Čtvrtek 14. července 1927

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, inž. Dostálek, Horák, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Vávra.

210 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Gažík, dr Hodža, Najman, dr Nosek, dr Peroutka, dr Spina, dr Šrámek, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška a dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 101. schůzi poslanecké sněmovny.

Nemocí omluvil se dodatečně na včerejší schůze p. posl. inž. Novák.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. Petrovického za posl. dr Hajna; klub poslanců "Deutsche christl.-soz. Volkspartei" posl. Kunze za posl. dr Petersilku.

Do výboru zemědělského vyslal klub poslancov slovenskej ľudovej strany posl. Matíka za posl. Pavlačku.

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei" posl. Weissera za posl. Stenzla.

Předseda: Došlo sdělení ze senátu. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Předseda senátu sdělil přípisem ze dne 24. června 1927, k tisku 443 sen., že senát přijal v 85. a 87. schůzi dne 21. a 24. června 1927 osnovu zákona, kterým se zrušují zákon o obstavení velkostatků, § 4 zákona o mimořádných přechodných ustanoveních na Slovensku a § 5 zákona o pozemkovém úřadě, ve znění usneseném posl. sněmovnou.

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1180. Zpráva výborů zemědělského a rozpočtového o usnesení senátu (tisk 1177) k usnesení sněmovny posl. (tisk sen. 489) k vládnímu návrhu zákona (tisk posl. sněm. 1133 a 1159) o poskytování podpor při živelních pohromách.

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1122. Interpelace:

I. posl. Mikuláše, Langra, Riedla a druhů vládě o provádění pozemkové reformy,

II. posl. Knejzlíka, Langra, Riedla, Červinky a druhů vládě o živelních pohromách na Moravě,

III. posl. Knejzlíka, Hrušovského, Sladkého a druhů min. školství a nár. osvěty o porušení zákona ze dne 23. dubna 1925, č. 96 Sb. z. a n.

IV. posl. Moudrého, Mikuláše a druhů vládě o přídělu lesů z velkostatku Zelená Hora družstvům starousedlíků,

V. posl. Jurana a soudr. min. nár. obrany o neštěstí způsobeném výbuchem miny dne 23. května t. r. v Němčičkách,

VI. posl. Geršla a soudr. min. soc. péče o zastavení práce domáckého dělnictva krejčovského na Prostějovsku,

VII. posl. Kleina a druhů min. financí o koupi Čapkových objektů v Hostivaři státní tabákovou režií,

VIII. posl. Dietla a soudr. min. financí, že berní úřady zneužívají povinnosti stran, podati vysvětlení,

IX. posl. dr Czecha a soudr. min. zahraničních věcí o situaci v zahraniční politice,

X. posl. Špatného, Davida a druhů min. spravedlnosti, vnitra a nár. obrany o zabavení "Československého kovopracovníka" ze dne 11. května 1927, ročník XXIV, čís. 21,

XI. posl. Muny a soudr. min. financí o ne správném postupu finančních úřadů,

XII. posl. Bergmanna, Procházky, Buřívala, Pechmanové a druhů vládě o špatné jakosti a výpravě služebních obleků státních podúředníků a zřízenců,

XIII. posl. Bergmanna, Procházky, Buřívala, Pechmanové a druhů vládě o úpravě činovného ve smyslu odst. 7 §u 12 zákona čís. 103 a 104/1926,

XIV. posl. Bergmanna, Pechmanové a druhů vládě o poměrech pošt. zaměstnanců ve světových lázních československých,

XV. posl. Tauba, Grünznera a soudr. vládě o předložení výkazu osobního stavu stát. zaměstnanců,

XVI. posl. inž. Kalliny a druhů vládě o článku nenávistném proti všemu německému uveřejněném v čítance čsl. Červeného kříže,

XVII. posl. dr Schollicha a druhů min. školství a nár. osvěty, že nebyla ustavena místní školní rada a městský školní výbor ve Frýdku,

XVIII. posl. Wünsche, Kreibicha a soudr. min. veř. zdravotnictví a těl. výchovy a min. spravedlnosti o zbytečném a nelidském zadržování Hanuše Tryzubského v zem. ústavu pro choromyslné v Bohnicích,

XIX. posl. Gregorovitsa a druhov min. školstva a nár. osvety o poslovenčení obce Macháza,

XX. posl. inž. Kalliny a druhů min. pošt a telegrafů o úžasném jednání poštmistra Fr. Serbouska v Žluticích, za jehož správy bylo zrušeno listovní tajemství,

XXI. posl. Wagnera a druhů min. vnitra o obtěžování frélichovského něm. obyvatelstva četnictvem při přivítání bratra turnéře,

XXII. posl. Kirpalové, Blatné, Grünznera a soudr. min. školství a nár. osvěty o celibátu učitelek,

XXIII. posl. dr Szüllő a druhů min. školstva a nár. osvety o poslovenčování obce Veľká Borša.

Předseda: Počátkem schůze byl tiskem rozdán Zápis o 90. schůzi posl. sněmovny.

Dále byla počátkem schůze tiskem rozdána Těsnopisecká zpráva o 84. schůzi posl. sněmovny.

Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jest jako 1. odstavec:

1. Zpráva výboru rozpočtového o usnesení senátu (tisk 1138) k vládnímu návrhu zákona (tisk senátu 447 a 467) o silničním fondu (tisk 1176).

Budeme pokračovati v přerušené rozpravě, započaté v 99. schůzi.

Přihlášeni jsou ještě na straně "proti" pp. posl. inž. Záhorský, Johanis, Mikulíček.

Dávám slovo prvnímu řečníku panu posl. inž. Záhorskému.

Posl. inž. Záhorský: Pane předsedo, slavná sněmovno! K technickým prostředkům v nejširším slova smyslu prospěšným národnímu hospodářství od nepaměti náležela stavba silnic. Z tohoto důvodu stavěny byly silnice nejen, aby sloužily potřebám míru, ale z veliké části, v klasických zemích zejména, stavěny byly také z důvodů strategických. Utěšeně zejména vyvíjela se stavba tratí silničních, které měly význam celostátní, které sloužily dopravě dálkové.

Utěšený rozvoj silniční sítě doznal však určité újmy, jakmile počala se rozvíjeti doprava silniční. Hlavně komunikace průchodné pro dálkovou dopravu ztratily svůj význam a počaly se budovati pouze určité sekundérní sítě silniční, které měly tvořiti technický doplněk železničních tratí. Teprve když vynalezeno bylo motorové vozidlo, nastal opět obrat ve vývoji stavby silnic. Ukázalo se, že motorové vozidlo vrací dálkovým silnicím opět jejich původní význam a že je nejen nutno vrátiti se ke stavbě nových tratí silničních, nýbrž že je i nutno pro rozvíjející se dopravu autobusovou a automobilovou zřizovati docela nové moderní vozovky, které by vyhovovaly všem požadavkům kladeným na moderní stavby silniční.

Bohužel, že rozvíjející se automobilová doprava zastihla jednotlivé státy velmi nepřipraveny, takže můžeme dnes konstatovati, že ani státy hospodářsky velmi silné, velmi zámožné, Anglie i Amerika, nevybudovaly svých silnic tak, aby na 100% vyhovovaly moderním požadavkům při dopravě, a možno říci, že sama Amerika nemá moderních vozovek více než 25% celé své dopravní sítě.

Ve velmi bídném stavu přejala naše republika silniční síť po státním převratě. Silnice nebyly náležitě udržovány během války a nebyly také dotovány potřebnými materiáliemi ani peněžními prostředky, aby mohly býti dány do stavu, v jakém se nacházely před početím světové války, a je přirozeno, že nastává nyní potřeba, abychom svoji silniční síť moderně upravili, jak toho žádá rozvíjející se doprava automobilová. Bohužel, jsme ještě příliš daleko za ostatními státy, takže celkem jedno vozidlo automobilové připadá na příliš veliký počet našich občanů; ale kdybychom se spokojili pouze onou progresí vývoje automobilové dopravy, jak se jeví od r. 1910, mohli bychom očekávati, že během 15 let připadne republice Československé jedno automobilové vozidlo asi na 100 obyvatel. Je tedy viděti, že již z tohoto důvodu je potřebí, abychom své prostředky věnovali na zdokonalení našich dnešních silnic.

Prostředků je málo a nelze tedy pomýšleti na to, abychom svoji komunikační síť rozšířili. Proto se musíme snažiti, abychom aspoň znovu zřídili moderně vozovky hotových silnic, aby netrpěli jen ti, kteří užívají provozně těchto prostředků, nýbrž také ti, kteří jsou sousedy těchto dopravních prostředků. To jsou zejména obce, jimiž průchodné komunikace také procházejí.

Otázku zlepšení našich silnic snaží se řešiti vláda svým vládním návrhem tisk 447, který byl projednán v Národním shromáždění v senátě, o kterémžto návrhu učinil senát určité usnesení, jež bylo také předmětem jednání rozpočtového výboru poslanecké sněmovny. Rozpočtový výbor předkládá nám zprávu, podle které je přejato usnesení senátu doslovně bez jakékoliv nepatrné změny. A tu musím říci, že je to do jisté míry politováníhodné, že posl. sněmovna resp. rozpočtový výbor této poslanecké sněmovny neuznal za vhodné, aby provedl určité korekce na usnesení senátu, které jistě jsou nevyhnutelné a doporučeníhodné. (Výborně!)

Já si to, vážená sněmovno, vysvětluji zcela jednoduše, proč k tomu tak nedošlo, že náš rozpočtový výbor přejímá usnesení senátu bez jakékoliv změny. Nač má tato sněmovna svůj dopravní a technický výbor? (Výkřiky posl. Zeminové.) Proto, aby snad pasivně přihlížel, jaké stanovisko zaujímá k tak dalekosáhlému a technicky významnému zákonu výbor rozpočtový? Charakter celého zákona je také přirozenou příčinou toho, že do dopravního a technického výboru našeho se tato předloha nedostala, poněvadž vládní předloha nemá žádnou náplň technickou. (Posl. Tomášek: Je to vlastně nový zmocňovací zákon!) Tak jest. Já k té věci ještě přijdu. Je to politováníhodný zjev, že tato sněmovna lhostejně přihlíží, kterak nám vláda předkládá již několikátý zmocňovací zákon velikého dosahu finančního, ale naprosto prázdný, pokud jde o obsah technický.

Já bych rád věděl, jakým způsobem bude Národní shromáždění kontrolovati hospodářství finančního fondu silničního, jestliže není v tomto zákoně nic technického řečeno, co má z prostředků tohoto fondu býti budováno. Je to politováníhodno, když musím konstatovat, jak dokonalé byly po této stránce technické zákony pro naše země koruny české, zákony nejen říšské, ale i zemské, které obsahovaly důkladné osnovy nejen finanční, ale i zároveň důkladné osnovy technické.

Měl jsem již příležitost s této tribuny upozorniti na to slavnou sněmovnu, když se r. 1925 projednával známý zákon o podporách postiženým živelními pohromami. Tehdá jsem prosil slavnou sněmovnu, aby hlavu II z návrhu zákona vypustila, poněvadž tato není ničím jiným než zmocňovací klausulí pro úpravu vodního hospodářství, kde se povolovaly určité prostředky zase bez technického programu. Je viděti, že oklešťování práv tohoto zákonodárného sboru se opětuje a že výbory nemají odvahu, aby se těmto tendencím postavily na odpor. Mně se tak zdá, že zde znenáhla učiníme naše zákonodárné sbory pouhou institucí, která bude povolovati prostředky našemu byrokratickému aparátu, který bude ovládán po případě jednostranně. Ale obsah, který má býti proveden z těchto prostředků, pokud se týče stránky technické, bude této sněmovně do jisté míry neznám.

V tomto zákoně mně nestačí, jestliže se zde pouze hovoří o tom, že má býti provedena určitá korekce na našich vozovkách, pokud stavby původních silnic nevyhovují dnešní dopravě. To je tak široké tema, které konkretně neříká vlastně nic. Vládní návrh řeší pomoc, jíž je potřebí na znovuzřízení našich silnic, tím způsobem, že při ministerstvu veř. prací zřídí se státní silniční fond jako právní osoba, která může nabývati samostatných práv a také samostatně se zavazovati.

Dovolte mně, vážení páni a dámy, abych směl k tomuto zákonu přednésti určitou věcnou kritiku. Připomínám předem, že nezaujímám oposičního stanoviska a priori proto, že jsem příslušníkem jiné strany, která osudem dnes stojí v oposici. Chci provésti kritiku věcnou, objektivní, abych ukázal, že tendence doplňovati volené sbory jmenováním určitých sil je, řekl bych, zbytečná, že se musí nalézti ve volených sborech dostatek odborníků, aby o odborném zákoně bez stranické zaujatosti dovedli také objektivně hovořiti. (Výborně!) Je potřebí tato stanoviska osvětliti; poněkud nedávno v této sněmovně projednávali jsme zákon o reformě veřejné správy, kde se právě poukazovalo na to, že volení zástupci nemají dostatek odborných schopností, aby dovedli plniti své funkce. Řekl bych, že jsou to formy nejen nedemokratické, ale přímo provokační, poněvadž přímo urážejí ty, kteří byli z vůle lidu do zákonodárných a samosprávných sborů zvoleni. (Výborně!)

Abych mohl provésti kritiku tohoto zákona, je potřebí, abych některá ustanovení tohoto zákona aspoň stručně naznačil. Poněvadž předpokládám, že je obsah osnovy každému členu dostatečně znám, chci jenom vyjmouti to, čeho je potřebí, aby mně bylo lépe rozuměno při kritice tohoto zákona. Jak jsem již pravil, je zde zřízen fond, který je právní osobou a kterému se také zákonem poskytují určité prostředky, aby mohl svoji funkci plniti. Vedle těchto prostředků je přirozeně také potřebí, aby zde byl fond doplněn také určitou institucí poradní, silniční radou, 28člennou.

Z těchto základních myšlenek vyplývá, že odchylujeme se, slavná sněmovno, od centralisování finančního hospodářství. My dnes přenášíme určité státní úkony na nový fond, který tvoří právní osobu. Tuto otázku učinil předmětem svého jednání také sbor pro řešení otázek hospodářských při ministerstvu obchodu. Vážená sněmovno, byli tam přítomni nejpovolanější zástupci z řad národních hospodářů, byl přítomen guvernér Národní banky, byli přítomni profesoři národohospodářských věd, kteří vesměs konstatovali, že zřizování takovéhoto fondu znamená v hospodářství státním krok zpět. (Slyšte! Slyšte!) Nebudu tedy snad povinen, abych se šířil dopodrobna o této věci, stačí pouze, když konstatuji, že se to stalo za přítomnosti těch, kteří do tohoto sboru pro otázky hospodářské povoláni byli ne jako politikové, nýbrž jako odborníci. (Výkřiky: Co to je proti osmičce!) Ale poznáváme my ze zprávy rozpočtového výboru poslanecké sněmovny, že by toto stanovisko odborného sboru bylo respektováno, když se přejímá bez jakékoli změny usnesení senátu? (Výkřiky posl. Zeminové.)

Tedy je viděti, že u nás tyto instituce poradní jsou pouze poradními tělesy, aby se dalo nějakým způsobem na jevo, že odborníci mají býti slyšeni, ale že mouřenín, když svoji povinnost vykonal, může zase jíti. A tu mám obavu, aby také toto poradní těleso, silniční rada, nestala se pouze takovýmto pláštíkem, že bude slyšána, až budou koncipovány určité technické programy, ale že její votum nebude dostatek respektováno. Je viděti, že tyto formy decentralisace, když je potřebí zvláštního poradního sboru, který má vlastně přejímati funkci zákonodárného sboru, nás nemohou uspokojovati a že vzbuzují u nás vším právem nedůvěru.

Nejsem ovšem proti tomu, že se hledají dlouhodobá řešení, jak odpomoci věci, která nemůže býti rozřešena v krátké době. Kdybychom byli, vážená sněmovno, takovéto cesty nastupovali, když se řešila kritická otázka stavebního ruchu, kdybychom byli bývali otázku nájemnickou řešili dlouhodobým zákonem, byli bychom jistě přišli k utěšenějším resultátům, než k jakým jsme dospěli podle dosavadních zákonů, které měly vždy jepičí život jednoho roku. V tom, že zde tímto fondem řeší se dlouhodobá úprava hospodářství finančního pro znovuzřízení silnic, vidím přece jen určitý úspěch, byť bych jinak s tou formou decentralisace nesouhlasil. Má to veliký význam národohospodářský, že se vláda odhodlává k řešení dlouhodobému, a to proto, poněvadž bude moci býti vybudován technicky dokonalý program a budou moci býti učiněna náležitá opatření v průmyslu, aby tu byly v pravý čas hmoty, když tu budou také v pravý čas prostředky. Právě proto, že na příklad jsme řešili stavební ruch posledně jen jednoročním zákonem, nebylo, slavná sněmovno, učiněno tolik opatření, abychom na jaře měli dostatek hmot stavebních, když se stavební ruch mohl rozvíjeti. Jestliže se zde počítá s tím, že po 10 let budeme míti nejméně 100 mil. Kč do silničního fondu, je to velmi dobré pro to, aby mohli správcové tohoto fondu učiniti opatření, aby nikdo riskantně se nepřipravoval na podnikání z tohoto silničního fondu.

Je však odiosní, že prostředky, kterých má nabýti tento silniční fond, mají býti amortisovány z půjčky, která se podle §u 4 vynucuje na Ústřední sociální pojišťovně. (Slyšte!) V důvodové zprávě vládního návrhu a také v exposé p. ministra financí v rozpočtovém výboru bylo předneseno velmi mnoho vážných a věcných důvodů pro to, aby silničnímu fondu přikázána byla půjčka od Ústř. sociální pojišťovny. Mnoho bylo řečeno, ale není potřebí tyto důvody opakovati, poněvadž důvodová zpráva vládního návrhu senátu má také příslušné argumentace.

Ale, vážená sněmovno, tyto argumenty, které byly předneseny a které také obsahovalo exposé p. ministra financí v rozpočtovém výboru, nebyly úplné. Byly do jisté míry kusé a zejména v tom smyslu, když se srovnávala reforma pozemková a zákony stavební a nájemní se zákonem o silničním fondu. Pan ministr financí totiž tvrdil, že není to zásahem nemístným, jestliže podle §u 14 vynucuje se přímo tato půjčka, že jsme zasáhli soukromé právo již při pozemkové reformě a také při zákonu nájemním. Ale jest veliký rozdíl mezi způsobem, jakým jsme zasáhli do práva vlastnického při dvou jmenovaných zákonech, a způsobem, jakým zasahujeme do instituce mladé, která posud ani náležité tradice nemá. Měli jsme plné právo, abychom zasáhli pozemkovou reformou soukromé vlastnictví, poněvadž jsme byli povinni provésti určité historické korekce. Kdybychom bývali posuzovali pozemkovou reformu podle práva, byli bychom poznali, že to nebylo zasáhnutí do práva vlastnického, nýbrž pouze korekce loupeže, která se stala na statcích koruny české. (Souhlas.) Většina statků a mohl bych je jmenovati byla proti dekretu králů Vladislava a Jiříka prodána bez vědomí sněmu, ačkoliv statek koruny české mohl býti prodán jen s vědomím sněmu; co tedy tehdy velkostatky nabývaly, nabývaly proti právu. Není dobře srovnávati takový zákon jako je pozemková reforma se zákonem, který má obsah docela jiný a také v podstatě odlišný.

Právě tak jsme měli právo zasáhnouti do vlastnictví domovního, poněvadž jsme poskytovali také vlastníkům domovního majetku určité výhody, nejen že jsme majitele realit omezovali ve vlastnictví, ale my jsme mu také umožnili, aby valorisací hypotekárních půjček neutrpěl, a tedy za takovýchto poměrů měl stát právo, aby vlastnictví domovní určitým způsobem omezoval.

Ale co se děje §em 4, jest pro nás naprosto nepřijatelno, poněvadž to není zásah všeobecný, poněvadž pouze jedna instituce finanční byla zasažena a nikoliv všechny obdobné instituce. Pro nás je tento způsob řešení nepřijatelný. Kdyby to bylo všeobecné zasažení, pak jistě bychom to vítali, poněvadž bychom v tom museli spatřovati do jisté míry určitý počátek socialisace, kterou bychom vítali, zejména tehdy, když jde o záležitost nejširšího všeobecného dosahu.

Mám za to, že vláda mohla dosáhnouti téhož, čeho se snaží dosáhnouti §em 4, kdyby byla bývala dala na jevo, že si přeje, aby tato potřebná miliarda byla poskytnuta sociální pojišťovnou, ale po dohodě. Nikdo by se byl proti tomu nebránil. (Tak jest!) A musím říci, že toto stanovisko, které zaujímá naše strana a všechny socialistické strany v této sněmovně, také zvítězilo, poněvadž dnes skutečně jest diktát vlády zlomen, poněvadž jest jednání s Ústřední sociální pojišťovnou o půjčku skutečně v proudu. Mohli jsme si tedy ušetřiti tuto odiosní formu.

Ale dovolte mi, abych také připomenul, že byl to zejména guvernér naší Národní banky, který se energicky postavil proti §u 4 ve Sboru pro otázky národohospodářské, poněvadž řekl, že jest to prejudic, který může míti následky. Nešlo jim o to, aby sociální pojišťovnu uvarovali od ukvapeného jednání vlády, jim šlo více o prejudic do budoucna, aby to snad nestihlo jejich podniky soukromohospodářské. (Tak jest!) Mám za to, že je to odiosní, jestliže do zákona přicházejí určitá ustanovení nedemokratického obsahu. Žádná osoba, žádný representant tohoto státu neměl práva bez dohody takovýto paragraf stylisovati, poněvadž v Ústřední sociální pojišťovně nejsou jen prostředky z pokladny státu, nýbrž, také prostředky zaměstnavatelů a jednotlivých zaměstnanců. Ostatně kdybychom se na sociální pojištění dívali s hlediska vědeckého, poznali bychom, že tam vlastně není žádný příspěvek z pokladny zaměstnavatelské. Proč? Pro mne sociální pojištění je amortisací organického zdroje práce, jímž je člověk, a jestliže tato sněmovna a také ostatní kapitalistické státy dovedly uzákoniti amortisaci... (Posl. Vávra: To je báječný názor!) To je vidět, pane kolego, jak jste zaostalý v nazírání na člověka.

Slavná sněmovno, my jsme projednávali nedávno v této sněmovně reformu daňovou a uzákonili jsme v ní právo na amortizaci a odpis investic, zejména vysokým procentem tehdy, jestliže šlo o investice, jimiž se má obohatiti náš průmysl a výroba, ba šli jsme dokonce až na 25 procent investovaného kapitálu. Jestliže tato sněmovna měla odvahu dáti právo amortisovat hmotu, tím více má povinnost dáti amortisaci duchu i tělu člověka. (Potlesk.)

Dovolte mi, abych nyní po tomto všeobecném kritickém úvodu směl přejíti k některým ustanovením samotného zákona. Tento zákon má velmi mnoho ustanovení, se kterými naprosto souhlasíme a také při hlasování o tomto zákoně se podle toho zachováme. Přes to však obsahuje tento zákon určitá ustanovení, jež nutno eliminovati, případně zmírniti. V prvé řadě mám zde na mysli ustanovení §u 25, kterým se zavádí nebo přenáší do tohoto zákona určitá nesourodá věc. Tento zákon dává totiž určité prostředky na amortisaci půjček, které se získávají od těch, kteří nově zřízených silnic motorovými vozy budou používati. Tedy vlastník motorového vozidla je povinen, aby určitou daní amortisoval tyto půjčky v částce jedné miliardy. Ale § 25 má docela jiný charakter. Tímto paragrafem zdaňuje se také osobní doprava v autobusech. To nepatří do obsahu tohoto zákona a také, ač zákon byl dělán podle vzoru říšskoněmeckého, shledal jsem, že v říšskoněmeckém zákoně tato část není obsažena. Zde tedy vidíme, že systém přenášeti břemena právě na ty nejpotřebnější se projevuje i v tomto zákoně o silničním fondu zcela nemístně. Proč? Je konkurenčním dopravním prostředkem pouze auto bus osobní, který dopravuje pouze osoby, které nemajíce prostředků na vlastní automobil, musí jezditi v autobusu? To jsou většinou lidé, kteří byli pasažery třetí a snad i čtvrté třídy železniční dopravy. Že však uniká každým osobním autem určitý zdroj příjmů železnicím, to v zákoně respektováno není. (Slyšte!) Tedy jestliže nebyl vedle daně z motorových vozidel uvalen určitý paušál na vozidla, paušál dopravní, mám za to, že § 25 je nesourodý v tomto zákoně a že je nutno trvati na tom, aby byl ze zákona eliminován.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP