Středa 13. července 1927

Posl. L. Wenzel (německy): Velevážené dámy a pánové! Po mnoho let odborné časopisy, zájmové organisace a dokonce i mnozí zahraniční kritikové ukazovali slovem, písmem a obrazem na to, že Československo je prý na nejlepší cestě, aby v důsledku rozpadávání se silnic bylo vyřazeno ze středoevropské dopravy. Motocyklisté a majitelé automobilů v Československu lámali si často hlavu touto otázkou; byli ochotni přinésti oběti a hledati recept, aby pomohli vládě z obtížného postavení. Všichni tito zájemníci nalezli také vhodnou cestu - silniční fond. Nyní leží tento návrh zákona před námi. Jak si svaz německých motocyklistů v Československu, německé obce, města, okresy tento útvar představovaly, tak nám ovšem nyní v předloze předložen nebyl, podstatně se změnil. Dvou let potřebovala vláda, aby na tomto návrhu hnětla a tvořila. Jméno zůstalo, z obsahu, o kterém se zájemníkům druhdy snilo, nezbylo ničeho. Předloha je jednou z nejdůležitějších, jaké jen možno. Nyní, v psích dnech, kdy ve sněmovně není již téměř presence, první hlasování muselo býti odloženo proto, poněvadž na vládní straně nepokládali za nutno býti při takové důležité předloze zákona zde, což musí býti konstatováno, má býti tato předloha o silničním fondu promrskána. Ohromný význam automobilismu pro stavbu silnic se prostě přehlíží. Než se v Německu přistoupilo k řešení těchto problémů, postupovalo se poněkud svědomitěji, než je tomu v Československu. K probádání hospodárné stavby silnic byla již - než se přistoupilo k vypracování takového zákona založena studijní společnost pro stavbu automobilových silnic.

Tato společnost se skládala v německé říši ze zástupců vědy a svazů povinných silnice stavěti a udržovati, použivatelů silnic, dodavatelů hmot a osob provádějících stavbu. Toto složení poskytuje záruku, že bude toto řízení o stavbě silnic, přicházející v úvahu, svědomitě zkoušeno a že bude nalezen geologicky a klimaticky vhodný způsob stavby. Mnoho obcí a odborů státní správy vyslalo také techniky pro stavbu silnic, aby poznali novodobé způsoby stavby silnic v jiných zemích. Muselo by se nutně za to míti, když vláda dělá a chystá zákon, aby byla přijata zápůjčka do výše 1 miliardy Kč, že použití takové ohromné sumy jistě vyžaduje, aby byly konány přiměřené pokusy a sbírány zkušenosti pro účelný typ stavby silnic. V §u 7 návrhu zákona se stanoví, že má fungovati nejvýše 24 členů jako silniční poradní sbor pro správu silničního fondu. Půjčka ve výši 1 miliardy Kč má býti tedy svěřena pouze 24 lidem. Městům, obcím a okresům odnímá se právo, aby mohly při stavbě silnic spolupůsobiti a spolurozhodovati. Dosud mohli jsme pozorovati, že vedení cest a upevňování silnic bylo až do zavedení motorových vozů přece jen přizpůsobeno pouze požadavkům lehce stavěných a pomalu jezdících silničních vozidel. Pro tyto poměry bylo založení a krytí silnic ovšem poměrně velmi dobře vyvinuto a proto také mohla vozidla s koly pobitými železem a poměrně malým tlakem kol vykazovati dlouhou dobu trvání.

Rychle jedoucí a těžko naložený motorový vůz klade zcela jiné požadavky. Celé poměry silniční - vlivem dopravního ruchu - naléhají nyní ne tak na změnu ve vedení cest, jako na změnu upevnění silnic. Zde postavila nás automobilová doprava před zcela nové úkoly. Jestliže hospodárnost nákladního automobilu a silnice mají býti zajištěny, musí býti především zlepšena jízdní dráha. Je přímo nápadným, jak lhostejně se stavěl navrhovatel k předloženému návrhu zákona, a to k stanovisku odolnosti silnice a zatížení jí motorovým vozem. Kdo projel automobilem větší částí Československa, může všeobecně prohlásiti, že přibližně 85 % všech silnic je vybudováno s povrchem drobného štěrku.

Toto krytí stačí spotřebě potahů tažených zvířecí silou, pro automobily však přes všechna pomocná zlepšení nestačí. Větší tlak kol, větší rychlost a savé působení gumových obručí automobilů vytrhávají štěrkový kryt a ničí silnice. Doprava motorovými vozy po válce přivedla dobře udržované silnice do stavu, jaký snad byl na obchodních silnicích ve středověku. Máme dnes, jak jsem se již zmínil, silnice s povrchem asfaltovaného štěrku, jež svými vlastnostmi byly vhodné jen pro koňský potah. (Souhlas na levici.) Dnes přicházejí z uhelných krajin parní vozy, částečně s gumovými, částečně s železnými obručemi. Váha obsahu často není menší než plně naloženého železničního vagónu. V krajích dřevařských, kde jsou voženy těžké náklady, byly silnice přímo násilně rozbity. Nepříznivé poměry státní a finanční nebyly s to, aby rychle a účinně zjednaly nápravu. Konaly se ovšem pokusy dnes nalézti odpomoc. Není ještě dosud jednotného názoru o tom, který systém stavby silnic je dosud nejlepší. Jako upevnění silnic přicházejí zvláště v úvahu: 1. Drobný štěrk, 2. povlak štěrku s dehtem, 3. 3. dusaný asfalt, 4. litý asfalt, 5. povlak z asfaltovaného štěrku, 6. válcovaný asfalt, 7. cementový beton a 8. dlažba z umělého kamene.

O otázce, z jakého materiálu a jak mají býti stavěny tyto automobilové silnice, nesměli jsme se nikterak klamati, neboť sumy, jakých vyžaduje stavba silnice a novostavba, nebudou nikterak nepatrné, avšak, chceme-li stavěti dobré odolné silnice, musí se vyhledati nejlepší systém.

O nutném, nepochybně nejlepším systému, jsme dnes k předloženému návrhu zákona neslyšeli jediného slova. Ani v důvodové zprávě. Jen nejlepší způsob stavby silnic měl by cenu. Vyšší náklad vznikající v tomto směru byl by ospravedlněn, neboť vedle delšího trvání silnice a snížení běžných nákladů udržovacích zvýší se mocně hospodárnost dopravy na silnicích. Nemluvím zde snad s hlediska jezdce-pána, který má automobil pouze pro zábavu, nýbrž s hlediska živnostenského podnikatele. Existence a hospodářská možnost pro živnostenské podnikatele jízdy automobilem je závislou pouze na stavu silnic. Výše provozovacích nákladů nákladního automobilu může býti snížena jen tenkráte, zlepší-li se stav silnic. Čím rovnější je povrch a průřez jízdní dráhy, tím menší je třecí odpor a tím i spotřeba a po třeba tažné síly. Mimo to zmenšuje se opotřebování gum a spotřeba pohonných látek. Menším namáháním vozu ušetřilo by se nesčetně milionů nákladů na opravy, tažný výkon motoru byl by větší a všeobecná trvalost motorového vozu byla by podstatně zvýšena. Je nám také známo, že úspory provozovacích nákladů na hladké jízdní dráze s nepatrným stoupáním by znamenaly značnou úsporu pro nákladní automobily. Statistikové a technici zjistili, že kdyby jízdní dráha pro automobily byla po každé stránce účelně zřízena, měli bychom úsporu provozovacích nákladů a spotřeby paliva pro osmitunový nákladní automobil ve výši 18.080 Kč za rok na vůz. Při spotřebě paliva jeví se obzvláště vliv jakosti jízdní dráhy. Pokusy ukázaly, že na neupevněných silnicích spotřebuje se dvakráte tolik benzinu než na betonovaných.

V dnes předloženém návrhu zákona nenalézáme nejmenších údajů, jakým způsobem a zeměpisně v jakém směru mají býti silnice pro automobily vybudovány. Z §u 2, jakož i z důvodové zprávy možno viděti, že se udržování silnic bude prováděti jen velmi pomalu. Nežli program bude úplně proveden, budou se nejprve upravené silnice nacházeti opět v rozježděném, demolovaném stavu, nebudou-li udržovací práce prováděny řádně a nebude-li podle potřeby stanovena volba systému stavby silnic. K největšímu našemu odporu vyzývá však způsob, jak se má použíti částky jedné miliardy Kč. (Souhlas na levici.) Jak můžeme viděti z předlohy zákona, má býti Ústřední sociální pojišťovna zákonem nucena poskytnouti jednu miliardu jako zápůjčku. To jest zajímavé, že jinak od měšťáckých odpůrců sociálního pojištění se poukazuje na to, že správní náklady jsou poměrně přespříliš vysoké a že sociální pojištění pojištěncům ničeho neposkytuje. Místo však, aby dávky sociálního pojištění byly na celé čáře zvýšeny, chystá se dnes předloženým návrhem zákona pravý lupičský atentát na tento poměrně mladý ústav a na peníze dělníků. Zda takový postup je s to, aby podporoval důvěru zdejšího i cizího kapitálového trhu k finančnímu hospodářství našeho státu, o tom se prozatím nevyslovíme. (Výkřiky na levici.) Zúročení je poměrně tak nepatrné, že téměř bylo by lépe půjčiti částku jedné miliardy Kč bezúročně. Tímto způsobem ztratí dělníci a samostatní živnostníci poslední zbytek důvěry k ústavu sociálního pojištění, jestliže nahlédnou, jak bylo jim vzato právo nakládati penězi.

Jaké kritiky byly však pronášeny o sociálním pojištění jako takovém, jaký posměch byl dělán přímo z úkonů, avšak ve chvíli, kdy šlo o to, přitáhnouti kapsy jistých lidí, ví se přesně, kde možno nalézti peníze ze sociálního pojištění.

Myslíme, že budeme musiti určitě za to míti, ba žádáme to přímo, že by dohoda s Ústřední sociální pojišťovnou byla bývala mnohem rozumnější, než nátlak v návrhu zákona. Víme dále, že tisíce dělníků, řemeslníků a továrníků najdou při stavbě silnic zaměstnání a výdělek a že v tomto směru ztratíme všechen vliv na zadávání této miliardové práce. Návrh zákona činí z vlády svobodného pána nad správou fondu, a tím povážlivějším je tento systém, poněvadž fond je míněn jako jednotný celek bez oddělování prostředků. Podle statistiky, již - podivno - v důvodové zprávě není možno nalézti, dělí se automobily mezi Čechy, Moravu a Slezsko, Slovensko a Podkarpatskou Rus asi v poměru 120 :30 :9 :1.

Za předpokladu výnosu podle důvodové zprávy ročně 1000 Kč za osobní vůz, 1500 za nákladní a 200 Kč za motorové kolo jeví se pro použití poměr asi 200 :15 :1. Naproti tomu je poměr délky silnic (státních silnic) 9 :3 :4 :1. Chtějí-li dáti zemím, které do společného fondu málo dají, stejná práva jako zemím, jež přispívají největšími částkami a zároveň však také silnic nejvíce používají a chtějí-li s nimi jednati rovnoměrně jako s jinými, je to bezpráví do nebe volající. (Souhlas na levici.) Musíme se tázati: Zdaž se zemím, jež do tohoto společného fondu málo přispívají, přikáží stejné částky jako oněm zemím, které přispívají velikými částkami? Jestliže se vyslovujeme proti návrhu zákona, máme k tomu oprávnění. Žádáme, aby fond byl bezpodmínečně rozdělen na odbory a to na fondy pro Čechy, Moravu a Slezsko, Slovensko a Podkarpatskou Rus a tyto odbory dále opětně dle možnosti v obvody, jež by měly asi rozsah druhdy chystaných žup. Jen tak měl by návrh zákona nějakou cenu, kdyby každému z těchto pododdělení byly každoročně přikázány alespoň tři pětiny částek sebraných v jejich obvodu. Z dosavadního systému udržování československých silnic tropil si již žerty největší stavitel silnic světa. Kdyby tento největší stavitel silnic na světě viděl tento předložený návrh zákona, musel by nepochybně vysloviti svůj podiv nad tím, jak povrchním, netechnickým způsobem je tento návrh zákona zde v poslanecké sněmovně a v senátě promrskáván. Na světovém kongresu motorové dopravy, jenž se konal 10. ledna 1927 v Novém Yorku, přednášel přednosta U. S. Bureau of Public Roads, Thomas H. Mac Donald o automobilových silnicích v Evropě, při čemž o Československu pravil všeobecně: "Je tam několik velmi dobrých silnic, jež byly založeny v dobách Marie Terezie. (Výkřiky posl. inž. Junga.) U Prahy se také staví pokusná silnice, jak asfaltová, tak podle tvrdého systému. Je to první silnice, jež odpovídá našim, zde všeobecně užívaným typům. Ostatně jsou silnice v okolí Prahy, pokud jde o vedení směrů, hlavní rozměry, šíři atd., velmi dobré a kdyby se jim dostalo řádného silničního povlaku, byly by to vzorné silnice."

Vidíme tedy, slavný stavitel silnic Thomas H. Mac Donald pronesl zde posudek, který způsob stavby silnic je správný. Ani v návrhu zákona, ani v důvodové zprávě není stanoveno n1c určitého, jakým způsobem mají býti silnice jako takové budovány. Konečně musíme dále prohlásiti, že se tímto zákonem odnímají městům a obcím důležité příjmy a že se tyto zbavují tím všeho práva stavěti silnice ve vlastním oboru působnosti.

Německá strana národně socialistická ne bude pro tento předložený návrh zákona hlasovati. Vidíme sice nutnost konečné úpravy našich silnic, nemůžeme však nikterak souhlasiti s tímto návrhem zákona, poněvadž vláda nejednala předem s Ústřední sociální pojišťovnou a s povolanými činiteli o přijetí této miliardové zápůjčky a že návrh zákona nebyl v poradách svědomitě propracován.

Návrh zákona o silničním fondu je podobným zákonným výtvorem a stejným atentátem jako správní reforma.

Zákony toho druhu musíme jako Němci odmítati, poněvadž jako Němci jsme ze spolurozhodování při budování automobilových silnic úplně vyloučeni. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. Schäfer.

Posl. Schäfer (německy): Slavná sněmovno! Několik řečníků přede mnou vylíčilo obšírně, jak bídně je postaráno v Československu o stavbu silnic. Jsou kraje, kde je téměř nemožno silnic užívati, okresy a obce, kde po léta ničeho na nich nebylo opraveno, ničeho nemohlo býti opraveno, protože k tomu scházely prostředky. V četných okresech je dobrá vůle opět silnice upraviti, jež za války a po válce zpustly a byly zanedbány. Ale obce a okresy nemají především samy dostatečných peněz, aby sehnaly náklady na zaplacení, a obrátí-li se na vládu nebo na zemi, zpravidla se jim prohlásí, že pro tu chvíli není možnosti vydávati peníze na takové účely. Dokonce část říšských silnic, o jichž udržování v dobrém stavu by měl stát pečovati, byla ponechána úplně v bídném stavu. I zde opět jsou některé okresy a obce, jež prohlásily ochotu zříditi státní silnice na vlastní útraty, kdyby k tomu dostaly jen malou výpomoc, avšak i tato pomoc byla obcím a okresům odepřena. Proto bylo by s všeobecného hlediska vítati, kdyby se konečně přistoupilo k tomu, aby naše silnice byly uvedeny do pořádku, kdyby se projevila snaha pečovati o to, abychom nebyli proti cizině přespříliš pozadu.

Co však zde máme před sebou, návrh zákona o zřízení silničního fondu, to se nám nezdá býti vhodnou cestou. Především schází tomuto zákonu mnoho ustanovení, na která musíme rozhodně naléhati a jež s ohledem na způsob užití peněz silničního fondu musí býti požadována. Před chvílí jsme slyšeli, co vše je špatného na tomto návrhu zákona. Jediný řečník vládní většiny kritizoval skoro většinu paragrafů, prohlásil většinu ustanovení tohoto zákona za nedostačující, za pochybená. Nechal na tomto návrhu zákona málo dobrého. Nuže, vybízíme stranu živnostenskou co nejpřátelštěji, aby hlasovala pro zlepšovací návrhy, které k tomu byly podány naším klubem a také kluby jinými. Páni ze živnostenské strany mají brzo příležitost ukázati, zda to vážně míní s žalobami o nedostatečnosti návrhu zákona nebo zda nechtějí svou celou kritikou provésti nic jiného než směšnou komedii. Jiní zástupci vládní většiny vůbec k tomuto návrhu zákona nemluvili; chovají se tak, jako se to stalo při reformě správy. Nepokládá se za nutno k tomu mluviti, hájiti to, na čem se většina ve výboru usnesla a na čem se nyní má usnésti většina sněmovny.

Jsme - opakuji to - pro vybudování naší silniční sítě, pro zlepšení našich silnic a cest. Vždy a stále jsme odsuzovali, že stát nedává k tomu peněz a že okresy a obce jsou finančně drženy na tak krátké uzdě, že naprosto nemohou býti s to, aby udělaly něco pro zdokonalení silnic. V našem odmítavém prohlášení k této předloze není naprosto snad popření nutnosti, aby se učinilo vše, co jen možno, na zlepšení našich silnic. Dosud jednotná úprava vůbec scházela. Muselo se sahati k předpisům a zákonným ustanovením, jež sahají do roku 1867, aby byly získány náklady na udržování silnic; to jest stav, který je přirozeně na trvalou dobu nesnesitelným a jehož odstranění musíme si všichni přáti. Jen cesta, jež zde byla nastoupena, není ta, se kterou bychom mohli souhlasiti.

Především považujeme za těžkou chybu, že silniční fond, který se zde tvoří, má býti navenek zastupován jedině a pouze ministrem veřejných prací a ministrem financí, jde-li o přijetí úvěru, peněz. V zemi, kde se tak mnoho mluví o demokratických zásadách, vyjímá se to poněkud divně, že se tvoří takové zařízení, na které nemají míti nejmenšího vlivu lid a zástupcové lidu. Žádali jsme - náš návrh byl předložen - a oni příslušníci strany živnostenské, kteří také chtějí, aby lid spolurozhodoval, jak užívati peněz silničního fondu, mají příležitost prohlásiti se při hlasování pro něj - aby tento silniční fond byl navenek zastupován silniční radou, která má vystupovati jako rozhodující činitel. Je povolen jen poradní sbor, o němž předem víme, že smí jen udíleti rady. Když zastupování silničního fondu je také konečně věcí ministra veřejných prací a ministra financí, nebude se tento poradní sbor moci v žádném směru uplatniti. Co chceme a co musíme zdůrazňovati, jest, aby silniční rada měla rozhodovati o správě fondu, aby byla sborem, který by nesl také vůči lidu odpovědnost, aby byla složena tak, aby se mohlo říci, že představuje důvěru lidu. Proto žádáme v návrhu, aby za prvé silniční rada byla silnější, než zde stanoveno pro poradní sbor, aby byla zvýšena na 48 členů, aby tato silniční rada se sestavovala ze zvolených členů zemského zastupitelství. Ve výboru, kde o tomto zákoně bylo jednáno, nemohl se nikdo prohlásiti pro tuto myšlenku. Tvoří se tak nové zařízení, sbor, který bude spravován a bude jednati podle čistě byrokratických mravů.

Největší nehorázností při tomto návrhu zákona je však § 4. Je to rána proti samosprávě ústředního ústavu sociálního pojištění, vměšování do samosprávy tohoto ústavu, krok, jakého bychom se, myslím, nemohli dožíti v žádném druhém státě na světě, krok, za který by nikdo nikde neměl odvahu odpovídati, který by si také nikde nikdo nemohl dovoliti vůči lidu a oněm vrstvám, které sbírají peníze pro ústřední ústav sociálního pojištění.

Co znamená tento § 4? Jde v pravém slova smyslu o nucenou půjčku. § 4 stanoví, že Ústřední sociální pojišťovna musí po 10 let poskytnouti na silniční fond po 100,000.000. (Posl. Hackenberg: [německy]: Ještě před tím, než se budou vypláceti nějaké důchody!) To se děje asi rok po tom, když zákon vstoupil v platnost, od té doby, co vůbec máme Ústřední sociální pojišťovnu. To se děje v době, kdy ještě nikdo nemůže na ústav klásti dalekosáhlé nároky, kdy jsme ještě v období výstavby a jeho vybudování. Ještě dlouho nebudeme tak daleko, abychom mohli říci, že Ústřední sociální pojišťovna je hotovým útvarem. Ještě nejsme tak daleko, abychom mohli vystačiti a spokojiti se s tím, co se dosud provedlo v sociálním pojištění. V době, kdy ještě pracujeme na tom, abychom uskutečnili jednotlivá ustanovení zákona o sociálním pojištění, kdy jsme ještě neprovedli ani volby do výboru Ústřední sociální pojišťovny, kdy máme ještě jmenovaný výbor, předpisuje ministerstvo financí tomuto ústavu, že musí poskytnouti miliardový úvěr. Zdá se téměř, že vláda myslí, že jen vůči jmenovanému výboru Ústřední sociální pojišťovny možno si takového něco beze všeho dovoliti. Či souvisí s tím oddalování voleb?

Tato nucená půjčka je ranou proti samosprávě Ústřední sociální pojišťovny. Jde zde o ústav, jemuž podle zákona je samospráva zajištěna, a před tím by měl zákonodárce míti úctu za všech okolností. Vzpomínám, že velmi mnoho bylo mluveno v sociálně-politickém výboru o otázce uložení jmění nemocenské pojišťovny a také Ústřední sociální pojišťovny. Upomíná to na to, že kapitálová úhrada, řízení kapitálové úhrady při sociálním pojištění bylo napadáno nejvíce oněmi stranami, jež dnes společně pracovaly na zákonu, jenž ukládá Ústřední sociální pojišťovně půjčku jedné miliardy Kč, nutí ji, aby v 10 ročních splátkách poskytla silničnímu fondu miliardu. V zákoně o sociálním pojištění se praví o uložení jmění v §u 180: "Jmění pojišťovacího ústavu možno použíti pouze k účelům, k nimž je předepsáno." A nyní se vypočítává: Ukládání v tuzemských cenných papírech - tu obsahuje již zákon, na kolik procent musí tak býti uloženy, dále v tuzemských hypotečních půjčkách, jež požívají sirotčí jistoty, u tuzemských peněžních ústavů, za jejichž závazky ručí stát, země, župa, okres atd. Krátce je v §u 180 zcela jasně předepsáno, jak mají býti peníze uloženy. Poukazuji na to a učinil to také již řečník přede mnou, že ve štvaní proti sociálnímu pojištění právě páni ze Svazu zemědělců a ze strany živnostenské nejvíce vytýkali, že sociálním pojištěním tvoříme možnost, aby v Praze bylo shromážděno mnoho milionů, že nechápou takové bezmyšlenkovité politiky, protože stát může jednoho krásného dne přijíti a tyto peníze zabaviti. To nám pánové ze Svazu zemědělců a ze strany živnostenské vždy venku v okresech při štvaní proti sociálnímu pojištění vytýkali. Živnostníkům a rolníkům se říkalo: Co je to sociální pojištění? Nic jiného, než zákon, kterým se vám z kapsy tahají koruny, aby byly nashromážděny v Praze, kde jednoho krásného dne mohou býti českou vládou zabaveny. A nyní k tomu sahají pánové ze strany živnostníků a ze svazu zemědělců ve vládní většině a stanoví zákonným paragrafem, že sociální pojišťovna má poskytnouti silničnímu fondu jednu miliardu. Důsledků možno se snadno domysliti. Je zcela jasno, že dělníci spatřují v tom těžké porušení samosprávy nositelů sociálního pojištění, že musí ztratiti všechnu důvěru ke státu a k sociálnímu pojištění. Neboť, je-li tomu tak, že vláda, sněmovní většina, je beze všeho oprávněna žádati peníze sociální pojišťovny k nějakému účelu a požadovati je jako půjčku, pak není možno lidu zazlívati, jestliže se bojí, že přijde ještě něco horšího.

Ostatně jedno je příznačné. Ústřední sociální pojišťovna trvá teprve rok, jest ještě v období vývoje a již přichází vláda a požaduje miliardu pro sebe jako půjčku. Vždyť přece jsou také ještě jiné ústavy, jiná pojišťovací zařízení, kde jsou rovněž peníze shromážděny. Tak v Úrazové pojišťovně dělnické a v Pensijním pojišťovacím ústavě. Tu se člověku právě vnucuje otázka, proč se při sociálním pojištění stanoví toto nucené opatření. Snad myslí vláda již dnes na to, jestliže nynější akce projde hladce bez velkého odporu, že pak to bude lehčí sáhnouti také po penězích jiných takových zařízení. (Posl. Grünzner [německy]: Tak spekuluji německé vládni strany!) To, co se uvádí v odůvodnění tohoto § 4, je více méně přitaženo za vlasy. Ve zprávě senátu poslanecké sněmovně se praví, že tímto opatřením dostane se kapitálům sou středěným v Ústřední sociální pojišťovně teprve správného určení, protože tak dávají možnost k produktivní péči o nezaměstnané, nejen přímo pro přípravné práce silniční, nýbrž také pro souvisící s tím práce v lomech, cementárnách atd. Jistě peníze Ústřední sociální pojišťovny nemají ležeti ladem, nýbrž má jich býti užíváno ve prospěch humanitních účelů, má jich býti užíváno k opatření pracovních možností, snad také k účelům stavby bytů. (Posl. de Witte [německy]: Má jich býti používáno podle smyslu!) To vše by bylo použití podle smyslu. Nedostává se také chudobinců, léčebných ústavů, je nedostatek dobročinných zařízení. (Posl. de Witte [německy]: Je také nedostatek ústavů pro léčbu nervových chorob!) Zajisté. Nedostává se však tak mnoho dobročinných zařízení, pro něž by peníze naší sociální pojišťovny měly býti pohotově. Jestliže však stát jedním škrtem pera požaduje miliardu a Ústřední sociální pojišťovně bere možnost nakládati s touto částkou pro požadavky humanitních účelů, pak je to v odporu s duchem zákona.

Při budování sociálního pojištění si nikdo nepomyslil, že vláda bude požadovati jejich peníze pro sebe bez ohledu na samosprávu, jež je zajištěna ústřednímu sociálnímu pojištění. To nikdo nepředpokládal. Jestliže takový krok je podnikán, jsme oprávněni k obavě, že může dojíti ještě k něčemu horšímu. Nyní byly požadovány peníze Ústřední sociální pojišťovny pro silniční fond, nyní se žádá miliarda, ale při způsobu, jak se u nás zákony a jednotlivé takové útoky odůvodňují, může konečně jednou dojíti k tomu, že budou takové peníze požadovány k jiným účelům a bude to tak líčeno, jako by rovněž šlo o opatření možnosti práce atd. Byť bychom byli sebe více pro to, aby byly opatřeny potřebné peníze na péči o silnice, byť bychom byli sebe více pro to, aby vši hni ti, kteří silnic užívají a užíváním jich je více poškozují, byli přidrženi k poskytování peněz na péči o silnice, stejně tak jsme však proti tomu, aby se to dálo způsobem, jak se to zde stanoví. Ohražujeme se proti zabrání peněz Ústřední sociální pojišťovny k takovým účelům proto, aby silniční fond byl opatřen penězi. Jistě bude Ústřední sociální pojišťovna ve vlastní působnosti a podle potřeb ochotna podporovat i takové všeobecné účele poskytováním úvěrů. Avšak přecházeti přes ni, prostě se jí neptati, jednati s ní tak, jako se to děje zde, proti tomu musíme podati plamenný odpor a litujeme zvláště, že tento útok ministra financí na humanitní ústav podporovaly také německé politické strany. Vypadá to téměř, jako by od těchto stran bylo lze očekávati vše, jako by byly ochotny jíti s touto vládou po všech cestách, jako by jim nic nebylo příliš špatným a příliš protivným, jako by byly ochotny vše dělati spolu, jen aby se ve vládě účastnily jako užitečné nástroje. To je politika, pro kterou nemáme pochopení. Vyvíjí se v nejčistší politiku pasáků.

Velectění pánové! Co na tomto návrhu zákona odsuzujeme, to je útok na samosprávu Ústřední soc. pojišťovny, to je nedostatečnost v zařízeních fondů, vydání fondů v šanc byrokracii (Souhlas na levici.), to je vyloučení zástupců lidu z rozhodování, což jest nebezpečím pro řádné užití, pro skutečně spravedlivé užití peněz shromážděných v silničním fondu. (Výkřiky posl. Hackenberga.)

Ze všech těchto důvodů nemůžeme pro tento návrh zákona hlasovati, nýbrž musíme jej odmítnouti, především proto, že tím chceme projeviti své ohrazení a svůj nejostřejší protest proti onomu kroku, který se podniká v §u 4. Musíme se brániti proti tomu, aby peníze, které sebrali dělníci a zaměstnavatelé, nuceně byly požadovány jako půjčka pro silniční fond, aniž by se jen okamžik myslelo na to, že se tím těžce otřese důvěra k tomuto ústavu.

Jestliže se nyní přistupuje k tomu, aby byla péče o silnice podporována, aby na udržování silnic byly sehnány větší peníze, pak bylo by třeba vzpomenouti také na to, že po léta čeká ne příliš početná vrstva pracovníků na úpravu svých služebních poměrů, cestáři. Několikráte byl ve sněmovně podán vládě dotaz, co zamýšlí činiti, a zda je ochotna trvale upraviti služební poměry této vrstvy. Vždy se to opět odkládalo a právě v poslední době slyšíme opět, že nyní je nemyslitelno, aby služební poměry cestářů byly upraveny.

Končím, ohrazuje se znovu proti způsobu, jak se věci o sobě nutné a důležité ve sněmovně a zákonem upravují a vyřizují. Končím ohrazením proti tomu, že se nečiní pokus sehnati peníze pro silniční fond jinou cestou, než že se nově utvořená instituce v pravém slova smyslu znásilňuje, prostě se jí ukládá, že má své peníze poskytnouti tomuto silničnímu fondu jako půjčku. Toto porušení sebeurčení samosprávy Ústřední sociální pojišťovny nemůže nésti dobré ovoce. Avšak nejen že se otřese důvěra k tomuto ústavu, jestliže vy a vláda tak budete postupovati, nýbrž otřese se také důvěra ve stát a ke státní správě. Jestliže státní správa může tak postupovati bez ohledu na zásady lidskosti a demokracie a na jiná ustanoven í, pak nezaslouží tato státní správa důvěry, nýbrž pak je na místě vůči této státní správě a stranám, jež při tom spolupůsobí, největší nedůvěra. Pokládáme za zcela nemožné, aby bez spolupůsobení německých vládních stran byl býval proveditelným tento útok na samosprávu Ústřední sociální pojišťovny a budeme mezi německým lidem ještě mluviti o tom, že tři německé měšťácké strany propůjčily ruku k tomu, že takové jednání mohlo býti vládou zahájeno a sněmovnou provedeno

Hlasujeme proti návrhu zákona, ježto v žádném směru nevyhovuje našim požadavkům. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo p. posl. Chlouba.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP