To se neosvědčilo a musili jsme si říci,
že to, co jsme připravili, nedovedeme provésti,
poněvadž nedostavilo se, co jsme očekávali
na Slovensku od žup, totiž že se župami přiblíží
Slováci k státnímu celku, k Československu.
A třebaže byl kol. Dérer, já
si to velice cením, celou svou duší pro jednotu
státu, pro Československo, nemůže upříti,
že veliká většina obyvatelstva byla všecko,
jen ne státního smýšlení. Tak
daleko jsme došli, a proto bylo nutno obrátiti.
Separatismu slovenského se nebojím, třeba
bych nemluvil idylické řeči o věrnosti
a o bratrství, a sice proto, že věci posuzuji
podle jich přirozenosti a podle možného jich
rozvoje.
Věřím především ve stát
a jsem přesvědčen, že stát má
dosti síly a prostředků, aby se ubránil
každému separatismu. K tomu je potřeba jen
jednoho, u nás i na Slovensku, aby stát každému
ukázal, že je silný a sebevědomý,
a že chce a proto také dovede uhájiti své
jednoty. Myslím, že to mohu říci klidně,
beze strachu a bázně, ale také to docela
otevřeně říkám svým
kolegům slovenským. Žádného strachu
nemám, budeme-li chtíti zachovati jednotu státu.
Sílu k tomu máme a dovedeme jí užíti.
Ale jednota státu nedá se držeti jen silou,
nedá se držeti četníky, nedá
se držeti vojskem, jednota státu musí růsti
z vnitřku, a o tu vnitřní jednotu mi jde.
(Potlesk.)
A tu zase nechci mluviti frásemi a obecnými pravdami.
Říkám a tvrdím jen jedno: Pro snahy
o osamostatnění je stále horší
evropská situace a pro mne jako naprosto reálného
politika jest zahraniční situace evropská
naprosto rozhodující také pro vnitřní
procesy v našem státě. Čím více
roste síla a význam Maďarů, tím
je myšlenka na slovenskou samostatnost nerozumnější
a šílenější a není nejmenší
pochybnosti, že Maďaři sílí a se
konsolidují. Maďaři si už zase hrají
na ochranu konservatismu, na ochranu Evropy proti bolševismu
a je docela přirozeno, že nacházejí
porozumění u velmi silných států,
u Anglie a Italie. V tom s nimi konkurovati ovšem nemůžeme.
Proto říkám, že ten, kdo na Slovensku
je opravdovým patriotem, kdo se cítí Slovákem
duší, tělem, kdo chce zachování
slovenského národa i řekl bych té
osobitosti, o které se mluví a které si velmi
vážím, poněvadž nic tak nenávidím,
jako moderní uniformitu mezi národy, ten musí
stále a stále více a více cítiti
nutnost československé jednoty, nutnost síly
a moci jednotného československého státu
(Potlesk.) ne proto, že by se více zamilovával
do Čechů - o tom nechci vůbec mluviti - nýbrž
že bude cítiti, že jedině Československá
republika mu zaručuje svobodu a samostatnost. A proč?
Řeknu docela otevřeně, že, i kdyby se
stalo hrozné neštěstí, že by se
dnes obrátila evropská situace tak, že by Maďaři
dostali Slovensko, byla by jejich situace těžší,
nemohli by tak odnárodňovati Slováky, jak
tomu bývalo dříve. Zaplať pánbůh,
těch 10 let svobody československé slovenskému
národu už prospělo do té míry,
aby se cítil národem a nedal se tak lehko zmaďarisovat
jako dříve, ale přece jen říkám,
že při politice maďarské by Slováci
naposledy neobstáli a Maďaři by to vyhráli.
Je-li toto strašným mementem před očima
každého upřímného Slováka,
je to také mementem před očima nás,
kteří máme Slováky z duše rádi,
kteří víme, že musíme býti
jednotní, abychom byli silní a odolali všem
nátlakům a nástrahám svých
nepřátel. (Potlesk.)
Já se slovenského patriotismu nebojím. Chápu,
že kol. Juriga s takovým nadšením
a radostí mluví o tom, že jsme udělali
slovenskou krajinu. Ano, my jsme ji udělali, a to vědomě
a rádi, poněvadž víme, že se bez
slovenského patriotismu neobejdeme v československém
státě, a poněvadž jsme přesvědčeni,
že, ať páni chtějí nebo nechtějí,
a ať kol. Juriga mluví z lásky k Slovensku
různé fantasie, z toho slovenského patriotismu
musí nutně vyrůsti československý
patriotismus a slovanské vědomí a cítění.
To je mé hluboké přesvědčení.
(Potlesk.) Proto se ho nebojím, jen nedělejme
chyby a nepodporujme uměle slovenský separatismus.
Ten bychom však uměle podporovali, kdybychom hospodářsky
nestáli na výši politických nutností
a kdybychom myslili, že politika ke Slovensku dovoluje brániti
tomu, aby Slovensko zesílilo. Kol. dr Dérer se
velmi mýlí, myslí-li, že je naším
úmyslem tu slovenskou krajinu ekonomicky utiskovati. To
nám ani nenapadne. Všichni máme zájem
na hospodářském posílení Slovenska,
nejen státní, nýbrž i vlastní
hospodářský, a ten zájem má
s námi německý průmysl a německé
selské hospodářství právě
tak, jako naše. (Posl. Šafranko: A přece je
nejméně jedna polovina robotníctva propuštěna
z práce od té doby, co vládnete!) Počkejte,
já na to přijdu. (Posl. inž. Kallina [německy]:
Pane kolego Kramáři, kdy přijdete k druhým
národům v tomto státě? Což jsou
zde jen Češi a Slováci?)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
Konstatuji, že my všichni, Němci i Češi,
máme interes na tom, aby Slovensko hospodářsky
sílilo, poněvadž pro náš průmysl
nemůže býti lepšího odběratele,
než hospodářsky silné obyvatelstvo na
Slovensku. Je tedy docela zbytečné, abyste se z
nějakého německého nacionálního
fanatismu vylučovali z hospodářské
jednoty celého státu. (Posl. inž. Kallina
[německy]: Nemluvte, pane kolego, o nacionálním
fanatismu. Právě tak, jako vy se zastáváte
češství, zastáváme se i my němectví.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
Nemohu za to, že tu pan kolega nebyl. Pokud vím,
mluvil jsem o Němcích. (Výkřiky
posl. inž. Kalliny.) Proti křiku jsem bezbranný.
Konstatuji znovu, že jsem o Němcích již
mluvil a že jsem snad o nich nemluvil právě
špatně. Rozumí se samo sebou, že jsem
se nemohl postaviti na stanovisko jako dr Czech, abych
byl proti státu. (Výkřiky.)
Naším interesem je Slovensko hospodářsky
připoutati k ostatním historickým zemím.
Jen nejhloupější politika může
pracovati k tomu, aby se musily zavírati průmyslové
závody na Slovensku. Je velmi špatnou politikou státní
neudělati konečně tarifové vyrovnání,
je špatnou politikou státu neudělati příčné
železnice, abychom konečně stát vyzbrojili
hospodářsky tak, jak toho potřebuje, a nepracovati
vší silou, i tarifární politikou, aby
se Dunaj stal naší hlavní dopravní tepnou
na blízký Východ. (Výkřiky
posl. Kreibicha.)
Tvrdím, že všemi takovými prostředky,
které brání zintensifikování
hospodářství na Slovensku, nejbezpečněji
pracujeme pro slovenský separatismus. Jsem přesvědčen,
že nejlepší státní konsolidační
politika na Slovensku je podporování hospodářského
života na Slovensku, proplétání, řekl
bych, hospodářského života historických
zemí a Slovenska, tvoření naprosté
hospodářské solidarity. Takovým způsobem
jedině můžeme pracovati pro vnitřní
sjednocení, nejpevnější to sjednocení
této republiky.
Osobní otázky, které jsou často docela
přirozeně otázkami chleba, které tam
tak nebezpečně vyrostly, budou zmírněny
jmenovacím právem místodržitelů
a jednotlivých šéfů odborů a
my se dostaneme z atmosféry nenávisti, zloby, zlosti
a žárlivosti konečně i k tomu, abychom
znali své povinnosti k Slovensku, ale Slováci také
k nám a k státu. Toho je potřebí a
k tomu musíme pracovati a tomu slouží naše
předloha. Proto ta jistá samostatnost, kterou Slovákům
dáváme v zemských zastupitelstvech. Já
se jí nebojím, poněvadž vím,
že síla věcí a poměrů
životních, které se týkají Slováků,
zvláště ohled na zachování národnosti
a rozkvět jejich hospodářství povede
je jedině k tomu, aby pracovali s námi společně
pro sjednocení hospodářského života
a pro to, abychom co nejdříve možno dostali
Slovensko na ten stupeň intensivního hospodářství
a výši, na které musíme Slovensko míti,
(Výkřiky.) má-li náš hospodářský
život také v historických zemích býti
zdravým a silným.
To je náš program a v tomto programu, myslím,
že je budoucnost a budoucnost konsolidace... (Výkřiky
posl. Kreibicha.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid. (Posl. Kreibich: Kdo je za to odpovědný?
Český kapitál je za to odpovědný,
že tam byl zničen průmysl!)
Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
Je-li český kapitál tím vinen,
pak musím říci, že musí býti
stát trochu dálnovidnější než
český kapitál a že musí stát
udělati svou povinnost, i když to česko-německému
kapitálu není příjemné.
Tedy já končím tím, že jsem pevně
přesvědčen, že zajištění
budoucnosti tohoto státu a nejlepší obrana
proti každému separatismu na Slovensku je v tom, když
budeme pevně státi na stanovisku, že v ničem
nedovolíme, aby tato vnitřní jednota státu
byla narušována, a na druhé straně,
když budeme dělati rozumnou a moudrou politiku vůči
Slovákům, aby Slováci byli vnitřně
připoutáváni k Československé
republice, (Potlesk.) když budeme dělati politiku,
která, jak pravím, nebude spoléhati jenom
na vojáky a jenom na četníky, (Stálé
výkřiky komunistických poslanců.)
nýbrž, která bude působiti k tomu,
že každým dnem více a více každý
opravdu uvědomělý Slovák, Slovák
patriota, bude poznávati, že nejlepší
záštita jeho národnosti, jeho budoucnosti a
osobitosti je v silném, vnitřně jednotném
československém státě. (Potlesk.)
To je naše politika, to bych chtěl, abychom si napsali
za heslo pro nové zřízení, které
vám navrhujeme; a já věřím,
jestliže budeme na výši situace, že tím,
co děláme, neškodíme republice, neškodíme
národům, které zde žijí, ať
je to národ německý, slovenský nebo
jakýkoli jiný (Odpor komunistických poslanců.),
nýbrž, že prospíváme všem
a že pracujeme pro lepší, skvělejší
budoucnost našeho státu. (Potlesk.)
Navrhuji, aby obě osnovy ve znění zpráv
výborových byly vzaty za podklad rozpravy podrobné.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Podle §u 53
jedn. řádu hlasuje se po skončené
rozpravě povšechné, má-li osnova, a
je-li několik osnov, která z nich má býti
základem rozpravy podrobné, když se předem
bylo hlasovalo snad o návrhu na přechod k pořadu.
Nejprve tedy rozhodneme o návrzích na přechod
k pořadu.
Návrhy na přechod k pořadu přes projednávané
osnovy podali pp. posl. Remeš a soudr., posl. Haken
a soudr., posl. dr Czech a posl. Zeminová
a druzi.
Dám o těchto souhlasných návrzích
hlasovati najednou, a prosím paní a pány
poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje
se.)
Pp. posl. Remeš a soudr., dr Czech a soudr.,
a posl. Zeminová a druzi podali návrhy podle
§u 58 jedn. řádu, podepsané 50 poslanci,
abych při hlasování o návrzích
na přechod k pořadu dal sečísti hlasy.
Žádám tudíž pp. zapisovatele, aby
se ujali sčítání hlasů spolu
s p. tajemníkem sněmovny a jeho zástupci,
a to: p. posl. Ježek v 1. a 2. úseku, p. posl.
Bečko ve 3. a 4. úseku a p. posl. Rýpar
v 5. a 6. úseku a na presidiální tribuně.
Sněmovna je schopna se usnášeti.
Kdo tedy souhlasí se shodnými návrhy posl.
Remeše a soudr., posl. Hakena a soudr., posl.
dr Czecha a posl. Zeminové a druhů,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Podle sděleného výsledku sčítání
hlasů vyslovilo se pro návrhy na přechod
100 hlasů, proti nim 129 hlasů.
Většina vyslovila se tedy proti přechodu k
pořadu a návrhy ty jsou zamítnuty.
Dále jsou zde návrhy posl. Štětky
a soudr. a posl. Hackenberga na vrácení
zpráv o obou osnovách ústavně-právnímu
výboru a eventuální návrh posl. Zeminové
rovněž na vrácení výboru
ústavně-právnímu se zřetelem
na § 3 zákona č. 286 z r. 1924.
Kdo souhlasí s těmito návrhy posl. Zeminové
a druhů, posl. Štětky a soudr. a
posl. Hackenberga, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. I tyto návrhy jsou zamítnuty.
Dále jest zde návrh posl. Hackenberga, aby
osnovy byly přikázány výboru rozpočtovému
k projednání finančních ustanovení.
Kdo souhlasí s tímto návrhem p. posl. Hackenberga,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh jest zamítnut.
Pan zpravodaj navrhl, aby osnovy zpráv výborových
byly též základem rozpravy podrobné.
Kdo souhlasí, aby osnovy zpráv výborových
byly vzaty za základ podrobné rozpravy, jak to navrhl
p. zpravodaj, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh jest přijat.
Přistoupíme tudíž k rozpravě
podrobné na podkladě zpráv výborových,
která bude jednotná.
Přihlášeni jsou dosud řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Pik,
Matzner, Heeger, Bergmann, Mondok,
Karpíšková, Svoboda, Johanis;
na straně "pro" pp. posl. Ostrý
a dr Halla.
Zpravodaj posl. dr Kramář vzdal se úvodního
slova.
Dávám slovo prvnímu řečníku
na straně "proti" p. posl. Pikovi. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.)
Posl. Pik: Slavná sněmovno! Když před
týdnem zahájen byl v Paříži mezinárodní
kongres pro vědy správní, ujal se pozdravu
za republiku Francouzskou ministr vnitra Marin, který velmi
vřelými slovy ocenil význam autonomie obecní
pro Francii a stejně vřelými slovy ocenil
význam obecní autonomie v době poválečné.
Ministr vnitra ve Francii výslovně prohlásil,
že v době války v obsazeném území
francouzském přestala fungovati správa státní,
avšak na místo této správy státní
nastoupila správa komun, která zachovala život
veřejný a správní v zabraném
území a která na místo správy
státní representovala život národa.
To znamená podle slov francouzského ministra vnitra,
že autonomie nejen v dobách mimořádných,
ale i v dobách normálních má svůj
nesmírný význam, že zejména bez
autonomie obecní není možný ani život
správní, ani život hospodářský,
sociální a kulturní, neboť autonomie
obecní převzala za stát četné
funkce, které se zdarem zejména na půdě
Francie, jak ministr to potvrdil, vykonala. Tento názor
francouzského ministra vnitra možno aplikovati také
na poměry v naší republice. Míníme,
že stejné vysvědčení platí
pro autonomii obecní v naší republice, platí
stejné pro autonomní okresy, neboť obě
tyto složky autonomní jak v minulosti, tak obzvláště
v době poválečné, vykonaly nesmírný
úkol pro lid a pro stát. My však pozorujeme,
že u nás v republice není těchto vřelých
slov, není tohoto uznání, ale naopak v republice
dnešní koalice chystá útok na základy
a pravomoc nejen obecní, ale i okresní autonomie.
Pan zpravodaj dr Kramář a pan dr Viškovský
popírali ve svých řečech reakční
ráz předlohy a namítali, že neběží
o reakční cíle, nýbrž že
spíše tato osnova znamená pokrok. Chceme-li
posouditi, do jaké míry tato osnova je naší
autonomii škodlivou, je nutno, abychom položili otázku,
co vlastně autonomie je, a abychom mohli potom poznati,
jak nesprávný, křivý byl výklad
těchto pánů o podstatě projednávané
osnovy.
Víme-li, že autonomie znamená svézákonnost,
řízení věcí vlastním
rozumem a vlastním svědomím, je-li tedy v
oboru správy jakousi samostatností, pak dnešní
dílo česko-německé buržoasní
koalice je toho všeho pravým opakem. V pravé
demokracii jsou věci správní, tedy i komunální
vyhrazeny správám voleným, které ustanovují
odborné síly k vedení administrativy a k
vykonávání své vůle. Podle
rozsahu pravomoci v každém státě poznáváme
podstatu státu samého, víme, že ve státě
absolutistickém nebylo nikdy svobody autonomní a
nebylo žádné občanské pravomoci.
V demokratických státech a zejména nyní
ve všech státech, které přijaly demokracii,
pokládá se autonomie a její pravomoc za měřítko
výše politiky a kultury a za měřítko
demokratické.
Projednávaný zákon značí, že
u nás věci obracejí se v oboru správy
k absolucii, že u nás opouští se linie
demokratická a že celá koncepce dnešní
koalice znamená systematické porušování
práv demokratických a jmenovitě soustavné
porušování pravomoci naší autonomie.
(Výborně!)
Funkce státu a zejména funkce státu demokratického
v oboru samosprávy nemá a nesmí býti
poručnickou, ona nemá zasahovati do pravomoci občanstva
a samostatností obcí a vždy omezuje se jen
na kompetenci dohlédací. To byla také zásada,
která byla vtělena do obecního zřízení
našeho. Je to zásada obvyklá v každém
demokratickém státě. Vidíme však
naopak, že v absolutistických státech vždy
státní správa usurpovala si právo
poručnictví a systematicky zasahovala do pravomoci
občanstva, tuto pravomoc omezovala a snažila se udržeti
svoji nadvládu a absolutní moc ve věcech
správních. U nás můžeme říci,
že dohlédací právo státních
úřadů a kontrola, zejména i kontrola
po stránce finanční, je dosti zabezpečena
dosavadním zákonodárstvím a to tak,
že nikdy před tím, zejména ne v dobách
privilegovaného stavu v autonomii nebylo takové
přísné kontroly, jako ji má vyhraženu
stát a autonomní dohlédací úřady
v naší republice.
Je třeba také zjistiti, kdy vznikly zejména
v oblastech zemí českých zásady, které
jsou podkladem pro vybudování svobodné autonomie.
Zásady o samostatnosti obcí a pravomoci občanstva
po březnové revoluci, na níž participoval
český národ měrou velikou, byly vtěleny
v prozatímní obecní zřízení
r. 1849, tedy důkaz, že principy svobodné autonomie
a pravomoci občanstva ve správě zrodily se
v dobách probuzení národů, zrodily
se v revoluci, zrodily se v touze národů, aby národové
sami spravovali si své věci, zejména ony
bezprostřední věci, které se dotýkají
území, které obyvatelstvo jakožto celek
obývá. Také kroměřížský
říšský sněm vyslovil zásady,
které jsou ve shodě s oněmi ideami, jež
propagovala v ohledu samosprávy březnová
revoluce, víme, že to byli čeští
lidé, kteří na sněmu kroměřížském
našli vřelá slova na ochranu svobody nejen
národa, nýbrž i autonomie, a víme dále,
že kroměřížský sněm
vyslovil nejhlavnější zásady pro svobodu
autonomie, které až dosud, můžeme říci,
u nás zůstaly platny pro praksi ve správě
autonomní a pro celý život naší
samosprávy. Kroměřížský
sněm vytýčil nejprve zásadu, že
ve všech sborech samosprávných, v celé
samosprávě mají rozhodovati pouze zástupcové,
vyšlí ze svobodné volby občanstva. To
bylo v letech po revoluci březnové, v době,
kdy jistě i idea demokracie a osvícené myšlenky
liberalismu byly dosud v počátcích a myšlenka
demokracie nebyla nesena ještě masami. Ale přes
to již tenkráte jak naši lidé čeští,
tak i zástupcové ostatních národů
velmi vervně vyslovili ideu této hlavní svobody,
tohoto hlavního principu svobodné volby zástupců
do autonomie. Kroměřížský sněm
vyslovil princip veřejného jednání
ve správě a v autonomii. Kromě toho vyslovil
základní idee, že autonomie má pracovati
ku blahu občanstva, že má míti péči
nejen o toto blaho, nýbrž i o bezpečnost občanů
a že má v mezích zákona jednati tak,
aby podporovala rozvoj a pokrok onoho občanstva, žijícího
v území, jíž autonomie spravuje.
Pozorujeme pak, že po revoluční době
v letech šedesátých, tedy v době reakce,
nastal v Rakousku zvrat nejen v názorech, nýbrž
i v praxi proti autonomii. To dosvědčuje, že
vždycky, kdykoliv reakce dostala se ke slovu a k moci, nejprve
potlačovala a snižovala pravomoc občanů.
Stalo se tak po reakci v Rakousku v letech šedesátých
a teprve později, a to podle zákona z 5. března
1862, rozšířena byla pravomoc a působnost
obcí a tato působnost také podle zákona
rozdělena na působnost vlastní a na působnost
přenesenou. V působnosti vlastní podle obecního
zřízení obec podléhá pravomoci
nadřízených úřadů samosprávných.
To byl princip velmi důležitý, který
byl vložen do obecního zřízení
a který je pro nás poučným proto,
že dnes tento princip vymýtá projednávaná
osnova z oboru samosprávy, poněvadž nadřízené
úřady I. instance, jak to dosud bylo, nebudou instancí
a nadřízeným úřadem autonomním,
nýbrž úřadem postátněným.
Dnes se na místo těchto autonomních úřadů
staví postátněné okresy a pravomoc
jejich snižuje se na minimum, na výkon poradního
práva, kdežto výkonná moc svěřuje
se výhradně byrokracii státní, která
bude ovládati postátněné okresy.
V přenesené působnosti svěřil
stát povinnost oněch funkcí, které
obce musely za stát jako bezprostřední činitel
vykonávat. Tím stát uznal, že zejména
obec jako důležitá složka správní
je nesmírně významná i pro výkon
úkolů, které sice přísluší
do působnosti státu, ale které stát
sám bezprostředně nemohl vykonávat.
Později pozorujeme, že zákonem z r. 1864 ustavují
se vyšší samosprávné svazky, tedy
ony svazky, které zejména na půdě
našich českých zemí nesmírně
se osvědčily. Vzniká okres autonomní,
vzniká autonomní země, vznikají instance,
které ve věcech sporných, stížnostních
rozhodují, ale jen instance autonomní, nikoliv instance
státní.
Obce, okresy obstarávaly správu a, jak víme,
konaly ji vždycky s úspěchem v celé
své oblasti. Nutno při tom zdůrazniti, když
v celé řadě řečí zde
pronesených bylo tvrzeno, že je potřebí
ochrany zákonitosti, že nad autonomií jako
nejvyšším orgánem pro ochranu zákonitosti
v samosprávě stál nejvyšší
správní soud, korporace, která nejen po stránce
formální, ale i po stránce materielní
mohla korigovati nedostatky i chyby nebo nezákonitosti,
pakli se někde v autonomii staly. Tedy už existence
tohoto nejvyššího správního soudu
vedle jiných opatření byla dostatečným
korektivem ochrany zákonitosti i ochrany materielních
práv občanských, pokud nebyly svěřeny
rozhodování soudů civilních.
Podle těchto zákonů a podle těchto
zařízení doplněných ještě
po převratu u nás republikánským zákonodárstvím
ve smyslu demokratickém až dosud samospráva
vykonávala funkce volenými zástupci. Tento
základní princip se nyní ruší
a místo svobodné samosprávy zavádí
se hanospráva s nejhorším druhem byrokratického
absolutismu a poručnictví.
Bylo zde řečeno panem referentem dr Kramářem,
že naše kritika byrokracie je prý útokem
na československé úřednictvo. Touto
kritikou se prý snižuje stav úřednický,
odnímá se mu autorita a dále že je nespravedlivé
hleděti na naši byrokracii tak, jako jsme na ni hleděli
v dobách Rakouska. Naše kritika netýká
se osob, nýbrž soustavy a ideologie naší
byrokracie. (Zcela správně!) My víme,
že jsou úředníci dobří
a slušní a že jsou také úředníci
nedobří, nezdvořilí a úředníci,
kteří mohou i na půdě tohoto zákona
(Výkřiky.) zneužívati své
moci. Přiznávám, když posuzujeme úřednictvo
osobně, jednotlivě, že máme celou řadu
výborných odborníků a úředníků
výtečných. Těch naše kritika
se netýká. Naše kritika týká
se onoho směru, který je pozoruhodným nejen
u nás, ale v každé zemi. V dobách absolutismu
byla byrokracie nejvyšším diktátorem.
V dobách a zařízeních demokratických
vidíme boj nejen u nás, ale ve všech státech,
ať je to ve Francii, Anglii, Německu, ve všech
moderních státech vidíme boj mezi byrokracií
a občanstvem. Čím více se rozšiřuje
demokracie, tím více usiluje byrokracie o to, aby
moc demokracie byla zmenšena. Byrokracie nechce slevovati
ze své absolutní moci, nýbrž naopak
snaží se posíliti svou moc ve státě
a velmi nelibě nese, když pravomoc ať ve státě,
ať v autonomii rozšiřuje se na širší
obyvatelstvo. Tedy náš boj v tomto směru nesměřuje
proti úřednictvu a zaměstnanectvu státu,
nýbrž proti té ideologii, proti touze po absolutní
moci, diktátorské moci byrokracie a proti tomu despektu,
s jakým určitá část byrokracie
u nás na demokracii, parlament a samosprávu hledí.
Pan referent dr Kramář řekl při
tom, že slušní lidé nemusí se báti
sebe přísnějšího zákona.
Řekl také, že slušný člověk
nemusí se báti úřadu... (Posl.
Koudelka: Ale musí mít peníze!)... Dobrá!
Pan dr Kramář zajisté v době
války byl také slušným člověkem.
Ale v době války byl absolutismus v Rakousku přes
všechna ústavní práva občanská,
přes všechno osobní právo, jen na základě
smyšlenek mohl se člověk dostati do kriminálu.
My velmi dobře víme, že bylo p. dr Kramáři
ukřivděno, když byl obviněn z buřičství
a z velezrady, poněvadž on nikdy v Rakousku buřičem
a velezrádcem nebyl, ale přes to, tento velmi loyální
občan a veliký obhájce oportunní politiky
v Rakousku přes svoji loyalitu a slušnost dostal se
do kriminálu. Kdo nám ručí za to,
že u nás nevyroste takováto byrokracie, která
zákon bude vykládat zcela jinak, než bylo v
intencích parlamentu? Kdo nám ručí
za to, že se nenajde zneuživatelů tohoto zákona,
kteří ze zaujatosti vůči lidu a z
přemrštěné byrokratické horlivosti
nebudou zákon vykládati právě v té
drsnosti, jak zde do detailů velmi krásně
a s hlediska právnického dokázal kol. dr
Meissner? Kdo nám ručí za to, že
tato byrokracie nebude zneužívati všech těch
ustanovení, která zde tak jasným způsobem
byla osvětlena jako škodlivá, právě
vůči lidu?
Tedy vidíme, že náš boj nesměřuje
proti dobrým úředníkům, spravedlivým,
poctivým a pokrokovým, ale máme obavu z toho,
že se vzrůstem reakce a výbojnosti dnešní
majority poroste také větší odvaha těch,
kteří za dřívějšího
režimu nemohli tak otevřeně vystupovati vůči
lidu a proti pokrokovým zařízením.
Z toho máme obavu, neboť, má-li špatný
byrokrat před sebou a za sebou představitele moci,
která drsně zasahuje do života politického,
pak zde má špatný příklad, kterého
může použíti vůči lidu,
proti demokracii a proti pokroku.
Na historickém vývoji jsem ukázal, že
autonomie vyrostla v dobách bojů za svobodu, že
bylo vždy principem autonomie, aby byla udržena a utužena
pravomoc občanstva a že bylo hlavní zásadou,
že svobodná obec je základem svobodného
státu a základem dobré samosprávy.
My jsme pozorovali již v Rakousku ostré snahy proti
samosprávě. Tento boj, který prožíváme
dnes, není novinkou. Víme, že zejména
r. 1904 ministerský předseda dr Körber chystal
tutéž popravu pravomoci samosprávní,
jak ji připravují svojí osnovou dnešní
koalované strany. Je to drsné slovo poprava, ale
de facto pozorujeme-li vývoj, podstatu autonomie a podstatu
této osnovy, nemůžeme přijíti
k žádnému jinému závěru,
než že tato osnova je skutečnou popravou občanské
pravomoci v samosprávě. Myslím, že právě
někteří z těch byrokratů, o
nichž jsem mluvil, že mají stinnou stránku,
zapomněli ve své aktovce, když se ubírali
do služeb naší republiky, ještě tu
Körberovu osnovu. Neboť obě tyto osnovy podobají
se sobě jako vejce vejci. Hlavní základy
Körberovy studie jsou stěžejním základem
celé projednávané osnovy. Ať se tomu
brání pánové, jak chtějí,
nepopřou, že duch Körberovy studie je duchem
tohoto zákona.