Pátek 8. července 1927

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 8 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Ježto byly podány pozměňovací návrhy, budeme o ní hlasovati tímto způsobem:

O §u 1 budeme hlasovati v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Chalupníka a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Muny a soudr.; bude-li i ta zamítnuta, podle zprávy výborové.

O §u 2 hlasovali bychom v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Muny a soudr.; bude-li zamítnuta, podle zprávy výborové.

O §u 3 budeme hlasovati nejprve v úpravě pozměňovacího návrhu posl. L. Wenzela a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Chalupníka a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Muny a soudr.; bude-li i ta zamítnuta, podle zprávy výborové.

O §u 4 bychom hlasovali nejprve v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Chalupníka a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Muny a soudr.; bude-li ta zamítnuta, podle zprávy výborové.

O §u 5 bychom hlasovali positivně podle zprávy výborové, čímž rozhodnuto bude o návrhu na škrtnutí, který podali posl. L. Wenzel a druzi.

O §u 6, 7 a 8, o nadpisu zákona a úvodní formuli hlasovali bychom podle zprávy výborové.

Jsou proti navrženému pořadu nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není, budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Chalupníka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.

Kdo souhlasí dále s §em 1 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Muny a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím § 1 je přijat podle zprávy výborové.

§ 2. Kdo souhlasí s §em 2 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Muny a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 2 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím § 2 je přijat podle zprávy výborové.

§ 3. Kdo souhlasí s §em 3 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. L. Wenzela a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo dále souhlasí s úpravou §u 3 podle pozměňovacího návrhu posl. Chalupníka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo dále souhlasí s §em 3 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Muny a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.

Kdo konečně souhlasí s §em 3 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím § 3 je přijat podle zprávy výborové.

§ 4. Kdo souhlasí s §em 4 v úpravě pozměňovacího návrhu posl. Chalupníka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím tato úprava je zamítnuta.

Kdo dále souhlasí s úpravou §u 4 podle pozměňovacího návrhu posl. Muny a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím tato úprava je zamítnuta.

Kdo dále souhlasí s §em 4 podle znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím § 4 je přijat ve znění zprávy výborové.

§ 5. Kdo souhlasí s §em 5, k němuž není pozměňovacích návrhů, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím tento § 5 je přijat podle zprávy výborové, čímž současně se zamítá návrh na škrtnutí tohoto paragrafu učiněný posl. L. Wenzlem a druhy.

Kdo dále souhlasí s §§ 6, 7 a 8, s nadpisem zákona a úvodní jeho formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 6, 7, 8, nadpis a úvodní formule zákona jsou přijaty podle zprávy výborové.

Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Druhé čtení bude provedeno ještě v této schůzi, bude-li této osnově přiznáno zkrácené projednání podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen je odst. 1 dnešního pořadu.

Přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž je:

2. Zpráva výborů zemědělského a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1133) zákona o poskytování podpor při živelních pohromách (tisk 1159).

Zpravodajem výboru zemědělského je p. posl. Dubický, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. dr Fritz.

Dávám slovo prvému zpravodaji - za výbor zemědělský - p. posl. Dubickému.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Sotvaže zahlazeny byly katastrofální následky, způsobené živelními pohromami ve dvou posledních letech, je zemědělství naše postiženo opětně živelní katastrofou, která je v mnohých krajích takového rozsahu, že možno mluviti o ohrožení hospodářských existencí. Po škodách způsobených zejména v dubnu a květnu t. r. mrazem na žitě a vinné révě utrpěli zemědělci v celém státním území na polní úrodě, pozemcích, budovách atd. velmi značné škody průtržemi mračen a krupobitím, které zvláště koncem měsíce května a v prvních dnech měsíce června t. r. způsobilo škody jdoucí do mnoha milionů. Málo kdo z nezemědělské veřejnosti si uvědomí, jaké ztráty každoročně přinášejí živelní pohromy zemědělci i celému státu a jakému risiku podléhá práce venkovského lidu. Nechápe se stále ještě, kolik lásky k práci, kolik odříkání a vytrvalosti musí zemědělec věnovati svým polím, aby vyrobil tolik, abychom nebyli odkázáni v dobách dobrých i zlých na milost ciziny. Nechápe se stále ještě, kolik mravní síly tkví v člověku venkovském, jehož význam není dosud plně doceněn, který však přes to uchoval si smysl pro práci a lásku k ní, a to i v době, kdy živelní pohroma ničí výsledky jeho celoročního namáhání. Nebylo by většího neštěstí pro národ, než kdyby zemědělský člověk ztratil lásku k práci, kdyby zlhostejněl, kdyby nepracoval a nešetřil ne s ohledem jen na sebe a své nejbližší, nýbrž právě z ohledu na celek, na stát. Neštěstím by bylo, kdyby pracovní morálka zemědělského lidu poklesla na stupeň pracovní morálky některých jiných vrstev, kdyby venkovský člověk žil a pracoval jen z úzkého nazírání na prospěch svůj vlastní, kdyby ztratil onu ohromnou sílu, která ho nutí držeti a obdělávati půdu, rozmnožovati výsledky jejího tvoření, rozmnožovati národní majetek šetřením a smyslem pro povinnost. Tyto vzácné vlastnosti zemědělského lidu měly by býti oceněny víc a lépe nejen mimozemědělskou veřejností, nýbrž i správou státní. Pak bychom, slavná sněmovno, nemuseli rok co rok projednávati řadu návrhů na pomoc postiženým zemědělcům, pak by již dávno bylo u nás vytvořeno takové zákonodárné opatření, které by stačilo, aby aspoň v případech naléhavých byla postiženým podána pomocná ruka bez dalších odkladů. Dnes jsou po této stránce poměry neuspokojivé. Úvěrové prostředky, věnované na nouzové podpory při živelních pohromách celkovou částkou 6,126.000 Kč, jsou pro celé státní území naprosto nedostatečné a je proto nezbytně třeba, aby pomocná akce řešila se pronikavěji, rámcově a účelněji.

Podle došlých zpráv činí letošní škody v Čechách přes 100 mil. Kč, na Moravě přes 30,000.000 Kč, ve Slezsku na 8 mil. Kč, na Slovensku 20 mil. Kč, na Podkarpatské Rusi jsou škody poměrně menší.

Poslanecké sněmovně podáno bylo celkem 96 iniciativních návrhů různých stran na vydatnou pomoc postiženým. Další návrhy ještě docházejí. Účel návrhů těchto je jistě dobrý, myšlenka šlechetná, ale pokud parlament nepostará se, aby zemědělství bylo ve státním rozpočtu lépe finančně opatřeno, pokud nebude mezi stranami většího pochopení pro podporu postižených, než je podání pouhých návrhů, po tu dobu nelze očekávati trvalé nápravy.

Ministerstvo vnitra jako obyčejně, i letos poskytlo postiženým obvodům první finanční pomoc. Zjistil jsem, že pro Čechy uvolněn byl obnos 500.000 Kč, okresu šumperskému na Moravě 65.000 Kč, okresu uhersko-brodskému 25.000 Kč, rymářovskému 35.000 Kč, okresu znojemskému 50.000 Kč, okresu Bruntál 10.000 Kč, Boskovicím 70.000 Kč a okresům v župě košické 200.000 Kč, celkem tedy 1 milion Kč.

Zemědělský výbor se usnesl, aby všechny iniciativní návrhy postoupeny byly k positivnímu vyřešení ministerstvu vnitra, které je povinno podati zemědělskému výboru zprávu, do jaké míry a kterým obvodům byla nouzová podpora udělena.

Vzhledem k tomu, co jsem, slavná sněmovno, uvedl, možno vítati vládní návrh o poskytování podpor při živelních pohromách, vypracovaný ministerstvem zemědělství, který je podle mého názoru prvním náběhem k rámcovému řešení následků živelních katastrof, zvláště pokud jde o levné a účelné opatření úvěru. Zákonem tímto umožňuje se postiženým zemědělcům v letech 1926 a 1927 dosíci levnější zápůjčky tím, že státní správa převezme nejdéle na dobu 10 let částečné placení úroků, a to ročně 3% z poskytnutých zápůjček, které v celku nesmí přesahovati částku 10 mil. Kč.

Zemědělský výbor plně ocenil dobrou snahu vlády, ale jednomyslně konstatoval, že částka 10 mil. Kč ani zdaleka nestačí na pomoc v případech naléhavých, a vyzval proto zvláštní resolucí vládu, aby částku tuto zvýšila na 50 mil. Kč, neboť jen tak možno vykonati pro postižené zemědělce positivní čin. Je samozřejmé, že přijetím vládního návrhu není nijak dotčeno udělování individuálních podpor z ministerstva vnitra podle směrnic nouzového regulativu a z prostředků pro tento účel ve státním rozpočtu zařazených.

Od r. 1928 má nastati nová úprava podpor zemědělcům, postiženým živelními pohromami, a to tak, že do fondů, zřízených při zemědělských radách podle §u 108 zákona o přímých daních, přispívati bude stát částkou ročních 8 mil. Kč a držitelé půdy zvláštní přirážkou, vybíranou zároveň s pozemkovou daní ve výši 12% státní daně. Tím vnesena bude do této podpůrné agendy určitá stabilita, neboť nejenom že vlastním příspěvkem držitelů půdy opatří se slušná část potřebných finančních prostředků, nýbrž umožní se také, aby za přímé účasti povolaných zástupců mohla býti nejen účelným způsobem, nýbrž také okamžitě poskytnuta podpora tam, kde je jí nezbytně třeba.

Zemědělský výbor s politováním konstatoval, že není dosud prováděno ustanovení druhé hlavy zákona č. 227 z r. 1925, podle něhož měla vláda učiniti opatření k zamezení škod, způsobených vodními pohromami, a k hospodářskému využití vodstva podle celkového soustavného plánu. Vláda měla za tím účelem zříditi zvláštní fond a na úhradu úroků a úmoru zařaditi každoročně do státního rozpočtu částku do výše 50 mil. Kč. Bohužel, až dosud nestalo se v tomto směru nic a tak zemědělský výbor plným právem opětně vyzývá vládu, aby ustanovení zákona č. 227 bezprodleně prováděla.

Zároveň jednal zemědělský výbor o důležité otázce zveřejnění živelního pojištění na podkladě dobrovolnosti a přijal v tom směru resoluci. Lze si jen přáti, aby již jednou přešlo se od slov k skutkům, aby příslušný návrh zákona na principu dobrovolném byl poslanecké sněmovně předložen k projednání.

V zastoupení zemědělského výboru prosím, aby vládnímu návrhu zákona dostalo se ústavního schválení. K resolucím vyslovím své stanovisko později. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dávám slovo zpravodaji za výbor rozpočtový p. posl. dr Fritzovi.

Zpravodaj posl. dr Fritz: Menom rozpočtového výboru pripojujem sa k usneseniu zemedelského výboru a doporučujem ho v tomto znení ku prijatiu.

Do zprávy rozpočtového výboru (tisk 1159) pojatá bola tiež rezolúcia VI, ktorá bola prijatá výborom rozpočtovým. Toto usnesenie rozpočtového výboru zakladá sa na omyle, poneváč prijatý bol ako rezolúcia pozmeňovací návrh, ktorý pri §e 2 predtým bol zamietnutý. Návrh tento ani formou nevyhovuje rezolúcii a preto navrhujem, aby táto rezolúcia prijatá nebola.

Vystala však zo zprávy rezolúcia prijatá rozpočtovým výborom, tohoto znenia (čte):

"Vláda se vybízí, aby nařídila, by do zemských a okresních pomocných komisí pro podporu postiženým živelními pohromami byli jmenováni také zástupci malozemědělských organisací."

Doporučujem túto rezolúciu ku prijatiu. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K této osnově jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta stanovena byla 30 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Lhůta jest přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni: na straně "proti" pp. posl. Schweichhart, Koudelka; na straně "pro" p. posl. Mikuláš.

Uděluji slovo prvému přihlášenému řečníku, p. posl. Schweichhartovi.

Posl. Schweichhart (německy): Slavná sněmovno! My němečtí sociální demokraté můžeme jen těžko dáti svůj souhlas k tomuto návrhu zákona, poněvadž nemůže nijak uspokojivě rozřešiti důležitou otázku náhrady při živelních pohromách. Prvou podmínkou pro to byla by soustavná a rozsáhlá regulace nejnebezpečnějších řečišť a hrazení všech bystřin. Co se v této věci stalo jako preventivní opatření, jest přes veškeré naléhání příliš málo. Peníze na to povolené nestačily ani zdaleka. Zájemníkům, kteří stále a stále naléhají, musí se vysvětlovati, že není potřebných peněz. To se od vstupu německých agrárníků, křesťanských sociálů a živnostníků do vlády nezměnilo ani o puntík. Pro molocha militarismu povolily tyto strany na ráz 31/2 miliardy jako fond na zbrojení, pro napravení živelních škod spokojují se mizernými drobty. Dožili jsme se toho, že vláda přímo sabotovala zákon usnesený dne 15. října 1925. Místo 64 milionů korun bylo do rozpočtu pro běžný rok zařazeno na čelení škodám nebo na nápravu škod způsobených živelními pohromami jen 6 milionů. Resolucí vyzýváme nyní ovšem vládu, aby tento zákon provedla.

Nedbalostí a trestnou lhostejností vlády jsou částky poskytnuté jednotlivým okresům, přirovnáme-li je ke způsobené škodě, směšně nepatrné. Co lze na příklad vykonati pro celý politický okres s 30.000 korunami? Jednotlivá území, která byla těžce postižena loňskými pohromami, nedostala vůbec nic. Mimo to se při rozdělování postupovalo často velmi stranicky a jednostranně. Dosažení subvence závisí dosti často na příslušnosti k určité vládnoucí straně.

Tento zákon rozděluje se ve dva díly. V §u 1 činí se opatření ke zmírnění živelních škod, způsobených v letech 1926 a 1927 tím způsobem, že stát přejímá 3% úroků ze zápůjček, nejvýše však z 10 milionů Kč, a to nejdéle na 10 let. Není snad docela bez pikanterie, zdůrazníme-li, že agrární strany měly v úmyslu místo 3% vytlouci od vlády 4%. V poslední chvíli byl však tento úmysl zmařen, takže zůstává u navrhovaných 3%. To jest přímo výsměch skutečné potřebě. Méně nelze již skutečně dáti. Přívrženci německých vládních stran, kteří, budou-li postiženi škodou, budou odbyti skutečně almužnou, nebudou příliš potěšeni a jistě nebudou míti správného nadšení pro tento způsob záchrany zemědělského lidu. Velkého díku nesmějí vládní strany očekávati od lidí poškozených živelními pohromami loňského a letošního roku.

Řeknou ovšem, že příště to bude lépe. Podle §u 2 návrhu bude totiž z fondu, který má býti zřízen podle §u 108 zákona ze dne 15. června 1927, č. 75 Sb. z. a n., o úpravě přímých daní, každoročně poskytována částka 8 milionů Kč. Dále zároveň s daní pozemkovou bude se vybírati 12%ní přirážka k témuž účelu. Částky, které se tímto způsobem opatří, stále však ještě neodpovídají průměrným požadavkům, nehledě k velkým potřebám v letech velkých katastrof, které se mohou každodenně přihoditi a které způsobí škody jdoucí do milionů korun. Z těchto fondů mají býti poskytovány subvence rolníkům, postiženým živelními katastrofami od r. 1928, jejichž hospodářská existence jest ohrožena. Podle zákona týká se to jen rolníků. Může se tedy přihoditi jistě velmi zvláštní případ, že někde na vesnici bohatý sedlák, který utrpěl škodu živelní pohromou, dostane subvenci, kdežto jeho soused, který snad byl postižen ještě hůře, nedostane nic, poněvadž není rolník, nýbrž krejčí nebo obuvník. Jest to spravedlivé, lze tento předpis trvale udržeti? Co říká tomuto ustanovení německá živnostenská strana? Ostatně musíme zdůrazniti, že vládní strany samy cítí, že částka 10 milionů nepostačuje, neboť navrhují v resoluci, že se vládě ukládá, aby poskytla další zápůjčku nejméně 50 milionů korun. Jest to přece zvláštní, že vládní strany musí vyzývati vlastní vládu, aby vykonala přece něco více. (Posl. Schmerda [německy]: To je jen balamucení, co dělají!) Ano, je to podvod, který se páše. Povoluje se 10 milionů a na venek se demonstruje s 50 miliony, které však nikdy pohromadě nebudou.

Další otázka, která se nám naskytuje, jest, koho dlužno pokládati za rolníka? Tato otázka jest tím více oprávněna, kdyžtě určitá strana při různých příležitostech pojem rolnictví co nejúžeji vymezuje. Připomínám jen návrh zákona o zemědělských komorách, který byl poněkud předčasně uveřejněn v "Prager Presse". Tam byli jako členové zamýšlené zemědělské povinné organisace ustanoveni všichni vlastníci, pachtýři a jiní uživatelé zemědělské půdy, podrobení dani pozemkové, jejichž výměra pozemků činí nejméně 1 hektar. Škrtnutím pera bylo zde mnoho set tisíc domkářů oloupeno o svůj zemědělský ráz. Užije-li se tohoto hektarového měřítka také při rozdělování nouzových subvencí, pak právě ti nejchudší, kteří bývají při živelních pohromách poměrně nejhůře postiženi, ostrouhají. Platit musí sice i oni tuto 12%ní přirážku k dani pozemkové, avšak jejich nárok jest pochybný. Poněvadž však máme dále agrární politiky, u nichž řádný rolník začíná teprve 2 hektary - vzpomínám dřívějšího ministra zemědělství Brdlíka - jsou tyto obavy ze soustavného poškozování nejchudších zemědělských vrstev bohužel až příliš odůvodněné. Mimochodem bych se zmínil také o tom, že při projednávání cel poukazovali agrárníci také na to, že malý rolník má zájem na agrárních clech teprve od 5 ha nahoru. Vidíme tedy, že pojem samostatného rolníka není naprosto pevný. Zákon v té věci neustanovuje nic.

V této souvislosti dlužno řešiti ještě třetí otázku: Od které chvíle jest existence rolníkova ohrožena? Uvažujeme-li poněkud o věci, jest jasné, že nelze zde zavésti jednotnou šablonu. Velký statkář může eventuelně ztratiti živelní pohromou třetinu svého majetku a jeho existence ve skutečnosti ohrožena není. Docela jinak však působí stejně velká ztráta u drobného rolníka a domkáře. Ten může při tom býti skutečně zničen. Za všech okolností dlužno přihlížeti k sociálnímu stavu poškozeného a posuzovati poměr škody k jeho majetku, chceme-li, aby subvence byla rozdělena nestranně a spravedlivě. Zákon neustanovuje žádného měřítka pro posuzování potřebnosti. Všechno se ponechává vládnímu nařízení. Dosud platná ustanovení nezaručují spravedlivého rozdělování subvencí. V politickém okresu děčínském právě nyní se přihlíželo při rozdělování podpor především k mlynářům, kteří obyčejně nebývají chudí, kdežto těžce poškození drobní rolníci úplně ostrouhali. Tímto nespravedlivým rozdělením jsou ovšem vinny také místní komise, které mají vyšetřiti škodu.

V zemědělském výboru bylo nám řečeno, že správa fondu zemědělskými radami poskytuje záruku za řádné rozdělování, což u politické správy není, respektive býti nemůže. Tím bylo nepřímo přiznáno, že subvence nebyly vždy rozdělovány spravedlivě.

Ale co to jsou ty zemědělské rady? Ve svém dnešním složení podle předpotopního volebního práva, které jest výsměchem demokracie, jsou zastupitelským sborem agrárních zájmů. Ohromná většina zemědělského obyvatelstva jest soustavně vylučována ze spolu práce v zemědělských radách. Poslední volby do zemědělských rad v Čechách a na Moravě byly hotovou komedií, provokací samostatně organisovaných drobných rolníků, nepodléhajících agrárnímu vlivu. Nad ministerstvem zemědělství, které má vydati prováděcí nařízení, a nad zemědělskými radami, které mají spravovati fondy, vlaje zelený prapor bezohledného agrarismu. Po dosavadních špatných zkušenostech, na příklad během boje o cla, nemůžeme míti k oněm korporacím důvěry, že budou spravovati podpůrné fondy nestranně. Obáváme se, že se stanou zdrojem nejhorší protekce a tím korupce. Z tohoto důvodu a abychom samostatně organisované drobné rolníky a domkáře jako hospodářsky nejslabší chránili co nejvíce před poškozením, podali jsme návrh, aby fond spravovala samostatná paritní komise, složená z odborníků. Návrh zní:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP