Pondělí 27. června 1927

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále slovo má pan posl. dr. Viškovský. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Posl. dr. Viškovský: Slavná sněmovno! (Výkřiky komunistických poslanců.) Ujímaje se slova jako první řečník pro předlohu, nemohu při této příležitosti dosti důrazně vysloviti politování nad zjevy, jejichž dějištěm stal se dnes parlament za referátu pana dr. Kramáře. Nemám příčiny, abych s tohoto místa polemizoval s pány předřečníky, zejména s panem posl. Kreibichem potud, pokud on kritizoval jeho politickou činnost a jeho výroky. Tomu, kdo nemá dřívějšího politického života, ovšem nelze činiti celou řadu výtek (Výkřiky komunistických poslanců) o nekonsekventnosti, nebo o jeho názorech dřívějších a srovnávati je s poměry nynějšími. Je každému jasno, že politika dělala se jinak v Rakousku a jinak se dělá v republice. (Výkřiky komunistických poslanců.) Pánové, ohlédněte se na své vlastní lidi a uvidíte, jak dělali jste politiku vy za dřívějších dob. Co byl dr. Kramář a jaký byl jeho poměr k Rakousku, víme my všichni a on ucítil to sám na svém těle nejvíce. (Tak jest! Výborně! - Potlesk.) Pánové, o těchto zjevech nebudeme zde mluviti. Pan dr. Kramář - bude-li to uznávati vůbec za vhodné - dovede na tyto věci odpověděti sám, necháte-li ho mluviti. Ale jde o něco jiného. Pan dr. Kramář zde nemluvil jako soukromá osoba, ani jménem své strany, nýbrž jakožto referent výboru a jeho, jakožto referenta výboru, nenechali jste vůbec přijíti v plné sněmovně ke slovu. To není osobní akt proti dr. Kramářovi, nýbrž to je úder ve tvář parlamentu a parlamentarismu vůbec. (Potlesk.) Tedy, pánové, mluvíte-li zde v takové emfasi o hrobu, který se kopá samosprávě, pak vzhledem k tomu, co vy jste dělali, mohu říci, že vy jste ti, kteří kopáte hrob parlamentarismu. (Potlesk. - Výkřiky komunistických poslanců.) Vy reklamujete všeobecné hlasovací právo pro nejširší vrstvy lidu a musíte konstatovati, že dr. Kramář to byl, který první pracoval pro všeobecné právo hlasovací. Ale je otázka, jakým způsobem prospějete tomuto všeobecnému hlasovacímu právu, a tomu parlamentu a parlamentarismu, který stojí na tomto všeobecném právu hlasovacím, když zároveň zabíjíte zde svobodu slova, když zabíjíte zde také tu základní myšlenku, na které parlamentarismus stojí, t. j. myšlenku podrobení se menšiny většině.

Pánové, většina, ke které já náležím, není žádnou věčností a může přijíti doba, kdy zase jiné strany budou ve většině, a proto je to nebezpečná hra, kterou zde provozujete, jestliže nepřipouštíte, aby většina mohla zde uplatniti svůj hlas. (Výkřiky poslanců komunistických.) Pánové, je to nebezpečná hra, kterou hrajete tím, že ohrožujete parlamentarismus a parlamentární svobody a principy. (Hluk. - Výkřiky.) A právě drobný lid nejvíce vděčí parlamentarismu za výhody, kterých tento lid se mohl ve svém zápase domoci. (Hluk. - Výkřiky.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr. Viškovský (pokračuje): Ne na ulici, nýbrž v parlamentě jste získali výhody pro svůj lid a proto, pánové, jestliže zabíjíte parlamentarismus, řežete větev, na které sami sedíte. To je, pánové, větší hřích, než ten "Prügelpatent", proti kterému mluvíte, jestliže zabíjíte svobodu slova, jestliže zabíjíte demokratické principy. A odpovědnost za to, pánové, neste si sami. (Hluk. - Výkřiky komunistických poslanců. - Místopředseda Slavíček zvoní.)

Pánové, plníme dluh a vážný dluh oproti svému státu. Od r. 1920 leží zde neprovedený župní zákon. Zatím co zrály politické a národnostní poměry, pokračovala hospodářská - konsolidace. Získali jsme zkušeností v administrativě a myslím, že nyní byl již svrchovaný čas, aby také reforma správní byla provedena, neboť myslím, že by bylo hanbou, kdybychom dokončovali desetiletí své republiky a neprovedli reformu správního řízení, odpovídající principům demokratickým, na kterých republika spočívá. (Hluk. - Výkřiky.) My jsme se, bohudíky, neukvapili s prováděním reformy správní, ale také myslím, že nelze již s prováděním reformy správní meškati. Jaký je problém, který tu máme řešiti? Je to předně unifikace naší veřejné správy. Na místo teritoriálních růzností systémů správních má nastoupiti jednotnost správního systému pro celý stát. A to je nejen politickým úspěchem, nýbrž také administrativně vysoce důležitou metou.

Druhým problémem je tu vnitřní sjednocení správy, t. j. odstranění každé dvojatosti, zavedení jednotnosti správní služby bez vedlejší koleje. (Posl. dr. Czech [německy]: R. 1920 při župní reformě dr. Viškovský proti dr. Kramářovi polemizoval a proti dr. Kramářovi župní zřízeni obhajoval! R. 1920 s téhož místa proti dr. Kramářovi! Přinesu vám protokol!) Velice se mýlíte, pane doktore, a i kdyby to byla pravda, věřte, jakmile jsem se přesvědčil o něčem jiném, jsem povinen, prosím, mluviti o tom tak, jak jsem se přesvědčil, co je pravda, co je lepší. (Posl. dr. Czech [německy]: R. 1920 jste vystupoval pro župy, dnes mluvíte beze všeho pro země!) Já nebudu konsekventní k tomu, abych hájil sebe, nýbrž budu raději konsekventní, abych hájil stát. (Potlesk. Výborně! - Výkřiky poslanců komunistických.) Kdo, pánové, nemyslí a nepřemýšlí, nedostane se k jiným názorům. (Hluk. - Výkřiky.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr. Viškovský (pokračuje): Přicházím k první otázce. To je otázka unifikace, otázka jednotnosti správy v celém státním území. Tato unifikace nemá a nesmí míti nic společného podle našeho názoru s výstřední centralizací naší správy, to jest s pohlcováním správy ústředními úřady. Ale jednotnost správy je jistě naprosto nutná. (Posl. dr. Czech [německy]: Roku 1920 vystupoval jste proti dr. Kramářovi pro odstranění historických zemi velkou řečí! Dovolávám se těsnopiseckého protokolu!) Já jsem vám to již vysvětlil, pane doktore.

Máme dnes kaleidoskop různých správních systémů, komplikovanou, těžkopádnou, nepřehlednou správu, kterou jsme přejali z dřívější doby. Máme jednotný stát, nikoliv svaz států jako rakouský "Bundesstaat", jednotnou státní moc, jednotné zákonodárství. Potřebujeme k tomu ještě také nutně jednotné správy. To nevylučuje rozčlenění státu na správní celky životaschopné, naopak toto rozčlenění je podmínkou dobré administrativy. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Jaké celky máme voliti pro naše účely? Zde je punctum saliens. A já, i kdyby mně p. dr. Czech vytýkal nekonsekvenci, přiznávám se k tomu, co za řadu let na základě zkušeností a studia je výsledkem našich logických závěrů o hodnotě jednotlivých forem správních. (Výkřiky posl. dr. Wintera.)

Župní zákon stanovil jako jednu z jednotek župu. (Hluk. - Výkřiky.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr. Viškovský (pokračuje): Župa je novým útvarem pro historické země, ale tak, jak byly župy upravovány pro historické země, jsou také novým útvarem pro Slovensko a Podkarpatskou Rus. Župní zákon upravoval rozdělení na 21 žup, takže při 14 milionech obyvatel vzhledem k tomu, že některé župy jsou podstatně větší, vypadly tu také župy značně pod 1/2 milionu obyvatel. Máme župy v zákoně župním, které.....(Hluk. - Výkřiky.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr. Viškovský (pokračuje):.... mají jen 15 soudních okresů, jako je župa II, ba dokonce 12 soudních okresů, jako je župa XII. Župy tyto netvoří vesměs přirozené typické celky, nejsou vesměs také hospodářsky dosti silné pro řešení větších hospodářských problémů.

Mají-li se opravdu vytvořiti vyšší celky v poměru k okresům politickým, zdá se, že župy tomuto účelu veskrze nevyhovují. Také je tu na závadu jistá umělá konstrukce žup, scházel tu přirozený vnitřní svazek solidarity společné soužití, společná spolupráce v jistých celcích, které tu dosud nebylo. Myslím, že také otázky národnostní, které mají tak velikou úlohu v naší republice, lze lépe řešiti ve větším celku nežli jsou župy. Zejména opatření potřeb menšin, různé kompromisy národnostní lze vyřešiti ve velkém celku výhodněji nežli v celku malém. Celkem lze říci, že župy nevyjadřovaly vesměs to, co jsme rozuměli pod vyššími správními celky. Na Slovensku bez okresní samosprávy měla župa spíše smysl. Zavádíme-li okresní samosprávu, pak se ta věc přece jenom mění a vypadá ve svých důsledcích jinak. Zde tedy je malé rozpětí mezi politickými okresy a mezi župou a velká distance mezi župou a mezi celostátním správním územím, mezi celým státem, skok od půl milionu obyvatelů ke 14 milionům, mezi župou a celým státním územím.

Zdá se také, že tato umělá konstrukce žup nechytla v obyvatelstvu a nenalezla resonance ve veřejnosti. Nebyl tu snad odpor, ale nebyl tu zvláštní souhlas. Jen tam, kde župy měly svá sídla, přirozeně města vyslovila se pro dotyčnou župu, ale ihned vyvolával se zase navzájem antagonismus v obcích jiných. Viděli jsme to zejména u Král. Hradce a Pardubic, kde nepomohlo nic, než rozděliti toto území na dvě župy, abychom tuto otázku vyřešili. Chtěli jsme smazati minulost, to jest země, avšak tato minulost nedala se přece jen potlačiti. Země nebyly totiž ničím náhodným, nýbrž přirozenými staletými celky a nedaly se odbýti, a také, jak se ukázalo, odbyty nejsou. Vracíme se tedy opětně ke starým láskám a není to pouhá sentimentalita, která nás vede zpět k zemím, jestliže jsme se nyní pro ně rozhodli. Země jsou snad poněkud velké jako správní celky a nelze toho popříti, ale právě tak lze říci, že župy jsou poměrně malé co vyšší celky správní Nechceme podceňovati lokální potřeby, ale právě ty lze řešiti v okresech, budou-li přiměřeně upraveny, a pro vyšší úkoly bude výhodným nositelem země. Přicházíme tak k novému odstupňování: okres, země, stát, místo okres, župa, stát. Je to podle mého mínění nejen pouhý návrat k historickým celkům, nýbrž přiznání se k vyšším hlediskům, je to podle mého mínění pokrok, je to vyšší sjednocení ve správě a nazírání na potřeby lidu vůbec. (Hlasy: V čem je ten pokrok, pane doktore?) Myslím, že dnes ve velké veřejnosti o tom není a nebude mnoho sporů, ale co pokládáme za dobré, je ta stránka věci, že docílilo se tu jednoty názorů mezi historickými zeměmi a Slovenskem a že selhala spekulace jistých činitelů, že při této otázce nastane rozeštvání a napjatý poměr mezi historickými zeměmi a Slovenskem a Podkarpatskou Rusí. Není zde příchuti nějakého oktrojování, a to pokládám politicky za věc velmi cennou.

Pokud se týče okresů, stala se tato věc předmětem velmi tuhé a ostré agitace. Byl zde úmysl vyvolati právě pro tuto otázku velké rozpory a zmatky mezi okresy, lokální boj, nevraživost, dusnou atmosféru, jakousi batrachomyomachii, která by mohla ohroziti správní reformu. Myslím, že se to nepodařilo. V první chvíli nastal zmatek následkem oněch zpráv, které byly lancovány do veřejnosti, že okresy budou zbaveny práv, že se budou spojovati politické okresy dohromady a pod.

Konstatuji, že také v této otázce v naší veřejnosti byl zachován důstojný klid. Od samého počátku bylo jasným, že v prvé řadě má nastati sjednocení okresů zastupitelských s okresy politickými tak, aby politické okresy tvořily základ budoucích správních okresů, ovšem s náležitým přizpůsobením, kde by toho bylo třeba. Mluví-li se a agituje-li se dnes proti osnově a proti většině, že ona ruší zastupitelské okresy, nemohu než konstatovati, že § 9 župního zákona, který byl uzákoněn většinou, v níž byly socialistické strany, a který nese podpisy ministrů socialistických stran, výslovně prohlásil zrušení dosavadních úřadů a korporací. Praví se tam: "Dosavadní okresy zastupitelské v Čechách, silniční okresy na Moravě a ve Slezsku a župy na Slovensku a všechny orgány těchto korporací, zejména okresní zastupitelstva a výbory v Čechách, silniční výbory na Moravě a ve Slezsku, správní výbory župní a slúžnovské úřady na Slovensku, dále zemské a okresní politické správy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku se zrušují a zastavují svou činnost." Nikdo nemá práva agitovati proti této osnově a proti většině důvodem, že většina ruší okresní zastupitelstva, poněvadž se tak stalo §em 9 župního zákona; neučinila to tedy dnešní koalice. Jestliže dnes socialistické strany bijí na poplach a chtějí-li dnes získati obyvatelstvo proti tomuto zrušení okresních zastupitelstev, tedy my přejímáme za tuto věc, za tento § 9 a jeho provedení, dále odpovědnost, poněvadž jsme přesvědčeni, že tato věc byla a je dobrá. (Výborně!)

Vyslovuji se s důrazem pro větší okresy, pro něž mluví celá řada závažných důvodů. Povětšině změnila se komunikace. Jaké změny nastaly v komunikaci za půl století a jaké jiné l možnosti obyvatelstva, dostati se do středisek nynějších okresů politických! Větší okres má však také větší hospodářskou potenci, malý okres malou potenci hospodářskou; a větší úkoly, které dnes ukládá život okresům, vyžadují také větší hospodářské síly a tedy také poměrně většího okresu. Větší okresy také umožňují přiměřenější, rovnoměrnější rozložení břemen na obyvatelstvo. Dnes právě v tomto směru jest veliká nestejnoměrnost a zejména pociťujeme těžce ohromné zatížení okresů s malou daňovou základnou, které musejí přece jen své úkoly plniti, ale které je plní jenom za cenu ohromných okresních přirážek. Také právě ovládnutí vyšších potřeb, zejména sociálních otázek, sociálních agend a řady agend zdravotních a pod. je možné ve větších okresech spíše než v okresech malých. Podobně je tomu také s řešením problémů komunikačních, které mohou v okresech větších býti se širších hledisek a soustavněji upravovány, než v okresech malých; neméně má tu svůj význam také otázka drahoty nebo levnosti správy. Také zkušenost ukazuje, že správa ve větším celku je levnější a výhodnější než v celku malém. Prohlašuje-li se osnova pro vyšší celky a okresy, vyhovuje to také hledisku a potřebě, že musíme v naší republice vyrůstati z úzkých poměrů (Výborně!) a že i tu je potřeba bráti zřetel na vyšší hlediska a širší zájmy. Uznávám, že je potřeba také míti smysl pro místní potřeby a že musíme počínati s pořádkem v nejužších kruzích, doma, u sebe samých, ale je také potřebí, abychom zabezpečili soulad se zájmy širších oblastí a se zájmy celku. Nelze připustiti, aby v okresech bez zřetele na zájmy okresů sousedních a bez zřetele na zájmy celku byly isolovaně řešeny jisté otázky tak, jako by za okresem nacházelo se moře, ba dokonce oceán, tak jako leckdy jsou řešeny různé otázky, zejména komunikační, jsou stavěny cesty, které neměly dalšího připojení do okresů, ačkoliv při náležité dohodě bylo možno vyřešiti otázku komunikační se zřete lem k potřebě okresů sousedních.

Ovšem dlužno také míti zřetel na přiměřenou úpravu okresů, zejména na nutné korektury hranic. Avšak varujeme před tím, aby příležitosti této bylo používáno k velikému přehazování okresů, vyřazování hranic okresů a pod. (Výkřiky posl. dr. Wintera.) To by mohlo opětně vésti jen k zmatkům a nevraživosti mezi jednotlivými okresy, k tomu, čeho se chceme při této příležitosti vyvarovati.

Poukazuji zejména na ohromné okresy jihočeské, které vyžadují nutně některých korektur vzhledem ke komunikačním poměrům a k veliké rozloze, na kteréžto korektury bude potřebí bráti zřetel.

Jako velmi cenné vzhledem k tvoření větších okresů pokládám nové ustanovení obsažené v §u 71 osnovy, podle kterého lze pro obvody bývalých zastupitelských okresů, v nichž není sídlo okresního úřadu, zříditi zemským úřadem okresní komisi ke správě a dozoru nad okresními a okresem spravovanými ústavy, podniky a silnicemi zřízenými v tomto obvodě do dne platnosti zákona.

Je to jistě koncese velmi cenná a přál bych si, aby této možnosti, kterou § 71 připouští, bylo také náležitým způsobem použito a aby podle možnosti a potřeby podobné komise byly ustavovány.

Přicházím k otázce věcného sjednocení správy, t. j. k vyřešení poměru správy státní a samosprávy. Mluvilo se zde také dnes o hrobu samosprávy, který prý většina v osnově kope. Je-li tomu tak, pak opakuji, co jsem pravil, pak tento hrob byl kopán již v župním zákoně. Ale já to popírám a pravím, že tu není žádného kopání hrobu, že běží ve skutečnosti o vymezení zdravého poměru mezi státní správou a mezi okresy a zemskou samosprávou. Nové rozdělení úkolů, zajištění součinnosti a vyloučení vzájemného se prostupování, vzájemného si překážení ve vykonávání vlastních úkolů, tedy žádné pohlcení samosprávy, nýbrž sjednocení, odstranění dvojí koleje, nevhodné a drahé, za niž účet platilo obyvatelstvo - poplatnictvo.

Správa okresní a zemská vyrostly z rakouského a maďarského centralismu. Samospráva tato stala se protiváhou byrokratického systému, a nelze popírati, že její ostří bylo postaveno úmyslně námi nebo našimi předky proti byrokratické státní správě. Dnes nemáme důvodu, abychom stavěli samosprávu proti státní správě v demokracii. Je tedy nutně potřebí, abychom se se samosprávou přeorientovali proti poměrům rakouským a maďarským. Samospráva nemůže býti postavena proti státní správě, nýbrž vedle státní správy jakožto významný součinitel správní. Musí tedy býti stanoven jiný poměr mezi samosprávou a státní správou, ne poměr vzájemného zápasu, nýbrž poměr vzájemné podpory a spolupráce.

Nikdy bychom nepřipustili okleštění samosprávy nebo její vyloučení. Samospráva nepozbyla významu v republice, není také historickým přežitkem, naopak. Přejeme si nový rozmach samosprávy, ale v oněch oborech, ve kterých samospráva může nejlépe ve prospěch obyvatelstva a státu se uplatniti. Ceníme si vysoko samosprávy a očekáváme v naší republice ještě mnoho a mnoho od její součinnosti a práce pro obyvatelstvo. Rozšiřujeme také obor samosprávy, neboť dáváme rozšířenou okresní samosprávu Moravě a Slezsku, dáváme okresní a zemskou samosprávu Slovensku a Podkarpatské Rusi. Dnes jistí činitelé mají chuť upevniti se a zabarikádovati se v samosprávných tvrzích, ovládnouti je, provozovati tam oposici a činiti čas od času výpady z těchto pevností v bok většině. Nepřipustíme takového zneužití samosprávy, máme vyšší názory o cílech a hodnotách samosprávy, než abychom mohli připustiti, aby samospráva mohla se státi podobným prostředkem k agitačním účelům. Také si nepřejeme, aby samospráva stala se heslem pro národnostní boje anebo snad pro boje sociální, nýbrž aby tu byla hodnotou pro občanstvo, aby byla také hodnotou pro vnitřní pořádek ve státě. Je pravda, že nelze samosprávu postaviti mimo politický život, ale myslím, že by bylo nesprávné, podřizovati samosprávu plně politice. Přejeme si, aby samospráva byla co možná nejvíce odpolitizována, pokud to účelům vyhovuje a také jsme vydali již svoje heslo k volbám do obcí, podle kterého si přejeme, aby volby do obcí konaly se, pokud lze, s hlediska zájmového, aby kandidáti voleni byli také s hlediska odborného a ne, aby volby byly znovu zpolitizovány. Nevydali jsme hesla toho proto, že bychom se báli voleb, nýbrž vydali jsme je proto, že se bojíme o naši samosprávu, kdyby se měla státi děvečkou politických stran. (Výborně!) Těžisko samosprávy hledáme v práci a ne v stranických nebo politických zápasech. Samospráva má smiřovati a překlenovati rozpory stran a ne naopak. - V souhlase s tím také posuzovali jsme způsob povolávání členů do zemské a okresní samosprávy, to jest jednak otázku voleb, jednak otázku jmenování zástupců do této samosprávy.

Páni předřečníci mluvili o okleštění volebního práva do samosprávných sborů. Poukazuji na to, že již při volbách do parlamentu činí se rozdíl mezi volebním právem jak aktivním, tak i pasivním do sněmovny a do senátu. Zde je přece mnohem větší rozdíl, neboť zde na jedné straně stojí parlament a politika a na druhé straně stojí samospráva se svými zájmovými obory. Zde tedy parlamentární ústrojí a tu administrativa, případně správní soudnictví. Při volbě a jmenování do zastupitelských sborů samosprávních je tedy plně oprávněno, akcentují-li se silně sféry zájmové a zároveň náležitá rovnováha mezi právy a závazky. Jinak vzniká ohrožení samosprávy, které může jíti přímo až do finančního rozvratu, jak jsme to viděli tam, kde v samosprávě rozhodovali ti, kteří na samosprávu nic nedávali a nic neplatili, ale kteří uvalovali na poplatnictvo v samosprávě největší břemena. (Výborně!) Zásada "jedni rozhodují a druzí platí" není zdravá ani ve státě, tím méně pak v podobných zájmových oborech, jako jsou obory samosprávní.

Uvažujeme-li na př. o volebním právu do sociálních ústavů, nemocenských pojišťoven, do sociální pojišťovny, tedy nikoho jistě nenapadne, aby do těchto sociálních ústavů bylo zavedeno všeobecné právo hlasovací, i hlasovací právo těch, kteří na sociální pojišťování naprosto ničím nepřispívají. A přece nutno říci, že na sociální pojišťování přispívá každý, poněvadž stát bude přispívati k rentám a také částečně k nákladům režijním a následkem toho jsou všichni interesováni na sociálním pojištění jakožto poplatníci. Přes to všecko nikomu nenapadlo říci, že každý poplatník má právo hlasovací do nemocenských pojišťoven nebo do sociální pojišťovny, poněvadž předem by to každý prohlásil za nesmysl. Ale rozumné a politické je to, jestliže ti, kteří nemají žádného úzkého zájmu na okresu, na zemi, lidé, kteří snad v dotyčném okresu vzhledem ke svému mládí nebudou žíti než jeden měsíc nebo několik měsíců, za každou cenu mají míti podle známých dogmatů o všeobecném hlasovacím právu právo hlasovací také do okresů a do zemí? Také myslím, že to znamená jen ozdravění, nastává-li tu jistý vzájemný poměr mezi skutečnou zájmovou sférou a úpravou volebního práva.

Neposlední důvod pro sjednocení naší správy a vzájemné sblížení správy státní a autonomní jest jistě také otázka zlevnění správy. Dvojitost aparátu zřejmě znamená - nepotřebuji to vykládati - větší zdražení a často i opravdovou drahotu správy. Máme okresní zastupitelstva s velikými, mnohasetprocentními přirážkami okresními, a jak jsem pravil, jsou to často okresní zastupitelstva v okresích, kde přirážky nesou se nejtíže.

V berní reformě limitovali jsme přirážky okresní a zemské, ale chceme-li také zabezpečiti a garantovati tento limit, nemůžeme to udělati jen paragrafem v zákonech o berní reformě, nýbrž také náležitou úsporností v úpravě naší veřejné správy, a to vede logicky také k požadavku sjednocení a sblížení správy státní a autonomní. Vydávají se hesla a přichází se (Výkřiky poslanců strany komunistické. - Místopředseda Horák zvoní.) se strašáky na naše obyvatelstvo, s oněmi známými strašáky, se kterými se přicházelo již tolikráte při celním zákoně a při jiných příležitostech. O tom hrobu samosprávy jsem již mluvil. Je to účinné heslo....(Výkřiky poslanců strany komunistické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr. Viškovský (pokračuje):..... pro neinformované vrstvy obyvatelstva, ale přichází se opět s jiným heslem, o kterém dnes mluvil p. posl. Kreibich: "Přichází pan okresní hejtman, nastává vláda okresního hejtmana." Ptám se, kdo jmenuje toho okresního hejtmana? A nepotřebuji odpovídat! Okresního hejtmana jmenuje vláda, vláda republiky a této je také okresní hejtman odpověden. Okresní hejtman není než prováděč a strážce zákona. Nejsme v absolutistickém státě. Ale kromě toho také okresní zastupitelstva, zemská zastupitelstva, která budou státi po boku úřadů státních, okresních a zemských, mají také svá práva kritiky a mohou také sledovat činnost okresního hejtmana. A to je jistě také velikým pokrokem, velikým zlepšením proti nynějším poměrům, když zde stála isolovaně na jedné straně správa státní a na druhé straně správa autonomní bez vzájemné komunikace, bez náležitého přemostění.

A já se ptám: Kdo potřebuje nejvíce ochrany státního úřednictva a kdo nejvíce a nejčastěji se dovolává toho okresního hejtmana, který dnes se prohlašuje za veliké nebezpečí obyvatelstva? Je to velký člověk anebo je to malý člověk? A myslím, že nepotřebujeme dlouho hledati odpověď. Je to právě malý člověk a zejména člověk námezdní, který se nejvíce dovolává této ochrany. A vy, pánové z této strany, máte nejvíce příležitosti přicházet k těmto okresním hejtmanům, když vymáháte ochranu pro malého člověka. Potřebuje miliardář a milionář ochrany okresního hejtmana? On se s ním zpravidla bude stýkati tehdy, když okresní hejtman zakročuje proti továrníkovi, zaměstnavateli a pod. a hájí nároky a oprávněná práva člověka malého.

A tu myslím, pánové, kdybyste byli ve vládě, že byste chtěli silného okresního hejtmana. Dnes však ten silný okresní hejtman se vám nehodí. Já na druhé straně konstatuji, že my byli jsme dlouho v držení ministerstva vnitra, ale nikdy jsme z ministerstva vnitra ani z politické služby nedělali si doménu, nikdy jsme tam neprovozovali stranictví a náš zájem byl jen ten, abychom udrželi politické úřady čisté ve svém poslání, hájiti, jak jsem pravil, právo, býti jeho strážcem a býti zejména strážcem malého člověka, který ochrany úřadů potřebuje.

Kolik úkolů nakupil právě socialismus na politické úřady, od nichž teď nyní chce utíkati a jimž chce bráti-moc (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) a vůči kterým žárlí proto, že prý mají býti nyní úřady silnými. Opakuji to znovu: "silný či slabý okresní hejtman?" Právě pro malého člověka má býti okresní hejtman silný v ochraně zákonů a na ochranu těch, kteří nedovedou se ochrániti sami. Jsou to opětně strašáky, které netáhnou a nepotáhnou zrovna tak, jako ony strašáky, které jsme zde slyšeli loňského roku, když se projednával celní zákon a kdy byla prorokována bída a hlad (Výkřiky poslanců komunistických a čsl. soc. demokratických.), kdy bylo prorokováno, že nastane napětí obchodně-politické se sousedními státy, že nedostaneme obchodní smlouvy, a hle, důsledky. Podívejte se, jak vypadá dnes bilance našeho zahraničního obchodu. Dále poukazuji k tomu, že konec konců docílili jsme ujednání obchodní smlouvy s Maďarskem, nad kterou nejsme sice nadšeni, ale kterou jsme nemohli skoncovati dříve, než jsme měli svůj nový celní zákon. Sapienti sat. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Máme v naší správě ještě jednu, třetí kolej. Já jsem se dotknul stručně otázky sociálního pojištění. Máme svoji třetí kolej správní, to je sociální správu, a ta není jiná než správa státní a správa autonomní. A také tu jsme dlužni veřejnosti a interesentům, a to jak zaměstnancům, tak i zaměstnavatelům nápravu, kterou v brzké době také chceme vykonati. Také tu pouštějí se strašáky na obyvatelstvo. Sociální pojišťování prohlašuje se za netykavku a každý, kdo počíná jen mysliti o reformě sociálního pojišťování, prohlašuje se za zpátečníka a za škůdce lidu. My naopak vítáme všude zlepšení a prohlašujeme, že jestliže chceme pracovati na sociálním pojišťování a na jeho revisi, pak to chceme dělati výhradně jen za účelem jeho vydatného zlepšení. Pohlédněte, pánové, na Německo. Proč Německo jest vlastně levnější ve svém sociálním pojišťování než my? Proto, že jsme učinili patrně konstruktivní chyby v sociálním pojišťování a tyto musíme si konečně jednou přiznati a je napraviti. Není to jen otázka zaměstnavatele, to je i otázka zaměstnance, pojištěnce, a to proto, poněvadž pojištěnec platí jednu polovinu příspěvků na sociální pojišťování a na každém haléři, který uspoříte na správě sociálního pojišťování, participuje právě ten slabý člověk též. (Výborně!) Obyvatelstvo však nesmí nyní viděti, že jsme pod vaším vedením udělali chyby, a nesmí tedy také tyto výhody zlevněného a zjednodušeného pojišťování dostati.

Zabýváme se velmi vážně revisí sociálního pojišťování, kterou pokládáme za velmi nutnou, revisí, která nepřinese a nemá přinésti ani nejmenšího zmenšení výhod sociálního pojišťování pro malého člověka, ale značnou úlevu na příspěvcích. A studie, které jsme v této věci konali, vedou nás k tomu, že je možno očekávati v některých třídách až 40%ní slevu příspěvků na sociální pojištění. Bylo by hříchem, pánové, kdybychom v nějaké ortodoxnosti zde prohlašovali, že trváme na chybách, které jsme za vašeho vedení učinili, ale které mají a musí býti opraveny. (Výborně! Potlesk.)

Ale dokážeme, pánové, že při této slevě pojistných příspěvků ještě zlepšíme také ony příjmy, které na rentách a jiných výhodách má obdržeti dělník ze sociálního pojištění, tedy levnější pojištění, lepší pojištění a výhodnější. Pánové, t. zv. občanská majorita, jak vy račte to rádi jmenovati, je tedy ochotna dáti občanstvu levnější sociální pojištění a lepší renty. My jsme rozhodnuti, a nyní pánové jste před rozhodnutím také vy, t. j. před rozhodnutím buď pracovati sebou pro toto zlepšení a zvýhodnění pojištění, nebo býti proti a ponechati tento úspěch většině nesocialistické. (Výkřiky čsl. soc. dem. poslanců.)

Velevážení, osnova přináší nám unifikaci, sjednocení správy, které jsem prohlásil za důležitou podmínku zdokonalení naší veřejné správy. Dává státu působivější správní aparát, včleňuje autonomní element do naší autonomní správy a vykazuje autonomii pravé místo i ve veřejné správě, t. j. včleňuje organicky autonomii do naší demokratické správy jakožto význačného činitele správního a kontrolního, dává tím autonomii nový úkol spojky mezi lidem a mezi státní správou. Osnova přináší zjednodušení správy a otevírá cestu k jejímu zlevnění. Zbavuje nás konečně provisorií a rozštěpení naší správy. Ona je bez odporu pokrokem! A proto jménem své strany prohlašuji, že budeme pro osnovy tyto hlasovati. (Výborně! Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP