Kol. Meissner nám chce ukázati, kde jsme
se prohřešili proti autonomii a kde jsme ji osekávali.
Ve výboru prý mohl doposud předsedati člen
výboru zemského nebo okresního. Nyní
může předsedati ten člen občanský
v zemském zastupitelstvu anebo v okresním zastupitelstvu,
ovšem nikoli ve výboru, jako to bylo v župním
zákoně, a to proto, že v župním
zákoně - jak pravím - byla ta autonomie tak
neobyčejně obdařena, že ani okresních
zastupitelstev neměla. My jsme je stvořili a následkem
toho jsme musili provésti jistou změnu.
Zemské zastupitelstvo se usnáší, řekl
bych, jen s votem poradním, s votem decisivním,
rozhodujícím, pak jenom ohledně ústavů,
zařízení, která mají, a konečně
v normotvorné jich činnosti. Přiznám
se, že jsem tam žádal daleko větší
respektování živlu autonomního než
ve výboru. Výbor je čistě exekutivní
orgán administrace, ale stojím-li jednou konsekventně
na jedné koleji, musím míti v tomto výboru
účast státní správy. Ta nemůže
býti jinak garantována, než jak je to v celém
zákoně, totiž tím, že předsedá
tomu zemskému výboru nebo tomu okresnímu
výboru zemský president nebo okresní hejtman,
a že naprosto není možno, aby ho zastupoval občanský
člen, poněvadž tím by byla jedna kolej
úplně zrušena. Tedy to bylo prostě logické
provedení myšlenky jedné koleje. Ale ještě
méně se mně může vyčítati
úmysl nějakého omezování občanských
elementů, mně, který vedl do nejposlednější
chvíle nejostřejší boj, jak mně
páni dosvědčí, pro to, aby byli jmenováni
stálí občanští členové
místopředsedy jak v zemském, tak i v okresním
zastupitelstvu. Tento argument je tedy neobyčejně
málo konkludentní, a kdybychom neudělali
nic horšího, to bychom snesli.
Pan kol. Meissner dále říkal, že
podle župního zákona rozpočet nepodléhal
schválení vlády. Musím konstatovati,
že bez schválení župana žádný
rozpočet vůbec nebyl. (Výkřiky:
Neměl vlivu!) Račte odpustiti, když se
postavil župan proti rozpočtu a rozpočet nebyl
schválen, měl podle §u 55 právo zaříditi
všecko na účet okresu. Tedy měl vliv,
či neměl? (Výborně!) Takové
argumenty na mne neplatí.
Mohu říci, že to byly zase moje návrhy,
že jsme v ústavně-právním výboru
z vládního návrhu zákona eliminovali,
abychom zvýšili autoritu zemských zastupitelstev
- a jsem majoritě a ministru financí velmi vděčen,
že na to přistoupil. ačkoli to bylo teď
usneseno v zákoně o finančním hospodářství
samosprávných těles - že jsme eliminovali
to, co mne přímo pro zemská zastupitelstva
uráželo, že mohl úřad, totiž
ministerstvo financí, jednotlivé položky rozpočtu
nejen prozkoumávati ohledně jich účelnosti,
ale že mohl dělati více, že je mohl škrtati,
měniti a překládati. To jsem měl za
takové snížení autority a autonomie
zemských zastupitelstev, že jsem prosadil, že
se rozpočet zemskému zastupitelstvu vrací.
(Posl. Pik: Proti obcím to zůstalo ve finančním
zákoně!) Konstatuji, že jsem prosadil,
že musí vláda rozpočet, který
neschvaluje, vrátiti a dáti tím zemskému
zastupitelstvu možnost, aby mohlo své stanovisko obhájiti.
Rozumí se samo sebou, že § 55 musí dáti
vládě právo, když se konflikt se zemským
zastupitelstvem v dohodě nevyřídí,
aby zařídila, čeho je potřeba k zabránění
bezrozpočtového stavu.
Myslím tedy, že jsme dělali všecko jiné,
než osekávali autonomii, že jsme totiž dělali
všecko, abychom důstojnost autonomního sboru
zvýšili. (Výkřiky.) Tak argumentuje
pan kol. Meissner.
My jsme prý také škrtli v §u 55 spolupůsobení
zemských výborů při provádění
usnesení zemského zastupitelstva. Konstatuji, že
jsem to byl já, který trval na tom, abychom to dali
pryč, poněvadž se mně to zdálo
býti především superfluum. Není
pochyby, že ve věcech, které usnese zemské
zastupitelstvo, zemský president, který bude předsedou
toho výboru, musí s tímto zemským
výborem spolupracovati, a za druhé, zdálo
se mně to býti ponižujícím, říkati
"spolupůsobiti". Já jsem nechtěl
ten výraz míti v zákoně, ale že
bych tím byl chtěl eliminovati působnost
zemského výboru, mne ani nenapadlo a nenapadlo to
ústavně-právnímu výboru, poněvadž
je to eo ipso a jinak to býti nemůže. Tedy
to je zase ten "strašný hřích",
resp. ta rána, kterou jsme dali do rakve té ubohé
samosprávy.
Ale pak přijde ještě něco strašnějšího:
Jen si představte, dámy a pánové,
my jsme k svolání župního zastupitelstva
zvýšili počet potřebných členů
na 1/4, ač kdysi bylo ke svolání
župního zastupitelstva potřebí 1/5!
Tedy to je zase "něco ohromného", "něco
strašlivého" (Hlas: Ano, to je ohromné!)
My jsme všude zvyšovali povinnost vlády,
svolávati častěji zastupitelstva i výbory.
Tedy docela přirozené bylo, že jsme na druhé
straně museli udělati komplementární
ustanovení, že jsme ten počet o něco
zvýšili. Jestli to je "něco ohromného",
to ponechávám každému klidnému
posuzovateli věci. Zrovna tak v zemském výboru
dříve 3, nyní 4.
Dalším zločinem na samosprávě
je, že posud jediný člen zastupitelstva měl
právo protestovati proti odepření župního
nebo okresního náčelníka, projednávati
určitou záležitost jako nepřípustnou.
Odpusťte, mně se to zdálo zase nedůstojné
sboru, jako je zemské zastupitelstvo a okresní zastupitelstvo,
aby si každý mohl každou chvíli udělati
nějaký protest. Jsou všelijací lidé
v takovém zastupitelstvu a ti by si mohli z těchto
protestů dělati přímo sport, dělati
jeden nemožný návrh za druhým a hned
na to jeden protest za druhým a tak pracovati pro svou
popularitu. A proto jsme k takovému protestu žádali
1/10 a 1/6 všech
členů. To je podle názoru kol. dr Meissnera
zase jedna rána do rakve autonomie, podle mého
ovšem je to jenom chránění autority
autonomních sborů. (Výkřiky posl.
Horpynky.)
Dále vytýká kol. dr Meissner - nevím,
jak k tomu přišel - jako hřích to, že
zaměstnanci ústavů župního výboru
podle § 53 anebo zaměstnanci okresního výboru
podle § 91 podléhali okresnímu výboru
nebo zemskému a župnímu výboru, a nyní
zemskému presidentu. Konstatuji: jmenování,
jako dříve, pro tyto ústavy má zemský
výbor, resp. okresní výbor se schválením
zemského presidenta, a služebně, myslím,
že se velmi málo změnilo. (Výkřik:
To je dvojí!) Je to tedy zrovna tak, jak to bylo dříve,
župní výbor nebo okresní výbor
se schválením župana - a teď je to se
schválením zemského presidenta nebo okresního
hejtmana. (Výkřiky posl. dr Meissnera.) Račte
odpustiti, já právě na to přicházím.
Služebně podléhají zemskému presidentovi.
Dříve bylo v zákoně: "Jinak řídí
se služební poměry" - a já myslím,
že ve služebních poměrech je také
podřízený - "obdobným ustanovením
o státních zaměstnancích." Myslím,
že je to tedy naprosto stejné, poněvadž
jsem ještě neslyšel, že by ve služebních
poměrech nebyla také otázka podřízenosti
nebo discipliny. My jen to výslovně řekli.
Dále si neobyčejně stěžuje p.
dr Meissner, že stát nenese náklady
převzaté správy podle §u 53, odst. 4,
když převezme nějaké úkoly okresní.
Ale já se táži: Kdo platí ty orgány
státní správy? Ty přece platí
stát. Jednak může to vůbec dělati
jen po slyšení zemského nebo okresního
zastupitelstva, ale když takovou správu převezme
a dává prováděti svým orgánům,
tak ty své orgány platí. Ty náklady
neplatí tedy okres, nýbrž stát. Nanejvýš
by mohlo.jíti o věcné náklady. A musím
říci, že osobní náklady už
něco znamenají. Tedy proč, odkud bere kol.
Meissner důvod pro tuto výtku?
Ale hlavní věc je pro něho § 69, že
jsme tam ponechali větu: "Výkonem dohlédací
moci se nevyrozumívá rozhodování pořadem
stolic."
Kol. dr Meissner ví velmi dobře, že
jsem původně s ním v této věci
souhlasil, a teprve po velmi obšírném a důkladném
rozkladu a odůvodnění se strany vlády
jsem myslil, že mohu návrh vlády přijati
za jistou kompensaci, a ta byla ta, jakou chtěl také
pan kol. dr Meissner, totiž abychom do zákona
dali, že budou okresní senáty. Pan kol. Meissner
ví, že okresní senáty v původní
předloze vládní nebyly; my jsme vymohli na
vládě, že se tam daly. Ostatně podle
zprávy důvodové a podle toho, co nám
ti zástupcové vlády řekli - musí
mi pan kol. Meissner odpustiti - myslím, že
přece docela tak na hlavu padlí juristé v
ministerstvu vnitra nejsou. (Posl. Remeš: Oni vědí
docela dobře, co dělají, je to usurpování
moci pro byrokracii! Vy jste příliš důvěřivý,
pane doktore! To je vaše chyba! Různé výkřiky.)
Račte odpustiti, vy, pánové, myslíte,
že máte patent na demokracii? Myslím, že
jsem také demokratem. (Hlas: Národním
demokratem!) Máme-li tak demokratický stát,
že není možnou vláda proti parlamentu,
poněvadž máme nejostřejší
ustanovení, jaká mohou býti... (Hluk.
- Výkřiky.) - ovšem ne proti vůli
menšiny, nýbrž proti vůli většiny
parlamentu - to jest již podle Adama Riese, to již jinak
nejde - máme-li moc, aby většina parlamentu
každou chvíli vládu svrhla, jestliže tedy
vláda nemůže býti nad parlamentem ani
mimo parlament, nýbrž musí býti s parlamentem,
třeba byla i úřednická, myslím,
že je nejvýše na čase, aby skutečně
demokratické elementy revidovaly svůj poměr
k orgánům státním a viděli
v nich orgány demokratické vlády. Jestliže
tomu tak není, pak jsme lhali v ústavě, pak
ovšem lžeme i v celém státním životě.
Pořád viděti v úřednících
staré rakouské policajty je urážkou
demokratického československého státu.
(Výborně! - Potlesk.) V tom ohledu
musím říci, že působil na mne
- a to mi musí pan dr Meissner odpustiti - více
než jeho právnické argumenty, argument zástupců
ministerstva, že dohlédací moc nebude vlastně
zrušena, že se bude týkati jen otázek
právních, tedy jistých procesuálních
věcí při vodním, stavebním
právu a pod. (Odpor posl. dr Meissnera.) To je,
prosím, v důvodové zprávě,
s tím jste měl tedy polemisovati, ale to jste neřekl.
Konstatuji, že v této věci se úplně
stavím na stanovisko předlohy, poněvadž
jsme přijali jednou jednu kolej, a jestliže je jedna
kolej, není zase možno, aby spory se vedly dále
ve dvou instancích paralelně, ve státní
a autonomní a my se toho tím méně
máme co báti, poněvadž nejvýznačnější
a nejlepší úředníci zemských
a okresních výborů budou přijati do
zemských a do okresních úřadů
a tam budou účastni ve vyřizování
týchž věcí, které vyřizovali
před tím, jenomže zde se ušetří,
poněvadž nebude dvojích procesů, dvojích
útrat a prodlužování věcí,
a bude to skutečně jedna kolej. Tak vypadá
to strašné, co jsme udělali. (Posl. dr Meissner:
Když to říkáte, musel byste důsledně
zrušiti dohlédací moc!) Dohlédací
moc je zde, ale říká se jen, co není
dohlédací moc. Tedy dohlédací moc
zůstala okresnímu zastupitelstvu i výboru
podle textu zákona. (Posl. dr Meissner: Když mluvíte
o jedné koleji a říkáte, že jedna
kolej nesnese odvolací pravomoci okresních zastupitelstev,
pak byste důsledně musil říci, že
také nesnese dohlédací pravomoci!) Prosím,
jedna kolej pro mne je... (Výkřiky.) Ale
račte odpustiti, věc je příliš
důležitá a výkřiky se neřeší
takové důležité právnické
otázky. Konstatuji, že pro mne "jedna kolej"
neznamená, řekl bych, zmizení autonomie v
úřadu, paralysování její celou
pravomocí státního úřadu, nýbrž
že zůstávají spojena dvě správní
tělesa v jeden organický celek, v němž
však jedno i druhé ponechává si svou
samostatnou působnost, a jen pro jisté úkoly
tohoto zákona se spojují ke společné
práci. Ovšem okresní zastupitelstvo pod předsednictvím
a tedy s účastenstvím okresního hejtmana,
jenž přirozeně má všecka práva
a všecky povinnosti státního úředníka
- ale to neubírá v ničem okres. zastupitelstvu
charakter samostatného právního subjektu,
jak dokazují ustanovení zákona o pečeti
zastupitelstva. (Souhlas.) Ale zrovna tak, jako úřad
bude všechny věci, řekl bych imperativní
správy politického úřadu vykonávati
sám, bez okresního zastupitelstva, ve své
vlastní pravomoci, tedy také všechny věci
vojenské, udržování pořádku
atd., zrovna tak může zůstati docela dobře
podle této definice právo dohlédací
v autonomních věcech nad autonomními korporacemi
tomuto okresnímu zastupitelstvu a výboru, pod předsednictvím
okresního hejtmana, resp. pod předsednictvím
zemského presidenta a nemusí se v této věci
nic měniti na jeho pravomoci, poněvadž jsme
utvořili jednu kolej. (Posl. dr Meissner: Ale mění
se!) Nic se nemění. Račte odpustiti,
to je konstrukce zákona, jak jej výbor navrhl. Myslím,
až jednou o to bude spor, že tato konstrukce bude těmi
instancemi, které budou rozhodovati, také přijata,
poněvadž to vyplývá ze vší
textace i z těch změn, které jsme v zákoně
udělali i z důvodové zprávy.
Musím tedy říci, že opravdu nevím,
kde pan dr Meissner našel příčinu
pro své obvinění, že oklešťujeme
autonomii, že kopeme hrob samosprávě a nevím,
co vše ostatní. Argumenty, které řekl,
jsou tak lehké, že na to nestačí ani
aplomb, s kterým je přednášel, aby se
staly těžšími.
A ještě o jednom hříchu proti autonomií
kol. dr Meissner mluvil, totiž že podle čl.
4 bude moci předseda, který je úředník,
člena zastupitelstva jednoho nebo druhého, když
bude odmlouvati trestati atd. Tedy konstatuji, že jsme o
tom ve výboru mluvili a všeobecný návrh
byl, že se čl. 4 na tyto autonomní sbory vůbec
nevztahuje. To je docela přirozené. Řeknu
však docela otevřeně - a nehněvejte
se na mne nikdo, koho se to dotýká... (Posl.
Remeš: Počkejte až bude provádění
v praksi, uvidíte něco jiného než říkáte!)
Řeknu jedno, že slušný člověk
se tohoto ustanovení nemusí báti. (Výborně!
- Potlesk.) Já jsem se ještě nebál
žádného přísného ustanovení.
(Výkřiky.)
Kdyby předseda... (Hluk. Výkřiky.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
... takového sboru měl právo trestati
na př. takové nehoráznosti, jakých
jsme byli svědky tady, třebas zase v nejposlednější
době, pak musím říci, že by to
nebylo pražádné neštěstí,
nýbrž naopak, že by to bylo velmi dobré.
(Souhlas na pravici. - Různé výkřiky.)
Vidíte, že jsem hodně otevřený,
že nic neskrývám, pane kol. Meissnere,
a nebojím se říci to tak, jak si to myslím.
A nyní přicházím ke druhému,
co nám p. kol. Meissner vytkl jako hřích
na demokracii, totiž k jmenovacímu právu. A
tu zase řeknu něco p. dr Meissnerovi, že
mne zrovna od něho velmi zamrzelo, když prohlásil,
kdybych řekl otevřeně, co myslím,
a neskrýval se za falešné důvody, že
by to bylo jinak. Ne, pane kol. Meissnere, já falešných
důvodů neužívám, já je
spíše viděl ve Vaší řeči.
Já všechno řeknu otevřeně a nebojím
se to říci, je-li to moje přesvědčení,
ať se to líbí někomu či ne. To
víte zrovna Vy lépe než kdo jiný!
Pan kol. Meissner řekl, že jsem měl
říci, že jsme jmenovací právo
dali do zákona z vyšších státních
důvodů a že jsem měl ty vyšší
státní důvody uvésti. A při
tom také řekl, že se také kdysi dal
ohledně jmenovacího práva na Slovensku znásilniti
p. min. předsedou Švehlou. Nevím, zdali
s tím znásilněním to bylo tak strašné,
a to proto, poněvadž při všelijakých
jmenovacích právech, p. kol. Meissnere, nebylo
to s tím znásilněním zrovna tak zlé.
(Veselost na pravici.) Když se jmenovalo předsednictvo,
ty výbory okresních nemocenských pokladen,
když se nevolilo léta... (Posl. Remeš: To
je přechodný stav!) Prosím, pane kolego,
... (Posl. Johanis: Ale vždyť se tam nejmenovalo,
tam jsou volená představenstva, to je omyl!) Dobře,
já nemám nic proti tomu. (Hlas: To je názor
"Národa"!) Ale odpusťte, i třeba
jsou volená, když trvají proti zákonu
na 15 let, pak to přece není volení, pak
již je to jmenování, to je jasné a sice
horší, než jmenování přímé!
(Posl. Johanis: Dohodněte se s panem ministrem!) Já
nemám nic proti tomu. Pánové, prosím,
abychom si dobře rozuměli. To není falešný
argument. Já sám jsem nikdy na provedení
voleb netlačil a vůbec jsem se do věci nemíchal,
ale prosím, aby se pak nebouřilo, když dáváme
zákonem právo jmenovací, když na druhé
straně je to, co je vlastně jmenováním,
docela příjemné. (Veselost na pravici.)
Tak co? My jsme ostatně jmenovali také zemské
správní komise, okresní správní
komise, ovšem bylo to potřebí, ale mohli jsme
také voliti. (Hluk. - Výkřiky na
levici.)
Pánové, prosím vás, nezlobte se tak,
když vám člověk něco řekne,
proti čemu konečně můžete těžko
něco míti. Já také se nezlobil a klidně
poslouchal. Tedy prosím, konstatuji ještě něco
daleko interesantnějšího. V tom zákoně
župním, na který se tolik kol. Meissner
odvolával, máme také jeden paragraf,
a to § 64, kde se ustanovují bližší
podrobnosti o složení zemského svazu župního
a zemského výboru. V tomto paragrafu je něco
velmi zajímavého. Tam je 24členný
zemský župní svaz, ale vedle toho jsou v něm
4 úředníci jako členové, tedy
se všemi právy. Ale ještě víc!
Z toho zemského župního svazu se dělá
zemský župní výbor, který má
jen 8 členů, ale vedle toho jsou tam 4 vládou
jmenovaní úředníci. Tedy, prosím,
dal se také tady kolega znásilňovat? A zemský
župní svaz stává se jen dozorčím
úřadem. Rozhodující je sbor, kde je
osm volených a čtyři jmenovaní. Myslím,
že nejsme tedy tak mnoho od sebe. Proč tedy takové
rozčilování? Zde se pan kolega znásilnit
nedal, zde zvítězilo jeho lepší přesvědčení.
A já jsem mu jistě dnes vděčný,
že tenkráte byl skutečně tak prozíravý,
že zemský župní svaz povolil, neboť
bez jeho svolení jsme ho asi neměli. Vím,
že tenkráte nebylo třeba žádného
násilí pana ministerského předsedy,
ba zrovna naopak. A nebylo to jen pro Slovensko, bylo to pro Čechy,
pro Moravu, pro všechny to bylo. Když tu snesl p. dr
Meissner 8 volených na 4 jmenované, jistě
může také snésti, když tady máme
my také 1/3 jmenovaných. Tedy
k čemu tak zbytečné rozčilování
a chození po světě, že jsme udělali
něco, nevím co strašlivého. Vedle toho
musím opakovati, co jste asi neslyšeli a co jsem napsal:
Toto jmenovací právo je něco jiného
než na Slovensku. Že se musel pan kol. Meissner dát
donutit panem min. předsedou, aby tehdy k tomu svolil,
konečně chápu a sice proto, poněvadž
tam nebylo naprosto žádného omezení.
Tam bylo dáno do úplně volného posouzení
vládě, aby do toho župního zastupitelstva
jmenovala, koho chce, tedy třeba členy z jedné
politické strany a aby si takovým způsobem
dělala skutečně umělou majoritu. Ale
to je přece něco docela jiného, než
co my chceme! Když my říkáme, že
musí býti přihlíženo k poměrům
kulturním, národnostním, hospodářským
a sociálním, když je to v zákoně,
pak to není žádná zbytečná
fráze, (Výkřiky.) nejsou to prázdná
slova, nýbrž (Výkřiky poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické.) - prosím,
račte mně nechati! - je to mravní a zákonnou
povinností pro vládu, aby se tím řídila.
(Hlasy: Uvidíme, jak se to bude vykládat!) Vím,
že na socialistické straně jsou strachy, že
se bude jmenovati jen ze stran vládních. Věřím,
že, kdybyste vy to měli v rukách, jmenovali
byste jen svoje. (Výkřiky.) Ale my, ti nenávidění
buržoové, kteří nemají nic na
mysli, než zkrotiti a zničiti ubohé proletáře,
dali jsme si sami tuto mez do zákona. (Posl. dr Meissner:
Za rudozelené koalice předseda zemského správního
výboru na Moravě byl národní demokrat
a předseda zemského správního výboru
ve Slezsku byl také národní demokrat!) Račte
odpustiti. Přece víte, pane kolego, že to nebylo
proto, že vy jste to drželi. (Veselost.) Víte
velmi dobře, jaký o to byl spor. (Výkřiky.)
Ale to byl na Moravě přece starý zemský
výbor, to byla stará věc, na které
jste vy neměli podílu. Kdybyste to byli dělali
vy, tak jste ho nejmenovali. Když my si tedy sami dáme
toto omezení a řekneme v zákoně "sociální"
- a naschvál to řekneme, neskrýváme
to pod slovo "hospodářské" - myslím,
že jsme to jasně, velice jasně řekli,
neboť myslím, že bychom velice těžko
mohli v kategorii sociální obejíti ty, kdo
patří ke státotvorným socialistickým
stranám, a i kdyby byli v oposici, že také
je vláda bude musiti jmenovati, aby vyhověla zákonu.
(Výkřiky.) Zrovna tak bych já nechtěl
na německé straně vzbuditi ani to nejmenší
podezření, že chceme někoho nacionálně
znásilňovati. Ne! Proto se tam dalo "národnostní".
To je naše vůle a naše přání.
Já docela otevřeně říkám,
všude jsem to říkal a neskrývám
to: Měli jsme dvě cesty! Buď jsme se mohli
dáti na cestu maďarské nebo podobné
politiky, totiž potlačování minorit,
nebo na cestu demokratické politiky. Když jsme se
dali na cestu demokratické politiky, je vyloučeno
všechno znásilňování. Tak já
rozumím demokracii. Není tudíž nejmenší
pochybnosti, že ve slovech zákona je garancie, která
musí platiti pro každou vládu, která
se drží zákona, že nebude užívati
toho ustanovení k tomu, aby korigovala vůli lidu,
nýbrž k tomu, aby se do těchto zastupitelstev
dostali skutečně lidé, kteří
dovedou s poněkud vyššího hlediska dívati
se na věci hospodářské a sociální.
Myslím, že ten, kdo se chce starati o to, aby demokracie
nepřišla o své dobré jméno, aby
zůstala na výši svých úkolů,
stará se o tu demokracii víc a líp, než
když se neohlíží, ať dělá
co chce, ať tak nebo tak, jen když je to demokracie.
(Různě výkřiky poslanců
čsl. soc.-demokratických.) Nevím, jestli
zrovna stomilionový sociální ústav,
který se staví v Krči, je nejlepším
hospodářstvím. (Různé výkřiky.)
Pánové, prosím, dovolte mně, abychom
se o těchto věcech docela klidně dohovořili.
Konstatuji - a vy mně to nebudete upírati - že
v zákonodárném sboru, kde všichni jsou
voleni, každý je povinen držeti se přísně
hesel a směru své strany. Já jsem ještě
neviděl stranu kromě všenárodní
strany - nechci to říci, že je to naše
zásluha, to je prostě naše povinnost - aby
neposuzovala všechny otázky se stanoviska toho třídního
zájmu, ve jménu kterého se jako strana utvořila.
To je inherentní chyba, nechci říci osobně
zaviněná, to je chyba prostě rozvrstvení
stran podle třídního zájmu. Kde toho
není, tam to nemáme. Není to v Německu
a Francii, ale máme to u nás. Musíme tedy
nésti konsekvenci toho třídního rozvrstvení
politiky, a ta je, že se každá otázka
u nás posuzuje, ať se chce, nebo nechce, s čistě
stranického hospodářského i sociálního
stanoviska. Prosím, abyste si, páni, vzpomněli
na to, jak jsme jednali o obilních clech. Nechci to opakovati,
ale mohu říci, že jsem v oposici proti tomu
jistě neviděl vyšší stanovisko
celého hospodářství státního
a všech jeho vrstev, které má stát právo
žádati od těch, kteří o jeho
osudu rozhodují.
Proto myslím, (Hluk.) - pánové, prosím
vás, řekněte si to potom - že je potřebí,
jestliže se máme dostati k tomu, abychom skutečně
hospodářské a sociální otázky
řešili se stanoviska státu a všech vrstev
jeho obyvatelstva, aby také zástupcové jednotlivých
tříd mohli se postaviti na vyšší
stanovisko, než na stanovisko svých úzkých
stranických programů. To mohou však jenom tenkráte,
když budou pokud možno neodvislí od vůle
voličů. (Výkřiky: V obcích
se může také vládnout spravedlivě.)
K tomu je potřebí odloučiti ty, kteří
tyto požadavky mají zastupovati, od stranických
ohledů, od toho, aby byli nuceni pro to, aby byli volni,
jíti za populárními hesly své strany.
(Výkřiky posl. Langra.) Konstatuji, že
to není možno jiným způsobem. (Výkřiky
posl. Remeše.) Je třeba je odloučiti od
stranického boje, který u nás vzal na sebe
takové formy, o nichž není potřebí
mnoho mluviti.
Není nejmenší pochybnosti, že to budou
sice jisté korporace, které budou navrhovati, a
podle toho že bude vláda jmenovati, ale přece
jen to nebudou lidé, kteří vyjdou, řekl
bych přímo z víru stranického boje.
Pan kol. Meissner říkal, že není
toho potřebí ke zvýšení úrovně,
aby byli jmenováni, jen abychom prý všichni
zachovávali lepší tón. Odpusťte,
že budu osobní. Já bych byl p. kol. Meissnerovi
neobyčejně vděčen, kdyby dovedl
působiti také na své žurnály,
aby se tohoto jeho přání držely. Já
také nejsem spokojen se vším, co se u nás
děje. Nemám vůbec rád příliš
rustikální tón v polemikách, ale boj
proti mně vede se takovým způsobem, tak čistě
osobním, že snad nikde není toho příkladu.
(Výkřiky: Zásluhu o to mají "Národní
Listy"!) Boj se vede tak, že bych toho nevydržel,
kdybych ty listy četl. (Hluk. - Hlas: Přečtěte
si ten váš "Národ"!)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
Ani proti jedné z vašich osob nebojuje osobně.
Docela otevřeně řeknu, že bohužel
tón našich listů je takový, že
je každý list, který má pronikati do
širších vrstev, nucen toho, jak říkám,
rustikálního tónu užívati. Já
toho neobyčejně lituji, ale mohu říci,
že my osobně boj proti nikomu nevedeme. Proti mně
se však nevede vlastně žádný jiný
boj než osobní. Je tedy velmi těžké,
abychom my tyto věci změnili. Je na vás,
abyste to změnili, ale obávám se, že
se toho sotva dočkáme, odpusťte, když
to řeknu docela otevřeně... (Posl. Kreibich:
Budeme bojovat proti Vám tak věcně, jako
Vy proti Benešovi. Dohodneme se na tom! - Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
Já bych vám byl za to vděčen,
poněvadž myslím, že jsem ve svém
třeba ostrém boji osobních věcí
neužíval. (Posl. Kreibich: Vy máte na to
své žurnalistické hausknechty, nemusíte
to dělat sám!) Já bych se neodvážil
říci, že lidé, kteří jsou
ve vašich redakcích, jsou hausknechti. Jestli vy máte
ten zvyk tak se vyjadřovati, dovolte, abych vám
řekl: To je právě to, proč chci zvýšení
niveau veškerého jednání parlamentního.
Já bych nechtěl, abychom došli tak daleko,
abychom měli průkaz způsobilosti pro poslance
ne v tom, zdali něco umí, nýbrž dovede-li
jako podomek v hospodě práti se s lidmi. Také
bych nechtěl míti průkaz způsobilosti
ve vykřikování jako před jarmareční
boudou. Myslím, že když už mluvíme
o niveau poslanců, musíme mluviti o duševním
niveau a o ničem jiném. K tomu, myslím. by
bylo velmi potřebí hleděti a k tomu by mohlo
sloužiti jmenovací právo také proto,
poněvadž konkurence je přece jen dobrý
prostředek k zlepšení. Když volení
zástupci uvidí, že se od nich liší
jmenovaní vyšším tónem, vyšším
niveau, budou nuceni je následovati a strany budou nuceny,
aby si takovéto muže volily, a pak zaplať pánbůh!
(Výkřiky odporu socialistických poslanců.)
Já musím protestovati proti tomu, že jsme jmenovacího
práva potřebovali k tomu, abychom si dělali
umělou majoritu pro občanské strany. Jestli
p. dr Meissner vypočítal, že prý
nemáme v Čechách většinu, možná.
(Výkřik: Zeptejte se na to dr Bobka, on vám
to potvrdí!) Já jsem velmi špatný
matematik volební, o to jsem se nestaral. Já se
přiznám a postarám se o to, abyste měli
zase terč svých útoků: Jmenovací
právo je můj návrh, já se k němu
přiznávám proto, že bych nechtěl,
abyste útočili na nevinného. A já
jsem nevěděl, jak vypadají volební
číslice, ubezpečuji vás, ale poněvadž
mne už napadlo, že potřebujeme té majority
k tomu, abychom si mohli odhlasovati nepřímé
daně - přiznám se vám, že jsem
takového argumentu od kol. Meissnera nečekal.
Co se týče nepřímých daní,
to je stará věc. Ještě když jsem
byl před 43 léty v semináři u prof.
Bráfa, pracoval jsem o znamenité Lassalleově
řeči o nepřímých daních.
To tedy není nic nového, zejména pro člověka,
který se sociálními otázkami zabýval.
Vy však říkáte: Nepřímé
daně platíme my. Což chcete celému světu
dokázat, že se máte lépe než ti
ostatní, že víc jíte a víc pijete?
(Výkřiky posl. Kreibicha. - Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr Kramář (pokračuje):
Rozumí se, že není možno, aby rozumný
člověk popíral, že nepřímé
daně platí všichni, poněvadž konsumují
všichni, a že tedy musíme břemeno nepřímých
daní připočítávati na bedra
dělnických vrstev na tolik, na kolik těch
dělnických vrstev ve státě je. Ale
poněvadž podle statistiky naší těchto
vrstev je něco přes 40%, tedy těch 60% ostatních
jsou právě takoví konsumenti a nesou také
nepřímé daně. Kdybychom tudíž
odhlasovávali nepřímé daně,
neodhlasujeme je jen pro vás, nýbrž i pro sebe
a pro své voliče. (Posl. Kreibich: Koho tlačí
daň z mouky více, Vás nebo dělníka?
Ta daň tlačí dělníka víc
než Vás!)