Čtvrtek 14. července 1927

A nejožehavější otázkou, otázkou úpravy platů cestářů celá předloha tato ani nepohnula. Pan zpravodaj nebo ti, kteří tento zákon vymyslili, zapomněli na ty, kteří mají hlavní zásluhu o to, je-li silnice dobrá čili nic, na cestáře. Cestářů je u nás jistě okrouhle 15 až 18.000, jsou to lidé, kteří svým povoláním jsou dnes odsouzeni k úmrtí následkem tuberkulosy, poněvadž jinak není ani možno, když člověk ten musí dýchati rozmělněný dobytčí trus a silniční prach, když není ani půl hodiny za den na zdravém vzduchu, poněvadž prach z ustavičně přejíždějících aut mu úplně plíce zničí. A včera se přel kol. Bergmann se zástupcem min. veř. prací, že státní cestáři mají 8 až 12 tisíc platu ročně. Ano, státní cestáři z 8.500 kilometrů délky silnic mají ten příjem, ale platy okresních cestářů se pohybují mezi 150 až 400 korunami měsíčně. Na živobytí je to málo, sotva tak to stačí na provaz. Mnozí páni řeknou: Nu, však tam má trávu, ať žere trávu, jak se říká názorně. Tráva tato se nehodí dnes ani pro dobytek, i ten nejtvrdší agrární vůl by po ní zdechl, poněvadž když je sucho, je plná prachu a při dešti zase plná bláta. Je to lidský život za 190 Kč měsíčně chtíti po živiteli rodiny a 4členné...(Posl. F. Navrátil: Na jedno místo cestáře máš 50 žádostí!) To je vidět ten pokrok a tu vaši konsolidaci. To je pravda, p. kolego Navrátile, že se jich hlásí 50, ale na tom vidíte ten blahobyt širokých vrstev pracujícího lidu, že o místo, za něž se platí měsíčně 190 Kč, se uchází 50 lidí. Vypíše-li se místo strážníka, hlásí se 600 lidí a mezi nimi i promovaní doktoři nebo aspoň, kteří mají dva semestry, ale chcete tvrditi, že jsou platy a život cestářů snesitelné, když se hlásí 40 až 50 cestářů za 190 Kč? Ale touto věcí se zde vůbec nepohnulo. To je patrně vedlejší. Ze sociální pojišťovny, která je určena k zabezpečení stáří chudáků, kteří dnes polohladovějí, a která by měla na prvém místě stavěti hygienické sociální ústavy a na podobné účely půjčovati, peníze se vezmou. Nic více. O zaměstnancích a dělnících v celém tomto zákoně se nemluví.

A při této krajně reakcionářské hospodářské politice podezříval včera pan kol. Johanis dr Engliše, že má komunistickou legitimaci. Ministr dr Engliš je expropriatorem, ale ne ve smyslu thesí III. internacionály, která hlásá vyvlastnění velkostatkářských průmyslových a bankovních velkozlodějů, nýbrž expropriátorem, který vyvlastňuje poslední haléř z kapsy polohladových produktivně pracujících dělníků, malorolníků a maloživnostníků ve prospěch kapitalistů, jak dokazuje právě odhlasovaný zákon o berní reformě. (Posl. dr Slávik: Ale ide o miliardu, a nie o haliere!) Vy jste takový, že řeknete, že když se ta Morava u Hodonína vylévá, že u Šternberka tam tu vodu nalili z hrnce. (Veselost.) Ale ta Morava už ve Šternberku se spojila v miliardy kapek a u Zábřeha a jinde stále přibírá miliardy a miliardy kapek, až dole u Hradiště z toho byla pohroma. Když se mluví o miliardách, tu pan kolega myslí, že jde o haléře, ale právě haléře dělnické v tom přívalu těch jednotek tvoří pak veletok miliardový. Tuším, že pan kolega je doktorem a neměl by takovým způsobem hovořiti. (Výkřiky.)

V důvodové zprávě k berní reformě prohlásila finanční správa, za kterou nese odpovědnost pan ministr, že nelze upustiti od obratové daně, poněvadž tato je hlavní základnou pro státní a obecní hospodářství, tedy od daně, která nejvíce zatěžuje konsumenty.

Při dani z příjmu přišel pan ministr dr Engliš k názoru, aby nebylo ohroženo podnikání, že slevíme ze 40% při příjmu 10 milionovém na 24%. Ale při dani z bytu nebylo už ohroženo bydlení, tam se daň z jedné místnosti zvýší o 70, ze dvou místností o 180, ze tří místností o 270%. A při dani z tantiém, které jsou největším přímo zločinem na národohospodářském životě, vyplacené tantiémy měly by plynouti do veřejně užitečných institucí. Tam se nemohla vybírati na příště 30procentní dávka, nýbrž jen 10procentní dávka; a proto pan ministr dr Engliš nemá s komunisty v pravém smyslu nic společného. Dr Engliš jest expropriatorem v tom smyslu, a on se také proti tomu ohradil. Ale proto není potřeba, abyste, pánové, snad pro politickou veřejnost znásilňovali pana ministra a tlačili ho k nám. (Veselost.) Je na to trest po dle zákona o teroru vámi odhlasovaného. Aktivně jste na tomto zákoně také spolupůsobili a ponechte proto pana ministra financí těm kruhům, pro něž tak intesivně pracuje, kruhům kapitalistickým. Ostatně není tomu tak dávno - jsou toho ještě živí pamětníci kdy sociální patrioté pasovali dr Engliše na vědce, který ze všech ministrů cítí a jedná nejsociálněji. (Posl. inž. Nečas: Ministr dr Engliš je však dnes jiný než před 2 lety!) My jsme upozorňovali na činy dr Engliše hned, když byl poprvé ministrem, a řekli jsme s tohoto místa i venku, že ministr dr Engliš pro dělnickou třídu je stokráte nebezpečnější než dr Rašín, poněvadž dr Rašín tu tvrdou pěst ukázal mezi oči, kdežto dr Engliš to vždycky omlouvá zájmem veřejnosti, zájmem národohospodářským a vlasteneckým, ale při tom stále obrací na ruby jenom kapsy drobným lidem a tam, kde si lidé nevědí s penězi rady, netroufá si a nebo nechce nikdy sáhnouti.

Pánové ze sociálně patriotického tábora, p. dr Patejdl si stěžoval, že předloha přišla opozděně, že nebylo dosti času ji prostudovati. Pan posl. Johanis si zase stěžoval, že se nejednalo ani se sociální pojišťovnou, zda-li dobrovolně půjčí tu miliardu k účelu, jak zákon určuje.

Pánové, poněvadž vycházíte z mylného předpokladu, snažíte se namluviti sami sobě, že kdyby byla předloha přišla včas, kdyby se byla mohla prostudovat, kdyby se bylo jed nalo, že by podstatně na tomto zákoně bylo něco změněno. Ale v tomto zákoně není demokracie. Včera tu byla podána interpelace, jak jednají státní četníci s poctivými krejčími a stavebníky na Prostějovsku, kteří z hladu... (Posl. Šoltys: S poctivými dělníky ne, jen s nepoctivými!) Ano, s poctivými dělníky. Když ten člověk vydělá 50 Kč a musí živiti celou rodinu, jak to má dělati, když mu prodáváte mouku za 4 Kč? Toho chcete viniti z nepoctivosti? I kdyby ten člověk ukradl 1000 Kč, každý lidský soudce ho musí odsouditi podmínečně, poněvadž byl k tomu donucen poměry a bídou, ale jak byste měli jednati s těmi, kteří ukradli miliardy a které jste ze státních financí sanovali? (Výkřiky posl. Muny.) Předešlý řečník řekl, že když nebylo peněz na silnice, mělo se zastaviti sanování bank. Pánové, kdo ten sanační zákon odhlasoval? (K českým stranám socialistickým.) Vy, kteří dnes ukazujete současně na měšťáky ze strany agrární, lidové a národně demokratické, současně s tím, kdy jste sráželi obnosy na podporu nezaměstnaných, odhlasovali jste ve všenárodní koalici 1 1/2 miliardy na sanování bank My komunisté jsme dávno přesvědčeni o tom, že v tomto státě stálé mluvení o ústavnosti, parlamentarismu a demokracii jest jenom podvodem a prostředkem na okrádání pracující třídy. My jsme přesvědčeni o tom, že zde vládne diktatura boháčů, jak nám mimo jiné případy dokazují případy posl. dr Bartoška a spol. a posl. dr Hanreicha a Mayera, my víme, že buržoasní vláda není ničím jiným nežli výkonným orgánem svazu velkostatkářů, průmyslníků a bankéřů, že tato vláda jako taková musí z rozkazu svojich kapitalistických poručníků 85% výdajů spojených s udržováním státního aparátu převaliti na bedra třídy pracující. A proto víme, že nápravy se v tomto státě nedočkáme klidným vývojem, jak hlásají soc. patrioté, nýbrž že pracující lid, nechce-li býti úplně zotročen, musí i v tomto státě nastoupiti cestu neúprosného třídního boje, vybudovati jednotnou frontu zdola, poněvadž shora není ji možno vybojovati, a sociální revolucí zabezpečiti lidský život pro všechny, kteří na poctivé produktivní práci mají založenu existenci. (Potlesk komunistických poslanců. Různě výkřiky.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:

V §u 1 nechť odst. 2 zní:

"Na venek zastupuje fond předseda, volený silniční radou (§ 7). Akty týkající se zápůjček kontrasignuje předseda Nejvyššího účetního kontrolního úřadu."

2. Pozměňovací návrh posl. Schäfera a soudr.:

Prvá věta odst. 2 §u 1 nechť zní:

"Na venek zastupuje fond silniční rada."

3. Pozměňovací návrh posl. Schäfera a soudr.:

§ 2 nechť zní:

"Účelem silničního fondu jest opatřiti prostředky na zlepšení silnic."

4. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:

§ 2 nechť zní:

"Účelem silničního fondu jest opatřiti prostředky na zlepšení silnic státních, zemských (župních), okresních i obecních."

5. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase, Johanise a soudr.:

§ 2 budiž doplněn odstavcem:

"Též jiným obecním silnicím možno z prostředků silničního fondu poskytovati výjimečně podpory, vyžaduje-li toho jejich mimořádný význam pro dopravu, zvláště dálkovou."

6. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Johanise a soudr.:

Odst. 2 §u 3 nechť zní:

"Jako běžné příjmy se silničnímu fondu přikazují výtěžky:

1. daně z motorových vozidel,

2.  3/4 poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů a 3 cla z dovozu minerálních olejů,

3.  3/4 cla z dovážených motorových vozidel a jich součástek,

4. pokuty uložené řidičům motorových vozidel,

5. dávky za úkony správní (z. č. 53/1925 a vl. nař. č. 163/25) pokud souvisí přímo s jízdou motorových vozidel (zkoušení vozidel, dávky za vystavení vůdčího listu, za potvrzení, certifikát atd.),

6. přepychová daň z automobilů."

7. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:

V §u 3, odst. 2 nechť čís. 1 zní:

"1. Daně z motorových vozidel a vozidel opatřených železnými obručemi, jejichž hybnou silou je potah, a kterých celková váha přesahuje 2 a půl tuny."

8. Pozměňovací návrh posl. Zeminové, dr Patejdla, Bergmanna, Práška, inž. Záhorského a druhů:

V §u 3, odst. 2, čís. 1 buďtež vynechána slova "a dávky z jízdného za osobní dopravu autobusy."

9. Doplňovací návrh posl. Schäfera a soudr.:

Odst. 2 §u 3 budiž doplněn:

"4. Výtěžek peněžních trestů uložených řidičům motorových vozů.

5. Všechny dávky z úředních výkonů (zákon č. 163/25), které přímo souvisí s dopravou motorovými vozidly.

6. Do konce roku 1929 výtěžek daně obratové z dovezených pneumatik."

10. Pozměňovací návrh posl. Schäfera a soudr.:

§ 4 budiž škrtnut.

11. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:

§ 4 budiž škrtnut.

12. Eventuální návrh posl. Schäfera a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí §u 4, navrhujeme:

K §u 4, odst. 1 budiž připojen dodatek:

"Závazek ústřední sociální pojišťovny zakoupiti státní papíry a jiné cenné papíry se sirotčí jistotou podle §u 180 zákona č. 221/24 zmenšuje se o částky, zapůjčené silničnímu fondu podle tohoto zákona."

13. Pozměňovací návrh posl. Zeminové, dr Patejdla, Bergmanna, Práška, inž. Záhorského a druhů:

V §u 4 nechť odst. 1 zní:

"Za účelem opatření potřebných peněžních prostředků zmocňuje se silniční fond, aby jednal s Ústřední sociální pojišťovnou po případě s peněžními ústavy veřejnými nebo veřejně účtujícími o půjčku do výše 1 miliardy korun čsl. na úrok o půl procenta vyšší než činí úroková míra, kterou určuje § 185 zákona ze dne 9. října 1924, čís. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, nejméně však na 5%, při čemž obě strany mají právo zápůjčku 1 rok předem vypověděti."

14. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Johanise a soudr.:

V §u 4 nechť odst. 1 začíná takto:

"Silniční fond jest oprávněn vypůjčiti si od Ú. S. P. v době desíti let v částkách" dále znění původní.

15. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Johanise a soudr. k §u 4:

"Silničnímu fondu půjčuje Ústřední sociální pojišťovna po 10 let rokem 1928 počínajíc ročně 100 milionů Kč na úrok o  1/2% vyšší, než je úroková míra, kterou určuje § 185 zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, nejméně však na 5%, při čemž má silniční fond anebo Ústřední sociální pojišťovna právo zápůjčku šest měsíců předem vypověděti. Zápůjčka"... (dále původní znění).

16. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase, Johanise a soudr.:

§ 4, odst. 1 budiž doplněn větou:

"Úvěrem poskytnutý obnos jde na účet cenných papírů, jež Ústřední sociální pojišťovna je povinna nakoupiti podle odst. 3 §u 180 zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n."

17. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:

§ 6 znějž:

"Silniční fond, jehož rozpočet jest součástkou státního rozpočtu, spravuje silniční rada, která je povinna podati každoročně zprávu Národnímu shromáždění o hospodaření s fondovými prostředky v uplynulém roce a o stavu fondu k 31. prosinci každého roku. Zpráva bude součástí celkového státního závěrečného účtu."

18. Pozměňovací návrh posl. Schäfera a soudr.:

V §u 6 buďtež slova "spravuje" až "veřejných prací" nahrazena slovy "spravuje silniční rada v dohodě s ministrem veřejných prací a ministrem financí".

19. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr. k §u 7:

Odst. 1 nechť zní:

"Silniční fond spravuje silniční rada, jež má kromě předsedy 28 členů a stejný počet náhradníků. Členy (náhradníky) volí volení členové zemských zastupitelstev dle zásady poměrného zastoupení, a to po 7 za každou zemi."

Odst. 2 nechť zní:

"Silniční radě přísluší vypracovati všeobecný i každoroční podrobný program na zlepšení silnic a rozděliti podpory z běžných příjmů fondu na zlepšení silnic."

Odst. 3 nechť zní:

"Členství v silniční radě je čestné. Členům hradí se pouze stravné a ušlý výdělek, a těm, kteří nebydlí v místě, kde silniční rada zasedá a kteří nepožívají z veřejné pokladny náhrady jízdného již z jiného důvodu, nahradí se cesty z jejich bydliště k zasedání a zpět podle norem, platných pro státní úředníky III. platové stupnice."

20. Pozměňovací návrh posl. Schäfera a soudr. k §u 7:

Odst. 1 nechť zní:

"Ke správě silničního fondu zřídí se silniční rada, volená volenými členy zemského zastupitelstva. Silniční rada skládá se ze 40 členů, a to 20 z Čech, 10 z Moravy a Slezska, 8 ze Slovenska a 2 z Podkarpatské Rusi. Volba koná se podle zásady poměrného zastoupení. Za každého člena volí se náhradník."

Odst. 2 nechť zní:

"Silniční rada spravuje fond, hospodaří s jeho penězi a sestavuje pracovní program."

Odst. 4 nechť zní:

"Silniční rada ustanoví si svůj jednací řád sama."

21. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Johanise a soudr.:

V odst. 2 §u 7 budiž škrtnuto slovo "nestátních".

22. Doplňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:

V §u 8 budiž za slovo "zařízeny" vsunuto "a vozidel s živou hybnou silou (potahem), jejichž váha celková přesahuje dvě a půl tuny, jsou podrobeny dani dle tohoto zákona".

23. Doplňovací návrh posl. Zeminové, dr Patejdla, Bergmanna, Práška, inž. Záhorského a druhů k §u 9, odst. 1:

Čís. 4 budiž doplněno:

"nepoužívají-li zároveň silnic upravených ze silničního fondu".

Za čís. 5 budiž vsunuto čís. 6:

"vozidlo lékaře pro dvě osoby".

24. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Johanise a soudr. k §u 9:

V odst. 1 budiž čís. 4 škrtnuto. Čís. 5 označeno pak bude jako čís. 4. Budiž připojeno čís. 6:

"Motocykly a tříkolky, používané dělníky soukromými a veřejnými zaměstnanci k jejich dopravě do zaměstnání a z něho."

V odst. 2 na konec buďtež připojena slova:

"a v obvodu léčebných ústavů, které mají více jak 150 lůžek."

25. Doplňovací návrh posl. Schäfera a soudr.:

K odst. 1 §u 9 budiž připojeno:

"6. Vozidla v držení sociálních pojišťoven a užívaná k jejich účelům.

7. Vozidla v držení družstev podle §§ 72 d) a 75 zákona ze dne 15. června 1927, č. 67 Sb z. a n., o přímých daních, jichž se používá výhradně v jejich provozu.

8. Vozidla v držení osob, jejichž příjem podrobený důchodové dani, nepřesahuje ročně 30.000 Kč."

26. Doplňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:

V §u 9, odst. 1 budiž doplněno:

"6. Vozidla nevýdělečných, spotřebních, výrobních a stavebních družstev.

7. Motorová kola s vozíkem nebo bez něho, používá-li je majitel jako dopravního prostředku na denní cestě do zaměstnání."

27. Pozměňovací návrh posl. Schäfera a soudr. k §u 11:

V odst. 1, čís. 3 buďtež škrtnuta slova "za každých 100 kg váhy" před slovy "za každých 100 kg únosnosti"; dále buďtež škrtnuta slova "váhy a"; číslice 35 budiž nahrazena číslicí 20.

Dále buďtež škrtnuta slova "Sazby tyto" až "o 20%".

Odst. 2 budiž škrtnut.

V odst. 3 buďtež škrtnuta slova "nebo pololetí" a "a 2".

28. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Johanise a soudr.:

V odst. 1 §u 11 buď čís. 1 změněno takto:

1. Z motorových kol solo Kč 50.-. Z motorových kol s vozíkem a tříkolek Kč 100.-.

29. Pozměňovací návrh posl. Zeminové, dr Patejdla, Bergmanna, Práška, inž. Záhorského a druhů:

V §u 11, odst. 1, č. 3 budiž znění třetí části změněno takto:

"Sazby tyto platí pouze pro vozidla opatřená pneumatikami. Pro vozidla, opatřená obručemi plnopryžovými a pro vozidla s obručemi komorovými jenom tehdy, nemohou-li se pohybovati rychlostí větší než 25 km za hodinu. Při větších rychlostech zvyšuje se tato sazba: u vozidel s obručemi plnopryžovými o 50%, u vozidel s obručemi komorovými o 20%."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP