Čtvrtek 30. června 1927

Pán zpravodaj podal nám zprávu výborovú, ktorá je unikumom svojho druhu, je plná kontroverzií, áno miestami obsahuje i tvrdenia odporujúce skutočnostiam. Pán zpravodaj poukázal v prvom rade na tradicionelnú lásku českého ľudu k zemskému sriadeniu, takému, aké ho nastolilo v Čechách Rakúsko. Na toto by som mu odpovedal slovami na slovo vzatého verejno-právneho odborníka, ktorý na vec má nasledujúci názor: "Ferdinand I., odebíraje se v dubnu 1572 ze země, jmenoval na svém místě hejtmany zemské, kterým vysadil platy z komory české a přidal k rukám rady a jiné úředníky z téže komory placené, tak že provedl záměr svůj svěřiti politickou a finanční správu sobě oddaným úředníkům. Zřízení krajské, které se vyvinulo v starší době na podkladě zřízení krajského, prodělalo v době královské mnohé proměny, avšak po celou tuto dobu zůstalo pevným základem správy zeměpanské i samosprávy stavovské. V Čechách rozdělení země na okresy vládní a ovládání těchto okresův úředníky a soudci králem jmenovanými - na rozdíl od vývinu v Německu, které se postupem doby rozdělilo na teritoria s mocmi zeměpanskými - nikdy nepřestalo, aniž přestalo vědomí, že obyvatelé kraje nebo-li krajané tvoří politický a hospodářský svazek, samosprávnou to obec krajskou. Pokusy úřady krajské zrušiti povždy selhaly."

"Po pohromě bělohorské vnutil Ferdinand II. Čechům obnovené zemské zřízení, podle kterého již král měl vyhrazeno právo ustanovovati kompetenci všech vyšších i mnohých nižších úřadů, soudů, a Ferdinand II. svěřil 22. února 1627 správu země trvale nejvyšším úředníkům a soudcům zemským jakožto svým místodržícím a tak to ostalo až do r. 1749. Rada zemská stala se královskou radou zemskou, nebo-li místodržitelstvem."

"Zpětný vývin na úkor samosprávy české šel však dále. Marie Terezie kabinetním listem ze dne 1. května 1749 nařídila, aby vyřizování tak zvaných publica a politica zemí českých a rakouských při dvoře dálo se společně, a tak povstal ve Vídni nový centrální úřad dvorský pro země česko-rakouské: directorium in publico-politicis et cameralibus. Dvorská kancelář česká a rakouská jsou prohlášeny trvale za zrušeny. Komora česká, která spravovala důchody královské všech zemí českých pod dozorem dvorské komory, byla r. 1745 spojena s místodržitelstvem a v témže roku byla od ní oddělena Morava, kdež byla zřízena zvláštní komora. Později r. 1783 vzal za své i úřad nejvyššího mincmistrovství českého. R. 1749 bylo zrušeno královské místodržitelstvo a zřízena tak zv. repraesentace a komora, které ustoupily však novému sboru, zřízenému reskriptem ze dne 22. června 1763 pode jménem královského zemského gubernia, jako zeměpanského úřadu."

Toto je genézis toho, čo p. zpravodaj tak velebí, totiž gubernia, ktoré vraj tvoria tisícročnú tradíciu českú. Vlastne je to len ovocie habsburgského panstva nad národom českým.

Pán zpravodaj tvrdí, že nebolo žiadneho ľudového hnutia, ktoré by bolo žiadalo prevedenie župného zákona. My sa ho však pýtame, či bolo nejakého ľudového hnutia pre zrušenie župného zákona? Keď p. zpravodaj tvrdí, že župné sriadenie utvorilo bohaté župy na úkor žúp chudobných a že len zemské sriadenie môže tejto vade odpomôcť, pýtam sa, či štát československý, ktorí rovnako má merať svojím obyvateľom, nemôže byť tým najúčinnejším a najmocnejším vyrovnávateľom takýchto protiv? Neobstoja ani námietky, ktoré sa týkajú veľkého finančného nákladu žúp. Zkúsenosti s župným sriadením na Slovensku, kde boly predtým malé župy, kde tedy musel byť vydržovaný väčší počet úradov II. inštancie, tomu nenasvedčujú. Hospodárstvo malých žúp slovenských bolo úplne uspokojujúce.

Pán zpravodaj tvrdí na jednej strane, že ťažko bolo nájsť županov pre 6 slovenských žúp, a tedy vraj veľmi ťažko bude nájsť županov ešte pre ďalších 14 českých žúp. (Výkřiky socialistických poslanců.) Na to mu môžem odpovedať tým, že z toho skromného počtu národne uvedomelých slovenských právnikov keď sa mohlo nájsť 6 schopných ľudí, tak iste že sa medzi českým vyškoleným svetom právnickým nájde tiež 14 ľudí k zaplneniu miest županských.

Pán zpravodaj na jednej strane tvrdí ďalej, že ťažko by sa našli u českého úradníctva schopní ľudia k vedeniu žúp, lebo vraj rakúska vláda nedávala možnosť českému úradníctvu samostatného vedenia veľkých správnych celkov, ale na druhej strane tvrdí ten istý p. zpravodaj - lebo sa mu to práve hodí - že pre vedenie správy zemí nájde sa medzi českým úradníctvom výber, lebo vraj v ministerstvách je dosť takých síl, ktoré majú náležitú kvalitu a vedomie odpovednosti. Prosím, takéto argumentovanie nemožno predsa nazvať serióznym.

Ak tvrdí p. dr Kramář, že komunikačné dôvody hovoria za zemské sriadenie, lebo na pr. železničná sieť v Čechách smeruje koncentricky do Prahy, pýtam sa ho, aké komunikačné dôvody viedly ho k tomu, aby Bratislava, ležiaca na periférii Slovenska, stala sa takýmto centrom, a ak platí tá výhoda zemského sriadenia s komunikačného hľadiska i na Slovensko? Pán zpravodaj je proti župám tiež preto, lebo vraj nemáme nasledovať príkladu francúzskych departementov, tam vraj viedly k tomu Franciu pohnútky iné a hovorí: "Nesmíme zapomínati, že francouzská revoluce chtěla všechno odstraniti, co by upomínalo na staré království a jeho instituce". A pýtam sa ho, či Československá republika nemá príčiny odstrániť všetko, čo by upomínalo na staré Rakúsko a jeho inštitúcie?

Pán zpravodaj tvrdí nepravdu, keď vo svojej zpráve uvádza, že nie je správnym tvrdenie, že sú Čechy najväčším administratívnym celkom, lebo rýnska provincia v Prusku je ešte väčšia. Pravdou je však, že Čechy majú 52.000 km2, rýnska provincia má práve polovicu, 26.000 km2 a je ešte rozdelená na 3 vládne obvody, ktoré sú potom rozdelené na okresy.

Urobil som si výťah zo štatistiky všetkých europských štátov, aké veľké sú tam obvody II. inštancií. Priemerný správny obvod II. inštancie je v Belgii 3200 km2 s 840.000 obyvateľmi, Nizozemsko 3100 km2 s 621.000 ob., Itália 4300 km2 s 535.000 ob., Španielsko 10.306 km2 s 424.000 ob., Dánsko 2300 km2 s 163.000 ob., Prusko (provincia) 20.900 km2 s 2,607.000 ob. a Prusko (vládny obvod, tiež II. inštancia) 8.900 km2 s 1,110.000 ob., Bavorsko 9500 km2 s 892.000 ob., Virtembersko 4900 km2 s 630.000 ob., Sasko 3000 km2 s 932.000 ob., Poľsko 23.100 km2 s 1,840.000 ob., Švajčiarsko 1650 km2 so 154.400 ob., toho jazernatého a riedko obydleného Finska síce 38.800 km2, ale len s 334.000 ob., Portugalsko 4800 km2 s 313.600 ob., Norsko 16.200 km2 so 134.500 ob., Švédsko 17.500 km2 s 234.000 ob., Francia 6350 km2 s 486.000 ob., Anglia 2600 km2 so 680.000 ob.. Wales 1600 km2 so 169.000 ob., Škótsko 2300 km2 so 144.000 ob.

Jediná Československá republika dopúšťa sa tej nehoráznosti, že bude mať priemerný správny obvod II. inštancie 35.200 km2 s 3,400.000 ob., ale budú tu kolosy ako Čechy s 51.900 km2 so 6,770.000 ob. a Slovensko 49.700 km2 s 2,950.000 obyvateľmi. (Výkřiky posl. dr Dérera.) To tedy bude po tejto stránke unikumom celej Europy. Čo však znamená pri nepriaznivej zemepisnej polohe Československej republiky s nastávajúcim dualizmom národným rozdelenie jej na 4 čiastky, ktoré nikde nemajú viac než dve spoločné hranice, ale sú len jedna vedľa druhej, teda súsedia dvaja a dvaja, to leží na bielom dni! Takéto rozdelenie predestinuje ju za terč útokov zovňajších. Výborová zpráva je tak povrchne sostavená, tak plná protimlúv, že je vskutku zbytočné ďalej s ňou polemizovať.

Rád by som však posvietil na jednu vec, ktorá veľmi prispieva k tomu, aby naša verejnosť bola ponechávaná v omyle, o čom sa teraz vlastne jedná. V Čechách za Rakúska bolo počuť často tento výrok: "Len keby sme dosiahli samosprávy kráľovstva českého, už by sa nám ináč viedlo!" Ale myslelo sa pri tom na štátne právo, na istú mieru navrátenia práv suverenity kráľovstva českého, (Tak jest!) vývojom posledných storočí na prospech rakúskeho centralizmu potlačených. Zrovna tak iní štátoprávny boj český radili pod boj za slobodu, ačkoľvek politický pojem sloboda je niečo naprosto rozdielneho od toho, o čo tu ide.

Štátoprávny požiadavok s pojmom samosprávy smiešovať zaiste nesluší. Veď by štátoprávny požiadavok bol na príklad v starom Rakúsku tiež splnený, keby len v čele zemepanskej správy v zemi stála vláda s jednej strany korune priamo podriadená, s druhej strany ale snemu zodpovedná za prevádzanie zákonov jeho konštitučným spolupôsobením daných, hoci by ostatne všetká verejná správa v zemi výhradne sa prevádzala pomocou kráľovských českých úradníkov zemepanských, teda rýdze byrokraticky, keď by teda nebolo ani zemského výboru, ani okresných zastupiteľstiev a pôsobnosť obcí sa obmedzila na najužší obor záujmov vyplývajúcich z hospodárskeho spoločenstva miestnym spolužitím podmieneného.

V pojme českého štátneho práva neležal zaiste nikdy určitý útvar rýdzeho selfgovernementu, to je spolupôsobenie občianstva pri úkoloch celkovej administrácie verejnej. Iné je tedy samospráva a iné je štátne právo. Palacký dlho s ohľadom na Slovákov mal svoje odchylné stanovisko vo veci českého štátneho práva. A práve toto jeho odchylné stanovisko ho viedlo k napísaniu jeho známej knihy: "Idea státu Rakouského." Pri samospráve tedy nejde o tak zv. prirodzené štátné právo stojace proti štátu, ale o podiel občanov a verejných sväzkov z moci výkonnej vo vnútri štátu.

Podajúc takéto osvetlenie veci, o ktorú sa jedná, musím zdôrazniť ten fakt, že je nadmieru zaujímavé sledovať, ako si jednotlivé strany a politikovia predstavujú dôsledky tohoto nového sriadenia politickej správy. Skupina tých naivných sa domnieva, že sa tu skutočne o nič iného nejedná, než o to, aby sa bez nebezpečenstva alebo len s malým rizikom vyhovelo autonomistickým chúťkam slovenskej ľudovej strany, táto pacifikovala a celá reforma v podstate svojej že bude tangovať výlučne len byrokratické otázky bez akéhokoľvek závažnejšieho nacionálneho alebo štáto-právneho vlivu. Skupina tých druhých považuje však túto reformu len za etapu v dlhom a dôslednom boji o konečné plné štáto-právne separovanie Slovenska k jeho úplnej samostatnosti a neodvislosti. Úradné orgány slovenskej ľudovej strany aspoň celú vec takto vyličujú verejnosti slovenskej.

Na konečný efekt reformy politickej správy, vládou nám teraz navrhovanej, majú tedy jednotlivé strany vládnej koalície diametrálne si odporujúce názory. Obe strany, ktoré pakt o tejto predlohe učinily, sú si však vedomé, že každá z nich má tieto iné názory o dôsledkoch reformy. V tom spočíva nebezpečná hra a v tom je jadro budúcich konfliktov. Sme presvedčení o tom, že k týmto konfliktom, k sporom vlády alebo parlamentu so zemským zastupiteľstvom, k sporom hlbokého politického a štáto-právneho dosahu dôjde. Nebudú to konflikty s jednotlivými malými župnými zastupiteľstvami. Čím chce potom vláda operovať? Chce snáď rozpúšťať zemské zastupiteľstvá? Kam to povedie? Nemáme dosť na príkladoch z bývalého Rakúsko-Uhorska?

A teraz podívajme sa na kompaciscentov tohoto ominózneho paktu o zemskom sriadení.

O orientácii a hodnote určitých prehlásení a určitých záväzkov vodcu ľudovej strany mám už svoje mienenie a nebudem opakovať svoje vývody, ktoré som predniesol už v ústavno-právnom výbore. Pán posl. dr Juriga vyslovil sa však v tomto výbore pri prejednávaní tejto predlohy, že celé naše národné oslobodenie máme čo ďakovať len cárskemu manifestu a v prvej rade zakročeniu Ruska, a že keď vojna vypukla, Česi zaliezli niekam pod posteľ... (Posl. Tománek: A aj vy ste tam boli!) S Tománkom polemizovať nebudem... a len potom, keď vyšiel manifest cárov, že len vtedy sa odvážili vyliezť von. Pozrime sa však bližšie, aké mravné oprávnenie má pán posl. dr Juriga vmiesť Čechom túto urážku v tvár. (Čujme!) Pán posl. dr Juriga vydal r. 1916, tedy už po vyjdení cárskeho manifestu, zaujímavú knižku s názvom: "Písma, ktoré počas krvavej sveta potopy napísal Ferdiš Juriga, slovenský ľudový krajinský vyslanec." Píše v článku "Za slovenskú česť": (Čujme!) "Slovák ešte nikdy nebol zavretý pre urazenie Jeho Veličenstva." (Výkřiky posl. dr Jurigy a posl. dr Dérera.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Hrušovský (pokračuje): "Od prvej chvíle, keď pred mnohými storočiami prvý Habsburg prišiel na uhorský trón, až po dnešný deň, hoci aj boly rôzne vzbúry proti trónu habsburgskému, slovenský národ vždy stál pevne pri Habsburgoch."

A ďalej: "Po nastúpení terajšej vlády, keď sme videli jej väčšiu prajnosť, (Posl. dr Juriga: To som napísal, aby som vyslobodil vás z internácie. Posl. dr Dérer: To je lož!) keď sme uverili vážnym sľubom vlády Tiszovej, keď sme zbadali viac skutkov nápravy v slovenskej otázke, zvlášť my, slovenská ľudová strana, uznanlive sme prijali rozpočet vlády." (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

V tom samom článku dňa 21. augusta 1914 píše toto: "Čítanie našich "Slovenských Ľudových Novín", ktoré práve teraz každý má rozširovať k potešeniu a k poučeniu národa aj vojakom, čo najostrejšie sa prikázalo v denných rozkazoch." (Hluk. - Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím pana řečníka, aby pokračoval.

Posl. Hrušovský (pokračuje): Ďalej pod článkom "Súdruhovia vojny" zo 14. augusta 1914 píše: "Naši bratia už zväčša odišli, aby bojovali za kráľa a za vlasť. Ó Bože, žehnaj ich zbraniam! Daj im víťazné, zdravé navrátenie! Ich vavríny a rany budú vydávať svedectvo o vernosti našej ku kráľovi a vlasti. A zmĺknuť musia... (Odpor poslanců slovenské strany ľudové. - Posl. dr Buday: Vy ste nazerali do tých hrncov!)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Hrušovský (pokračuje): Vy ste nazerali už za Maďarska do tých mastných hrncov, dali ste si od Tiszu platiť za tie slovenské noviny. (Odpor poslanců slovenské strany ľudové.) Ale nerobte hlúposti, veď čo vykrikujete, to je lož. S vami sa predsa nebudem dohadovať! - A zamĺknuť musia zlostné ústa, ktoré len chvíľku pochybovali o našej láske k našej otčine, k našej uhorskej vlasti a k nášmu milovanému kráľovi." (Odpor poslanců slovenské strany ľudové.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Hrušovský (pokračuje): V článku "Za slovenskú česť" píše takto: Keď zaznelo... (Výkřiky posl. Rýpara a Davida.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Hrušovský (pokračuje): "My doma ostalí Slováci vrúcne sa modlíme za milého deduška, nášho apoštolského kráľa. V bázni Božej chceme plniť všetky príkazy. Keď zaznelo kráľovské slovo: "Do zbrane", ako kŕdeľ sokolov húfne letel každý Slovák k svojej zástave." Teraz ovšem hanbí sa za to. (Stálé výkřiky posl. Davida a Rýpara.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím pana posl. Rýpara a Davida, aby nerušili řečníka.

Posl. Hrušovský (pokračuje): "Nebolo treba nikoho sháňať. A v tom maly naše noviny nie malý podiel." "A veríme, že naše pluky, ako dosiaľ vždycky s vavrínmi víťazstva sa navrátia z bitky. Srbská kosa..." (Výkřiky.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Hrušovský (pokračuje): "... kosa prudkosti narazí na tvrdý slovenský kameň. Ruskému návalu snadno odolá slovenská húževnatosť, trpezlivá vytrvanlivosť. A čo by chladnokrvná neústupnosť a trpezlivá húževnatosť nedostačila, to doloží pomoc Božia, lebo spravodlivý boj bojujeme. Bojujeme boj za dynastiu našu, ktorá je jediná na svete úprimne, otvorene aj úradne katolícka." Takýchto prejavov a válečného štvania slovenského ľudu za Maďarska mohol by som vám z tejto knihy množstvo citovať. (Výkřiky posl. dr Kubiše a Tománka.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím, aby p. řečník nebyl vyrušován.

Posl. Hrušovský (pokračuje): Charakterizuje však p. posl. dr Jurigu, práve s ohľadom k výrokom, ktoré tak často užíva v Československej republike o Čechoch, o českých úradníkoch, ako on oslovoval maďarských úradníkov. V jeho knižke je uverejnený apel na maďarské úrady, ktorý má toto oslovenie: (Výkřiky posl. Brodeckého. - Různé výkřiky.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid. Slovo má p. poslanec Hrušovský.

Posl. Hrušovský (pokračuje): Chcel som, pánovia, iba poznamenať, že v schôdzi ústavno-právneho výboru padly takéto urážky na Čechov a na českých úradníkov, ktorí boli dosť hrube apostrofovaní. Chcem teraz ukázať doklad, ako p. posl. Juriga oslovoval maďarské úrady... (Výkřiky posl. Brodeckého, inž. Nečase a Bergmanna.)

Vážení pánovia! Chcem iba poznamenať k výrokom, ktoré použil v ústavno-právnom výbore p. posl. Juriga o Čechoch, (Výkřiky posl. Špatného.) kde im vmietol takúto urážku v tvár, chcem len konštatovať, že celkom ináč oslovoval - a bol aj vtedy imunitou chráneným poslancom - svojho času on maďarské úrady, než ako oslovuje úrady našej republiky a ako apostrofuje českých úradníkov.

Uverejnil apel na maďarské úrady a oslovoval ich takto: "Ako krajinský vyslanec mám poníženú prosbu k Vám, Osvietení Páni Hlavní Župani, Veľactení Páni Hlavní Slúžni a Páni obecní predstavení..." Tak hovoril ten samý p. poslanec v oči maďarským úradom (Různé výkřiky.) a porovnajte to, prosím, s tými výroky, ktorých on použil o úradníctve československom v ústavno-právnom výbore a úplne vám to charakterizuje menovaného pána.

Nebezpečie, ktoré plynie z vládnej osnovy pre československé národné sjednotenie, som už vyložil. A proti tým, ktorí tvrdia, že zemské sriadenie bolo mocnou oporou Čechov v boji proti Rakúsku, hovorím len toto: My nepotrebujeme takú oporu v boji proti Československu. Významní slovenskí ľudia, politikovia, zasadajúci vo vládnych stranách, sú v tejto otázke shodného mienenia so mnou. Sú poslanci vládni, ktorí mi ešte i materiál dali k potieraniu predlohy v ústavno-právnom výbore. (Čujte!) Títo páni sú terorizovaní vo vládnych stranách, nemôžu prehovoriť, ale musia mlčať. (Čujme!) Toto mlčanie tých, ktorí reprezentujú veľkú časť slovenskej spoločnosti, verne československej, malo by vás, pánovia, predsa len pohnúť k rozmýšľaniu. Vy však môžete odpovedať, že slovenský ľud vyslal za svojich zástupcov do parlamentu z prevažnej čiastky z tábora tých, ktorí sú inej mienky, a s nimi sme sa teraz dohodli a poviete, že to odpovedá len princípu demokracie, keď ich považujete za zástupcov majority Slovákov. Ale, pánovia, keď raz uznávame tento štát ako jediný, jednotný a nedeliteľný, nemožno v ňom hovoriť o majorite tej alebo onej oblasti. (Výborně!) A potom, či vskutku považujete stranu, ktorá má za poslancov značnú čiastku ľudí, ktorí do prevratu, ba i po prevrate deklarovali sa za Maďarov a mnohí z nich boli v ostre nepriateľskom pomere k slovenskému hnutiu národnému, za skutočných reprezentantov Slovákov? Neobávali ste sa svojho času, a to oprávnene, aby mierová konferencia nenariadila o tom, či Slováci chcú zostať pri Maďarsku, plebiscit?

Tí verní vo vládnych stranách mlčia, musia mlčať vzdor svojmu lepšiemu presvedčeniu. Sú zterorizovaní. Hlas uvedomelého Slovenska je zakríknutý. Treba nám toto konštatovať k vôli historii, k vôli uvaleniu zodpovednosti na vinníkov.

Týmto zákonom popúšťa sa uzda separatizmu, ale v obave, aby separatizmus nezaviedol štát tam, kam konečne ani vy tomu nechcete, ostrihávate demokratické princípy republiky, a aby ste mohli držať radikálnych separatistov na uzde, pretvárate právny štát v štát policajný. Avšak zlo, ktoré odpútate na Slovensku, nebudete v stave týmito zbraňami potierať, a my protestujeme proti zločinu, ktorý týmto zákonom ide byť spáchaný na československom štáte. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické a čsl. soc. demokratické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Koberg.

Uděluji mu slovo.

Posl dr Koberg (německy): Dámy a pánové! Projednávaný návrh zákona označuje se sám jako nová úprava politické správy. Ve skutečnosti se tím samospráva v okresech a zemích doráží. Není již řeči o autonomii. Na její místo nastupuje decentralisovaná státní správa, olemovaná tak zvanými zástupci lidu, z nichž ovšem jest jedna třetina jmenována. Ale i ostatní dvě třetiny slouží jen ke klamání tuzemska i ciziny, neboť ani okresní ani zemská zastupitelstva a výbory neobdrží ani v nejmenším možnost a moc svoji vůli v hospodářských, sociálních a kulturních věcech uskutečniti, když se to totiž vládě nelíbí. V politických otázkách nesmí se vůbec usnášeti ani podávati návrhy, při čemž rozhodnutí o tom, co je politické a co není, přísluší vysoce přemoudrému neomylnému panu okresnímu hejtmanovi nebo zemskému presidentovi. Protože tedy co nejpřísněji je zakázána jakákoliv politikou zavánějící činnost v těchto sborech, proto se jmenuje tento zákon v nadpisu hrdě "zákon o organisaci politické správy".

Pan dr Kramář tvrdil nyní, že se tímto zákonem o nové úpravě politické správy razí dráhy úplně novému, nikdy nebývalému druhu samosprávy. Pan dr Kramář není bohužel přítomen. Já jsem s ním o tom polemisoval již ve výboru. On míní, že spolupůsobením lidových zástupců se státními úředníky má prodchnouti oba díly nový duch, který bude požehnaný stejně pro obyvatelstvo jako pro stát, jak ostatně tuto naději vyslovil ve výboru také kol. Zierhut. (Posl. Horpynka [německy]: Myslí asi ducha úředníků politické správy.) Ano, ten projde naším domovem požehnaně! V pravdě by se mohla tato nová úprava nazvati policejní demokracií, protože není ničím jiným než rychlým návratem do dávno překonaných časů starorakouského policejního státu. Jak se všechno zdá, vracíme se znovu do oněch temných dob eudemonistického, tak zvaného blahobytného státu 17. a 18. století, který vydal neutěšený pozdní květ v 19. století ve formě policejního státu pod Metternichem a posledně za éry Bachovy.

Tak jako se dnes odstraňuje tímto zákonem župní zřízení z 29. února 1920, tak zrušil sylvestrovský patent březnovou ústavu s odůvodněním, že jednak není přiměřena ve svých základech poměrům státu, jednak není proveditelna v souvislosti svých ustanovení. Přesně tak je to doslova v císařském patentu z 31. prosince 1851, jak se také nyní opětovně tvrdí k odůvodnění této nové úpravy, této změny župního zákona. Tato shoda je přímo nápadná. Dále se tam praví: "Aby se zajistily podmínky blahobytu všech vrstev obyvatelstva a posílila jednota a moc státu, budou dodržovány cesty zkušenosti za pečlivého zkoumání všech poměrů a postupně vydávány z toho odvozené organické zákony." Nemohlo by to všechno státi doslovně v důvodové zprávě k tomuto zákonu? Tehdy nastoupily na místo březnové ústavy "zásady pro organická zařízení v korunních zemích", jichž provedení náleželo ministrům. Podle těchto zásad byla politická správa nově upravena, - právě tak, jako teď. Při okresních úřadech měly býti zřízeny poradní výbory, odpovídající novým okresním výborům a zastupitelstvům, zvaným tehdy "shromáždění", které se ovšem nikdy neshromáždily. Nad okresními úřady byly postaveny v administrativním směru krajské úřady a místodržitelství pod obvyklými zemskými názvy, jimž se rovnají zamýšlené zemské úřady. V malých zemích odpadnou tyto úřady, pravilo se v bodu 5. zásad. Nyní stačí se podívat na Slezsko a vidí se analogie. Postavení a plné moci zemského šéfa rovnaly se na vlas přesně tomu, co se nyní navrhuje. Samostatný okruh působnosti obcí byl velmi omezen a zároveň vyslovena povinnost obcí a jejich představených spolupůsobiti s představeným státním úřadem ve všech veřejných věcech, jak je určeno všeobecnými neb zvláštními nařízeními a jak to úřad žádá. Byly tedy znehodnoceny na biřiče, na podomky pro okresní úřady. Přesně totéž se zamýšlí také nyní. Také ve vlastních obecních věcech se měly důležitější spisy a usnesení vyhraditi zkoumání a potvrzení státních úřadů. Úplně totéž je dnes již předepsáno finančním zákonem pro samosprávné svazky. "Obce jsou bezprostředně podřízeny zpravidla okresním a jen výjimečně podle svých zvláštních vlastností krajským úřadům nebo místodržitelstvím." Podobně ustanovuje také projednávaný návrh. Veřejnost obecních jednání s výjimkou zvláště slavnostních aktů byla odstraněna. Vyšší kategorie obecních úředníků měly býti tam, kde to bylo podle poměrů radno, potvrzeny vládou a ustanovení všech obecních představených venkovských a městských obcí mělo býti rovněž vyhraženo potvrzení a podle okolností i jmenování vládou. To odpovídá zcela způsobu, jak se ustanovují okresní přednostové, a nebylo by tedy třeba ani opětovného odůvodnění nařízením z 19. března 1852, aby se obyvatelstvu ještě zvláště stavěla na oči nutnost těchto opatření při tomto systému.

24. dubna 1859 vyšel pak konečně nový zákon o obcích, který však byl myšlen pouze jako norma pro budoucí obecní řady měst a venkovských obcí a vstoupil v platnost pouze co do ustanovení o příslušnosti a je také dosud ještě v platnosti. Z toho snad lze čerpati naději, že i tentokráte za silného odporu obyvatelstva vůbec nikdy dnešní reakční zákonodárství nevstoupí v platnost, tak jako dosud nevstoupil u nás v platnost ani župní zákon z roku 1920. Tehdy byla ve zmíněném zákoně o obcích vyslovena především zásada, že převážným zájmům se přiznává také převážný vliv, obzvláště velkostatku v poměru jeho rozsahu a poplatnosti. Také my se dočkáme zajisté v logickém pokračování a dokončení této tak zvané správní reformy nové úpravy obecní správy. Je jí už praejudikováno tímto zákonem, zejména co do dozoru, ale také co do celé konstrukce, jako s druhé strany byla předem anticipována správní reforma již v nové úpravě financí samosprávných svazků. V dohledné době musí tedy přijíti změna obecního řádu a nejvýš pravděpodobně také změna volebního řádu do obcí, který bude podle všech předzvěstí ve svých základních rysech zatraceně podobný volebním řádům sylvestrovského patentu. Celá správní reforma snaží se přece napodobiti tento vznešený vzor a proto obsahuje dokonce prügelpatent z 20. dubna 1854, ovšem v podstatně zhoršeném vydání. Je pochopitelno, že rozsáhlé policejní zákonodárství tohoto desítiletí Bachovy éry nese ráz absolutismu nejčistší ráže a právě proto se přejímají v této zemi tato ustanovení s největší rozkoší. Inu, ten zlořečený vrchnostenský stát Rakousko tomu přece ve své době rozuměl, jak udržeti svým úřednictvem z povolání a svojí brannou mocí národy, kteří se snažili dostati se od sebe. Proč by se nemělo nyní v Praze použíti jeho dávno osvědčeného receptu? Bylo přece v této svobodné demokratické republice láskyplně zvětšeno a vybudováno i zřízení četnické, které bylo založeno za starého Rakouska zákonem z 18. ledna 1850, tedy na počátku poslední reakční doby, za účelem posílení státní výkonné moci vedle státní policie, a právě nyní mají býti práva četnictva opět rozšířena.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP