Středa 13. července 1927

17. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr. k §u 12:

V odst. 1 budiž výraz "jehož kázeň jest přizpůsobena kázni vojenské a" škrtnut.

Odst. 2 a 3 budiž škrtnuty.

V odst. 4 budiž na konci za slovo "financí" připojen výraz: "v dohodě s příslušnými odborovými organisacemi".

18. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

V §u 12, odst. 4 za slovem "jejž" vsune se: "v dohodě s odborovými organisacemi zaměstnanců".

19. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr. k §u 13:

V odst. 1 budiž v poslední větě škrtnuta slova: "nebo nejdéle do 24 hodin".

V odst. 3 budiž na konci připojeno:

"Při tom je finanční stráž povinna upozorniti podezřelou osobu, že má právo žádati, aby prohlídka nebyla prováděna na místě zadržení nýbrž u nejbližšího celního nebo bezpečnostního úřadu nebo u finanční stráže nebo na jiném příhodném místě."

V odst. 4 budiž na konci připojeno:

"Jestliže tato prohlídka byla bezvýslednou, je stát povinen nahraditi prohlížené osobě každou škodu i ztrátu způsobenou ušlým výdělkem či mzdou za dobu prohlídkou strávenou.

Finanční stráž je povinna v takovémto případě upozorniti prohlíženou osobu, že má na toto odškodnění právo."

V odst. 7 budiž škrtnuto:

v šesté řádce shora slova "nebo jí přímo hrozí, nebo není-li možno jinak překonati odpor směřující ke zmaření jejího služebního výkonu, nebo nemůže-li zameziti útěk podloudníka, jehož nemůže jiným způsobem zadržeti",

na předposlední řádce zdola slova "aneb aby její výzvy bylo uposlechnuto".

Odst. 8 budiž škrtnut.

20. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr. k §u 13:

V odst. 7 budiž škrtnuta slova "nebo jí přímo hrozí" až do konce tohoto odstavce.

Odst. 8 budiž škrtnut.

21. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

V §u 13 budiž odst. 8 škrtnut.

22. Doplňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr.:

V §u 14 budiž jako nový odst. 6 zařaděno:

"V případech uvedených v odstavcích 1 až 5 tohoto paragrafu mají osoby, proti nimž bylo zavedeno bezúspěšné řízení, právo žádati od státu celé odškodnění. Celní orgány provádějící nařízení tohoto paragrafu mají povinnost upozorniti osoby, proti nimž bylo řízení bezúspěšně zavedeno, na toto právo."

23. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr. k §u 15:

K odst. 1:

V lit. a) budiž slovo "pachatel" nahrazeno slovem "obviněný" a na konci budiž připojena věta:

"Ke zjištění totožnosti stačí jakákoliv úřední listina (cestovní pas, domovský list, občanská legitimace, pracovní knížka, živnostenský list, legitimace opravňující k podomnímu obchodu a pod.), jakož i svědectví třetí osoby, jež může svou totožnost uvedeným způsobem prokázati."

Lit. c) budiž škrtnuta.

V lit. d) budiž za slova "po živnostensku" vloženo "t. j. byl-li obviněný během jednoho roku pro celní přestupek aspoň třikráte trestán a byla-li přestupky způsobena úhrnná škoda aspoň 500 Kč".

Lit. e) budiž škrtnuta.

Odst. 3 nechť zní:

"Vazba nesmí trvati déle než jeden týden a musí býti ihned zrušena, jakmile zanikne důvod jejího uvalení."

Odst. 4 budiž škrtnut.

24. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr. k §u 15:

V odst. 1 budiž škrtnuty lit. a), b), c) a d)

V odst. 2 budiž škrtnuta lit. a)

Odst. 4 budiž škrtnut.

25. Pozměňovací návrh posl. Kleina. Karpíškové: Chalupníka a soudr.:

V §u 15, odst. 3 budiž slova "tří měsíců" nahrazena slovy "jednoho měsíce".

26. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr.:

§ 16 budiž škrtnut.

27. Eventuální návrh posl. dr. Gátiho a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí §u 16, navrhujeme k §u 16:

K odst. 1 budiž připojeno:

"Při tom se tato prohlídka smí vztahovati pouze na pátrání po osobě, jež se dopustila celního přestupku, nebo po věcech, jimiž byl spáchán celní přestupek, nebo jež mají význam pro určité trestní vyšetřování důchodkové. Jakékoliv jiné osoby a věci musí býti pátrání a prohlídky ušetřeny, jiné osoby nesmějí býti zadrženy a jiné věci zabaveny. Jakékoliv skutečnosti při takovéto prohlídce zjištěné, mohou býti použity jen k přestupkovému řízení v celních věcech, nikdy však nesmějí býti podkladem pro jiné trestní administrativní neb soudní řízení."

Odst. 2 budiž od slov "a je-li nebezpečí" škrtnut.

V odst. 3 budiž škrtnut výraz "nebo nejdéle do 24 hodin" a výraz "i o věcech u ní zabavených" budiž nahrazen výrazem "a podrobný seznam všech věcí u ní zabavených".

K odst. 4 budiž připojeno:

"Tělesná prohlídka může se vztahovati jen na věci, jimiž byl spáchán celní přestupek nebo jež mají význam pro určité trestní vyšetřování důchodové. Jiné věci nesmějí býti při tom prohlíženy ani zabaveny. Jakékoliv skutečnosti při prohlídce zjištěné mohou býti použity jen k přestupkovému řízení v celních věcech, nikdy však nesmějí býti podkladem pro jiné trestní administrativní neb soudní řízení."

V odst. 5 budiž škrtnut konec věty od slov "nebo příslušník".

28. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

V §u 17, odst. 3 jest místo druhé věty vložiti "a stanovit1, za jakých okolností pokuta nebo část její propadá".

29. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr.:

V §u 17 budiž škrtnut odst. 3.

30. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr.:

V §u 20 budiž odst. 3 a 4 škrtnuty.

31. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr.:

V §u 20 budiž škrtnuty odst. 2 a 4.

32. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr.:

V §u 23 budiž škrtnut odst. 3.

33. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr.:

V §u 23 budiž odst. 3 škrtnut.

34. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr.:

V §u 25 budiž škrtnut odst. 1

35. Eventuální návrh posl. Roschera a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh k §u 25, navrhujeme:

V §u 25, odst. 1 budiž škrtnuta slova "Souhlas může býti kdykoliv odvolán."

36. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr. k §u 25:

Odst. 1 budiž škrtnut.

K odst. 2 budiž připojeno:

"Toto ustanovení se nevztahuje ba malá zemědělská hospodářství a na malé živnostenské podniky."

37. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

V §u 60, odst. 2 nechť druhá věta zní:

"Celní správa je oprávněna zkracovati nebo prodlužovati tuto dobu z podstatných důvodů."

38. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

V §u 61, odst. 1 nechť lit. a) zní:

"a) jestliže strana nenavrhne ve stanovené zkrácené nebo prodloužené lhůtě další celní řízení ;"

39. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr.:

V §u 74 nechť odst. 5 zní:

"Celní správa jest povinna přizpůsobiti své úřadování jízdním řádům vlaků a lodí tak, -aby se tím doprava nezdržovala."

40. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr. k §u 87, odst. 1:

Čís. 1 nechť zní:

"1. věci dovážené pro konsumní a výrobní družstva dělníků, zaměstnanců, malozemědělců a maloživnostníků, jež jsou předmětem jejich družstevního podnikání ;"

Za čís. 1 budiž vsunuto ustanovení:

"2. léky a léčebné pomůcky všeho druhu".

Čís. 4 budiž škrtnuto.

V čís. 6 budiž škrtnut výraz "dary hlav cizích států, udělené řády".

K čís. 7 budiž připojeno: "všeho druhu knihy a časopisy".

V čís. 12 budiž za slovo "postiženým" vloženo "a válečným poškozencům".

41. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

V §u 87, odst. 1 budiž v č. 6 škrtnuta slova "udělené řády".

42. Pozměňovací návrh posl. R o s c h e r a a soudr. k §u 87, odst. 1:

Čís. 4 budiž škrtnuto.

V čís. 19 budiž za slova "nemocnice a léčebné ústavy" vsunuto slovo "ambulatoria".

43. Pozměňovací návrh posl. Bergmanna, Zeminové, dr. Patejdla, Hrušovského a druhů k §u 87:

Odst. 4 budiž škrtnut.

V odst. 6 budiž škrtnuta slova "udělené řády".

44. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

V §u 112, odst. 1 budiž místo "30 dnů" dáno "60 dnů".

45. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr.:

V §u 112, odst. 7 budiž poslední věta škrtnuta.

46. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr.:

§ 116 nechť zní:

"Setká-li se několik trestných činů, jest vyměřiti trest podle ustanovení, které stanoví nejtěžší trest. To platí také tehdy, setká-li se celní přestupek s činem trestným podle jiného zákona."

47. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr.:

§ 120 budiž škrtnut.

48. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr.:

§ 120 budiž škrtnut.

49. Pozměňovací návrh posl. Roschera a soudr.:

Jako nový § 128 a) budiž vsunuto:

"Zaměstnanec, který se dopustil celního přestupku nebo nezákonnosti na služební rozkaz, není trestný."

50. Eventuální návrh posl. Roschera a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh na vsunutí nového §u 128 a), navrhujeme:

"Zaměstnanec, který se dopustil celního přestupku nebo činu proti celnímu řádu ve prospěch svého podniku, není trestný, prokáže-li, že by mu bylo hrozilo propuštění ze služby nebo citelná hmotná škoda, kdyby se byl činu nedopustil."

51. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

§ 130 jest doplniti slovy "při čemž však nutno dbáti ustanovení § 122".

52. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

§ 133 jest doplniti slovy: "při čemž však nutno dbáti ustanovení § 122".

53. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho a soudr.:

V §u 138 budiž za odst. 7 vložen nový odstavec:

" (8) Při uložení trestu musí býti přihlíženo k majetkovým a sociálním poměrům pachatele nebo účastníka. Spáchal-li kdo celní trestní čin z bídy neb z návodu osoby druhé, na níž je hospodářsky neb existenčně závislým, je důchodkový soud po příp. celní úřad povinen snížiti trest pod sazbu tímto zákonem stanovenou po příp. trest vůbec prominouti."

54. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Karpíškové, Chalupníka a soudr.:

V §u 141 budiž za slovo "zemědělství" vsunuta slova "sociální péče".

Místopředseda Horák (zvoní): Není-li námitek, přeruším projednávání tohoto odstavce pořadu, a přistoupíme k dalšímu. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Budeme projednávati odst. 5 pořadu, jímž jest:

5. Zpráva výboru rozpočtového o usnesení senátu (tisk 1138) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 447 a 467) o silničním fondu (tisk 1176).

Zpravodajem je posl. Bečák. Dávám mu slovo. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Zpravodaj posl. Bečák: Slavná sněmovno! Senát Národního shromáždění projednal ve své 90. schůzi dne 1. července 1927 vládní návrh zákona o silničním fondu. Usnesení jeho doručeno bylo posl. sněmovně, která v několika schůzích výborových návrh zákona zkoumala a předkládá jej nyní slavné sněmovně ku schválení.

Je nesporným faktem, že silnice jak státní, tak okresní, zemské a župní jsou ve stavu neuspokojivém. Příčiny toho dlužno hledati v prvé řadě ve válce, která znemožnila náležitou údržbu vozovek našich silnic, v druhé řadě v době poválečné, kdy opět nedostatek finančních prostředků, značně zvýšené náklady osobní i věcné náležitou údržbu znemožňovaly, a k tomu ještě Národní shromáždění samo svým zákonným zákrokem zvýšilo osobní výdaje těchto sborů, které údržbu silnic měly na starosti, při čemž opomenulo postarati se také o zvýšení příjmů korporací, kterým uložilo starost o řádný stav silničního hospodářství.

V poslední době je třeba konstatovati ohromný rozmach automobilismu u nás. Podle statistiky z r. 1926, která doprovází vládní návrh, máme v republice celkem 39.418 motorových vozidel, ze kterých je 16.879 automobilů osobních, 6391 nákladních, 666 autobusů, 14.552 motocyklů, 382 tříkolky mimo slušný počet traktorů, sanitních aut, automatických stříkaček atd. Přirozeně, že provozem tímto silniční vozovky trpí, poněvadž auta sama svou zvýšenou rychlostí rozrušují silniční vozovku, rozmetají ji, a tam, kde silnice vysazeny jsou zvýšenému provozu těžkých nákladních automobilů, tyto svou tíží mnohdy vozovku silnice téměř prolamují a činí ji přímo nesjízdnou. Proto vítá rozpočtový výbor, že vláda přišla konečně s tímto návrhem, kterým má se umožniti řádná výstavba našich silnic, poněvadž kdyby věci šly tak dále, jak dnes jsou, mohlo by se očekávati, že jízda po silnicích byla by v nedaleké době skutečně nebezpečím. Důvodová zpráva k vládnímu návrhu vykládá nám také, jaký rozsah silnic co do délky nachází se v naší republice a jak silniční správa je rozdělena jednak do rukou státní správy, jednak do rukou korporací samosprávných. Podle statistiky z r. 1924 měli jsme v Čechách ve státní správě 4401 km, v zemské správě 23 km, ve správě okresních výborů 28.175 km. Na Moravě ve státní správě 1058 km, ve správě okresních silničních výborů 11.146 km, ve Slezsku ve státní správě 423 km, ve správě okresních silničních výborů 1659 km, na Slovensku ve státní správě 1994 km a v župní správě 5719 km; okresní výbory na Slovensku neměly silnic ve své správě; v Podkarpatské Rusi ve státní správě 526 km, v župní 795, celkem tedy r. 1924 bylo v republice naší ve státní správě 8402 km, v zemské 23 km, v župní 6514 km a v okresní správě 40.980 km, které však do dneška se zvýšily, a to ve státní správ z 8402 km na 8500 km, tedy o necelých 100 km, ve správě žup ze 6514 km na 6.766 km a silnice ve správě okresů ze 40.980 na 43.100 km, tedy téměř o 2000 km.

A je zajímavo, porovnáme-li při této příležitosti náklady spojené s údržbou silnic k běžným kilometrům spravovaných silnic, z čeho vysvítá, že r. 1927 v rozpočtech státních a samosprávných korporací je preliminováno na údržbu 8500 km státních silnic 123,876.132 Kč, na údržbu silnic zemských a župních celkem 6789 km 101,332.270 Kč a na údržbu silnic okresních v délce 43.100 km pouze 173,009.607 Kč. Z toho je patrno, že údržba a správa silnic, nacházejících se ve správě státní a zemské, je enormně dražší a nákladnější než správa a údržba silnic ve správě okresní.

Je třeba poznamenati při tom, díváme-li se na rozsah silnic státních a jich rozdělení na jednotlivé země, že byl zde doposud jistý nepoměr, který také v rozpočtovém výboru několikráte byl konstatován zástupci vlády, poněvadž rozsah silnic státních na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi daleko neodpovídá rozsahu státních silnic v Čechách.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP