Co bylo základem protisamosprávné studie
Körberovy? Körber měl hlavní zásadu,
že celá správa má vycházeti od
postátněného okresu. Körber a celá
vídeňská kamarila a byrokracie rakouská
nenáviděli naši autonomii, nenáviděli
ji proto, poněvadž věděli, že v
ní a z ní roste život národní,
roste naše síla kulturní, síla našich
měst a celý náš rozvoj a proto r. 1904
soustředili reakční boj proti samosprávě.
Princip zrušiti samosprávný okres a dostati
tím do státního poručnictví
obce jest tentýž v dnešní osnově,
jako byl v studii Körberově. Körber měl
snahu, aby obecní samosprávu dostal do závislosti
státní, tato osnova nemá žádné
jiné snahy, než dostati obec pod poručnictví
postátněn ho okresu. A prosím, když
sledujete v souvislosti s touto osnovou zákon o finančním
hospodářství, budete viděti, že
tyto dvě osnovy tvoří jeden celek, ze kterého
vychází základní zlo porušení
pravomoci autonomie okresní a dání obecní
autonomie do závislosti okresní správy státní.
Víme, že finanční předloha znamenala
podtětí hospodářských a finančních
sil obce. Dnešní koalice nestudovala poměry
v obcích, dnešní koalice neodhadovala, jaké
závazky obce mají, dnešní koalice přešla
celý ten velice komplikovaný stav celé naší
autonomie a provedla šablonu, která znamená
nemožnost života celé samosprávy.
Ale nejen po stránce finanční je občanská
pravomoc již tou první předlohou porušena.
Pan referent dr Kramář zde říkal,
že zůstává okresům pečeť,
která potvrzuje jejich právní existenci.
Řekl jsem mu, že tato pečeť je bezcenná,
nestojí-li za touto pečetí pravomoc zastupitelských
sborů a on mi řekl, že neuznávám
tedy pečeť města Plzně. Pečeť
města Plzně a všech měst má význam,
když potvrzuje a vyjadřuje vůli zastupitelských
sborů. Pečeť znamená schválení
a právní potvrzení toho, co bylo zastupitelským
sborem schváleno. Ale pouze když jsme dosud předkládali
ke schválení a k prozkoumání obecní
rozpočet usnesený obecním zastupitelstvem,
naše pečeť měla veliký význam,
poněvadž okres samosprávní mohl sice
rozpočet kontrolovati, vrátiti k doplnění,
mohl posuzovati, ale neměl toho práva, a řekl
bych nadpráví, jaké se dává
touto osnovou okresu postátněnému. Okres
samosprávný nemohl porušiti význam obecní
pečetě, ale okres postátněný
resp. jeho byrokracie má právo porušiti pečeť.
Proč? Předložíme-li dnes rozpočet
obecní celým zastupitelstvem schválený,
jediná osoba v okresu, referent rozpočtový,
má právo podle finanční osnovy vyhoditi
položky úhradové i položky výdajové.
Ale nejen to. Úředník okresu bude moci pečetí
potvrzený rozpočet změniti v tom směru,
že může dáti změniti některé
dávky anebo může naříditi zastupitelstvu
zavedení nových dávek. To znamená:
úředník vydá dekret, jímž
se nařizuje starostovi: Musí se zavésti ta
neb ona dávka. Co tedy znamenala pečeť tomuto
rozpočtu, jaký význam má míti
dnes tato pečeť, která představuje právní
moc a vůli, jaký význam bude míti
tato pečeť a jakou cenu? Jenom cenu pečetního
vosku! Pravomoc a vůle zastupitelstva už za touto
pečetí nestojí.
V tomto směru srovnání pana dr Kramáře
je velmi ubohé, mohu říci, velmi naivní,
poněvadž nezná podle toho ani podstatu zákona
o finančním hospodářství obcí,
ani podstatu zákona, který právě projednáváme.
My pozorujeme, že to, co pro velký odpor a řeknu,
přímo živelní odpor v českých
zemích nemohl provésti dr Körber, uskutečňuje
dnešní koalice. Oba pánové, hlavní
řečníci koaliční, pan dr Kramář
a pan dr Viškovský, jak jsem již řekl,
oponovali výtce, že se jedná o porušení
principu demokracie a pravomoci samosprávy. Prosím,
co je tedy podstatou této osnovy a co je příbuzného
v této osnově s osnovou Körberovou? Jako v
Körberově osnově u nás samosprávné
okresy se ruší. Nebude více nadřízeného
samosprávného úřadu, nebude také
více první autonomní instance. Stížnosti,
námitky a odvolání občanů nebudou
vyřizovati a rozhodovati samosprávné sbory
a zase občan v nich, nýbrž výsadní
úřady okresní a zemské s pouhými
poradními sbory. Bude-li si stěžovati občan
okresu, nikoliv zastupitelský sbor, nýbrž úředník
bude posuzovati stížnost, odvolání a
všechny věci, které první instancí
půjdou, podle svého byrokratického názoru,
ze svého zavřeného úřadu, ze
kterého nemá výhledu do života, ze kterého
nevidí život obce, nevidí rozvoj měst,
nezná intimitu komunální politiky, intimitu
měst, nemá smyslu pro estetiku měst, nemá
smyslu pro sadovnictví, nemá smyslu pro kulturní
zájmy tohoto obvodu, nemá smyslu pro to, pro co
může míti smysl jenom občan, který
s nejvyšší láskou lpí k tomuto
místu, který má cit sounáležitosti
v tomto územním svazku, který žije s
každým kamenem, kterému je krásou každý
sebe menší sad, kterému je nejvyšším
úkolem starati se o rozvoj území, které
spravuje. (Výborně!)
Tyto náležitosti, tento, abych tak řekl, mravní
a psychologický základ nebude míti úředník
ve státním okresu, poněvadž může
to vyrůstati jen a jen z lidové, občanské
iniciativy, z vůle podpořiti rozvoj obcí,
z vůle starati se o prospěch míst, která
spravuje. Víme také, že okresní iniciativa,
starost o širší území a láska
k širším územním úkolům
budou potlačeny. Na místo toho nastoupí písaření,
které bude hlavním úkolem, hlavním
živlem bude šablona, paragraf, akta, ale láska
k území okresnímu, starost o to, kde je třeba
ovocného stromoví, sadu, úpravy cest, kde
je třeba znalosti lidí a každé sebe
menší obce, tato snaha a tento první předpoklad
bude scházeti úřadům státním,
poněvadž nebudou míti zvláštního
zájmu na tom, aby se staraly o zvláštní
otázky okresního území. (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín.)
Přirozeně i výkon naší autonomie
bude stlačen. Autonomie dosud svobodně rozhoduje
o svých projektech, o úpravě cest, o ústavech
obecních a o obecních podnicích, ale na příště
tyto věci budou podrobeny libovůli státní,
závislé byrokracie. Zde také pan dr Kramář
zapomněl vytýčit rozdíl mezi nezávislostí
občanskou a závislostí úředníků.
Ať říká kdo chce co chce, víme,
že úřady a úředníci jsou
vždy poslušni toho, kdo ve státě má
moc, a je tedy jisto, že závislý okresní
nebo zemský byrokrat vždycky potlačí
vše, co by znamenalo svobodné, volné a prospěšné
rozhodování. On bude vždy nad sebou cítit
vůli těch, kteří mají moc ve
státě. On se bude snažit vyhovovati dočasné
vládě, on bude závislým na svých
nadřízených úřadech, na presidentu
zemské správy a na ministru vnitra. Takto vázaný
úředník nebude míti té volnosti
a pružnosti, aby s dostatek správně a liberálně
vyřizoval věci, které nyní budou u
postátněného okresu nebo u zemské
správy vyřizovány. Vidíme tedy, že
demokratické obce stanou se pouze hříčkou
postátněného okresu a jeho byrokracie. Proto
jsme vyslovovali ostrou kritiku a proto si nedovedeme vysvětliti
tvrzení zejména pana dr Viškovského,
že tato osnova znamená pokrok. Je pokrokem, když
občanstvu béře se právo, když
na místo voleného zastupitelského sboru okresního
ustanovuje se část tohoto sboru a jenom část
se volí a že tento sbor dříve nadaný
pravomocí je bezvládným orgánem pouze
poradním, kdežto vedle něho úředníci
mají absolutní moc? To není pokrok, naopak,
to jest zvrat k dobám absolutismu.
Pan dr Kramář hájil zde protidemokratickou
podstatu okresních a zemských zastupitelstev tím,
že prý se v nich bude jednati pouze o otázkách
kulturních, hospodářských, sociálních,
humanitních a komunikačních a že se
prý nebude jednati v těchto sborech o otázkách
míru a války a otázkách, které
jsou vyhrazeny státu.
Prosím, bude se v nich jednati pouze o otázkách
kulturních, hospodářských, sociálních,
humanitních a komunikačních. To je přece
nejhlavnější bod celé veřejné
činnosti! Otázky hospodářské,
otázky sociální, otázka vzdělání,
otázka školy, humanitních ústavů,
to jsou podle dr Kramáře podřadné
funkce a činnost, pro kterou není třeba,
aby o nich rozhodovalo rovnoprávné občanstvo.
Podle našeho názoru je to nejdůležitější,
nejhlavnější funkce naší autonomie,
zejména v době popřevratové, dílo,
které slouží ku cti samosprávě,
ale dílo, jehož pokračování vyžaduje
spíše rozšíření pravomoci
občanské, než její potlačení.
Je hanbou, že právě pro tyto tituly shání
se důvody na omezení pravomoci občanského
živlu, který až dosud o těchto otázkách
rozhodoval. Tyto věci mají býti v prvé
řadě svěřeny voleným zástupcům,
neboť volení zástupcové budou vlastně
odpovídati, podle svého rozumu a svědomí
mají vésti správu věcí komunálních.
Pozorujeme-li výkon naší autonomie v době
popřevratové, nesmí nikdo upříti,
že by naše samospráva tento výkon čestně
a v plné míře nesplnila. Ani důvodová
zpráva, ani pan referent neměli dosti vřelých
slov, aby ocenili tuto plodnou historii autonomie. Je to smutné
a ještě smutnější je, že se
právě této lidové iniciativě,
té snaze starati se o rozvoj samosprávy béře
to hlavní, co jest podmínkou správy lidové,
totiž pravomoc, a že se tato pravomoc oklešťuje.
Vytýká se, že tato opatření činí
se proto, že prý autonomie vykazovala určité
poruchy. Kdybychom sledovali vývoj autonomie privilegované
a vývoj autonomie lidové, poznali bychom, že
nelze ani zdaleka v této věci srovnávati.
Zatím co do převratu viděli jsme samé
hanlivé zjevy v samosprávě, zatím
co absolutní moc privilegovaných tříd
v samosprávě využívala samosprávy
pro materielní a osobní cíle těch,
kteří ve správě měli absolutní
právo, demokratická správa v autonomii řídila
se prospěchem obecným a její výkon
nedává nikomu oprávnění, aby
s takovým despektem o naší autonomii bylo mluveno.
(Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)
Staly-li se případy ojedinělé, špatné,
odsuzujeme je všichni, ale naproti tomu musíme říci,
že právě lidový živel vnesl do
autonomie daleko silnější vědomí
odpovědnosti, než to bylo dříve a že
je to právě lidový živel, který
majetek celku, majetek autonomní pokládá
za věc posvátnou a také s tímto majetkem
tak zachází a jedná. Je tedy nespravedlivé,
když koaliční strany v tomto směru,
ovšem jen z agitačních důvodů
- vytýkají lidovým správám,
že nesplnily svého úkolu. Není také
pravda, že běží v celém problému
správním jen a jen o otázku správní
v samosprávě. Autonomie, zejména obecní
není již pouze a výhradně složkou
správní. Autonomie obecní dnes vykonává
daleko větší funkce hospodářské,
sociální a kulturní nežli funkce správní.
Hospodářské funkce obcí převažují
výkony správní, ale naproti tomu správní
výkon autonomie je nezbytný a potřebný
samému státu a bez něho stát nemůže
existovati.
V důvodové zprávě a také v
referátech řečníků z koalice
bylo praveno, že prý zavedením jedné
koleje ve správě a přiblížením
státních úřadů a úředníků
k občanstvu odpadne rivalství mezi státní
a samosprávnou správou, a že dojde k žádoucímu
sblížení a spolupráci. Velmi pochybuji,
naopak tato osnova je smolným věncem hozeným
do života našeho státu, bude příčinou
daleko větších konfliktů a sporů,
než tomu bylo až dosud. (Výborně!)
Vezměme prosím jen otázky sporné,
které mohou vzejíti z usnesení obcí
a z kompetence postátněného okresního
úřadu. Řekněme, že obecní
zastupitelstvo usnese se jednomyslně na nějaké
úpravě města, na postavení obytných
domů, na zřízení nějakého
ústavu, na zřízení knihovny, musea
nebo provedení jiného projektu a že tu bude
pro tento projekt jednotná vůle celé obce.
Postátněný okres a jeho byrokracie pouhým
škrtnutím mohou toto usnesení paralysovati
a rušiti. To znamená: Je-li laický živel
v okresu zbaven své pravomoci, bude byrokratický
živel prováděti tyto drsné škrty
na usneseních zastupitelstev obecních. To znamená:
Dojde k rozporům mezi celým místem a okresní
správou, dojde k veliké nevoli obyvatelstva proti
státním úředníkům, kteří
budou viněni z toho, že znemožnili nebo zdrželi
uskutečnění nějakého projektu.
Obyvatelstvo bude nesmírně proti státním
úřadům rozhorleno, když tyto státní
a okresní úřady nařídí
dávky nebo stornují v rozpočtu nějakou
výdajovou položku, která má dobrý,
prospěšný účel. Spory se budou
stupňovati a tak to, čeho chce osnova dosíci:
aby nastalo sblížení, se nedostaví,
naopak, dostaví se odcizení, nadejdou permanentní
spory, boje mezi autonomií obecní a mezi správou
okresu budou daleko prudší, než snad tu a tam
se dnes stává. Tu bude tedy pravý opak, poněvadž
vždy zájmy těchto dvou korporací budou
kolidovat. Na jedné straně bude vůle občanská,
těch, kteří v obecním zastupitelstvu
se usnášejí a na druhé straně
bude libovůle okresních úřadů
a úředníků. Žel, že tato
libovůle má ochranu a základ v dnes projednávané
osnově. A je pochopitelné a už sama lidská
přirozenost přinese, že zastupitelské
sbory budou remonstrovat, že bude remonstrovat občanstvo
a že bude docházeti k protestům veřejným.
Bude se tak tvořiti propast mezi státní správou
a obecní správou. Chce-li toho dosáhnouti
dnešní koalice a nepromyslila-li tuto otázku
naše byrokracie, ať si za tuto neklidnou budoucnost
vezme odpovědnost.
Je pochopitelné, že obce se budou brániti do
všech důsledků. Nechť si pánové
přečtou zprávu ze sjezdu Svazu českých
měst v Mladé Boleslavi, kde bylo velmi trpce žalováno
na protisamosprávné snahy a ve všech referátech
byla myšlenka působit v celé obecní
autonomii k tomu, aby proti všem drsným činům,
které vzejdou z uskutečnění tohoto
zákona, bylo živě a důsledně
remonstrováno, aby autonomie a pravomoc obcí byla
chráněna do všech důsledků.
Tato resonance ukazuje, že dnes už se tvoří
fronta na dvě strany: fronta svobodného občanstva
pracujícího na půdě demokratické
obce a fronta státního úřadu okresního,
které se budou srážeti a z kterýchžto
srážek bude vždy vycházeti neklid a nepříjemnost
pro celý stát.
Občanstvo naše nezná dosud dosahu tohoto zákona.
Přes to, že byla provedena jasná a ostrá
kritika už v ústavně-právním
výboru, míníme, že občanstvo
nemá zdání o pravé podstatě
a škodlivosti tohoto zákona. Bude smutné, že
teprve prakse poučí občanstvo o jeho škodlivosti.
Tato prakse ukáže na drsnosti, které zákon
v sobě má, a osvětlí občanstvu,
co ztrácíme od revoluce r. 1848, která vybojovala
hlavní zásadu svobodné autonomie. Teprve
potom občanstvo pozná, co všechno se nám
bere na právech a co všechno se přenáší
na libovůli úřadů okresních
a zemských. Občanstvo pozná protidemokracii
a protipokrokovost těchto osnov. Bude již pozdě,
ale poučení to bude jistě prospěšné
k tomu, aby bylo rozpoznáno, jakou nedůstojnou a
špatnou věc stvořila dnešní reakční
koalice. Ale pozná to občanstvo nejen tam, kde má
zabezpečenu po stránce národnostní
svoji majoritu, hůře ještě bude tam,
kde se zákon dotkne života menšin. Už byl
zde v Národním shromáždění
dnešní reakční koalicí proveden
čin, který velmi těžce zasáhl
do života menšin: zrušení volebního
práva vojáků a četníků
bylo prvním krokem, kterým byly menšiny oslabeny.
Menšiny dnes jsou velmi pobouřeny a úzkostlivy
nad tím, že mluví se o dalším stornování
práva volebního jiných kategorií státních
zaměstnanců. To znamená oslabiti dále
sílu našich menšin. Ale již je oslabena
i tímto zákonem. A je-li národnost naše
v některých obvodech exponována, má-li
zájem na zastoupení aspoň částečném
v korporaci okresní, pak tento zájem našich
menšin bude úplně utlačen ustanoveními
tohoto zákona. Co znamená zvýšená
usedlost pro menšiny, které zaznamenávají
tak velikou fluktuaci českého obyvatelstva, zejména
v hornických a průmyslových oblastech, stanoví-li
se jednoroční usedlost jako podmínka pro
nabytí volebního práva? Považme jen,
mnoho-li našich horníků, našich sklářů,
našich kovodělníků a stavebních
dělníků ztratí volební právo
v okresu, kde dosud měli aspoň částečné
zastoupení. Stejně je to s věkovou hranicí.
Věkovou hranici nelze posuzovati jen s hlediska, jak to
zde učinil pan dr Kramář, že
stáří je moudřejší a mládí
bujnější. Věkovou hranici sluší
posuzovati v tomto případě našich menšin
jako velmi důležitého činitele při
nabytí nebo ztrátě volebního práva.
Víme-li, že dělnická třída
tvoří základ v menšinových oblastech,
pak když zvýšíme tuto hranici věkovou
pro nabytí volebního práva, utrpí
příslušníci dělnické třídy.
To znamená, že tato zvýšená věková
hranice znamená vražednou ránu do našich
menšin a že tímto zvýšením
hranice a usedlostí odnímá se našim
menšinám možnost na zastoupení.
V zákoně je také ustanovení, že
strany v okrese kandidující jsou povinny zplna nahraditi
vydání za kandidátní listiny. Vezměte
si některý okres menšinový, kde je právě
taková složka českého obyvatelstva,
na kterou podle volebního čísla by připadl
jeden zástupce z okresu. Jeden zástupce znamená
kontrolu, znamená hlas v tom okresu, znamená ozvati
se, znamená representovati ty, kteří žijí
v této menšinové oblasti, znamená dáti
jim kus práva. A prosím, dnešní vládní
koalice od těchto menšin, které konají
svoji těžkou povinnost, žádá, aby
svoji dobrou menšinovou práci ještě platily
velikou pokutou. Tyto menšiny v okrese, třebas se
jednalo jen o zvolení jednoho kandidáta českého,
budou muset zaplatiti plný náklad kandidátní
listiny pokladně okresní správy, která
je ve velké majoritě německou. Podle toho
bude stanoven pro naše menšiny trest za volení
a menšinovou práci v oblastech menšinových.
Není pochyby o tom, že tento zákon, jak jsem
již řekl, je dílem zlého úmyslu.
Já to podškrtuji, poněvadž ten, kdo zná
podstatu zákona a zná cíl, proč tento
zákon je budován, ví, že jde o zlý
úmysl, že jde o zjevné úmyslné
porušení občanských práv, že
jde o úmyslné porušení pravomoci autonomních
sborů, že jde o suspensi samosprávných
okresů.
Já jsem zvědav, jaká bude resonance na to,
co zde řekl pan dr Kramář. Pan dr
Kramář řekl, že pracovníci
autonomní z okresů budou prý moci dále
se podíleti na autonomní práci v okresu.
Jsem zvědav, jak odpoví ti velmi čelní
okresní pracovníci autonomie z řad národní
demokracie, když uvidí, že dnes ze svého
pravomocí vybaveného postavení jako funkcionář
okresu odejde, bude odstraněn tímto zákonem,
bude pouze kývacím strojem poslušným
okresního úřadu, bude míti pouze poradní
právo, bude míti povinnost platiti tomuto okresu,
ale nebude míti pravomoci o nejvlastnějších
zájmech svého okresu rozhodovati. Velmi se poděkují
tito autonomní pracovníci tomu, co zde bylo v té
věci řečeno.
Tento zákon není podporou státní myšlenky.
Potíráme jej. Jako nemohlo býti v Rakousku
hospodářské státní myšlenky,
když v persekučních dobách byla autonomie
úplně suspendována, nemůže býti
podporou státní myšlenky, když dnes se
suspenduje pravomoc okresu a šněruje se pravomoc obce.
Tato věc státní myšlence nepomůže.
A bylo-li hlavním důvodem, proč zavádí
se jedna kolej proti dvojí koleji státní
a autonomní, jediným důvodem, byl-li zde
motiv finanční, pak tento motiv je velice slabý
a velmi málo závazný pro to, aby tato druhá
kolej, autonomní, tato důležitá složka
pro stát byla rušena.
Přečtěte si, prosím, všechny
projevy autonomních svazků, korporací, které
representují okresy a města, přečtěte
si projevy nejčelnějších pracovníků
z autonomních řad národní demokracie
a shledáte, že se všichni přimlouvali
za zachování druhé koleje, poněvadž
důvod finanční byl velmi slabý pro
tak drsné zasáhnutí do práv naší
autonomie. Jsme přesvědčeni, že celá
naše autonomie bude velmi rozezlena nad tím, že
se tento zákon stane skutkem a že tyto dny bude pokládati
za nejsmutnější dny v dějinách
autonomie, za skutečné dny pohřbu pravomoci
okresní samosprávy a okleštění
autonomie obecní. Víme, že tato opatření
i tento zákon vyrůstají z nenávistí
k demokracii. Tento nejhorší čin moci dnešního
reakčního režimu nebyl determinován
ničím jiným, než skutečně
nenávistí a závistí těch, kteří
nemohou se spřáteliti s myšlenkou, že
také lid byl přivolán k práci v autonomii
a že se stal rovnoprávným činitelem
v otázkách autonomních. Víme, že
je tu touha obnoviti panství a privilegia buržoasie,
jak to bylo za dřívějšího privilegovaného
stavu. Však nechť si pánové vezmou poučení
z historie. Všechny revoluce, ať to byla březnová
v dřívějším státě,
ať to byla veliká revoluce francouzská, ukazují,
že vyrostly na jedné straně z veliké
nespokojenosti sociální a hospodářské,
ale že hlavně byly výsledkem porušování
práv se strany těch, kteří měli
moc. Nechceme hroziti a jsme vzdáleni toho, abychom používali
method násilných v souboji za lidská a občanská
práva, avšak ti, kteří mají ve
státě odpovědnost, musí si z historie
vzíti poučení ze všech revolucí,
že byl-li kdo vinníkem toho, že vyrůstala
nespokojenost a docházelo k výbuchům, byl
to vždy ten, kdo porušoval lidská práva.
Kdo porušuje lidská práva, musí býti
připraven na všechno, i na odpor těch, jimž
práva jsou vzata. Toto poučení mělo
osvítiti rozum těch, kteří vedou dočasně
stát, ale hlavně těch, kteří
mají vedle politicky mocných odpovědnost
ve správě státní. Divím se,
že nemáme dosti psychologů v naší
byrokracii, že tam máme jen úředníky,
kteří, když jim dočasně mocný
režim určí linie, ihned se vpravují
do formulek zákonných, aniž by přemýšleli
o důsledcích, a divím se té neosvícené
naší byrokracii, že sama iniciativně neupozorní
cynické vládce dnešní na možnost
a hrůznost důsledků těchto činů.
(Potlesk). Je-li ve státě dvojí činitel,
který rozhoduje, má aspoň jeden míti
rozum. Když ztratil hlavu Švehla se Šrámkem
a dr Kramářem, neměla ztratit
hlavu naše byrokracie. Bylo již zde řečeno,
že odpovědnost za věci padá na ty, kteří
zákon odhlasují. My také před celou
historií tuto odpovědnost necháváme
stranám dnešní koalice, odpovědnost
velmi těžkou, která v budoucnosti bude jim
hrýzti svědomí, neboť náš
český lid sice pomalu, ale přece najisto
poznává také drsnosti těchto zákonů.
Až přijde to účtování,
pak ti, kteří mají odpovědnost, nechť
si účty složí.
Pan dr Kramář ve své polemice s dr
Meissnerem zmínil se také o otázce
jmenovací a pravil, že je to nezdravý zjev
nedůvěry, když oposice míní,
že jmenovací právo bude řízeno
mocensky a tak, aby jmenování a zastoupení
jmenovanými bylo uplatněno podle stran, které
tvoří dnešní koalici. Prý již
smysl pro spravedlnost bude určovati rozhodnutí
korporací i vlády, aby zastoupení bylo spravedlivé.
Bude-li spravedlnost taková, jako je dnes, bude to velmi
špatně dopadati.
Chci ukázati na klasický příklad při
jmenování zástupců do určitých
korporací, jako se to již provádí dnes
na př. v obchodních komorách. V obchodní
komoře plzeňské národní demokracie,
strana skoro nejmenší v župě plzeňské,
která nemá celých 30.000 hlasů ve
volbách, má na základě jmenovacího
práva, které vykonává ministerstvo
obchodu, 50% zástupců v obchodní komoře
plzeňské. Ostatní české strany,
a z nich vyjímám stranu republikánskou, která
má asi 50.000 hlasů, poněvadž ta do
sféry komor obchodních nepatří, se
140.000 hlasy mají také jen 50% zástupců
dohromady. Na př. živnostenská strana, která
má 19.000 hlasů, má pouze 7 zástupců
a národní demokracie, která má necelých
30.000 hlasů, má dvakrát tolik jako živnostenská
strana. (Předsednictví převzal místopředseda
Slavíček.)
Pozorujete-li, jak se dnes vykonává ta spravedlnost
o níž zde mluvil dr Kramář, představte
si, jak bude dopadati v budoucnosti, až na základě
tohoto zákona bude rovněž uplatněno
jmenovací právo. To je také jedna stinná
stránka tohoto zákona, to je bod, který dosvědčuje,
že zákon tímto jmenovacím právem
porušuje princip všeobecného volení. Jmenovací
právo do okresů znamená porušení
volebního práva do obcí, neboť dává-li
se I. instanci určité právo nejen dozoru,
nýbrž i rozhodování nad obecní
autonomií, jejíž zástupci jsou voleni
všeobecným právem hlasovacím, znamená
tento privilegovaný stav okresů, že se paralysuje
všeobecné právo hlasovací v obecních
zastupitelstvech. Nepřímou cestou porušuje
se volební právo do komun, do našich obecních
zastupitelstev. Pan dr Kramář také
v obhajobě zákona zmínil se o trestním
právu policejním okresních správ a
poukazoval na to, že tato opatření jsou nutná
na posílení autority úřadů
a lidu vůbec. Domníváme se, že žádná
autorita nemůže býti posílena tímto
prostředkem a mluvil-li již pan dr Kramář
o autoritě osob, úřadů a hodnostářů
státních, stěžoval-li si na to, že
v tisku našem a ve veřejném životě
v tomto směru je zvlčilost, tak prosím, jeho
žaloby měly býti dirigovány přímo
do redakce "Národních Listů" respektive
jejich večernímu vydání "Národu".
Tam by shledal příčinu, proč autorita
ve státě a slušnost ve společenském
životě je dnes otřesena. Jak může
býti posílena autorita státu a republiky,
když je notoricky podkopována autorita hlavy tohoto
státu, když po celé týdny jsme četli
neslýchané útoky a skryté ostudné
narážky na presidenta? Jak má růsti
autorita když každodenně čteme útoky
na představitele a zástupce naší zahraniční
politiky. Jak může cizina hleděti do našeho
vnitřního života s úctou, když
pozoruje, že z nectných agitačních důvodů
podmílá se zde autorita nejdůležitějších
hodnostářů našeho státu. Policejním
opatřením autorita růsti nebude, nýbrž
vyhlazením takových věcí, jaké
zastupuje zejména tisk národně-demokratický.
Pan dr Kramář zde doplnil pana dr Viškovského
rozborem systému nepřímých daní.
Chci k této věci říci, že názor
pana dr Viškovského je naprosto falešný,
poněvadž stanovisko, že dnes mají v autonomních
sborech rozhodovati pouze ti, kteří odvádějí
přímé daně, bylo už dávno
překonáno. V rozpočtu obcí shledáno,
že poplatnost přímá a nepřímá
je paritní, že celá soustava obecních
a autonomních dávek už překonala celý
stav přirážkový, což značí,
že nejširší vrstvy lidové jsou nejpoplatnější.
Řekl-li cynicky pan dr Kramář, že
proto tedy jsou poplatnější, že se mají
lépe, že dobře žijí, a že
při velikém konsumu tedy platí větší
nepřímé daně, pak je to bezohlednost
věru překvapující. Poplatnost těchto
lidí je největší proto, poněvadž
v naší republice je většina chudých
lidí, lidí pracujících. A je-li ve
státě na 70% těch, kteří se
živí manuelní prací, pak je samozřejmé,
že největším poplatníkem daní,
jak státních tak také autonomních
jsou ty vrstvy, které tvoří majoritu a které
různými způsoby nepřímého
zdanění jsou ve státě i v autonomii
nejvíce poplatny.
Včera byla vydána zpráva o autonomním
sjezdu v Mladé Boleslavi. Na tomto sjezdu referent českých
měst velmi si stěžoval na útoky proti
samosprávě a zdůrazňoval nutnost obrany.
Při tom četl výrok pana dr Kramáře
z r. 1912, který byl učiněn rovněž
při jisté politické příležitosti,
tedy před 15 lety. Pan dr Kramář tehdy pravil:
"Samospráva silná, zdravá a svěží
je trnem v oku těch, kteří nemilují
svobodu". Po přečtení tohoto citátu
pana dr Kramáře ozval se ve sjezdové
síni veliký potlesk. Ale byl to potlesk ironický,
neboť pan dr Kramář zastupuje funkci
těch, o nichž mluvil v r. 1912 jako o nepřátelích
autonomie. Zdravá, dobrá autonomie je trnem v oku
všem, kteří nenávidějí
ji pro její demokratický základ. Pan dr Kramář
představoval zde onu frontu, která nemiluje
naší autonomie právě pro její
demokratickou podstatu. Pan dr Kramář zastupoval
zde frontu protidemokratickou a protipokrokovou a zasloužil
si tu ironii, která se ozvala na sjezdu českých
měst, ten ironický potlesk, že pan dr Kramář,
mluvící před 15 lety pro autonomii, u nás
v Československé republice stává se
vůdcem českoněmecké koalice, která
dnes popravuje československou samosprávu. (Výborně!
Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Heeger. Uděluji mu slovo.