Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
Právě jsem to chtěl říci,
to je ten starý argument Lassallův. (Posl. Kreibich:
Jakou částku vydáváte vy na živobytí,
na mouku a na maso a jakou ten dělník, to je velký
rozdíl!) Konstatuji, že je zbytečno mně
dokazovati, že dvakrát dvě jsou čtyři.
To všechno vím a právě jsem to chtěl
říci. Není pochybnosti, že nepřímé
daně se tíže nesou podle stupně důchodu,
že ano? (Posl. Kreibich: Ano!) K čemu tedy
ten křik?
Konstatuji, že také mezi našimi voliči
je velký počet těch, kteří
nepřímé daně velmi těžce
cítí, a byly doby, kdy naši úředníci
a zaměstnanci nesli tyto daně daleko tíže
než celé kategorie dělníků, kteří
se měli lépe než oni. (Výborně!
Potlesk.) Ale my se na tyto věci díváme
nikoli se stanoviska voličů, nýbrž se
stanoviska státu. Vidíte to nejlépe při
dani z cukru. Nikdy jsem se nebál mluviti pro daň
z cukru, ovšem ne proto, abych ji svalil na bedra dělníka,
nýbrž proto, abych mohl za tuto daň z cukru
zrušiti daně, které tíží
průmysl, řekněme daň uhelnou, přepravní...
(Posl. Svoboda: To je národně-demokratické
kredo! Různě výkřiky.) ... a to
proto, abychom mohli v továrnách pracovati, aby
dělníci nebyli bez práce a netrpěli
nouzí a hladem. (Posl. Kreibich: Vy bez slušného
zisku nepracujete!) Nevím, kdo z vás pracuje
bez zisku. (Posl. Kreibich: Přiznáte, že
kapitalisté pracují jen, když mají
velké zisky!) Pane kolego, řeknu vám
jen toto: Byla ohromná krise textilního průmyslu,
žádný odbyt, zboží se vracelo a
přece velká řada průmyslníků
pracovala na sklad, ač nevěděla, zač
prodá, jen proto, aby neuvrhli dělnictvo v nezaměstnanost.
Není dobře přicházeti s takovými
výčitkami.
Je to tedy docela zvláštní argument, kterého
u žil kol. dr Meissner, že bychom jmenovací
právo chtěli proto, abychom mohli nepřímé
daně uvaliti na bedra poplatníků. My jsme
to nechtěli pro nic jiného, než pro to. abychom
zvýšili niveau porad o hospodářských
a sociálních věcech, abychom donutili také
všechny ostatní sbory, aby takovýmto způsobem
jednaly, a hlavně proto, abychom dostali pro poměr
státu k zemím a zemí ke státu v otázkách
hospodářských a sociálních,
řekl bych, hlas onoho veřejného mínění,
které není zaujato přísně stranicky
a které nás může vésti k zdravému
poměru těch dvou sou částí
našeho veřejného života, které
se musejí doplňovati a které nemají
býti ve stálém latentním konfliktu.
To byl důvod také pro to, proč jsme my chtěli,
aby v těchto sborech byli odborníci.
Pan kol. Meissner nám vyčítal, že
jsme odborníků nevyslechli, kdy jsme měli.
On mně odpustí, že je to docela neoprávněné,
poněvadž zrovna on měl veliký úspěch
v ústavněprávním výboru, neboť
- já se ještě o tom zmíním -
jsme se usnesli, že nařízení, které
má býti vydáno o civilním řízení
správním, má býti předloženo
nejen nejvyššímu správnímu soudu,
nýbrž také anketě odborníků
právnických, tedy vše, co on chtěl;
ale když odborníci mluví tak, jako jeho advokát,
kterého nám citoval, třebaže byl z našich
řad, tak musím říci, že člověk
dostává trochu nedůvěru k odborníkům.
Když mluví neodborník demagogicky, tak se to
snese, ale když mluví demagogicky odborník,
pak je to hřích na veřejném mínění,
které je úplně desorientováno, poněvadž
myslí, že odborník mluví vždy podle
svého nejlepšího svědomí. (Posl.
dr Meissner: Pane doktore, zde křivdíte osobě,
kterou dobře znáte, a ta jistě není
demagogem!) Jistě že ne. (Posl. dr Meissner:
Referent advokátní komory nebyl demagogem, je
to národní demokrat!) Nemám nic proti
tomu, já jsem řekl, že je z našich řad,
ale až přijdu k tomu, co jste nám vytýkal,
a po Vás on, ukáži, že to byla skutečně
demagogie, co jste citoval. Když nám pan kol. Meissner
jako odborník řekne: "Vezměte si
takový příklad: 60 volených proti
ostatním 60 - musilo by mezi nimi býti 20 volených
a všech 40 jmenovaných! - pak v tomto případě
rozhoduje jedním hlasem ten úředník,
který bude hlasovati", pak, prosím, to je takový
příklad, který odborník nemůže
udělati, když chce mluviti věcně a seriosně.
To je příklad, který je naprosto nemyslitelný
a s tím nemohu argumentovati. To je to, co vytýkám,
a co mne tolik mrzelo na řeči pana kol. Meissnera.
Proto říkám: chci míti odborníky,
ale chci, aby tito odborníci mluvili skutečně
nezávisle na svých voličích a na svých
stranách. Oni budou dojista vždy v duchu své
strany, ku které patří, mluviti, ale budou
přece moci se postaviti na vyšší stanovisko,
na stanovisko státu a země, čehož tolik
potřebujeme.
Pan kol. Meissner mi musí odpustiti, že mne
nejméně už přesvědčí
to, když řekne, že proto, poněvadž
my odborníků nehledáme, vycházejí
od nás zákony, které jsou posměchem
odborníků, a musím se přiznati, že
jsem takového flagelantství od něho ani neočekával.
Všechny zákony, které jsme dělali, až
na poslední dobu velice krátkou, se neobešly
přece bez účastenství pana kol. Meissnera!
Tedy v tomto ohledu myslím, že je docela zbytečné,
aby si takovým způsobem dával tak špatné
vysvědčení, poněvadž se přiznám,
že já bych mu dal lepší. Myslím
tedy, že je docela zbytečné, co v tomto ohledu
pan kol. dr Meissner řekl. (Posl. Koudelka: Jen
Meissner dělal ty zákony?) Ne, ale při
všech byl. (Posl. Koudelka: Má dr Meissner napravovati
všechny ty boty, které tam přijdou?) Já
nebudu pořáde dělati panu dr Meissnerovi
komplimenty. Já jsem to jednou řekl, že
jsem měl příležitost poznati všechny
jeho neobyčejné schopnosti právnické
kritiky textu, který nám byl předložen,
a proto jsem řekl, že je to docela zbytečné
flagelantství, když tak mluví. Naše zákony
v parlamentě se někdy zlepší, ale někdy
také velmi zhorší, ale to bylo také
za starého Rakouska, a to vždy tím, když
se najednou do textu, který je vypracován jedním
člověkem a je tedy jako z jedné litiny, vsunují
různé návrhy, které se činí
v parlamentě. (Výkřiky posl. Koudelky.)
To je to, co nejvíce škodí zákonům
v parlamentě usneseným, a proto, nadávalo-li
se někdy na naše zákony, tedy bylo to většinou
spíše nadávání na jejich trochu
socialistickou jednostrannost, ale tu myslím, pan dr Meissner
má zrovna nejmenší příčinu,
aby si na nedostatek odbornictví stěžoval.
Má-li tedy jenom tyto argumenty proti jmenování,
tak musí odpustiti, že po jeho výkladu je moje
svědomí úplně klidné, ba klidnější,
než dříve, neboť když už kol.
dr Meissner nedovede říci argumenty silnější,
tak ta věc opravdu nemusí být zlá.
A nyní jen poznámku, co se týče usedlosti
při volebním právu. Pan kol. dr Meissner
zase tu užil argumentu, který je přímo
neobyčejný, totiž že posud slyšel,
že vandrování je to nejlepší, že
nemá člověk seděti za pecí.
To se rozumí. Ale to je argument, který přece
nepatří sem, nýbrž někam jinam.
Že lidé, když jsou ve věku 16, 18, 20
let, vandrují, to je pravda, to je také docela dobré.
(Posl. Koudelka: Proč tedy dává stát
stipendia, aby chodili za hranice?) Zde jde o všeobecné
hlasovací právo a ne o ty výjimky, když
stát udělí 100 stipendií. O tom zde
nebudeme mluviti. Jisto však je, že v jistém
věku už široká masa lidí je pokud
možno usedlejší.
Pan kol. dr Meissner přišel s tím nejsilnějším
argumentem, že jsem kdysi řekl, že 21 nebo 26
let - není žádný rozdíl a že
není člověk rozumnější,
ani když má ženu. Tak jsem si to vyhledal, kde
jsem tento hřích spáchal. Skutečně
jsem to řekl, bylo to správně citováno,
ale bylo tam ještě něco jiného. Bylo
to tehdy, když jsme navrhovali, aby hranice věku pro
volební právo do senátu byla 30 let. Proto
jsem říkal, že mezi 21 nebo 26 lety není
rozdílu, ale také jsem řekl ještě
něco jiného, že pro senát nechci vázané
listiny, nýbrž individuelní volby. To pan kolega
neřekl. Já jsem byl i nyní ve své
důvodové zprávě velmi opatrný,
že jsem nechtěl říci, že věk
24 let je důkazem voličské zralosti, nýbrž
že je to jistá praesumpce - nic jiného než
praesumpce - že ve věku 24 let je člověk
usedlejší, má větší zkušenosti
a následkem toho je také schopnější
rozebírati se v kandidátech než v 21 letech.
Zdali to vždy dovede nebo ne, to je jeho věcí.
Nemyslím tedy, že bych si sám tolik odporoval.
Ale proti jednomu musím protestovati, co řekl pan
kol. dr Meissner, totiž že rozumnější
jsou ti, kteří pracují rukou, rozumnější
než naše zlatá mládež. (Posl.
dr Meissner: To jsem neřekl!). Konstatuji, že
my "zlaté mládeže" máme velmi
málo. Naše mládež má všechny
vlastnosti, jen ne vlastnosti "zlaté mládeže".
Řekl bych že mudruje až příliš
mnoho. Ale když řekl pan dr Meissner že
holka, která si sedne ve 14 letech ke stavu nebo k jiné
fysické práci, má zkušenosti životní,
což pak nemá zkušeností životních
takový student, který se dře, duševně
pracuje. Je to jen hmotná práce, která dává
zkušenosti? (Výkřik posl. Koudelky.) Nemám
rád, když příliš mladá mládež
je zatahována do politiky, ne proto, že obyčejně
bývá komunistická, že dělá
radikální politiku, to je celkem lhostejno, je-li
o pár hlasů více nebo méně,
to v tom velikém celku nedělá nic a pan kol.
Meissner má pravdu, když říká,
že počtově to mnoho neznamená. Jde o
něco jiného, o to, že když dáme
mládeži volební právo, zavádíme
ji přímo násilím do politiky. K tomu
přichází výchova takovým "Kohoutkem"
nebo "Mladými Proudy" a proto myslím,
že to není svědomité jednání
s mládeží, když ji do našeho politického
boje zatahujete. Myslím, že mládeži musí
býti dána možnost, aby byla trochu idealističtější,
a ne, aby se musila účastniti takového hrubého
způsobu politického boje, jaký je u nás.
Jedná se mi o morální efekt. Nechci zde...
(Posl. Kreibich: Jest volební právo jediným
způsobem zasahování do politických
bojů? To byste nesměl politicky organisovati tu
mládež!) Musím konstatovati, když
máme věkovou hranici 21 let, že musíme
ji organisovati, a kdybychom ji neměli, dal bych rád
mládeži volnost a svobodu, ať si mluví,
jak se jí líbí. Od toho je mládeží.
Nemyslete si, že snesu mládež, která chodí
za starými a s velkou uctivostí jen říká,
co chtějí staří. Byl jsem rebelantem,
když jsem byl mlád... (Posl. Kreibich: To nebyly
nejhorší časy, když mládež
bojovala v Praze bez volebního práva!) Tak vidíte,
že není potřebí, aby se jí dávalo
volební právo. Mohla by to dělati zase a
lépe než tehdy, teď chodí za stranami,
tehdy však chodila za velkou národní myšlenkou,
která, myslím, je přece něčím
trochu vyšším.
Odpusťte, ale já skutečně na dvouhodinovou
řeč p. kol. Meissnera musím odpovídati,
abych ukázal na tomto živém příkladě,
jakým způsobem se proti nám bojuje. Když
mluví p. kolega o rozporech návrhu s ústavní
listinou o čl. 6 a §u 95 ústavy o soudní
moci, pak se divím, že nevidí v tom stylistickou
věc. Když máme zákon o organisaci politické
správy, musíme mluviti především
o politických úřednících a
ne o soudních úřednících. To
prostě jinak nejde! Nemyslí přece p. kol.
Meissner, že bychom chtěli jíti tímto
zákonem nad ústavu, ta jest přece nejvyšší,
ta rozhoduje! Pan kol. Meissner říká
dále, že § 85 žádá vymezení
kompetence ministerstev zákonem a že jsme r. 1924
udělali zákon, v němž jsme nařizovali
vydání zákona o příslušnosti
ministerstev. On dobře ví, že to bylo proto,
ne abychom vymezili zákonem kompetenci ministerstev, což
není možná - ta přece každý
den se mění, mění se životem
- nýbrž abychom ohraničili resorty zákonem,
jak to odpovídá §u 95, abychom to nedělali
tak, jako v Rakousku se to dělalo, prostým nařízením.
O tom jsme mluvili dříve, když jste byli ještě
v "pětce". To je smysl §u 85 ústavy
a já nevím, kde má býti v návrhu
rozpor s ústavou? Že výkon a moc patří
jen vládě a ne policejnímu řediteli,
ne hejtmanu? To říká pan kol. dr Meissner?!
Je to více než podivné něco takového
slyšeti z úst právníka, jakým
je p. dr Meissner. Co pak je vláda nějaké
abstraktum? To je organismus, který jde od nejnižšího
úředníka až k nejvyšší
instanci. Co pak vláda půjde na ulici a bude dávati
rozkaz, že se bude jezditi na pravo, na levo? Jaké
jsou to argumenty, aby právník takového významu
zde něco takového řekl? Hlavní je,
kdo za ten organismus odpovídá, a to je ministr,
kterému se svěřuje ten resort. Jak je tedy
možno mluviti o tom, že nařízení
nemůže vydávati nějaký zemský
president nebo okresní hejtman? Proč pak ne? Co
pak to nařízení, o kterém mluví
§ 55, myslí jen nařízení ku provádění
zákonů? Což pak nejsou jiná nařízení?
Vždyť i v ústavě v §u 90 se mluví
o tom, že do oboru nařizovací moci náleží
zřizovati státní úřady. Je
to provádění nějakého zákona?
Tedy tak úzce zákon nařizovací moci
nerozumí. Takovým způsobem není možno
polemisovati.
Nemám rád argumenty ad hominem. Ale když někdo
svěří p. kol. dr Meissnerovi proces,
tak jeho koncipient nedělá to za sebe, nýbrž
za něho. To je přirozené a zřejmé,
že nemůže vláda dělati všechno
sama, nýbrž musí míti své orgány,
kterým svěřuje tuto nařizovací
moc. (Posl. dr Meissner: Advokát nemá ústavně
určeného práva!) O to se tu nejedná,
jen o Vaši nemožně úzkou interpretaci
nařizovací moci vládní. O to tu jde.
Vy říkáte, že jsou strašné
věci v čl. 10, ač se přece tolik vyhovělo
oposici. Vždyť víte velmi dobře, že
jsme s Vámi souhlasili, aby celé trestní
řízení administrativní bylo upraveno
zákonem. A co se týče nařízení
ohledně civilního řízení, vyšli
jsme přece vašemu přání vstříc,
že to nařízení než bude vydáno,
musí býti předloženo správnímu
soudu a anketě praktických právníků
a pak že musí býti předloženo oběma
sněmovnám, a že jedna i druhá může
je zamítnouti. Co máme dělati ještě
více? Tedy proč ty neoprávněné
výčitky?
A co se dalo dnes do zákona - a to všechno stojí
v důvodové zprávě a sami jsme to říkali
- jsou jen nejkrajnější případy,
které musí býti stanoveny zákonem,
a teprve nařízení samo určí
konkretní případy, pro které bude
platiti. Proto říkám, že je demagogické,
co vy mluvíte, i váš kolega advokát.
To jsou přece jen výjimečné případy,
o kterých zákon mluví, ale o kterých
mluviti musí, poněvadž přece jen nejsou
vyloučeny. Kdybychom o tom ve výboru nebyli mluvili
a kdybychom nebyli zkoumali všechno s takovou pozorností,
co řekl p. kol. dr Meissnera nevyšli mu tolik
vstříc, tak bych nic neřekl. Ale je potom
možno takovým způsobem argumentovati?
Pak ohledně toho čl. 3 říká:
Článek 3 má objektivní a subjektivní
trestání. Nejsem praktický právník,
vždyť vy to víte, a já se s tím
netajím, že co se specielní zprávy týče,
prosil jsem pány z ministerstva, aby odůvodnění
podle naší rozpravy v ústavně-právním
výboru formulovali. Já jsem napsal všeobecnou
část, za kterou beru odpovědnost, ale detaily
nemůže nikdo ode mne žádati, na to jsem
neměl ani času, a proto jsem se také v této
otázce obrátil na pány z ministerstva, aby
mi udali nějaký konkrétní případ.
A tu je neobyčejně zajímavé, že
zvláštní senát, který se v jednom
případě kompetenčními věcmi
zabýval, kde šlo o nějakou věc z Kaplic,
a ve kterém byli tři radové nejvyššího
soudu a tři radové nejvyššího správního
soudu za předsednictví vládou jmenovaného
předsedy, se vyslovil, že jak soudy tak úřady
správní jsou co do výkonu trestní
pravomoci na sobě navzájem nezávislé.
I tam, kde týž čin - jako v uvedeném
případě - podléhá jak stíhání
soudnímu, tak stíhání policejnímu,
je pouze zdánlivý konflikt mezi nimi, poněvadž
soudy i správní úřady posuzují
čin trestný nezávisle, zpravidla podle různých
hledisek. Tak málo odůvodněná je výtka
kol. Meissnera. A já sám říkám,
když jde o nějaké srocení lidu, což
nemůže policejní správa výtržníka
potrestati, ale když se na druhý den ukáže,
že se dopustil trestního činu, nelze ho předati
soudu? To přece ani dr Meissner nebude tvrditi!
Jak je tedy možno hledati v tom nějaký konflikt
mezi ústavou a námi?
Konečně říká kol. Meissner,
že majoritní strany se dopustily nemravnosti, poněvadž
nám imputuje, že všechno, co děláme,
je vlastně namířeno na vrstvy, které
on zastupuje, a ne na nás samy. Neobyčejně
se mne dotklo, že p. posl. Meissner mohl něco
takového říci, a to proto, že byl svědkem
toho, co bylo ve výboru. Když jsme tam mluvili o tom,
že má býti kombinován trest na penězích
s trestem vězení, byl jsem výslovně
pro tuto kombinaci. Říkal jsem, že u zbohatlíků,
automobilistů atd. trest na penězích nic
neplatí, poněvadž ten trest lehko zaplatí.
Jde-li o lehkovážnost nebo zpupnost, je dobře,
aby byl také trest vězení. Je tedy nesprávné
a nehezké, říká-li kol. Meissner,
že jsme trestní ustanovení dělali jen
pro vrstvy hospodářsky slabší. (Výkřiky:
Teorie je dobrá, ale prakse je jiná!) Já
nemohu za praksi! Co se týče prakse, máte
právo interpelační v parlamentě a
víte velmi dobře, že se každý úředník
i ministr dosti obává interpelací v parlamentě
a že vám pravdu musí říci, zejména
užívá-li se interpelačního práva
vážně a nezneužívá-li se
ho. V tom ohledu máte plnou kontrolu a nemusíte
se ničeho obávati.
Prosil bych také, aby se neužívalo takových
slov, že shrnujeme všecku moc nikoli na stát,
nýbrž na úředníky. To je fráse,
které neměl užíti zrovna p. dr Meissner.
Copak ti úředníci jsou něco, na co
se může všecko hoditi? Copak ti úředníci
nejsou stát, nejsou nejdůležitějším,
nejvážnějším orgánem státu?
Což si můžete stát bez úředníků
představiti, a není to vaší povinností
jako demokratů, abyste všechno udělali, aby
se tak mluviti nemohlo a nesmělo? (Posl. Kreibich [německy]:
Poslední poddůstojník je zástupcem
božím!) Odpusťte, tak daleko jsme nedošli
jako Wilhelm, ale musím říci, že i ten
poslední poddůstojník je představitelem
státní vojenské moci, pokud má jisté
disciplinární a nařizovací právo.
Neodlučujme úředníky tak od státu
a nedělejme z nich takové "wauwau", nevsugerujme
jim, že jsou něco mimo stát, nad stát.
Jsme-li v demokratickém státě, jsme povinni
starati se o to, aby naše správa byla demokratickou,
abychom nestavěli úřednictvo vždycky
někam mimo stát. Já jsem ještě
neviděl nikoho, kdo by řekl: Ten stát jsem
já. (Posl. Šafranko: U nás máme četníka,
který říká: Zákon a stát
jsem já!) Kdyby měl člověk kontrolovati
všecko, co vy říkáte, došli bychom
daleko! Řekne-li někde nějaký četník
něco podobného, není to ještě
důkazem pro Vaše tvrzení.
Řekne-li dále kol. Meissner věčnou
pravdu, nechová-li se úředník laskavě
k obyvatelstvu a jen mu hrozí tresty, že budí
nenávist ke státu, odpovím mu: Cožpak
my chceme, aby je trestal? Cožpak jsme do toho čl.
4 nedali, jak se má chovati úředník?
Cožpak chceme, aby se úředník choval
- odpusťte, že to řeknu tak vulgárně
- nafoukaně, velkopansky? Ani nás nenapadá.
Poněvadž však víme, že lidé
nejsou andělé, chceme, aby úředník
nebyl bezbranný, aby si musil dáti všecko líbiti
a musil trpěti každé přestupování
nejprimitivnějšího příkazu mravnosti
a veřejného pořádku. On musí
míti trestní sankci v rukou, aby mohl hájiti
autoritu státu, ovšem jen v krajním případě.
Chceme, aby v úředníku obyvatelstvo vidělo
především svého rádce a ochránce,
ne aby před ním mělo jen strach.
A řekne-li dr Meissner, že většina
je neschopna uvažovati o věci se stanoviska státního,
musím co nejrozhodněji protestovati proti tomu,
aby nám pan kol. Meissner vydával vysvědčení,
dovedeme-li něco pochopiti čili nic. To je zbytečné
vyvyšování se. Také neříkám
kol. dr Meissnerovi, že při tom, co říkal,
nemyslel na stanovisko státní, třeba bych
musil v jistých věcech zdůrazniti, že
to bylo hodně demagogické, co říkal.
Nechci mu však upírati, že myslí na stát,
a prosím tudíž, aby toho neupíral i
nám. Myslím, že jsme ve velkých věcech
ukázali, že myslíme na stát více
než druzí páni. Není ovšem lehkým
bráti na sebe odium, odhlasovávati všecky potřeby
státní, to zná kol. dr Meissner, který
to také dělal, dlouho dělal a - řeknu
to upřímně - měl dělati dále...
(Posl. dr Meissner: Dovolte mi poznámku: Já jsem
rozlišoval a prosím, abyste i vy rozlišoval jednotlivé
strany a tuto koalici. Ta výtka nesměřovala
proti jednotlivým stranám, nýbrž proti
celé koalici!) Odpusťte, pane kolego, ale nedovedu
si představiti koalici jinou, než složenou ze
stran. Nesestává ze vzduchu, nýbrž ze
stran. Mohu se nejméně pouštěti do toho,
abych dával jednotlivým stranám klasifikaci.
Musíme tedy rozhodně odmítnouti tvrzení,
jako bychom dělali tuto reformu proti demokracii, jako
bychom ji dělali za tím účelem, abychom
připravili lid o volební právo nebo něco
podobného nebo dělali uměle většinu.
Zdůrazňuji, že přes nejsilnější
útok, který byl učiněn se strany oposice
a který byl přednesen posl. dr Meissnerem,
ještě s klidnějším svědomím
budeme hlasovati pro tuto předlohu, než jsme to činili
doposud.
Nyní mi dovolte ještě několik závěrečných
slov o věci, která byla zde předmětem
velikých sporů, a kde bych chtěl říci
své stanovisko, resp. myslím, i stanovisko ústavně-právního
výboru. Nechtěli jsme zničiti autonomii.
Nebudu opakovati to, co jsem napsal a řekl i dnes, že
nemůže býti v demokratickém státě
antagonismu mezi mocí vládní a samosprávou.
To by byl nezdravý demokratismus, a musíme jíti
k tomu, aby mezi oběma byl soulad a harmonie. Proto myslím,
že musejí býti stejně cennou částí
jednoho velikého celku demokratické státní
správy.
A tu bych si dovolil říci něco ohledně
německých členů většiny.
Pan kol. dr Dérer dnes říkal věci,
kterým jsem se velmi podivil. Pan kol. Dérer
ubezpečoval nás, že mluví jedině
se stanoviska státu a pro stát. Já mu to
chci věřiti, ale pak nerozumím jednomu. Když
pan kol. dr Dérer říkal, že němečtí
naši členové koalice se tímto zákonem
staví na půdu státu, očekával
bych od poslance, který tak energickým způsobem
hájí stát, že řekne: "To
pro mne stačí, abych pro ten zákon hlasoval."
To by byl logický důsledek z jeho státnosti.
Já tedy v této příčině
nechci usuzovati, co zamýšlejí naši kolegové
z koalice z německé strany, ale myslím, že
jim každý křivdí, kdo jim vyčítá,
že by touto předlohou chtěli zadávati
zájmům německého národa. Z
nás nikoho nenapadne, abychom dělali proti Němcům
"špendlíkovou" politiku a abychom chtěli
Němce utiskovati v těch právech, která
jsme jim dobrovolně a, řekl bych, z demokratického
stanoviska dali. Kdo říká, že tímto
zákonem budou Němci poškozeni, tak myslím,
nedomyslil docela konsekvence tohoto zákona. Velmi dobře
chápu, že také na straně německé
je velmi mnoho těch, kteří říkají:
"Vy nám béřete samosprávu, vy
nám béřete to jediné, co máme
proti státní správě." Opakuji,
co jsem napsal a stále a stále říkám:
Je velikou chybou srovnávati postavení Němců
a postavení naše v Rakousku. My jsme v Rakousku měli
nejen okresní zastupitelstva, ale i zemské výbory.
My jsme tedy měli druhou instanci a následkem toho
jsme skutečně měli všechny autonomní
instance v rukou proti Vídni. Já řeknu docela
otevřeně, že páni na německé
straně těchto instancí nemají. Oni
mají jenom okresní zastupitelstva, ale nemají
druhé rozhodující instance. Proto pro Němce
okresní zastupitelstva nemohou znamenati to, co znamenala
pro nás v Rakousku. (Posl. Kreibich: Poněvadž
mají málo, tak se jim to také musí
vzíti. To je vaše logika!) Ne prosím. Následkem
toho, že jim nemohu tu druhou instanci dáti, že
nemohu dělati zvláštní druhou instanci
pro Němce nebo Maďary a že nemohu z menšiny
dělati většinu a z většiny menšinu,
myslím, že je potřebí k této
věci přistupovati jinak.
Já myslím totiž, že tam, kde je místní
státní správa v antagonismu s autonomií,
s obyvatelstvem, musí to prohráti autonomie, poněvadž
je státní správa silnější.
O tom možno tím méně pochybovati, když
tato autonomie nemá ani ochrany v II. instanci a má
jen ochranu v právních věcech, kdyby státní
správa jednala protizákonně, neboť správní
soud, to přiznají pánové, úplně
spravedlivě soudí. Proto myslím, že
aktivistická politika není proti interesům
německého národa, nýbrž je, aspoň
s mého hlediska, jak já se na politiku dívám,
velmi praktickou politikou. Není-li toho antagonismu, jsou-li
němečtí autonomní členové
zastupitelstva nuceni s náčelníkem okresního
úřadu spolupracovati, není pochyby, že
se musí na těch místech vytvořiti
jistá spolupráce. A spolupráce vede k tomu,
že ostří protiv se prostě mírní.
To je to praktické, co je ve spolupráci státních
úřadů s autonomními elementy a co
musí také chtě nechtě - to není
žádná filosofie, to je prostě život
- vésti ke sblížení obou těch
elementů. To platí ovšem tím více
tam, kde zástupci těchto autonomních elementů
jsou účastni na parlamentní vládě.
Kdo arciť chce v boji proti daným poměrům
hledati raison d´etre všeho politického konání
a raison d´etre politiky své strany, tomu to nemůže
býti příjemné, to je samozřejmé.
Ale kdo se jednou postaví na stanovisko daných poměrů
a kdo za daných poměrů chce pro svůj
národ udělati co nejvíce, může
klidně říci, aspoň podle mých
zkušeností, které mám z politiky - a
byl jsem v ní déle než všichni vy dohromady,
poněvadž jsem nejstarším členem
parlamentu, vždyť jsem poslancem 37 let - že ta
praktická politika je daleko lepší. Kdybych
byl býval věděl, že dojde k světové
válce a že budeme svobodni, byl bych té oposice
ve Vídni dělal ještě daleko méně,
a sice proto, že jsem v oposici neposloužil svému
národu tolik jako když jsem mohl pro ten národ
získávati tolik a tolik výhod za to, že
jsem dával vládě své hlasy. Tedy jsou
mé zkušenosti z aktivistické politiky.
Vy, kteří stojíte na stanovisku principielního
nepřátelství proti státu, kteří
jste se nesmířili se státem, můžete
v tom nacházeti velikou chybu, kterou dělají
vaši krajané. Ale pro ty, kteří se postavili
na půdu státu, pro ty, aspoň podle mého
soukromého mínění, je to skutečně
politika, která spíše pomáhá,
než politika negace, na které vy stojíte. (Různé
výkřiky. - Posl. de Witte [německy]:
Vy již nejste šovinistou?) Račte odpustiti,
já jsem nikdy šovinistou nebyl, to mně ani
nenapadlo. (Různě výkřiky. -
Výkřiky posl. dr Koberga a posl. dr Petersilky.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid. Prosím pana řečníka, aby pokračoval.
Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
Ještě několik slov bych řekl ohledně
Slezska, poněvadž kol. dr Dérer mluvil
také o výjimkách, které děláme
pro Slezsko. Abyste věděli zase jasné stanovisko
naše k tomu, řeknu toto: Zejména já,
který jsem prodělal skutečně přímo
fysické bolesti v celém boji o Těšín
r. 1919 v Paříži, věřte, že
bych si nikdy nedovolil sáhnouti na historickou individualitu
Slezska. Proto jsem podporoval všecko, co vedlo k tomu, aby
tato individualita Slezska zůstala v zákoně
nedotčena. A ona je nedotknuta. I když jsou to jen
vnější věci - říkáme
Morava a Slezsko - (Výkřiky.) když ve
znaku země Moravsko-slezské bude znak země
moravské i slezské, jsou to věci, které
dnes snad nezdají se tak vážnými, ale
ten, kdo prodělal těžký boj o Těšín
v Paříži, ví, co znamenají takové,
jak vy to nazýváte, maličkosti. My jsme to
udělati museli a ochotně udělali pro slezské
obyvatelstvo všech národností, neboť naši
stojí zrovna na slezském stanovisku jako Němci,
a že nechceme Slezsko úplně anulovati, toho
důkazem je ustanovení o slezských komisích.
Ale řeknu vám, proč jsme musili spojiti Moravu
se Slezskem, a tu se dotknu toho, co dnes p. kol. dr Dérer
mluvil. Řekl, že nejsme sociální
ohledně zemí - tak sociálními jako
župy jsme - že celému Slovensku neuděláme
tolik, abychom je pozvedli na stupeň takový, jako
jsou Čechy. Myslím, že bychom to daleko méně
mohli udělati župami. Župy musely zůstati
župami, ve vnitřním svém složení
nebyly sociální, ve státu dokonce ne. Jestliže
jsme spojili Moravu a Slezsko, bylo to proto, poněvadž
si představujeme, že v budoucím ústrojí,
kdy děláme zemská zastupitelstva, bude úkol
zemí a autonomních sborů daleko větší
než nyní. Stát převezme spoluzodpovědnost
za to, co dělají autonomní sbory, poněvadž
bude to jedna kolej. Následkem toho se musí na všechno,
co bude dělati autonomie, dívati jinak. My jsme
se v tom ohledu sešli s panem kol. Englišem,
stojíme na stanovisku, že se finanční
otázky zemí pro budoucnost musí řešiti
jinak než příděly, přirážkami
atd., že to musí býti zvláštní
finanční systém, ale tento finanční
systém musí býti založen na širší
basi, a ta se nenajde v malých zemích. Máme-li
Podkarpatskou Rus, je to proto, že jsme vázáni
smlouvou (Posl. dr Koberg [německy]: Co se dá
provésti tam, musí i zde jíti, ale chybí
dobrá vůle!) Ale já pravím, že
tam jsme vázáni smlouvou. Zde ne, zde jsme to museli
udělati, abychom zavedli jistou rovnováhu mezi zeměmi.
Zde budou dvě země, Moravsko-slezská a Slovenská,
které budou vyvažovati úplně českou
zem, a jsou to veliké celky hospodářské,
ve kterých se může prováděti
samostatná zemská finanční politika.
Pro mne nebylo jiných argumentů než tento,
(Výkřiky posl. dr Koberga, dr Schollicha a Horpynky.)
ten je pro mne velmi vážný, poněvadž
se dívám na budoucnost tohoto zákona docela
jinak než vy, a myslím, že budeme moci dělati
daleko větší věci, než si představujeme,
budeme-li na výši situace. Podkarpatské Rusi
jsme to nemohli dát, poněvadž poměry
nejsou ještě tak daleko. Dáváme tam
provisorium, jako provisorium jsme to označili a ani v
nejmenším se nedotýkáme konečného
práva Podkarpatské Rusi, co dáváme
v ústavě.
Nyní dovolte, abych řekl konečné slovo
o Slovensku. Nebudu se míchati do sporu, který zde
byl mezi kol. dr Dérerem a Hrušovským
a mezi pány kolegy z ľudové strany. Dovolte
mi však, abych se na otázku slovenskou díval
ne se stanoviska Slováků, nýbrž se stanoviska
opravdového Čechoslováka, totiž se stanoviska
člověka, který nemá jiného
ohledu než prospěch státu a blaho všech,
kteří v tomto státě jsou. Jaká
bude budoucnost? My opravdu děláme unifikaci, děláme
vnitřní jednotu správy, kterou bychom nebyli
mohli dělati, kdybychom zůstali při župách.
Nebudu víc o tom mluviti. Tuto vnitřní konsolidaci
jsme měli a museli míti, ale ovšem tato konsolidace
je u nás daleko těžší než
všude jinde, poněvadž jsme spojili historické
země se Slovenskem, země s velmi hlubokou kulturou,
s intensivní kulturou, se zemí, která byla
přímo zločinně Maďary držána
v nekulturnosti a v hospodářské, řekl
bych, neintensitě. To bylo velmi těžké
a proto nedělám výčitek těm,
kteří po mém soudu v ustavení žup
neudělali krok, který bych býval mohl schvalovati.
Je přirozeno, že jsme tápali po převratě,
my jsme věřili v nekonečné možnosti
finanční bohatých českých zemí,
které držely celé Rakousko, věřili
jsme také v možnost ostré centralisace, kterou
znamená župní zákon, a otázky
osobní nám v době amerikanismu nedělaly
velkých starostí.