17. Pozměňovací návrh posl. dr.
Gátiho a soudr. k §u 12:
V odst. 1 budiž výraz "jehož
kázeň jest přizpůsobena kázni
vojenské a" škrtnut.
Odst. 2 a 3 budiž škrtnuty.
V odst. 4 budiž na konci za slovo "financí"
připojen výraz: "v
dohodě s příslušnými odborovými
organisacemi".
18. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
V §u 12, odst. 4 za slovem "jejž"
vsune se: "v dohodě s odborovými
organisacemi zaměstnanců".
19. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho
a soudr. k §u 13:
V odst. 1 budiž v poslední větě
škrtnuta slova: "nebo nejdéle do 24 hodin".
V odst. 3 budiž na konci připojeno:
"Při tom je finanční
stráž povinna upozorniti podezřelou osobu,
že má právo žádati, aby prohlídka
nebyla prováděna na místě zadržení
nýbrž u nejbližšího celního
nebo bezpečnostního úřadu nebo u finanční
stráže nebo na jiném příhodném
místě."
V odst. 4 budiž na konci připojeno:
"Jestliže tato prohlídka
byla bezvýslednou, je stát povinen nahraditi prohlížené
osobě každou škodu i ztrátu způsobenou
ušlým výdělkem či mzdou za
dobu prohlídkou strávenou.
Finanční stráž je povinna v takovémto
případě upozorniti prohlíženou
osobu, že má na toto odškodnění
právo."
V odst. 7 budiž škrtnuto:
v šesté řádce shora slova "nebo
jí přímo hrozí, nebo není-li
možno jinak překonati odpor směřující
ke zmaření jejího služebního
výkonu, nebo nemůže-li zameziti útěk
podloudníka, jehož nemůže jiným
způsobem zadržeti",
na předposlední řádce zdola slova
"aneb aby její výzvy bylo
uposlechnuto".
Odst. 8 budiž škrtnut.
20. Pozměňovací návrh
posl. Roschera a soudr. k §u 13:
V odst. 7 budiž škrtnuta slova "nebo
jí přímo hrozí" až do konce
tohoto odstavce.
Odst. 8 budiž škrtnut.
21. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
V §u 13 budiž odst. 8 škrtnut.
22. Doplňovací návrh
posl. dr. Gátiho a
soudr.:
V §u 14 budiž jako nový odst. 6 zařaděno:
"V případech uvedených
v odstavcích 1 až 5 tohoto paragrafu mají osoby,
proti nimž bylo zavedeno bezúspěšné
řízení, právo žádati od
státu celé odškodnění. Celní
orgány provádějící nařízení
tohoto paragrafu mají povinnost upozorniti osoby, proti
nimž bylo řízení bezúspěšně
zavedeno, na toto právo."
23. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho
a soudr. k §u 15:
K odst. 1:
V lit. a) budiž slovo "pachatel"
nahrazeno slovem "obviněný" a na
konci budiž připojena věta:
"Ke zjištění
totožnosti stačí jakákoliv úřední
listina (cestovní pas, domovský list, občanská
legitimace, pracovní knížka, živnostenský
list, legitimace opravňující k podomnímu
obchodu a pod.), jakož i svědectví třetí
osoby, jež může svou totožnost uvedeným
způsobem prokázati."
Lit. c) budiž škrtnuta.
V lit. d) budiž za slova "po
živnostensku" vloženo "t.
j. byl-li obviněný během jednoho roku pro
celní přestupek aspoň třikráte
trestán a byla-li přestupky způsobena úhrnná
škoda aspoň 500 Kč".
Lit. e) budiž škrtnuta.
Odst. 3 nechť zní:
"Vazba nesmí trvati déle
než jeden týden a musí býti ihned zrušena,
jakmile zanikne důvod jejího uvalení."
Odst. 4 budiž škrtnut.
24. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr. k §u 15:
V odst. 1 budiž škrtnuty lit. a),
b), c) a d)
V odst. 2 budiž škrtnuta lit. a)
Odst. 4 budiž škrtnut.
25. Pozměňovací návrh posl. Kleina.
Karpíškové: Chalupníka a soudr.:
V §u 15, odst. 3 budiž slova "tří
měsíců" nahrazena slovy "jednoho
měsíce".
26. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho
a soudr.:
§ 16 budiž škrtnut.
27. Eventuální návrh posl.
dr. Gátiho a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh
na škrtnutí §u 16, navrhujeme k §u 16:
K odst. 1 budiž připojeno:
"Při tom se tato prohlídka
smí vztahovati pouze na pátrání po
osobě, jež se dopustila celního přestupku,
nebo po věcech, jimiž byl spáchán celní
přestupek, nebo jež mají význam pro
určité trestní vyšetřování
důchodkové. Jakékoliv jiné osoby a
věci musí býti pátrání
a prohlídky ušetřeny,
jiné osoby nesmějí býti zadrženy
a jiné věci zabaveny. Jakékoliv skutečnosti
při takovéto prohlídce zjištěné,
mohou býti použity jen k přestupkovému
řízení v celních věcech, nikdy
však nesmějí býti podkladem pro jiné
trestní administrativní neb soudní
řízení."
Odst. 2 budiž od slov "a je-li
nebezpečí" škrtnut.
V odst. 3 budiž škrtnut výraz "nebo
nejdéle do 24 hodin" a výraz "i
o věcech u ní zabavených" budiž
nahrazen výrazem "a podrobný
seznam všech věcí u ní zabavených".
K odst. 4 budiž připojeno:
"Tělesná prohlídka
může se vztahovati jen na věci, jimiž
byl spáchán celní přestupek nebo jež
mají význam pro určité trestní
vyšetřování důchodové.
Jiné věci nesmějí býti při
tom prohlíženy ani zabaveny. Jakékoliv skutečnosti
při prohlídce zjištěné mohou
býti použity jen k přestupkovému řízení
v celních věcech, nikdy však nesmějí
býti podkladem pro jiné trestní administrativní
neb soudní řízení."
V odst. 5 budiž škrtnut konec věty od slov "nebo
příslušník".
28. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
V §u 17, odst. 3 jest místo druhé věty
vložiti "a stanovit1, za jakých
okolností pokuta nebo část její propadá".
29. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr.:
V §u 17 budiž škrtnut odst. 3.
30. Pozměňovací návrh posl. dr.
Gátiho a soudr.:
V §u 20 budiž odst. 3 a 4 škrtnuty.
31. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr.:
V §u 20 budiž škrtnuty odst. 2 a 4.
32. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr.:
V §u 23 budiž škrtnut odst. 3.
33. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho
a soudr.:
V §u 23 budiž odst. 3 škrtnut.
34. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr.:
V §u 25 budiž škrtnut odst. 1
35. Eventuální návrh posl.
Roschera a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh
k §u 25, navrhujeme:
V §u 25, odst. 1 budiž škrtnuta
slova "Souhlas může býti kdykoliv
odvolán."
36. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho
a soudr. k §u 25:
Odst. 1 budiž škrtnut.
K odst. 2 budiž připojeno:
"Toto ustanovení se nevztahuje
ba malá zemědělská hospodářství
a na malé živnostenské podniky."
37. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
V §u 60, odst. 2 nechť druhá věta zní:
"Celní správa je
oprávněna zkracovati nebo prodlužovati tuto
dobu z podstatných důvodů."
38. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
V §u 61, odst. 1 nechť lit. a) zní:
"a) jestliže strana nenavrhne
ve stanovené zkrácené nebo prodloužené
lhůtě další celní řízení
;"
39. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr.:
V §u 74 nechť odst. 5 zní:
"Celní správa jest povinna
přizpůsobiti své úřadování
jízdním řádům vlaků
a lodí tak, -aby se tím doprava nezdržovala."
40. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho
a soudr. k §u 87, odst. 1:
Čís. 1 nechť zní:
"1. věci dovážené
pro konsumní a výrobní družstva dělníků,
zaměstnanců, malozemědělců
a maloživnostníků, jež jsou předmětem
jejich družstevního podnikání ;"
Za čís. 1 budiž vsunuto ustanovení:
"2. léky a léčebné
pomůcky všeho druhu".
Čís. 4 budiž škrtnuto.
V čís. 6 budiž škrtnut výraz "dary
hlav cizích států, udělené
řády".
K čís. 7 budiž připojeno: "všeho
druhu knihy a časopisy".
V čís. 12 budiž za slovo "postiženým"
vloženo "a válečným
poškozencům".
41. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
V §u 87, odst. 1 budiž v č. 6 škrtnuta slova
"udělené řády".
42. Pozměňovací návrh posl. R o s
c h e r a a soudr. k §u 87, odst. 1:
Čís. 4 budiž škrtnuto.
V čís. 19 budiž za slova "nemocnice
a léčebné ústavy" vsunuto slovo
"ambulatoria".
43. Pozměňovací návrh posl. Bergmanna,
Zeminové, dr. Patejdla, Hrušovského
a druhů k §u 87:
Odst. 4 budiž škrtnut.
V odst. 6 budiž škrtnuta slova "udělené
řády".
44. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
V §u 112, odst. 1 budiž místo "30
dnů" dáno "60
dnů".
45. Pozměňovací návrh posl.
dr. Gátiho a soudr.:
V §u 112, odst. 7 budiž poslední věta
škrtnuta.
46. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr.:
§ 116 nechť zní:
"Setká-li se několik
trestných činů, jest vyměřiti
trest podle ustanovení, které stanoví nejtěžší
trest. To platí také tehdy, setká-li se celní
přestupek s činem trestným podle jiného
zákona."
47. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr.:
§ 120 budiž škrtnut.
48. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho
a soudr.:
§ 120 budiž škrtnut.
49. Pozměňovací návrh posl. Roschera
a soudr.:
Jako nový § 128 a) budiž vsunuto:
"Zaměstnanec, který
se dopustil celního přestupku nebo nezákonnosti
na služební rozkaz, není trestný."
50. Eventuální návrh posl.
Roschera a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh
na vsunutí nového §u 128 a), navrhujeme:
"Zaměstnanec, který
se dopustil celního přestupku nebo činu proti
celnímu řádu ve prospěch svého
podniku, není trestný, prokáže-li, že
by mu bylo hrozilo propuštění ze služby
nebo citelná hmotná škoda, kdyby se byl činu
nedopustil."
51. Pozměňovací
návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
§ 130 jest doplniti slovy "při
čemž však nutno dbáti ustanovení
§ 122".
52. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
§ 133 jest doplniti slovy: "při
čemž však nutno dbáti
ustanovení § 122".
53. Pozměňovací návrh posl. dr. Gátiho
a soudr.:
V §u 138 budiž za odst. 7 vložen nový odstavec:
" (8) Při uložení
trestu musí býti přihlíženo k
majetkovým a sociálním poměrům
pachatele nebo účastníka. Spáchal-li
kdo celní trestní čin z bídy neb z
návodu osoby druhé, na níž je hospodářsky
neb existenčně závislým, je důchodkový
soud po příp. celní úřad povinen
snížiti trest pod sazbu tímto zákonem
stanovenou po příp. trest vůbec prominouti."
54. Pozměňovací návrh posl. Kleina,
Karpíškové, Chalupníka a soudr.:
V §u 141 budiž za slovo "zemědělství"
vsunuta slova "sociální
péče".
Místopředseda Horák
(zvoní): Není-li námitek, přeruším
projednávání tohoto odstavce pořadu,
a přistoupíme k dalšímu. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Budeme projednávati odst. 5 pořadu, jímž
jest:
5. Zpráva výboru rozpočtového o
usnesení senátu (tisk 1138) k vládnímu
návrhu zákona (tisk sen. 447 a 467) o silničním
fondu (tisk 1176).
Zpravodajem je posl. Bečák.
Dávám mu slovo. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Zpravodaj posl. Bečák:
Slavná sněmovno! Senát Národního
shromáždění projednal ve své
90. schůzi dne 1. července 1927 vládní
návrh zákona o silničním fondu. Usnesení
jeho doručeno bylo posl. sněmovně, která
v několika schůzích výborových
návrh zákona zkoumala a předkládá
jej nyní slavné sněmovně ku schválení.
Je nesporným faktem, že silnice jak státní,
tak okresní, zemské a župní jsou ve
stavu neuspokojivém. Příčiny toho
dlužno hledati v prvé řadě ve válce,
která znemožnila náležitou údržbu
vozovek našich silnic, v druhé řadě
v době poválečné, kdy opět
nedostatek finančních prostředků,
značně zvýšené náklady
osobní i věcné náležitou údržbu
znemožňovaly, a k tomu ještě Národní
shromáždění samo svým zákonným
zákrokem zvýšilo
osobní výdaje těchto sborů, které
údržbu silnic měly na starosti, při
čemž opomenulo postarati se také o zvýšení
příjmů korporací, kterým uložilo
starost o řádný stav silničního
hospodářství.
V poslední době je třeba konstatovati ohromný
rozmach automobilismu u nás. Podle statistiky z r. 1926,
která doprovází vládní návrh,
máme v republice celkem 39.418 motorových vozidel,
ze kterých je 16.879 automobilů osobních,
6391 nákladních, 666 autobusů, 14.552 motocyklů,
382 tříkolky mimo slušný počet
traktorů, sanitních aut,
automatických stříkaček atd. Přirozeně,
že provozem tímto silniční vozovky trpí,
poněvadž auta sama svou zvýšenou rychlostí
rozrušují silniční vozovku, rozmetají
ji, a tam, kde silnice vysazeny jsou zvýšenému
provozu těžkých nákladních automobilů,
tyto svou tíží mnohdy vozovku silnice téměř
prolamují a činí ji přímo nesjízdnou.
Proto vítá rozpočtový výbor,
že vláda přišla konečně
s tímto návrhem, kterým má se umožniti
řádná výstavba našich silnic,
poněvadž kdyby věci šly tak dále,
jak dnes jsou, mohlo by se očekávati,
že jízda po silnicích byla by v nedaleké
době skutečně nebezpečím. Důvodová
zpráva k vládnímu návrhu vykládá
nám také, jaký rozsah silnic co do délky
nachází se v naší republice a jak silniční
správa je rozdělena jednak do rukou
státní správy, jednak do rukou korporací
samosprávných. Podle statistiky z r. 1924 měli
jsme v Čechách ve státní správě
4401 km, v zemské správě 23 km, ve správě
okresních výborů 28.175 km. Na Moravě
ve státní správě 1058 km, ve správě
okresních silničních
výborů 11.146 km, ve Slezsku ve státní
správě 423 km, ve správě okresních
silničních výborů 1659 km, na Slovensku
ve státní správě 1994 km a v župní
správě 5719 km; okresní výbory na
Slovensku neměly silnic ve své správě;
v Podkarpatské Rusi ve státní správě
526 km, v župní 795, celkem tedy r. 1924 bylo v
republice naší ve státní správě
8402 km, v zemské 23 km, v župní 6514 km a
v okresní správě 40.980 km, které
však do dneška se zvýšily, a to ve státní
správ z 8402 km na 8500 km, tedy o necelých 100
km, ve správě žup
ze 6514 km na 6.766 km a silnice ve správě okresů
ze 40.980 na 43.100 km, tedy téměř o 2000
km.
A je zajímavo, porovnáme-li při této
příležitosti náklady spojené
s údržbou silnic k běžným kilometrům
spravovaných silnic, z čeho vysvítá,
že r. 1927 v rozpočtech státních a samosprávných
korporací je preliminováno na údržbu
8500 km státních silnic 123,876.132 Kč, na
údržbu silnic zemských a župních
celkem 6789 km 101,332.270 Kč a na údržbu silnic
okresních v délce 43.100 km pouze 173,009.607 Kč.
Z toho je patrno, že údržba a správa silnic,
nacházejících se ve správě
státní a zemské, je enormně dražší
a nákladnější než správa
a údržba silnic ve správě okresní.
Je třeba poznamenati při tom, díváme-li
se na rozsah silnic státních a jich rozdělení
na jednotlivé země, že byl zde doposud jistý
nepoměr, který také v rozpočtovém
výboru několikráte byl konstatován
zástupci vlády, poněvadž rozsah silnic
státních na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi daleko neodpovídá rozsahu
státních silnic v Čechách.