Vítám prohlášení p. ministra
financí, který ujistil, že silničního
fondu bude především také upotřebeno
k odčinění tohoto nepoměru a že
Moravě a mnohým chudým okresům, které
mají nízkou základnu daňovou, ohromný
rozsah okresních silnic, na jichž údržbu
se jim nedostává potřebných prostředků,
dostane se konečnou inkamerací, zestátněním
silnic, které pro dálkovou dopravu mají jistě
význam, také ulehčení. (Výborně!)
V §u 2 předložené osnovy zákona
vykládá vláda, jakým způsobem
představuje si zlepšení
silnic.
Praví se tam:
Zlepšením silnic se rozumí
zejména:
1. zdokonalení vozovek zřizováním
dlažeb, betonových, živičných a
podobných vozovek, zdokonalení válcováním
a opatřením povrchu vozovek povlaky, které
brání vznikání prachu;
2. přeložky a rekonstrukce silničních
úseků, které svým spádem a
směrem jsou na překážku automobilní
dopravě, rozšíření, zvýšení
a vydláždění silnic v obloucích
a točkách a odstranění místních
zúžení silnic;
3. zvláštní bezpečnostní opatření
v zájmu automobilní dopravy, jako nahrazení
úrovňových křižovatek s drahou
nadjezdy nebo podjezdy, pokud silničním správám
náleží hrazení výdajů
s tím spojených, odstranění
překážek výhledů do dálky
atd.
Při této příležitosti rád
bych byl viděl, kdyby vláda, resp. ministerstvo
veř. prací bývalo rozpočtovému
výboru předložilo plán, jakým
způsobem si při tomto zlepšování
bude počínati, aby věc nedopadla tak, že
by konečně z tohoto dosti velkého obnosu,
který ministerstvu veř. prací dává
se k disposici, byla provedena pouze úprava
několika silnic z Prahy do Karlových Varů
a snad Jáchymova (Výborně!), ale ne
silnice v celém státě, ačkoliv do
tohoto silničního fondu budou přispívati
veškeří majitelé aut i z těch
posledních okresů. Bylo by nesprávné,
aby snad cizinci neb několik majitelů aut z pouhé
zábavy projíždělo se po krásně
vybavených silnicích a druzí, kteří
musí nutně používati aut při
svém zaměstnání, v psotě a
nepohodě na silnicích plně ruinovaných,
mnohdy byli na svém životě ohroženi. (Výborně!)
Prosil bych, aby s tímto fondem
ministerstvo veř. prací hospodařilo takovým
způsobem, aby poplatnictvu a zvláště
automobilistům zákonem tímto bylo dáno
to, co oni od řádné silniční
správy také žádají.
Ovšem osnova zákona neřeší otázky
týkající se silničního hospodářství,
ale já věřím, že tyto otázky
budou musiti v nedlouhé době býti předmětem
jednání tohoto parlamentu vzhledem ke schválení
zákona o reformě veřejné správy,
kde všude zavádíme jednu kolej, ježto
tímto zákonem uchovávali bychom jakousi dvojí
kolej ve správě silniční. Věřím,
že při této příležitosti
bude možno snad některé věci, které
s hlediska silniční správy by v zákoně
tomto nebyly tak plně přijatelny, budoucně
odčiniti. Osnova řeší otázky
rázu finančního tvoříc zvláštní
silniční fond. Silniční fond jako
takový stává se
právní osobou, má možnost činiti
výpůjčky a právní závazky;
a jest vítati, že podle §u 4 může
obdržeti od Ústřední sociální
pojišťovny během 10 roků výpůjčku
do výše 1 miliardy Kč.....(Posl. Johanis:
Čili konfiskuje jmění Ústřední
sociální pojišťovny!) To
bych nevěřil, pane kolego.
Výpůjčka ta bude řádně
úrokována, a bude také v 35 letech (Výkřiky
čsl. soc. demokratických poslanců.) v
69 splátkách vrácena. (Výkřiky
posl. Svobody.) Nebudu, pane kolego, s
tohoto místa jako referent polemizovati, ale říká-li
se, že se zasahuje do soukromého práva Ústřední
sociální pojišťovny, pak já bych
mohl říci, že tato sněmovna zasahovala
v tomto státě nesčetněkrát
podobným způsobem do soukromoprávních
otázek jedinců a i celku. (Výkřiky
čsl. soc. demokratických poslanců.)
Při silničním fondu, který bude spravovati
ministr veř. prací v dohodě s ministrem financí,
zřídí se poradní sbor, silniční
rada, která bude sestávati z 28 členů
odborníků, zástupců samosprávy,
Ústřední sociální pojišťovny,
a bude míti za úkol dáti své dobrozdání
k investicím, které ministerstvo veř. prací
z fondu a z příjmů tohoto fondu bude na správu
silnic vynakládati, jednak bude také povolána,
aby ministerstvu veř. prací dala svůj posudek
o tom, jakým způsobem a kam má býti
použito přebytků z těch
příjmů, z nichž podle §u
5 má se dostati podpory samosprávným svazkům,
jimž náleží údržba veřejných
silnic.
Silniční fond podle §u 3 bude čerpati
své prostředky jednak ze zápůjček,
jak jsem vysvětloval, jednak z běžných
příjmů. Příjmy běžné
skládati se budou v prvé řadě z daně
z motorových vozidel a dávky z jízdného
za osobní dopravu autobusy a za druhé z poloviny
poplatků za povolení k dovozu minerálních
olejů a poloviny cla z dovozu minerálních
olejů a za třetí z plného cla na dovoz
pneumatik. Přirozeně,
že jedním z největších zdrojů
těchto běžných příjmů
je daň z motorových vozidel. Dosud měla města
a obce právo tuto dávku z motorových vozidel
vybírati. Osnovou tohoto zákona vybírání
této dávky se ruší a majitelé
motorových vozů budou platiti přímo
do pokladny státní pro
účely silničního fondu daň,
která tímto zákonem je stanovena. Mohu jen
konstatovat, že daň tato není vysoká
a že především bral se ohled na hospodářsky
slabé majitele motorových vozů. Je nutno
říci, že tato daň je nižší
než v jiných státech.
Porovnejme si tuto daň s daní v Anglii, kde tato
daň z motorových vozů pohybuje se mezi 2460
Kč až 13.976 Kč a vyměřuje se
podle počtu sedadel. V Belgii činí tato daň
z každé koňské síly při
motoru do 24 HP 40 fr., při motoru nad 24 HP 60 fr., s
přirážkou 250 až 1000 fr., přesahuje-li
hodnota vozu 25.000 fr. V Německu vybírá
se z osobních automobilů za každou koňskou
sílu z prvých 10 HP 30 M, z dalších
5 HP 60 M, za koňské síly přes 15
HP 80 M. Z omnibusů a nákladních automobilů
z každých 2000 kg váhy a
to při váze 2000 kg 10 M, z váhy nad 2000
kg 20 M.
Slavná sněmovno, podíváme-li se na
kalkulace ministerstva financí, jak odhaduje tento příjem
v našem státě, spatříme, že
tato daň z motorů bude činiti u nás
okrouhle asi 30 mil. Kč ročně. A když
dostane se silničnímu fondu vedle toho 22 mil. Kč
jako polovička výnosu poplatků a cel z minerálních
olejů a hlavně cla na dovoz pneumatik, které
činilo 17 milionů Kč, bude míti silniční
fond podle statistiky k 1. říjnu 1926 63 milionů
a podle rozmachu, který od tohoto
termínu se u nás jevil, dá se odhadovat,
že tento příjem bude činiti nyní
70 mil. Kč. Přirozeně, že silniční
fond použije těchto příjmů především
na úmor a úrok ze zápůjčky
od Ústřední sociální pojišťovny,
dále podle §u 5 bude ke zvýšení
rozpočtu silničního
fondu ministerstva veřejných prací, na doplnění
mimořádného úvěru na silniční
stavby a rekonstrukce silničních staveb u tohoto
ministerstva, a teprve zbytku má býti použito
k zlepšení silnic nestátních.
Rozpočtový výbor přijal při
projednávání tohoto paragrafu také
resoluci, aby z tohoto silničního fondu větší
měrou pamatováno bylo na podporu silnic nestátních,
silnic okresních.
Dávka tato bude snad zatěžovati majitele motorových
vozidel. Rozpočtový výbor však je přesvědčen,
že majitelé tito uznají nutnost zavedení
této dávky. Zajisté že přispěje
se k jich uspokojení, když ministerstvo veřejných
prací za spolupráce silniční rady,
ve které budou míti také majitelé
aut své zastoupení, využije těchto příjmů
skutečně k zlepšení silnic a tím
dodá jim také lepší
vozovku, z čehož přirozeně budou moci
těžiti, že ušetří jednak na
provozním materiálu, jednak na svých vozidlech
samých. Bylo by třeba vítati, aby ministerstvo
veřejných prací věnovalo pozornost
silnicím také s hlediska zdravotního, aby
tam, kde silnice probíhají
ulice měst a vesnic, byla jejich vozovka konservována,
aby prach a bláto neohrožovaly pokojné občany,
které osud postavil vedle těchto silnic, které
mnohdy bývají přímo hotovým
peklem.
Rozpočtový výbor přijal osnovu zákona
tak, jak ji schválil senát i s příslušnými
resolucemi, senátem schválenými.
Musím poznamenati, že - snad nedopatřením
- nebyly vytisknuty ve zprávě rozpočtového
výboru posl. sněmovny dvě resoluce senátní,
které senát přijal, a které jsou vytištěny
ve zprávě rozpočtového výboru
senátu tisk sen. 467. Doporučuji, aby přijaty
byly jednak čtyři resoluce rozpočtového
výboru posl. sněmovny otištěné
ve zprávě výborové tisk 1176, jednak
dvě resoluce senátní, obsažené
v tisku sen 467.
Při tom je nutno opraviti tiskovou chybu v resoluci, otištěné
ve zprávě rozpočtového výboru
posl. sněmovny pod čís. 4. Tato resoluce
jedná o vydání služebního řádu
pro státní cestáře a má se
dovolávati §u 210 zákona č. 103 z r.
1926, omylem se dovolává §u 212.
Jest mně potěšením, že mohu jménem
výboru rozpočtového doporučiti slavné
poslanecké sněmovně, aby usnesení
senátu Národního shromáždění
tisk 1176 tak, jak je rozpočtový výbor schválil
i s příslušnými resolucemi a slavné
sněmovně ke schválení předkládá,
přijala. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek
(zvoní): K této věci jsou přihlášeni
řečníci. Zahájím proto rozpravu.
Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická
lhůta stanovena byla 30 minutami. (Námitek
nebylo.)
Námitek není, navržená lhůta
je přijata.
Přihlášeni jsou ke slovu "proti"
pp. posl. Siegel,
inž. Nečas, L. Wenzel,
Schäfer, inž. Záhorský,
Johanis.
Uděluji slovo prvnímu přihlášenému
řečníku, p. posl. Siegelovi.
Posl. Siegel (německy):
Velectěné dámy! Velectění
pánové! Především musím
konstatovati, že výborová zpráva o projednávaném
předmětu byla rozdána ve sněmovně
před hodinou, což musím označiti za
naprosto odporující parlamentním zvyklostem.
Pan zpravodaj na počátku svých vývodů
poukázal na to, že ve státě máme
skutečně mnoho špatných silnic a cest.
Než musíme poukázati také na příčiny
toho, proč tyto silnice jsou skutečně tak
špatné a vadné. Vyjdeme-li dnes na státní
silnice, vidíme, že jsou přímo zanedbané.
Bylo by účelné, aby ministerstvo vydalo v
této věci přesné předpisy,
jak se má o silnice pečovati, jak mají
býti udržovány. Chci-li dnes, aby silnice byla
dobře udržována, musím nejprve složiti
na jistém úseku silnice v určité vzdálenosti
jisté množství tak zvaného dobrého
drobného štěrku a když se dostaví
deště, kdy mohu přesně viděti
prolákliny a hrbolky, ať
již velké nebo malé, musí se vyplniti
tak zvaným drobným štěrkem. Bude-li
takováto péče o silnice prováděna
racionelně a obezřele, budou pak také silnice
skutečně mnohem lepší.
Ve většině okresů ve východních
Čechách, které si vzaly příklad,
jak se v Německu staví silnice, jsou silnice již
velmi dobře udržované. I pokud jde o stavbu
nových silnic, jsme v československém státě
ještě velmi pozadu, jak tomu bylo ostatně i
ve starém Rakousku. Staví-li se v Německu
silnice, klade se na sebe třikráte štěrk
a to podle jakosti hrubší,
střední a tak zvaný drobný, jemný
štěrk. Kdyby se zde u nás silnice stavěly
tímto způsobem a podle předpisu trvale válcovaly,
takové silnice by vydržely dlouho. Obavám zpravodaje,
že snad budou stavěny silnice z Prahy do lázeňských
míst, Karlových Varů, Teplic atd., nepotřebujeme
jistě věřiti, neboť při způsobu,
jak se v tomto státě odedávna nakládalo
s německým územím a německým
obyvatelstvem, víme zcela přesně, kam se
budou silnice stavěti a při velikášství
v tomto státě budou především
stavěny silnice strategické. Podle mého mínění
se stavbou nových silnic mělo by se započíti,
až nynější silnice budou v dobrém
stavu, což jest ostatně také mínění
odborníků v německém i českém
území.
Nyní promluvím o zákoně samotném.
Podle § 1 tohoto zákona zřídí
se u ministerstva veřejných prací státní
silniční fond, který má jako právnická
osoba samostatně nabývati práv a zavazovati
se. Navenek zastupuje fond ministr veřejných prací
a pokud jde o zápůjčky, společně
s ministrem financí. Proti tomuto
ustanovení., kdyby se dalo očekávati spravedlivé
posuzování a používání
nahromaděných peněz, nedalo by se v podstatě
mnoho namítati, poněvadž také majetníci
automobilů a motorových kol a nikoliv na posledním
místě také všichni majetníci
povozů mají neobyčejný
zájem na tom, aby se nynější špatné
silnice ve státě zlepšily.
Správnější by ovšem bylo, aby správou
jeho byl pověřen úplně samostatný
silniční poradní sbor, podřízený
ministerstvu veřejných prací. V §u 2
mluví se o tom, že se těchto peněz má
užíti na zlepšení státních
silnic a k poskytování příspěvků
na zlepšení zemských a okresních silnic,
které mají zvláštní význam
pro dálkovou dopravu, a které podle poměrů
kraje umožňují pravidelnou hromadnou dopravu.
Ustanovení tohoto paragrafu lze vyložiti tímto
nejlepším způsobem a jistě se také
proto již úmyslně upustilo od připojení
slov "a obecní silnice".
Tak tedy města, z nichž některá,
poněvadž se neustále stavebně rozvíjejí,
stavějí silniční tratě několik
kilometrů dlouhé a zlepšují a udržují
je, nedostanou nic, a to proto, poněvadž právě
ona již odedávna věnovala silnicím mnohem
větší pozornost. (Výkřiky
posl. L. Wenzela.)
Toto finanční poškozování měst
pokládám za nesmírně nespravedlivé,
neboť nejsou to vždy státní, zemské
nebo okresní silnice o župních silnicích
nechci již mluviti, poněvadž župy byly již
pohřbeny správní reformou - které
probíhají městským územím,
nýbrž jsou to častokráte také
obecní silnice a tak tomu jest také v Trutnově
- po nichž se provozuje velmi silná automobilová
doprava. Trutnovský okres vystavěl
s velikým nákladem úplně bezvadnou
silnici a všechny automobily, přes to, že musí
dělati okliku, používají této
silnice a nikoliv státní. Již na počátku
svých vývodů vyslovil jsem pochybnost o spravedlivém
posuzování a opakuji, ba tvrdím,
že se nahromaděných peněz použije
nejprve k účelům strategickým a k
jistým účelům národním,
to znamená, že nejprve budou zlepšovány
silnice v krajích českých, slovenských
a podkarpatoruských a tím se především
poslouží účelům národním
a strategickým. Chtějí-li
velectěné dámy a pánové této
sněmovny viděti a zažíti silniční
ostudu prvého řádu, zvu vás k jízdě
automobilem nebo vozem do Krkonoš. Až projedete v nějakém
vozidle temnější trať z Trutnova do Mladých
Buků k mostu na Úpě, až tam dojedete,
budete Bohu děkovati, že
jste nedostali otřes nebo, že se vám nepřehodila
střeva. A tato silniční trať jest státní.
O nějakém štěrkování této
silnice nelze již vůbec mluviti, neboť všechna
vozidla ustavičně musí narážeti
na vyčnívající podklad, který
ční často až na 70 mm. Při tom
musíme s tohoto místa uznati, že trutnovský
okres nelitoval peněz na svou silniční trať,
která jest pokračováním jmenované
hanebné trati, jen aby silnici náležitým
dlážděním zlepšil. Spravedlivější
by bylo, kdyby peníze rozděloval silniční
poradní sbor, buď podle obvodů komor, nebo
podle obvodů okresních politických správ,
tím způsobem, že by se 70% peněz použilo
v oněch krajích, v nichž byly vybrány
pro silnice státní, zemské, okresní
a obecní a zbytku 30% použilo by se pro všeobecné
účely silniční.
Ustanovuje-li se v §u 4, že má býti uzavřena
u Ústřední sociální pojišťovny
pro zlepšení silnic půjčka v částce
až do 1 miliardy, nemohu se spokojiti s tímto ustanovením,
poněvadž se tím na nedohlednou dobu uzavře
úvěr z tohoto zdroje peněz pro
okresy a obce na plnění jejich kulturních,
hospodářských a humánních závazků.
Bylo-li již krutým ustanovením správní
reformy obcím přímo znemožněno,
jmenovitě však okresům, městům
a městysům, aby si opatřily peníze,
tímto zákonem vydává se sice zastřeně,
ale úmyslně nové opatření,
jímž se jim zakazuje opatřovati si peníze.
Odborníci tvrdí, že
kdyby nynější hanebné silnice měly
býti radikálně uvedeny do pořádku,
bylo by na to potřeba 21/2 miliardy. Tím ovšem
nikterak neříkám, že by toto radikální
řešení nemělo býti provedeno
ihned a rychle. Částka zařazovaná
dosud v rozpočtu v kapitole "Výdaje
na silnice" musela by býti zařazována
v této kapitole neustále jako dříve
a také skutečně na to vydávána.
Příště bude však také třeba,
aby ustanovení týkající se dopravy
nákladními automobily, pokud jde o šířku
loukotí, byla prováděna co nejpřísněji,
neboť odvažuji se tvrditi, že nákladní
vozy pro tažná zvířata, činí-li
šíře loukotě jen 80 mm, v mnoha případech
jen 60 mm, při těžkém zatížení
právě tak poškozují silnice
jako automobily. Zpravidla jsou to zemědělské
vozy, které často se šíří
loukotí již svrchu uvedenou, dopravují těžká
břemena dříví a to nesmírně
škodí, zvláště za dešťů
všem silnicím bez výjimky, jak polním,
tak také lesním. V době řádění
mnišky mohli jsme přímo
pozorovati velmi zvláštní zjevy ve východních
Čechách. Trutnovský okres uválcoval
své silnice naprosto dokonale a s velkým nákladem
uvedl je do dobrého stavu. Ale poněvadž povozy
naložené těžkým dřívím
měly jen 70 až 80 mm šíře loukotí,
tyto silnice byly přímo
strašlivě zničeny. Avšak, jak pro rolníky,
tak také pro jejich tažný dobytek, jest účelnější,
má-li vůz, tažený dvěma tahouny
šíři loukoti nejméně 100 mm.
V §u 9 se ustanovuje, která vozidla
jsou osvobozena. Tato ustanovení zdají se mi rozhodně
příliš dalekosáhlá. V Německu
jsou od této daně osvobozena jen vozidla a zařízení,
uvedená v bodě 2 tohoto paragrafu. Zdanění
podle válcového obsahu, jak se to děje v
§u 11, nezdá se mi spravedlivé,
na př. automobil se třemi litry válcového
obsahu, může za rok ujeti desetkrát tolik kilometrů,
jako automobil se 6 nebo více litry válcového
obsahu. Spravedlivé zdanění by bylo podle
skutečné spotřeby benzinu, ovšem musel
by se pro automobily vyráběti zvláštní
benzin příjemnější vůně.
(Posl. dr. Schollich [německy]:
Vždyť to ve státě beztoho již dost
smrdí !) Ano, smrdí zde leccos.
I když daň podle návrhu činí
čtyřikrát až pětkrát tolik,
kolik již nyní vybírají obce pro své
účely, majitelé automobilů podle dosavadních
informací přes to by ji beze všeho rádi
platili, kdyby silnice byly skutečně účelněji
a nestranněji zlepšeny.
V §u 11 se ustanovuje, že se z vozidel opatřených
plnopryžovými obručemi vybírá
50%ní přirážka a z vozidel s obručemi
komorovými 20%. Pro udržování silnic
bylo by však zajisté nejúčelnější,
kdyby ve lhůtě, která by musela býti
ještě určena, bylo vůbec zakázáno
používati takových obručí.
Na konci svých vývodů bych ještě
zdůraznil, že používání
trestů, to jest pokut, jak jest to ustanoveno v §u
20 tohoto zákona, není spravedlivé. Pokuty
- a to jest také názor lidí, kteří
mají na tomto zákonu zájem měly by
rovněž připadati silničnímu fondu.
Poněvadž ve znění zákona o silničním
fondu není nic obsaženo, co by skýtalo záruku,
že nahromaděné peníze budou opět
vynaloženy v poměru k dávkám, lze podle
dosavadních zkušeností zde ve státě
očekávati, že silného přílivu
těchto daní z německých a hlavně
průmyslových krajů do tohoto fondu bude opět
použito hlavně jen v neněmeckých krajinách.
Proto německá strana národní bude
hlasovati proti tomuto zákonu. (Potlesk
poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda inž. Dostálek
(zvoní): Dalším
řečníkem jest pan posl. inž. Nečas.
Uděluji mu slovo.
Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno!
Zákon o silničním fondu byl označen
nynějšími vládními činiteli
jako jediný prostředek záchrany silnic a
pan ministr veř. prací dr. Spina
mluvil ve svém projevu z 2. července
1927 o tom, že uzákoněním předlohy
o silničním fondu stojíme na prahu nového
rozvoje silnic. Naše silnice za války i v době
poválečné zanedbávané a nedostatečně
udržované stojí daleko za silnicemi sousedního
Německa a Rakouska. Je to pochopitelno, uvážíme-li,
že na silnice v Rakousku vydává se dvakráte
tolik, na silnice v Německu 2 a 1/2kráte tolik než
na silnice u nás - v Německu 19.500 Kč, v
Rakousku. 14.250 Kč na udržování
jednoho kilometru státních silnic, u nás
pak pouze 8700 Kč. Vážnou výstrahou
jsou nyní hlasy zahraničních listů,
zejména automobilních, na př. francouzského
seriosního časopisu "Ľauto",
který varuje automobilisty, aby nejezdili do Československé
republiky pro špatný stav silnic, který - ovšem
přehnaně - označován je za nejhorších
všech silnic v Evropě.
O národohospodářském významu
silnic nebudu se ani šířiti. Řádné
vybudování a udržování silniční
sítě v celé republice náleží
zvláště při stoupající
dopravě automobilní k nejhlavnějším
úkolům státu. Vítati proto dlužno
každý iniciativní krok, směřující
k zlepšení a doplnění silniční
sítě u nás. Předloženou osnovu
zákona o silničním fondu můžeme
však považovati za daných poměrů
pouze za řešení nouzové,
které má řadu stinných stránek.
Řešení to znamená vlastně nově
zavedenou daň spotřební a celé fondové
hospodářství znamená ve skutečnosti
zásah do jednotnosti státního rozpočtu,
krok nazpět, jak to označil sám ministr dr.
Engliš v rozpočtovém
výboru. Odborníky je správně zdůrazňováno,
že veřejné a specielně státní
hospodářství fondovní znamená
opuštění principu jednotnosti rozpočtové
a její porušení, neboť váže
jistou část příjmů pro určitý
účel.
Dosavadní zkušenosti s různými fondy
u nás, jiného ovšem rázu, než je
fond silniční, nejsou právě nejlepší.
V parlamentě i v tisku byly předmětem velkých
a oprávněných výtek. Samo slovo "fond
a fondové hospodaření" bylo zneužitím
zdiskreditováno. V senátě a v rozpočtovém
výboru posl. sněmovny bylo právem poukázáno
na to, že v budoucnosti budou trpěti silnice nestátní,
jichž je v republice bez silnic obecních a vicinálních
58.000 kilometrů oproti 8500 km silnic státních.
Třebaže p. ministr dr. Engliš
ujišťuje, že se vzrůstem automobilismu
u nás budou vzrůstati úměrně
i běžné příjmy fondu a tím
po letech i zvýšené podpory silnicím
nestátním, musíme přece jen vzhledem
k daným poměrům sdíleti vážné
obavy o osudy nestátních silnic v nejbližší
době, jak je vyslovuje sama zpráva rozpočtového
výboru senátu. Je dnes
smutnou satisfakcí pro socialistické strany, že
při projednávání prvního velkého
zákona hospodářského rázu ode
dne přijetí zákona o nové úpravě
finančního hospodaření samosprávy
vyslovují se koaliční zástupci ve
správě rozpočtového výboru
takto: "Otázku silnic okresních
bude nutno dále pečlivě studovati, neboť
zůstává skutečně otázkou,
zda při limitaci přirážek budou moci
okresy řádně silnice vydržovati, poněvadž
příděly zajisté nebudou takové,
aby stačily potřebě." (Výkřiky
posl. Tomáška.) To je stanovisko,
na které jsme velmi často upozorňovali. K
těmto vážným obavám dodáváme
věcně toto: Ve smyslu §u 5, odst. 2.
použije se běžných příjmů
fondu na úrok a úmor dluhů, dále ke
zvýšení úvěru o řádném
rozpočtu ministerstva veřejných prací
na pravidelné náklady silniční do
výše 70 mil. Kč (což znamená potřebu
ze silničního fondu asi 28 mil Kč), a konečně
k doplnění mimořádného úvěru
v rozpočtu ministerstva veřejných prací
na stavby a rekonstrukce silniční a mostní
částkou nejvýše 25 mil. Kč. Teprve
zbytku příjmů má býti použito
jako podpory na zlepšení silnic nestátních,
uvedených v §u 2. Pan ministr financí počítá
s vývojem automobilismu u nás ročně
o čtvrtinu - ovšem to je věc velice problematická
- a tak dochází k výnosu z dávek letos
70 milionů - po 10 letech 350
milionů. Ujišťuje, že je tímto vývojovým
řešením dostatek postaráno o nestátní
silnice v budoucnosti. Pan sekční šéf
Herrmann z ministerstva financí znovu udává
data v Národních Listech, kterými dokazuje,
že po 5 letech bude moci připadnouti z tohoto
fondu nestátním silnicím asi 80 milionů
Kč. Ve skutečnosti vyhlíží situace
dnes tak, že na nestátní silnice bude k disposici
zatím kolem 20 milionů Kč.
Jestliže silniční autonomní správy
bojovaly za dosavadní neobmezené výše
přirážkové s těžkostmi a
nemohly silnice ani řádně budovati ani rekonstruovati
a udržovati, jak tomu bude v budoucnosti při tak značné
limitaci přirážek? Limitováním
těchto přirážek ubudou silničním
správám sta milionů. Počítati
se slibovaným vyrovnávacím fondem bylo by
příliš odvážné.
Není pochyby, že situace našich nestátních
silnic bude v nejbližší době velmi těžká,
ne-li kritická, nebude-li včas přikročeno
k novelizaci zákona o nové úpravě
finančního hospodaření samosprávy.
Silniční fond pamatuje zvlášť macešsky
na silnice obecní a ulice v městech, ač lze
v tomto případě také často
mluviti o významu pro dopravu dálkovou. Zamítnutím
všech příslušných návrhů
o podpoře silnic obecních z prostředků
silničního fondu projevuje se jasně tendence.
Jestliže však zamítnut byl i
náš doplňující pozměňující
návrh k §u 2, aby alespoň výjimečně
bylo možno podporovati ze silničního fondu
ty obecní silnice, které mají význam
pro dopravu dálkovou - předloha připouští
tuto možnost jenom u hlavních měst zavírá
se pro budoucnost vůbec možnost
přispívati obecním silnicím z prostředků
silničního fondu. A při tom bere se v §u
22 obcím právo na vybírání
dávky z motorových vozidel. O jaké sumy jde,
ukazuje příklad Prahy, kde výnos z dávky
za motorová vozidla činil 2,300.000 Kč ročně
nebo Brno, kde výnos tento činil
520.000 Kč ročně atd.
Zákon nedotýká se dále otázky
velmi důležité pro města a obce, totiž
náhrady obcím za udržování průjezdních
tratí státních silnic. Do dneška byla
otázka ta regulována zastaralým dekretem
guberniálním a dekretem dvorské kanceláře
z r. 1835. Není pochyby, že úhrada za udržování
průjezdních silnic státních vyžaduje
naléhavého řešení. Je opravdu
charakteristickým zjevem, že nynější
vládní většina zamítla naše
návrhy ve věci náhrady za dávku z
motorových vozidel i za udržování
průjezdních silnic státních, nepřijavši
ani příslušné resoluce.