošního zeměměřičského kursu ve školním roce 1925--26, jakož i 1926-27 tendenci stále stoupající, takže další ponechání nebo zřízení reformovaného zeměměřičského oddělení na obou technických vysokých školách jest právě tak samozřejmým jako oprávněným a podle povahy věci nezbytně nutným kulturním rozvojovým opatřením. (Souhlas na levici.)

Pokud se týče slibů, daných ohledně kompensace za zrušení zeměměřičského kursu na pražské německé technice, jsou to zřízení oddělení vysoké školy obchodní, dále oddělení lesnického, pak vybudování zemědělského oddělení v Děčíně-Libverdě, bylo by jen k tomu poukázati, že také těmto naléhavým požadavkům musí býti v nejkratší době vyhověno, a však za žádných okolností tak, aby byla obětována dosavadní zařízení. (Různě výkřiky na levici.)

Tento násilný čin, ojedinělý v dějinách vysokých škol, dlužno s objektivního a věcného hlediska co nejostřeji odsouditi. My, němečtí socialisté, odmítáme tudíž tento návrh s největším rozhořčením a roztrpčením. Vždyť se tu opět tropí šašky se stále zneužívaným heslem o "demokracii a rovnoprávnosti" a jest to opětným důkazem, že tento stát jest řízen v kursu německému živlu nepřátelském. Každý německý zástupce lidu, který hlasuje pro tento zákon, dopouští se spoluviny na zkrácení německých národních statků. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Schollich. Dávám mu slovo.

Posl. dr Schollich (německy): Dámy a pánové! Ačkoliv jsem se v kulturním výboru již obšírně zabýval nynější vládní předlohou a ačkoliv sněmovna zeje prázdnotou a především nejsou přítomny strany, kterým jsem chtěl jaksi před zavřením dveří ještě jednou promluviti do svědomí, předpokládaje, že vůbec nějaké mají (Výkřiky posl. inž. Junga.), ačkoliv je tedy málo nálady mluviti ještě obšírněji zde o tomto předmětu, nemohu si to přece odepříti, a to z prostého důvodu, poněvadž to, co se zde v této zcela nenápadné formě děje, než ještě půjdeme na letní prázdniny, je hlubokého, rozhodujícího významu a podle mého mínění po prvé ukazuje, že německé strany ve své stálé povolnosti a ve své národnostní nedůstojnosti došly již tak daleko, že samy dávají souhlas k věci, ke které by za žádných okolností nesměly dáti souhlas, že po prvé dají souhlas k rozpuštění kulturního zařízení.

Tisk 1175 jedná o úpravě měřičského studia na vysokých školách technických, totiž jinými slovy: Plní se zde dlouholeté přání dotčených kruhů, přání, jež již po 20 a více let zaměstnává veřejnost a odborné kruhy, zavádí se reforma vzdělání, jež ovšem v předložené formě nevyhovuje ideálu, avšak přece činí první krok k tomu. Úroveň vzdělání měřičských inženýrů má býti zvýšena a tím změněno celé jejich sociální postavení. Je nesporné, že dosavadní čtyřsemestrové geodetické kursy nevyhovovaly a byly zcela nedostačujícími, třebaže se končí jako nyní státní zkouškou. K tomu žádný akademický titul a s tím vlastně žádné pravé sociální postavení. Důsledek toho byl, že na toto studium šli jen ti, kteří chtěli býti rychle hotovi. Podle nynějšího kursu má toto studium míti šest pololetí, s druhou státní zkouškou a absolventům dostane se možnosti získati technický doktorát a titul inženýra. Bylo by tudíž tento zákon po případě úpravu tohoto studia v předložené formě vítati, kdyby to nebylo opět jen dílo příštipkářské. Nikdo se nezabýval dosti podrobně touto látkou, nikdo především neslyšel oněch kruhů, které by bylo bývalo třeba slyšeti, které mají na tom zájem. Neboť právě tyto kruhy vyslovují se pro studium o 8 pololetích. Cituji zde na př., co praví sdružení německých finančních úředníků, jež ve svém prohlášení píše výslovně: "Poznamenáváme výslovně, že se nespokojujeme na trvalo zřízením jen tříleté odborné školy, neboť zeměměřiči mohou spatřovati dosažení cíle studijní reformy jen v studijním běhu o 8 pololetích, při čemž možno dosáhnouti titulu inženýra, poněvadž usilujeme pro budoucnost o pokud možno dalekosáhlé a vědecky důkladné vzdělání měřičských inženýrů, při čemž by bylo samozřejmým, aby se jim umožnilo vzdělání jak na vysoké škole technické v Praze, tak i v Brně."

Tyto kruhy bylo by bývalo třeba slyšeti a pak by se bývalo bylo pravděpodobně došlo k tomu, že by se s ohledem na studium v jiných zemích, kde je také zařízeno většinou o 7 až 8 pololetích, bylo jejich přání vyhovělo a provedla se hned úplná úprava. To se nestalo. Avšak konec konců bylo by možno i tento první krok uvítati, kdyby nebylo v zákoně obsaženo ustanovení, jež musí se setkati s největším odporem, ba ustanovení, jež musí býti pociťováno přímo jako políček pro nás Němce. Neboť v §u 1 se zde praví výslovně, že "posavadní dvouleté kursy pro vzdělání zeměměřičů se koncem školního roku 1927/28 zrušují a že zato od nynějška se zřizují šestipololetní, a to jen na německé vysoké škole technické v Brně vedle českých". Zde se tedy opět vypouští vysoká škola technická v Praze. Za starého Rakouska měl každý možnost, jak je zcela přirozeno, věnovati se tomuto studiu na všech vysokých školách. Zde se však určitá vysoká škola vyjímá. Tím je Praha, nejstarší německá vysoká škola, vědomě odstrkována proti Brnu. Tážeme-li se po důvodech, proč došla vláda k tomuto ustanovení, pak se nám vždy opětně říká - bylo tomu tak v senátě, v kulturním výboru a dokonce bylo to uvedeno zástupcem vlády - že čísla, jež byla vykázána vysokou školou technickou v posledních letech, byla tak malá, že prý se takový kurs nevyplácí. Bylo to prý v posledních letech jen průměrné číslo až 35.

Nuže, dámy a pánové, je-li to ten pravý důvod, podívejme se na to hned trochu blíže: Za prvé je pochybno, zda tato čísla jsou správná. Naopak rektorát německé vysoké školy technické, jenž je přece především rozhodujícím, praví v dopise, který poslal jednomu poslanci, toto: "Jak je známo z rozpravy v senátě, pracuje návrh s nesprávnými číslicemi o docházce do nynějšího zeměměřičského kursu na německé vysoké škole technické v Praze". A nyní vypočítávají se číslice všech posledních let. Dělíme-li osmi, přicházíme k číslici 44 ročně. Skutečné číslice jsou však značně vyšší než číslice návrhu, který tedy vychází z nesprávných předpokladů. Praví se zde: "Ministerstvo školství a nár. osvěty nepokládalo druhdy za hodno námahy, aby se před vydáním tohoto návrhu dohodlo s vysokou školou. (Výkřiky na levici.) Byly vzaty totiž ryzí číslice. Zapomnělo se na ony posluchače, kteří jsou zapsáni a zaneseni na jiných odborných odděleních, kteří však rovněž docházejí do těchto kursů a tedy zde musí býti připočteni". Avšak, pánové, nechci to zde zkoumati, neboť to by bylo bývalo věcí vlády; mimo to se přece v senátě se stejným odůvodněním vystupovalo proti těmto vládním číslicím. Nechci tedy zkoumati, zda bylo to správným od vlády, prostě přejíti přes tyto pochybnosti o těchto číslicích, zda by byla neměla povinnost zkoumati nyní, kdo má pravdu: Zda jsou správné číslice, jež jsou podkladem k vládnímu návrhu, nebo číslice, které udává rektorát. Já si však říkám, že přece, probůh, nezáleží na číslicích. Zda tento kurs zeměměřičský je navštěvován 20, 30, 40 nebo 10 posluchači, to by musilo vlastně býti úplně jedno. Máme přece také hojnost menšinových škol pro tři, čtyři, pět a šest českých dětí, máme menšinové školy uprostřed německého jazykového území, jež se často udržují jen tím, pokud se týče, mohou vykazovati počet žáků až 20, protože byly německé školní děti nalákány sliby; bůhví, jaké sliby byly dělány, ač Hodža přece druhdy tak silně zavrhoval loupení duší. (Výkřiky na levici.) Byly zřízeny nádherné stavby za miliony, podívejte se jen jednou v německém jazykovém území na tyto stavby, peněz na to bylo v hojnosti. Zde při zřízení tohoto kursu jde pouze o maličkost, snad o 50.000, 60.000 nebo 70.000 Kč, částku, jež podle mého mínění v našem státním rozpočtu nestojí vůbec za řeč, vůbec nepadá na váhu a vláda byla by bývala již musila být, ochotna zabrániti této příkrosti, jež spočívá v tom, že se tento kurs rozpouští, byla by vyšla Němcům vstříc, byla by s nimi jednala jako s rovnými mezi rovnými. Bylo by se mělo prostě přes to přejíti a obětovati těch 70.000 Kč. Ostatně víme zcela dobře, že počet posluchačů pokaždé kolísá a také v tomto případě byl jen proto menší, poněvadž právě toto studium nezaručovalo akademického postavení. Víme však, že zvýšením v této formě se zdvojnásobí také počet posluchačů. Dopis rektorátu praví výslovně: "S odborného hlediska dlužno vytknouti, že měřictví je odvětvím technických věd, jež je v silném rozkvětu; díky vymoženostem německého optického průmyslu společně s pokroky při ovládnutí vzduchu, stavbou vzducholodí a letadel výkonů schopných, nachází se měřictví v bezpříkladném a neslýchaném vzestupu. Náleží jako specificky technický odbor k nezadatelnému držení vysoké školy technické. Vzíti vysoké škole měřictví vybudované na nejširší základně, znamenalo by ji zkomoliti". (Výkřiky na levici.) Vidíte tedy, že nejsou to pravé důvody, jež zde jsou předstírány vládou, nýbrž že jde prostě o to, aby německá vysoká škola byla na svém držení zkrácena. Jak již bylo poukázáno, je to opět jen prvý krok na další dráze. Před lety jsme slyšeli, že prý je brněnská vysoká škola technická zbytečná a že má býti zrušena a tím bude také přirozeně zrušen tento zeměměřičský kurs. Číslice nejsou tedy v žádném směru rozhodujícími a divím se jen tomu, že pan Hodina jako předseda školského výboru si osvojil toto odůvodňování, když v kulturním výboru a právě zcela tak jako pan zástupce vlády se slzami v oku prohlásil, že bohužel nedá se nic dělati, poněvadž právě číslice jsou tak špatné a nepatrné, jak se sám prý přesvědčil. Víte, při této věci se pracovalo všemi možnými podezřeními, na konec vynořila se pověst, že prorektor Bayer z německé vysoké školy technické v Praze přímo prý vyslovil vzdání se zřízení nového měřičského oddělení. Také zde praví rektorát, že tato pověst je úplně vymyšlena.

Zajímavé, pánové, bylo jednání v senátě, k tomu musím se několika slovy vrátiti. Lituji jen, že oni řečníci a vedoucí pánové ze strany křesťansko-sociální, kteří tam mluvili k tomuto předmětu, nejsou přítomni. Opírám se zde o "Deutsche Presse", jež přece přinesla obšírné vylíčení jednání. Ve schůzi kulturního výboru senátu všechny německé strany žádaly, aby měřičské oddělení bylo na všech vysokých školách technických, čítaje v to i pražskou vysokou školu technickou. "Ve skutečnosti" praví se doslovně v "Deutsche Presse" "došlo mezi německými ministry a školskou správou již před několika týdny k příznivým ujednáním (Slyšte!) a odborový přednosta Matouš musel pak v kulturním výboru na dotaz podle ujednání prohlásiti, že prý školská správa nestaví se na zásadní odpor proti tomuto zavedení. (Výkřiky na levici.) Nuže, jest podivuhodné, že se při jednáních v kulturním výboru ukázalo, že proti tomuto návrhu bylo ostře bojováno se strany českých národních socialistů a bylo mluveno o terorisování" předčítám doslovně - "českých stran v koalici. Tento tón byl vnesen do tisku a z malé finanční věci byla udělána veliká politická. Za těchto poměrů narazila vyjednávání mezi koaličními stranami na veliké překážky a vypadalo to, jako by nutná reforma zeměměřičského studia měla býti opět daleko odsunuta". Nejprve alespoň až sem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP