Pátek 8. července 1927

§ 2, odst. 3 nechť zní:

"Fond spravuje komise složená z odborníků, jmenovaných politickými stranami podle výsledku posledních voleb. Až nabude účinnosti zákon o organisaci politické správy, budiž tato komise volena volenými členy zemských zastupitelstev podle zásady poměrného zastoupení."

Uhlídáte, že v tisku 1159 byla tato resoluce navržena. Avšak právě před tím referent dr Fritz prohlásil, že tato resoluce má býti většinou zamítnuta. Ve spěchu, aby tento zákon byl přijat, se asi přehlédlo, že náš návrh jest vlastně v ohromném rozporu s tímto zákonem, že tedy náš návrh má znemožniti, aby nějaká úzká, stranicky složená korporace, jako jsou zemědělské rady, mohla sama rozhodovati o tomto poměrně dosti velikém fondu. A tak náš dobře míněný návrh, který měl učiniti opatření, abychom mohli míti k tomuto rozdělování více důvěry, abychom se mohli domnívati, že bude postupováno paritně a spravedlivě, zmizí.

Otázku podpory při živelních pohromách lze rozumně rozřešiti jedině na základě řádného pojištění. Kdo, jako jest tomu při 12%ní přirážce k pozemkové dani, musí platiti každoročně určité částky, chce míti také samozřejmě právo žádati určité plnění. Zde v zákoně to vyjádřeno není. Tolik vychvalovaná agrární solidarita a obecní pospolitost samy o sobě neposkytují záruky spravedlivého rozdělování subvencí. Každá stavovská skupina musí počítati s jistými ztrátami a hleděti se před nimi chrániti. Celá věc dala by se prováděti aspoň obdobně jako dělnické pojištění, to jest stát mohl by pojištěným platiti příspěvky.

V několika resolucích žádá se od vlády, aby co nejdříve zřídila všeobecné pojištění proti škodám z krupobití a ztrátám na dobytku. Ovšem připojuje se k tomu, že to má býti vybudováno na zásadě dobrovolnosti. To jest ovšem jen polovičatost a nic úplného. To nám nemůže postačiti. Jest také zvláštní, že vládní strany musí teprve samy sebe vyzývati, aby takovou věc od vlády žádaly. Již dávno přece máme soukromé pojištění proti krupobití a škodám způsobeným ztrátami na dobytku, ale nejlepší obchod dělají při tom zpravidla společnosti samy, nikoliv pojištěnci. Již před lety byl učiněn náběh ke zřízení státní pojišťovny. Tenkráte byli již vyhlédnuti potřební vedoucí úředníci, ale vše se rozbilo o odpor agrárních zájmů. Čeští agrárníci nechtěli se vzdáti svých vlastních ústavů a Němci dělali námitky národního rázu. Tenkráte prohlašovali - bylo to před 4 nebo 5 lety - že věc by se dala podrobněji řešiti jen na základě rozdělení na národní odbory a na základě samosprávy. Na to všenárodní koalice nepřistoupila. Jsme jen zvědavi, zda německé vládní strany setrvají na svých požadavcích, aby státní pojištění bylo rozděleno národně a zachována samospráva. Po neslýchané zradě na těchto základních principech při poradě o správní reformě, jíž jsme se dožili, pochybujeme velice, že německé vládní strany se odváží zahájiti o to boj se svými českými přáteli a že dosáhnou svých požadavků. Výslovně bych upozornil, že trváme na tomto požadavku, aby pojištění bylo rozděleno národně a zachována samospráva. Kde mají německé vládní strany za nynějších okolností záruku toho, že jejich vliv v zemědělských radách na základě dosud ještě existujícího rozdělení na národní odbory zůstane zachován? Třeba připomenouti jen zmíněný již návrh zákona o reformě zemědělských komor, kde se výslovně ustanovuje, že se rozdělení zemědělských rad na odbory ruší. Býti závislým na dobré vůli politických přátel, jak jest tomu dnes u německých agrárníků, není ani příjemné ani žádoucí. Máme dojem, že německým agrárníkům ostatně na tom ani nezáleží, aby byla vytýčena pevná pravidla a aby dosaženo bylo něco positivního pro veškeré zemědělství, nýbrž jen aby dostali od českých vládních stran cukrátko, něco pro útěchu za vykonané věrné služby. Není to jistě slepá náhoda, že ihned po vyřízení správní reformy která venku v německých územích vyvolala tak veliké rozhořčení a která otřásla věží svazu zemědělců, poskytuje se tento návrh jako jakási náplast na rány, které utrpěli němečtí agrárníci.

Ačkoliv se velmi zasazujeme o pokud možno největší a nejrozsáhlejší náhradu při živelních pohromách, tento návrh vskutku nevyhovuje ani nejzákladnějším požadavkům nezávadného právního stavu. Jest žalostným výrobkem obyčejného politického čachru. Jestliže přes to pro něj hlasujeme, činíme to také proto, že očekáváme, že ve vhodnou chvíli, která nemusí býti ani tak daleká, dojde k důkladné změně mocenských poměrů v tomto státě a tím také k možnosti skutečné reformy této důležité otázky. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Mikuláš. Dávám mu slovo.

Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno! Především považuji za svou povinnost, abych co nejrozhodněji odmítl způsob referování zpravodaje zemědělského výboru kol. Dubického ve věci podaných iniciativních návrhů. Podávati iniciativní návrhy, jež si dovolil pan zpravodaj zlehčovati, jest nejen právem, nýbrž i povinností poslanců.

Slavná sněmovno! Po ohromných živelních pohromách, které způsobily v celé řadě okresů nesmírné škody v zemědělství, nebude jistě v této slavné sněmovně nikoho, kdo by nesouhlasil s tím, aby poškozeným krajům dostalo se přiměřené podpory z prostředků státních. Letošní živelní pohromy byly namnoze takového rázu, že se vymykají každé lidské představě. Měl jsem příležitost shlédnouti spolu s posl. Špatným dílo zkázy hned po katastrofě v některých místech a mohu říci, že nebylo nadsázkou, psal-li denní tisk o soudných dnech v těchto krajích. Byly to především katastrofální bouře a průtrže mračen, provázené strašlivým krupobitím ve dnech svatodušních, na které bude obyvatelstvo postižených krajů dlouho s hrůzou vzpomínati. Úředně zjištěné škody v jednotlivých okresech jdou do milionů. Jen v obvodu pol. okresu příbramského činí podle úředního šetření škody tyto 25,000.000 Kč. V katastru malé vesničky Krámy tohoto okresu přesahují škody tyto částku 650.000 Kč. Podobně je tomu i v celé řadě míst jiných. V nesčetných obcích okresů: Příbram, Dobříš, Jílové, Říčany, Č. Budějovice, Přeštice, Rokycany, Týn n. Vlt., Trhové Sviny, Hluboká, Lišov, Krumlov, Plzeň, Horšův Týn, Blovice, Domažlice, Tábor, Pelhřimov, Sedlčany, Polná, Humpolec, Jihlava, Hradec Král., Jaroměř, Opočno, N. Město n. M., Police n. Met., N. Bydžov, Vysoké Mýto, Litomyšl atd. řádilo krupobití takovou silou, že místy zničilo úplně úrodu polní i úrodu ovoce a také značné škody způsobeny byly i na majetku domovním.

Zemědělský lid těchto krajů a zvláště malozemědělci ocitají se ve velmi smutném hospodářském postavení. Jejich celoroční práce a námaha i investice do půdy jsou ničím. Po loňské neúrodě a živelních pohromách dostavila se opět letos katastrofa, která svými důsledky ohrožuje jejich holou existenci. Jest proto samozřejmé, že vzhledem k povaze způsobených škod nelze otázku podpor postiženým řešiti jako až dosud obvyklými běžnými prostředky, nýbrž že jest nutno, aby tam, kde jde o záchranu ožebračených zemědělců, pomohl mimořádně stát.

Že mnozí z postižených jsou úplně bez prostředků, o tom jsem se přesvědčil při prohlídce poškozených obcí: Nový Knín, Krámy, Štěchovice, Petrov, Hraštice a jinde. V těchto místech u mnohých poškozených nebude ani chleba, ani potřebného osiva pro příští rok a nebude také ani dostatek potřebné píce pro dobytek. Proto jsme v našich iniciativních návrzích dožadovali se toho, aby při udělování podpory byl činěn rozdíl mezi škodami menšími a škodami velkými a škodami, které znamenají zničení existence. Není sice pochyby o tom, že při katastrofě takového rázu utrpí stejně pozemky velkého rolníka jako chalupníka, mám vsak za to, že jest v zájmu spravedlnosti třeba, aby větší ohled byl vzat na drobné zemědělce, poněvadž tito nemají takové hospodářské a finanční možnosti brániti se důsledkům živelních pohrom jako velcí rolníci. Ve větší usedlosti, i když je nejhůře, není-li úspor, lze si vypomoci odprodejem několika kusů dobytka. Nepoměrně těžší postavení mají drobní zemědělci. Příjem jejich pozůstává hlavně z dobytka, nehledě k tomu, že krávy slouží jim za potah. Zbaviti se dobytka znamenalo by u nich zbaviti se nejen určitého příjmu za mléko nebo máslo a sýr, nýbrž i potahu a tím zbaviti se možnosti hospodařiti vůbec.

A přece, jak jsem již uvedl, jsou letos taková místa, kde důsledky živelních pohrom přinutí zemědělce k tomu, aby omezili stav svého dobytka na nejnutnější možnou hranici.

Že takovýto zásah v zemědělském podnikání bude na řadu let znamenati ochuzení hospodářství a v důsledcích toho snížení jak polní, tak i živočišné produkce, jest samozřejmé. Nemají-li tedy takto poškození se svými rodinami vrženi býti na dlouhou dobu do bídy a strádání, musí jim býti podána pomocná ruka. Proto jest zcela přirozené, že zraky obyvatelstva těchto postižených krajů obráceny jsou především k parlamentu a vládě republiky v naději, že bude zde dostatek porozumění a smyslu pro jejich velmi těžké hospodářské postavení. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Klub čsl. strany národně socialistické ihned po zjištění škod v jednotlivých krajích republiky podal naléhavou interpelaci vládě a provedl též příslušné intervence ve prospěch postižených. Jednotlivými poslanci našeho klubu podáno pak za tímže účelem několik iniciativních návrhů týkajících se určitých postižených míst. Celkem podáno v této poslanecké sněmovně od různých politických stran přes 90 iniciativních návrhů. Výsledkem těchto iniciativních návrhů jest vládní návrh zákona tisk 1133, o němž včera jednal zemědělský výbor a který dnes právě projednáváme. Již v zemědělském výboru řekli jsme své stanovisko k tomuto vládnímu návrhu. Dnes chtěl bych při této příležitosti připomenouti jen toto: Pro poškozené živelními pohromami loňského a letošního roku bude míti určitý význam toliko ustanovení, obsažené v §u 1 projednávaného zákona, poněvadž § 2 jedná již o opatřeních pro rok 1928 a následující - vyplývající z přijatého zákona o přímých daních ze dne 15. června 1927, čís. 76 Sb. z. a n. Podle §u 1 tohoto zákona přispěje stát těm, kdož těmito pohromami byli postiženi a jsou na hospodářské existenci ohroženi, že převezme závazek platiti část úroků ze zápůjček, jež jim budou poskytnuty peněžními ústavy, k tomu ministerstvem zemědělství zmocněnými. Úhrn zápůjček těchto nesmí přesahovati úhrnnou částku 10 milionů Kč a příspěvek státní na úrok tento bude činiti 3% z poskytnutých zápůjček, a to na dobu nejdéle 10 let. Nepodceňujeme nikterak tuto pomoc státu postiženým, ale domníváme se, že tímto opatřením nezahojíme ani z části ony těžké hospodářské rány, jež byly postiženým zemědělcům a jmenovitě drobným zemědělcům způsobeny.

Přichází-li vláda s půjčkou poškozeným, domníváme se, že by bylo spravedlivé, aby to byla půjčka bezúročná, jak jsme se toho dožadovali v naléhavé interpelaci a také svým návrhem ve výboru zemědělském a rozpočtovém.

Návrh náš zní: § 1, odst. 2 vládního návrhu tisk 1133 buď upraven takto:

"Úhrn zápůjček těchto nesmí přesahovati částku 30 milionů Kč při plném zúrokování státem z poskytnutých zápůjček, a to na dobu nejdéle 10 let."

Musím s politováním konstatovati, že, ačkoliv návrh ten byl i vládními stranami v zemědělském výboru posuzován jako návrh dobrý, byl přece zamítnut. Nemůžeme proto jinak, nežli znovu předložiti plénu posl. sněmovny náš návrh se žádostí za přijetí.

Vedle toho myslím, že by bylo nejvýše spravedlivo, aby ministerstvu vnitra dostalo se určitého mimořádného přídělu vedle prostředků pro tento účel v rozpočtu na r. 1927 zařazených, aby mohlo okamžitě pomáhati tam, kde je pomoci okamžité třeba.

Pokud se týče ustanovení §u 2, dlužno uznati, že pro příští léta budujeme již podpůrnou akci na solidnějších základech tím, že podle zákona o přímých daních zřizujeme zvláštní fondy pro podporu postižených živelními pohromami. Podotýkám však, že tento určitý pokrok zastíněn jest faktem, že fondy tyto zřizovány budou při zemědělských radách, k nimž za dnešního složení - jak bylo také včera, a to je velmi pozoruhodno, v zemědělském výboru i kolegy z koaličních stran znovu zdůrazněno - není v zemědělské veřejnosti důvěry. Je-li tedy již zřízení těchto fondů při zemědělských radách stanoveno zákonem o přímých daních, jest třeba, aby v prováděcích nařízeních, jimž zákonem o přímých daních a projednávanou osnovou ponecháno jest stanoviti bližší podrobnosti o hospodaření s fondy, pamatováno bylo na to, aby ve správách těchto fondů měli všichni zemědělci náležité zastoupení. Jak právě konané volby delegátů zemědělských rad dokazují, nejsou v zemědělských radách všichni zemědělci zastoupeni. Zemědělské rady jsou tudíž příliš jednostranné. Zemědělci, kteří politicky nejsou v republikánské straně, nemají vůbec zastoupení. Nechceme a nežádáme, aby politické strany vysílaly do správy fondů své zástupce. Toto právo však musí býti přiznáno odborovým zájmovým organisacím drobných zemědělců. (Výborně!) Na to musí býti v prováděcích nařízeních zvláště pamatováno. Proto se dožadujeme toho, aby vláda předložila nařízení před jeho vydáním zemědělskému výboru. Rovněž nemůžeme dosti dobře akceptovati ustanovení §u 2 vládního návrhu, podle něhož má býti všeobecně vybírána zároveň s pozemkovou daní zvláštní přirážka ve výši 12%ní státní daně. Mám za to, že tímto opatřením byli by zejména velmi citelně postiženi drobní zemědělci, kteří podle §u 105, odst. 2 zákona čís. 76 o přímých daních osvobozeni jsou od placení zvláštního příspěvku. Proto navrhujeme plénu poslanecké sněmovny, aby § 2 projednávané osnovy doplněn byl:

"Od držitelů půdy, kteří podle §u 105, odst. 2 zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., osvobozeni jsou od zvláštního příspěvku, se uvedená zvláštní přirážka (12%) nevybírá."

Jsem nucen také dnes znovu vysloviti přání, aby ve smyslu námi navržené a zemědělským výborem přijaté resoluce vláda přikročila okamžitě k provádění hlavy II zákona ze dne 15. října 1925, č. 227 Sb. z. a n., o opatřeních k zamezení škod, způsobovaných povodněmi.

Při této příležitosti považuji dále za nutno zmíniti se také o velmi choulostivé a důležité věci. Jest to otázka vyšetřování škod a udělování podpor postiženým. Téměř každoročně setkáváme se s řadou stížností okresů, obcí i jednotlivců proti nesprávnému odhadu škod a udělení podpor. Vzhledem k tomu podali jsme v zemědělském výboru návrh tohoto znění:

"Vláda se vyzývá, aby nařídila, by do zemských a okresních komisí pro podporu živelními pohromami postiženým byli jmenováni také zástupci malozemědělských organisací."

Jest opravdu přímo nepochopitelné, že v zemědělském výboru vládní strany bránily se tomu, aby ve zmíněných komisích pro šetření škod a udělování podpor byli také drobní zemědělci zastoupeni. Za to s uznáním dlužno se vysloviti o rozhodnutí výboru rozpočtového, který resoluci tuto přijal.

Jak nespravedlivý a nelogický byl postup vládní většiny v zemědělském výboru v tomto případě, vysvítá nejlépe z tohoto: Na jedné straně ukládá se všem zemědělcům povinnost přispívati do fondů 12%ní státní přirážkou ke státní pozemkové dani, ale právo rozhodovati s těmito fondy budou míti jen ti, jimiž jsou ovládány jak zemské a okresní pomocné komise, tak i zemědělské rady. Z důvodů těch nemůžeme se proto dosti dobře nadchnouti pro předloženou osnovu. Jsme si také vědomi toho, že tímto opatřením nebude u nás otázka živelních pohrom definitivně vyřešena. Nemůžeme proto než znovu dožadovati se toho, aby zřízena u nás byla státní pojišťovna pro případ živelních pohrom a pádu dobytka, pro níž se vyslovuje i zemědělský výbor ve své resoluci. Podotýkám ovšem, že máme na mysli státní konkurenční pojišťovnu, nikoliv státní monopolní pojišťovnu, o niž svého času usilovali agrárníci a ministerstvo zemědělství. Dnes ovšem, soudě podle psaní časopisu republikánské strany, se zdá, že některým činitelům v této straně není zřízení státní konkurenční pojišťovny pro případ živelních pohrom a pádu dobytka po chuti, ač jedná se o věc nesmírné důležitosti pro celé zemědělství. Přes to však se domnívám, že nějaké polovičaté řešení této otázky za účasti státu a soukromých pojišťoven, jak to bylo doporučováno v ústředním orgánu republikánské strany "Venkovu" dne 26. června, muselo by naraziti na odpor všech výkonných zemědělců.

Na konec chtěl bych ještě vysloviti přání, aby při provádění pomocné akce postupováno bylo se vší přísností a také spravedlností. Je toho potřeba proto, poněvadž stále ještě se setkáváme se zahanbujícími zjevy, že i při takovýchto příležitostech vyskytnou se nesvědomití lidé, kteří z neštěstí a bídy svých bližních snaží se kořistiti.

Není přece dosti dobře možno, aby z peněz státu a tudíž z peněz veškerého poplatnictva dostalo se nezaslouženě podpory komukoliv. Strana českosl. národních socialistů má nejživější smysl pro pomoc těm, kdož veřejné pomoci nezbytně potřebují. Žádáme však kategoricky v zájmu spravedlnosti i v zájmu veřejné morálky vůbec, aby s prostředky k tomuto účelu věnovanými nakládáno bylo způsobem krajně spravedlivým. A znovu a znovu zdůrazňujeme: Dejte postiženým vedle půjček toliko peněžité obnosy. Nechceme nic slyšeti o podporách in natura, s nimiž máme velmi smutné zkušenosti. Na bídě a neštěstí postižených nesmí nikdo vydělávati. Tam ovšem, kde jeví se okamžitá potřeba osiva různých směsek za účelem získání zelené píce, nechť se toto osivo dodá prostřednictvím okresních správ politických. V důvěře, že bude se strany vlády a příslušných úřadů přihlíženo při provádění pomocné akce zejména k těžkému postavení drobného zemědělského lidu, budeme i přes vytknuté vady pro navrhovanou osnovu zákona hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Koudelka.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Důležitost předmětu, který projednáváme, divně kontrastuje se způsobem jeho projednávání. Zemědělský výbor sešel se včera k 9. hod. večer a ve schůzi, trvající do 12 hod., zákon takového dosahu projednal. Přijal vládní osnovu beze změny. Vysvětlení toho lze hledati zajisté především v tom, že vzhledem k pozdní době členové výboru neprojevili onoho náležitého zájmu. Rozpočtový výbor dostal návrh k projednávání dnes o 101/2 (Hlas: O 111/2!), tím hůře tedy, když o 111/2 hodině! Když se již konala schůze sněmovny, ještě jsme zde neměli zprávu výboru zemědělského a rozpočtového.

Slyšíme z lavic vládní většiny neustálé poukazování na naléhavost řešení tohoto velikého problému, ale musíme poukázati, že lavice vládní většiny jsou prázdné, že z vlády není zde jediného člena, a tak v pozorovateli, který jako nezúčastněný sleduje projednávání této věci, musí vzniknouti dojem neupřímnosti, který je tu mezi slovy a skutky jmenovitě těch stran, které mají vzíti politickou odpovědnost za tento návrh.

Otázka řešení pomoci zemědělcům, postiženým živelními pohromami, je v začarovaném kruhu. Vrací se s periodickou pravidelností každého roku. Listujte v protokolech Národního shromáždění československého a každoročně naleznete v letním období tuto otázku na pořadu jednání obou sněmoven. Nejen však v Národním shromáždění československém, tentýž obraz skýtala říšská rada rakouská a zemské sněmy, jmenovitě český a moravský. R. 1923 povolila tato sněmovna 50 mil. Kč na fond pro zveřejnění živelního pojišťování. Od r. 1923 uplynula řada let, z fondu bylo něco odčerpáno na individuelní podpory postiženým zemědělcům, ale organisace pojištění elementárního nebyla provedena dodnes.

R. 1924 povolila sněmovna použití částky 10 mil. z tohoto 50milionového fondu, povoleného r. 1923 pro zveřejnění živelního pojišťování. R. 1925 povolila sněmovna 74 mil. Kč na podporu postiženým živelními pohromami, z toho 36 mil. na podporu přímo, 24 mil. na restauraci poškozených cest, 14 mil. na vodní úpravy a mimo to byl ještě tehdy schválen zákon, povolující 50 mil. roční anuity na úpravu vodních toků. Také tento zákon zůstal dodnes na papíře. Téměř všechny iniciativní návrhy, zaměstnávající se otázkou podpory zemědělcům, postiženým letos živelními pohromami, žádají, aby tento návrh byl konečně proveden.

A jest jen příznakem našich zvláštních parlamentárních poměrů, že se provedení tohoto zákona domáhají také strany, jimž náleží většina v tomto sboru, a prosím, i vláda, která tu sedí. (Hlas: Která tu nesedí! - Veselost.) Bohužel, to jí neinteresuje.

Velectění pánové! Až dosud řeší se otázka podpory zemědělcům, kteří utrpěli živelními pohromami, podle t. zv. nouzového regulativu. Zemské politické správy prostřednictvím okresních politických správ v historických zemích rozdělují jisté části, které jsou tu k disposici pro tento účel. Je to systém neobyčejně nedostatečný, zaviňující více mrzutostí a škod nežli prospěchu. Nejhorší na věci pak je, že tu není ani vůle zabrániti a předejiti oprávněným stížnostem. Račte si představiti, bylo-li by možno ve kterémkoli spořádaném parlamentárním státě to, co u nás, když na př. kol. inž. Nečas zde s tribuny posl. sněmovny, ve výboru zemědělském i ve výboru rozpočtovém uvede množství konkrétních případů o zneužívání podpor k účelům stranicko-politickým, ale nikdo z odpovědných pánů v tomto státě nepokládá za svou úřední povinnost, za svou povinnost morální, aby ke stížnostem těm zaujal stanovisko, dal je vyšetřiti, vinníky potrestal, případně podal tomuto sboru vysvětlení. V březnu t. r. naši kolegové plzeňští posl. Pik, Remeš a V. Beneš podali obsáhlou interpelaci na vládu, týkající se případů naprosto nemožného stranického rozdělování podpor těm, kdož byli živelními pohromami postiženi na Sušicku. Tak na př. František Kůs, domkář v Čepicích čp. 10, má 3 ha půdy včetně pachtu a ze své práce živí 11člennou rodinu. Jako dělník byl z podpory vyloučen. Čácha, domkář v Podmoklech, vlastník 3 ha půdy, dostal nejprve peněžitou podporu ze státní akce a mimo to bylo navrženo 375 kg bramborů. Je předním dělníkem v lomu, ovšem důvěrníkem republikánské "Domoviny". Jan, Kouba, železniční zřízenec ve V. Chmelné, byl z podpory vyloučen. Živí šest dětí, sedmý syn na vojně. Ant. Zacharda, pens. želez. zřízenec v Čepicích, jehož dcera bere také podporu, jako člen "Domoviny" dostal státní podporu. Josef Zíbar, domkář a zedník v Lešišovech, přídělu nedostal. Marek Václav, domkář a zedník u dráhy v Čepicích, jako "Domovinář" podporu dostal. Jan -Forejt, hostinský a domkář v M. Chmelné, podpory nedostal, poněvadž prý je hostinským. Frant. Kouba, hostinský a domkář ve V. Chmelné, jako organisovaný člen republikánské strany podporu dostal. Karel Jelínek, domkář a nůšař v Lešišovech, od vánoc kupuje brambory od majitele zbytkového statku Skaly po 100 Kč 1 q, protože udělá do roka několik nůší, podpory nedostal. Skala, majitel zbytkového statku v Lešišově, který odprodal ze své úrody brambory do lihovaru v Kolinci, dostal podporu 12 q a 5 q ječmene. Darebný Jan, domkář se 3 ha půdy a hostinský v Dobršíně, nedostal nic, přes to že byl postižen. Ale Mirvald Matěj, jeho soused, hostinský a rolník, kupec, nájemce honitby, dostal jako podporu 18 q brambor, poněvadž je členem republikánské strany.

Velectění pánové! Interpelace srovnává zemědělce postižené přibližně stejných majetkových poměrů, a tu vidíte, jakým dvojím loktem se tu měří. Je ovšem velmi zajímavo s hlediska politického, že na tuto interpelaci dodnes nebyla dána odpověď. (Slyšte!) Pánové, jichž se to týče a kteří za to nesou politickou odpovědnost, neuznali ani za vhodno vyslechnouti nebo eventuelně zaříditi, aby k podobným přehmatům vícekráte nedocházelo.

Chápete snad již, že tento systém, hraničící na politickou korupci, není žádným řešením palčivé a naléhavé otázky, jakou jest otázka zabezpečení pracujícího zemědělce proti přirozenému risiku jeho podnikání. A to risiko není malé, je veliké, a právě proto, že je veliké, mělo by býti také s náležitým oceněním a vážností řešeno. Dopadne to vždycky tak, že stát dá opravdu řadu milionů, které však neznamenají vůbec v řešení toho celého problému nic, které jsou jenom pramenem nevraživosti a rozvratu na vesnici a které se stávají za této administrativy jenom nástrojem stranicko-politického korumpování. (Výkřiky posl. Hlinky.)

Nyní předkládá vláda jiný návrh na řešení této otázky. Řekl jsem ve výboru zemědělském, že tento návrh jest jistým pokrokem. Snaží se o trvalejší, hlubší řešení otázky, ale bohužel, je to pokus nepodařený. Podle § 1 pro léta 1926 a 1927 má se povoliti 10 mil. Kč na zápůjčky postiženým zemědělcům. To je částka směšně nepatrná. R. 1926 odhadla vláda škody způsobené živelnými pohromami částkou 200 mil. Kč. Na to dáme 10 mil. Kč. Pánové, odpusťte, takto se věc neřeší.

Podle §u 2 tohoto návrhu usiluje se, jak jsem řekl, přece o hlubší a trvalejší řešení otázky. Ale jak? V zákoně o reformě daní přímých máme v §u 10 ustanovení, že při zemědělských radách zřizují se zvláštní fondy, do nichž přispívá stát 30% a do nichž plyne zvláštní příspěvek ve výši 1.5% základu pro vyměření pozemkové daně, kterýžto zvláštní příspěvek platí zámožnější zemědělci, to jest ti, kteří v jedné berní obci nemají více pozemků než se 120 Kč čistého katastrálního výnosu a 10% obecní přirážky k dani pozemkové. Nyní podle tohoto zákona do tohoto fondu má plynouti dále státní příspěvek v částce 8 mil. Kč a pak výnos 12% přirážky k pozemkové dani. Bude to, jak bylo řečeno v zemědělském výboru, činiti asi 33 mil. Kč. 17 mil. Kč snad podle zákona o berní reformě, 8 mil. Kč státního příspěvku a asi 8 mil. Kč bude činiti 12% přirážky k dani pozemkové. Hospodařiti s těmito fondy mají míti právo v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku zemědělské rady a na Podkarpatské Rusi zemědělský referát civilní správy. O tom, jak se budou povolovati podpory z tohoto fondu a kdo má nárok, návrh nepraví nic, v tom ohledu je velmi skoupý. Čteme tu toliko v odst. 3 § 2: "Podrobná ustanovení o hospodaření jměním fondů a o poskytování podpor vydána budou vládním nařízením." Všichni zemědělci, ale co více, všichni plátci pozemkové daně budou museti přispívati do těchto fondů. Pamatujte se, velectění pánové a dámy, na tak zv. hnojivový fond? Tehdy, prosím, každý, i majitel zahrádky někde na Vinohradech, musil do tohoto fondu přispívati, poněvadž mu je předpisována pozemková daň. Hnojiva ovšem nedostal. Ale, velectění pánové a dámy, tady je ještě něco jiného. Račte uvážiti toto: V zákoně o berní reformě v §§ 108 a 109 jest řečeno, že přispívati do tohoto fondu podle §u 108 berního zákona mají všichni zemědělci, ne však držitelé lesů. Půda lesní je osvobozena z pochopitelných příčin od povinnosti přispívati do tohoto fondu. Tady však nikoli. I z lesní půdy bude se platiti těch 12% přirážky k dani pozemkové do tohoto fondu.

Velectění pánové, copak se dá srovnávati risiko zemědělské práce s risikem hospodaření v lesích? Buďto tedy budete z těchto fondu sanovati také škody, které živelními pohromami utrpěly lesy, jako je mniška, požár a jiné a jiné případy, ale pak vám na to tyto fondy nestačí, nebo majitelům lesů nebudete dávati nic a pak se vás budou tázati, jak to, že mají všeobecnou povinnost přispívati, ale nemají práva z tohoto fondu obdržeti také podporu v případě nehody?

To je hezké, uložiti všeobecnou povinnost všem plátcům zemědělské daně, že musí 12% přirážkou k této dani přispívati do těchto fondů, aby se z nich dávaly podpory a příspěvky zemědělcům postiženým živelními pohromami. Táži se však: povinnost platiti budou míti všichni, ale budou míti také všichni právo rozhodovati o těchto penězích? To již nikoli! O tom budou rozhodovati zemědělské rady. Zemědělské rady nejsou korporace všeho zemědělství. Zemědělské rady jsou v dnešních našich poměrech anachronismem. (Výkřiky posl. Hlinky.) Spíše jako katolická církev, vážený pane kol. Hlinko. (Výkřiky.) Dovolte, velectění pánové, abych na tuto věc poněkud podrobněji poukázal. (Výkřiky posl. Hlinky.) Menší zemědělci nikdy nebyli spokojeni s organisací zemědělských rad a domáhali se úsilovně organisace dokonalejší. Šlo o to, aby organisace zemědělské sdružovaly zemědělce všechny, aby měly spolehlivý základ finanční a byly účinnými zákonnými zastupitelstvy celého zemědělství. (Výkřiky posl. Hlinky a Mikulíčka.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP