Pátek 8. července 1927

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Hodina. Uděluji mu slovo.

Posl. Hodina (německy): Slavná sněmovno! Projednáváme návrh zákona tisk 1133 týkající se poskytování podpor při živelních pohromách.

Rok 1927 předstihuje, pokud jde o škody způsobené živelními pohromami, ve velké míře dřívější léta, mezi nimi i loňský rok s jeho mimořádně velkými škodami.

Letos se dostavily nejen průtrže mračen a jako jejich následek povodně, ale velká území stala se obětí ničivého krupobití a aby byla míra dovršena, způsobily silné mrazy milionové škody, zvláště ve vinařských územích.

Tyto škody způsobené našemu národnímu hospodářství mluví velice zřetelně, aby konečně vyzvaly povolaná místa k vážnému potírání tohoto poškozování zemědělců.

Právě v oboru ochrany zemědělské výroby proti živelním pohromám bylo mnoho zanedbáno. Často byly raději prováděny nevýnosné investice za těžké miliony, často byly lehkomyslně vyhazovány peníze.

Všude tam, kde užitečnými investicemi měla býti chráněna zemědělská výroba, musilo býti tak dlouho šetřeno a škrtáno, až pro úpravy potoků a řek, jakož i pro hrazení bystřin nezbývalo nic.

Bouře, která se dne 5. a 6. května t. r. strhla nad 104 obcemi okresů Mor. Beroun, Bruntál, Rýmařov a Šumperk, nebyla by aspoň v rovné říční oblasti bystřin a řek tam tekoucích způsobila tak velikou škodu, kdyby byly bývaly provedeny úpravy a hrazení bystřin, na něž se po desítky let pomýšlí.

Akademický spor, má-li to nebo ono území býti chráněno jen regulací nebo má-li býti pojato do hrazení bystřin, není ještě dnes ukončen. Doufejme, že přispějí k tomu obě poslední pohromy ze dne 5. a 6. května a ze dne 5. června, aby tyto horské potoky bylo možno konečně pojmouti do hrazení bystřin a aby urychleně bylo začato s hrazením.

Tak jest již pro zahrazení potoka Podolského v obvodu rýmařovského okresního hejtmanství od r. 1913 hotový projekt, pro nějž podle zemského zákona ze dne 16. října 1915, č. 100 mor. z. z., byla ustanovena úhrada 238.720 mírových korun. Přes to nebyl dosud učiněn ani pokus začíti s tímto hrazením. Toto hrazení bystřin jest jistě jediným prostředkem, aby se předešlo ohromným škodám, které působí spousty vody valící se nezadržitelně do údolí. Údolní přehrady nebo aspoň stavidla mohly by tento živel, jehož lze již těžce zkrotiti, podrobiti lidem. A aspoň údolí a roviny zachrániti před strašným zpustošením, jemuž jest bez pomoci vydán všanc horský sedlák se svými poli ležícími na příkrých úbočích. Pohromy ze dne 5. května a 5. června postihly právě nejchudší území. 104 obce byly dne 5. května postiženy a způsobeny ohromné škody. Chci uvésti jen nejhůře poškozené obce. V rýmařovském okresním hejtmanství byly způsobeny škody na polích, cestách, silnicích, březích potoků a řek a domech - ve Staré Vsi 644.000 Kč, v Ondřejově 600.000 Kč, ve Frýdlantu nad Moravicí 1,053.000 Kč, ve Velké Šťáhli 1,200.000 Kč, v samém Rýmařově asi 3,000.000 Kč. Úhrnem v 35 obcích tohoto hejtmanství byla způsobena škoda 10,700.000 Kč.

V šumperském okresním hejtmanství: v Pustých Žibřidovicích 576.000 Kč, v Sobotíně přes milion Kč, ve Vernířovicích, obci s 900 obyvatelů, 1,200.000 Kč, ve Velkých Losinách 361.000 Kč atd., úhrnem v 33 obcích 71/2 milionu škody.

V okresu Moravský Beroun v 9 obcích 11/2 milionu a v okresu bruntálském a horno-benešovském (v Dolních Velkrubech 1,500.000 Kč, v Mezině 900.000 Kč, v Razové 1,200.000 Kč), úhrnem v 27 obcích asi 10 milionů škod. Jako by nebylo dosti na pohromě ze dne 5. května, strhla se nad několika obcemi šumperského okresu dne 6. června nová bouře. Co bylo ušetřeno dne 5. května, zničilo krupobití dne 6. června. Znovu povstaly, zvláště v obci Štolnava, Potůčník, Pekařov a Cibulka, škody za mnoho set tisíc korun. Mnoho set existencí bylo tím ohroženo. Nejen že byly polní plodiny často úplně zničeny a kapitál investovaný v hnojivu, umělém hnojivu a v osivu odplaven - na stech hektarech byla ornice úplně odplavena a tím snížena hodnota polních parcel na 20, a dokonce jen na 5%. Bude zapotřebí nekonečné práce a veškeré odvahy bodrých horalů, aby se ze spodní půdy, pokud se ještě vůbec hodí pro zemědělské zdělávání, v mnoha letech vytvořila znovu ornice.

Jen tato odvaha k práci a příchylnost ke zděděné domácí půdě jsou to, co povzbuzuje tak těžce postižené obyvatelstvo hor, aby vytrvalo. V lépe položených zemědělských územích jest přece jen možno v několika letech znovu napraviti tyto katastrofální škody. Nepatrná výnosnost horské půdy jest příčinou, že k napravení těchto škod, jež nastaly v pohorských krajích, sotva stačí celé desítiletí, aby bylo opět napraveno ochuzení horského obyvatelstva.

Místo aby se rychle pomohlo, vyšetřování se protahovalo a pak byly poskytnuty teprve pouze nepatrné a nepostačitelné podpory. Daňové fiskální zvyky a zlozvyky zahnízdily se v úřadech tak dalece, že ani pohroma ohrožující tisíce existencí nedovedla zadržeti exekuční vymáhání dlužných daní. Osm dní po pohromě, když horal spatřiv berního exekutora doufal, že od něho uslyší, že mu byl povolen odklad a odpis daní, bylo mnoho nešťastníků překvapeno tím, že pro daně bylo u nich provedeno zabavení.

Takovým nepřístojnostem dlužno učiniti přítrž. Úředním orgánům dlužno přikázati, aby s největším urychlením vyšetřily škody a zprávy o škodách rychle předložily, aby se neprodleně mohla začíti pomocná akce.

Při škodách každoročně se opakujících jest zapotřebí velkých peněz. Nyní poskytnutých 10 milionů korun naprosto nestačí a vítáme se zadostiučiněním, že pro budoucnost mají býti vytvořeny mnohem větší fondy. Dlužno uvítati, že podpory budou rozdíleti zemědělské rady, poněvadž jedině ony znají poměry v jednotlivých zemědělských výdělečných územích a mohou zaručiti, že prostředky, které jsou po ruce, budou spravedlivě rozděleny.

Všechny tyto podpůrné fondy stále ještě nepostačí, nepřikročí-li vláda konečně k úpravě podpůrné akce. Hrazení bystřin, regulace potoků a řek, stavba údolních přehrad a kde nejsou možné, zřizování stavidel při všech těchto četných horských potocích poskytují možnost výnosně investovati velké peníze. Bude-li se šetřiti na méně potřebných a nepotřebných investicích nejrozmanitějšího druhu, bude možno opatřiti mnoho peněz, jejichž účinek brzy a úplně se projeví v celém národním hospodářství.

Očekávajíce, že brzy bude předložen příslušný návrh zákona, hlasujeme pro návrh. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Za příčinou vyvětrání místnosti přerušuji schůzi do 7 hod. večer.

(Schůze přerušena v 5 hod. 32 min. odpol. - opět zahájena v 7 hod. 13 min. večer.)

Předseda (zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi. Budeme pokračovati v přerušeném projednávání 2. odstavce dnešní schůze.

Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Mikulíčka a soudr.:

V §u 1 nechť odst. 2 zní:

"Úhrn zápůjček těchto nesmí přesahovati částku 50,000.000 Kč."

2. Pozměňovací návrh posl. Johanise, inž. Nečase a soudr.:

V odst. 2 §u 1 místo slov "10,000.000 Kč" buďtež dána slova "30,000.000 Kč".

3. Pozměňovací návrh posl. Mikuláše, Práška, dr Patejdla a druhů:

Odst. 2 §u 1 budiž upraven takto:

"Úhrn zápůjček těchto nesmí přesahovati částku 30,000.000 Kč při plném zúrokování státem z poskytnutých zápůjček, a to na dobu nejdéle 10 let."

4. Pozměňovací návrh posl. Staňka, Bradáče, G. Navrátila, dr Jurigy, dr Lukavského, Pechmana, Windirsche a druhů:

Navrhujeme toto znění 2. odst. §u 1:

"Úhrn zápůjček těchto nesmí přesahovati částku 20,000.000 Kč a příspěvek státní na úrok činiti bude ročně 3% z poskytnutých zápůjček, a to na dobu nejdéle 10 let."

5. Pozměňovací návrh posl. A. Chalupy, Bečko, Koudelky a soudr.:

V §u 2, odst. 1 v třetí řádce za slovy "zemědělských radách" budiž dán doplněk:

"které budou do utvoření jmenovaných fondů podpůrných nahrazeny zemědělskými komorami aneb jiným zřízením na podkladě demokratického řádu volebního".

6. Pozměňovací návrh posl. Schweichharta a soudr.:

V §u 2 nechť odst. 3 zní:

"Fond spravuje komise složená z odborníků, jmenovaných politickými stranami podle výsledku posledních voleb.

Až nabude účinnosti zákon ze dne........ o organisaci politické správy, budou tuto komisi voliti volení členové zemských zastupitelstev podle zásady poměrného zastoupení."

7. Pozměňovací návrh posl. Mikulíčka a soudr. k §u 2:

K odst. 1 buďtež připojeny věty: "pro výměr této přirážky neplatí ustanovení §u 105, odst. 3 zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních. Od této přirážky jsou osvobozeni držitelé půdy, kteří podle §u 105, odst. 2 téhož zákona neplatí zvláštní příspěvek ve výši 1.5% základu pro vyměření pozemkové daně".

Odst. 3 budiž nahrazen novými odstavci:

"(3) Fondy k podpoře živelními pohromami postižených (§ 2) spravují a úhrnné části podpor pro jednotlivé okresy přikazují třicetičlenné zemské komise. Členy těchto komisí volí volení členové zemských zastupitelstev ze řad zemědělců podle zásady poměrného zastoupení.

"(4) Z úhrnných částek podpor přikázaných jednotlivým okresům poskytují jednotlivé podpory postiženým 12členné okresní komise. Členy těchto komisí volí volení členové okresních zastupitelstev ze řad zemědělců podle zásady poměrného zastoupení."

8. Doplňovací návrh posl. Mikuláše, Práška, dr Patejdla a druhů k §u 2:

Odst. 1 budiž doplněn:

"Od držitelů půdy, kteří podle §u 105, odst. 1 zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., osvobozeni jsou od zvláštního příspěvku, se uvedená zvláštní přirážka nevybírá."

Odst. 3 budiž doplněn:

"Vláda jest povinna předložiti nařízení to před jeho vydáním zemědělskému a rozpočtovému výboru poslanecké sněmovny."

9. Doplňovací návrh posl. Mikulíčka a soudr.:

Za § 2 budiž připojen nový § 3:

"(1) Nárok na podpory podle tohoto zákona mají zemědělci, jichž roční příjem nedosahuje ročního důchodové dani podléhajícího existenčního minima; ostatní zemědělci pak jen v tom případě, když mají živelními pohromami v jednom roce zničeno více než 50% roční zemědělské úrody.

(2) Zemské komise spravující fondy k podpoře živelními pohromami postižených jsou povinny každoročně vydávati veřejné zprávy o hospodaření těmito fondy zároveň se statistickými daty o poskytnutých podporách. Potřebné technické síly přidělují těmto komisím zemské úřady."

10. Pozměňovací návrh posl. Bradáče, dr Dolanského, Windirsche, dr Jurigy, dr Lukavského, Mlčocha, dr Petersilky, Stenzla a druhů k §u 3:

Za slova "právní listiny" vsunuto budiž slovo "vysvědčení".

V druhé řádce slovo "jednání" budiž nahrazeno slovem "výkony".

V poslední řádce za slovo "jsou" budiž vsunuto "když se jich nepoužije k jinému účelu".

11. Resoluční návrh rozpočtového výboru neobsažený ve zprávě tisk 1159:

Vláda se vybízí, aby nařídila, by do zemských a okresních pomocných komisí pro podporu postiženým živelními pohromami byli jmenováni také zástupci malozemědělských organisací.

12. Resoluční návrh posl. Johanise, inž. Nečase a soudr.:

Vládě se ukládá, aby co nejdříve předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o povinném pojištění proti živelním pohromám.

Předseda (zvoní): Všechny tyto návrhy jsou dostatečně podporovány a jsou předmětem jednání.

Dávám slovo k doslovu pánům zpravodajům, a to nejdříve p. posl. Dubickému za výbor zemědělský.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Dalo se očekávati, že při projednávání vládního návrhu na pomoc krajinám, živelními pohromami postiženým, absolvována bude, jak pravidelně, v parlamentě obšírnější debata. Mohu konstatovati, že většina stran vyslovila se sympaticky o vládním návrhu, třebaže současně prohlašovala, že navrhovaná částka 10 mil. Kč jako úhrnná zápůjčka je poměrně malá a že právě proto se nemůže vyhověti oprávněnému volání postiženého obyvatelstva. Musím v první řadě odmítnouti kritiku p. posl. Mikuláše, který se vracel k mým vývodům a chtěl dovozovati, jako bych já ve své zpravodajské řeči podceňoval nebo zlehčoval podávání iniciativních návrhů. Řekl jsem podle stenografického protokolu toto:

"Účel návrhů těchto je jistě dobrý, myšlenka šlechetná, ale pokud parlament nepostará se, aby zemědělství bylo ve státním rozpočtu lépe finančně opatřeno, pokud nebude mezi stranami většího pochopení pro podporu postiženým, než je podání pouhých návrhů, po tu dobu nelze očekávati trvalé nápravy."

Každá strana má plné právo, aby podala iniciativní návrh, ale ze zkušeností z minulých dob velmi dobře víme, že positivní pomoc spočívá v prvé řadě v opatření záležitostí finančních a z toho důvodu, i když jsem charakterisoval všechny návrhy jako dobré, mající myšlenku šlechetnou, měl jsem za povinnost, upozorniti tento slavný sbor, aby více a lépe v rámci své možnosti staral se o vybavení rozpočtové tak, aby příslušné ministerstvo mohlo bez nových a nových návrhů iniciativních případy živelních pohrom řešiti a také náležitým způsobem sanovati. (Výkřiky posl. Mikulíčka a Bolena.)

V debatě uplatnily se také určité politické tóny, zejména tam, kde šlo o kritiku zemědělských rad. Kdybych nebyl zpravodajem zemědělského výboru, našel bych jistě vděčnou příležitost, abych odpověděl pánům, kteří snad bona fide pronášeli zde kritiku. Jako zpravodaj musím se v tomto případě, bohužel, držeti jenom obsahu samotného zákona a hájiti vládní návrh. Chci však konstatovati před slavnou sněmovnou, že by bylo jenom oportunní a při nejmenším správné, aby se také při kritice zemědělských rad řeklo, co dobrého, rozumného zemědělské rady vykonaly pro povznesení zemědělské výroby za poměrů (Výkřiky posl. Mikuláše a Šafranko.) velice nesnadných a za značných finančních obtíží.

Mohli bychom poukázati na jiné sbory, korporace a ústavy, které disponovaly a disponují desítkami a sty milionů korun a kde by také kritika objektivní byla jistě účelná a potřebná. Naše strana stojí na stanovisku, že je třeba, aby zemědělské rady byly postaveny na nový princip organisačně zájmový. Věřím pevně, že při podzimním zasedání poslanecké sněmovny bude předložen vládní návrh pro uzákonění zemědělských zájmových společenstev, na jehož podkladě budou také zemědělské rady dále aktivovány. (Posl. Zeminová: Volební řád podle velikosti držby!) Ani volební řád v dosavadním svém obsahu není pro nás dokonalostí, naopak přejeme si volební řád jiný, ale takový, aby zemědělské rady se staly skutečně výrazem zájmových potřeb zemědělského lidu.

Všichni páni řečníci, jak jsem již dovodil, stěžovali si na poměrně malé obnosy, které jsou uvedeny ve vládním návrhu. Jsem v příjemné situaci, mohu-li konstatovati, že byl zde podán návrh, aby úhrn zápůjček byl zvýšen z částky 10 mil. Kč na 20 mil. Kč, a mohu jenom s radostí pro přijetí tohoto návrhu se vysloviti. Byl bych ještě v příjemnější situaci, kdyby částka tato byla vyšší, ale za nynějších finančních poměrů nelze, bohužel, žádati více. Obnos tedy je o plných 100% zvýšen a pevně věřím, že při dobré vůli aspoň částečně pomůže se těm opravdu poškozeným, u nichž v prvé řadě je ohrožena jejich existence.

Z podaných návrhů pozměňovacích a doplňovacích doporučuji přijetí pouze dvou návrhů, a to pozměňovacího návrhu posl. Staňka, Bradáče, G. Navrátila, dr Jurigy, dr Lukavského, Pechmana, Windirsche a druhů k §u 1, odst. 2 a pozměňovacího návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, Windirsche, dr Jurigy, dr Lukavského, Mlčocha, dr Petersilky, Stenzla a druhů k §u 3.

K ostatním podaným návrhům pozměňovacím a doplňovacím musím zaujmouti stanovisko negativní.

Jménem výboru zemědělského prosím, aby byla přijata osnova, jakož i resoluce, přijaté výborem. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji panu posl. dr Fritzovi.

Zpravodaj posl. dr Fritz: Slávna snemovňa! Pripojujem sa k vývodom p. referentom zemedelského výboru predneseným a doporúčam prijať predloženú osnovu zákona so všetkými zmenami, ktoré navrhol p. referent zemedelského výboru.

Doporučujem prijatie rezolúcií rozpočtovým výborom navrhnutých a zároveň rezolúciu, ktorú som prečítal a ktorá omylne vystala zo zprávy rozpočtového výboru. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování. Osnova má 4 paragrafy, nadpis zákona a úvodní formuli.

Podáno bylo několik pozměňovacích návrhů a míním tudíž dáti hlasovati takto:

O §u 1 budeme hlasovati nejprve v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Mikulíčka a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Johanise a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Mikuláše a druhů; bude-li i ta zamítnuta, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Staňka, Bradáče, G. Navrátila, dr Jurigy, dr Lukavského, Pechmana, Windirsche a druhů, kterou doporučují pp. zpravodajové; nebude-li snad ani ta přijata, hlasovali bychom o §u 1 podle zprávy výborové.

O §u 2 bychom hlasovali nejprve v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Al. Chalupy a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Schweichharta a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Mikulíčka a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě doplňovacího návrhu posl. Mikuláše a druhů; nebude-li přijata, budeme o §u 2 hlasovati podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o doplňovacím návrhu posl. Mikulíčka a soudr. na vsunutí nového paragrafu za § 2.

O §u 3 budeme hlasovati v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, Windirsche, dr Jurigy, dr Lukavského, Mlčocha, dr Petersilky, Stenzla a druhů, jehož přijetí doporučují páni zpravodajové; bude-li snad zamítnuta, podle zprávy výborové.

O §u 4, nadpisu zákona a úvodní jeho formuli, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti přednesenému pořadu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s tímto paragrafem v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Johanise a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo s tímto paragrafem souhlasí v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Mikuláše a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Staňka a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 1 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Staňka, Bradáče, G. Navrátila, dr Jurigy, dr Lukavského, Pechmana, Windirsche a druhů je přijat. Tím odpadá hlasování o něm podle zprávy výborové.

§ 2. Kdo souhlasí s § em 2 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Al. Chalupy a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta. (Hluk.)

Prosím o klid.

Kdo s tímto paragrafem souhlasí v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Schweichharta a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo s tímto paragrafem souhlasí v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Mikulíčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je též zamítnuta.

Kdo s tímto paragrafem souhlasí v úpravě doplňovacího návrhu posl. Mikuláše a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 2 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 2 je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem posl. Mikulíčka a soudr. na vsunutí nového paragrafu za § 2, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tento doplňovací návrh je zamítnut.

§ 3. Kdo souhlasí s §em 3 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Bradáče a druhů, jehož přijetí doporučují pp. zpravodajové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 3 je přijat v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, Windirsche, dr Jurigy, dr Lukavského, Mlčocha, dr Petersilky, Stenzla a druhů a odpadá hlasování o něm podle zprávy výborové.

§ 4. Kdo souhlasí s §em 4, nadpisem zákona a úvodní jeho formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 4, nadpis a úvodní formule zákona jsou přijaty podle zprávy výborové.

Tím poslanecká sněmovna přijala osnovu tuto ve čtení prvém.

Druhé čtení vykonáme ještě v této schůzi, bude-li přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen je odst. 2 pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP