Středa 13. července 1927

Za stinnou stránkou zákona o silničním fondu považujeme dále, že jako účel fondu označeno bylo jedině opatření na zlepšení dosavadních silnic. V rozpočtovém výboru charakterizoval ve svém opravdu cenném a věcném výkladu pan odb. přednosta Herrmann správně úkol naší silniční správy v zemích historických a na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Kdežto v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je úkol ten především udržující, zlepšující a rekonstruující dosavadní silnice, je na Slovensku jednak udržující, jednak budující nové nutné linie. Je to třeba zdůrazniti při vší omezenosti prostředků, neboť Slovensko nedostatečně komunikačně spojené s Moravou není právě pevně spojeno s historickými zeměmi. O krajní nutnosti stavby 4 magistrál moravsko-slovensko-podkarpatských (Olomouc-Jasina, Brno-Užhorod-Sihoť, Hodonín-Košice a Břeclava-Bratislava-Lučenec) bylo již tolik psáno, že netřeba věc znovu zdůrazňovati. Poněvadž všechny hlavní komunikace směřovaly a směřují na Slovensku od severu k jihu, je nezbytně nutno doplniti tuto síť čtyřmi magistrálami od západu k východu směřujícími. Jestliže ve výboru byl zamítnut i náš resoluční návrh směřující k urychlení aspoň přípravných prací v tomto směru, považujeme to nejen pro Slovensko, nýbrž i pro naše země za fakt neblahý.

Jednostranný ráz osnovy jeví se ve směru finančním i v okolnosti, jak byla vozidla zdaňována. Zamítnuty byly naše návrhy, aby dávkám podléhala i jiná vozidla, nejen motorová, pokud poškozují vozovku. Při tom nejde o dávky z potahů malozemědělců a malopovozníků, jichž vynětí jsme z dávky výslovně žádali, nýbrž o zdanění traktorů, poškozujících značně vozovku, o daň z vozů speditérských, poškozujících silnici jistě více než na př. lehké auto nebo motocykl, jakož i o celou dopravu poškozující těžce silnice v době kampaní kolem závodů průmyslových a zemědělských, zvláště cukrovarů a kolem lomů, jakož i o poškozování způsobované dopravou dřeva po silnicích. Na příslušný náš dotaz v rozpočtovém výboru v této věci dostalo se nám vysvětlení, že naše finanční správa nepřikročila ke zdanění jiných vozidel než motorových proto, že tu jde o malou rychlost a malé zatížení a dále proto, že tu jde o zlepšení především silnic dálkových, jak ve výboru bylo řečeno "takřka výlučně" pro automobilovou dopravu určených. Oba argumenty jsou nesprávné. Traktor, speditérský vůz, těžké povozy naložené materiálem nejrůznějšího druhu zatěžují a poškozují silně vozovku - zvláště při často nedodržovaných šířích ráfů a při ostrém kování. To je skutečnost, o níž v odborném světě není pochyby. Mylný je také názor, že půjde při dálkových silnicích u nás především o dopravu automobilovou, neboť tato nejen nyní, nýbrž i vůbec v dohledné době bude tvořiti jen menší zlomek celé dopravy. Z řádně upravených silnic budou míti zvířecí potahy stejně prospěch jako automobily: ušetří na vozidlech i tahounech, mohou jezditi rychleji a více nakládati.

Jestliže však naše finanční správa vypustila ze zdanění jednostranně a nespravedlivě vozidla, která nejsou motorová, a dala tak uniknouti velkým zdrojům příjmů pro silniční fond, uvalila na druhé straně daň na četná vozidla, jichž osvobození bylo by si přáti. Postavila se zvláště proti návrhu, aby osvobozeny byly od dávek motocykly a tříkolky, používané dělníky a soukromými i veřejnými zaměstnanci k jich dopravě do zaměstnání. Postavila se proti snížení dávek z motorových kol solo a z motocyklů s vozíkem, ač těchto vozidel je ponejvíce užíváno v povolání a vozovku tolik nepoškozující.

V §u 25 uvalena pak byla dokonce zvláštní dávka z jízdného za osobní dopravu autobusy. Navrhovali jsme škrtnutí celého tohoto paragrafu, ježto autobusová doprava slouží vět- šinou nezámožnému obyvatelstvu v okolí větších měst a průmyslových center, dále v chudých krajích se špatným železničním spojením. Autobusů užívá se tu jednak z úsporných důvodů, jednak proto, že mají někde přímější a rychlejší spojení než železnice. Náš eventuální pozměňovací návrh o osvobození autobusové dopravy od dávky z jízdného v obvodech měst s více než 30.000 obyvateli směřuje jen k tomu, k čemu ve velkém měřítku přihlíží již dávno cizina, jež umožňuje levnou a moderní dopravu v okolí velkých měst a průmyslových středisek. Mluví pro to zájmy zdravotní, sociální i všeobecné prospěšnosti.

Při uznání krajní potřeby pomoci našim silnicím dlužno tedy přece jen osnovu o silničním fondu označiti v mnohém směru jako neuspokojující a nevyhovující. Budiž mi dovoleno, abych se zmínil při projednávání osnovy ještě o jedné otázce velké důležitosti, totiž o otázce výkonného silničního personálu, cestmistrů a cestářů. Pan odborový přednosta Herrmann odmítá správně v projevu v "Národních Listech" dne 2. t. m. výtky, činěné někde personálu silničnímu, a ukazuje, že to byl nedostatek prostředků, který především zavinil špatný stav silnic u nás. Kvitujeme toto prohlášení a uznání našim silničním zaměstnancům právě s místa tak povolaného, zdůrazniti však musíme, že požitky a poměry cestmistrů a cestářů jsou nyní asi v takovém stavu, jako naše silnice samy.

R. 1919 byl služební poměr cestmistrů, poříčných, jezných, plavidelníků, přístavních a mostních mistrů řešen specielním zákonem ze dne 28. května 1919, č. 307 Sb. z. a n. Zákon tento byl jedním z největších omylů našich personálních zákonů veřejnozaměstnaneckých, a to jak po stránce věcné, tak i po stránce právní.

Zákon byl vyhlášen dne 11. června 1919 a již 1. září 1919 bylo jeho provádění platovým zákonem 541/1919 úplně znemožněno. Přes to bylo setrvá no při tomto nemožném zákoně až do 1. dubna 1925 - do zákona o úsporných opatřeních ve veřejné správě - a tím byl přivoděn přímo chaos v osobní otázce výkonných úředníků státní stavební služby. Stejná práce všech cestmistrů honorovala se u starších, ovšem neúplně, podle skupiny E státních úředníků, u mladších podle skupiny podúřednické, ano i zřízenecké. Není druhé skupiny ve státě, která by stejnou práci měla tak křiklavě různě honorovánu.

Výklad nemožného a právně neudržitelného zákona byl ještě nemožnější, celkem krajně nepříznivý, takže došlo k mnoha sporům u správního soudu a dnes po 2 letech od zrušení zákona musí se ministerstvo veřejných prací znovu a opětovně tím zabývati. V nejbližších dnech bude ještě předložen spor nejvyššímu správnímu soudu, který vyvěrá z tohoto zákona před 2 lety zrušeného a není vyloučeno, že budou následovati ještě další stížnosti.

Zákon. 307/1919 nařídil jmenování cestmistrů, poříčných atd. úředníky ke dni 11. června 1919; toto zákonné nařízení provedlo se teprve r. 1926, tedy po 7 letech bezdůvodného odkladu.

Cestmistr, poříčný atd., který při mnoha služebních výkonech zástupu je svého bezprostředně nadřízeného inženýra, který musí míti široké znalosti technické služby, musí samostatně prováděti různé stavební práce i stavby - mostky, propustky, rekonstrukce, válcování, dehtování, olejování a jiné - musí býti zdatnou silou, kancelářskou, musí pracovati 8 i více hodin denně, který je vydán všem vlivům povětrnosti, čím větší živelní pohromy, tím více práce na silnici, mostech i říční trati, který je vystaven různým úrazům při služebním výkonu, nedosahuje ani takového honoráře za svou obtížnou a odpovědnou práci, jako kancelářský úředník nejnižší služební třídy, při daleko menším risiku práce.

Od státního převratu nedosáhl cestmistr, poříčný atd. ani takového zařazení, které mu v Rakousku zaručovala služební pragmatika.

Ani v novém platovém zákoně nebyly pro odpor autorů zákona sjednány předpoklady lepšího honorování odpovědné práce výkonných úředníků státní stavební služby.

Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi jsou služební poměry cestmistrů ještě daleko horší než v Čechách. Přijímáni absolventi státních průmyslových škol mistrovských, uchazeči s dlouholetou praksí v oboru stavebním, ano i stavitelé, kteří byli zařazeni do skupiny státních zřízenců, později podúředníků, ve kterých dnes ve většině případů ještě jsou. K odborným zkouškám povolával je úřad po 3, ano i 4 letech, místo po roce ve smyslu zákona, čímž byli značně požitkově zkracováni. Různým výkladem, co se do čekací doby 15 roků započítává a co nikoliv, stávalo se z čekací doby definitivum a mnohý cestmistr s 30 i více služebními lety nemá ještě dnes podle výkladu ministerstva potřebných 15 roků pro jmenování úředníkem. Z 18 cestmistrů na Podkarpatské Rusi jsou pouze 2 úředníky.

U župních cestmistrů je ještě hůře. Mnohé župy se sice usnesly, že pro župní cestmistry platí tytéž předpisy jako pro státní, ale toto své vlastní usnesení neprovádějí, buď z nedostatku finančních prostředků nebo z ledabylosti. Všechen župní personál od župana až po zřízence je pragmatikální, silniční inženýři jsou státními úředníky, jen župní cestmistr, konající službu na státní silnici zůstal mimo pragmatiku. Upozorňuji proto, že nebude-li tento problém v nejbližší době uspokojivě řešen, je obava, že stálými a nesplněnými sliby znechucený personál nevyvine takového úsilí, jakého je třeba k zdolání problému tak složitého a důležitého, jako je řádná úprava silničních vozovek.

Restrikční zákon, dále zákaz přijímání nových sil zasáhl příliš hluboko v řady cestmistrů. Ze 105 cestmistrů v Čechách zbývá toho času jen 78 a podle zpráv má býti systemizováno ještě méně. Tak je tomu i v jiných zemích. Na Podkarpatské Rusi má zbýti z 18 cestmistrů pouze 9. Cestmistrovské úseky se prodloužily z 25 až 30 km na 50 až 60 km. Na Moravě měl jeden cestmistr dokonce 130 km silnic. Tedy úseky vykazují dvojnásobnou délku, práce na silnici denně roste, ale požitky zvýšily se pouze 5 až 6krát oproti platům předválečným, ač ceny životních potřeb vykazují stoupnutí desateronásobné. Za takových okolností je těžko říci, může-li výkonnost ještě dále stoupati. Na služební šat dostává cestmistr, zřízenec, po případě podúředník pouhých 160 Kč ročně. Kancelářské paušály cestmistrů mimo stavební okresy se vyplácí v předválečné výši, nebo se nevyplácí vůbec a cestmistr musí ve svém bytě úřadovati, topiti, svítiti, čistiti a pod. úplně bez náhrady. Za práce přes čas, za práce nedělní, sváteční a pod. se neposkytuje vůbec žádná náhrada, rovněž ne za nutné práce noční. Na nocležném vyplácí se cestmistrům 5, nejvýše 10 Kč, když je nucen nocovati mimo služební působiště. Denní dieta činí pro zřízence 7, pro úředníky 10 Kč, přes vzdálenost 10 km pro zřízence 14 a pro úředníky 18 Kč.

Motorová kola, pokud byla přidělena na zkoušku, jsou cestmistry odmítána, poněvadž všechny potřeby má cestmistr hraditi z cestovního paušálu a to: benzin, garáže, povinné ručení, pojištění a opravy do 500 Kč, - a ty jsou velmi časté. Pan odborový přednosta inž. Herrmann píše v "Národních Listech" dne 2. července, že motorová kola budou přidělena všem cestmistrům. Mezi cestmistry je většinou starší personál, přes 50 roků věku je asi 40% cestmistrů. Mohou tito používati motorových kol? Dovolí to jejich stáří? Nebylo by úspornější, bezpečnější a účelnější místo 4 až 6 motorových kol na stavebním okrese poříditi jeden automobil pro všechny, inženýry i cestmistry? To jsou všechno otázky, které nutno řešiti velice opatrně a účelně, aby plně vyhovovaly.

Podotýkám, že podobně jako je tomu u cestmistrů je tomu i na druhé, národohospodářsky neméně důležité komunikaci, vodní dráze, kde služební poměr poříčných, přístavných, jezných a plavidelníků je řešen na stejné neudržitelné základně.

Při platovém zákoně postaven požadavek, aby služební poměr výkonných zaměstnanců státní stavební služby silniční, vodní a mostní byl řešen stejně jako u státní stavební služby železniční (traťmistři), což je jedině správné a spravedlivé, poněvadž za stejnou práci přináleží i stejná odměna; taková zásada byla vyslovena i v novém platovém zákoně č. 103 z r. 1926.

Tomuto požadavku se brání vládní zástupci připravující systemizaci, aniž by pro svůj odpor mohli přednésti správně založené a přesvědčující důvody. Tito pánové posuzují služební poměr výkonných zaměstnanců státní stavební služby pouze podle toho, co tito měli před úpravou platovou a úplně pomíjejí okolnost, oč byli po dvě desetiletí neprávem zkracováni a jaká služba se od nich již v nejbližší budoucnosti požaduje. Zvýšeným povinnostem nutno úměrně zvýšiti odměnu za práci, jinak musí nezbytně celý aparát selhati.

Bez řádného řešení otázky přiměřené odměny za práci byl by silniční problém řešením polovičním, před kterým varuji zvláště v tom případě, že běží zatím celkem asi o 300 výkonných úředníků státní stavební služby v celé Československé republice, takže celkový roční vícenáklad osobní nevyžádá si většího nákladu než okrouhle 500 tisíc Kč.

Velikou pozornost musíme věnovati dále cestářům, jichž poměry jsou také neutěšené. Poukazuji tu zvláště na cestáře župní a okresní a na jejich dosavadní špatné honorování, z čehož namnoze nebylo možno slušně a lidsky žíti. Hlavním požadavkem cestářů, po němž právem, ale dosud marně volají, jest, aby byli pragmatizováni a zařazeni do III. platové třídy zákona 103 z r. 1926, po 20 letech potom do II. třídy citovaného zákona.

Státní cestáři měli až do restrikčního zákona č. 286 přiděleno 3 4 km, nyní musí spravovati často 5 5 až 6 3 km. Dožadujeme se, aby úseky tyto byly znovu upraveny jako dříve, neboť není při našem stavu silnic možno, aby byly při nynějším rozdělení řádně udržovány.

V době mírové i po převratu byly dávány cestářům pomocné síly, aby stav silnic byl co nejlepší. Tyto však byly zrestringovány v některých místech na polovici, v celé řadě míst pak vůbec odňaty. I v tomto směru je nutná náprava.

Je nutno přihlížeti zvláště také k cestářům župním při jejich převodu podle zákona o reformě správy. Jejich platy i postavení bylo dosud neudržitelné. Jak se zacházelo se župními cestáři, ukazuje příklad ze župy marmarošské, kde tito špatně placení zaměstnanci měli dostati doplatky za první poválečná léta. Dostalo se jim ujištění a dokonce i úředních přípisů, že jim tyto doplatky náležejí, že však jim nemohou býti vyplaceny pro nedostatek prostředků. Upozorňuji zvláště pana ministra veř. prací i ministra vnitra a financí na tento křiklavý detail.

Pragmatizování cestářů a vyhovění jejich oprávněným požadavkům ze sjezdů v Žilině a Berehově je věcí spravedlnosti. Vyplnění jejich žádostí bude i v zájmu služby i v zájmu silnic. Dovoláváme se také při této příležitosti projednávání iniciativního návrhu čís. 770, jejž znovu svou naléhavou interpelací čís. 1036 urgujeme. (Hlas: Tato úprava se povleče kolik let !) Ano!

Končím žádostí, aby našim dobře uváženým a věcným pozměňujícím i resolučním návrhům k osnově zákona o silničním fondu byla věnována pozornost a aby byly přijaty. Přáli bychom si vřele, aby nastala našim silnicím opravdu nová a lepší éra. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Eckert. Uděluji mu slovo.

Posl. Eckert (německy): Ctěné dámy a pánové! Projednávaný vládní návrh, na utvoření státního silničního fondu má za účel zlepšiti naše silniční poměry, což jest naléhavě nutno. Není pochyby o tom, že stav silnic v celém státním obvodu jest velmi neuspokojující a že se tím způsobují citelné nepřístojnosti v naší silniční dopravě. Mnoho silnic, které mají sloužiti dopravě dálkové, jest v takovém stavu, že zejména v automobilové dopravě hrozí přímo nebezpečí života tomu, kdo jest nucen po nich jeti. Tak na př. státní silnice v oblasti světových lázní jsou na přečetných místech přímo nesjízdné a dlužno přičísti jen nadprůměrné opatrnosti účastníků, dojde-li velmi zřídka k nehodám, a nevzniknou-li tak větší škody, jež by byl stát povinen hraditi. Nechci se při tom dotknouti otázky prestiže státu proti těm mnoha cizincům používajícím těchto tratí poněvadž bychom při tom určitě byli na roveň postaveni Albánii a Haliči - nýbrž o té věci dlužno pojednati jako o hospodářské otázce nanejvýš důležité. Nesjízdnost takovýchto silničních tratí znechucuje četným cizincům návštěvu oblastí tohoto státu a tím dochází k velmi značnému úbytku všech druhů příjmů, což dovedou oceniti jen ti, kdož vědí, co znamená cizinecký ruch pro všechny vrstvy obyvatelstva. I pro státní pokladnu samu tento ruch jest zdrojem hojných a velkých důchodů, takže lze plným právem žádati a stát sám musí míti o to zájem, aby právě silniční dopravě v těchto oblastech věnoval zvláštní pozornost. Jak se dnes věci mají, jest přímo nemožno jezditi po těchto silnicích, nechce-li kdo dáti v sázku vozidlo, vlastní život i život svých bližních. Tento nevylíčitelný stav silnic proslul, bohužel, ve špatném smyslu stejně, jako prosluly světové lázně ve smyslu dobrém. Tvrdím dokonce, že silniční poměry vedle jiných zvláštností tohoto státu více rozšířily známost o Československu, nežli zahraniční propaganda našeho pana ministra dr. Beneše, jež pohlcuje miliony. Snad stačí, poukáži-li v tomto směru na několik takovýchto okolností. Jistý anglický automobilový časopis varuje před návštěvou světových lázeňských míst v Československu pro nemožný stav tamějších státních silnic. V německém sportovním časopise ze dne 26. července 1926 byl uveřejněn článek o neobyčejně špatném stavu silnic vedoucích do světových lázní a praví se v něm mezi jiným, že jest známo, že automobilista, pro něhož má jeho vůz cenu, raději si zajede velkou oklikou, než aby musel jeti po špatně sjízdných silnicích. Tuto velkou okliku lze si konečně také s jiného hlediska vysvětliti, uváží-li se velká soutěž říšsko-německých lázeňských míst. Také německý automobilový a letecký časopis pro Československou republiku pojednal ve více článcích o špatném stavu silnic a četné venkovské a též denní listy jak zdejší, tak cizozemské vyložily širší veřejnosti zevrubně a důvodně, že jízda po těchto silnicích jest životu nebezpečna, že vyhýbání potkávajících se vozidel jest pro špatný stav jízdní dráhy téměř nemožné. Připojí-li se k tomu, že kromě těchto silnic v takovémto stavu se nalézajících, v celém státním obvodu silnice nejsou mnohem lepší, není tím sice podán dokonalý obraz skutečného stavu, jistě však takový, že každý činitel bude nucen připustiti nezbytnost bezpodmínečné nápravy.

Jiné státy, jež jsou chudší než Československo, ku př. Rakousko, vynakládají poměrně mnohokráte více na řádnou úpravu a udržování silnic. V Anglii, Itálii a také ve Švýcarsku zřizují se dokonce zvláštní automobilové silnice. V Německu a ve Francii věnuje se zvýšená pozornost přeměně a zdokonalení dosavadních silnic konservováním jejich povrchu. Francouzský ministr veřejných prací Tardieu prohlásil loni ve sněmovně, že daně z minerálních olejů a automobilů vynesly r. 1925 úhrnem 741 milionů franků, v 9 měsících roku 1926 749 milionů franků, kdežto na zlepšení a udržování silnic byla vydána r. 1925 částka 235 milionů franků r. 1926 v 9 měsících částka 264 miliony franků. Ač tudíž podle toho z daní, zapravených majiteli automobilů, připadá sotva třetina na úpravu silnic, bylo přece do konce roku 1926 řádně vyštětováno a nadehtováno 6050 km silnic a do konce roku 1927 má býti řádně upraveno úhrnem 10.000 km francouzských silnic z celkové sítě ve výměře 40.000 km. Ministr poukázal při tom právem na důležitost dobře udržovaných silnic pro rozvoj automobilismu, jenž přináší do země cenné cizí valuty, a také v odlehlých venkovských místech dává vznikati kvetoucímu obchodu v rozličných odvětvích. Také u nás lze tvrditi, že zejména vzhledem k cizineckému ruchu, z jehož výtěžku jsou živy celé velké oblasti státu - ukázal bych při tom opětně na velká lázeňská místa - tato místa byla by schopna značného rozvoje, kdyby nebyla pro desolátní stav silnic hermeticky uzavřena velké mezinárodní moderní dopravě. Že by při tom opětně vzkvetla také jiná průmyslová odvětví a zejména obchod i živnosti, jakož i polní hospodářství v důsledku snazší dopravy svých výrobků nebo plodin do odbytiště, musí býti jasno každému objektivnímu pozorovateli.

Silniční fond, jenž má býti utvořen, lze vzhledem ku všemu tomu, co jsem přednesl, jen vítati, bude-li ho skutečně plně použito ku zlepšení a udržování silniční sítě (Výkřiky posl. L. Wenzela a Krebse.) a nedojde-li k žádnému zatížení hospodářského života, jež brzdí automobilový průmysl a připravuje tím zaměstnanectvo dělnictvo o možnost nalézti práci.

Za důležité pokládám, aby ustanovení navrhovaného zákona byla doplněna v §u 6 v tom směru, že by byl ministr veřejných prací v souhlasu s finančním ministrem povinen říditi se podle usnesení silničního poradního sboru, jenž by měl býti nejenom poradní, nýbrž i rozhodující korporací. Kromě toho měl by silniční poradní sbor míti právo podávati iniciativní návrhy, zejména pokud se týče zlepšení sítě silniční dopravy a silničního zákonodárství. Poradnímu silničnímu sboru měla by býti také v určitých lhůtách podávána zpráva o stavu a upotřebení fondu. Při teto příležitosti bych ještě prosil, aby bylo učiněno opatření, aby nebyl fond snad zatížen bezúčelnými a vysokými náklady komisí jakož i zbytečnou agendou písemného vyřizování.

Podle znění §u 2 nemá býti prostředků tohoto fondu užíváno k úhradě pravidelných nákladů na silnice. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.) Proto by se doporučovalo.......(Výkřiky. - Posl. L. Wenzel [německy]: To patří do zákona, do jeho textu !) Zastávám také toto stanovisko. (Výkřiky.) Pane kol. Wenzle, také Vy byste nebyl s to, abyste to prosadil, kdybyste tam seděl. (Posl. L. Wenzel: Pak do toho praštím, když to nejde! ) Máte příležitost udělati totéž, snad to dovedete lépe udělati. (Výkřiky.) Víme, co chceme, nevím pouze kol. Wenzle, zda víš, co chceš. (Výkřiky.) Proto by se doporučovalo, aby se zbytku běžných příjmů užívalo vždy jen ke zlepšení silnic v témže paragrafu jmenovaných a to tím způsobem, že by se jedna část upotřebila na úpravy, ministerstvem veřejných prací podnikané, novostavby nebo rekonstrukce silnic, druhá část na zlepšení jejich, podnikaná okresy nebo obcemi, a to za přiměřeného zřetele k daňové poplatnosti jednotlivých zemí. Přídělu z tohoto fondu nesmělo by se užívati k úhradě úvěrů pro pravidelné náklady, spojené s udržováním silnic, kteréžto náklady by bylo hraditi jako dosud z řádných příjmů státu nebo zemí, okresů nebo obcí, nýbrž musel by býti používán jedině ku zvýšení těchto úvěrů pro zlepšování silnic.

Obce měly podle §u 38 zák. z 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., jenž stanovil přechodnou úpravu finančního hospodářství, možnost vybírati obecní dávku z držby motorových vozidel. Nyní se jim však bere toto právo podle §u 22 projednávaného zákona. Tím pak vzejde pro mnoho měst nepříjemný důsledek, že ztratí podstatnou příjmovou položku a pak přirozeně budou moci na své silnice méně vynakládati, nebude-li umožněno věnovati jim potřebné k tomu peníze jiným způsobem, jak to také pan finanční ministr dr. Engliš v jedné řeči v Bratislavě nadhodil. Ovšem pak hrozí nebezpečí, že budou postiženy opět jen stavy tvořivé v hospodářském životě, které beztak úpí pod břemeny daní a veřejných dávek.

Pokud se týče zdanění, jež upravuje § 11, dlužno uvésti, že zvolený způsob výměry daňové podle obsahu válcového není nejšťastnější, poněvadž budou při tom velmi těžce postiženy domácí vozové typy a odůvodněna jest obava, že tím bude poškozen domácí automobilový průmysl. Poměrně nižší zdanění, přispěje k rychlejšímu rozšíření automobilů, takže počáteční nižší daňový výnos bude pozdějším rychlejším přírůstkem počtu automobilů opět odčiněn. Kromě toho nastala by tím v domácím automobilovém průmyslu lepší zaměstnanost a mohl by pak tento průmysl přirozeně platiti také větší výdělkovou a obratovou daň. Ostatně tato nová daň bude značně vyšší, než dosavadní obecní dávka z motorových vozidel. Zvýšení činí u osobních aut přibližně 30 až 100 %, u nákladních aut 40 až 240 % a u nejmenších typů dokonce až 800 %, u traktorů okrouhle 440 %, při čemž dlužno poznamenati, že se jich užívá většinou ku pracím mimo silnici, jako na př. k hospodářským pracím a pod. Při tom bylo by požadovati, aby byla daňová sazba zmírněna. (Výkřiky: Ten dostane důtku !) Ta nebolí, pane kolego!

Proti sazbám pro zkušební jízdy dlužno v zájmu jak výrobců, tak i obchodníků co nejrozhodněji protestovati a požadovati, aby tyto sazby byly sníženy aspoň na polovinu, poněvadž při větším počtu zkušebních známek, jež pravidelně musí býti po ruce, zatěžují mimořádně těžce výrobu i obchod.

V §u 14 bylo by připustiti čtvrtletní placení daně a to bez zvýšení, poněvadž přece dlužno k tomu přihlížeti, že na př. v lázeňských místech jsou autotaxi jen v krátké sezóně v provozu a není možno tak nutné dopravní prostředky, kterými se provozuje doprava po živnostensku, právě tak posuzovati, jako luxusní automobily, celoročně používané, při čemž dlužno mimo to ještě uvésti, že prvnější podléhají výdělkové dani. S našeho stanoviska dlužno zdůrazniti a žádati, aby v prováděcím nařízení byly pro takováto auta, sloužící dopravě po živnostensku provozované, přiznány zvláštní výhody.

V příčině trestání přestupků tohoto zákona jest uvésti, že mají-li býti posuzovány podle důchodkového trestního zákona z r. 1853, dlužno to označiti za krok nazpět v moderním právním nazírání. Nemohu si vysvětliti, že v moderním zákoně, jenž se má uskutečniti, sahá se ke středověkým trestním ustanovením důchodkového trestního zákona, jež způsobem svého provádění v tomto demokratickém státě neslavně proslula a o jejichž záhadnosti a drakonických účincích svého času "Bohemia" uznání hodným způsobem pojednala v zájmu a k ochraně veřejnosti.

Všeobecně dlužno ještě poznamenati, že se při rekonstrukci silnic dbá v zájmu zdraví lidu toho, aby se co možná zabránilo víření prachu, přiměřeným preparováním silničního povrchu. Dále musely by býti okresní stavební správy tak organizovány, aby se jedině a výhradně věnovaly silniční službě a žádné jiné, jak se to dnes děje. Cestmistrům muselo by býti ulehčeno v kancelářských a písařských pracích, jež jim ubírají času, aby měli dosti času pro pochůzky a dohled nad svými tratěmi, a musel by konečně silniční dozorčí personál býti tak rozmnožen, jak toho vyžadují rozsáhlé silniční sítě. Přihlížejíc k důležitosti tohoto zákona s národohospodářského stanoviska a očekávajíc, že oprávněným našim požadavkům bude vyhověno, bude moje strana hlasovati pro tento zákon. (Potlesk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo p. posl. L. Wenzel. Uděluji mu je.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP