Dnes Šamalík se vzpírá tomu,
aby zůstaly zemědělské rady ve starém
složení. Má naději, dostal snad slib,
že do Nového roku budou reorganisovány. Pánové
z agrární strany, to charakterisuje vaši pokrokovost,
v otázce politicko-kulturní na celé čáře
retrét před klerikální reakcí.
Včera neměl dovoleno ani president státu
a min. předseda Švehla jíti na oslavu
největšího Čecha, upáleného
římskou reakcí, na oslavu Husovu. (Posl.
Zeminová: Vždyť vy jste pro ten Husův
svátek nehlasovali!) Pardon, to byly naše důvody,
že jste dělali celý galimatyáš
ve svátcích.
Tam právě to nesahá do kapes agrární
buržoasie a poloburžoasie. Klidně ustoupili před
klerikální reakcí k hanbě celé
české minulosti. Nemáte, pánové
z agrární strany, dnes vůbec práva
se oháněti, že byl Žižka sedlákem.
Ten kdyby se tu zjevil, ten by vám palcátem natloukl
ty staré reakční lebky. Nemáte práva
oháněti se dnes celou selskou revolucí před
500 lety, poněvadž dnes, kdy máte moc v rukou
a kdy jiné pokrokové tábory by vám
nevypověděly služby v otázkách
kulturně-politických, necháváte se
úplně kantorovati Římem a skupinou
Šrámkovou. Tam se to klidně sneslo,
že se ustoupilo diktátu klerikální reakce,
ale v zemědělských radách tam se jedná
o subvence. Ještě se několikráte p.
kol. Šamalík bude muset zapotit, než vybojuje
na pánech ze zeleného tábora reorganisaci
zemědělských rad, aby o ty subvence se agrárníci
dělili aspoň s pány z černého
tábora. Ty rudé k tomu stejně nepřipustí,
pro ty to není, ty na to nemají práva. Těm
se říká, že nemají práva,
aby i zde byly a aby jiné výhody od státu
požadovaly. Pánové, my bychom se s tím
úplně spřátelili, kdybyste se na toto
stanovisko postavili. Ani haléř subvence, ani haléř
na naše školy, nic, všechno bychom si vydržovali
sami. Ale zbavte nás povinností platiti. Vždyť
je to skandál, když čistě námezdně
pracující třída zaplatí třikráte
tolik daně z příjmů jako třída
buržoasní. My se proti tomu nestavíme, aby
nás vyšoupli ze zákonodárných
sborů, stejně žádné možnosti
nemáme, aby se nám dalo zastoupení v komisích.
Ale je třeba provésti důsledky. Když
nemáme práva, nemáme povinnosti. Nemám-li
práva, aby moje děcka nemusila choditi do školy,
kde musí býti vyučováno nauce buržoasní
učitelem, který je placen z veřejných
peněz, pak nám nechte, co naše třída
zaplatí, pro nás a my si své školní
třídy budeme vydržovati sami z vlastních
prostředků a ještě nám hodně
zůstane. Dejte na vrata kasáren, když nemohou
bolševičtí vojáci voliti hlasovacím
lístkem, že jim nesvěříte ani
bajonetů, a hned bude bolševismus z kasáren
ven. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Dejte tam ohromný plakát, že bolševiky
z kasáren vypovídáte. Ale uvaliti finanční
povinnosti na bedra pracujících lidí, jichž
jménem máme jedině my právo mluviti,
a udržovati vojenskou brannou moc násilím do
vojenských šatů oblečenými našimi
syny a pak nás vyhazovati z práv - pánové,
nevím, jak dlouho to půjde - snad krátkou
dobu, snad delší, ale jednou se s touto věcí
vyúčtuje.
K projednávanému návrhu podáváme
několik opravných návrhů. Žádáme,
aby stát místo půjčky, která
nesmí přesahovati 10 milionů Kč, poskytl
živelnými pohromami postiženým půjčku
50 milionů Kč. Žádná demagogie.
Jestliže včera pan posl. Tománek v zemědělském
výboru žádal, aby tato půjčka
byla zvýšena na 100 milionů a nechal-li se
utancovati panem posl. dr Zadinou (Veselost.) a
jeho resolucí, že vláda se vyzývá,
aby tato částka byla v příštích
dobách zvýšena na 50 milionů, pak my
nežádáme nic, než co žádá
resoluce pana posl. Zadiny a co dvojnásobnou částkou
žádal pan posl. Tománek, oba sloupy
vládní koalice. Ale ovšem že se s resolucí
spokojiti nemůžeme. Je všeobecně známo,
že resoluce mají býti tištěny na
neobyčejně měkkém papíru. A
také mají takový význam. Jak pan posl.
Koudelka povídal, v 19. roce byly již podány
resoluce o povinném pojištění proti
živelním pohromám a pořád se
z těchto resolucí dále nemůžete
dostat. Stroj je otiskne a mozek namáhat nemusíte,
neboť je prostě opisujete. S resolucemi se nespokojíme.
Přijměte náš opravný návrh,
který se vašimi opravnými návrhy po
stránce věcné nijak neruší.
Dále navrhujeme, aby stát neúrokoval 3%,
nýbrž plně úrokoval půjčky
těm, kterým podpory živelními pohromami
postiženým poskytne. (Posl. Roudnický: Na
kolik procent?) Nemáme zatím finančních
podniků, to byste se musel obrátiti eventuelně
na ružomberskou banku, na kolik procent by ta půjčila.
Našlo by se tam dosti desetimilionů, které
se vyhazují na věci bezúčelné,
skoro škodlivé, kterými by se mohlo těm
chudákům bez vlastní viny postiženým
a mnohdy i povodní zničeným, pomoci. Rakouští
rolníci nebyli ani z polovice postiženi se strany
Moravy, ale za to Slovensko to odneslo. To není jen pohroma
s hůry, které není možno zabrániti,
nýbrž někdy je to dlouholetá chyba nebo
i zločin vládnoucích činitelů.
Dále navrhujeme, aby 12%ní přirážku,
jak ji stanoví zákon, nebyli povinni platiti drobní
rolníci, kteří nejsou povinni podle §u
105 berní reformy k zvláštnímu příspěvku
k přímé dani pozemkové.
Zákon je tak dovedně stylisován, že
12%ní přirážkou postihuje každou
píď země. Ale § 105 berní reformy
povídá, že 11/2% příspěvek
k dani pozemkové nepodléhá žádným
přirážkám. Zvláštní
příspěvek 11/2% základní
pozemkové daně platí ti zemědělci,
kteří mají více než 120 Kč
čistého katastrálního výnosu.
A zde pánové z koalice dali právě
název "přirážky". Nevysvětlili
to ani v zemědělském výboru ani v
rozpočtovém výboru, že by ti nejbohatší
byli od tohoto příspěvku z těch 11/2%
základu daně pozemkové, z 12% přirážky
osvobozeni. A proto navrhujeme, aby pro tento zákon neplatil
§ 105, odst. 3 zákona č. 76 o berní
reformě, a na druhé straně, aby vrstvy chudých
rolníků, kteří nemají té
možnosti, aby zaplatili 11/2% příspěvek
k pozemkové dani, od placení 12%ní přirážky
byli osvobozeni. Uznali jste sami, že tyto chudé vrstvy
nemohou tento příspěvek k dani pozemkové
platiti, a proto, chcete-li býti spravedliví k chudým
zemědělských vrstvám, nemůžete
tento náš návrh zamítnouti.
Dále navrhujeme vzhledem k tomu, že nejen oposice, ale i jednotlivé koaliční strany kromě agrární potírají hospodaření v zemědělských radách, aby zemědělským radám nebylo nadále ponecháno tak volné hospodaření podle politického klíče v té které obci s veřejnými fondy, do kterých se musí platiti příspěvky od všech poplatníků, a navrhujeme, aby tyto fondy byly spravovány určitým sborem - návrhy budou přečtěny, a budete-li jim chtíti věnovati trochu pozornosti, poslechněte si je - který bude volen volenými zástupci okresních zastupitelstev. Podobně navrhujeme, aby se podpory v krajích rozdělovaly volenými členy okresních zastupitelstev, poněvadž nemůže žádný demokraticky založený člověk přivoliti k tomu, aby tyto podpory rozdělovány byly jmenovanými členy okresních a zemských zastupitelstev.
Dále navrhujeme, aby podpory, když to má býti,
a je to ve vládním návrhu několikráte
opakováno, byly poskytovány právě
těm, kteří jsou živelními pohromami
na hospodářské existenci ohroženi.
Jistě duch tohoto zákona se nenese k tomu, aby podpor
za živelní pohromy dostalo se těm, kteří
na Nový rok, že snad mají jen jednu šestinu,
nebo jednu desetinu své úrody zemědělské
poškozenu, při vyúčtování
ještě odkládají určité
zbytkové obnosy do pokladny. A myslím, že se
neděje nic demagogického, nýbrž jen
něco spravedlivého ve prospěch těch,
kdož toho potřebují, když navrhujeme,
že nárok na podporu mohou uplatniti i zemědělci,
jichž roční příjem nedosahuje
ročního důchodu dani podléhajícího
existenčního minima, a ostatní zemědělci
nad existenční minimum jen v tom případě,
když mají živelními pohromami v jednom
roce zničeno více, než 50% zemědělské
úrody.
Dáváme zde možnost, aby nedostatky ve prospěch
chudých zemědělců, které v
tomto zákoně jsou obsaženy, našimi návrhy
byly nahraženy. Budou-li naše návrhy přijaty,
pak prohlašuji, že bude celý zákon přijatelný
i pro nás. Budou-li naše návrhy vládní
koalicí zamítnuty, nezbývá nám
nic jiného, abychom nedávali novou možnost
protekce a korupce určitým politickým stranám
v zemědělských řadách, než
hlasovati proti tomuto zákonu. (Výborně!
- Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo má p. posl. dr Zadina.
Posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Živelní
pohromy představují pro naše zemědělství
tak vážné nebezpečí, že
skutečně je neodkladným úkolem státu
zasáhnouti v tomto směru zákonnou úpravou
na zmírnění těchto živelních
kalamit, které ohrožují stále celek
našeho zemědělství a v konkrétních
případech působí ohromné škody
na majetku našich zemědělců, takže
celé oblasti jsou ničeny hospodářsky
na řadu let a široké vrstvy našich zemědělců
jsou přímo ohrožovány na své
existenci. Živelní pohromy dostavují se s určitou
pravidelností, takže představují pravidelné
risiko zemědělské výroby. A tu pokusilo
se již soukromé podnikání o to, aby
toto risiko vyřešilo ve formách pojišťovacích,
ovšem na podkladě výdělečném,
takže pojišťování to, ať již
je provozováno u ústavů vzájemných
nebo akciových, je stále ještě značně
drahé. Tato soukromá pojišťovací
činnost nepokročila ještě tak daleko,
aby vyřešila všechny druhy risik, působených
živelnými pohromami, nýbrž omezila se
toliko na nejčastější škody, které
působí požár, krupobití a pád
dobytka. Velká drahota pojistných premií
a jiné nedostatky soukromé pojišťovací
služby zaviňují, že pojišťování
toto nedoznalo ještě v našich poměrech
žádoucího rozšíření,
vyjma pojištění požárního,
které skutečně se stalo všeobecným.
Všechny snahy našich kruhů zemědělských,
aby v tomto směru pokročilo se dále, ztroskotávají
na obtížnosti organisačního vyřešení
tohoto problému, poněvadž i svépomocné
a vzájemné pojištění na pokladě
dobrovolnosti nemůže vésti ke zdárnému
výsledku, ježto široké vrstvy našich
zemědělců nemohou tento obtížný
úkol organisačně ovládnouti.
V menším měřítku podnikly tuto
akci u nás toliko velkostatky, které zařídily
si vzájemnou pojišťovnu proti krupobití,
organisují též pojištění
dobytka a při menším počtu těchto
podniků a úsporném uspořádání
docilují pozoruhodných výsledků, takže
na př. u pojištění krupobitního
ušetří svým pojištěncům
50-60% na pojišťovacích premiích, obvyklých
u soukromých pojišťoven. Má-li se tato
výhoda pojištění na podkladě
svépomoci a vzájemnosti zajistiti též
širokým vrstvám malých a středních
zemědělců, je nezbytně třeba,
aby stát přispěl jim určitou pomocí,
a to jak po stránce organisační, tak i po
stránce finanční podpory. Tento úkol
byl se zdarem vyřešen již v některých
státech cizích, jako zejména v Německu,
kde máme vzorné pojištění. V
Bavorsku je zavedeno krupobitní a dobytčí
pojištění, v Rakousku máme také
v zorné krupobitní pojištění,
i jinde je to se z darem vyřešeno, ať již
byl volen princip obligatornosti nebo dobrovolnosti, takže
princip veřejné organisace pojišťovací
je již prokázán jako osvědčený
a nemělo by se odkládati u nás s jeho řešením.
Zemědělský výbor poslanecké
sněmovny již několikráte se usnesl na
příslušných resolucích na vybudování
veřejné organisace pojišťovací,
resoluce byly schváleny plénem poslanecké
sněmovny. My jsme viděli, tuším dvakrát,
i ve vládním prohlášení některých
vlád určitý projev o tomto úkolu.
Také jsme viděli, že již r. 1923 ministerstvo
zemědělství připravovalo určité
osnovy zákonů o pojišťování
krupobitním a dobytčím. Tyto osnovy byly
předmětem řady porad jednak ústředních
zemědělských organisací, jednak zemědělských
výborů poslanecké sněmovny a senátu,
na kterýchžto poradách tyto osnovy zákonné
byly vlastně schváleny. Bylo docíleno takřka
úplné dohody jak o hlavních zásadách,
tak o detailním řešení tohoto problému,
takže je nepochopitelno, proč se odkládá
s tímto projednáváním. (Post. Koudelka:
To jsou interesy správních rad pojišťoven!)
Trochu pravdy je v tom, co říká p. kol.
Koudelka, ale tyto vlivy nemohou nám překážeti,
abychom tento úkol splnili. Déle tento úkol
se nedá odkládati a proto s největším
důrazem vyslovujeme požadavek, aby ještě
v letošním roce v zasedání podzimním
k projednání této otázky došlo
na podkladě elaborátů, které byly
připraveny r. 1923 na zmíněných poradách
zemědělských organisací i politických
kruhů.
V posledním hospodářském období
naše zemědělství utrpělo velké
pohromy na dobytku známou motolicí, distomatosou,
která se vyskytuje pořídku v každém
roce, ale po loňském vlhkém létu způsobila
v některých oblastech našim zemědělcům
obrovské škody. Podle výkazu, který
byl sestaven úředně ministerstvem zemědělství,
a podle zpráv, které došly do konce letošního
roku, byly tyto škody asi takovéto: Pádem dobytka
hovězího zahynulo asi 9500 kusů, pádem
ovcí 17.250 kusů, pádem koz 480 kusů.
Tato data ovšem nevystihují skutečnost, poněvadž
úřední šetření nevystihlo
právě kalamity. Zejména na Slovensku a Podkarpatské
Rusi úřední šetření pokulhává,
takže tam pohromy byly fakticky daleko vyšší.
Stát přispěl doposud na zmírnění
této kalamity toliko příspěvkem 1
mil. Kč, který měl býti použit
na zaplacení poloviny obnosu na léčivo, na
nákup dystolu. Konstatuji, že obnos tento zdaleka
nedostačuje na tento účel, poněvadž
jenom v Čechách je k tomu potřeba asi 800.000
Kč. Proto zdůrazňuji požadavek, aby
tento obnos na poloviční úhradu tohoto léčiva
dystolu byl zvýšen, a to jak pro období minulé,
tak i pro budoucnost, zejména pro podzim, poněvadž
je nutno v této akci pokračovati, aby tak bylo bráněno
dalšímu šíření tohoto škůdce.
Vedle toho však u nás postižení zemědělci
očekávají nějakou podporu na zmírnění
těchto utrpěných škod, zvláště
když do veřejnosti pronikly zprávy o tom, že
vláda má skutečně vážný
úmysl tyto podpory poskytnouti. Bylo by to veliké
zklamání, kdyby k tomu nedošlo, poněvadž
naši zemědělci skutečně na tyto
podpory čekají. Podle proposic ministerstva zemědělství,
které počítalo s tím, že by poskytovalo
podpory podle stáří na hovězí
dobytek od 100 Kč do 600 Kč, by náhrada těchto
škod způsobených distomatosou činila
asi 31/2 milionu Kč. Ani tato částka
doposud nebyla povolena. Proto zdůrazňuji náš
požadavek, aby vláda s největším
urychlením povolila výplatu tohoto obnosu k tomuto
účelu.
Vážení kolegové a dámy! V dalším
konstatuji, že dosavadní úřední
postup při zjišťování živelních
pohrom nevyhovoval ani pokud se týče řízení
pro odpis daně pozemkové, ani pokud se týče
řízení pro poskytování nouzových
podpor. Odpis daně pozemkové, tak jak byl upraven
podle zákona z r. 1917, zaváděl řízení
velmi těžkopádné a velmi nepříznivé
pro poškozené zemědělce, takže
se poskytovala vlastně jen sleva daně, niko-li však
přirážek, takže poskytované úlevy
činily několik málo korun, a víme,
že naši zemědělci raději živelní
pohromy neohlašovali berním správám,
aby neměli zbytečné šikanování,
obtěžování atd.
Také udělování nouzových podpor
podle tak zv. regulativu nevyhovovalo, a to jednak pro nedostatek
finančních prostředků, jednak pro
vadné řízení při rozdělování
podpor, jak jsme to viděli v okresích, takže
dochází k velmi vážným steskům,
jaké jsme slyšeli dnes v debatě, a často
i k takovým neblahým zjevům, které
způsobily často více morální
škody než materielního prospěchu.
Tento dosavadní postup byl naprosto neudržitelný
a proto chápeme, že letošního roku má
býti vyřešen systém nový, a to
v obou naznačených směrech jak ohledně
odpisu daně pozemkové, tak ohledně poskytování
nouzových podpor.
Ohledně odpisu daně pozemkové je provedena
úprava v zákoně o dani pozemkové,
a to v §§ 108 a 109, podle kterých se zřizuje
při zemědělských radách zvláštní
fond k tomu účelu, aby v případech
rozsáhlejšího poškození, jak stojí
v zákoně, byla poškozeným zemědělcům
poskytována náhrada daně pozemkové
spolu se zvláštním příspěvkem,
jakož i se samosprávnými přirážkami
v té míře, jak to odpovídá
asi rozsahu poškození. Jak uvedl, tuším,
pan kol. Koudelka, odvádí stát 30%
ze zvláštního fondovního příspěvku
z půdy zemědělské a obce odvádějí
10% pozemkové daně. Tyto obnosy budou činiti
dohromady v celém státě částku
asi 17 mil. Kč.
Výhody této nové úpravy spočívají
v tom, že především celá agenda
zjišťování živelních pohrom
a poskytování příspěvků
přenáší se od státních
úřadů na zemědělské
rady, které tu fungují jako jediné veřejnoprávní
organisace - aspoň jiných nemáme. A ty stesky,
které tu byly předneseny, zasluhují hodně
opravy, do čehož se ovšem ani nechci pouštěti.
Nikdo nepopře, ani p. posl. Koudelka, že tímto
způsobem je dána nejlepší záruka,
aby živelní škody byly zkoumány odborně,
pomocí odborníků, a aby rozdělování
příspěvků dálo se objektivním
a nestranným způsobem.
Nutno poukázati na to, že z tohoto fondu 17 mil. Kč
nedává se zemědělcům žádná
zvláštní výhoda, poněvadž
vlastně se jím nahražuje daň s přirážkami,
nač mají zemědělci svůj nárok,
poněvadž to souvisí s charakterem daně
pozemkové jakožto daně výnosové,
a když zmenší se výnos, nastává
zajisté nárok na odpis daně pozemkové
v té míře, jak výnos poklesl. (Hlas:
Zejména když podle nově úpravy daně
pozemkové nesmi se podávati žádost za
odpis pozemkové daně!) Zemědělci
se odkazují na tento fond a mají právo, aby
se jim odpisy prováděly.
Propočítával jsem finanční
dosah celé otázky pro oblast bramborářskou,
Německo-Brodsko, český jih, kde katastrální
výnos činí 20 Kč pro 1 ha, a přicházím
k tomu, že daň pozemková činí
tam okrouhle 12 Kč, přirážky samosprávné,
beru-li maximum 610%, činí necelých 72 Kč,
takže tato celá daň i s přirážkami
činí 83 Kč. Když posuzuji takovou usedlost
malozemědělce, 10 ha, neboli 50 měr, činilo
by to asi 800 Kč. Krupobití nezničí
nikde celou úrodu. Jsou ušetřeny okopaniny,
zelenina atd. Zpravidla trpí obilí. Ale i kdyby
na takovou usedlost přišla záplava a celou
úrodu zničila, utrpí škodu takový
zemědělec minimálně 50.000 Kč
a dostane náhradu asi 800 Kč. Kdyby krupobití
zničilo obilniny, které se pěstují
obyčejně v rozsahu 1/4, dostane
200 Kč maximálně, ač má škodu,
která činí 12 až 15 tisíc Kč
minimálně. Z toho je viděti, že tato
refundace daně pozemkové, tato náhrada pohybuje
se v minimálních mezích a nemůžeme
v tom spatřovati žádnou zvláštní
privilej nebo výhodu pro naše zemědělství.
Tento malý fond, 17 mil. Kč, který sloužil
účelům daňovým, má býti
nynějším zákonem zvýšen
o 16 mil. Kč, které pozůstávají
z toho, že 8 mil. Kč dává stát
a dalších 8 mil. Kč se schází
ze 12% přirážky k dani pozemkové. Nevím,
zda kol. Mikulíček je přítomen.
On má pochybnosti, odkud se těch 12% vybírá.
Vybírají se ze státní daně
2%, a ne z toho 11/2% příspěvku
fondovního. Tato daň sestává ze dvou
složek. První složka jsou 2%, násobená
17, druhá je zvláštní přirážka
11/2%. Tato přirážka
12% k těmto účelům fondovým
vybírá se jen ze státní daně
2%. Proto ovšem ji platí všichni zemědělci,
což je výrazem solidarity a vzájemnosti (Hlasy:
Ale také výrazem určité bezohlednosti!),
výrazem společného postupu při správě
fondu a myslím, že jsou dány garancie dostatečné.
Celá ta věc je příliš malicherná,
aby se o ní mohly vésti nějaké spory.
Račte domysliti, že celé to zvýšení
fondu činí 16 mil. Kč. Prohlašuji, že
tento fond nestačí ani, aby uhradil 1% škody,
která je způsobena živelnými pohromami.
Byl to, tuším, kol. Koudelka, který
prohlásil, že loňského roku byly škody,
živelnými pohromami způsobené, odhadnuty
na 200 mil. Kč. Ty odhady jsou vždy přibližné
a spíše nižší, než aby vystihly
skutečnost. Chtěl bych tvrditi, že těch
16 mil. nestačí ani na úhradu 1% škod,
které se našemu zemědělství každoročně
způsobují. Kdyby byla přijata zásada,
že se podpory nebudou udělovati všem zemědělcům,
nýbrž hospodářsky slabým nebo
na existenci ohroženým, pak se to měřítko
zlepší snad na 2 až 3% náhrady, kterou
dostanou z toho fondu. To je částka, která
neznamená v takové kalamitě pro naše
zemědělce vůbec žádnou podporu.
Z toho je zřejmo, že nový systém, jak
je uzákoněn jednak u daně pozemkové
ohledně restitucí při živelných
pohromách, jednak ve zvýšení o dalších
16 mil. Kč, nemůže naše zemědělství
uspokojiti ani po stránce organisační, ani
po stránce materielní. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Kruhy zemědělské z toho důvodu důtklivě
volají po zavedení veřejného pojišťování
zemědělského, které by umožnilo
levné pojistné premie, ale potom plnou náhradu
nastalé škody, a když ne 100%, tedy aspoň
80 nebo 90%. Novým ústavům, zejména
pro pojišťování krupobitní a dobytčí,
mohla by se poskytnouti z těchto fondů určitá
část na zlevnění jejich režie
a mohl by se jim poskytnouti i celý fond 50 mil. Kč,
který byl zřízen zákonem ze dne 4.
července 1923 pro účely veřejného
pojišťování živelního a bohužel
r. 1924 zredukován o 10 mil. Kč, takže zbývá
celkem 40 mil. Kč. Takovým způsobem, soudím,
byla by vyřízena otázka finanční
způsobem, který by novým ústavům
pojišťovacím zabezpečoval další
blahodárnou působnost.
S tohoto hlediska, ze kterého posuzují zemědělské
kruhy řešení tohoto velikého problému,
jakým jest otázka veřejné pomoci pro
postižené živelnými pohromami, naše
zemědělství dožaduje se naléhavě
toho, aby bez prodlení bylo přikročeno k
zveřejnění živelního pojištění
zemědělského. Proto doporučuji pozornosti
slavné sněmovny především první
resoluci zemědělského výboru, která
vyjadřuje tento náš kardinální
požadavek. Tentokráte chtěl bych zdůrazniti,
že jest věcí samotného parlamentu, aby
tuto důležitou otázku vzal do rukou a na podzim
eventuelně z iniciativy našeho zemědělského
výboru dala by se otázka dobře vyřešiti
na základě elaborátu, který byl výsledkem
prací r. 1923, který máme také v rukou.
Není vyloučeno, že by zemědělský
výbor po nějaké předběžné
práci v subkomitétu mohl tuto otázku vypracovati
a přivésti v plénu ke konečnému
zdárnému vyřešení. Já
jsem stoupencem tohoto postupu.
Předloženou osnovu zákona považujeme toliko
za okamžitou výpomoc a určitý podklad,
na kterém se dá celá akce dále budovati,
a proto náš klub bude pro ni hlasovati. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Schmerda. Uděluji mu slovo.
Posl. Schmerda (německy): Projednávaná
předloha o státní výpomoci osobám
postiženým živelnými pohromami úplně
odhaluje demagogické chování vládních
stran k jejich voličstvu.
Ukazuje se zde typický obraz, jakými prostředky
chtějí jednotlivé měšťácké
strany získati přízeň voličů
a jak voliče podvádějí. Celý
parlamentní aparát a politická činnost
měšťáckých stran jest vybudována
na slibech a opírá se o osobní aspirace.
Každá etapa politického života v této
sněmovně jest zcela sprostým kupčením,
bez něhož by vláda v tomto státě
vůbec nemohla žíti.
Osobní čachrářství, dovozní
listy na uhlí, subvence, dobře placená místa,
ministerská křesla atd., to jsou v podstatě
koncese, jimiž vláda kupuje jednotlivé poslance
a tak celé strany. Jen tímto způsobem může
ještě vládnouti, to jest státnická
moudrost Švehlovy vlády. A tak může
prorážeti se zákony lidu nepřátelskými.
V této nečisté hře zapomněly
měšťácké strany na jedno, na masy
lidu, jimž při volbách a po nich činily
nesčetné sliby, jichž však nejen že
nemohou dodržeti, nýbrž vůbec ani nechějí.
Jedna z těchto odporných komedií Švehlovy
vlády s jejími voliči, a zvláště
s nešťastnými postiženými, projevuje
se při živelních pohromách, letos tak
četných. Byla to smutná podívaná,
jak se poslanci jednotlivých stran smlouvali s postiženými
do krve. Jeden se pokoušel předstihnouti druhého.
Měli jste jen viděti, jak poslanci jezdili automobilem
s místa na místo a pokoušeli se přijíti
do obce první, slíbiti tam postiženým
vše možné a pak to zde prostě nechali
padnouti. Tak se ovšem pokoušel posl. Hodina
předstihnouti křesťanské sociály,
křesťanští sociálové zase
sociální demokraty atd. Byl to hrozný pohled,
jak se zde z neštěstí postižených
dělala politická agitace a politická propaganda.
Všude a ve všech místech slibovali, že se
zasadí o požadavky, slibovali postiženým,
že se pro ně něco u vlády učiní.
A jaký byl výsledek této agitace, tohoto
konkurenčního záští mezi stranami?
Výsledkem bylo 96 návrhů. Všech těchto
96 návrhů končí čtyřmi
požadavky. Především žádá
se, aby byly dosazeny a vyslány komise, které by
zjistily škody, v druhém bodě žádá
se o rychlou první pomoc, v třetím o opatření
osiva a ve čtvrtém o odpisy daní. To byly
asi tak požadavky 96 návrhů, jaké byly
zde ve sněmovně podány. A jaký byl
výsledek těchto 96 návrhů? Přihlédneme-li
k jádru těchto 96 návrhů, které
jest shrnuto zde ve vládním návrhu, jest
to výsledek velice hubený. Ale nejen že jest
tak hubený, nýbrž my považujeme tento
návrh také za výsměch postižených
osob. Všechny strany, které podaly své návrhy
zde ve sněmovně, nechaly je prostě padnouti
a spokojily se s tímto bezvýznamným vládním
návrhem své vlastní vlády. A jak vypadá
tento vládní návrh? Především
chybí zde všechny body, které vládní
strany stanovily ve svých návrzích, jak jsem
se již výše zmínil. V návrhu, jenž
jest nanejvýš nedostatečný - označil
jsem jej již jako výsměch - schází
první pomoc, scházejí především
bližší ustanovení o zjišťování
škod, o míře první pomoci, o opatřování
osiva, o daňových odpisech, o pravomoci komisí
atd. Schází v něm však také věta,
která by mluvila o dělnících. Návrh
jest především určen pro zemědělce,
takže z tohoto návrhu lze dovozovati, že se dělníků
nebo živnostníků vůbec ne týká
a že oni nemohou míti prospěch z jeho tak zvaných
dobrodiní. Jak lehkomyslně byl tento návrh
sepsán, poznává ten, kdo sám postižená
území trochu prošel. Především
víme, že škodami způsobenými povodní
nebylo postiženo výlučně zemědělské
obyvatelstvo, nýbrž většinou drobní
domkáři, drobní lidé a dělníci,
kteří mají nějaký domek a k
nimž se podle tohoto návrhu zákona nemůže
vůbec přihlížeti. Ale nejen to, v tomto
návrhu dále schází, že se má
přihlížeti ke škodám, které
utrpěly obce zpustošením cest, břehů
atd. Obce byly úplně vynechány, ačkoliv
byly obcím činěny sliby - byli to právě
němečtí agrárníci, kteří
to činili v postižených územích.
Schází dále důležitý bod,
a to úprava sporů, jejichž příčinou
jest zpustošení, když totiž byly smazány
meze mezi jednotlivými držiteli, když na př.
řeka strhla břeh tak, že nelze zjistiti, kde
byl dřívější břeh; a zde
jste docela přehlédli, že nové vyměřování
pohltí ohromné částky, které
vlastně by měl nésti stát. Stát
se měl již dávno postarati, aby byla provedena
úprava, zvláště bystřin. Poukazuji
na údolí Děsné na severní Moravě,
stran něhož bylo již za starého Rakouska
slíbeno, že Děsná bude prohlášena
za bystřinu a přiměřeně upravena.
Ale do dneška se nic nestalo. Zvláště
těmito hraničními spory trpí obyvatelstvo
a obzvláště při posledních pohromách.
Toho všeho jste do zákona nepojali. Také zde
nemluvíte o tom, jak se mají subvence rozdělovati
a vyměřovati. Domnívám se, že
to mělo býti čestnou povinností právě
německých vládních stran, které
tak závodily mezi sebou, aby se domohly aspoň jednoho
bodu z toho, co daly do svých návrhů, pokud
jde o postižené obce. Ale ony to prostě všechno
hodily pod stůl. Nemluví se také o tom, že
když byly způsobeny ohromné škody materiálem,
na př. kamením, dřevem, stromy atp. při
povodních, odstraňovací práce mají
prováděti především zákopníci.
I zde jste úplně selhali a mlčeli. Vidíme
tedy, že tento návrh jest nejen nedostatečný,
nýbrž že jest prostě podvodem proti slibům,
jež německé vládní strany venku
na vesnicích učinily svým voličům,
obyvatelstvu a obcím. Že jste sami přesvědčeni,
že jde o prostý podvod, že jste sami přesvědčeni,
že nebylo učiněno dostatečné
opatření, vysvítá již z toho,
že jste přijali resoluční návrh,
jímž se vládě přikazuje, aby
kromě 10 milionů korun poskytla postiženým
ještě dalších 50 milionů korun.
Není směšné, uvážíme-li,
že se škoda odhaduje na 160 milionů a má
býti uhrazena 10 miliony? Není směšné,
když na Moravě škoda činí 30 milionů
a poskytuje se jako nouzová výpomoc úhrnem
100.000 Kč? Zamýšleli jste oklamati obyvatelstvo
a abyste tento klam učinili spíše pravděpodobným,
abyste jej poněkud zastřeli, usnesli jste se na
tomto resolučním návrhu, jímž
chcete lákati. Takto nelze pomoci obyvatelstvu, drobným
zemědělcům, drobným lidem na venkově.
Stojíme na stanovisku, že má-li vláda
za podpory německo-českých stran miliardy
na vojenské účely k přípravě
organisovaného vraždění, vydávají-li
se ročně miliony jako subvence zkrachovaným
bankám, na emigranty, že by bylo také samozřejmé,
kdyby se našlo i pro oběti živelních pohrom
několik mizerných milionů, které beztoho
vymačkáte z kapes širokých mas obyvatelstva.
Německým vládním stranám, zvláště
německým agrárníkům a křesťanským
sociálům se tentokráte nepodařila
jejich demagogická hra. Zemědělské
obyvatelstvo velice rychle pozná jejich politiku důstojnických
sluhů, kterou neprovozují v zájmu širokých
vrstev, nýbrž ve službách velké
buržoasie. Byly-li německé vládní
strany za rozpravy o správní reformě ještě
příliš zbabělé, než aby
nechaly mluviti pana Krumpeho, snad v této rozpravě
vyšlou nějakého řečníka
domnívajíce se, že tím nějak
přispějí venkovskému obyvatelstvu.
Ale ve skutečnosti není to dar, jejž přinesly
za zločin, který spáchaly správní
reformou, nýbrž provádí se nová
komedie, nový zločin se připojuje k onomu,
jejž již spáchaly, a tak ovšem se velice
snadno a rychle odhalí jejich hra na venkově před
obyvatelstvem. Hájíme stanovisko, že obyvatelstvu
nelze pomoci drobnými prostředky, nýbrž
daňovými odpisy, vydatnými subvencemi, přídělem
osiva, nikoliv však takto, jak jste to dosud činili.
(Potlesk komunistických poslanců.)