Středa 13. července 1927

Posl. Chlouba: Před rokem seskupily se na půdě tohoto parlamentu měšťácké elementy všech barev a odstínů. Lidé, kteří obchodují s husitstvím v historických zemích, spojili se tu s těmi, kdož kramaří s náboženským cítěním prostých lidí na Slovensku, průmyslová a agrární buržoasie, všechno se tu sešlo, aby dali výraz ve vládě Švehla-Šrámek svému třídnímu zájmu, lépe řečeno, aby zesílili tlak svého kapitalistického vykořisťování.

Zákon o celním sazebníku má účel napájeti selskou buržoasii, zákon o kongrue napájí kněží a biskupy. Stabilisační zákony daňové, v nichž vůdčí zásadou jest odlehčiti velkým, za to vzíti útokem hubené dělnické mzdy, zákon o rdoušení územní samosprávy, vedle pěti zákonů vojenských, mezi nimi zákon o odnětí volebního práva vojákům, zákon o vojenském výzbrojním fondu, o nekalé soutěži, o organisaci veřejné správy, to jsou nové prostředky měšťácké demokracie, které mají zjednodušiti a usnadniti třídní kapitalistické vykořisťování.

Připočteme-li k této sérii zákonů ještě sérii zákonů o teroru, zákona o tisku, zákona na ochranu republiky atd. z minulého období parlamentního, máme zhruba obraz o tom, co jest to měšťácká demokracie. V souhrnu musí toto vyjmenování přece stačiti, aby byly zanechány veškeré naděje na trvalý mírný vývoj na demokratickém podkladě, při čemž dostane se dělnické třídě co jí po právu patří, naopak tato skutečnost nasvědčuje, že nikoliv měšťácká demokracie nastolující suchou cestou tvrdou a úplnou diktaturu kapitalistickou, nýbrž proletářská demokracie, zabezpečená diktaturou dělníků a pracujících rolníků, může osvoboditi dělnickou třídu ze jha kapitalistického vykořisťování.

Přímo klasickým dokladem pro tuto skutečnost, že spoléhání se na měšťáckou demokracii a parlamentarism jest politickou naivností, byly dny právě minulé, dny projednávání organisace veřejné správy.

"Právo Lidu" muselo den po odhlasování zákona o policejní libovůli a diktatuře napsat: "Nic nebyla platná kritika našich soudruhů, kterou přednášeli ve výboru, zůstala úplně bez vlivu na projednávanou osnovu. A všechny pozměňovací návrhy zůstaly nepovšimnuty a byly zamítnuty. Byly zamítnuty přes to, že jsme slyšeli z úst samého zpravodaje, že tato kritika byla skvělá a že působila mocným dojmem, že oslňovala právnickou konstrukcí atd." Dr. Kramář na všechny argumenty sociálních reformistů odpověděl stejně klasicky, totiž "že až socialisté budou míti v rukou vládu, mohou si do zastupitelských sborů na jmenovati své lidi a že se tedy nemusí pranic rozčilovati, jestliže nyní měšťácká vláda bude pro jmenování vybírati stoupence vlastních stran." Takto hrubě odbývá spojená buržoasie vůdce reformistů za všechnu jich práci pro stabilizaci soukromokapitalistického režimu. Za to, že na místo cesty revoluční vedli dělníky na cestu měšťácké demokracie politické, dostává se jim odměnou hrubého cynického odbytí. Tento politický cynismus, jímž buržoasie častuje nyní tak zhusta své bývalé koaliční spojence, dostává nyní náležitý výraz také v návrhu zákona o silničním fondu. Po všech těch pokusech o stabilizaci, počínajíc zákonem na ochranu republiky až k policejnímu zákonu o reformě veřejné správy, nebylo vyhnutí pro buržoasii, než aby se ukázala ve své úplné nahotě, aby sundala masku. Buržoasní panstvo ve svém konkurenčním shonu za zlatem rozbilo a vyrvalo silnice, z nichž některé mají býti znovu rekonstruovány, a to za groše z dělnického sociálního pojištění. Před ložený návrh zákona předpokládá totiž zřízeni silničního fondu, ku kterémuž má Ústřední sociální pojišťovna poskytnouti půjčku ve výši jedné miliardy. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Tento politický cynismus buržoasie Československa dostává ještě zvláštní protisociální zabarvení tím, že se v této chvíli vede krutá kampaň v listech koaličních stran, aby starobní a invalidní pojištění dělnické, které je velmi nedostatečné, bylo zhoršeno. Koalice připravuje zhoršení sociálního pojištění, ale chce také dělnické groše z pojišťovny. Nuže, co ještě má přijíti, aby spadlo bělmo s očí oněm lidem, kteří vyhlašují parlamentarism za jediný výraz vůle lidu? Vždyť jsou tu již dokonce jakési tři stupnice hospodářského a třídního potlačování dělníků, tři stupnice vykořisťovacího procesu, ku kterým se buržoasie dopracovala za necelých 10 let politické samostatnosti Československa. Politická demokracie československá se jeví nejen v tom, že při omezeném pracovním trhu, při nízkých mzdách a při drahotě potravin nutí buržoasie dělníky krví a olovem k poslušnosti, že tu sérií zákonů nastoluje se policejní stát, ale také tím, že reakce drzou rukou sahá na těžce vydělané groše dělníků, určené pro sociální pojištění a pro sociální péči.

Uznáváme, že jest potřeba, aby veškeré silnice, pravíme a zdůrazňujeme, veškeré silnice, nejen státní a dálkové, byly znovu zřízeny a důkladně opraveny. Podotýkáme však, že má-li stát peníze na drahý militarismus, má-li každoročně na 11/2 miliardy Kč na vojenské potřeby, má-li těžké stamiliony na policejní a špiclovský aparát, mohl-li stát k účelům vojenské výzbroje zříditi zvláštní vojenský fond, do něhož se každým rokem po dobu 11 roků ze státní pokladny dává 315 mil. Kč, takže dosáhne výše 3465 mil. Kč, pak jistě lze i takovouto cestou zříditi nutný silniční fond, z něhož by se uhrazoval náklad spojený s úpravou a rekonstrukcí silnic. K tomu jest třeba podotknouti, že buržoasie neměla by sama o sobě nikdy oné síly a odvahy, aby drzou rukou sahala na groše určené pro starobní pojištění dělníků, kdyby neměla oné jistoty, že pracující třída bude klidná, a to přičiněním těch socialistů, kteří by měli vlastně své stoupence vésti do boje proti tomuto skutku. Ale poněvadž zná buržoasie velice dobře své bývalé společníky, že nikdy neporuší buržoasní mír, proto se také ani neptala jmenovaného výboru v Ústřední sociální pojišťovně a vsunula do návrhu zákona o silničním fondu paragraf, který určuje, že základem požadovaného silničního fondu bude půjčka jedné miliardy Kč, kterou bude Ústřední sociální pojišťovna povinna zapůjčiti vládě k účelům silničního fondu v době 10 let.

Rozuměli bychom tomu, že reservy Ústřední sociální pojišťovny, určené pro starobní a invalidní podporu, mohou býti použity pouze na poskytování úvěru na stavbu dělnických bytů, jako půjčky komunální pro zřizování nemocnic, starobních útulků, dětských ozdravoven a zátiší, zkrátka, že těchto reserv může býti využito pouze na odvrácení předčasné invalidity a na zlepšení zdravotního stavu pojištěnců.

Zákon o pojištění čís. 221 má v §u 180 ustanovení, že Ústřední sociální pojišťovna musí své reservy ukládati ve státních papírech, a praví se tam, že 20% musí uložiti ve veřejných papírech státních a 10% v jiných papírech, t. j. úplných 30% reserv ze sociálního pojištění, a k tomu nyní má zapůjčiti 1 miliardu na silniční fond. Odhadnutý příjem Ústřední sociální pojišťovny ročně činí asi 500 mil. Kč. Jestliže podle nového zákona má každoročně přijíti 100 mil. Kč na tento silniční fond, je to další 1/5 těchto reserv. Při tom je třeba porovnávati Československou republiku s chováním ředitelů policejního Rakouska. Rakousko bylo přece absolutistický a policejní stát, ale ředitelé státu rakouského nepřiodívali se takovou maskou politické demokracie, jak to činí kormidelníci československého státu. Proto také rakouská vláda nesáhla na provisijní fond železničních zaměstnanců, kterýžto fond nebyl nikdy použit v dějinách Rakouska k podobným účelům, jako to dělá vláda Československé republiky, která tu sahá na reservy sociálního pojištění, kterých chce použíti k těmto účelům.

Proto odmítáme tuto drzou ruku koaličních kruhů, která sahá na peníze dělníků. Stoupenci humanity a demokracie mají tu opětný a přímo typický doklad, že ani na poli tak zv. humanity nelze cestou klidného vývoje nic očekávati a nic docíliti. Dnes je to miliardová půjčka na silniční fond, zítra to může býti opětně nějaká miliardová půjčka sanační, pozítří to může býti miliardová půjčka na výrobu otravných plynů pro příští válku.

V §u 4 návrhu zákona o silničním fondu je přímá konfiskace dělnických grošů získaných z těžké práce a z hubené mzdy dělníků. Dnes ředitelé kapitalistického, třídního státu odůvodňují tuto konfiskaci dělnických grošů jako národohospodářskou nutnost, zítra vzhledem k zahraniční politice Československa, úplně odvislé od kapitalistických dravců západní Evropy, v případě mezinárodního konfliktu budou odůvodňovati jako nejvyšší státní nezbytnost, jako vis major a uloupí groše určené na sociální pojištění na válku. A tak tu opětně na tomto konkrétním případě vidíme, že tento stát s maskou liberálních vůdců v čele je pouhým třídním nástrojem buržoasie a kapitalistického vykořisťování.

Pro komunistickou stranu není ani přijatelné vyjednávání a návrh sociálních reformistů, aby vláda zahájila vyjednávání s ústředním výborem sociální pojišťovny, při čemž naznačují, že výbor Ústřední sociální pojišťovny je ochoten zapůjčiti peníze na silniční fond. Pro komunistickou stranu je to otázka zásadní: Dělnické groše určené pro starobní pojištění nesmějí býti dávány nikam, nanejvýše na takové účely, které směřují ke zlepšení zdravotního stavu dělníků.

Koaliční strany vzaly tedy z rukou pojištěnců nejen správu pojišťovny, ale nyní jim ještě berou groše určené na starobní pojištění. Nikdy nebyla pociťována potřeba voleb do sociálních okresních pojišťoven a do Ústřední soc. pojišťovny tak, jako je tomu nyní, kdy vláda sahá na těžce vydělané groše pojištěnců. Žádáme proto jménem pojištěnců co nejdůrazněji: vypište ihned volby do okresních soc. pojišťoven a do Ústřední soc. pojišťovny!

Ať pojištěnci sami rozhodnou volbami do okresních soc. pojišťoven a do Ústřední soc. pojišťovny, mají-li jejich peníze odváděné na soc. pojištění býti používány vládou k jakýmkoliv účelům. Nebude jediného pojištěnce, který dá souhlas k tomu, aby peněz určených pro stáří dělníků mohla vláda používati k různým finančním operacím koalice.

Z této skutečnosti vyniká opětně třídní, protilidový charakter československého státu. Stát, který 2/3 příjmů a vydání kryje z daní a poplatků dělníků a drobných rolníků a který jim ještě bere pro své účely peníze určené na starobní podporu, je státem veskrze třídním a protisociálním. Jeden ministr pojištěncům osnovou zhoršuje pojištění, zatím co druhý ministr bere jim peníze. Co ještě chcete? Na co ještě čekáte?

Nikdo nebude popírati, že stav silnic v Československu je krajně nepříznivý a že je v takovém desolátním stavu, že to vzbuzuje vážné obavy. Ale tento desolátní stav byl právě zaviněn oněmi kruhy, které dnes sice diktují ředitelům tohoto státu, že silnice musí býti zrekonstruovány, ale sami nechtí na znovuzřízení jimi zruinovaných silnic valně přispěti. Těžká automobilní vozidla po několik roků drtí a ničí přímo silnice. I když okresní nebo silniční výbory věnují každoročně velmi značné obnosy na reorganizaci a válcování silnic, těžké automobily ještě za čerstvého takořka stavu vynucují si po nově převálcovaných silnicích přejezdy a způsobují prolamování a rozviklání silnice, odmetajíce rychlou jízdou silniční pískový povrch. Rozpočty okresních a silničních výborů na opravu silnic každoročně stoupají, a to na mnohých místech velmi prudce, s rostoucím zaváděním automobilové dopravy. Potřeba štěrku a zejména písku je nyní dvoj- až trojnásobná proti letům minulého období. Celá léta již ruinují těžké automobily silnice. Vládní kruhy nehnuly ani prstem, aby zdaněním, eventuelně zvláštními poplatky uvalenými na majitele automobilů zajistily si možnost opravy silnic.

Vládní předloha o silničním fondu je odrazem kapitalistické diktatury. Majitelé luxusních a těžkých dopravních automobilů diktují tu dnes vládě, aby se postarala o zlepšení silnic, ale současně připomínají vládním kruhům, že při předsevzaté reorganizaci a rekonstrukci silnic nesmějí pohlížeti na to, že by majitelé automobilů mohli býti zdaněni nějakou zvláštní státní daní z automobilů. Vedle toho toto panstvo v automobilech diktuje vládě, že musí býti odbourány všechny dávky obecní z automobilů. Majitelé aut diktují vládě dále, že musí vydati co nejdříve nový automobilní a silniční řád, který by majitelům aut zabezpečoval rychlejší jízdu atd.

A vláda tu panstvu v automobilech vyhovuje, zřizuje zákon o silničním fondu, jímž diktuje Ústřední sociální pojišťovně, že musí poskytnouti jednu miliardu Kč na zřízení všech státních silnic a pak ještě všech oněch silnic, po nichž jezdí panstvo do lázní, nebo po nichž těžká auta průmyslníků a válečných zbohatlíků honí se za zlatem pro majitele. Silnice rozbila těžká auta průmyslníků, ale peníze na opravu neposkytnou tito průmyslníci, kteří automobilovým provozem získali těžké stamiliony, nýbrž peníze k tomu účelu budou vzaty dělníkům z peněz určených na starobní pojištění.

Nebylo by prý ochoty a nebylo by ani národohospodářské odůvodněnosti pro tyto dávky, to jest dávky z automobilů, nebyly-li věnovány zase pro zlepšení předpokladu automobilismu. Z národohospodářských důvodů bylo by zatížení dopravy automobilové, kdyby se tak dělo novými daněmi, škodlivé pro všeobecné státní účely a státní pokladnu. Tak aspoň uvádí důvodová zpráva. Ano, s hlediska kapitalistického je to velmi správně řečeno. V kapitalistickém režimu přispívati pro všeobecné státní účely, to je ovšem vyhrazeno z největší části dělníkům a pracujícím rolníkům; kapitalisté pouze diktují, kam a k jakým účelům vyždímané z dělníků groše poplynou. A tak je tomu i v tomto případě rekonstrukce silnic. Koalice nepostihuje zákonem, a když, tak velice nepatrně majitele aut, aby zvláštní daní přispívali na úpravu silniční dráhy a aby oprava silnic děla se úhradou pro příště ze státního rozpočtu, nýbrž zřizuje se zvláštní silniční fond.

Silniční fond jako všechny jiné fondy je zařízení, které odpovídá tendencím soukromokapitalistickým. Vládní strany se jednak z takových fondů napájejí, jednak pomocí těchto fondů znemravňují a korumpují voličstvo. Tak tomu bude i v tomto případě. Fond bude prý probíhati rozpočtem, a jeho účelem je opatřovati prostředky na zlepšení silnic státních a dálkových, které prý mají zvláštní význam pro dálkovou dopravu. Přeloženo do obecně mluvy: budou se opravovati silnice do Karl. Varů, Mariánských Lázní a pod., po nichž jezdí panstvo do lázní. Dále se budou z fondovních prostředků opravovati takové silnice, které s hlediska kapitálového zisku budou míti pro dopravu a ve shonu za zlatem větší význam. Okresní silnice budou se sice ruinovati dále těžkými automobily, ale opravy se ponechají okresům, jimž se předcházejícími zákony podvázala finanční schopnost řádné úpravy.

Také půjčka, s níž zákon o silničním fondu počítá, není poslední. Tak na př. v §u 2 počítá se zápůjčkami, to jest nikoliv s jednou nyní navrhovanou, nýbrž trvale se počítá se zápůjčkami. A také v důvodové zprávě vládního návrhu, předloženého senátu (tisk sen. 447), se na třech sloupcích napovídá a odůvodňuje takovéto vypůjčování peněz z prostředků určených pro starobní a invalidní pojištění. Za druhé také běžné příjmy fondu nestačí na případnou rekonstrukci a znovuzřizování silnic, které budou stoupajícím automobilovým provozem stále více ruinovány, a už z toho vysvítá, že dělnických grošů, určených na starobní pojištění, bude použito velmi často, aby se českoslovenští kapitalisté mohli rychleji obohacovati. Návrh počítá, že běžné příjmy budou činiti: 1. Dávky z motocyklů a automobilů osobních a nákladních 30 mil. Kč, 2. polovice výnosu poplatků a cla z dovozu minerálních olejů 22 mil. Kč, 3. clo na obruče a dovoz gumových obručí 11 mil. Kč, 4. největší ovšem částku má vynésti dávka z jízdného asi 40 mil. Kč, takže roční příjem tohoto silničního fondu odhaduje se na 100 mil. Kč.

Na úrok a úmor předpokládá návrh asi 5 mil. Kč na zvýšený úvěr v rozpočtu ministerstva veř. prací, na náklady silniční asi 70 mil. Kč a vedle toho k doplnění mimořádného úvěru v rozpočtu ministerstva veř. prací na rekonstrukci silniční a mostní celkem asi 25 mil. Kč.

Ale poněvadž podle důvodové zprávy na silnice pro r. 1927 dává se v rozpočtech okresů, žup a státu na 400 mil. Kč, z toho v rozpočtu státním 123 mil. Kč, vysvítá z toho, že tento obnos, ročně 100 mil. Kč, nestačí ani na běžnou opravu zruinovaných silnic.

Vezmeme-li v úvahu, že v průměru posledních tří let, zejména pak r. 1926 vykazuje se, že v Čechách bylo zválcováno, jinak rekonstruováno 107 km státních silnic, což činí 1 3% celé jich délky, takže při dosavadním systému byla by určitá trať obnovena jednou za 75 let, nasvědčuje to, co jsme již řekli, že s počítaným obnosem nelze na řádnou úpravu silnic ani počítati.

Uvádí-li pak sama důvodová zpráva, že délka státních silnic činí 8500 km, okresních silnic v historických zemích 43.100 km a župních silnic na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině na 6766 km, čili celkem 58.366 km, a že 1 km normálně válcované silnice stojí průměrně 0 až 80.000 Kč, pak, jestliže by pouze jedna pětina silnic z celkové vozovky silniční se vzala v úvahu pro novou výstavbu, to je asi 12.000 km, si to vyžádá předpokládanou miliardu.

Při tomto odhadu ovšem nutno vzíti v úvahu, že státní a t. zv. dálkové silnice, to je silnice, které vedou z Prahy, Brna a Bratislavy do lázní a které tu má předloha na mysli a jež mají býti rekonstruovány, vyžádají si několikanásobného obnosu na 1 km, než jak uvádí důvodová zpráva a než jak bylo mnou uvedeno. Tak na př. se tu počítá s opravou 400 km státních silnic, která si vyžádá 300 milionů čili 750.000 Kč na 1 km.

Tento příklad nasvědčuje, že bude takovouto a třebas menší rekonstrukcí upraveno nepatrné procento silnic. Dotace z miliardového silničního fondu pro okresní silnice má činiti jen asi 10 mil. Kč, takže na jeden km by připadlo sotva 350 Kč, kdežto při rekonstrukci favorizovaných dálkových silnic, jichž délka nečiní ani desetinu délky silnic ostatních, počítá se s nákladem 350 až 750 tisíc Kč na 1 km. A tomuto výpočtu odpovídá a dotvrzuje jej důvodová zpráva, která před pokládá, že za 10 let za vydlužený obnos z Ústřední sociální pojišťovny upraví se celkem sotva 3600 km silniční vozovky.

Ještě je nutno poukázati, že na základě zákona o úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy s limitem okresních přirážek 110% až 150% zmenší se dosavadní na silnice věnovaný obnos okresními a silničními výbory, neboť je velmi mnoho okresů, které při dosavadní daňové základně musely na úpravu okresních silnic dávati a předepisovati přes 200% okresních přirážek. Ale poněvadž daňová základna na základě daňového zákona bude snížena a okresní přirážky omezeny, bude vydání na okresní silnice okresy minimální.

Je přece všeobecně známo, že automobilová doprava osobní i nákladní rozšířena je dnes už po všech okresích, poněvadž stoupá doprava i do odlehlých obcí. Poněvadž se vybírá daň z vozidel, tudíž z vozidel ve všech okresích a také jízdné v autobuse, je potřebí, aby také okresní silnice byly pojaty do celkového plánu a okresům dostalo se patřičného příspěvku z fondu silničního. Obnos, se kterým se podle osnovy počítá a který má připadnouti na zřízení a výstavbu silnic nestátních, je směšně nepatrný a bude znamenati asi tolik, že za rok dojde na převálcování asi 350 km silniční vozovky.

Poukaz, že postup, v jakém se úprava bude konati, a způsob dopravy stanoví se za součinnosti silniční rady, neuspokojí občany a neuspokojí svazky územní samosprávy.

Jmenovaná silniční rada složená ze zástupců samosprávných svazků a Ústřední sociální pojišťovny, ministra veřejných prací a byrokratů, kteří mají tyto věci upravovati, nemůže poskytnouti občanstvu vůbec žádné záruky o nějaké byť sebe menší správnosti. Co znamenají jmenovaní a nevolení členové, ukazují zejména nemocenské okresní pojišťovny, kde pojištěnci hrají úlohu žebrajících za dveřmi.

Jak jsem již uvedl, největší tíhu prostředků sháněných pro silniční fond ponesou lidé, používající autobusů za svým zaměstnáním. Autobusová doprava je v republice velmi drahá a k tomu nyní přistoupí dávky z jízdného pro autobusovou dopravu. To bude znamenati okamžité zvýšení cen jízdy autobusové dopravy.

Z dávky pro silniční fond jsou vyňaty těžké vozy velkostatkářů a továrníků, ačkoliv v původní osnově vypracované ministerstvem veř. prací byl návrh, aby se takováto vozidla zdaňovala stejně jako vozidla motorová a vozidla se železnými obručemi. Ale agrárníci si v zájmu průmyslových a agrárních kapitalistů a majitelů takovýchto provozních prostředků vynutili osvobození. Kapitalistům dostává se tu opětně výhod, neboť zákon počítá s roční dávkou 30 milionů Kč, což jest obnos směšně nepatrný. Tuto dávku dostanou majitelé nejen zpět, ale ještě vyzískají, neboť na hladké silnici bude zmenšené tření, snadnější a rychlejší provoz a tím nejen menší spotřeba benzinu a oleje, nýbrž i mnohem menší opotřebování motoru a gumových obručí. Pro kapitalisty a majitele automobilů a nákladních autobusů bude to znamenati dosažení většího zisku z kapitálu.

Proč na příklad přispívá autobusová doprava do silničního fondu a proč nepřispívá na udržování oněch silnic, kterých používá? Už sama tato skutečnost svědčí o velké anomálii, že tu příspěvky z autobusové dopravy budou plynouti do silničního fondu, z něhož samosprávné svazky neuvidí groše.

Ministr dr. Engliš toto nepatrné zdanění majitelů automobilů a motorových vozidel odůvodňuje tím, že silnice nelze prý upravovati jako státní podnik a uhrazovati to daněmi, na něž by platil každý podle možnosti. Kdo prý na silnicích provozem vydělá, ať na ně platí. Ministr dr. Engliš zapomněl ovšem tuto svou teorii - kdo na silnicích provozem vydělává, ať na ně platí - vtěliti do zákona. Zdanění automobilů je celkem malé, povážíme-li, že tu z odhadnuté roční částky zaplatí ještě jistou část držitelé motocyklů a tříkolek, kteří budou ročně platiti na silniční fond 150 Kč. Majitelé automobilů a průmyslníci sice na silnicích rychlým provozem vydělávají ročně těžké miliony, ale v převážné míře zaplatí správu silnic ti, kdož za výdělkem a živností tohoto dopravního prostředku používají.

Není prý dostatečná schopnost majitelů automobilů k většímu poplatku a proto prý budou platiti za upotřebení pouze režijní příspěvek. Jak viděti, našli průmyslníci a kapitalisté v ministru financí svého pravého člověka. On také v zájmu československých vlastenců říká: "Fond silniční jsme utvořili také proto, aby bylo snáze lze docíliti úvěru. S půjčkou na peněžní trh nelze přijíti a také by se neumístila, nastala by derouta a potom úvěr by byl příliš drahý." Potřeboval-li někdo zdůraznění o kapitalistické konsolidaci republiky na účet nejširších a nejhůře postavených mas, zde to má dr. Englišem podtrženo. Ano, to je mluva, jakou mluví generální ředitelé bank. Tak mluví čistokrevní 100% vlastenci, kteří dovedou ve státě jenom bráti, ale o povinnostech jim nesmí nikdo mluviti. Stát nesmí chtíti, ani se nesmí opovážiti přijíti s tím, umístiti nějakou půjčku na domácím trhu, a to proto, že finanční dravci českoslovenští žádají jednak vysoké úroky, jednak nemohou ani takovouto půjčku umístiti, poněvadž jejich peníze jsou nejprve určeny k průmyslovému a obchodnímu podnikání, aby tam odírali obecný lid.

Ministr dr. Engliš jen obecně potvrzuje, že tento stát, založený na kapitalistické soustavě, je pouhým třídním nástrojem buržoasie, nástrojem třídního vykořisťování dělníků a pracujících rolníků. Tak ministr financí tu mimoděk silně podškrtává komunistickou nauku o státě jako nástroji třídního vykořisťování, když říká: Majitelé automobilů nemohou platiti celou dávku, nemají ani té schopnosti, a také půjčka k účelům silničního fondu nemůže býti na peněžním trhu v tuzemsku uskutečněna - a také není třeba obtěžovati československé vlastence, aby půjčili na silniční fond, když lze prostě zákonně po kapitalisticku konfiskovati reservy určené pro sociální pojištění.

Hledisko kapitalistického panství a dvojího lokte vyzírá z §u 23, kde se říká sice, že orgány důchodkové kontroly a pohraniční finanční stráže, jakož i silniční a bezpečnostní policie jsou oprávněny bdíti nad tím, zda poplatníci zachovávají předpisy zákona, zejména, zdali bylo daňové povinnosti učiněno zadost, ale nesmí při tom zastavovati vozidla za účelem tohoto zjištění. Takový finanční nebo jiný orgán smí se za tím účelem přiblížiti k panstvu v automobilech jenom tehdy, jestliže se panstvo právě zastavilo. Jak viděti, panstvo má své výsady přes všechna tvrzení humanistů, že není rozdílu mezi bohatým a chudým.

Resumé o tom jest učiniti asi takovéto:

Je potřebí opravy silnic pro skutečnou potřebu drobných občanů nebo k snadnějšímu kapitalistickému vykořisťování? Že je potřeba úpravy silnic pro každodenní potřebu drobných rolníků, živnostníků atd., toho vláda nevzpomněla až teprve nyní, když těžkými nákladními auty a rychlou jízdou byly silnice vytlučeny a rozviklány. Když po takovýchto silnicích nelze docilovati zvýšeného zisku, jak o něm sní kapitalistické a výrobní kruhy v Československu, přikročuje vláda na komando těchto kruhů k výstavbě silnic.

Peníze na tuto výstavbu se vezmou dělníkům a poplatky na udržování vozového po vrchu budou z největší části plynouti od nejchudších občanů. A za tyto peníze dělníků a drobných lidí venkovských upraví se silnice státní a silnice vedoucí do lázní a konečně ještě takové silnice a spojky, které mají s hlediska zvýšení zisku kapitalistického zvláštní, mimořádný význam. Na okresní a župní silnice nezbude nic.

Tak se zákon o silničním fondu důstojně řadí k předcházejícím zákonům daňovým, zákonu o okleštění samosprávy, policejnímu zákonu atd. Stabilisační politika Československé republiky nemohla se zastaviti ani před samosprávou, musela v zájmu dalšího vykořisťování na prospěch vlastníků odbourati samosprávu. Zákon o silničním fondu říká na adresu samosprávných svazků, že se s nimi už nepočítá.

Toto sešněrování samosprávy s hlediska kapitalistického vykořisťování bylo nutné. Kapitalisté ušetří tak pro sebe na účet dělníků, malorolníků a maloživnostníků stamiliony.

V nynějším období, v němž se zostřuje třídní boj, v němž kapitalistický nápor na životní úroveň se neustále zesiluje, manévruje mezinárodní buržoasie tak, aby volání komunistické strany Československa a její boj za jednotnou frontu byl oslaben. Komunisté musí proto boj za jednotnou frontu zvýšiti, zesíliti, rozšířiti. Komunistické frakce komunální v obcích musí získati i na půdě samosprávy spolubojovníky, kteří v jednotné frontě budou bojovati proti systematickému odbourávání obecní samosprávy. Daňové zákony, zákon o finanční úpravě obecní samosprávy, organisace veřejné správy, silniční fond, musí býti předmětem živých debat, při nichž komunální frakce musí vysvětliti občanstvu jejich skutečný smysl. Komunistům je státi v čele odboje proti odbourávání samosprávy. Jedině živelní vůle pracujících mas, bojujících v jednotné frontě, může revoluční silou odraziti koncentrovaný útok buržoasie. (Potlesk poslanců strany komunistické.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP