A nejožehavější otázkou, otázkou
úpravy platů cestářů celá
předloha tato ani nepohnula. Pan zpravodaj nebo ti, kteří
tento zákon vymyslili, zapomněli na ty, kteří
mají hlavní zásluhu o to, je-li silnice dobrá
čili nic, na cestáře. Cestářů
je u nás jistě okrouhle 15 až 18.000, jsou
to lidé, kteří svým povoláním
jsou dnes odsouzeni k úmrtí následkem tuberkulosy,
poněvadž jinak není ani možno, když
člověk ten musí dýchati rozmělněný
dobytčí trus a silniční prach, když
není ani půl hodiny za den na zdravém vzduchu,
poněvadž prach z ustavičně přejíždějících
aut mu úplně plíce zničí. A
včera se přel kol. Bergmann se zástupcem
min. veř. prací, že státní cestáři
mají 8 až 12 tisíc platu ročně.
Ano, státní cestáři z 8.500 kilometrů
délky silnic mají ten příjem, ale
platy okresních cestářů se pohybují
mezi 150 až 400 korunami měsíčně.
Na živobytí je to málo, sotva tak to stačí
na provaz. Mnozí páni řeknou: Nu, však
tam má trávu, ať žere trávu, jak
se říká názorně. Tráva
tato se nehodí dnes ani pro dobytek, i ten nejtvrdší
agrární vůl by po ní zdechl, poněvadž
když je sucho, je plná prachu a při dešti
zase plná bláta. Je to lidský život
za 190 Kč měsíčně chtíti
po živiteli rodiny a 4členné...(Posl.
F. Navrátil: Na jedno místo
cestáře máš 50
žádostí!) To je vidět ten pokrok
a tu vaši konsolidaci. To je pravda, p. kolego Navrátile,
že se jich hlásí 50, ale na tom vidíte
ten blahobyt širokých vrstev pracujícího
lidu, že o místo, za něž se platí
měsíčně 190 Kč, se uchází
50 lidí. Vypíše-li se místo strážníka,
hlásí se 600 lidí a mezi nimi i promovaní
doktoři nebo aspoň, kteří mají
dva semestry, ale chcete tvrditi, že jsou platy a život
cestářů snesitelné, když se hlásí
40 až 50 cestářů za 190 Kč? Ale
touto věcí se zde vůbec nepohnulo. To je
patrně vedlejší. Ze sociální
pojišťovny, která je určena k zabezpečení
stáří chudáků, kteří
dnes polohladovějí, a která by měla
na prvém místě stavěti hygienické
sociální ústavy a na podobné účely
půjčovati, peníze se vezmou. Nic více.
O zaměstnancích a dělnících
v celém tomto zákoně se nemluví.
A při této krajně reakcionářské
hospodářské politice podezříval
včera pan kol. Johanis dr Engliše, že
má komunistickou legitimaci. Ministr dr Engliš
je expropriatorem, ale ne ve smyslu thesí III. internacionály,
která hlásá vyvlastnění velkostatkářských
průmyslových a bankovních velkozlodějů,
nýbrž expropriátorem, který vyvlastňuje
poslední haléř z kapsy polohladových
produktivně pracujících dělníků,
malorolníků a maloživnostníků
ve prospěch kapitalistů, jak dokazuje právě
odhlasovaný zákon o berní reformě.
(Posl. dr Slávik: Ale ide
o miliardu, a nie o haliere!)
Vy jste takový, že řeknete, že když
se ta Morava u Hodonína vylévá, že u
Šternberka tam tu vodu nalili z hrnce. (Veselost.)
Ale ta Morava už ve Šternberku se spojila v miliardy
kapek a u Zábřeha a jinde stále přibírá
miliardy a miliardy kapek, až dole u Hradiště
z toho byla pohroma. Když se mluví o miliardách,
tu pan kolega myslí, že jde o haléře,
ale právě haléře dělnické
v tom přívalu těch jednotek tvoří
pak veletok miliardový. Tuším, že pan
kolega je doktorem a neměl by takovým způsobem
hovořiti. (Výkřiky.)
V důvodové zprávě k berní reformě
prohlásila finanční správa, za kterou
nese odpovědnost pan ministr, že nelze upustiti od
obratové daně, poněvadž tato je hlavní
základnou pro státní a obecní hospodářství,
tedy od daně, která nejvíce zatěžuje
konsumenty.
Při dani z příjmu přišel pan
ministr dr Engliš k názoru, aby nebylo ohroženo
podnikání, že slevíme ze 40% při
příjmu 10 milionovém na 24%. Ale při
dani z bytu nebylo už ohroženo bydlení, tam se
daň z jedné místnosti zvýší
o 70, ze dvou místností o 180, ze tří
místností o 270%. A při dani z tantiém,
které jsou největším přímo
zločinem na národohospodářském
životě, vyplacené tantiémy měly
by plynouti do veřejně užitečných
institucí. Tam se nemohla vybírati na příště
30procentní dávka, nýbrž jen 10procentní
dávka; a proto pan ministr dr Engliš nemá
s komunisty v pravém smyslu nic společného.
Dr Engliš jest expropriatorem v tom smyslu, a on se
také proti tomu ohradil. Ale proto není potřeba,
abyste, pánové, snad pro politickou veřejnost
znásilňovali pana ministra a tlačili ho k
nám. (Veselost.) Je na to trest po dle zákona
o teroru vámi odhlasovaného. Aktivně jste
na tomto zákoně také spolupůsobili
a ponechte proto pana ministra financí těm kruhům,
pro něž tak intesivně pracuje, kruhům
kapitalistickým. Ostatně není tomu tak dávno
- jsou toho ještě živí pamětníci
kdy sociální patrioté pasovali dr Engliše
na vědce, který ze všech ministrů cítí
a jedná nejsociálněji. (Posl. inž.
Nečas: Ministr dr Engliš
je však dnes jiný než
před 2 lety!) My jsme upozorňovali
na činy dr Engliše hned, když byl poprvé
ministrem, a řekli jsme s tohoto místa i venku,
že ministr dr Engliš pro dělnickou třídu
je stokráte nebezpečnější než
dr Rašín, poněvadž dr Rašín
tu tvrdou pěst ukázal mezi oči, kdežto
dr Engliš to vždycky omlouvá zájmem
veřejnosti, zájmem národohospodářským
a vlasteneckým, ale při tom stále obrací
na ruby jenom kapsy drobným lidem a tam, kde si lidé
nevědí s penězi rady, netroufá si
a nebo nechce nikdy sáhnouti.
Pánové ze sociálně patriotického
tábora, p. dr Patejdl si stěžoval, že
předloha přišla opozděně, že
nebylo dosti času ji prostudovati. Pan posl. Johanis
si zase stěžoval, že se nejednalo ani se
sociální pojišťovnou, zda-li dobrovolně
půjčí tu miliardu k účelu,
jak zákon určuje.
Pánové, poněvadž vycházíte
z mylného předpokladu, snažíte se namluviti
sami sobě, že kdyby byla předloha přišla
včas, kdyby se byla mohla prostudovat, kdyby se bylo jed
nalo, že by podstatně na tomto zákoně
bylo něco změněno. Ale v tomto zákoně
není demokracie. Včera tu byla podána interpelace,
jak jednají státní četníci
s poctivými krejčími a stavebníky
na Prostějovsku, kteří z hladu... (Posl.
Šoltys: S poctivými dělníky
ne, jen s nepoctivými!) Ano,
s poctivými dělníky. Když ten člověk
vydělá 50 Kč a musí živiti celou
rodinu, jak to má dělati, když mu prodáváte
mouku za 4 Kč? Toho chcete viniti z nepoctivosti? I kdyby
ten člověk ukradl 1000 Kč, každý
lidský soudce ho musí odsouditi podmínečně,
poněvadž byl k tomu donucen poměry a bídou,
ale jak byste měli jednati s těmi, kteří
ukradli miliardy a které jste ze státních
financí sanovali? (Výkřiky posl.
Muny.) Předešlý řečník
řekl, že když nebylo peněz na silnice,
mělo se zastaviti sanování bank. Pánové,
kdo ten sanační zákon odhlasoval? (K českým
stranám socialistickým.) Vy, kteří
dnes ukazujete současně na měšťáky
ze strany agrární, lidové a národně
demokratické, současně s tím, kdy
jste sráželi obnosy na podporu nezaměstnaných,
odhlasovali jste ve všenárodní koalici 1 1/2
miliardy na sanování bank My komunisté jsme
dávno přesvědčeni o tom, že v
tomto státě stálé mluvení o
ústavnosti, parlamentarismu a demokracii jest jenom podvodem
a prostředkem na okrádání pracující
třídy. My jsme přesvědčeni
o tom, že zde vládne diktatura boháčů,
jak nám mimo jiné případy dokazují
případy posl. dr Bartoška a spol. a
posl. dr Hanreicha a Mayera, my víme, že
buržoasní vláda není ničím
jiným nežli výkonným orgánem
svazu velkostatkářů, průmyslníků
a bankéřů, že tato vláda jako
taková musí z rozkazu svojich kapitalistických
poručníků 85% výdajů spojených
s udržováním státního aparátu
převaliti na bedra třídy pracující.
A proto víme, že nápravy se v tomto státě
nedočkáme klidným vývojem, jak hlásají
soc. patrioté, nýbrž že pracující
lid, nechce-li býti úplně zotročen,
musí i v tomto státě nastoupiti cestu neúprosného
třídního boje, vybudovati jednotnou frontu
zdola, poněvadž shora není ji možno vybojovati,
a sociální revolucí zabezpečiti lidský
život pro všechny, kteří na poctivé
produktivní práci mají založenu existenci.
(Potlesk komunistických poslanců.
Různě výkřiky.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Prosím o klid.
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
1. Pozměňovací návrh posl. Chlouby,
Mikulíčka a soudr.:
V §u 1 nechť odst. 2 zní:
"Na venek zastupuje fond předseda, volený silniční
radou (§ 7). Akty týkající se zápůjček
kontrasignuje předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu."
2. Pozměňovací návrh posl. Schäfera
a soudr.:
Prvá věta odst. 2 §u 1 nechť zní:
"Na venek zastupuje fond silniční rada."
3. Pozměňovací návrh posl. Schäfera
a soudr.:
§ 2 nechť zní:
"Účelem silničního fondu jest
opatřiti prostředky na zlepšení silnic."
4. Pozměňovací návrh posl. Chlouby,
Mikulíčka a soudr.:
§ 2 nechť zní:
"Účelem silničního fondu jest
opatřiti prostředky na zlepšení silnic
státních, zemských (župních),
okresních i obecních."
5. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase,
Johanise a soudr.:
§ 2 budiž doplněn odstavcem:
"Též jiným obecním silnicím
možno z prostředků silničního
fondu poskytovati výjimečně podpory, vyžaduje-li
toho jejich mimořádný význam pro dopravu,
zvláště dálkovou."
6. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Johanise a soudr.:
Odst. 2 §u 3 nechť zní:
"Jako běžné příjmy se silničnímu
fondu přikazují výtěžky:
1. daně z motorových vozidel,
2. 3/4 poplatků
za povolení k dovozu minerálních olejů
a 3 cla z dovozu minerálních olejů,
3. 3/4 cla z dovážených
motorových vozidel a jich součástek,
4. pokuty uložené řidičům motorových
vozidel,
5. dávky za úkony správní (z. č.
53/1925 a vl. nař. č. 163/25) pokud souvisí
přímo s jízdou motorových vozidel
(zkoušení vozidel, dávky za vystavení
vůdčího listu, za potvrzení, certifikát
atd.),
6. přepychová daň z automobilů."
7. Pozměňovací návrh posl. Chlouby,
Mikulíčka a soudr.:
V §u 3, odst. 2 nechť čís. 1 zní:
"1. Daně z motorových vozidel a vozidel opatřených
železnými obručemi, jejichž hybnou silou
je potah, a kterých celková váha přesahuje
2 a půl tuny."
8. Pozměňovací návrh posl. Zeminové,
dr Patejdla, Bergmanna, Práška, inž. Záhorského
a druhů:
V §u 3, odst. 2, čís. 1 buďtež vynechána
slova "a dávky z jízdného za osobní
dopravu autobusy."
9. Doplňovací návrh posl. Schäfera
a soudr.:
Odst. 2 §u 3 budiž doplněn:
"4. Výtěžek peněžních
trestů uložených řidičům
motorových vozů.
5. Všechny dávky z úředních výkonů
(zákon č. 163/25), které přímo
souvisí s dopravou motorovými vozidly.
6. Do konce roku 1929 výtěžek daně obratové
z dovezených pneumatik."
10. Pozměňovací návrh posl. Schäfera
a soudr.:
§ 4 budiž škrtnut.
11. Pozměňovací návrh posl. Chlouby,
Mikulíčka a soudr.:
§ 4 budiž škrtnut.
12. Eventuální návrh posl. Schäfera
a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí
§u 4, navrhujeme:
K §u 4, odst. 1 budiž připojen dodatek:
"Závazek ústřední sociální
pojišťovny zakoupiti státní papíry
a jiné cenné papíry se sirotčí
jistotou podle §u 180 zákona č. 221/24 zmenšuje
se o částky, zapůjčené silničnímu
fondu podle tohoto zákona."
13. Pozměňovací návrh posl. Zeminové,
dr Patejdla, Bergmanna, Práška, inž. Záhorského
a druhů:
V §u 4 nechť odst. 1 zní:
"Za účelem opatření potřebných
peněžních prostředků zmocňuje
se silniční fond, aby jednal s Ústřední
sociální pojišťovnou po případě
s peněžními ústavy veřejnými
nebo veřejně účtujícími
o půjčku do výše 1 miliardy korun čsl.
na úrok o půl procenta vyšší než
činí úroková míra, kterou určuje
§ 185 zákona ze dne 9. října 1924, čís.
221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
nejméně však na 5%, při čemž
obě strany mají právo zápůjčku
1 rok předem vypověděti."
14. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Johanise a soudr.:
V §u 4 nechť odst. 1 začíná takto:
"Silniční fond jest oprávněn
vypůjčiti si od Ú. S. P. v době desíti
let v částkách" dále znění
původní.
15. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Johanise a soudr. k §u 4:
"Silničnímu fondu půjčuje Ústřední
sociální pojišťovna po 10 let rokem 1928
počínajíc ročně 100 milionů
Kč na úrok o 1/2%
vyšší, než je úroková míra,
kterou určuje § 185 zákona ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří, nejméně však
na 5%, při čemž má silniční
fond anebo Ústřední sociální
pojišťovna právo zápůjčku
šest měsíců předem vypověděti.
Zápůjčka"... (dále původní
znění).
16. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase,
Johanise a soudr.:
§ 4, odst. 1 budiž doplněn větou:
"Úvěrem poskytnutý obnos jde na účet
cenných papírů, jež Ústřední
sociální pojišťovna je povinna nakoupiti
podle odst. 3 §u 180 zákona ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n."
17. Pozměňovací návrh posl. Chlouby,
Mikulíčka a soudr.:
§ 6 znějž:
"Silniční fond, jehož rozpočet
jest součástkou státního rozpočtu,
spravuje silniční rada, která je povinna
podati každoročně zprávu Národnímu
shromáždění o hospodaření
s fondovými prostředky v uplynulém roce a
o stavu fondu k 31. prosinci každého roku. Zpráva
bude součástí celkového státního
závěrečného účtu."
18. Pozměňovací návrh posl. Schäfera
a soudr.:
V §u 6 buďtež slova "spravuje" až
"veřejných prací" nahrazena slovy
"spravuje silniční rada v dohodě s ministrem
veřejných prací a ministrem financí".
19. Pozměňovací návrh posl. Chlouby,
Mikulíčka a soudr. k §u 7:
Odst. 1 nechť zní:
"Silniční fond spravuje silniční
rada, jež má kromě předsedy 28 členů
a stejný počet náhradníků.
Členy (náhradníky) volí volení
členové zemských zastupitelstev dle zásady
poměrného zastoupení, a to po 7 za každou
zemi."
Odst. 2 nechť zní:
"Silniční radě přísluší
vypracovati všeobecný i každoroční
podrobný program na zlepšení silnic a rozděliti
podpory z běžných příjmů
fondu na zlepšení silnic."
Odst. 3 nechť zní:
"Členství v silniční radě
je čestné. Členům hradí se
pouze stravné a ušlý výdělek,
a těm, kteří nebydlí v místě,
kde silniční rada zasedá a kteří
nepožívají z veřejné pokladny
náhrady jízdného již z jiného
důvodu, nahradí se cesty z jejich bydliště
k zasedání a zpět podle norem, platných
pro státní úředníky III. platové
stupnice."
20. Pozměňovací návrh posl. Schäfera
a soudr. k §u 7:
Odst. 1 nechť zní:
"Ke správě silničního fondu zřídí
se silniční rada, volená volenými
členy zemského zastupitelstva. Silniční
rada skládá se ze 40 členů, a to 20
z Čech, 10 z Moravy a Slezska, 8 ze Slovenska a 2 z Podkarpatské
Rusi. Volba koná se podle zásady poměrného
zastoupení. Za každého člena volí
se náhradník."
Odst. 2 nechť zní:
"Silniční rada spravuje fond, hospodaří
s jeho penězi a sestavuje pracovní program."
Odst. 4 nechť zní:
"Silniční rada ustanoví si svůj
jednací řád sama."
21. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Johanise a soudr.:
V odst. 2 §u 7 budiž škrtnuto slovo "nestátních".
22. Doplňovací návrh posl. Chlouby,
Mikulíčka a soudr.:
V §u 8 budiž za slovo "zařízeny"
vsunuto "a vozidel s živou hybnou silou (potahem), jejichž
váha celková přesahuje dvě a půl
tuny, jsou podrobeny dani dle tohoto zákona".
23. Doplňovací návrh posl. Zeminové,
dr Patejdla, Bergmanna, Práška, inž. Záhorského
a druhů k §u 9, odst. 1:
Čís. 4 budiž doplněno:
"nepoužívají-li zároveň
silnic upravených ze silničního fondu".
Za čís. 5 budiž vsunuto čís.
6:
"vozidlo lékaře pro dvě osoby".
24. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Johanise a soudr. k §u 9:
V odst. 1 budiž čís. 4 škrtnuto. Čís.
5 označeno pak bude jako čís. 4. Budiž
připojeno čís. 6:
"Motocykly a tříkolky, používané
dělníky soukromými a veřejnými
zaměstnanci k jejich dopravě do zaměstnání
a z něho."
V odst. 2 na konec buďtež připojena slova:
"a v obvodu léčebných ústavů,
které mají více jak 150 lůžek."
25. Doplňovací návrh posl. Schäfera
a soudr.:
K odst. 1 §u 9 budiž připojeno:
"6. Vozidla v držení sociálních
pojišťoven a užívaná k jejich účelům.
7. Vozidla v držení družstev podle §§
72 d) a 75 zákona ze dne 15. června 1927, č.
67 Sb z. a n., o přímých daních, jichž
se používá výhradně v jejich
provozu.
8. Vozidla v držení osob, jejichž příjem
podrobený důchodové dani, nepřesahuje
ročně 30.000 Kč."
26. Doplňovací návrh posl. Chlouby,
Mikulíčka a soudr.:
V §u 9, odst. 1 budiž doplněno:
"6. Vozidla nevýdělečných, spotřebních,
výrobních a stavebních družstev.
7. Motorová kola s vozíkem nebo bez něho,
používá-li je majitel jako dopravního
prostředku na denní cestě do zaměstnání."
27. Pozměňovací návrh posl. Schäfera
a soudr. k §u 11:
V odst. 1, čís. 3 buďtež škrtnuta
slova "za každých 100 kg váhy" před
slovy "za každých 100 kg únosnosti";
dále buďtež škrtnuta slova "váhy
a"; číslice 35 budiž nahrazena číslicí
20.
Dále buďtež škrtnuta slova "Sazby tyto"
až "o 20%".
Odst. 2 budiž škrtnut.
V odst. 3 buďtež škrtnuta slova "nebo pololetí"
a "a 2".
28. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Johanise a soudr.:
V odst. 1 §u 11 buď čís. 1 změněno
takto:
1. Z motorových kol solo Kč 50.-. Z motorových
kol s vozíkem a tříkolek Kč 100.-.
29. Pozměňovací návrh posl. Zeminové,
dr Patejdla, Bergmanna, Práška, inž. Záhorského
a druhů:
V §u 11, odst. 1, č. 3 budiž znění
třetí části změněno
takto:
"Sazby tyto platí pouze pro vozidla opatřená
pneumatikami. Pro vozidla, opatřená obručemi
plnopryžovými a pro vozidla s obručemi komorovými
jenom tehdy, nemohou-li se pohybovati rychlostí větší
než 25 km za hodinu. Při větších
rychlostech zvyšuje se tato sazba: u vozidel s obručemi
plnopryžovými o 50%, u vozidel s obručemi komorovými
o 20%."