Chtěl bych k tomu na Slovensko říci: máme vás rádi a když vás slyšíme
jako bratry přátelsky mluviti, zní nám to jako posvátná hudba dobré a šťastné
budoucnosti naší osvobozené vlasti. Záleží na vás, abyste naši dobrou vůli
a snahu dobře pochopili a věřili nám, že vám chceme ze všech sil pomáhati
a že, nemůžeme-li vám pomoci více, jistě vám nechceme ubližovati a vás
poškozovati.
Že však při tom ohromném citu k vám pro vás i pro sebe a tedy pro celou
naši republiku budeme jednotu našeho státu chrániti proti všemu s největší
přísností, je věcí samozřejmou. (Tak jest!) V historických zemích
jsme měli země a samosprávu až do památného převratu a vzniku samostatného
československého státu vybudované. Na této skutečnosti nezměnila ničeho
ani ta okolnost, že na počátku 20tého století hodlala provésti rakouská
vláda změnu veřejné správy tím, že chtěla zavésti krajské zřízení a rozparcelovati
tak politickou správní jednotu v Čechách jako důslednou koncesi Němcům.
A když poslední pokus učinila ještě rakouská vláda, tuším r. 1918, přece
k takovému uskutečnění nedošlo a celistvost země byla uchována.
Teprve po převratě zrušili jsme zemské sněmy ústavní listinou, kterou
zákonodárná a správní činnost zemských sněmů zanikla. Ale pro samosprávu
zemskou udržovaly se správní komise zemské, pro okresní v Čechách okresní
správní komise a na Moravě a ve Slezsku okresní silniční výbory. Zemské
správní komise řídily zemskou samosprávu a my jsme si nesčíslněkráte stěžovali
na to, že v této zemské samosprávě nejsme zastoupeni; ale nejen to, my
neměli dlouho zastoupení ani v okresních správních komisích. Ústavní listina
v §u 86 praví: "V nižších státních úřadech správních budiž podle možnosti
zastoupen živel občanský a budiž postaráno při správních úřadech o nejvydatnější
ochranu práv a zájmů občanstva (správní soudnictví)."
Podle tohoto ustanovení muselo důsledně dojíti ke správní reformě, neboť
toto ustanovení jest jen dalším důsledkem §u 1 úst. listiny, kde lid je
jediným zdrojem veškeré státní moci v republice Československé. Máme-li
na mysli § 86 úst. listiny, která nám musí býti svátostí, pak musíme důsledně
dospěti k takové reformě veřejné správy, kde se duch demokratický v ústavní
listině obsažený uplatní. A když ústavní listina mluví o nižších státních
úřadech - vyššími jsou míněna ministerstva, čili ústřední úřady - kde se
má uplatniti podle možnosti živel občanský, tedy nejen úřednictvo, pak
je nezbytně nutno, aby veřejná správa byla tak zreformována, aby se duchu
ústavní listiny vyhověti mohlo. A to je možno jen zavedením jedné koleje
mezi politickou a hospodářskou správou okresů a zemí. Až dosud politické
věci vyřizovala okresní nebo zemská politická správa, hospodářské pak okresní
správní komise v Čechách, okresní silniční správní komise na Moravě a zemské
správní komise. Zákonem ze dne 29. února 1920, čís. 126 Sb. z. a n., o
župních a okresních úřadech se veřejná správa upravovala, ale zákon ten
byl aktivován jen na Slovensku, v historických zemích k jeho aktivování
po celých 7 roků nedošlo. A tak se stále udržují správní komise. Nutno
proto vítati, že nynější předlohou zákona o organisaci politické správy
bude učiněno zadost ustanovení ústavní listiny a že tedy se ve veřejné
správě uplatní občanstvo nejen v případě voleb členů zastupitelstev, nýbrž
i trvalou účastí na veřejné správě.
Předloha tedy ruší zemské správní komise, okresní silniční správní komise
na Moravě, okresy zastupitelské v Čechách a ovšem v podstatě župní zákon
tím, že se župní správní celky zvětšují na oblasti celých zemí a okresní
zastupitelstva zřizují se ne pro obvody soudních okresů, nýbrž pro obvody
dnešních okresních hejtmanství. Odstranění dvojí koleje nezdá se mi nebezpečným
nebo škodlivým, ba měl bych odvahu tvrditi, že je to velmi výhodné. Výhodné
proto, že i do úřadů zemských i okresních vnikne duch občanský volenými
zástupci na dobu 6 let. K tomu se druží ještě zřízení správního soudnictví
okresního a zemského, kde opět se lze občanstvu uplatniti. Mimo tyto výhody
je výhoda další, totiž že zavedením jedné koleje budeme míti jen jeden
druh správních úřadů, což musí míti za následek zjednodušené správní řízení
a proto také rychlejší, a co je hlavního, levnější. Musí-li v jedné a téže
věci jednati dva správní celky, či dva správní činitelé, je takové řízení
nejen dražší, nýbrž i těžkopádnější. A že nám všem musí na rychlém vyřizování
správní agendy záležeti, o tom snad netřeba mluviti a také netřeba zdůrazňovati
to, že občanstvo a poplatnictvo volá po zlevnění veřejné správy, neboť
dávky a poplatky jsou tak tíživé, že pod nimi sténá kde kdo, i když se
všeobecně ví a uznává nutnost konání finančních povinností jak proti státu,
tak i ostatním samosprávným celkům.
Pro nás znamená dnes samospráva do značné míry něco jiného, než pro
nás znamenala v Rakousku. Tam jsme měli v naší samosprávě celky jako jednotky
našeho správního organismu českého, poněvadž jsme nemohli spoléhati na
státní úřady jako české, české věci přející. V Rakousku nás samospráva
pojila a proto nebylo lze souhlasiti s jednou kolejí. Nyní máme stát svůj
vlastní, stát demokratický, stát lidový, kde se může uplatniti v hojné
míře každý, kdo stojí na půdě tohoto státu. (Výborně!) Tak se musíme
dívati i na naše úřady státní a ministerstva, tedy vládu, poněvadž jsou
to úřady naše, naše je též vláda. Tím nechci nijak chrániti způsob jednání,
kterým se v mnohých případech lid odcizuje poznání, že jest to vše naše.
Nutno se přeorientovati v administrativě, a to v takovém duchu, který by
občanstvo sbližoval s úřady a opačně. Byrokracie nesmí býti vedena duchem,
že občanstvo je zde pro ni, občan náš musí sice úřad respektovati, ale
když od něj něco žádá a jej navštíví, nesmí míti pocit odporu vzniklý ze
strachu před úřadem (Výborně! - Potlesk.) Demokracie je nejen
stejná práva, ale demokracie je také úcta jednoho k druhému. (Tak jest!)
Ten pocit musí míti občan k úřadu a úřad k občanu. Pak bude veřejná
správa dobrá. Je-li dnes značný odpor proti reformě veřejné správy, pak
značnou dávku příčiny tvoří strach před byrokracií.
Projednávaná osnova zákona slučuje Moravu se Slezskem v jedno správní
území moravsko-slezské. Tímto se slučují chudé horské kraje valašské s
bohatou průmyslovou oblastí ostravskou a těšínskou. Jistě také příkaz demokracie.
Sloučením těchto zemí se sice Němcům ničeho nebéře, ba bude se jim dávati
to, na co mají právo, ale české hraničářství bude míti zabezpečenu svoji
národní existenci a nebude se musiti obávati český živel nejbližší a příští
budoucnosti, jak by tomu bylo v opačném případě. Budiž mně, prosím, v tomto
smyslu rozuměno. Český člověk má právo cítiti se doma v Československé
republice, i v té části slezské, tak jak má totéž právo cítiti se druhý.
U nás musí zmizeti místní patriotismus, nesmíme se říditi duchem, jak
tomu bylo v Rakousku, že napřed jsme byli Čechy a teprve nuceně Rakušany,
že napřed jsme viděli zemi českou a pak teprve stát monarchistický, nám
nepřátelský. To, co bylo dříve naší národní povinností, nemůže platiti
v naší osvobozené vlasti, budované na principech demokracie, na rozdíl
od dynastického státu. (Tak jest!) Nesmíme viděti napřed Moravu
nebo Slezsko, Slovensko nebo Čechy; všichni musíme viděti Československou
republiku jako celkovou naši osvobozenou vlast, ovšem při respektování
krajového svérázu a potřeb jednotlivých krajů a zemí. (Výborně!)
Blaho republiky a lidu musí nám býti nade vše.
Z těch důvodů můžeme také vítati sloučení Slezska s Moravou v jednu
správní oblast při uchování historického rázu hranic Slezska. To děje se
tím, že se v předloze říká země Moravskoslezská. Tedy historicky není Slezsko
nijak dotčeno.
I zde platí, co jsem řekl všeobecně, zjednodušení administrativy a zlevnění
správy většími správními celky.
Strana naše trvá na principech naprosté demokracie v našem státě. Na
první pohled mohlo by se zdáti, že jmenování jedné třetiny členů zastupitelstva
jest proti duchu demokracie. Kdyby tomu tak bylo, nikdy bychom nedali k
takovému zřízení souhlasu. Ve jmenování jedné třetiny zastupitelstva nevidíme
porušení demokratických zásad, nýbrž správní opatření, kterým má býti uvedena
v soulad naše samospráva se správou státní. Mělo-li by býti jmenování jedné
třetiny porušením demokratických zásad, pak po celou dobu naší samostatnosti
byla naše republika ve státní správě řízena duchem protidemokratickým,
pak není demokratickou ani vláda, která jest rovněž jmenována panem presidentem
republiky. A přece tomu tak není, poněvadž na volbu vlády vykonávají vliv
politické strany, jest to vláda parlamentní, vyšlá ze zvolených poslanců
lidem volených. Ale pak ani jiné instituce, třeba byly jen hospodářskými,
nejsou demokratickými, když do nich nebyly provedeny volby na podkladě
demokratického volebního řádu. Ti, kdož stojí loyálně na půdě tohoto státu,
mohou se uplatniti i při jmenování svými zástupci. Tento duch při projednávání
předlohy ovládal celé jednání i když byly zdůrazněny i momenty odbornické,
t. j. jmenování odborníků.
To bylo to, o čem jsem se chtěl zmíniti povšechně. Nyní si dovolím několik
poznámek k jednotlivým částem zákona.
Trestní ustanovení v čl. 3 zdála se nám býti příliš příkrá a proto zaujali
jsme stanovisko zmírňovací a tresty na penězích sníženy z 10.000 Kč na
5000 Kč, dále pak v čl. 4 sníženy tresty na penězích z 5000 Kč na 2000
Kč a trest na svobodě z 8 na 5 dnů. Dává-li předloha zákona politickému
úřadu právo vydávati všeobecná nařízení jakož i jednotlivé příkazy a zákazy,
pak to ovšem též podmiňuje liberální postup úřadů vůči občanstvu. A když
se neuzavíráme před poskytnutím možnosti i vyšších trestů za zvlášť křiklavé
skutkové činy, máme jistě právo žádati naprosté vědomí politického úřadu,
s jakou zbraní zachází, kde musí platiti jedině a výhradně objektivnost.
Také jsme se snažili, aby účinek čl. 10 byl zmírněn, a to tím, že trestní
řízení správní nebude vydáno vládním nařízením, nýbrž zákonem. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
S čl. 12 původní předlohy, nyní čl. 11 podle zprávy výborové nelze nám
vysloviti souhlas, poněvadž je jím dotčen zákon 141 z r. 1926. Naše živnostenské
pokračovací školství je opravdovou Popelkou ve veškerém našem školství
vůbec. Nemáme ani školních budov, nemáme učitelstva, nemáme praktických
pomůcek a dílen, a státní rozpočet zásadně na živnostenské pokračovací
školství zapomíná. Nechce se pochopiti, že jde opravdu o chudé děti, učně
namnoze s naprosto primitivním školským vzděláním, kteří pro svoji životní
dráhu potřebují teoretického i praktického vzdělání, mají-li v budoucnosti
uhájiti svoji existenci a mají-li se opravdu státi tvůrčími jednotlivci
ve výrobním světě. Tito učňové jsou budoucími samostatně výdělečně činnými
činiteli a tu, mají-li vyhověti všem potřebám technické i odborné zdatnosti,
musí jim býti poskytnuto předběžné vzdělání. V tom spočívá bohatství národa.
Proto musí býti věnována živnostenskému pokračovacímu školství příště
zvýšená péče a pozornost a nesmí se na těchto chudých a nastávajících samostatných
podnikatelích tak macešsky šetřiti, chceme-li vyspělý a čilý živnostenský
dorost. A to málo, co se tomuto školství má dostati zákonem čís. 141 z
r. 1926, to se mu má původním 12. článkem vzíti. S tím souhlasiti nemůžeme,
poněvadž jsme si vědomi, před jaké úkoly jsou živnostníci postaveni rozmachem
velkoprůmyslové výroby, které mohou čeliti jen svojí zdatností a odbornou
vyspělostí. A té nelze setřásti se stromu, tu lze poskytnouti jen odborným
pokračovacím školstvím. Není v zájmu státu ani národa, budou-li střední
výroba a obchod ze soukromého podnikání vyřazeny. Z těch důvodů trváme
na vyřešení článku 12 tak, aby pokračovacímu školství živnostenskému bylo
ponecháno to, čeho se mu v malém a po dlouhé námaze dostalo zákonem č.
141 z roku 1926.
Ke zřízení zemských měst, myslím, že nebude na škodu připomenouti, že
to nemůže býti na úkor měst druhých, což konečně bude věcí zemských zastupitelstev,
aby byla uchována naprostá spravedlnost vůči potřebám měst ostatních. To
proto, aby v budoucnosti nenastala nenávist vůči hlavnímu zemskému městu,
kterýžto zjev bylo pozorovati již nyní na různých místech, kde se cítila
jednotlivá města odstrčena.
Poněvadž budou okresní obvody a sídla okresních úřadů určena vládním
nařízením, je nezbytně nutno připomenouti, že stanovení obvodů musí se
díti ve shodě se zúčastněnými činiteli. Pokud se toho neobjeví naprostá
nutnost z důvodů hospodářské neschopnosti okresů, nebuďtež žádné okresní
správy rušeny. Ovšem, když by okres nebyl soběstačný, nebylo by lze činiti
proti případným změnám námitek.
Utvořením jednoho správního celku moravsko-slezského se stane nezbytně
nutnou určitá změna v obvodech okresních úřadů. Tak na př. z důvodů slezských
hranic patřil soudní okres Slezské Ostravy, který je od okresního města
Mor. Ostravy oddělen jen mostem, k okresní politické správě ve Frýdku.
Vedle Frýdku je město Místek a tak si obě tamní politické správy hledí
přímo do oken, poněvadž zase Frýdek a Místek hraničí takřka na sebe. Ze
Slezské Ostravy musí ovšem jezditi k okresní správě politické do Frýdku.
Řešení takových poměrů buď ovšem provedeno jen v souhlase se zmíněným soudním
okresem, resp. obcemi dotyčného okresu.
Považuji za nesmírně důležité, aby vládní osnova byla pozměněna v §u
6 tak, že i při okresní správě budou zřízeny senáty, neboť tím vnikne správní
soudnictví i do okresů, což podle našeho názoru bude prospěšno nejen občanstvu,
nýbrž i vnitřní správě, když se občanstvo zúčastní všestranně okresní správy.
Považujeme za účelné z důvodů vážnosti zemského zastupitelstva, když
má býti takové, jak si je představujeme, aby počet členů tohoto zastupitelstva
byl zvýšen na 120 členů v Čechách, na 60 na Moravě a 54 na Slovensku, a
to úměrně podle počtu obyvatel v jednotlivých zemích.
Rovněž tak trváme z důvodů vážnosti zemského zastupitelstva, aby zemský
president, nemůže-li předsedati ve schůzi zemského zastupitelstva, předsednictví
odevzdal buď svému zástupci vicepresidentu nebo některému členu zemského
zastupitelstva.
Nemůžeme vysloviti souhlas, aby měl hlasovací právo ten, jenž není členem
zastupitelstva a nemůžeme proto souhlasiti s původní vládní předlohou,
která dává v zemském zastupitelstvu hlasovací právo pěti úředníkům. Z téhož
důvodu jsme proti podobnému ustanovení hlasovacího práva úředníků v okresním
zastupitelstvu. Tím by nesporně vážnost zastupitelstva trpěla.
Vládním návrhem zákona se vylučují ti členové zastupitelstva, kteří
jsou živnostníky nebo obchodníky, z možnosti dodávek a prací. To je velikou
křivdou páchanou na těchto veřejných činitelích; proto, že věnují se veřejné
službě pro celek, proto, že utrácejí drahocenný čas a řekněme i peníze,
proto, že namnoze zanedbávají svoji živnost, proto mají býti tak krutě
trestáni, že nesmějí se zúčastniti veřejných dodávek a prací, a to i takových,
které byly vypsány veřejnou soutěží.
Nelze sdíleti důvodu pro tuto příkrost zákona, totiž že mohli by při
zadávání vykonávati vliv jako členové zastupitelstva. Při složení zastupitelstva,
kde je tolik stran a velmi často dosti příkře proti sobě stojících, nelze
žádného vlivu vykonávati, zvláště když jde jen o dodávky a práce vypsané
veřejnou soutěží. A konečně i dnešní konkurenční snažení vylučuje takovou
domněnku úplně, neboť takové dodávky a práce nejsou tajností, nýbrž veřejným
řízením. Je-li takové ustanovení při obecním zřízení, není ještě řečeno
a potvrzeno, že je to správné a že by to muselo býti i při zřízení zemském
a okresním. Proto jsme se snažili docíliti změny v původním ustanovení,
což bylo konečně uznáno a změny docíleno.
Nyní chtěl bych se zmíniti o některých ustanoveních pokud se týče volebního
práva. Právě tak, jako vyvolalo ustanovení zákona o jmenování 1/3
zastupitelstva odpor, podobný odpor vyvolala ustanovení volebního řádu,
v nichž dává se aktivní právo volební teprve těm, kdož dovršili 24. rok
svého věku. I toto ustanovení je označeno jako porušení demokratických
zásad. Podle mého skromného názoru tomu tak není, poněvadž vyřazením z
volebního práva mladších 24 let se na výsledku voleb podstatně ničeho nemění,
jelikož každá strana a každý stav má svůj dorost do stáří 24 roků. Zrovna
tak nedemokratickým by bylo, když dáme volební právo těm, kdož dovršili
21. rok věku a nedáme ho mladším, i když mají v případě nebezpečí státu
vůči tomuto povinnost vojenskou a když se dokonce již i samostatně živí.
Stanoví-li se 24. rok věku, neděje se to proto, aby byly rušeny demokratické
principy, nýbrž proto, že po voliči se žádá, aby měl hospodářské zkušenosti,
potřebné pro tyto hospodářské korporace.
Jak jsem řekl, na výsledku voleb nezmění toto ustanovení nic, ale má
v sobě značné zjednodušení voleb a řekněme i zlevnění. Proto se mně zdají
argumenty proti tomuto ustanovení pronášené přehnané. Význam pro výsledek
voleb by to mohlo míti teprve tehdy, kdyby všichni mladší 24. let náleželi
jen jedné straně nebo jednomu stavu.
Něco jiného ovšem jest ustanovení, kde se ve vládní předloze žádala
pro aktivní právo volební jednoroční usedlost v některé obci nebo pro pasivní
volební právo 3letá usedlost v některé obci.Tím by mohlo býti opravdu volební
právo dotčeno zvláště u lidí, kteří se častěji, ať z jakýchkoliv důvodů,
stěhují. Proto zastáváme názor, že netřeba usedlosti v jedné obci, nýbrž
v okrese pro volbu do okresního zastupitelstva nebo v zemi pro volbu do
zemských zastupitelstev. Tím, že má usedlost v okrese nebo v zemi, je požadavku,
aby byl připoután k nutným hospodářským zájmům, vyhověno, poněvadž nejde
o volbu do obecních zastupitelstev, nýbrž o volby do zastupitelstva okresního
nebo zemského. Stačí také dvouletá usedlost v zemi pro toho, kdo má býti
volen do zemského zastupitelstva a nikoliv tříletá usedlost tak, jak to
navrhovala vládní předloha. Dvouletou usedlostí získá jistě dostatečných
zkušeností a znalostí poměrů a potřeb té které země a okresu.
Za velmi důležitou změnu vládní osnovy považujeme to ustanovení, ve
kterém se pravilo, že jmenovaní členové zemského nebo okresního zastupitelstva
tvoří pro volbu výboru zvláštní volební skupinu. Vládní předloha měla patrně
na mysli, že jmenovaní členové budou politicky indiferentní, a proto měli
tuto zvláštní skupinu tvořiti. Tato domněnka zdá se neodůvodněna při politické
vyhraněnosti v našem státě. Každý takový veřejný činitel, který má býti
anebo bude jmenován, má jistě již vyhraněný politický názor, i když třeba
není politicky aktivní. Ale nevýhodou by bylo ustanovení vládní předlohy
v tom směru, kdyby jmenovaní tvořili pro volbu výboru zvláštní skupinu,
že by se mohl vytvořiti v budoucnosti dosti napjatý poměr mezi jmenovanými
a volenými členy, poněvadž by se jmenovaní mohli domnívati, že mají privilegovaná
práva. Z těch důvodů jsme se domáhali změny tohoto ustanovení a tak dospíváme
k ustanovení, že jmenovaný člen zastupitelstva prohlásí, se kterou stranou
bude voliti výbor. Důvodová zpráva ústavně-právního výboru precisuje pak,
co se stane s těmi, kteří se sice pro stranu prohlásili, ale touto nebyli
přijati. Tato precisnost je sice správná, poněvadž se jí definuje duch
zákonodárce, domnívám se však, že v praksi k podobným konsekvencím nedojde.
Nemýlím-li se, byli to sociální demokraté, kteří se domnívali, že by mohla
býti část jmenovaných členů poslána do té které strany jedině proto, aby
při volbě výboru přehlasovala vlastní členy strany. Proto je straně vyhrazeno,
že přihlásivšího člena přijati nemusí a odmítnutý pak členy výborů vůbec
nevolí. Neuzavírám se takové možnosti, ale jak jsem již řekl, v praksi
se to nestane, poněvadž jmenování se provede podle zásady, že bude přihlíženo
k poměrům hospodářským, kulturním, národním a sociálním. Je též úplně správné,
že ti, již by se nechtěli prohlásiti pro žádnou stranu, ztrácejí nárok
na volbu výboru, poněvadž de facto žádnou stranou nejsou.
A konečně domáhali jsme se uvedené změny vládní předlohy také proto,
že chceme zabezpečiti našemu stavu ve výborech místo, poněvadž by nebylo
ani v zájmu státu, ani v zájmu samosprávy, kdyby seslabením strany jmenovanými
členy byla naše strana z těchto důležitých hospodářských institucí, jako
jsou zemské nebo okresní výbory, vyřazena. To je pravý smysl strany, vniknouti
do všech veřejných institucí a zákonodárných sborů svými zástupci a chrániti
tak zájmy státu, země, okresu a rovněž svého stavu.
Byli jsme velmi překvapeni vládní osnovou, že ona v §u 31 podržela zásadu
zákazu čepování a podávání alkoholických nápojů v den před volbou a v den
volby. To znamenalo, že celých 48 hodin byl obchod tento podvázán. Takové
ustanovení máme ve volebním řádu do obecních zastupitelstev a Národního
shromáždění, a nyní mělo býti pojato i do tohoto zákona. My jsme se již
dříve proti tomuto ustanovení bránili a podali jsme návrh v tomto Národním
shromáždění, aby zákon ten byl novelisován. Když pak projednáváme nový
volební řád, tak je samozřejmé, že té příležitosti využíváme, aby takové
příkré ustanovení nebylo pojato alespoň do zákona nového. Jako praktičtí
lidé známe rozdíl mezi teorií a praktickým životem. Bylo nám vytýkáno,
že chceme zákonem dáti sankci k opíjení se lidí v den voleb a v den před
volbami. Ne, to my nechceme. Nechceme však také, aby zákonem byl podvázán
obchod a aby zákon byl zdrojem možných, ale nesmyslných pokut. Teorie a
prakse jsou velmi často dva různé pojmy. Máme ještě v živé paměti, jak
krutě byli trestáni naši lidé v době státního obhospodařování masem, když
vyhověli žádostem a prosbám za prodání masa. A přece velmi často byli prošeni
o kousek masa naši řezníci těmi, kdož nad nimi zítra pro tutéž věc museli
vynášeti rozsudky, aby učinili zadost liteře zákona a spravedlnosti.
Bude se vám zdáti tato látka, o které mluvím, nezáživnou a řeknete,
že to je stavovský egoismus, vypočítaný na zisk. Budiž, k takové kritice
máte právo. Ale nemáte práva a důvodu říkati, že chceme, aby se lidé opíjeli
v době voleb. Oč nám jde? Prostě o to, abychom neznemožňovali zákonným
ustanovením normální průběh obchodu. Jak k tomu přijdou lidé, kteří chodí
denně na obědy a večeře, to jest lidé, kteří jsou tak šťastni či nešťastni,
že jsou svobodni a jsou odkázáni na stravování v hostinci? To týká se rovněž
cestujících a jiných. Ti všichni nemají rovněž nic společného s volebním
opilstvím podle vaší terminologie. A konečně lidé, kteří se chtějí opíti,
naleznou i proti podobnému přísnému ustanovení zákona příležitost, aby
se opili. To jsou ovšem, řekněme, notoričtí opilci, na které zákon nestačí.
Těch je však mizivé procento, jež nestojí ani za řeč a které se nedá měřiti
ani jedním z desetitisíc. A k vůli těm má býti podvázán celý normální obchod
a způsobeny hospodářské ztráty lidem, kteří při dnešní hospodářské mizerii
beztak stěží udržují svou hospodářskou rovnováhu. Kdo slyšel důvody proti
naší snaze ve smyslu změny předlohy zákona, a ty bohužel nebyly řídké,
ten musil nabýti přesvědčení, zvláště když nás neznal, že jsme národem
opilců, který musí míti nad sebou sekvestora, prohibiční zákon volební.
Je velmi nedůstojné, mluvíme-li takto sami o sobě. (Předsednictví se
ujal předseda Malypetr.) Nedocílili jsme všeho, co jsme žádali. To
nás ovšem nepřekvapuje, poněvadž dosud nepominula úplně antipatie protiživnostenská
a nepřekvapuje nás to také proto, že víme, že nelze vždy docíliti vše na
100%. Jsme dosti skromní a proto také dosti rozumní, abychom to pochopili.
Navrhovali-li jsme, aby zákaz podávání a čepování alkoholických nápojů
byl obmezen jen na den voleb, a to jen do ukončení voleb, pak jsme to nenavrhovali
proto, že bychom snad sdíleli vaši zásadu, nýbrž proto, abychom ukázali
loyalitu k vám a dospěli snáze k dohodě. Dohoda byla v poslední době změněna
a tento náš návrh zavržen, pročež museli jsme se spokojiti s úpravou jinou,
což jsme učinili jen z důvodů další soudružné práce, při čemž se však nezříkáme
dalšího snažení po zlepšení zákona v tomto smyslu. (Výkřiky: Na chlastu
to záleží!) Já myslím, že ten, kdo píti nechce, nemusí. Ale myslím,
že ve spořádaném státě nemůže býti zdravým zjevem podvazovati obchod nějakým
zákonným ustanovením, když máme jen jednoho nebo dva lidi, kteří se napijí
ne v den voleb, ale každý den.
Bude tedy při volbách do okresních a zemských zastupitelstev dovoleno
čepovati a podávati alkoholické nápoje v den před volbami do 2. hodiny
odpoledne a v den voleb již po uplynutí 2 hodin po skončení sčítání hlasů.
Není to to, co jsme žádali, a je to přece něco, a hlavní je to, že je proražena
zásada, která, doufejme, bude míti obdobu také při volbách obecních a volbách
do Národního shromáždění. Strachu z tohoto ustanovení netřeba míti, poněvadž
u nás je vždy hladký průběh voleb. Myslím, že také na Slovensku netřeba
míti strachu, jelikož dochází-li tam k různicím, není toho příčinou požití
alkoholu, nýbrž spíše forma řečí pronášených na schůzích. Náš lid je vyspělý
a nepotřebuje v tomto směru nad sebou Damoklův meč.
Slavná sněmovno! Chtěl bych resumovati takto: Reforma veřejné správy
je posuzována s několika hledisek. Je posuzována s hlediska státního, pak
s hlediska samosprávy a konečně i s hlediska agitačního. Posuzovati reformu
s hlediska státu a samosprávy je povinnost, posuzovati ji s hlediska agitačního
je právo. My posuzujeme reformu s hlediska státního, s hlediska samosprávy
a s hlediska hospodářského. Tím snad bych chtěl také vyvrátiti tu nemilou
větu, která dnes zde byla pronesena, že jenom všezájmová resp. všenárodní
strana věnuje, abych tak řekl, těm všeobecným zájmům pozornost a chrání
je, kdežto ostatní, stavovské strany, se nemohou překlenouti přes ten stavovský
stranický zájem. To myslím byla definice, která právě dobře neseděla.
My posuzujeme, jak jsem řekl, reformu s hlediska státního, samosprávného
a s hlediska hospodářského. S hlediska státního ji posuzujeme proto, že
máme zájem na tom, jak je stát náš budován a jak se zabezpečuje, a máme
jen vroucné přání, aby byl budován dobře a rovněž aby tak dobře byl zabezpečen.
Tuto snahu mají ovšem i ty strany, které reformu veřejné správy podrobují
sice ostré kritice, která hraničí někde až na vášeň, které však stojí loyálně
na půdě tohoto státu. V tomto ohledu se snad ani nerozcházíme, nanejvýš
v taktice zabezpečení státu.
S hlediska samosprávy posuzujeme reformu proto, že si přejeme, aby zabezpečovala
svérázné potřeby jednotlivých oblastí naší republiky, aby se těmto oblastem
dostalo toho, co ke svému životu potřebují, a aby se nestaly popelkou onoho
tuhého centralismu státního. Jiné kraje mají jiné potřeby a zájmy a ty
se mohou řešiti z ne příliš daleké vzdálenosti.
S hlediska hospodářského posuzujeme pak reformu proto, že nám velmi na tom záleží, aby samospráva byla vybudována co nejúčelněji po stránce administrativní, a po stránce hospodářské co nejlevněji. My si uvědomujeme - a toto poznání by mělo býti všeobecné - že jsme přece jen státem poměrně malým, že jsme povinni jíti s duchem doby a že moderní doba vyžaduje mnohem větších finančních nákladů po stránce kulturní, sociální, technické, vojenské, dopravní a pod., než jak tomu bylo před dávnem. Chce-li pak malý stát hověti všem těmto potřebám, je jeho občanstvo mnohem silněji finančně zatíženo než občanstvo států velikých. Proto se musíme snažiti, aby veřejná správa byla tak účelně upravena, aby byla co nejlevnější. Uvědomíme-li si pak dále, že se stále politicky i hospodářsky budujeme jako stát nový, mladý, který vznikl jako nástupní stát bývalého Rakouska v době největší chudoby po světové válce, kdy bylo celé území republiky Československé přímo neslýchaně vydrancováno, kdy musíme vynakládati ohromné miliardy na reparace zničených národních statků, kdy museli jsme převzíti následky války ve formě válečných rakouských výdajů, kdy museli jsme se postarati o válečné poškozence, pak tím větší snahou nás všech musí býti, upraviti své poměry a zařízení tak, aby se stalo snesitelným hospodářsky pro tuto generaci, která všechnu tíhu zde jmenovanou nese na svých bedrech. Nemůžeme a nechceme ani upírati právo těm, kdož po celý svůj život vykonávají užitečnou práci pro společnost, k nimž má pak tato společnost jistou povinnost sociální, ale abychom mohli všem těm právům činiti zadost, musíme své poměry a zařízení upraviti tak, aby hospodářská nosnost poplatných sil nebyla podlomena, jelikož v tom tkví největší nebezpečí pro náš stát.
Tím chci končiti a prohlašuji, že budeme hlasovati pro osnovu zákona o
organisaci veřejné správy tak, jak ji navrhl ústavně-právní výbor - ovšem
s opravou článku 11. (Výborně! - Potlesk.)