Pro nás je to přímo, řekl bych směšné,
jestliže ministerstvo železnic uplatňuje svůj
názor, že nutno veškerým konkurenčním
živlům znemožniti zdravou konkurenci; poněvadž
máme 30% dopravní daň na železnicích,
tak je nutno také osobní dopravu v autobusech těmi
30% zatížiti, aby prý autobusy nemohly dělati
konkurenci železnicím.
Slavná sněmovno, my jsme se zde usnesli na zákoně
čís. 404, že železnice naše jsou
obchodním podnikem a že mají býti spravovány
v duchu obchodního podnikání. Jestliže
toto je duchem obchodního podnikání, pak
mám za to, že prosperita našich železnic
sotva se zvedne na vyšší úroveň.
To nejsou správné methody, chce-li se konkurence
ubíjeti tímto nepřirozeným způsobem.
Dráhy naše měly daleko lepší možnost,
aby mohly konkurovati také autobusové dopravě.
Musíme uznati, že zejména veliká města
ne mohou býti vytvořena podle moderních zásad
v krátké době. Nemáme dostatečných
prostředků a také tato slavná sněmovna
ještě neřešila otázku, kterak pomoci
nově budovanému městu. My jsme na příklad
zde řešili zákon o Velké Praze, ale
nedali jsme v tomto zákoně příslušné
instituci, která má na mysli příští
vývoj Velké Prahy, jediného haléře,
aby mohla nějakým způsobem realisovati to,
co koncipuje v projektech. (Posl. Zeminová:
To Rakousko se o Vídeň
jinak staralo!) Zajisté, ale bohužel,
že to bylo z českých peněz. Musíme
přiznati, že budeme musiti veliká města,
jako na př. Praha, určitým systémem
vylidňovati. Naše Praha bude museti býti v
určitých oblastech vylidněna, poněvadž
nemá dostatek vhodných míst, aby se mohlo
vyvíjeti její obchodní středisko.
Obchod nemá dostatek ploch ve Velké Praze, aby mohl
býti náležitým způsobem umístěn.
Musí to býti plochy horizontální a
těch v údolí vltavském je příliš
málo, zejména když samotná vláda
nemá ani smyslu, aby se zřekla ploch, které
ovládla na Peterském nábřeží,
aby tam postavila administrativní budovy. Oblasti, která
měla býti vyhrazena City, obchodní čtvrti,
ovládá dnešní vláda pro ten účel,
aby tam umístila továrnu na akta, aby tam umístila
naše správní budovy.
U nás tedy není dostatečného smyslu
pro budování moderního města a dostane
nás jedině z této kalamity, jestliže
umožníme lidem obývati ve větších
vzdálenostech od velikých center, jak jest tomu
ve velikých městech jiných států.
A teď přijdeme do té kalamity, že §
25 znemožňuje obyvatelstvu, aby vyhledávalo
vzdálenější periferie, poněvadž
se mu zdražují dopravní daní nejen železnice,
ale také novou dopravní daní autobusová
doprava. Stojí-li zde, že dělníci a
školáci jsou osvobozeni od této daně,
musíme přiznati, že nám to nestačí,
poněvadž jiné vrstvy, které jsou z řad
zaměstnanců, z řad živnostníků
a obchodníků, které také musí
vyhledávati větší vzdálenost,
mají také právo na to, aby se jim neznemožnilo
to, co vlastně je zaviněno tou nepřirozenou
terénní a tektonickou formací hlavního
našeho města. Ale je zajímavo, že tu konkurenci
našim železnicím dělá autobusová
doprava, pokud dopravuje osoby. A jsou železnice aktivními
osobní dopravou? Nikoli. Nákladní doprava
rozhoduje o prosperitě železnice, masová doprava,
a v tomto zákoně o nějaké konkurenci
dopravy nákladu motorovými vozidly není řeči.
Je tedy viděti, jak tento zákon je po stránce
technické nepromyšlený a že by to sloužilo
jenom ke cti této sněmovně, kdyby §
25 vyloučila ze zákona. (Výborně!)
Jestliže se sněmovna tak zachová, usnadní
nám hlasování pro tuto předlohu i
ve druhém čtení. Mám za to, že
toto druhé hlasování by se nám tak
umožnilo i přes § 4 vzhledem k tomu, že
jednání o půjčku s Ústřední
sociální pojišťovnou je v proudu. Máme
plné právo se domýšleti, že sněmovna
přijme náš pozměňovací
návrh na vypuštění § 25 z tohoto
zákona.
Abychom byli důsledni, bude potřebí, aby
také v §u 3, odst. 2 bylo čís. 1 pozměněno,
aby totiž byla vynechána slova "a dávky
z jízdného za osobní dopravu autobusy".
To tedy nesmí činiti zdroj příjmů.
Tak jako daňová reforma přinesla určité
výhody zemědělskému stavu, tak také
tento zákon o silničním fondu přináší
mimořádné výhody stavu zemědělskému.
Není o tom sporu, že s hlediska technického
není důvodu, abychom silnice znovu upravovali pro
potřeby zemědělců. I když přejímáme
silnice v tom bídném stavu, v jakém jsou,
musíme přiznati, že zemědělci
docela dobře vyhovují a že by bylo těžko
vymáhati na zemědělci nebo na živnostníku,
aby platil určité daně z vozidla taženého
potahem a opatřeného železnými obručemi.
Musíme uvážiti, že nově a moderně
zřízené vozovky budou nejvíce trpěti
těmi, kteří sice nepotřebují
toho znovuzřízení, ale kteří
budou po těchto znovuzřízených vozovkách
nejvíce jezditi. Z určitých úsporných
důvodů budeme jistě sahati ne k těm
nejdokonalejším novým tvarům vozovek,
ne vždy k asfaltu a k dlažbě, budeme se museti
uspokojiti úpravou vozovek pomocí dehtu a živic,
a tyto vozovky nejvíce trpí ne vozidlem, nýbrž
ostře okovaným potahem. Stačí rozhlédnouti
se po úpravě vozovky kolem parlamentu a "verba
movent exempla trahunt" uvidíme in natura, co takový
okovaný potah způsobí za škody ve vozovce
moderně zřízené. Je velmi obtížno
tuto otázku řešiti a my z toho důvodu
pozměňovacích návrhů nečiníme,
poněvadž nechceme, aby v pozměňovacím
návrhu bylo snad spatřováno nějaké
vystoupení proti stavu zemědělskému.
Byli bychom raději viděli, kdyby byli z řad
zemědělských povstali odvážní
jednotlivci a přiznali se k určité povinnosti
přispívati na moderní zřízení
silnice. Ovšem nemůžeme jíti tak daleko,
že bychom souhlasili úplně s § 9, odst.
1, čís. 4, kde osvobozeny jsou od daně také
traktory zemědělské. Traktory zemědělské
nebudou moci pojížděti pouze po silnicích
obecních, polních a okresních. Je nesporno,
že takovýto traktor je velmi nákladný
prostředek, který musí býti také
amortisován. A v důsledku toho, že bude traktor
silným jedincem půjčován i slabšímu
jedinci a že traktory budou musiti projížděti
po moderně zřízených komunikacích
státních a okresních, činíme
návrh, aby v §u 9, odst. 1, čís. 4 znělo:
"Traktory budou osvobozeny jenom tehdy nepoužívají-li
zároveň silnic, upravených ze silničního
fondu." Tedy jakmile by traktor používal také
nově zřízené silnice, mám za
to, že je nutno, aby také tento traktor byl zdaněn.
Zvláště myslím, že je úplně
správné, aby se osvobodilo vozidlo, které
slouží potřebě lékaře.
Dnes musíme přiznati, že obvod působnosti
lékaře venkovského značně se
rozšířil v důsledku toho, že může
používati vozidla. Jestliže chceme učiniti
péči o zdraví okresu co nejlevnější,
mám za to, že je povinností této sněmovny,
aby osvobodila také vozidlo lékaře, jestliže
toto vozidlo je pouze pro 2 osoby, tedy žádné
auto, které by bylo třísedadlové nebo
na 6 osob a které by mohlo býti zneužíváno.
Ale jestliže jde o to, aby lékař co možná
nejrychleji se mohl dostati k nemocnému a aby léčení
nemocného bylo co nejlevnější, mám
za to, že jsme povinni, abychom lékaři z toho
důvodu také poskytli výhodu osvobození
od této daně. (Výkřiky posl.
Mikulíčka.)
Musím se také zmíniti ještě o
§u 11 z důvodů technických. Zde vidíte,
slavná sněmovno, jak to není správné,
jestliže ignoruje se vládou dopravní a technický
výbor této sněmovny a senátu. V důsledku
toho, že se projednával tento zákon pouze v
rozpočtovém výboru, nebyli slyšeni techničtí
odborníci při projednávání
této ryze odborné a technické stati, kterou
je příslušný § 11. V tomto §
11 se uvaluje určitá daň na vozidlo, které
má balonové pneumatiky a jiná daň
tehdy, jestliže jsou obruče plné nebo komorové.
Není správné pouze podle formy kol uvalovati
daň. Není to kolo samo o sobě, nýbrž
živá síla toho kola, která opět
závisí od velikosti, hmoty a od rychlosti. A je
vědecky prozkoumáno, zejména německým
říšským ústavem a seismograficky
prokázáno, že při určité
rychlosti vozidlo, opatřené obručí,
hlavně gumovou, způsobuje méně škody
než vozidlo s pneumatikou balonovou a pohybující
se rychlostí přes 120 km. Tedy to je veliká
vada a myslím, že by bylo správné, aby
tento paragraf byl změněn tím způsobem,
že by zněl: "Sazby tyto platí pouze pro
vozidla, opatřená pneumatikami. Pro vozidla, opatřená
obručemi plnopryžovými a pro vozidla s obručemi
komorovými jenom tehdy, nemohou-li se pohybovati rychlostí
větší než 25 km za hodinu. Při
větších rychlostech zvyšuje se tato sazba:
u vozidel s obručemi plnopryžovými o 50%, u
vozidel s obručemi komorovými o 20%".
Rovněž je třeba také pozměniti
§ 23, který mluví o tom, že nemá
býti prováděna kontrola, zda zapravena je
daň, jestliže vozidlo je v pohybu. A připouští
se výjimka pouze tehdy, jestliže se vozidlo pohybuje
v pohraničním pásmu. Tato věc nepatří
do zákona, ta může býti v prováděcím
nařízení, poněvadž my nemůžeme
předvídat, jestliže se někdy kontrolujícím
orgánům přece jenom nenaskytne povinnost
zastaviti i vozidlo v jízdě, a proto doporučujeme,
aby vypuštěny byly věty: "Za stavování
vozidel v jízdě jedině za účelem
tohoto dozoru nebudiž však prováděno.
Výjimka se připouští jen v pohraničním
pásmu." Když v zákoně o tom nebude
nic řečeno, tak to znamená, že zákon
ponechává dozorčím orgánům
právo, aby samy podle potřeby mohly zasáhnouti,
poněvadž jinak by se mohlo státi, že,
kdybychom zastavili vozidlo jedoucí, bychom jednali proti
znění zákona. Nač si toto odium vlastně
zjednávat, když pouhým pomlčením
můžeme si toto vyhraditi; v prováděcím
nařízení přirozeně může
býti dán pokyn, aby vozidla jedoucí zadržována
nebyla.
Vedle toho budeme také žádati, aby vzat byl
ohled na určité naše resoluce, tak budeme žádati,
aby přijata byla resoluce, by v podzimním zasedání
předložen byl vládní návrh na
úpravu poměrů okresních cestářů,
aby učiněno bylo vhodné opatření,
by župní a vicinální cestmistři
na Podkarpatské Rusi byli postaveni na roveň státním
cestmistrům, aby předložila vláda návrh
zákona o organisaci správy silnic, tvořících
jednotnou síť dopravní, zřízených
ze silničního fondu, aby vláda předložila
v nejkratší době Národnímu shromáždění
návrh zákona o podrobném programu technických
investic, podnikaných ze silničního fondu,
a aby v nejkratší době vydala služební
řád pro státní cestáře
a upravila jejich poměry na základě §u
210 platového zákona, č. 103 z r. 1926.
Jestliže slavná sněmovna vezme zřetel
na naše návrhy pozměňovací, zejména
jestliže vypustí ze zákona neorganicky včleněný
§ 25. umožní nám hlasovati také
v druhém čtení pro tento zákon, což
bychom rádi učinili. (Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Johanis. Dávám
mu slovo.
Posl. Johanis: Dámy a pánové! Projednávaná
osnova zákona o silničním fondu na prvý
pohled má ráz hospodářský a
veřejný, avšak ve skutečnosti jde o
zákon, k jehož úhradě se hledají
prostředky způsobem neslýchaným, ba
dokonce můžeme říci, nekalým.
Především chci říci, že
jsme pro budování silnic, že účel
tento považujeme za produktivní, ježto lepší
stav silnic může zlepšiti a zrychliti celé
tempo našeho hospodářství. Jako má
automobilista zájem na dobré silnici, tak také
má zájem na tom malý povozník, malý
zemědělec a domkář, který jede
se slabým potahem, a je proto pochopitelno, že nemůže
býti u socialistických stran sporu o tom, kdyby
zákon neměl jiné úmysly o nichž
už také někteří předešlí
řečníci hovořili že bychom ho
mohli jenom vítat. (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín.)
O jednotlivých předpisech osnovy zákona o
silničním fondu, jak majitelé mají
přispívati na silniční fond, měli
by se ovšem vysloviti v prvé řadě odborníci.
O těch bylo už zde také řečeno,
že se vyslovili, ale že byli ignorováni. Zdá
se mi, i podle informací, které jsem obdržel,
že tato osnova, stejně tak jako daňová
reforma má protekční ráz ve prospěch
agrárníků. K detailům ještě
přijdu. Osobní auta sloužící
především obchodu a městskému
obyvatelstvu jsou daní z motorových vozidel v míře
daleko větší zatížena než
nákladní automobily, traktory a vlečné
vozy používané v zemědělství,
ačkoliv právě tyto vozy nejvíce, jak
už také připoměli jiní kolegové,
opotřebovávají silnice.
Chci především věnovati svou pozornost
ustanovení §u 4, který Ústřední
soc. pojišťovně ukládá nucenou
půjčku ve výši 1 miliardy Kč,
a tu bych se především chtěl zmíniti
o nemožném postupu p. ministra financí vůči
tomuto ústavu, representujícímu 2 1/2
milionu dělnických pojištěnců
a 1/2 mil. zaměstnavatelů.
Pan ministr financí ve svém článku
v Národních listech napsal, že osnova o silničním
fondu mu byla umožněna tím, že může
potřebné prostředky najíti u Ústřední
soc. pojišťovny. Napsal výslovně, že
nikde jinde by neobdržel tak levného úvěru.
Již tento moment by byl zavazoval p. ministra financí
vůči Ústřední soc. pojišťovně
k určité slušnosti. Všichni jistě
jsme přesvědčeni, ukládá-li
§ 4 zákona o silničním fondu Ústřední
soc. pojišťovně povinnost poskytnouti 1 miliardu
Kč úvěru, že jistě osnova, nežli
byla předložena širší veřejnosti
a vládě, byla mezi zástupci Ústřední
soc. pojišťovny a ministerstvem financí shodnuta.
Jednalo-li by se o nějakou banku, nebo sdružení
průmyslníků nebo velkých zemědělců,
jistě by tomu tak bylo, avšak Ústřední
soc. (Výkřiky posl. Tomáška.)
pojišťovna se dověděla, že vládní
osnova jí ukládá za povinnost zapůjčiti
silničnímu fondu 1 miliardu Kč, teprve z
osnovy, která již tiskem byla rozeslána zájemníkům
a diskutována v Poradním sboru pro otázky
hospodářské. (Výkřiky
posl. Tomáška.)
Při té příležitosti jako člen
předsednictva Ústřední soc. pojišťovny
chci říci, že všichni její členové
jest jich 10, 3 zástupci pojištěnců,
3 zaměstnavatelů, 4 odborníci všichni
bez rozdílu, ač náleží různým
stavům i různým zájmovým skupinám
i politickým stranám, byli toho názoru, že
se má v prvé řadě půjčovati
státu. Při tom chci konstatovati, že původní
osnova, která byla již projednána Národohospodářským
sborem, měla daleko horší ustanovení,
než máme dnes v §u 4.
Nehovořiti s autonomním ústavem a uložiti
mu, že je povinen zapůjčiti 1 miliardu Kč,
je vyloženou konfiskací jeho jmění,
tím spíše že v prvotní osnově
za silniční fond nikdo neručil a nebylo řečeno,
v jaké lhůtě úvěr musí
býti poskytnut a teprve na naléhání
Ústřední soc. pojišťovny bylo do
§u 4 dáno ustanovení, že tento úvěr
je poskytnouti v době 10 let, v částkách
přibližně rovnoměrných a že
pokud by příjmy silničního fondu nestačily
na úrok a úmor dluhu, doplní je stát
ze svých běžných příjmů.
Povolané orgány Ústřední soc.
pojišťovny, a to jak představenstvo, tak celý
výbor byli ochotni zásadně úvěr
na silniční fond poskytnouti, třebaže
není jisto, zda právě fondy premiových
reserv dělnického sociálního pojištění
mají býti použity především
na stavbu automobilových silnic. Žádaly však,
aby tato půjčka nebyla uskutečněna
diktátem zákona, nýbrž dobrovolnou smlouvou
mezi Ústřední soc. pojišťovnou
a silničním fondem. Jde o zásadní
stanovisko. Představte si, že zítra druhé
a třetí ministerstvo bude potřebovati na
nějaký úkol levný úvěr
a bude tento prosazovati cestou zákona a tím sociálně
pojišťovací ústavy budou zbaveny úplně
své samostatnosti a jejich prostředky budou vyčerpány
úkoly, jež má plniti stát. Ústřední
soc. pojišťovna současně žádá,
aby byla škrtnuta ustanovení, že zápůjčka
je pro silniční fond vypověditelná
ve lhůtě 6 měsíců, pro druhého
však kontrahenta, to je Ústřední soc.
pojišťovnou nevypověditelná na dobu 35
let. Ústřední soc. pojišťovna žádala,
aby tento úvěr byl pro obě strany buď
vypověditelný, nebo nevypověditelný.
Pozoruhodno, že jak v senátě tak také
v rozpočtovém výboru návrhy tohoto
směru byly zamítnuty.
Upozorňuji, že zákon o soc. pojištění
dělnickém obsahuje ustanovení §u 180
o uložení jmění Ústřední
sociální pojišťovny a že do tohoto
paragrafu stylisovaného ministerstvem financí byl
vložen tento odstavec: "Z volného, t. j. trvale
uložitelného jmění pojišťovny
musí býti alespoň 20% uloženo v čsl.
státních papírech a 10% v jiných papírech,
které určí ministr sociální
péče v dohodě s ministerstvem financí."
Podle důvodové zprávy bude roční
předpis premií na invalidní a starobní
pojištění činiti kolem 641 mil. Kč,
avšak Ústřední soc. pojišťovně
bylo nemocenskými pojišťovnami od 1. července
1926 do 13. června 1927 celkem odvedeno 372,961.459.49
Kč, takže podle odhadu odborníků vybrané
premie budou v celku činiti ročně kol 1/2
miliardy Kč. Uvážíme-li, že 30%
z tohoto obnosu, za který Ústřední
soc. pojišťovna je povinna kupovati státní
a jiné veřejné papíry, činí
150 mil. a zápůjčka na silniční
fond 100 mil. Kč, bude plná polovina vyčerpána
a conto státu a pouze polovina zbude na produktivní
komunální zápůjčky, podporu
stavebního ruchu a na podporu vybudování
léčebné péče. Považuji
tento poměr za úplně zvrácený
a proto Ústřední soc. pojišťovna
usilovala, aby obnosy, které tento ústav půjčí
silničnímu fondu, byly odečteny z 30% kvoty,
která je předepsána v zákoně
ohledně koupě státních a jiných
tuzemských papírů, které určí
ministr soc. péče v dohodě s ministrem financí.
Požadavek tento je jistě plně oprávněný
a nemohl se mu ubrániti ani pan ministr financí,
který zahájil však jednání s
Ústřední soc. pojišťovnou, když
již osnova vládní byla schválena výborem
senátu. Když výbor Ústřední
soc. pojišťovny se usnesl dne 8. července 1927,
že i v tomto stadiu je nadále vésti jednání
s ministerstvem financí, aby otázka úvěru
silničnímu fondu byla z důvodů zásadních
projednána s Ústřední sociální
pojišťovnou ne formou diktátu zákona,
ale volnou smlouvou, dopisem ze dne 9. července 1927 sdělil
pan ministr financí předsedovi Ústřední
sociální pojišťovny, že béře
s povděkem na vědomí ochotu výboru
Ústřední soc. pojišťovny ke smlouvě,
avšak poněvadž "ho usnesení výboru
dochází v době, kdy z parlamentně-technických
důvodů není možno normu §u 4 osnovy
o silničním fondu změniti za normu zmocňovací,
musí trvati na dnešním znění
§u 4" totiž konfiskovati jmění Ústřední
soc. pojišťovny diktátem.
Pan ministr to také nepopřel. On ve výboru
mně výslovně řekl, že to diktát
je, ale odůvodňuje to tím, že prý
peníze Ústřední sociální
pojišťovny musí býti věnovány
účelům produktivním.
Chci to tu konstatovati veřejně, poněvadž
pan ministr s námi polemisuje o věci samozřejmé
ve výborech, že ze všech dosavadních půjček,
které Ústřední sociální
pojišťovna poskytla, ať obci pražské,
ať stavebním družstvům, a které
mají charakter produktivní, žádná
se neposkytne, když není doloženo, že má
účel produktivní. Pan kol. Čuřík
mi dosvědčí, jaký proces musila
prodělati půjčka olomoucká, která
na první ráz neměla charakter produktivní.
Jiná je věc, když Ústřední
pojišťovna půjčí Brnu, Bratislavě
nebo Ostravě peníze na vystavění kanalisace,
vodovodu, či nemocnice a jiný je účel,
když musí Ústřední sociální
pojišťovna 100 mil. ročně dáti
na silniční fond. Co je přednější?
Produktivní účel je zde na obou stranách,
přiznám, ale ráz zákona je takový,
že se má půjčiti obcím případně
družstvům, zejména když jde o stavbu vodovodu,
elektrárny, plynárny, kanalisace, tedy důvody
zdravotní mají vždycky předcházeti.
A proto, když Ústřední soc. pojišťovna
bude míti možnost půjčovati k zdravotním
a sociálním účelům, plní
tím jen tendenci zákona a účel, ke
kterému je zákon určen, aby příspěvky
dělníků a zaměstnavatelů spolu
podporovaly úkoly, které mají chrániti
zdraví dělníka jako státního
občana.
Vycházíme s hlediska, že především
na tyto úkoly se má půjčovati. Když
však Ústřední soc. pojišťovna
musí půjčiti silničnímu fondu
po 10 let po 100 milionech, čili 1 miliardu, pochopitelně
bude odmítati veliká města a okresy, které
budou žádati půjčky na stavbu kanálů,
vodovodu, elektráren, případně nemocnice,
aby zbylo dosti peněz na silniční fond.
Proto byly již dříve zavrženy veškeré
pozměňovací návrhy, ale nejen ve sněmovně
poslanecké. Konstatuji, že většina zavrhovala
věcné návrhy, jež podány byly
i v senátě. Tento postup p. ministra financí
je v tak závažné věci opravdu bezpříkladný.
Ústřední soc. pojišťovna, od které
žádá vláda zápůjčku
1 miliardy Kč, neměla by býti podle našeho
názoru takto briskována. Je pozoruhodno, že
i kruhy nedělnické zastávají tento
názor, že se s Ústřední soc.
pojišťovnou jednalo briskně. Proto je přirozeno,
že výbor Ústřední soc. pojišťovny
přijal i hlasy zaměstnavatelů i hlasy zástupců
vládních stran o této věci tuto resoluci:
"Výbor Ústřední soc. pojišťovny
shromážděný na 4. své schůzi
z 8. července 1927 vzal s politováním na
vědomí, že Ústřední soc.
pojišťovna je vládními činiteli
v mnohých případech opomíjena. Tak
bylo Ústřední soc. pojišťovně
v osnově zákona o silničním fondu
uloženo, aby fondu tomuto poskytla zápůjčku
až do výše jedné miliardy Kč, a
tím zasaženo neobvyklým způsobem do
autonomních práv korporace, která jí
byla zákonem svěřena, ačkoliv z celého
dosavadního postupu bylo zřejmo, že Ústřední
soc. pojišťovna jest ochotna vyjíti produktivním
potřebám našeho veřejného hospodářství
do nejzazších mezí vstříc."
Konstatuji, že tento projev výboru ve schůzi
z 8. července je nejlepším dokladem, jak postup
ministerstva financí je v této věci křiklavý.
Ale je mojí povinností, abych ukázal na zásadní
moment. Na silniční fond a na státní
papíry má býti odčerpáno 50%
z premiových reserv Ústřední soc.
pojišťovny. Co zbude na ostatní nejvlastnější
úkoly Ústřední sociální
pojišťovny? O tyto sociální fondy měly
se opírati stavební ruch a léčebná
péče, která měla zvelebiti zdravotní
stav našeho lidu. Zápůjčka na silniční
fond není započtena do uvedené kvoty, za
kterou Ústřední soc. pojišťovna
má zakupovati státní a jiné veřejné
cenné papíry, ačkoliv nákup těchto
papírů bude čím dále tím
obtížnější a pro ústav méně
výnosný. Ale uvažte, cizí zákonodárství
ukládá sociálně pojišťovacím
ústavům provésti ukládání
peněz se sirotčí jistotou a proto se z nich
nečiní státní věřitel.
U nás má se Ústřední soc. pojišťovna
státi státním věřitelem až
do výše 50% svého jmění. Uvažte,
jak v době války u nás jmění
pojišťovacích ústavů bylo znehodnoceno
nuceným nákupem válečných státních
zápůjček, jaké ztráty způsobila
finanční politika i po válce Německu
a jak přivedla téměř ke katastrofě
sociální pojišťovny. Kde máme záruku,
že budeme míti vždy moudré a hospodárné
vlády, které nebudou mrhati jmění
na zbytečné investice, které nezpůsobí
nákladnou mobilisaci, i když o válce nechci
hovořiti. A prosím, těmito ranami by mělo
býti utlučeno sociální pojištění
dělnické, které má zajistiti malý
kus chleba starcům, invalidům, vdovám a sirotkům.
Proto protestujeme proti §u 4 zákona o silničním
fondu, poněvadž zavléká sociální
pojištění na cestu nebezpečenství,
které, kdyby tato cesta byla následována,
mohlo by ohroziti dílo, kterému tolik obětí
dělnická třída přinesla a přináší.
Lituji, že s §em 4 přišel a na něm
trval pan ministr financí, který ještě
nedávno byl předsedou Zemské úřadovny
Všeobecného pensijního ústavu v Brně.
(Posl. Hackenberg: Je jim ještě
dnes!) Ano, ale neúřaduje. Kdyby byla některá
vláda, ať za Rakouska nebo za Československé
republiky přišla s podobným návrhem
všeobecného pensijního ústavu, jako
pan ministr financí s návrhem §u 4 pro Ústřední
sociální pojišťovnu, byli bychom slyšeli
právem celou řadu ohražení a "Lidové
Noviny" by byly jistě plny článků
proti tomuto dekretování. Ale dnes se pan ministr
financí do té míry změnil, že
zapomíná na svou tradici, kterou v otázkách
ochrany sociálně pojišťovací měl,
a sahá k takovému diktátu.
Osnova zákona o silničním fondu jest věrnou
charakteristikou nynější protidělnické,
sociálně reakční vlády, která
veškeré těžkosti našeho hospodářského
života řeší snižováním
životní úrovně pracujícího
lidu a nad to jej připravuje o základní občanská
práva.
Osnova ta, jak byla senátem schválena, je pro nás
naprosto nepřijatelna. Uznáváme sice, že
špatný stav našich silnic volá po důkladné
nápravě a přes naše oposiční
stanovisko uvítali bychom snahu vlády, kdyby otázku
žádané rekonstrukce silnic jako základní
podmínku rozvoje moderního dopravnictví chtěla
řešiti způsobem spravedlivým. Dělnictvo
má zájem na každém hospodářském
podnikání zejména s hlediska zaměstnanosti,
ale osnova tato, bude-li přijata v nynějším
znění, bude mu spíše ku škodě
než ku prospěchu, neboť rekonstrukce silnic má
se prováděti na úkor sociálně-zdravotní
péče za peníze, které si dělnictvo
ze svých hubených mezd ukládá na své
sociální zabezpečení.
Zákon o sociálním pojištění
je v činnosti jeden rok. Jeho vstup do života byl
uvítán nejhoršími útoky právě
z těch řad, které tvoří vládní
většinu a které pravděpodobně
odhlasují tuto osnovu. Ti, kdož byli a jsou největšími
odpůrci tohoto zákona, první vztahují
ruce po těžce vydřených dělnických
penězích. Činí tak způsobem,
který se příčí všem dosavadním
zvyklostem a mravům. Ústřední sociální
pojišťovna vypracovala své směrnice pro
finanční hospodářství a léčebnou
péči. Na základě toho počala
poskytovati úvěr těm, kdož ho nejvíce
potřebují, to jest našim komunám a stavebním
družstvům, a najednou přichází
ministr financí dr Engliš bez vědomí
Ústřední sociální pojišťovny
s plánem, který otázky bytové, potřeby
obcí a vlastní otázky Ústřední
sociální pojišťovny, léčebnou
péči o dělnictvo atd., odsunuje do pozadí.
Jest to otevřený brutální útok
na zájmy dělnictva, který nemůže
zůstati bez odezvy.
Disposiční právo s premiovými reservami
k sociálnímu zabezpečení dělnictva
jest autonomním právem pojištěnců
a zaměstnavatelů, zastoupených v orgánech
Ústřední sociální pojišťovny.
Toto autonomní právo je touto osnovou úplně
porušeno a znehodnoceno. Touto osnovou činí
se první průlom do zákona o sociálním
pojištění ze dne 9. října 1924,
č. 221 Sb. z. a n., proti vůli pojištěnců
i velikého počtu zaměstnavatelů. Tento
první útok proti zájmům pojištěnců
činí vláda, která na obranu zákona
o sociálním pojištění v tom obrovském
moři nízkých útoků, kterým
zákon prošel, neučinila toho nejmenšího
a která nesplnila ani to, co jí zákon uložil.
Naopak mlčky trpí a schvaluje, aby státní
úřady různými šikanami, o nichž
jsem zde již mluvil, řádné provádění
zákona nemocenským pojišťovnám
znemožňovaly. Tato vláda ve svém protidělnickém
a protisociálním duchu jde tak daleko, že provádí
hotovou sabotáž zákona, a má ještě
tolik odvahy, že si osvojuje právo obstavovati fondy,
nastřádané dělníky k jejich
vlastním potřebám.
Vláda nejenom, že nevydala ani jedno prováděcí
nařízení k zákonu, jak jí to
bylo uloženo, ale přes veškeré důrazné
požadavky pojištěnců nevydala ani volební
řád a sabotuje tak provedení voleb do orgánů
nemocenských pojišťoven. V nemocenských
pojišťovnách hromadí se žaloby pojištěnců
k rozhodčím soudům, které nemohou
býti následkem nynějšího stavu
vyřizovány, a vláda svým stanoviskem
k volbám podporuje i živí tak nespokojenost
mezi pojištěnci. Vláda nejenom, že nesplnila
svou povinnost a nesložila 100 mil. Kč na zařízení
léčebné péče o pojištěnce,
jak jí to bylo § 257 zák., č. 221/24
uloženo, ač byla o to několikráte důrazně
z kompetentních míst žádána,
ale ona touto osnovou znesnadňuje ústřední
sociální pojišťovně prováděti
řádnou léčebnou péči
pro zachování zdraví tisíců
dělníků-živitelů rodin.