Pokud jde nyní o návrh zákona o průkazu
způsobilosti v hostinské živnosti, musím
konstatovati, že nevyhovuje všem požadavkům
hostinské živnosti. Jest, jak to bohužel jinak
nebylo možné, dílem kompromisním, poněvadž
při definici průkazu způsobilosti jisté
živnosti skoro v každém případě
se to nějak dotýká zájmů jiných
živnostenských skupin. Průkaz způsobilosti
jest proto jen částečný a počíná
teprve v místech přes 4000 obyvatelů, a bez
zřetele na počet obyvatelů má platnost
jen pro nádražní restaurace, turistické
hotely a pro místa lázeňská a poutnická.
Ovšem že průkaz způsobilosti není
na újmu nabytých práv a může
tedy každý, kdo buď sám nebo jako pachtýř
používal hostinské koncese, než tento
zákon nabyl účinnosti, bez průkazu
způsobilosti také dále vykonávati
hostinskou koncesi nebo si ji udržeti. Průkaz způsobilosti
podali také ti, kdož po 6 let byli zaměstnáni
v hostinské živnosti jako sklepníci, kuchaři
nebo sklepmistři, rovněž ti, kdož byli
činni v pivovaře jako sládci atd. nebo v
obchodě s vínem jako sklepmistři.
Předmětem velmi vážných rozkladů
a jednání bylo ustanovení o oprávnění
cukrářů v mezích tohoto zákona.
Podle ustanovení tohoto zákona jsou cukráři
v místech pod 4000 obyvatelů jako dosud při
dosažení koncese pro podávání
kávy a pod. zproštěni průkazu způsobilosti
a ovšem že jim zůstávají i nabyté
koncese ve všech jiných místech. Tento zákon
však poskytuje cukrářům pouze možnost,
aby dosáhli koncese pro podávání kakaa,
čokolády a čaje bez alkoholických
přídavků, a dlužno velice litovati,
že nebylo lze dosáhnouti dohody mezi těmito
oběma skupinami, jak bychom si byli přáli.
Doufáme, že ve smyslu našich resolucí
budou úřady vycházeti vstříc
odůvodněným žádostem cukrářů
o dispensi, pokud bude to možno co nejvíce. Vlastníkům
obchodů podle §u 38, odst. 5 živnostenského
řádu může býti bez průkazu
způsobilosti povoleno čepovati víno za jistých
podmínek.
Důležitým ustanovením, které
ovšem nevyhovuje našim názorům, jest výhoda
pro spolkové domy, které teprve v místech
přes 6.000 obyvatel jsou vázány průkazem
způsobilosti. Pro lázeňská místa
byly stanoveny jisté úlevy, zvláště
pro pensionáty a útulky. Také pro provoz
větších hotelů může živnostenský
úřad v zájmu cizineckého nebo turistického
ruchu a k jeho podpoře upustiti od podání
úplného průkazu způsobilosti.
Celkem jsme rádi, že se nám podařilo
domoci se průkazu pro hostinskou živnost a doufáme,
že boj o průkaz způsobilosti v živnostech
bude korunován stejným úspěchem i
pro jiné skupiny, které po něm volají.
(Potlesk.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Pechman.
Posl. Pechman: Slavná sněmovno! Přistupujeme
dnešního dne ku projednávání
průkazu způsobilosti pro živnost hostinskou.
Tento okamžik znamená pro stav hostinský historickou
chvíli, poněvadž, jak známo a jak předešlí
řečníci zdůraznili, stav hostinský
ne po léta, nýbrž po celá desetiletí
volal po průkazu způsobilosti pro svoji živnost
hostinskou a výčepnickou. Je to zajisté požadavek
oprávněný se strany živnostnictva, a
já mluvě k této předloze zákona
jménem svého poslaneckého klubu zdůrazňuji:
my nejsme jen pro průkaz způsobilosti v živnosti
hostinské, nýbrž i pro to, aby pokud možno
v budoucnosti pro každou živnost byl zaveden průkaz
způsobilosti, poněvadž vidíme v tom
jedinou a mocnou ochranu našeho živnostnictva, jeho
existenčních zájmů a také prospěch
celého našeho národohospodářského
života. To je stanovisko naše k průkazu způsobilosti
vůbec. Je pravda, že právě v tomto zákonodárném
sboru je celá řada nepřátel těchto
požadavků živnostnictva vůbec. Podařilo-li
se nám dostati průkaz způsobilosti pro hostinství
do dnešního stadia, musíme si také uvědomiti,
že prodělal trnitou cestu, než se dostal do plena
tohoto zákonodárného sboru. (Hluk.) Když
jsme projednávali ještě v živnostenském
výboru tento průkaz způsobilosti, volalo
se na nás se stran socialistických: Zrušte
koncese, zrušte průkazy způsobilosti!, a to
proto, že prý průkazy způsobilosti a
koncese v našich živnostech podle socialistického
názoru ohrožují náš národohospodářský
život a tím prý také existenci našeho
státu. Již jsem zde zdůraznil naše stanovisko
a dovodil jsem, že jsme opačného názoru,
že věříme, že právě
střední živnostenský stav je mocnou
oporou státu a celého jeho národohospodářského
života.
V živnostenském výboru byl dokonce podán
návrh na zamítnutí tohoto zákona.
Bohudíky, že byli jsme silni, že k tomu nedošlo,
poněvadž tím by zajisté byl býval
průkaz způsobilosti pro naše hostinské
a výčepníky zase na nedohlednou dobu oddálen.
Kol. Chalupník nám vytýkal, že
prý tento návrh zákona působí
rušivě. To prý jsou výstřelky
a zejména prý se domáháme průkazu
způsobilosti proto, abychom využili svého dočasného
politického postavení. Slavná sněmovno!
My jsme si toho vědomi a netajíme se tím,
neboť po celou dobu od prvního sejítí
se tohoto zákonodárného sboru jsme viděli,
že v této sněmovně se pracovaly všechny
možné zákony, pracovaly se také pro
živnostnictvo, ale ovšem potud, pokud se jim ukládaly
těžké a nesnesitelné povinnosti. Ale
nepracovalo se ve prospěch živnostnictva tak, aby
také jeho existence byla trochu snesitelna. Proto se tím
také netajíme, když máme dnes možnost
zde spolupůsobiti a spolurozhodovati v tomto zákonodárném
sboru, jsme si také vědomi, že živnostnictvo
nás sem poslalo proto, že do krajnosti budeme hájiti
jeho zájmy a požadavky. (Hlasy: A chcete platiti
jen malé daně!) Ano, pane kolego, o ty malé
daně se chceme a budeme starati.
Z tohoto důvodu jest zajisté opodstatněno
naše postavení v parlamentě a proto ať
nám nezazlívá nikdo, že s této
cesty neustoupíme a že na této pevně
vytčené linii chceme setrvati. Nezáviděli
jsme dělnickým stranám, dokud měly
moc, že uplatňovaly požadavky dělnictva.
Jsem přesvědčen, dokud tento zákonodárný
sbor bude existovati, že vždycky ta politická
strana, která tu bude míti svou vlastní většinu
a svou vládu, nebude jinak jednati, než že bude
hleděti uplatňovati zájmy těch lidí,
kteří ji sem poslali a které v tomto parlamentě
zastupujeme.
Tím jsem vytýčil stanovisko, pokud se týká
průkazu způsobilosti vůbec. A jestliže
se, slavná sněmovno, projevil nesouhlas s předlohou
zákona, pokud se týká průkazu způsobilosti
hostinských a výčepníků - mluvím
jménem strany, která byla zúčastněna
na tomto zákoně a která bude také
dnes pro tento zákon hlasovati - řeknu hned, že
nejsme s tímto zákonem spokojeni, ne snad proto,
že by někoho poškozoval, nýbrž že
nebylo do tohoto zákona možno dáti všechno,
co by znamenalo úplnou ochranu našeho živnostenského
stavu. Nejsme s ním spokojeni proto, že tento návrh
zákona o průkazu způsobilosti není
ještě tak úplný a dokonalý, aby
byl opravdovým průkazem pro tuto živnost, a
tím aby byl jeho úplnou oporou a záštitou.
O meritu věci promluvím ihned. Chci se zmíniti
jen o důvodové zprávě, kterou jsme
s kol. Petrovickým vydali a jež líčí
vznik požadavku našeho hostinstva a výčepníků,
jež líčí všechny obtíže,
přes které musil tento průkaz způsobilosti
jíti. Je známo, že 25. července 1925
byl průkaz způsobilosti pro živnosti hostinské
již projednán v živnostenském výboru,
ale přes to nedostal se do pléna této sněmovny,
aby mohl býti schválen a uzákoněn.
V důvodové zprávě, kterou jsme vydali,
řekli jsme, že tu byly různé vlivy politické.
A já jdu dále a řeknu, že to bylo nepřátelství
vůči živnostenskému stavu, nepřátelství
vůči našim hostinským. Byl to jediný
požadavek, který měl býti předešlým
zákonodárným sborem pro živnostnictvo
splněn. Byl, jak jsem řekl, schválen již
v živnostenském výboru proto, aby před
volbami se snad ukázalo, že je trochu dobré
vůle pro živnostnictvo něco udělati,
ale, když se mělo vykonati to nejdůležitější,
schváliti zákon v parlamentě, uteklo se od
toho a průkaz způsobilosti zůstal tam, kde
dosud vězel.
Pokud nás, slavná sněmovno, se týká,
neželím, že tehdy tento průkaz způsobilosti
nebyl uzákoněn. Proč? Poněvadž
všeobecně bylo konstatováno, že tento
průkaz způsobilosti byl zpracován na základě
tehdejších politických poměrů.
Byl to kompromis tehdejších koalovaných politických
stran a všechny ty možné ohledy, které
zde byly a které v tomto zákoně se musely
uplatniti, daly nám takový průkaz, který
vlastně průkazem nebyl. Byl to průkaz, ve
kterém by nebylo naše hostinstvo nalezlo naprosto
žádné ochrany, a proto, jak jsem řekl,
vítáme příležitost, že mohli
jsme na tomto průkaze dále pracovati, že mohli
jsme tento průkaz zlepšiti do té míry,
pokud to bylo možno a pokud se nám to podařilo,
takže dnes, i když nepřicházíme
s tím nejlepším, přicházíme
alespoň s tím, co je dobré a co může
býti pro naše hostinstvo prospěšné
Měli jsme původně hranici v zákoně,
že průkaz způsobilosti týká se
hostinských a výčepníků v místech,
kde je teprve 5 tisíc obyvatel. Zjistili jsme, že
v celé republice by bylo pouze asi 170 míst, na
které by se průkaz způsobilosti vztahoval.
Ovšem, že bylo naší povinností snažiti
se, aby tato hranice byla snížena, aby i hostinští,
kteří jsou v místech pod 5 tisíc obyvatel,
požívali ochrany a dobrodiní tohoto zákona.
Naše strana a náš klub mi tehdy uložil,
abych hájil, jak jsem řekl, počet 3 tisíce.
Já jsem také na tom stanovisku trval a když
koaličně jsme to dojednávali, přišli
jsme konečně k cifře 4000 obyvatel.
Měli jsme, slavná sněmovno, v zákoně
nebezpečný § 6, který i přes
to, kdybychom zde měli zákon o průkazu způsobilosti
pro hostinské, by připouštěl, aby naše
úřady ze své vlastní moci mohly udělovati
dispense těm, kteří by průkazu způsobilosti
neměli. Bylo tu tedy nebezpečí obcházení
tohoto zákona, a proto jsme si řekli: jestli zákon,
pak zákon pořádný a zákon takový,
který by se nemohl libovolně a svévolně
obcházeti. Po delším jednání
podařilo se nám, že tento § 6 z osnovy
zákona byl vyškrtnut.
Byli jsme také, slavná sněmovno, jiného
názoru než jiné strany, pokud se týká
spolkových domů, a to proto, poněvadž
v zákoně bylo vyhrazeno, že průkaz způsobilosti
se má vztahovati na spolkové domy teprve tehdy,
je-li v dotyčném místě 10 tisíc
obyvatel. S tímto ustanovením zákona naprosto
jsme nemohli souhlasiti, poněvadž jsme viděli,
že je to pro spolkové domy určité privilegium,
jehož není třeba do tohoto zákona dávati.
Naše stanovisko bylo, že průkaz způsobilosti
pro spolkové domy má platiti při té
cifře 4000 zrovna tak, jako pro každého jiného
hostinského a výčepníka. Nesrovnávalo
se to dobře s naším svědomím,
že někdo by zde měl určitou povinnost
podle zákona a že by zde byly naproti tomu zase spolkové
domy, které by se z tohoto zákona dostaly pěkně
ven. Proto přišli jsme tedy s návrhem, je-li
zde hranice 4000 obyvatel pro průkaz způsobilosti
jednotlivců, aby také spolkové domy této
cifře 4000 podléhaly, poněvadž jsme
přesvědčeni, mají-li existovati spolkové
domy jakéhokoliv druhu, že je potřebí,
má-li taková živnost i v takovém spolkovém
domě býti náležitě vedena, aby
měla náměstka, který má průkaz
způsobilosti.
Při projednávání koaličním
dosti jsme o tom hovořili, až jsme se konečně
ustálili na cifře 6000 obyvatel, takže podle
tohoto zákona spolkové domy budou museti při
provozování živnosti hostinské míti
průkaz způsobilosti hostinské, nikoli od
10.000 obyvatel, jak bylo v zákoně navrženo,
nýbrž při cifře 6000 obyvatel. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Slavná sněmovno! Řekl jsem, že se zákonem
nejsem tak spokojen, jak bych měl býti, a proto
je mou povinností, abych s tohoto místa řekl
i důvody, které mě k tomuto výroku
vedly. Dovolím si je uvésti takto:
V §u 2, odst. 4. máme dosud ustanovení, že
ministerstvo obchodu po dohodě s ministerstvem školství
a zemědělství má možnost označiti
některé ústavy vyučovací, jichž
absolvování by nahrazovalo i po případě
dobu učednickou, event. také dobu tovaryšskou.
Vím, že máme dnes řadu odborných
učelišť, my také zásadně
se nebudeme stavěti proti tomu, aby ten, kdož nabude
v nich náležitého theoretického vzdělání,
nemohl míti nějakých úlev, pokud se
týče doby učební, ale nesrovnává
se zajisté s tím, aby někdo, kdo po vyučení
má prakticky vykonávati všechno to, co je k
živnosti potřebí, nějakým způsobem
takovým učelištěm konec konců
mohl býti také osvobozen od své praktické
tovaryšské doby a aby takovéto učeliště
mělo mu tuto praktickou dobu zaměstnání
nahraditi.
Mám za to, že v tomto směru máme ještě
mezeru v zákoně zrovna tak, jako máme jedno
nebezpečí v §u 5, pokud se týče
hotelových podniků. Jak jsem řekl, ani v
tomto směru nesouhlasím s ustanovením zákona,
poněvadž zde vedle spolkových domů dává
se opět jedna veliká výhoda tomu, kdo má
peníze, kdo si v budoucnu bude moci zakoupiti veliký
hotel. Ten nebude podle tohoto zákona musiti míti
průkazu způsobilosti, nýbrž, jak zákon
říká, stačí, podá-li
důkaz, že má náležitý rozhled
a zkušenosti.
My, pokud se týká nás, víme a věříme,
že náležitý rozhled a zkušenosti
pro živnost může míti jedině ten,
kdo se té živnosti náležitě vyučil,
kdo v té živnosti náležitě pak
pracoval, tedy ten, kdo má všechno potřebné
odborné vzdělání a také odborné
vlastnosti, ale nikoli ten, kdo má jen peníze a
kdo si takový hotel může prostě zakoupiti.
My též nevíme, jak příště
se bude tento pojem rozhledu a zkušeností u úřadů
vykládati. Jaké to budou vlastně zkušenosti,
které mají nahraditi, jak jsem řekl, ty odborné
znalosti, kterých nabudou naši lidé ve školách
theoreticky a v životě prakticky? Nevíme, jak
úřady to budou posuzovati a jak na to budou nahlížeti,
ale jedno je jisto, že v tomto §u 5 byla dána
ještě výsada lidem, kteří mají
peníze, tedy lidem, kteří jsou kapitálově
silní, na úkor lidí kapitálově
slabých, kteří budou bezvýminečně
podrobeni tomuto novému zákonu.
Slavná sněmovno! Měli jsme dobrou snahu,
jednajíce o tomto průkazu, také rozřešiti
těžkou a palčivou otázku, pokud se týkala
cukrářů a zejména podávání
bílé kávy v těchto živnostech.
Při projednávání těchto dvou
záležitostí a po všech těch těžkých
a smírných jednáních jsme nedocílili
výsledku, naopak, viděli jsme, jak namnoze se těžko
řeší záležitost našich kolegů
živnostníků, a jaké opravdu těžkosti
nastanou nám při príští reformě
živnostenského řádu. Doufáme,
že v příštím živnostenském
řádu nebudeme se moci říditi jinou
zásadou, než že každému odboru, každé
živnosti bude musiti býti dáno to, co jí
patří a náleží. Jestliže
se dnes hovoří o tom, že káva patří
kavárníkům, což jim také nikdo
neupírá, pak také na druhé straně
cukrářům patří výroba
všech cukrářských výrobků.
A jestliže se dnes myslí, ze cukráři
prodávají kávu na úkor kavárníků,
pak také při reformě živnostenského
řádu budeme musiti uvažovati o tom, aby nejen
cukráři, ale také jiné živnosti
byly stejně chráněny, aby nepovolané
kruhy do nich nezasahovaly.
Pokud se týká samotného průkazu způsobilosti,
máme na zřeteli, aby dnešní rozsah našich
živností hostinských byl chráněn,
poněvadž máme nadbytek živností
hostinských, nadbytek koncesí, a kdyby volnost,
která zde dosud byla, měla býti i nadále,
znamenalo by to, že tím by byl náš hostinský
stav ubit a úplně zničen. Toho jsme si vědomi,
ale jsme si vědomi ještě dalšího,
a to pokud se týká spekulací, které
se dosud děly s hostinskými koncesemi. Byla řada
lidí, kteří si otevřeli kanceláře
na způsob kanceláří realitních
a neměli nic jiného na starosti, než že
obchodovali s těmito koncesemi hostinskými, a tak
se stalo, když pak o koncesi se ucházel člověk,
který měl kvalifikaci - známe případy,
že to byl člověk, který měl 17letou
praksi - tak takovému člověku koncese udělena
nebyla. To jsou křiklavé případy,
které právě tímto zákonem chceme
zameziti, a jsme také přesvědčeni,
že tato spekulace zákonem tímto také
bude odstraněna.
Jsme si vědomi také toho, že průkaz
způsobilosti pro hostinské pro nejblíže
příští dobu nebude míti velkého
významu, poněvadž, jak jsem řekl, máme
zde dnes tolik hostinských živností, že
by jich snad 40 až 50% mohlo klidně odpadnouti a ještě
bychom měli hostinců a kaváren dosti. Právě
proto, že nyní po uzákonění tohoto
návrhu nebude možno volně dostávati
koncese, čekáme, že průkaz způsobilosti
v nejbližší době 5 až 10 let se projeví
tak, jak hostinstvo naše jej očekává
a jak si od tohoto zákona slibuje. Měli jsme povinnost
nejen ke stavu hostinskému, ale hlavně i k dorostu,
který se dnes učí v této živnosti
a který, když je vyučen, nemá možnosti,
aby se mohl uplatniti pro velmi nezřízenou konkurenci
a velkou svobodu, která je dnes v této živnosti.
Jsme si také vědomi, že vedle tohoto zákona
bude zapotřebí ještě jednoho, aby totiž
všem našim společenstvům živnostenským
a tím také společenstvům hostinských
a výčepníků byla dána možnost,
aby mohly každou žádost o udělení
hostinské koncese po stránce průkazu nejen
náležitě zkoumati, ale aby také měly
určitý vliv na to, aby koncese ještě
i za tohoto zákona nemohly býti tak libovolně
udělovány, zejména tam, kde toho místní
poměry nevyžadují. Dodnes mohla sice naše
společenstva podávati dobrozdání,
ale z prakse víme, že tato dobrozdání
namnoze neměla naprosto žádné ceny,
že úřady mohly přes tato dobrozdání
přejíti. Proto bude naší snahou, abychom
i toto zlo, které tu je, odstranili a upevnili po této
stránce postavení našeho hostinstva a výčepníků
ještě zvláštním zákonem.
To jsou, slavná sněmovno, věci, které
jsem chtěl podotknouti k tomuto zákonu. Naše
strana i já, jako předseda živnostenského
výboru, pokud bylo možno, konal jsem v tomto případě
svoji povinnost, aby průkaz způsobilosti pro hostinské
dostal se dnes na to místo, kde vlastně jest. A
při této příležitosti nemohu
s tohoto místa zamlčeti, že nebylo dobře
posuzováno všechno to, co zde bylo učiněno.
Naopak byl jsem často podezírán, že
průkaz způsobilosti pro hostinské brzdím,
že nechci dopustiti, aby byl uzákoněn. Mohl
bych se dovolávati svědků, že mojí
snahou bylo vždy, pokud možno zákon co nejdříve
projednati v živnostenském výboru a pak dostati
do pléna této sněmovny. Nebylo však
mojí vinou, že to nešlo tak rychlým tempem,
jako mnozí z řad hostinstva a výčepnictva
si přáli, poněvadž vždy bylo nutno
bráti ohled na věci politické, které
jsou teď v parlamentě. Mnohdy když jsem chtěl
projednávati průkaz způsobilosti v živnostenském
výboru, bylo mi z vyšších míst
nařízeno, abych s tím počkal, až
budou vyřízeny jiné důležitější,
složitější a těžší
otázky, které parlament měl řešiti.
To jsou věci, které průkaz způsobilosti
zdržovaly, ale přece jen nezabrzdily. Jestliže
dnes jsme v tomto posledním stadiu tohoto návrhu
zákona, kdy já a naše strana máme skládati
účty ze své činnosti, skládáme
je v tom přesvědčení, že nežádáme
žádných díků od nikoho za to,
co jsme v této věci při této osnově
zákona vykonali. My jako živnostenská strana
máme to prostě za příkaz své
povinnosti, abychom v otázkách živnostenských
pracovali, abychom pracovali v živnostenském zákonodárství,
abychom se se vší vervou stále snažili,
aby toto živnostenské zákonodárství
bylo v tomto parlamentě uzákoněno.
To je naší snahou též v přítomné
době, a to bude vždy naší snahou a naším
vodítkem též pro dobu příští.
Jestliže jsme přesvědčeni, že naše
strana a náš klub dělaly nejen v tomto směru
svoji poctivou povinnost, nýbrž i při jiných
živnostenských zákonech, tak také očekáváme,
i když nechceme od hostinstva žádných
díků, že uzná, že jsme vykonali
vše, co v našich silách bylo možné.
(Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Byly podány k této osnově zákona pozměňovací
a resoluční návrhy. Žádám
o jejich přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
1. Pozměňovací návrh posl. Chalupníka,
Karpíškové, Geršla a soudr.:
v §u 1, čís. 1 budiž číslice
4000 zaměněna číslicí 5000.
2. Pozměňovací návrh posl. Muny
a soudruhů:
V §u 1 buďtež škrtnuta čís.
1 a 2.
3. Pozměňovací návrh posl. Muny
a soudruhů:
V §u 2, odst. 2 buďtež slova "šestiletém"
nahrazena slovy "tříletém".
4. Pozměňovací návrh posl. L. Wenzela,
Siegela a druhů:
V §u 3, odst. 1 nechť čís. 3 zní:
"3. cukrář, který žádá
za koncesi obmezenou na podávání kávy,
kakaa, čokolády a čaje v časové
i místní spojitosti s vlastní živností
cukrářskou;"
5. Pozměňovací návrh posl. Chalupníka,
Karpíškové, Geršla a soudr.:
V §u 3, odst. 1, čís. 5 budiž číslice
6000 zaměněna číslicí 10.000.
6. Pozměňovací návrh posl. Muny
a soudruhů k §u 3, odst. 1:
V lit. b) buďtež slova "nejméně šest
let" nahrazena slovy "nejméně tři
léta" a budiž škrtnuto konečné
ustanovení "jako číšník,
kuchař nebo sklepmistr".
V lit. d) budiž počet "šest" nahrazen
počtem "tři".
V čís. 5 budiž škrtnuto konečné
ustanovení "v místech do 6000 obyvatelů
podle posledního sčítání lidu".
7. Pozměňovací návrh posl. Chalupníka,
Karpíškové, Geršla a soudr.:
V §u 4, odst. 1, v řádce 4 buďtež
škrtnuta slova "v místech lázeňských".
8. Pozměňovací návrh posl. Muny
a soudruhů:
V §u 4 nechť odst. 3 zní:
"Průkaz způsobilosti může býti
prominut při živnosti, kde prodávají
se alkoholu prosté nápoje".
9. Pozměňovací návrh posl. L. Wenzela,
Siegela a druhů:
§ 5 budiž škrtnut.
10. Resoluční návrh posl. Bradáče,
dr Dolanského, Windirsche, dr Jurigy, dr Lukavského,
Mlčocha, Tichiho, Kunze a druhů:
Vláda se vyzývá k opatření,
aby při odůvodněných žádostech
cukrářů o dispens od průkazu způsobilosti
pro podávání kávy vycházely
příslušné úřady žadatelům
vstříc.
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru
pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností,
panu posl. Petrovickému.
Zpravodaj posl. Petrovický: Slavná sněmovno!
Pan kol. Wenzel jako řečník "proti"
vzal v ochranu živnost cukrářskou a zejména
resoluci, která byla schválena na posledním
sjezdu organisací odborných cukrářů
21. června t. r. v Brně. Pan kol. L. Wenzel
dokazoval, že je nutno vyhověti této resoluci,
zejména pokud se týče požadavku k §u
3, odst. 3 zákona, který je třeba doplniti
tak, že před slova "kakao, čokoláda
a čaj" dá se slovo "káva".
Kdyby byl býval pan kol. L. Wenzel sledoval jednání
se zástupci organisací cukrářských,
byl by poznal, že jsem to byl zejména já, který
zcela otevřeně se zástupci všech zájemných
kruhů živnostenských jednal a dokazoval, že
by průkaz způsobilosti pro hostinské pozbyl
plně svého významu a těch důsledků,
o kterých jsem se zmínil ve svém referátě,
kdyby zde nenastalo určité živnostensko-právní
ohraničení pro živnost hostinskou a výčepní.
Pan kol. L. Wenzel jako znalec živnostenských
otázek a pracovník v těchto otázkách
přiznal, že dohoda mezi zájemnými kruhy
živnostenskými musela nastati, aby průkaz způsobilosti
pro živnost hostinskou byl aspoň v tom okleštěném
stavu projednán a odhlasován. Jistě přizná,
že i německá organisace hostinská, "Reichsverband"
se sídlem v Liberci o této otázce jednala
a stála na jedné linii s českými organisacemi
hostinskými zejména pokud se týče
výhod a ústupků, které byly poskytnuty
ostatním zájemníkům a živnostníkům,
jako jsou uzenáři a cukráři.
Pan kol. L. Wenzel jistě nebyl náležitě
informován od těch pánů, kteří
se nedávno do této sněmovny dostavili a chtěli
obnoviti svůj požadavek, se kterým dříve
při jednání se zástupci organisací
hostinských souhlasili. Projednávali jsme tuto otázku
jednak v odborných kruzích stavovských a
tu právě učiněn další
ústupek zejména živnosti cukrářské,
která od průkazu způsobilosti byla osvobozena,
pokud se týká podávání čaje
bez alkoholických přísad. Při schůzi
živnostenské osmičky, do které byli
zástupci těchto organisací pozváni,
bylo dáno za pravdu našemu názoru, který
byl také schválen zástupci cukrářů.
Nejednali jsme tedy proti živnosti cukrářské
a byl bych sám dalek toho, abych nějakým
způsobem živnost cukrářskou chtěl
poškoditi, poněvadž znám těžké
hospodářství v této živnosti
a právě z tohoto důvodu jsme šli v ústupcích
tak daleko, jak jsme jen de fakto jíti mohli. Není
pravda tedy, co pan kol. L. Wenzel zde prohlásil
a nemohu souhlasiti s jeho vývody, zejména když
jsem seznal také mínění cukrářů
na posledním sjezdu, kde o této otázce bylo
velice klidně jednáno a také se strany sen.
kol. Slámy navrženo, aby obě živnosti
učinily si vzájemné ústupky.
Pokud se týče dalšího návrhu,
který činil kol. Chalupník, zejména,
aby v §u 1, odst. 3 byla číslice 4.000 změněna
na 5.000, nemohu souhlasiti z toho důvodu, poněvadž
již r. 1925 organisace hostinské poukázaly
a také statistika dokazovala, že průkaz způsobilosti
zavedený v obcích s počtem nad 5.000 obyvatel
by se vztahoval v historických zemích pouze na 170
míst. Při ponechání cifry 4.000 obyvatel
bude živnost tato zavedena pouze ve 200 místech.
Pokud se týče požadavku cukrářů,
vyložil jsem v tomto směru svůj názor
a nemohu souhlasiti s návrhem pp. posl. L. Wenzela,
Siegla a druhů, aby před slovo "kakao"
bylo vsunuto také podávání kávy.
Dále je zde pozměňovací návrh
posl. Chalupníka, Karpíškové,
Geršla a druhů, aby v §u 3, odst. 5, číslice
6.000 byla zaměněna číslicí
10.000 obyvatel. Jistě tam, kde bude spolkový dům
nebo kde právnická osoba bude míti hostinskou
koncesi v místech se 6.000 obyvateli, bude možno nejen
té právnické osobě, ale každé
společnosti a každé politické straně
opatřiti si svého příslušníka
odborně kvalifikovaného, který by toho zasluhoval,
aby našel existenci v takovém spolkovém domě,
nebo v hostinské koncesi, kterou drží právnická
osoba.
Rovněž nemohu souhlasiti s návrhem kol. Chalupníka,
aby v §u 4, řádka 4 byla škrtnuta slova
"v místech lázeňských",
ježto právě akcentujeme, aby v těchto
místech průkaz způsobilosti trval proto,
že právě v těchto místech je
třeba, aby živnost byla vedena odborně. Souhlasím
s resolucí posl. Bradáče, dr Dolanského,
Windirsche, dr Jurigy, dr Lukavského, Mlčocha, Tichiho,
Kunze a druhů, jež zní:
"Vláda se vyzývá k opatření,
aby při odůvodněných žádostech
cukrářů o dispens od průkazu způsobilosti
pro podávání kávy vycházely
příslušné úřady žadatelům
vstříc."
Souhlasím tím spíše, že živnostenský
řád v §u 14, lit. c) umožňuje každému,
kdo nemá plně průkazu způsobilosti,
zejména v živnostech řemeslných a koncesovaných,
pro které průkaz způsobilosti je zaveden,
aby mohl cestou dispense žádati za průkaz způsobilosti
pro tuto živnost, tedy i pokud jde o podávání
kávy, pokud se týče cukrářů.
Proto prosím slavnou sněmovnu, aby dala svůj
souhlas k odhlasování zákona a také
příslušné resoluce, kterou jsem si dovolil
přečísti. (Souhlas.)