Již r. 1893 předložil rakouský ministr
orby, hrabě Falkenhayn, říšské
radě vládní návrh zákona o
zřizování zájmových společenstev
zemědělských a tento návrh stal se
zákonem 27. dubna 1902, č. 91 ř. z. Podrobné
provádění tohoto zákona ponecháno
zemským sněmům. V Čechách však
tento říšský zákon nikdy proveden
nebyl. Zemědělská rada česká
vypracovala svůj návrh na reorganisaci zemědělské
rady, který v poněkud pozměněném
znění předložili poslanci republikánské
strany r. 1920 našemu Národnímu shromáždění.
Je zvláštní, že při svém
mocenském postavení tato strana dodnes nedostala
se k uskutečnění tohoto svého návrhu.
Ale vláda sama předložila sněmovně
již svůj návrh na reformu zemědělských
rad. Bylo to za úřednické vlády r.
1920, kdy prof. dr Brdlík, tehdejší
ministr zemědělství, předložil
příslušnou osnovu posl. sněmovně
k projednání. Byla přikázána
zemědělskému výboru - referentem o
ní byl p. kol. posl. Prokůpek, předseda
zemědělského výboru - a tam leží
tato osnova dodnes. Když letošního roku ministerstvo
zemědělství vypsalo volby do zemědělských
rad v Čechách a na Moravě, podali jsme interpelaci
v té příčině na ministra zemědělství
a vládu, žádajíce zastavení těchto
voleb a projednání tohoto vládního
návrhu o reorganisaci zemědělských
rad. Odpověď, která nás došla,
je velmi zajímavá. Praví se tu: My jsme svůj
návrh předložili. Není naší
věcí, že nebyl projednán. Záleží
na vás, kdy jej projednáte a kdy se stane skutkem.
Táži se: Je tak daleko z ministerstva zemědělství
do vládní většiny a zemědělského
výboru? Což tato vládní většina
není orgánem, řekl bych, vůle ministerstva
zemědělství a obráceně, což
ministerstvo zemědělství není výkonným
orgánem této vládní většiny?
Pánové strkají vinu jeden na druhého,
ale pro nás je to jen doklad vnitřní neudržitelnosti
tam zastávaného stanoviska. To se vidí zejména
dnes, kdy se provádějí volby do zemědělských
rad v Čechách a na Moravě. Volební
řád pro zemědělskou radu v Čechách
není zákonodárným aktem. Je to pouhé
nařízení c. k. místodržitele
z r. 1893, pouhý byrokratický akt, a podle tohoto
volebního řádu - stejně jako na Moravě
- který spočívá na hospodářských
spolcích, zabývajících se záležitostmi
zemědělskými, provádí se teď
volba delegátů zemědělských
rad, kteří si pak zvolí vlastní správu
zemědělských rad.
K čemu to vede? Mohli jste, prosím, čísti,
že v Praze magistrát přiznal volební
právo všem národním obranným
spolkům, jako je Národní jednota pošumavská,
Národní jednota severočeská, Dámský
odbor národní jednoty severočeské
atd. Ale nejen zde, všechny okresní správy
politické těmto nacionálním obranným
spolkům přiznávají právo voliti
delegáty zemědělských rad.
Pamatuji se, že jsme si musili vydobýti právo
voliti delegáty zemědělských rad ve
skupinách domkářů a malorolníků
po dlouhém a velikém úsilí. A ještě
dnes jednotlivé správy politické nechtějí
přiznávati právo volební našim
skupinám zemědělských a lesních
dělníků, kteří patrně
se zemědělstvím mají méně
co dělati nežli Dámský odbor Národní
jednoty severočeské na Král. Vinohradech!
Velectění! Všimněte si ohlašovaných
výsledků voleb. Republikánská strana
se chlubí v ústředním listě
každého dne pořád stejně: V tom
a v tom okrese byla provedena volba delegáta zemědělské
rady. Přijde p. okresní hejtman, který si
svolá volitele, těch se dostaví tak zpravidla
50, 60, 70 a ti si zvolí delegáta za dotyčný
okres. A kdybych počítal, že z těch
oprávněných voličů každý
vykonal volební právo jen v jednom spolku, ačkoliv
jest pravidlem, že vykonává volební
právo ve více spolcích, jichž jest členem
a které mají právo volbu delegáta
zemědělských rad, a i kdybych dále
uvažoval, že nejsou žádné zlomky
a že na každého volitele skutečně
připadá 30 voličů, jak volební
řád předpisuje, tedy při 60 volitelích
z jednoho okresu, při čemž každý
volitel musí býti volen 30 zemědělci,
jest to jen 1800 voličů z jednoho okresu.
To není zdaleka většina zemědělců
dotyčného okresu. To jest zpravidla velmi podstatná
menšina, která si tu zvolila suverenního zástupce
okresu v zemědělské radě. Máme
zemědělce různého politického
přesvědčení. V mnohých okresích
jest republikánská strana v menšině.
Ve většině jsou tam zemědělci
lidové strany, na Slovensku ľudové strany,
v některých okresích jsou ve většině
socialističtí zemědělci a já
se táži, jak to pak přijde, že jsou šmahem
voleni delegáti republikánské strany? To
jest tajemství tohoto volebního řádu,
při němž nerozhoduje většina, nýbrž
menšina, při čemž o nějakém
zastoupení menšiny nemůže býti
ani řeči. Prosím, lidová strana na
Moravě - jest věcí její, aby si to
spravila se svými voliči, ale k ilustraci jest to
třeba uvésti - má velmi silné postavení,
ale jest úplně majorisována příslušníky
republikánské strany. Na Slovensku v zemědělské
radě jsou poměry takové, že tam rozhodují
příslušníci republikánské
strany a ludová strana - ať s gustem nebo jinak -
jest nucena na to se dívati. Pan kol. Tománek
podal v tomto směru interpelaci na p. ministra zemědělství
a dostalo se mu minulého týdne odpovědi,
ze které bude míti patrně malou radost. Velectění,
odpusťte, a těmto korporacím, které
nezastupují zemědělství, které
nevyjadřují vůli většiny zemědělců,
které jsou orgány kamaraderie agrární
buržoasie jisté politické strany, těm
se tímto návrhem svěřují do
rukou milionové fondy, na vůli těchto lidí
má záviseti, zdali zemědělec postižený
živelní katastrofou dostane či nedostane nějakou
podporu či příspěvek. Všichni
budou museti platiti 121/2%ní přirážku
k pozemkové dani, ale na zemědělské
rady budou choditi prositi, aby dostalo se jim z těchto
jimi zaplacených peněz nějakých příspěvků,
nějakých darů. K čemu to povede, velectění
pánové, to se dá snadno předvídati.
I kdyby ti pánové, jak jsem řekl v zemědělském
výboru, byli nejpoctivější, plyne z
přirozené povahy věci, že vždycky
jim budou bližší jejich vlastní příslušníci
než cizí a že majíce zde dva případy
třeba na vlas stejné, při čemž
jeden z těch příslušníků
náleží jiné straně, rozhodnou
pro toho svého. Hospodaření s veřejnoprávnými
prostředky musí býti, myslím, zařízeno
zcela jinak, než se zařizuje v tomto zákoně.
Na Podkarpatské Rusi bude obstarávati toto rozdělování
fondu pro podpory postiženým zemědělcům
zemědělský referát civilní
správy. To je ještě lepší. Úřad
sám bude tak činiti bez každého spolupůsobení
zemědělců a občanského živlu.
Byrokraté budou tam rozhodovati o těchto penězích.
Pokládáte to, velectění pánové,
s hlediska kontroly veřejné správy za účelné
a zdravé? To je vaší věcí, vy
za to ponesete politicky odpovědnost. Ukáže
se, myslím, za nedlouho, že tento způsob řešení
otázky, ač je pokrokem proti dosavadnímu
stavu udělování almužen, je naprosto
pochybený a povede k zvrácenostem.
Ke zprávě, která nám byla předložena
jsou připojeny resoluce, některé velice zajímavé.
Dovolte, abych v souvislosti s projednávaným předmětem
pojednal o jiné otázce, a to o otázce, jak
to tedy zaříditi, když tento systém
je špatný a když odsuzujeme i systém dosavadní.
Již r. 1911 poslanci sociálně-demokratičtí
na říšské radě ve Vídni
podali návrh na zavedení povinného pojištění
proti škodám ze živelních pohrom. Nechci
říci, že to byl prvý námět
toho druhu. Tato snaha projevuje se u nás již od let
a vzpomínám si, že již r. 1889 na zemském
sněmu českém mluvil mladočeský
poslanec dr Jan Vašatý velice ostře proti cizím
pojišťovnám a domáhal se sezemštění
pojišťovnictví. R. 1882 předložil
hr. Wurmbrand rakouské sněmovně poslanecké
návrh na pozemštění pojištění
požárního. Ovšem tento návrh zůstal
pouze návrhem.
Čekalo se, že v Národním shromáždění
československém v našem vlastním státě,
otázka tato bude řešena. Byla řešena,
velectění, a historie její je jednou z nejskvělejších
charakteristik našeho parlamentarismu. Prosím, račte
sledovati. Již r. 1919 někteří poslanci
republikánské strany v revolučním
Národním shromáždění podali
návrh zákona na zřízení veřejné
živelní pojišťovny proti škodám
způsobeným krupobitím, ohněm a pádem
dobytka. Návrh přišel do zemědělského
výboru a ten jej vyřídil takto: Usnesl se,
že se zřizuje státní živelní
pojišťovna republiky Československé proti
škodám způsobeným krupobitím,
ohněm a pádem dobytka, že veškeré
toto pojištění je povinné - prosím,
aby si pánové všimli tohoto svého vlastního
návrhu - a že k účelům státní
pojišťovny bude poskytnut ze státních
příspěvků bezúročný
příspěvek 20 mil. Kč. Také
plenum Národního shromáždění
usneslo se ve schůzi 9. dubna 1920 na resoluci, jíž
se vládě uložila povinnost řešiti
otázku pojištění živelního
podle těchto zásad: Zřídí se
veřejný ústav pojišťovací,
pojištění krupobitní, požární
a proti pádu dobytka, které je povinné. Avšak
ze všech těchto usnesení nebylo provedeno nic.
Velectění pánové! Loňského
roku byl zde schválen návrh zemědělského
výboru, v němž je také ustanovení,
kterým se ukládá vládě, aby
předložila vládní návrh na zveřejnění
živelního pojišťování. To
bylo r. 1926. Nyní nám předkládá
většina tohoto sboru zase tentýž návrh,
ve kterém se opět ukládá vládě,
co jí již tolikráte počínajíc
r. 1919 bylo uloženo. Je tohle prakse důstojná
tohoto vážného sboru? Je tu vážná
snaha řešiti otázku zabezpečení
pracujících zemědělců proti
škodám ze živelních pohrom veřejnoprávným
pojištěním? Chcete to, pánové,
opravdu udělati, anebo si děláte z lidí
blázny? Tak je třeba se ptáti. Což pak
každým rokem může sněmovna žádati
vládu, aby předložila návrh a vláda
si toho ani nevšimla? Vždyť vláda je výkonným
orgánem této majority a nemůže činiti
přece nic jiného nežli to, co si tato majorita
přeje. Uvádím to, abych ukázal, jakou
cenu mají usnesení poslanecké sněmovny
a našeho Národního shromáždění
vůbec za našich parlamentárních poměrů.
Přejeme si, aby otázka podpor postiženým
zemědělcům byla řešena seriosnějším
způsobem než se děje dosud, jmenovitě
než se děje tímto zákonem. Nemáme
důvěry v zemědělské rady. Zemědělské
rady nejsou představitelem většiny našich
zemědělců. Nemůžeme hlasovati
pro zákon, který všem zemědělcům
ukládá všeobecnou povinnost platiti, ale právo
rozhodovati o těchto prostředcích dává
do rukou jisté koterie agrární buržoasie.
Nemůžeme hlasovati pro zákon, který
zatěžuje kde kterého plátce pozemkové
daně a ponechává mu právo prositi
u dveří salonů zemědělských
rad o almužnu. Chceme, aby byla splněna několikerá
usnesení Národního shromáždění,
aby vláda předložila věcně vyhovující
co nejdokonalejší návrh zákona o zveřejnění
živelního pojišťování a o
moderním řešení otázky přirozeného
risika zemědělské práce. Rádi
budeme pro takovýto zákon hlasovati, ale nebudeme
svým votem podporovati tento systém politické
korupce, tento systém šálení zemědělské
veřejnosti a tento systém znevážňování
našeho parlamentu. (Výborně! Potlesk poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Janalík. Uděluji mu slovo.
Posl. Janalík: Slavná sněmovno! Ze
všech krajů naší republiky v posledních
měsících t. r. přicházely Jobovy
zprávy o katastrofálních živelních
pohromách, které postižené obyvatelstvo
jednotlivých obcí a krajů přivedly
přímo na pokraj zoufalství a hospodářsky
srazily o celé desetiletí zpět.
Považuji za zbytečno vyzdvihovati zde jednotlivé
konkrétní případy. To vše již
bylo naznačeno v podaných návrzích
a interpelacích téměř všech stran
této sněmovny, nejen vládních, nýbrž
i oposičních. Jsem přesvědčen,
že všechny nás vede morální povinnost
pomoci ubohým spoluobčanům. Právě
předešlý řečník prohlásil
oficielně i jménem své strany, že pro
tento návrh vládní hlasovati nebude. Nevím,
zdali si byl vědom p. kol Koudelka odpovědnosti
za tento svůj výrok a zdali mu budou také
vděčni příslušníci a stoupenci
jeho strany, když vlastně všichni tito postižení,
ať stojí ve kterékoli politické straně,
žádají rychlé pomoci. (Posl. Koudelka:
Rozdíl je v tom, že my chceme pomoc pro zemědělce
postiženě, kdežto vy chcete pomoc pro sebe a
zemědělské rady!) Mám za to, že
všichni, kdo vlastně pracovali na tomto zákoně,
jsou si i v tomto případě plně vědomi
odpovědnosti k těm, kteří nás
sem poslali. (Předsednictví převzal místopředseda
Zierhut.)
Jestli zde zákon úplně nevyhovuje, pak jsem
přesvědčen, že máme tolik odpovědnosti
a dobré vůle, abychom všechny nedostatky během
určité doby a podle možnosti odstranili. Činily-li
se zde narážky na zemědělské
rady, které mají prováděti celou tuto
akci v mnohých krajích a místech, musím
říci, že nesouhlasím též
s tím prováděním, poněvadž
máme velmi smutné zkušenosti, ale dovolávám
se též i těch činitelů, kteří
tou dobou zde mají politickou moc, kteří
zasedají v zemědělských radách,
že to všechno, co naznačil p. kol. Koudelka,
se také nestane. Přičiníme se o to,
aby zemědělské rady byly postaveny na tu
moderní základnu, jak doba žádá
a poměry naše v československém státě
na poli hospodářském a národohospodářském
vyžadují.
Jedno je však jisto, že škody živelními
pohromami způsobené nenahradí ani stát
touto akcí v plném rozsahu. A kdyby i stát
poskytl plnou položku, kryjící odhadnuté
škody, které jdou do desítek milionů,
jak na vinicích, tak na plodinách všech zemědělských
kultur, zůstávají přece důsledky
katastrof, které tlačit budou na bedra poškozených
jedinců i obcí celá desetiletí.
Tu prsť půdy na horských svazích, která
jest zemědělcem ošetřována až
úzkostlivě, byla-li spláchnuta průtržemi
mračen a odnesena do rybníků a řek,
nenahradí nikdo, tu nahradí snad jen zemědělec,
ale za celá desetiletí jen svou láskou k
rodné hroudě. Podobné katastrofy zůstaví
smutné nadělení našemu chudému
horskému rolníku, který byl nejvíce
živelními pohromami postižen.
Zničením úrody namnoze až na 50, 80
a 100% ztrácí postižený zemědělec
nutné podmínky k udržení hospodářského
chodu, jakého intensivní hospodaření
dnešní doby nutně vyžaduje, a nemůže
udržeti nutný stav dobytka k potřebnému
hnojení, bez které podmínky je hospodaření
zejména na horách s chudou lehkou lesní půdou
ilusorní.
A tu vznáším a tlumočím prosbu
zemědělců, kterým byly zničeny
obilniny úplně, na státní správu
lesních statků, resp. na ministerstvo zemědělství,
poněvadž mnoho postižených obcí
sousedí se státními lesy, aby vyšlo
vstříc těmto poškozeným a poskytly
lesní hrabůvky za mírný poplatek neb
bezplatně. Tento hlas, mohu říci, bylo slyšeti
v této sněmovně již v minulých
letech, kdy bylo žádáno, aby rolnictvo naše,
jež bylo poškozeno, i obce jednotlivé, sousedící
přímo s velkými komplexy státních
lesů, byly takto podporovány, ale proseb a volání
těchto zemědělců dbáno nebylo.
Není zde důvodu omluvného, neboť jsou
zde vyspělé lesní komplexy, kterým
částečné odebrání hrabůvky
neuškodí. Mám velkou obavu, že nejen ministerstvo
zemědělství, ale též správa
státních lesních statků v této
věci snad opět nic neučiní. Pak zemědělec,
který volá po pomoci, který nic jiného
si nežádá, než aby jen mohl udržeti
svůj hospodářský život, je nucen
jíti do svých nevyspělých lesních
kultur s hráběmi, aby poslední zbytek živné
půdy lesům odebral.
Má-li vláda upřímnou vůli pomoci,
tu nutno podepříti občana jako poplatníka,
aby mohl žíti, aby mohl dostáti všem veřejnoprávným
povinnostem, kterých stát vyžaduje. Doufám,
že občanstvo naše je tak kulturně a sociálně
založené, že kvitovati bude jakoukoli potřebnou
položku, kterou stát přinesl ve prospěch
občanů nezaviněně, ba přímo
krutě poškozených.
Shlédl jsem mnohá místa poškozená
a všude zřel jsem slzy v oku. Zajisté je to
známo nám mnohým v této sněmovně.
Proto rozhodně žádná obět není
dosti velká ke zmírnění bídy,
která zůstane i po státní akci pomocné.
Zejména živelní katastrofy, o nichž docházejí
zprávy z krajů Čech, byly strašlivé
a bijí přímo do našeho svědomí
a staví nás před odpovědnost. Postižený
občan, ať malý, či větší
domkář čeká, jak z prakse prokáže
se to známé heslo: Z lidu výš - k lidu
níž. Sneseme-li ve státním životě
různé položky na representaci, které
nejsou tou dobou z ohledu na hospodářské
postavení našeho lidu ani přiměřené,
musíme - a opakuji musíme - nalézti prostředky,
abychom setřeli slzu z oka těm, kteří
chtějí alespoň život se vším
sebezapíráním udržeti.
Proto jménem klubu čsl. strany lidové chci
ještě říci, že vládní
návrh zákona o pomoci postiženým živelními
pohromami, na kterém jsme spolupracovali, podává
řadu určitých výhod rázu finančního,
úlev daňových, podpor na opravu obecních
cest atd. Přejeme si, aby akce pomocná ze zákona
plynoucí prováděna byla kompetentními
činiteli a úřady spravedlivě a nestranně.
Opakuji, že nechceme, aby akce tato byla prováděna
tak, aby došlo k tomu, co prohlásil zde p. kol. Koudelka,
že v minulých letech byla prováděna
pouze s ohledem na politickou legitimaci. Při minulých
akcích se nepostupovalo nestranně a spravedlivě,
letošního roku však nepřipustíme
stranické příděly, pouze podle politické
legitimace.
Ke konci žádám nejen jménem poškozených,
nýbrž i jménem svého klubu, aby výpomocná
akce z tohoto zákona plynoucí prováděna
byla ihned. Lid čeká a bude nás všechny
volati k odpovědnosti.
Jsem přesvědčen přes kritiku, která
jest hlásána z řad oposičních,
zejména od p. kol. Koudelky, který prohlásil,
že nebude hlasovati pro tuto předlohu zákona,
že my z vládních stran béřeme
tuto odpovědnost na sebe a běda právě
těm činitelům stran této koalice,
kteří tuto solidaritu chtějí porušovati.
Řídíce se heslem, kdo rychle dává,
dvakrát dává, budeme hlasovati pro zákon.
(Potlesk.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Mikulíček.
Posl. Mikulíček: Téměř
100 poslanců podalo návrhy, aby v jejich krajích
vláda poskytla živelnými pohromami postiženým
nějaké pomoci. To je již starý obrázek,
který v této sněmovně se opakuje každého
roku. Jednotlivé politické strany provádějí
hotovou licitaci s těmito návrhy a zvláště
neobyčejně dobře vyzná se v tom strana
republikánská se stranou lidovou, která tučným
písmem ve svých listech vyzdvihuje, který
její poslanec podal v tomto sboru návrh, aby se
tomu kraji postiženému krupobitím, povodní,
mrazem nebo čímkoli jiným pomohlo.
Ale dále nežli k té politické licitaci
a tak dalece, abychom bídu podstatně zmírnili,
jsme dosud nepřikročili. Loňského
roku byla značně postižena celá jižní
Morava povodní, kdy řeka Morava ze svého
koryta na několik kilometrů se rozlila. Byly obce
na př. Brodsko na Slovensku, kde 3/4
úrody nejen luční, ale i polní bylo
přívalem vody zničeno. A čeho se ti
lidé dočkali? Běžte a zeptejte se jich!
Brodsko jest poměrně veliká ves, má
takřka 3000 obyvatel a dostalo se jí hodně
těšínských jablek a nic více.
Když jsem reklamoval účelnou podporu a takovou
podporu, která by něco znamenala pro tyto občany,
sdělilo se mně v zemědělském
výboru, tuším v srpnu r. 1926, že již
se rozdělilo okrouhle přes 20 mil. Kč. Pánové,
jako vy, tak my jistě také máme v jednotlivých
krajích určité poznatky, co se komu dalo.
A když jsme to necítili v našich krajích,
nebo alespoň u těch, kteří z našich
řad byli poškozeni, když si nám stěžovali,
podali jsme návrh - a byl to můj návrh -
v zemědělském výboru, aby ministerstvo
zemědělství s ministerstvem vnitra bylo povinno
předložiti poslancům aspoň seznam určitých
obnosů, které tomu kterému okresu byly na
pomoc živelnými pohromami postiženým poskytnuty.
Návrh tento přijat byl celým zemědělským
výborem, jediný poslanec nehlasoval proti. Někteří
z vás, pánové, to dostali, my z oposice ne,
a pochybuji, že ve vládní většině
všichni také, čili mlátí se v
těch zákonodárných sborech prázdná
sláma a dělá se to, co zájem určitých
bohatých skupin káže a nic jiného. Řekl
jsem při zákonu o zatímní lesní
reformě, že staří velkostatkáři
a noví nadějní kandidáti komplexů
lesních nesnesou starého zákona č.
82 z r. 1918 a poručí Švehlovi a Šrámkovi,
aby jim odaportovali nový zákon. A ten se tu odaportoval
přes to, že byl horší než zákon
č. 82 z r. 1918. Pánové, zač stojíte
vy, členové vládní většiny,
když sami odhlasujete, že příslušná
ministerstva jsou povinna aspoň 300 poslancům dodati
přesný seznam všeho toho, co po stránce
finanční a naturální dalo se jednotlivým
okresům, a zatím ti poslanci se nemohou toho od
těch příslušných ministrů
dočkati - ale během roku 22 mil. je v sakru? Kde
jsou? Když bývalý vládní a dnes
oposiční posl. inž. Nečas prozradí
v rozpočtovém výboru, jak se s tím
hospodařilo a vy to nevyvrátíte, pak věříme,
že je to pravda. Vy obyčejně o našich
projevech tvrdíte, že jsou hrubozrné; ovšem
nejsou příliš podle bon-tonu od Gutha-Jarkovského.
Bývá to prvé slovo referenta, který
má reagovati na naše důvody: Důvody
p. posl X. Y. komunistické strany jsou takového
rázu, že neuznávám za vhodno proti nim
stavěti jakékoli protidůvody. Jeden z nejslušnějších
poslanců oposičních posl. inž. Nečas,
který má i jakousi funkci na Hradě, obvinil
vás z korupčního hospodaření
a z korupčního okrádání státního
statku, ale panstvo neuznává za vhodno, aby odpovědělo,
snad po pravdě ani nemůže. A důsledky
toho jsou, že přirozeně musíme těmto
poslancům slušné, loyální a státotvorné
oposice uvěřiti, že to, co oni zde tvrdili,
je pravdou, čili, že je pravdou, že r. 1925 se
za dřevo rozkradené ve státních lesích
na Podkarpatské Rusi kupovalo voličstvo pro republikánskou
stranu, jak to z tohoto místa tvrdil inž. Nečas,
a že je pravdou, co tvrdil v rozpočtovém výboru,
že v jeho volebním kraji byly rozděleny podpory
obcím podle toho, kolik v té obci se zjistilo hlasů
pro republikánskou stranu. Pánové, za takových
okolností, když vámi nehne tvrzení ani
tak slušného oposičního státotvorného
poslance, jako je p. inž. Nečas, se nedivím,
že na naše důvody vůbec nereagujete. Ale
je potřeba přece, abyste jednou upřímně
aspoň té státotvorné oposici to vysvětlili,
jak jste s těmi fondy hospodařili. Taktikou poslední
doby je zřizovati fondy na všecko. Zřídili
jste fond silniční, fond pro podporu živelnými
pohromami postiženým, samostatný a nám
nezodpovědný Státní úřad
pozemkový, zkrátka zřizují se instituce,
které zákonou cestou vymačkají poslední
halíř z kapes pracující třídy
hlavně zemědělské, ale nikomu nejsou
zodpovědny, aby vyúčtovaly.
Pan posl. Koudelka připomněl zde hospodaření
s fondem hnojivovým. Miliarda se měla na to vybrati
a ne a ne, ačkoli je to již 6 let stará věc,
aby aspoň poslanci se dověděli o tom, co
se s tou miliardou stalo. Ne a ne vyúčtovati. Ani
kontrolní státní úřad, ani
příslušná ministerstva, nikdo. Péče
se to a tutlá uvnitř těch ministerských
kabinetů. Já chápu dnes kritiku pana posl.
Koudelky, že na to upozorňuje, ale nenese pan
kol. Koudelka jako dlouholetý vládní
poslanec odpovědnost za celé to hospodaření?
(Veselost na pravici.) Na fond hnojivový začali
platiti občané, poplatníci u nás,
tuším, hned 1920 a ještě 6 roků
seděli klubovní kolegové pana posl. Koudelky
v ministerstvech a ne a ne se dostati k tomu konci s tím
hnojivovým fondem. Jenom nám vypočítal
pan Brdlík, tehdejší ministr, že
potřebujeme k racionelnějšímu hospodaření
miliardu, abychom mohli z toho chudšímu zemědělci
sehnati hnojivo pro lepší hospodaření,
ale více nic. Přirazilo se na každý
kousek zahrádky a na každou měřici půdy,
kde měl někdo nasázeno trochu ječmene,
aby mohl tu slepici uživiti, ale co s tím? Vážení
pánové, tak se mně zdá, že to
vypadá v těch fondech, jako když postaví
někdo dřevený barák, ucpe a nevětrá,
dá se do toho houba a konečně se to zhroutí
na hlavu toho, kdo to tak mizerně zařídil
a který přirozeně musí býti
za tu nešikovnost anebo neopatrnost nebo v tomto případě
zločin potrestán. Zákon sám o sobě,
proti němuž v principu, jak jsem to prohlásil
v rozpočtovém výboru, se nestavíme,
v podrobnostech je pro zástupce drobných zemědělců
nepřijatelný. Je to paškvil dávati 10
milionů živelnými pohromami postiženým
na dva roky na r. 1926 a 1927 a na výchovu a zlepšení
chovu koní dávati 24 mil. Kč, Jockeyklubu
jednou 1.5 mil. Kč, po druhé 2.5 mil. Kč
bezúročné půjčky. Co to je?
To je dar, nic jiného, poněvadž ty pány
nechytnete nikdy za uši, aby vám to mohli zaplatiti.
Lenivé emigraci ruské dáváte ročně
60 mil. Kč, ale živelnými pohromami postiženým,
kteří byli poškozeni, jak včera pan
referent Dubický prohlásil v zemědělském
výboru jenom v letošním roku o sumu okrouhle
160 mil. Kč, - loni byla tato suma ještě vyšší
- dáváme na dva roky 10 mil. Kč.
A při tom ještě v návrzích v
příslušných výborech žádané
veřejné hospodaření s těmito
mizernými 10 miliony Kč nynější
koalice odmítá, nynější vládní
panstvo i s těmito 10 mil. Kč netroufá si
před zraky veřejnosti hospodařiti. Nezdá
se vám to, pánové že jste zaběhli
hodně daleko, když se včera proti hospodaření
v zemědělských radách musil postaviti
sám vládní poslanec pan Šamalík,
jeden ze sloupů této koalice? Člen strany,
která je sloupem této koalice, nemůže
již snésti tu protekci, když to nechci nazvat
hruběji, která se ve prospěch určité
politické strany v zemědělských radách
páše. Zemědělské rady nikdy nebyly,
nejsou a v nynějším svém složení,
při nynějším volebním řádu
nebudou zastoupením pracujících rolníků.
Pěkně to zde zase vylíčil p. posl.
Koudelka, že ženy z Vinohrad mají volební
právo, ale statisíce pracujících rolníků
volebního práva nemají. Ale zase, pánové
ze sociální demokracie, 7 roků jste byli
ve vládě, 7 roků jste nejsilnější
složkou všenárodní koalice, nevěděli
jste o volebním řádu do zemědělských
rad, a o tom, že zemědělská rada moravská
na jedné straně Stupalovému syndikátu
cukrovaru hodonínskému dala 167.000 subvence za
rok, ale chudé obci v Tečovicích "družstu"
za 3 roky nedala ani haléře... (Posl. Bolen:
Teď zpívají: "Sedm let jsem u vás
sloužil...") a nic jste mi nedali, ano! Za všechny
nedostatky a špatné zákony i členové
nynější státotvorné oposice -
pánové, mračte se na to, jak chcete, smějte
se nebo nadávejte - nesou spoluodpovědnost. To,
co dnes říkáme německým agrárníkům
při otázce řešení správní
reformy, to, co říkáme německým
klerikálům při různých národnostních
otázkách, to jsme stále připomínali
socialistickým stranám, když byli ve všenárodní
koalici, že jejich spolupůsobením se buržoasie,
kapitalistická třída v tomto státě
upevní. Varovali jsme je před různými
reakčními zákony a byť by tu byl povídal
soudr. Šmeral, který je zkušenější
politik než já nebo soudr. Kreibich, sebezlatější
slova, nenašla sluchu nejen u buržoasie agrární
a klerikální, nýbrž ani u řad
socialistických. A teď, když těch zákonů
reakčních na podporu bohatých je vytvořeno
více než dost, kdy buržoasie již neuznávala
za potřebné klamati nacionalismem massy maloměšťáků
a věřila v to, že vlastenečtí
maloměšťáci spolknou spoluúčast
Němců ve vládě, prostě dala
výpověď sociálpatriotickým stranám,
které dnes naříkají na zákonná
ustanovení a na nedostatky toho, co měly možnost
za 7 roků napraviti.