K dokonalé analogii s Bachovou érou schází
jen ještě nějaký protějšek
ke konkordátu z 5. listopadu 1855. V ostatním dokazuje
toto srovnání, že ve skutečnosti není
nic nového pod sluncem a že správní
dějiny neustále se kývají mezi dvěma
póly, státem ponocného a státem káznice,
při čemž státem ponocného byl
rozuměn liberální právní stát,
který se spokojoval s ponocnými jakožto symbolem
vrchnosti, kdežto stát káznice zasahuje až
do soukromých práv občanů a osobuje
si moc upraviti všechno vrchnostenským nařízením.
My se teď blížíme povážlivě
tomuto poslednímu pólu, pólu státu
káznice. (Posl. dr Schollich [německy]: To jest,
my jsme již v něm!) Ano, my jsme již velmi
silně v něm. Jazykový zákon, parlamentní
jednací řád, novela k obecním řádům,
finanční zákon pro samosprávu, branné
zákony, zákon na ochranu republiky a tato osnova
je jen několik málo mezníků na této
cestě. Do každé hlouposti strčí
vysoká vrchnost svůj nos a nejraději by jednala
nyní se státním občanem jako s objektem
své činnosti, ne jako s veřejnoprávním
subjektem. Vedoucí státu myslí, že
obyvatelstvo ve své velmi veliké většině
není vůbec ještě zralé, aby samo
si rozhodovalo ve svých věcech. Tak podobně
se vyjádřil jednou ve výboru i dr Kramář.
A proto se práva poddaných na svobodu stále
více omezují, zvláště v politickém
oboru. Tak se chce nuceně podporovati obecné dobro
shora, všechna veřejná moc se těsně
svírá v ruce vlády a tím se zjevně
doufá zachrániti jednota státu. V tom je
podstata každého policejního státu a
podivně působí, když naproti tomu zpravodaj
dr Kramář, který tu stále ještě
není, tvrdí, že samospráva ve své
staré formě byla nutná a oprávněná
jen proti starému vrchnostenskému státu,
jakoby tento stát, obzvláště pro tak
zvané menšiny, nebyl mnohem horším vrchnostenským
státem, než bylo někdejší Rakousko
pro Čechy. Německá myšlenka právního
státu, která chce omeziti činnost státu
uvnitř jeho hranic na udržení právního
řádu, se nehodí panu Kramářovi
do krámu, ačkoliv se Československá
republika prohlásila svojí ústavou dokonce
vůči světu za právní stát.
Panující absolutism většiny má
za následek, že se státní moci používá
nezřídka stranicky a s pohrdáním právními
hranicemi. V tom je také vysvětlení, že
počet stížností na nejvyšší
správní soud tak hrozivě vzrostl a stále
stoupá. K odstranění těchto nesnází
se nyní zamýšlí, jak se proslýchá,
právo na tyto stížnosti prostě omeziti.
Tento úmysl označuje příznačně
a správně ducha tak zvané správní
reformy, která by se měla nazývati lépe
novou formou znásilňování, neboť
nejen Němci, kteří jsou postiženi v
první řadě - každý jednotlivý
občan v tomto státě se touto reformou nějakým
novým způsobem znásilňuje. Pány
zůstávají právě jen vedoucí
úředníci, malá hrstka, okresní
hejtmané, zemští presidenti a ministři,
z nichž se dělají výluční
nositelé veřejně moci v tomto státě...
(Posl. dr. Schollich [německy]: Četník
a špicl!) Docela správně, na ty jsem ještě
zapomněl - kdežto misera plebs musí si zacpat
ústa, sloužit a platit daně. Byl by to zázrak,
kdyby ti menší a větší pašové,
jimž se klade takové množství moci do
rukou, podlehli konečně velikášství,
a myslí pan dr Kramář vážně,
co řekl, že totiž správní reformou
budou političtí úředníci prodchnuti
novým duchem, který má býti požehnáním
i obyvatelstvu? Ani českému národu nemůže
vzejíti z tohoto nahromadění moci v rukou
několika málo úředníků
prospěch, tím méně druhé polovině
obyvatelstva.
Tuto myšlenku prohlásil jsem již svého
času v ústavním výboru několika
silnými slovy poukázav na nebezpečí
tohoto panování úřednictva. A proto
na mne v posledních dnech ostře zaútočili
a mně vynadali zvláště v křesťanskosociálním
tisku. Skutečně mi tam uklouzl při poněkud
rozčilené odpovědi dru Kramářovi,
který tvrdil, že lze s plným klidem svěřiti
politickému úřednictvu tuto zdvojenou moc,
tento nový okruh působnosti, jistě neparlamentní
výrok: "Já znám i vyložené
pitomce, kteří sedí v úřadech
jako vysocí pánové a jsou domýšliví,
poněvadž jsou politickými úředníky."
Proto jsem srovnáván v křesťanskosociálních
listech, zejména také v deníku "Das
Volk" s podomkem z nočního hotelu. Je-li tohle
velmi vkusné a odkud pisatel toho článku
- redaktorem tohoto listu je duchovní - má své
znalosti vyjadřování podomků nočního
hotelu, to nechám stranou; musím však konstatovati,
že zevšeobecnění, které se mi klade
do úst, je zlomyslným, čistě jesuitským
zkroucením. Neřekl jsem, že okr. hejtmané
a političtí úředníci vůbec
jsou nekonečně domýšliví, také
jsem je nenazval chlapy, nýbrž, jak plyne ze stenografického
protokolu, mluvil jsem pouze o tom, že "již teď
jsou mezi politickými úředníky lidé,
kteří jsou domýšliví, a jak to
bude, když se nyní do rukou těchto lidí
položí také takové množství
moci? Nemusí konečně podlehnouti velikášství
a jednati s občanem shora jako s poddaným? To bude
účinek, a radost obyvatelstva z veřejného
života tím úplně zmizí. Za těchto
okolností byste nedostali do zastupitelských sborů
žádné zdatné lidi, nýbrž
jen šmejd. Právě muži, kteří
trochu na sebe drží, rozmyslili by si dobře,
dělati loutky pro takové divadlo." To jsem
řekl opravdu ve výboru, když jsem před
tím dovodil, že nikdo nemůže dělati
radostně práci, když neustále nad ním
stojí člověk s pozdviženým ukazováčkem,
který všechno ví lépe, protože
dostává své pokyny a svou moudrost z Prahy.
Z tohoto nyní konstruuje křesťanskosociální
"Deutsche Presse" hanobení nových zastupitelstev
předem. To se úplně podobá jejímu
ostatnímu chování vůči této
správní deformě. Tak jak bránila celou
tuto slátaninu od počátku, tak vychvaluje
samozřejmě i teď vysokou českou byrokracii
nade vše a prohlašuje ji za sakrosanktum a zuřivě
napadá ty, kteří se odvažují
tuto bohem danou vrchnost jakkoliv kritisovati. Toto pamětihodné
souložnictví německých křesťanských
sociálů a českých vrchních
bonzů dá se snad tím vysvětliti, že
v čele německé křesťanskosociální
strany stojí dva českoslovenští státní
úředníci, z nichž jeden je dokonce politický
úředník, okresní komisař. Na
to jsem ovšem v ústavním výboru nemyslel,
když jsem učinil onen projev, který byl shledán
závadným. (Posl. dr Schollich [německy]:
To lze vysvětliti jen mezinárodností klerikálů!)
Ano, to však nemění nic na pravdivosti
mého tehdejšího tvrzení. Ostatně
myslím, že smím i já trochu mluvit na
tomto poli, jelikož jsem svého času také
dělal praxi ve státní, policejní službě
a státní správní službě
a za Coudenhova jsem vykonal prakticko-politickou zkoušku
pro správní službu, což musím uvésti
proto, protože se mi s křesťanskosociální
strany upíralo právo do takových věcí
také mluvit. Od té doby jsem se již setkal
ve své praxi s mnoha politickými úředníky,
kteří se počítali k výkvětu
právníků a vůbec lidské společnosti
a se svého vznešeného stanoviska shlíželi
na ostatní lidstvo s jistou blaseovaností a pohrdáním,
při tom se však pro svoji notorickou neschopnost dělali
svým chováním směšnými.
Nomina sunt odiosa. Každý z dam a pánů
bude sám znáti jeden nebo druhý příklad
pro tento typ. (Posl. Horpynka [německy]: Proč
nemluví Luschka, nemá vůbec co by řekl?
On je přece politickým úředníkem!)
On tu není, také pan ministr Černý
dal přednost nebýt přítomen, když
se mluví o těchto věcech. Samozřejmě
jsou ovšem také zdatní správní
úředníci, výborní úředníci,
co jsem nepovažoval ve výboru za nutné výslovně
zdůrazniti, co však musím učinit, protože
právě křesťanskosociální
tisk se mnou jednal tak laskavě a vložil mi do úst,
jako bych obvinil všechny politické úředníky
úhrnkem z hlouposti. Konstatuji na konec opětně,
že je to perfidní pomluva a proto mi nezbylo, než
zaujmouti proti tomu stanovisko ve sněmovně. Každým
způsobem je příznačné, že
křesťanskosociální "Deutsche Presse"
a její ostatní přívěsek uveřejnila
ze všech mých řečí, které
jsem pronesl v ústavním výboru ke 100 paragrafů
a jež vyplnily 63 stránek psacího stroje, přesně
pouze toto jedno místo, a k tomu ještě v tak
znetvořené formě, kdežto mé čistě
věcné důvody, v nichž jsem paragraf
za paragrafem ukázal těžké nedostatky
tohoto zákonného díla s hlediska právního
a správní techniky, neuznala ani jednou za hodné
zmínky. (Posl. Heeger [německy]: Tomu se nelze
divit u tohoto tisku!) Ovšem jsme na to zvyklí.
Jen co jsem řekl o politickém úřednictvu,
bylo těmito tiskovými plazy rozšlápnuto
a podle znetvořeno. Ve skutečnosti jsem neřekl
nic jiného, než to, co nyní v generální
debatě prohlásili i jiní kolegové,
totiž že opravdu je velké nebezpečí
v tom, dává-li se úřednické
oligarchii do rukou všechna moc v tomto státě,
že tím pak samozřejmě také veškerá
vnitřní správa, státní i autonomní
správa, bez výjimky se vydává na milost
nebo nemilost tohoto panstva, jakoby mělo území
jemu podřízená prostě v lénu
a mohlo s ním dělat, co chce. Neboť tito malí
páni bozi mají dostati nejen správní
funkce ale i soudcovské funkce, vedle toho množství
policejní moci a také ještě oprávnění
státních zástupců. To všechno
spojuje ve své ruce na základě této
osnovy jeden úředník a při tom není
nějak vázán ani co do modus procedendi ani
co do hmotného práva na pevné zákonné
normy. Odpovídá pouze svému představenému
a, jelikož my v tomto státě stále ještě
ovšem nemáme bohudíky zákona o odpovědnosti
ministrů, může vysoká byrokracie dělat
a nedělat, co chce. (Výkřiky posl. dr
Schollicha.)
Snažil jsem se v ústavně-právním
výboru poctivě ukázati na těžká
nebezpečí této osnovy a podal jsem samojediný
a odůvodnil na 100 pozměňovacích návrhů.
To všechno samozřejmě neprospělo. I
německé většinové strany přecházejí
všechny námitky s lehkomyslností a bezstarostností,
která musí býti nazvána přímo
zločinnou. Své špatné svědomí
a své voličstvo upokojují odkazem na zlepšení,
jichž domněle dosáhly již při předběžném
jednání, zamlčují však při
tom, že častokráte jde o informatio in peius,
o nedemokratická zhoršení vládní
osnovy, jimiž zejména práva menšin se
ještě dále omezují. Také neříkají,
že těch několik málo úlev na
duchu zákona nemění ani v nejmenším
ničeho.
Pro omezenou řečnickou dobu chci vyjmouti k důkazu
svých tvrzení jen jeden příklad, a
to příklad mně nejbližší,
Slezsko, zrušení země Slezské jako samostatné
správní jednotky. Jak známo, byly pojaty
do osnovy o Slezsku na návrh většinových
stran dva dodatky. Především v §u 1, kdež
podle označení nové zemské jednotky
Morava-Slezsko přistupuje v závorce po slově
"Morava" "a Slezsko". To je ohromný
úspěch! Tím se zachovává především
historická vzpomínka na Slezsko, pak se zdržuje
úplné splynutí Slezska s Moravou a konečně
se ulehčuje také budoucí oddělení
těmito dvěma slovy "a Slezsko". To je
uklidňující pilulka, která se podává
ctěným voličům. Ve skutečnosti
může nám to být velmi lhostejno, je-li
tam toto "a Slezsko" v závorkách či
nikoliv. Dějinná vzpomínka na Slezsko by
se nedala vymýtiti ani potom, kdyby se nová země
nazývala pouze Morava, k úplnému splynutí
s Moravou dosud v dějinách nedošlo přes
opětovné pokusy, třebas podnikali tyto pokusy
mocnější vládci, než je tomu dnes,
poněvadž právě Slezsko má zvláště
silný svéráz, který nelze přemoci.
Co se však týče budoucího opětného
sjednocení, jež nyní prý jest ulehčeno,
chci jen říci: Až dozraje čas, že
opět bude možno odděliti Slezsko od Moravy,
dojde k tomuto oddělení beze všeho ohledu na
tento bezvýznamný výraz v závorkách
v §u 1. (Posl. Heeger [německy]: Aby se dosáhlo
příštího sjednocení, není
přece třeba napřed rozdělovat!) Mělo
by se myslet, že je to logické, jde se však přes
to Je to velkolepý úspěch, kterého
tu bylo dosaženo! Každým způsobem patří
k tomu silná dávka fantasie, aby se z toho konstruovala
nějaká vymoženost. (Posl. Heeger [německy]:
Slezsko má podle názoru křesťanských
sociálů nyní více než dříve!)
To je cosi, co já nemohu chápat.
Druhý a poslední úspěch pana dra Luschky
záleží ve vsunutí jedné věty
v §u 28. Tam se totiž mluvilo již ve starém
župním zákoně o tom, že každé
župní zastupitelstvo, nyní zemské zastupitelstvo,
může zřizovati podle potřeby komise,
kolik je libo, právě tak jako může dosazovati
výbory a komise ke zvláštním poradám
obecní nebo okresní zastupitelstvo, jednak ke správě
a dozoru nad jednotlivými ústavy a podniky, jednak
k obstarávání jiných věcí.
Předsedou komise jest podle nového předpisu
zemský president, ten však může pověřiti
předsednictvím některého úředníka
zemského nebo okresního úřadu nebo
některého člena zemského výboru,
nebo přímo některého člena
komise. Má tedy k výběru rozličné
možnosti. (Posl. dr Schollich [německy]: A obor
působnosti této komise?) Obor působnosti
je samozřejmě pouze poradní. Nad to přísluší
dozor nejdříve zemskému presidentovi, mimo
to zemskému výboru a samozřejmě nemá
tato komise žádného práva rozhodovacího
a žádné výkonné moci, náleží
jí pouze poradní funkce, a je tedy ve všem
všudy bez významu. (Posl. Heeger [německy]:
Musí se podrobit usnesení moravského zemského
zastupitelstva!) Ano, a přece se tvrdí, že
je to vymoženost!
Taková komise se nyní zřizuje podle návrhu
vládních stran ex lege pro Slezsko, ale ne snad
k obstarávání všech věcí,
které přísluší do oboru působnosti
zemského výboru, nýbrž pouze pro ústavy
a podniky, které toho dne, kdy tento zákon vstoupí
v platnost, se nacházejí ve vlastnictví nebo
ve správě země Slezska, jak to je doslova
v osnově. To jsou tři humanitní ústavy,
pět škol, po případě vychovatelen
a konečně pasivní slezské zemské
dráhy. To je všechno. Pozemkový a komunální
úvěrní ústav, o němž dr
Luschka opětovně tvrdil, že i ten k
tomu patří, nenachází se ani ve vlastnictví
ani ve správě země Slezska, nýbrž
jest podle svých změněných stanov
docela samostatným podnikem, nepatří proto
podle znění návrhu do kompetence této
komise. Ale to je vedlejší. Hlavní je, že
se této komisi nedává ani onen obor působnosti,
který by jí mohl býti dán již
podle župního zákona. Slezské obyvatelstvo
nemá vůbec nic z toho, že ředitelství
těchto zemských ústavů a podniků
budou snad podávati zprávy do Opavy místo
do Brna a že teprve oklikou přes tuto komisi budou
si moci opatřovati slechu pro svá přání
a potřeby u jedině a ve všem rozhodující
komise v Brně, u zemského výboru, po případě
u zemského presidenta, který má rozhodné
a poslední slovo. Slezské obyvatelstvo však
potřebuje bezpodmínečně jednoho orgánu
v zemi, na nějž se může obraceti o radu
a pomoc ve všech okresních a obecních záležitostech,
ve věcech silničních a ve věcech týkajících
se zemské zemědělské rady, meliorací,
regulací řek, hrazení bystřin a ve
věcech školních. (Posl. dr Schollich [německy]:
Co je se zemskou školní radu? Ta zůstane?)
O tom se neříká nic, školní
věci nepatří do kompetence komise, prozatímně
je spravuje zemský president Šrámek sám,
snad v budoucnosti bude tento způsob podržen jako
nejjednodušší.
Zvláště podle nového finančního
zákona pro samosprávné svazky budou nyní
osobní intervence u zemského úřadu
naléhavější než dosud, aby se vůbec
co dostalo z dotačního fondu. Bude nutno obraceti
se osobně na dotační fond, jehož správa
je u zemského úřadu. Bude nutno tam chodit,
aby bylo možno správně vylíčiti
situaci dotyčné obce, protože ovšem mnoho
se nedá říci písemně a protože
přece obecní starosta a okresní činovník
musí se snažiti, aby vyrazili co možno nejvíce.
Počne tedy opravdové závodění
obcí a okresů do Brna - nejen ze Slezska -, tu však
špatně dopadnou slezské obce, které
jsou daleko z dostřelu. Vzdálenost jednotlivých
okresních měst Slezska od Brna činí
až 260 km. Za bídného vlakového spojení
bude nutna k nějaké jednoduché intervenci
třídenní cesta, aby bylo možno jedenkráte
v Brně o věci pohovořiti. V tom je pravděpodobně
zlevnění, zjednodušení a urychlení
správního řízení, které
má přece býti účelem a cílem
celé reformy. Proč má býti potrestáno
právě Slezsko, jež přece také
patří k historickým zemím, jehož
nedělitelnost byla svého času oporou při
mírovém jednání, proč má
býti potrestána právě tato země?
(Posl. Heegcr [německy]: Poněvadž nemá
české většiny!) Pan dr Kramář
to popřel; nacionálně-politický
moment, řekl, nepřichází vůbec
v úvahu, nýbrž jedině a pouze okolnost,
že je nutno zříditi homogenitu mezi Moravou
a Slovenskem. To mi opakoval ve výboru, prohlásil,
že je to pouze tato okolnost, jež bohužel vynucuje
spojení Moravy a Slezska. Všechny ostatní důvody
pro zrušení Slezska prý nejsou případné,
pravdivé a správné. On uznává
dokonce, že Slezsko mělo dobrou správu a finančně
může dobře trvati samostatně. (Německé
výkřiky: Ve zprávě byl právě
opak!) Ano, ve zprávě byl opak, ale pan Kramář
prohlásil, že to není směrodatné,
nýbrž že právě správa potřebuje
jednotný útvar. Prosím: O asi 50.000 obyvatel
menší Podkarpatská Rus zůstane - dobře,
ta musí obdržeti svoji samostatnou správu,
podle mírové smlouvy. Kde však je psáno,
že Slezsko nesmí podržeti takovouto samostatnost?
Nemá snad zajištění dobré správy
Slezska větší cenu než zřízení
tak zvané rovnováhy mezi Moravou a Slovenskem? (Posl.
Siegel [německy]: Kdybychom byli špatně hospodařili,
byli by nás nechali samy!) Ano, ale my jsme hospodařili
dobře a, že Slezsko pracovalo jako správní
jednotka dokonce vzorně, vyslovil již 5. dubna 1896
v jednom článku ve vídeňském
týdenníku "Die Zeit" nikdo menší
než president tohoto státu Masaryk, žádaje
tam pro Moravu a Slezsko autonomní kraje v historicky dané
velikosti a počtu obyvatelstva Slezska a tím dokázal,
že skutečně je Slezsko správnou jednotkou
pro novou výstavbu správy. Může nyní
podepsati zákon, kterým se toto velebené
Slezsko prostě fakticky a právně ničí?
Vždyť, proboha, tu musí se přece sám
usvědčiti ze lži! Proč ho strany, které
ho nedávno zvolily za hlavu státu, přivádějí
do této nepříjemné situace? Ovšem,
že si bude pan president státu odporovati sám
sobě i v jiném směru, podepíše-li
tento zákon, neboť v témže článku
vyslovil klidně toto velké slovo: "Území
krajů i okresů budiž pokud možno jazykově
děleno: Já pán, ty pán, říkám
já s Havlíčkem." (Posl. Horpynka
[německy]: "Já pán, ty kmán",
říká dnes Kramář!) Ano,
to jsou slova pana presidenta státu před 31 lety.
Dlouhá doba, v níž bylo mnoho zapomenuto a
také pan Kramář mnoho zapomněl
a nic se k tomu nenaučil. Je patrno, že jeden je hoden
druhého. Vzneseme-li my stejné požadavky, jak
to učinili tito oba pánové ve starém
Rakousku, jsme nazýváni dětinskými
nebo velezrádci a tak se s námi jedná. Nuže,
i pro nás přijde jednou doba, která je teď
údělem těchto otců vlasti, jimž
se splnila jejich přání snad v jiné
míře, než doufali. Až tu bude čas
pro nás, navrátíme dozajista naše Slezsko
opět naší německé vlasti. Čím
více panstvo z české vládní
strany bude rdousiti svobodu v tomto státě, tím
více bude v obyvatelstvu buzena touha po osvobození
od tohoto státu. Nám to může býti
přece jen milé, se stanoviska českých
vládních stran však je to krajně nemoudré
prostě odmítati všechny naše návrhy,
i ty nejskromnější a nejmírnější,
jak se to dělalo opět ve výboru.
My jsme žádali nejdříve, podle přání
Masarykova, aby státní uzemí bylo
rozděleno na správní obvody, župy a
okresy, co možno národně a hospodářsky
jednotné, jež by mohly jako samostatné právní
osoby samostatně spravovati své vlastní záležitosti
svými vlastními orgány v rámci státních
zákonů. My jsme myslili, že tím vyhovíme
Masarykovu přání, aby se zmenšily
třecí plochy mezi národy. Jelikož však
většinové strany ku podivu neukázaly
žádného porozumění pro tento
kardinální požadavek svého presidenta
a odmítly i rozdělení na župy velikosti
senátních volebních krajů, žádali
jsme logicky v rámci zemských zřízení
udržení všech tří historických
zemí, Čech, Moravy a Slezska v jejich celém
územním rozsahu. Třebaže pan zpravodaj
dr Kramář musil doznat, že je chybou
bráti Slezsku jeho samostatnost, obzvláště
chybou s jeho státoprávního hlediska, přece
se nezmohl, aby ustoupil od stanoviska většiny, tím
méně, že se našly pádné
hlasy pro spojení Slezska s Moravou i v německém
koaličním táboru, nač on zvláště
poukazoval - ony německé hlasy, které vycházely
z názoru, že moravské němectví
může býti zachráněno jedině
slezským němectvím před poklesem pod
těch pověstných 20%. Při tom se úmyslně
zamlčuje, že těchto 20% hraje nějakou
úlohu pro užívání jazyka jen
uvnitř soudního okresu a že není zákonného
předpisu, podle něhož by se již nesmělo
mluvit německy na př. v zemském zastupitelstvu,
klesne-li německé obyvatelstvo v dotyčné
zemi pod 20%. (Posl. dr Schollich [německy]: To se přece
dá změnit!) Jednací řád
se ovšem vyňal, prohlásilo se, že se vytvoří
nový jednací řád, jak to bylo možno
čísti i v listech křesťanskosociální
strany, který samozřejmě zaručí
každému zemskému zástupci právo
volného užívání své mateřské
řeči. Pak tedy nebude záležeti na těch
20% a je tím více divno, jak jednotliví pánové
mohli k odůvodnění svého chování
poukazovati na to: "Třebas je nám to velmi
líto, musí býti Slezsko připojeno
k Moravě a to z německonárodního stanoviska,
k posílení německomoravských menšin."
To přece, jak známo, prohlásil na sjezdu
v Moravském Berouně za přítomnosti
ministra Spiny kolega Hodina se souhlasem, aspoň
s mlčky projeveným souhlasem Spinovým
a ani ostatní poslanci a senátoři Svazu
zemědělců, kteří tam byli,
neodporovali. Voličstvu se namluvilo, že toto spolknutí
Slezska Moravou je národní nutností a že
my, kteří se tomu vzpěčujeme, jednáme
proti německým zájmům. To je přece
trochu silné! Kdyby si někdy některá
jiná strana dovolila postupovati s podobnou demagogií,
jistě by to vysoce morální pánové
odsoudili a označili jako národní podvod.
My neznáme jidášské odměny, za
kterou bylo Slezsko zrazeno a prodáno, je zde však
zřejmá skutečnost, že záleží
jedině a pouze na německých členech
Svazu zemědělců, na německých
křesťanských sociálech, na členech
německé živnostenské strany, bude-li
tato naše domovina, ta "grüne Schles" vydána
na milost a nemilost tříčtvrtinové
většině Moravy či nikoli; to se nedá
po přít.
Pánové již dokonali tento ďábelský
čin v ústavním výboru a proto mi nezbylo,
než podati další návrhy, abych pokud možno
zachránil, co se ještě dá zachrániti.
Tak jsem žádal nejdříve dodatkový
návrh k §u 7, odst. 3, podle něhož má
býti zřízen pro všechny slezské
okresní úřady u okresního úřadu
v Opavě společný stavební odbor a
společný dozorčí úřad
pro obecní a okresní záležitosti. Tím
by bylo možno bráti zřetel aspoň na
nejnaléhavější potřeby slezského
obyvatelstva, aniž by bylo třeba nějak otřásti
nedotknutelnými zásadami správní reformy.
Neboť utvoření podobných společných
orgánů se v § 7 návrhu docela všeobecně
umožňuje a prohlašuje za přípustné.
Ale výslovné pojetí tohoto dodatku pro Slezsko
bylo mi odepřeno s odůvodněním, jež
přednesl pan ministr Černý, rovněž
nepřítomný, že je nemožno již
teď tvořit ius cogens, podle něhož by
Slezsko mělo pro celou budoucnost právní
nárok, aby tam takové úřady byly.
Snad se ponechají pro přechodnou dobu v Opavě,
snad se však také později, až se to bude
opět hodit vysoké vrchnosti, prostě odejmou
a přeloží do Brna. Dozajista nebyla projevena
na tomto poli nejmenší ochota. Stejně odmítavě
se zachovala většina k mému návrhu k
§ 9, pro jehož čtvrtý odstavec jsem navrhl
toto znění: "Všechny úřady,
ústavy a orgány vnitřní a školské
správy, zřízené ve Slezsku v době,
kdy tento zákon vstoupí v platnost, trvají
dále." Nechcete však, aby trvaly dále,
nýbrž chcete všechny tyto úřady
přenésti a proto byl i můj návrh zamítnut.
Černozelená koalice to tak usnesla a tím
je basta, tu není co mluvit. Slezsko musí býti
prostě znásilněno i v tomto malicherném
směru.
Totéž platí o vlastním zemském
zastupitelstvu pro Slezsko, které jsem pak ještě
jednou navrhl v §§ 11 a 12 a to s 18 zástupci,
právě jako pro Podkarpatskou Rus a v § 26 vlastní
zemský výbor se 6 členy. Ani v starém
absolutistickém Rakousku se nikdo neodvážil
sáhnouti nějak na autonomní zastupitelstvo
slezské. Staly se pokusy pouze o přechodné
přeložení státní správy
do Brna, ovšem bez nějakého úspěchu.
Zdá se, že historie vyhradila teprve svobodné,
demokratické Československé republice herostratovskou
slávu vyhladiti všechny zděděné
svobody a samosprávná práva slezského
obyvatelstva, v dík za to, že svého času
východní Slezané se v době plebiscitu
orientovali na západ místo na východ. Tehdy
jim pražští držitelé moci ve všech
směrech lichotili, tehdy se jim slibovalo modré
s nebe, týmiž pány, kteří dnes
s chladným úsměvem vydávají
Slezsko na pospas. Fides punica, id est bohemica. Místo
punská věrnost budeme v naší zemi budoucně
říkat česká věrnost, pamětlivi
nesčetných nedodržených přísah
a slibů vůdčích pražských
státníků.
Poslední příležitost splniti docela
maličko z těchto slavnostních slibů
a přípovědí, naskýtá
se v §u 28. K tomu jsem navrhl zříditi jednu
z komisí tam uvedených v Opavě pro všechny
záležitosti země slezské, jichž
projednávání přísluší
zemskému výboru. Vždyť pan dr Luschka
prohlásil výslovně svého času
jako člen šestnáctky, že podle úmluv
mezi většinovými stranami bude míti
tato slezská komise táž oprávnění,
jako má nynější zemská správní
komise pro Slezsko. Ústavy a podniky země slezské
dělají však sotva desetinu celé agendy,
která nyní přísluší slezské
zemské správní komisi - to já mohu
posouditi, to mi už musí pánové z vládní
strany přiznati, protože já jsem už osmý
rok členem zemské správní komise a
proto jsem také oprávněn vydati o tom posudek.
Ovšem že se mi odpovědělo na mé
námitky v tom směru, a byl to opět pan ministr
vnitra Černý, který poukázal
na to, že přece podle věty 1 §u 28 zůstává
možnost rozšířiti později obor
působnosti komise ve Slezsku. A pan dr Kramář
byl dokonce tak laskav, že mi slíbil, že
dá do důvodové zprávy větu,
podle níž bude určitě očekáváno
vyplnění mého přání
příštím moravským zemským
zastupitelstvem v Brně. Více jsem bohužel nemohl
pro Slezsko dosáhnouti, ačkoli jsem vynaložil
všechnu myslitelnou námahu, abych svůj plán
pánům přizpůsobil.
Tvrdošíjné chování většiny
mne donutilo podati ještě jeden eventuální
návrh k §u 28 jiného znění, ale
ani on nenalezl milosti v očích držitelů
moci. Proto Slezsko neobdrží ani vlastního
zemského úřadu ani vlastního zemského
zastupitelstva, ani vlastní zemské komise s poněkud
jen vyhovujícími plnými mocemi, ani zajištěné
expositury brněnského zemského úřadu
a přece mají aktivisté smělost tvrditi,
že přece dosáhli pro Slezsko nějakého
úspěchu a že lze děkovati jen jejich
státnické moudrosti, že vůbec se ještě
zachovává pojem Slezska. (Posl. dr Rosche [německy]:
A znak! - Posl. inž. Jung [německy]: Možná,
že páni aktivisté umístí v Opavě
jednoho kancelářského sluhu!)
Vyňal jsem pouze jeden příklad Slezska, abych
na něm dokázal prolhanost těchto tvrzení,
a přidržel je níže, abych dokázal,
že na nich není ani slova pravdy. To se může
udělat právě tak dobře na jiných
příkladech, jsme-li, jak pan dr Rosche řekl,
tak skromní, že se spokojujeme s tím znakem,
s pečetí (Výkřiky posl. dr Rosche),
opíráme-li se o sliby ministra vnitra, že slezský
orel přijde do znaku Moravy (Výkřiky posl.
inž. Junga.), pak si ovšem můžeme velmi
šťastně odpočinouti na svých vavřínech.
Avšak slezské obyvatelstvo ve své většině
soudí o tom dozajista docela jinak podle přísloví:
Pouze darebáci jsou skromní. To projevilo velmi
otevřeně při lidovém hlasování,
které přineslo sto deset tisíc hlasů
k volbě oprávněných pro samostatnost
Slezska, pouze na německé straně, bez Poláků
a Čechů, a to se projevilo také v davových
projevech, které byly v zemi uspořádány
a kterým ovšem klerikální tisk se posmíval.
My jsme velmi spokojeni s průběhem schůzí
20. června, my máme o tom i fotografie z Opavy a
Krnova a, srovnáme-li s tím, co psal klerikální
tisk, vidíme, kdo lže. (Posl. dr Schollich [německy]:
To byli prý nezralí mladíci!) Každým
způsobem bych navrhl k lepší úpravě
nového zemského znaku, aby se dal slezskému
orlu provaz kolem krku a aby se dal moravskému orlu do
jednoho drápu konec provazu a do druhého pendrek.
Snad by se tím pořídil docela pěkný
znak jako symbol současných poměrů.
(Výkřiky posl. dr Keibla.) Snad by nebylo
nevhodné, aby se obdobně doplnil také státní
znak a aby se dal českému lvu do pracky policejní
obušek jako znamení, že zde zvítězila
myšlenka policejního státu.
Místopředseda Horák (zvoní):
Prosím pana řečníka, aby se držel
věci.
Posl. dr Koberg (pokračuje): Budu brzy hotov.
Možná, že bude tím pověřen
nějaký heraldik a že nám bude brzy předložena
takováto osnova. Dozajista by to byl jen logický
konečný účinek této famosní
správní reformy, kdyby byla vyjádřena
také symbolicky ve státním znaku a ve znaku
Moravy a Slezska a já doufám, že jsem si získal
tímto podnětem dík státotvorných
živlů. Při nejmenším je tento podnět
hoden úvahy.
Ale žert stranou. Právě tento krok, který
se činí na cestě k policejnímu státu,
musí ovšem chtěj nechtěj přivoditi
další krok, neboť to jest kletba zlého
činu, že musí neustále roditi zlo. A
proto poukázal jsem již v úvodu na to, že
nejbližším následkem této správní
reformy bude podobným duchem prodchnuté zlepšení
obecního řádu a snad i volebního řádu
do obcí. Neboť na obcích se buduje konečně
každá samospráva. Okresy a země nejsou
ničím jiným než obcemi vyššího
řádu a, co platí pro ně, musí
platit i pro místní obce. To se již projevuje
docela zřetelně v zákoně o úpravě
financí samosprávných svazků. Tímto
zákonem byla obcím, okresům a zemím
hospodářsky zlomena páteř a nyní
se má totéž státi právě
projednávaným zákonem v politickém
oboru. To nechť si pánové z německých
vládních stran ještě jednou a jasně
rozváží, dříve než zdvihnou
své ruce pro tuto slátaninu. Jeden zákon
není bez druhého proveditelným, oba souvisejí
co nejúžeji a oba jsou naplněny stejným
duchem nepřátelství vůči autonomii.
Samozřejmě to není žádný
zázrak, protože svobodná samospráva
je něco ryze germánského, cosi, co je slovanské
duši naprosto cizí. Je však nepochopitelné,
že popravčími pochopy tohoto našeho nejdrahocennějšího
statku mají býti Němci, Němci, kteří
napsali na svůj prapor samosprávu jako politický
cíl. Vydají se posměchu světa, budou-li
hlasovati pro tento zákon, ale oni samozřejmě
zároveň zasáhnou také celé
sudetské němectví, my tím budeme trpěti
všichni a nejen pouze my, nýbrž i všechny
německé menšiny ve světě mohou
právem proklínati ty, kteří dobrovolně
a bez nutnosti vydávají na pospas poslední
a nejlepší baštu proti odnárodnění,
poněvadž důsledně každý
cizonárodní přechovávačský
stát se bude moci vůči svým německým
menšinám odvolávati na to, že přece
jim nepotřebuje dávati více, než si
sami přiznali sudetští Němci, tato daleko
největší německá menšina.
To je další hrozný následek, který
se musí dostaviti rovněž s živelnou nutností,
jestliže naši němečtí aktivisté
v tiché shovívavosti a oddanosti spolknou tuto osnovu
tak, jako před tím všechny ostatní předlohy.
Tentokráte jde nejen o věc sudetských Němců,
tentokráte má všechno Němectvo v Evropě,
ba v celém světě, právo žádati
od každého, kdo chce ještě dále
nositi čestné jméno Němce, aby nejen
nesouhlasil s touto osnovou, nýbrž aby proti ní
postavil tvrdé mužné "ne".