A co učinily české měšťácké
strany s ideálem, se zářivým obrazem
českého lidu? Povolaly si do vlády německé
měšťácké strany, aby s nimi společně
zprofanovaly, zprznily a pochovaly ideál českého
i německého lidu.
S hlediska nejpropracovanějších programů
měšťácké demokracie, i s onoho
mnou uvedeného hlediska, nikoli dogmatického, formálního
demokratismu, nýbrž s hlediska práv pracujícího
lidu, formulovaných za tím konkrétním
cílem, aby práva dělníků, drobných
zemědělců a státních i soukromých
zaměstnanců byla upravena způsobem, který
by jim dal nejlepší možnost rozvinutí
všech sil za dílčí požadavky pracujících
vrstev i za konečné osvobození od kapitalismu,
musila by samospráva býti zřízena
v hlavních rysech tímto způsobem: Jako zákonodárství
má vykonávati lid svými volenými zástupci
i svým vlastním lidovým hlasováním,
tak také veškerá správa státu,
zemí, žup i obcí má býti vykonávána
výhradně lidem a jím či jeho zastupitelskými
sbory volenými úředníky. Správa
v Československu bude zařízena přesně
opačně. Správa všechna bude vykonávána
ministerstvem vnitra pomocí státních úředníků.
O zastupitelstvech zemských i okresních praví
dr Kramář ve své písemné
zprávě dvakráte výslovně, že
to budou ponejvíce sbory jen poradní. A i do těch
zastupitelstev s tak malou pravomocí bude vláda
1/3 členů jmenovati; volební
právo občanstva je důkladně okleštěno.
K tomu všemu je ve zprávě pana dr Kramáře
dále ještě uvedeno, že komunisté
do správních zastupitelských sborů
jmenováni vládou nebudou. Pracující
lid je tudíž mnohonásobněkrát
oloupen o práva, kterých nutně potřebuje
k hájení svých denních životních
zájmů a k mobilisaci svých sil proti veškerému
sociálnímu útisku.
Že máme právo mluviti o loupeži práv
pracujícího lidu, chci ještě ukázati
na příkladech ze samosprávy některých
kapitalistických států. R. 1897 konaly se
přednášky o samosprávě v Praze.
Přednášeli vesměs universitní
profesoři. Přednášky vyšly r. 1899
tiskem. Uvedu z nich jen dvě ukázky.
Správa státu v Anglii podle přednášky
prof. Bráfa byla v dřívějších
dobách obstarávána vládou jmenovanými
občany, tak zvanými mírovými soudci.
Ti však dnes vykonávají již jen některé
funkce, kdežto vlastní správa státní
i jednotlivých obvodů je dnes vyřizována
hrabskými radami, které voleny jsou občanstvem.
Tyto volené hrabské rady jmenují úředníky.
Ba dokonce i četnictvo je podřízeno pravomoci
komisí, složených z mírových
soudců a zástupců občanstvem volených
hrabských rad.
Největší samospráva je ve Švýcarsku.
Kantony tam mají vlastně téměř
úplnou samostatnost. Dr Bohuš Rieger ve zmíněných
přednáškách uváděl: "Švýcarsko
s demokratického stanoviska hledí všeliké
převzetí veřejných úřadů
pokládati za všeobecnou čestnou povinnost občanstva
a vyhýbati se každému živlu byrokratickému.
Proto úředníci a hodnostáři
jsou dočasně voleni, buďto zákonodárnými
sbory nebo lidem samým. Následovně není
tu vlastně úřednického stavu, soudnictví
i politická správa zůstávají
celkem v rukou občanstva. Občasné všeobecné
volby, kterými jinde nově se utváří
toliko zákonodárné zastupitelstvo, zde jsou
přímo nebo nepřímo rozhodnými
i pro podobu vlády, správy i soudnictví."
Dokonce i jmenování důstojníků
není ve Švýcarsku záležitostí
ministerstva národní obrany, nýbrž důstojníky
ustanovují kantonální úřady,
to je vlády kantonů, volené všemi Švýcary
od 20 let stáří.
Víme dobře, že ještě dnes tak rozsáhlou
samosprávu má lid v některých státech
jen proto, poněvadž tam třídní
rozpory nedostoupily ještě vrchole, ale je také
jasno, jak na podkladě takové samosprávy
lidu a práv pracujících vrstev může
dělnictvo uplatňovati své zájmy. A
tak vidíme, že s hlediska teoretického o významu
práv pracujícího lidu pro mobilisaci jeho
sil i s hlediska prakse lze o skutečné samosprávě
mluviti jen tam, kde veškerá výkonná
moc ve státě je v rukou pracujícího
lidu. V Československu si však buržoasie zařizuje
takovouto vládu a samosprávu. Faktickým diktátorem
je kapitalistická třída, vláda je
výkonným orgánem této diktatury, úředníci
jsou bleskosvody vlády, samosprávné sbory
budou zástěrou, za kterou se budou skrývati
byrokracie i vláda.
K tomu všemu přistupuje, že československá
buržoasie si diktaturu kapitalistické třídy
nedovede představiti bez šlehání lidu
karabáčem, pokutami a vězením. V §§
3, 4 a 10 zákona, který zde má býti
odhlasován, obnovuje, napodobuje a zostřuje buržoasie
proslulý Bachův prügelpatent. Ve své
písemné zprávě dr Kramář
napsal, že se "otevřely docela nové
horizonty pro politickou správu státní. Nelze
prý v ní viděti jen četníka
staré školy." To je dobře řečeno.
Buržoasie nechce míti ve státní správě
jen četníka staré školy, ale chce v
ní viděti a míti ještě také
četníka nové školy. Rozdíl je
v tom, že stará škola byla buržoasně
liberalistická, která hlásala, že stát
na občanstvo má míti četníků
co nejméně. Dnešní škola, které
se buržoasie drží, je kapitalisticky fašistická:
Žádá na dělnictvo co nejvíce
četníků, policajtů, kriminálů
a robotáren. Bachův policejní regiment má
býti obnoven podle "zásad" této
nové fašistické školy. Doznává
to sám dr Kramář slovy: "Není
pochyby, že je moc, kterou zákon politické
správě dává, velmi široká
a, jak řečeno, pružná, čili jak
se to ve výboru nazvalo, kaučuková, a obavy
z této nové pravomoci politických a policejních
úřadů jsou proto docela pochopitelné."
Na podkladě zákona měšťácké
koalice budou politické úřady společně
s policií vybaveny mocí nařizovací
i trestající ve věcech malých i vážných,
bude jim možno obrátiti se proti kterékoliv
činnosti občanstva. V Československu ve veškerém
životě podle zákona bude to vypadati tak, jak
to vypadalo před válkou v Rakousku a Prusku v kasárnách.
Voják byl ničím, důstojník
mu mohl naříditi, co se mu zlíbilo. Subordinace
ve všem! Vláda sama v původní své
předloze naznačuje, co všechno úřady
mají trestati: hrubé chování na ulicích,
bezúčelné zvonění domovními
zvonci, práskání bičem, nošení
nepřístojných praporů, zpívání
nepřístojných písní, rozšiřování
nestoudných tiskopisů, zasílání
neslušných pohlednic, nepřístojné
chování k úředníkům.
(Hluk. Výkřiky posl. dr Matouška a komunistických
poslanců.) Jak to teprve bude ve vážných
otázkách, při schůzích, na
dělnických demonstracích, při stávkách!
Musíme býti připraveni na všechno, na
nejhorší policejní praxi.
Nebudu uváděti detailů, ale chci ukázati,
jakým velikým a silným odporem musí
býti naplněna obrovská většina
občanstva k celému tomu reakčnímu
zákonu a k oněm jednotlivcům i stranám,
které na tomto policejním zákoně mají
svůj podíl.
Především je tu hlas vědy, hlas české
vědy. Ježto paragrafy zákona o trestní
pravomoci politických úřadů jsou obnovením
Bachových řádů, podívejme se,
co o nich soudila věda již před válkou.
V prvé části II. dílu "České
politiky" uveřejnil prof. dr Fr. Vavřínek
rozsáhlé pojednání o státním
zřízení starého Rakouska a tam o prügelpatentu
vyslovil se takto: "Naše" - to jest rakouská
- "policejní praxe s oblibou dovolává
se pro svoji všeobecnou nařizovací moc nenáviděného
císařského patentu z 20. dubna 1854. V tomto
znamenitém přežitku z dob byrokratického
absolutismu poskytuje se dosud nejširší pole
ostrovtipu policejnímu, neboť pohyblivá ustanovení
patentu dají se lehce šroubovati podle libosti."
A jmenovaný universitní profesor pak pokračoval
dále: "V patentu je sice takto všeobecné
nařizovací právo orgánů policejních
výslovně uznáno, ale naproti tomu musíme
dnes s důrazem státi na tom, že patent z r.
1854 je nařízením z doby předkonstituční
a že dnešní naše ústava - je míněna
rakouská - "ve čl. 11 státních
základních zákonů o moci vládní
a výkonné přímo a výslovně
vyhradila si vydání zvláštních
zákonů na úpravu exekučního
práva úřadů správních,
tedy i policejních i politických." Co tudíž
prohlašovala před válkou věda s důrazem
o prügelpatentu? Prohlašovala, že ustanovení
o trestní pravomoci jsou nenáviděná,
posmívala se jim, že jsou kaučuková,
že jsou vládou libovůle, a konečně
o nich věděla, že jsou právně
neplatná, podle rakouské ústavy zrušená.
Dnešní vláda nenáviděnou věc
přiostřuje, právně zrušený
patent v nové formě obnovuje. Budou-li tak postupně
všechny v Rakousku nenáviděné věci
znovu zaváděny, dostaneme se patrně postupně
ještě k trestům bití a k obnovení
roboty.
Co odsuzovala česká věda, to stejně
tak odsuzovala česká politika. Čeští
poslanci v rakouském parlamentě podali dvakráte
pilné návrhy na úplné zrušení
patentu o nařizovací a trestní pravomoci
politických a policejních úřadů.
Jeden takový pilný návrh na úplné
zrušení prügelpatentu byl podán 13. listopadu
r. 1902, druhý 28. listopadu 1907. Na obou návrzích
jsou podepsáni mnozí poslanci těch stran
českých, které dnes v Československu
zavádějí prügelpatent mnohonásobně
horší, ostřejší. První pilný
návrh zněl: "C. k. vláda se vybízí,
aby poslanecké sněmovně co nejdříve
předložila předlohu zákona o řízení
politických a policejních úřadů.
V zákoně tom budiž výslovně zrušen
tak zv. Prügelpatent z r. 1854." Návrh ten byl
podepsán těmito poslanci: Černým,
dr Pacákem, Vychodilem, dr Stránským, Šrámkem,
Karbusem, Kaftanem, Reichstädterem, Freslem, Práškem,
dr Slámou, Chocem, Kratochvílem, dr Šíleným,
Kubrem, Klofáčem, Dvořáčkem,
Ratajem, Hájkem, Heinrichem, Königem, Zázvorkou.
Je viděti, že zrušení prügelpatentu
žádali poslanci velmi konservativní. Druhý
návrh měl podobné znění a byl
podepsán poslanci českými a jihoslovanskými,
většinou poslanci měšťáckými.
Co žádáno od c. k. vlády, to mohla po
převratu splnit vláda republikánská,
ale ta naopak prosazuje takový zákon, že s
mnohem větší ještě oprávněností
bude pravdivý posměch Havlíčkův;
zavládne policejní svévůle taková,
že se "proti policajtům sám bůh
neubrání".
Konečně však jest zvláště
zajímavé a politika dnešních českých
vládních stran jest nejvíce odsuzována
tím faktem, že v Rakousku již sama vláda
začala se vyslovovati proti prügelpatentu. Dne 4.
dubna r. 1894 vydalo tehdejší rakouské ministerstvo
vnitra pod č. 1224 výnos, v němž se
všem úřadům připomínalo,
že rakouská vláda musí přiznati,
že žaloby občanstva proti prügelpatentu
nepostrádají oprávněnosti. Ministerstvo
vnitra připomínalo úředníkům,
že mají býti přáteli a poradci
obyvatelstva. Původní tento výnos byl vydán
důvěrně úřadům; když
však tyto se podle něho málo řídily
a žaloby se opakovaly, dalo rakouské ministerstvo
vnitra odsuzování prügelpatentu znovu za pravdu
a výnos proti patentu byl 30. ledna 1901 veřejně
publikován.
Tak v Československé republice českoněmecká
měšťácká koalice zavádí
něco, co v Rakousku bylo zatracováno.
Máme v dějinách, vstoupí-li jednou
nový československý reakční
zákon plně v platnost, když jednou si to některá
vláda tak zařídí, již poučení
o tom, jak to bude v Československu vypadati. O éře
Bachově vykládá Denis: Padesát ran
dávalo se mužům, mladíci a ženy
byli mrskáni. Kavárny, hostince, procházky
hemžily se tajnými. Vás odvezli z vlasti, psal
roku 1852 Adolf M. Pinkas Havlíčkovi z Prahy, nám
vlast samu obrátili v pevnost a žalář;
rozdíl tak veliký není. Žijeme zde nejneutěšenější
život, jaký vůbec může býti;
žádný paprsek naděje nevniká
v náš duševní žalář.
Rakousko je napjato na skřipec a musí přestáti
všecky stupně mučení tereziánského
hrdelního práva.. " "Bylo k tomu potřebí
- podotýká Denis k Pinkasově dopisu Havlíčkovi
opravdu krajní bídy, aby k zoufalosti tak veliké
byl přiveden muž tak mírný a tak nepřátelský
vší rhetorice."
Krajně bídným poměrům spějeme
vstříc. Reakce na podkladě nového
zákona bude vzrůstati, že žasnouti nad
tím budou a v odpor proti tomu se postaví i nejmírnější
muži. Působením všech reakčních
zákonů, jichž prozatím dokončením
je zákon proti správní reformě a proti
osobní svobodě a bezpečnosti, má býti
Československo pro utiskovaný pracující
lid proměněno v pevnost a žalář
bez paprsku naděje. To je vůle spojené buržoasie
Československa.
Při tom musí dělníci bez rozdílu
politického přesvědčení uvážiti
jednu politicky velmi důležitou okolnost, že
je jeden rozdíl mezi reakčním obdobím
Bachovým a dnešním. Bach chtěl zachrániti
staré mocnosti, monarchii absolutní, kněžstvo,
aristokracii, byrokracii absolutistickou. Liberální
buržoasie stála však proti němu a vynutila
si konstituci. Dnes je proti socialismu, proti třídě
pracujícího lidu všechno spojeno, kněžstvo,
byrokracie, velké zemanstvo, buržoasie. Pokud jsou
zde mimo dělnictvo protireakční směry,
nemohou se uplatniti. Havlíček nekapituloval, dnešní
hradní směr vždy znovu a znovu kapituluje a
kapitulovati bude.
Dr Kramář není sice hlavním
sloupem reakce, ale je hlavním jejím mluvčím.
Jako takový mohl by dnes promluviti asi takovou řeč:
"Tomáši, Ty nedávno mluvils o tom, že
stojíš u pluhu a neohlížíš
se zpět. Budiž, chceš řečmi svými
zorat půdu, aby vzešlo z ní osení humanity.
Já však, já, Karel, stojím na jiném
místě dnešní společnosti. Stojím
u vrat kapitalistických žalářů
a hlídám je, aby se z nich moderní otroci
nevyhrnuli ven na svobodu. Proto dělám vědomě
zákon, který znamená, že dělnictvu
ukovány budou nové, těžší,
nejtěžší okovy, a Ty, Tomáši,
jsi presidentem kapitalistického státu a tedy protidemokratický
a protidělnický zákon ten podepíšeš."
Uváživše všechno, myslíme, že
je opravdu potřebí, aby vzhledem ke skutkům
měšťácké vládní koalice
veškeren pracující lid s největší
vážností tyto poměry posuzoval a aby
všemi jeho massami šlo nejprocítěnější
rozechvění. Kapitalistická třída
buduje si do důsledků svou proti dělnictvu
dobře vyzbrojenou státní moc. A tak dělnictvo
si nemůže hověti v žádné
politické polovičatosti, ale musí si ve své
revoluční straně a ve svém třídním
spojení všeho pracujícího lidu vybudovati,
ukovati mocné, obrovské kladivo, které okovy
dělnictva rozbije. (Potlesk poslanců strany komunistické.)
Předseda (zvoní): Listina řečnická
k povšechné rozpravě je vyčerpána.
Rozprava povšechná je skončena.
Dávám slovo zpravodaji panu posl. dr Kramářovi
k doslovu k povšechné rozpravě.
Zpravodaj posl. dr Kramář: Slavná
sněmovno! Nemohu se přirozeně obírati
všemi pp. řečníky. Budiž mně
tedy dovoleno, abych odpověděl hlavně jednomu,
který byl jaksi standartním řečníkem
oposice, a to p. dr Meissnerovi.
Pan kol. Meissner řekl v úvodu své
řeči, že hájím předlohu
argumenty nesprávnými a neupřímnými.
Jsou-li nesprávné, uvidíme. Ale já
bych velmi prosil, aby p. kol. Meissner neobviňoval
mě z něčeho, co považuji z mravního
stanoviska za úhonu, totiž, že bych byl neupřímný.
Já dovedu býti velmi upřímným
a nemám nejmenší příčiny,
abych zrovna při této příležitosti
pomáhal si neupřímností a sám
dokazoval tím, že hájím věc,
kterou bych jinak hájiti nemohl. Ale jestliže pan
kol. Meissner uznal za dobré obviňovati mne
z neupřímnosti, snad mně nebude míti
ve zlé, když mu řeknu, že jsem zase já
měl dojem, že on hájí své stanovisko
argumenty, které nemohu nazvati jinak, než často
velmi demagogickými a zrovna u něho, u právníka
tak vynikajícího a bystrého, tyto demagogické
argumenty po mém soudě jsou daleko horší,
než když jich užívá někdo
z nejradikálnější strany, kde jsme tomu
vlastně přivykli a kde ani jinak nemůžeme
očekávati.
Doufám, až vývody kol. Meissnera rozeberu,
že mně bude přiznáno, že jsem mu
opravdu nekřivdil. (Posl. Pik: Stejně stanovisko
vyslovil Svaz měst na sjezdu v Ml. Boleslavi a jako dr
Meissner odsoudil tuto osnovu - a to jsou směrodatní
lidé!) Nepochybuji ani v nejmenším, že
zrovna pan dr Meissner je jedním z nejpovolanějších,
aby o předloze mluvil, a ani není třeba,
aby mne pánové učili respektu k jeho právnické
akribii a k jeho způsobilosti kritické, ten mám
dávno, poněvadž jsem měl delší
dobu, zejména v "pětce" příležitost
tyto vlastnosti pana dr Meissnera nejen znáti, ale
i ceniti. Přiznáte však, že je možno
těch nejlepších vlastností užívati
k věcem, které nejsou ty nejlepší, a
způsobem, který není tím zrovna, jejž
bych nazval přípustným. (Posl. Pik: Takovou
povahu dr Meissner nemá, to je přímý
člověk!) Přijdeme na to, dovolte mně,
abych doložil, co říkám.
Pan dr Meissner především se bojí
o jednotu státu. Jsem dojista poslední, který
by zrovna tuto snahu jeho zneuznával nebo který
by ji nechtěl pochopiti nebo doceniti. Může
býti jen bezpečen, že my všichni, a doufám
skutečně všichni, kteří jsme
na této osnově pracovali, a zejména většina
ústavně-právního výboru, měli
jsme na mysli jednotu státu zrovna tak, jako on, a mohu
říci, že přece jen nebylo třeba,
aby on nám připomínal, abychom znali své
povinnosti ke státu. Pro všecko to má kolega
Meissner jen jeden argument, totiž ten, že bývalé
župy by byly jakýmsi regulativem proti snahám
zemských zastupitelstev, aby se z nich staly zákonodárné
sbory. Musím říci, že tomuto argumentu
dobře nerozumím. Interesem župy by bylo, aby
pokud možno největší část
věcí svalily na země a sice proto, poněvadž
by pro jejich vlastní věci dostaly širší
přirážkovou basi, čili jinak platili
by to s nimi také ti druzí. Následkem toho
župy by neměly žádný zájem
zužovat obor působnosti župních svazů,
nýbrž zrovna naopak, myslím, že mohu říci,
že obhájci žup by měli skutečně
velikou práci, aby zabránili, aby zemské
župní svazy nebyly donuceny vzíti na sebe příliš
mnoho. Tedy tento argument neplatí. Ovšem p. kol.
Meissner vidí největší nebezpečí,
a řekl bych cestu k tomu, aby se zemská zastupitelstva
stala zákonodárnými sbory, v normotvorné
jejich činnosti. Tu ovšem musím říci,
že začínám právě proto,
že je kol. Meissner tak bystrý právník,
míti pochybnosti, že by chtěl užíti
své právnické kritiky k tomu, aby řekl,
jak věci skutečně jsou, neboť vezmete-li
si zákon o normotvorné činnosti zemských
zastupitelstev, musíte říci, že je velice
těžko, aby se dost ala zemská zastupitelstva
přes ohrady §§ 56 i 57, které jsou právě
proto v zákoně, aby nepřekročila svou
kompetenci o nechtěla se státi něčím
jiným. V §u 56 stojí výslovně:
"Zemské zastupitelstvo může vydávati
podrobnější předpisy k zákonům,
pokud vláda podle zákona k tomu zemská zastupitelstva
zmocní." Nemohu přece mysleti, že bude
vláda podporovati to, aby zemská zastupitelstva
svou kompetenci zvýšila až na zákonodárný
sbor. Za druhé "Zemské zastupitelstvo může
vydávati v mezích zákonův a nařízení
statuty na úpravu záležitostí ústavů
a zařízení, jež ve své působnosti
zřídilo nebo spravuje." Jak ve správě
chorobinců, blázinců, ústavů
pro choromyslné mohou se zemská zastupitelstva najednou
státi zákonodárnými sbory, tomu rozumí
snad kol. dr Meissner, ale já ne. (Posl. dr Meissner:
Někdy je zákonodárný sbor skutečně
jako choromyslný!) Ano, já jsem to pozoroval,
pan kolego, v pondělí, že skutečně
je jako sbor choromyslných. Dále může
zemské zastupitelstvo "stanoviti v mezích zákonův
a nařízení podrobnější
předpisy o správě jmění obcí,
okresův a země, jejich podniků a ústavů,
a o provádění dozoru nad správou tou."
Kde může právník tak kritického
ducha jako je kol. Meissner, najíti zde možnost,
aby se zastupitelstva dostala z toho úzkého kruhu,
který jim zákon dává, to nevím.
Já mohu tomu jen rozuměti s toho stanoviska, že
pan kol. dr Meissner potřeboval argument, který
si vzal, kde byl. Ale musí nám dovoliti, že
si ty jeho argumenty trochu blíže prohlédneme,
abychom je zvážili na jejich vnitřní
cenu. Kol. dr Meissner nevyvrací naše argumenty
proti župám, ani se stanoviska finančního.
Tam jen řekl jednu věc, a proti té se musím
přece jen ohraditi. Řekl, že oni, totiž
socialisté, dali popud k úsporné komisi.
To ne, ten popud jsem dal já, a to v revolučním
Národním shromáždění,
když pánové hospodařili veřejnými
penězi tak, že jsem myslil, že už je největší
čas úspornou komisi zříditi. Co se
mne týče, ovšem nemohu říci,
že by úsporná komise vedla tam, kam bych chtěl,
to však nebyla moje vina a nebudu o tom mluviti. Já
jsem byl referentem jen v jednom oboru, v železnicích
- a pamatuji na to s jistým zadostiučiněním,
poněvadž, jestliže jsme zavedli premie na uhlí
a olej, což je velká úspora v železničním
provozu, byl jsem to já, který jsem pomohl to uskutečniti.
Úsporná komise zabývala se pak hlavně
automobily pánů ministrů a ministerstev,
což, bohužel, nejdůležitějším
předmětem k úspoře nebylo. Ale kol.
dr Meissner ani nemluvil o těch obtížích
personálních, o kterých jsem se já
zmínil ve své zprávě a o kterých
jsem také mluvil. To ovšem nemohl slyšeti, když
jsem musil diktovati jen stenografům, a ani se nezmínil
o neorganičnosti jejich složení, ani však
o jedné věci, na kterou by měl zrovna pan
kol. Meissner klásti velký důraz,
že totiž zkracujeme instanční cestu a
že ze zemských úřadů děláme
poslední instanci, a to dojista ve velké většině
případů. Ovšem nějakou světlou
stránku předlohy, a to tak značnou, kol.
Meissner přiznati nemohl nebo nedovedl.
Je to také chyba p. dr Dérera, který
v celé své argumentaci stále a stále
prohlašuje, že II. instancí má býti
dnešní zemské zastupitelstvo. On nám
dnes líčil, jak obtížná bude
nyní cesta ubohých Slováků do Bratislavy.
Někde nemají dráhu, někde musejí
jeti přes maďarské území - to
je ten malý úsek, kde máme plážní
dopravu (Posl. Tomášek: To je 600 km!),
ale zapomněl dodati, že dnes Bratislava bude ve
většině případů poslední
instancí. Dříve musili jezditi do Prahy,
když chtěli jezditi k poslední instanci. Bylo
to blíže? Jen nejvážnější
věci, ty, které se týkají po většině
bohatých tříd, mají poslední
instanci v Praze, poněvadž jejich I. instancí
bude zemský úřad. Ale většina
všech případů bude se řešiti
u zemských úřadů tedy Slováci
nebudou míti příčiny, aby jezdili
jinam, aby jezdili do Prahy.
Kol. Dérer řekl něco ve výboru,
co mně velice překvapilo: "Kdyby to byla poslední
instance, tak rozumím zemím". Ano, ony jí
v největším počtu případů
jsou! Proč zrovna bráti jízdní řád
a vypočítávati, kolik je to kilometrů,
jak dlouho se jede rychlíkem? To je docela zbytečné.
Na každý způsob je do Bratislavy blíže
nežli do Prahy. Tedy i zde ten antisociální
charakter zemského zřízení nesedí.
A ještě jedna věc: Přece jen bylo by
oprávněno a spravedlivo žádati, aby
páni uznali, že zde děláme skutečně
velikou věc ohledně organisace úřadů.
Vždyť my vyplňujeme konečně to,
co musí býti cílem řádné
správy: děláme z ministerstev teprve to,
čím ministerstva mají býti. Říká-li
pan kol. Dérer, že teď bude větší
centralisace než dříve, musím říci,
že před tímto tvrzením stojím
jako před nepochopitelnou hádankou.
Dnes administrace nepochybně trpěla tím,
že se všechno řešilo v ministerstvu. Ministerstva
byla administračními orgány a ona mají
přece administrovati jen v nejdůležitějších,
v zásadních věcech, ona mají vládnouti,
ona mají míti iniciativu v celé vnitřní
politice. Jejich činnost má býti hlavně
iniciativní, zákonodárná, ale nikoliv,
aby vyřizovala nejmalichernější rekursy.
Co pak je na př. ministerstvo k tomu, aby vyřizovalo
rekurs, má-li býti v Mariánských lázních
v jedné či v druhé ulici garáž?
Vždyť je to přímo směšné!
Od toho osvobozujeme ministerstvo. My z ministerstev děláme
instituce, jaké odpovídají racionelní
státní správě. Ale toho p. dr. Meissner
nevidí, on vidí jen stinné stránky,
hlavně nejstinnější, které hodně
vypichuje, aby dělal hrůzostrašný obraz
toho, co zde děláme, obraz reakční
činnosti občanské majority. (Posl. dr
Dérer: Prečo ste nevyslechli odborníkov!)
Já ještě o těch odbornících
pro mluvím. Pan dr Meissner je takový odborník
a vidíte, jak to dopadlo! (Veselost.)
Pan dr Meissner nám řekl zde, že polovina
okresních zastupitelstev bude zrušena. A potom se
jaksi bránil takovou rabulistikou ohledně §u
9, že jsem tomu - on mně musí odpustiti - nerozuměl.
To je ovšem snad má vina. Nevím, jak může
p. dr Meissner tak naříkati, neboť on
má už starou potíž s těmi okresy.
Již r. 1916 psal články do Práva Lidu
o organisaci státu a v jednom takovém článku
napsal: "Na místo okresních zastupitelstev,
jež se zruší, nastoupí samosprávná
krajská zastupitelstva a převezmou část
sociální péče, péče
o komunikaci, melioraci od zemského výboru."
Konstatuji tedy, že pan dr Meissner rušil už
ta zastupitelstva, i když to nemohl provésti, ale
on je potom také doopravdy zrušil, když to mohl
dělati. A tu je opravdu více než zvláštní,
že nám vytýká a stěžuje
si, že se prohřešujeme proti samosprávě,
když rušíme okresní zastupitelstva. Pan
dr Meissner zapomíná docela na to, že
on nezrušil polovic okresních zastupitelstev, nýbrž
všechna okresní zastupitelstva, neboť v župním
zákonu vůbec okresní zastupitelstva nebyla,
tam byly jen župní výbory, a my jsme restituovali
okresní zastupitelstva. (Potlesk. - Posl. dr
Meissner: Ale vždyť jde o okresní samosprávu!)
Ale ještě něco jiného udělal
p. dr Meissner. On v §u 69 župního zákona
docela klidně snesl a odhlasoval dokonce tuto stylisaci:
"Při každém okresním úřadu
a pro jeho obvod bude zřízen okresní výbor".
- Ale nyní se podívejme, jak my jsme ti zlí
a on ten hodný. (Posl. Pik: Teď to jsou loutky
a dříve to byli občané s pravomocí!)
Formuluji-li to "při každém okresním
úřadě", degraduji okresní výbor
na pomocnou instituci okresního úřadu. My
jsme se proti tomu postavili s celou rozhodností a říkáme,
že takto degradovati samosprávu nedáme. (Výkřiky
poslanců čsl. strany soc. demokratické.)
Proto jsme to formulovali tak: Pro obvod každého
okresního úřadu v jeho sídle bude
zřízeno okresní zastupitelstvo. Tato stylisace
znamená velmi mnoho a má veliké důsledky,
je to táž stylisace, jako v §u 11 stran zemského
zastupitelstva: znamená, že tyto autonomní
korporace nejsou částí úřadu,
jaksi pomocnou institucí, nýbrž že mají
samostatnou existenci. Tomu dáváme nejdůležitější
výraz v tom, že v paragrafu, kde se mluví o
tom, jakým způsobem je nutno vypraviti akta, která
se týkají majetkových práv okresu,
nepřijali jsme text župního zákona ani
vládního návrhu, že pečetí
má býti pečeť okresního úřadu,
nýbrž jsme řekli, že to má býti
pečeť okresního zastupitelstva nebo zemského
výboru. To znamená, že jsme tím uznali
právní osobnost okresního zastupitelstva,
což znamená pro všecky důsledky velmi
mnoho. (Posl. Pik: Že demokracie je pečetní
vosk!) Nerad bych, aby p. purkmistr města Plzně
myslil o pečeti města, že je to jen vosk. (Výborně!
Potlesk. - Posl. Pik: Když by pečeť nic
neznamenala, byla pouhým otiskem, nemá významu.
Dnes pečeť plzeňská má význam,
má práva zastupitelstva a příště
nebude míti nic!) Myslím, že na plzeňském
obecním zastupitelstvu se pranic nemění.
(Posl. dr Meissner: Uvidíte, že jste se s nynějšími
okresními výbory mýlil!) Prosím,
aby mně bylo odpuštěno, neslyším
docela dobře. Snad budu míti jindy příležitost
na to odpověděti.
Nemohu nic měniti na tom, co jsem řekl, poněvadž
jsou to změny, které se staly úmyslně,
abychom pozdvihli autoritu zastupitelstev, která jsme znovu
zřídili, a abychom ukázali, že to nejsou
jenom pomocné orgány okresního nebo zemského
úřadu. To naše kopání hrobu autonomie
je tedy při nejmenším mnohem opatrnější
než to, jak důkladně ten hrob kopal p. kol.
Meissner, když hlasoval pro župní zákon.
(Výborně! Potlesk.)
Při neobyčejně vyvinutém právnickém
důvtipu p. dr Meissnera nemohu si představiti,
že by to nevěděl, a proto nemohu jinak než
mu říci, že to patří na konto
toho, v čem u něho vidím, bohužel, tu
demagogickou črtu jeho vývodů.
Pan kol. dr Meissner přišel dále s celou
řadou věcí, kde prý se úžasně
prohřešujeme na samosprávě. Byl jsem
neobyčejně zvědav, co jsme tak strašného
proti samosprávě udělali ve srovnání
se župním zákonem, který jsme přece
zlepšili ve prospěch samosprávy, a to už
proto, že jsme místo župních zastupitelstev
zřídili zemská zastupitelstva. Já
jsem nechtěl za žádnou cenu připustiti,
aby zemská zastupitelstva byla něčím
podřadným, nedůležitým vedle
státní zemské správy.