Pondělí 27. června 1927

Pozorujeme-li pittsburskou smlouvu, dále doložku o Podkarpatské Ukrajině v mírové smlouvě st.-germánské, karpatoukrajinský paragraf v ústavě a chování vládnoucích lidí v tomto státě bez výjimky, také těch, kteří omílají při každé příležitosti fráze o humanitě, čestnosti a poctivosti v politice, pak musíme říci: tělo z těla, krev z krve Machiavelliho. Dr. Kramář stojí nyní v čele politiky, která podle těchto zásad jedná.

Dr. Kramář nepotřebuje však jíti 400 roků zpět, aby našel pro tuto svoji politiku učitele. Dr. Kramář měl učitele, který mu byl osobně velmi blízký, kterého osobně velmi ctil, s nímž osobně byl ve velmi dobrém poměru a který mu ukázal, jak nutno zachovávati sliby, jež byly dány národům. Tímto učitelem nebyl nikdo jiný než rakouský císař František Josef I. (Souhlas a potlesk komunistických poslanců.) A co pan dr. Kramář činí vůči Slovensku a Podkarpatské Ukrajině, není nic jiného než komedie, kterou svého času provedl František Josef s reskriptem z 12. září 1871 a se známými fundamentálními články. Dr. Kramář jako nejlepší žák svého velkého učitele Františka Josefa I. byl jako stvořen k tomu, byl nejvhodnější osobností, aby na tomto místě provedl příkaz německo-české občanské koalice, a aby vykonal práci katovskou na Slovensku a na Podkarpatské Ukrajině. Avšak dr. Kramář jest také povolaným mužem, aby zde provedl jinou katovskou službu, aby byl nejen Premingerem samosprávy v této republice, nýbrž také aby urovnal cesty policejnímu absolutismu, úplnému a bezvýhradnému policejnímu absolutismu. Pan dr. Kramář oslaví přece 25. listopadu třicetileté jubileum svého, řekl bych, sňatku s policií. Byla to ovšem c. k. rakouská policie. Bylo 25. listopadu 1897, když dr. Kramář, aby zachránil rakouskou vlast a panství Františka Josefa, zavolal - poprvé od vzniku státu - policii do poslanecké sněmovny ve Vídni, aby dal policejní mocí vyhoditi poslance ze zasedací síně. Ve známém politicky historickém díle "Česká politika", které bylo vydáno r. 1909, ospravedlňuje dr. Kramář, který psal druhý díl třetího svazku, na stránce 609 tohoto svazku své tehdejší jednání slovy: "Šlo o trvání mocnářství" a tím byl ovsem politicky a morálně úplně ospravedlněn sňatek s c. k. policií. A v témže díle si stěžuje, že policie, která sice přišla do zasedací síně na jeho výzvu a vyhodila poslance, zůstala státi na polovici cesty, že nebyli poslanci zatčeni, stěžuje si, že se ve Vídni báli pouličních demonstrací, ačkoliv, jak konstatuje se zadostiučiněním, den před tím byla by stačila švadrona c. a k. husarů, aby na vídeňských ulicích dělnictvo rozehnala. Nebylo odvahy vzdorovati vídeňskému pracujícímu lidu, nebylo odvahy zavříti poslance, tak si stěžuje dr. Kramář v knize "Česká politika" na tehdejší nespolehlivost c. k. policie. A k tomu napsal krásná slova, která prozrazují jeho starou lásku k německé buržoasii tam v říši: "V Berlíně se na věci dívají jinak", tam jsou ostřejší než ve starém Rakousku, tak si stěžoval dr. Kramář.

Avšak mezi tím se tomu naučila Československá republika a lidé jí vládnoucí. Řekl bych, že se učili jeden od druhého. Dr. Kramáři dostalo se velmi brzy zadostiučinění, a kdyby dnes psal ještě jednou svoji "Českou politiku", byl by jistě vynechal větu "v Berlíně se dívají na věci jinak" a nahradil by jí větou "v Praze se dívají na věci jinak". Také v Praze jsou ostřejší, než byli kdysi ve starém Rakousku. Pánové, jak již hráli svoji roli zde ve sněmovně a v těchto vládách, jsou vůbec učelivými žáky jeden druhého. Dr. Kramář zavedl do rakouské sněmovny policii r. 1897, r. 1923 stal se Kramářovým žákem náš velectěný pan kol. Tomášek a při projednávání zákona na ochranu republiky uvedl do této sněmovny policii a dal jí provésti dílo, které Kramář přikázal c. k. policii. (Posl. Tomášek: To byla parlamentní stráž, to nebyla policie!) Ano, tak jest. Tuto vadu uznal náš velectěný pan kol. Tomášek a proto pod jeho egidou byla vytvořena parlamentní policie, aby tu nefungovala jenom obyčejná parlamentní stráž. Sledujeme-li tuto politiku, vidíme, jak ubohými, politováníhodnými sirotečky byli ti pánové, kteří konečně také byli mocnými vládci, jako Bismark, Taaffe. Když Bismark chtěl učiniti opatření proti socialistickému hnutí dělnickému, která byla v mnohém směru opatřeními v tomto státě proti revolučnímu hnutí dělnickému již předstižena, potřeboval k tomu zákona o socialistech. Musel vésti celou značnou parlamentní kampaň, aby dostal do rukou takovou moc k výjimečným opatřením, musel si tento zákon dáti vícekráte prodloužiti, vždy zase o něj bojovati, a Taaffe musel uvaliti na celé Rakousko výjimečný stav, aby provedl vyhlazovací politiku proti revolučnímu dělnickému hnutí. Dnes není třeba výjimečných zákonů, dnešní vládní koalice dokazuje touto předlohou, že je dokonce ještě šikovnější než bývalá všenárodní vládní koalice, která musela vzíti na sebe vytvoření zákona na ochranu republiky, aby dostala do ruky moc, aby mohla ostřeji postupovati proti revolučnímu hnutí dělnictva. Nyní toho všeho není třeba. Co nám bylo v tomto zákoně předloženo na policejních předpisech, není nic jiného než rámcový zákon pro výjimečná opatření proti jakémukoliv oposičnímu hnutí. Tato ustanovení jsou tak dalekosáhlá, tak kaučuková, že by se prostě mohlo říci, že veškeré policejní předpisy tohoto zákona mohou býti nahrazeny jedinou větou: "Okresní hejtmani a policejní ředitelé mohou dělati, co chtějí". (Souhlas komunistických poslanců.) Shrneme-li předpisy o udržování veřejného klidu a pořádku v podrobnostech bude o tom ještě mluveno není to nic jiného, než rámcový zákon pro výjimečný stav. Teď není již třeba zvláštního nařízení, dnes stačí tajný poukaz ministerstva vnitra některému okresnímu hejtmanu nebo několika okresním hejtmanům, aby toho nebo onoho předpisu bylo použito proti nějaké straně. V prvé řadě to bude ovšem revoluční hnutí dělnické, strana komunistická, právě tak jako zákona na ochranu republiky zde jako v Německu bylo použito v prvé řadě proti revolučnímu hnutí dělnickému, ačkoliv byl vytvořen pod záminkou, že budou potíráni nepřátelé republiky zprava. Ve skutečnosti se nepřátelům republiky, demokracie zprava nic nestalo.

Stačí tedy poukaz, aby tyto předpisy byly prováděny proti určité straně, proti určitému směru, a každý okresní hejtman může takové hnutí, takovou stranu úplně zbaviti všech občanských práv. Tato ustanovení však ještě nestačí. Máme ještě nové věci na obzoru. Je to zákon proti cikánům, prý zákon, jehož ustanovení jsou tak všeobecná, že jich možno použíti proti každému, proti každému dělníku, který jest delší čas bez práce, kterému se v době hospodářské krize dlouho nepodaří zase najíti hospodářskou oporu, a především nový zákon o užití zbraně četnictvem. To jsou zákony, jichž může každý okresní hejtman užíti proti stávkujícím dělníkům, proti dělníkům, kteří jsou v bídě a nouzi z nezaměstnanosti. Zákon o užívání zbraně četnictvem nebude samozřejmě znamenati nic jiného, než že četnické pušky budou zavěšeny ještě volněji než dosud. Viděli jsme přece, že četnické pušky v této republice spustí mnohem snáze, než spouštěly v císařské říši Františka Josefa. Zde se pan dr. Kramář skutečně učil od Berlína, tak jako se učil od Bismarka, Františka Josefa a druhých. Neboť předpisy zákona o používání zbraně četnické nejsou nic jiného, než kopií těch tak hrozně proslulých výnosů o střílení, které vydali Noske, Heine atd., a jimž za oběť padli Rosa Luxemburgová, Liebknecht, vůdce berlínských elektrárenských dělníků Sylt a jiní. Nejde o nic jiného, než o systém zákonného, tichého bílého teroru, který má býti zde v Československé republice zaveden, Tento systém se zavádí, jak dovozuje jasně a zřejmě posudek pražské advokátní komory, zavádí se dokonce také na újmu oboru působnosti soudů. Z těchto předpisů, z toho, že občanská většina se neštítí omezovati působnost soudů ve prospěch všemohoucnosti policie, jest zřejmo, že buržoasie, jak jsme ji viděli všude v poslední době, ve chvíli kdy její systém dostává se do nebezpečí, šlape po svých vlastních zásadách, po své vlastní dosud vyhlašované legalitě, aby hájila existenci svého hospodářského řádu, existenci svého třídního panství, t. j. svého státu. Je to jenom dalším důkazem, že při neodvislosti v nalézání práva, při odloučení soudnictví od správy při všech těchto ohlašovaných demokratických zásadách, nejde o svaté a neporušitelné zásady, nýbrž, že se všechny tyto zásady podrobují účelnosti, že se podrobují tomu účelu, aby bylo udrženo měšťácké třídní panství. A neslouží-li zásady tomuto účelu, pak se odsunou stranou. To se děje také v předloze s tak zvanou demokratickou zásadou všeobecného, rovného volebního práva. Dr. Kramář nám dokazuje, že se nedívá na všeobecné rovné volební právo jako na neporušitelnou zásadu. Při různých příležitostech v poslední době velmi energicky zdůrazňoval, že vždy byl nepřítelem všeobecného rovného volebního práva v obci. Není tomu dávno, kdy psal dr. Kramář vzpomínky na rok 1906, na jednání ve výboru pro volební právo v rakouské poslanecké sněmovně, když se tehdy projednávala volební reforma a německé občanské strany a vláda trvaly na tom, aby rozdělení volebních okresů bylo provedeno tak, aby český národ v poměru k počtu obyvatelstva dostal přiděleno méně volebních okresů a tím méně zástupců než národ německý. Tu vypravoval dr. Kramář, - bylo to v "Národních listech" - že když vyšel ze schůze výboru a viděl, že všechno bylo marné a že se s tím nutno smířiti, tu že plakal, poněvadž bylo v této schůzi usneseno, že český národ má míti méně práv než národ německý. Avšak dr. Kramáři ani jednou nenapadlo plakati, když musel přihlížeti, jak čeští dělníci nemají volebního práva v obci, zatím co německá buržoasie volební právo měla v plné míře. Tu dr. Kramář nikdy neplakal. Při volebním právu do obcí byla pro něho bezprávnost pracujícího obyvatelstva úplně příjemná. Volební právo není také žádnou svatou zásadou demokracie, neboť buržoasie tak podřizuje i volební právo účelnosti, tomu, aby bylo zachováno její třídní panství. O tom nám již Marx napsal několik velmi poučných slov. Dne 10. března 1850 dopadly v druhé republice ve Francii volby proti vládnoucí občanské zpátečnické vládě a důsledkem toho bylo, že buržoasní vláda volební právo zhoršila. Ve svém známém díle "Třídní boje ve Francii" psal o tom Marx: "Vláda buržoasie jako výron a výsledek všeobecného hlasovacího práva, jako vyslovený akt suverénní vůle lidu, to je smyslem buržoasní konstituce. Avšak od okamžiku, kdy obsah tohoto hlasovacího práva, této suverénní vůle není již panstvím buržoasie, má tu konstituce ještě nějaký smysl? Není povinností buržoasie upraviti hlasovací právo tak, aby chtělo to, co je rozumné, to jest její panství? Což všeobecné volební právo tím, že existující státní moc ustavičně zase ruší a znovu ze sebe tvoří, neporušuje veškerou stabilitu, nečiní každým okamžikem pochybnými dosavadní moci, t. j. neničí autority, nehrozí, že anarchii samu povznese na autoritu? Buržoasie zavrhujíc všeobecné volební právo, o něž se dosud opírala, z něhož dosud svoji moc sála, nepřiznává nezakrytě: Naše diktatura trvala dosud vůlí národa, nyní musí býti upevněna proti vůli lidu. Tím jest jasně dáno postavení buržoasie k všeobecnému volebnímu právu. Prozatím máme co činiti jenom s útokem na všeobecné volební právo do samosprávy, avšak je to první útok na všeobecné volební právo vůbec. Čím se tento nápor odůvodňuje? V důvodové zpráv zpravodaje dr. Kramáře odůvodňuje se tím, že tu jde o otázky hospodářské, nikoliv o politiku, takže omezení volebního práva jest ospravedlněno. To tedy znamená: Čím více se jedná o otázkách hospodářských, tím menší - to je tak vždycky u buržoasie - má býti vůbec vliv státu, veřejnosti, tím menší však má býti především vliv parlamentu, vliv pracujícího lidu pomocí všeobecného volebního práva. Pan dr. Kramář odhalil tu svým odůvodněním, snad proti své vůli, pravou podstatu celého parlamentarismu a celého zastupitelského systému občanské demokracie. Výroba, hospodářství, to jsou základy celé společnosti, ty určují veškerý ostatní společenský život. Na výrobě, na způsobu výroby, na hospodářství závisí společnost. A právě v tomto nejdůležitějším odvětví, tam, kde jde o zájmy celé společnosti, nesmí do toho parlament mluviti. To je monopolem kapitalistů. A co to znamená? To znamená, že za prvé kapitalisté tím nepřímo diktují celou politiku, celou práci parlamentu, vlády atd., poněvadž veškerý společenský život, zákonodárství a správa je určována hospodářským životem, jehož řízení jest monopolizováno kapitalisty. Jinak to značí také, že se vykonává přímý vliv kapitalistů, velkého kapitálu na vládu, jakož i na zákonodárství. To je charakteristickým znakem celého zastupitelského systému v občanské demokracii. Lid může voliti, volení zástupcové smějí mluviti, smějí také se usnášeti o zákonech, smějí dělati vše možné, avšak jenom hlavní věcí nesmějí otřásati, do hlavní věci, do výroby, do hospodářského života, který je směrodatným podkladem celé společnosti, nemají co mluviti. To kapitalisté diktují společnosti. Zde však je také kořen snahy, která je vyjádřena v této správní reformě: Aby moc úřednictva vůči voleným zástupcům vždy více ještě byla vybudována. Nedosti na tom, že buržoasie má nepřímo v ruce správu skrze hospodářství, snaží se buržoasie i tam, kde stát a parlament jsou nuceny upravovati hospodářská opatření cestou zákonodárnou, strhnouti provádění těchto opatření na sebe a vložiti veškerou správu, provádění a používání zákonů do rukou byrokracie, která jest ovšem na buržoasii závislá. Jistě žádná veřejná správa se neobejde bez úředníků, bez zaměstnanců, bez jisté byrokracie. Avšak čím má úředník býti? Má býti pomocným orgánem, pomocníkem, výkonným orgánem volených zástupců. V důvodové zprávě provádí zpravodaj dr. Kramář sofistiku, že je v zájmu jednotnosti správy, která jest přece v tomto zákoně stanovena, když bude moc byrokracie posílena. Avšak nemůže býti jednotná správa právě tak dobře vložena do rukou volených zástupců tím, že povedou nejen dosavadní agendu samosprávnou, nýbrž i převezmou úplně také agendu místní správy státní? Oč jde ve věcech správních? Jde o věci, které se týkají celkem zájmu veškerého obyvatelstva. A pokud je k takovým opatřením zájmů veškerého obyvatelstva třeba prostředků, jde o peníze lidu, o peníze obyvatelstva, jimiž disponuje správa. Kdo má podle toho rozhodovati o takových opatřeních, o financích správních? Právě volení zástupci tohoto lidu, proti němuž také směřují všechna správní opatření, o jehož zájmy jde, a který musí celou správu platiti. Také zde, kdyby to se zásadou demokracie bylo jenom trochu míněno poctivě, bylo by podle toho samozřejmo, že nutno zastupitelstvo organizovati tak, že veškerá moc bude výlučně v rukou volených zastupitelských sborů a že úředníci jsou těmto sborům podrobeni a odpovědni. Avšak tato předloha v duchu župního zákona z r. 1920 uzákoňuje pravý opak. Rozhodujícím, výkonným orgánem s rozhodnou mocí jest byrokracie, jest vysoká právnická byrokracie, která ovsem není nic jiného než nástroj kapitalismu, poněvadž nezávisí na obyvatelstvu, nýbrž na vládě, poněvadž jest vychována v duchu kapitalistickém, neboť celá právní věda jest vybudována na svaté zásadě tohoto soukromého vlastnictví a jest proto povolným nástrojem v rukou kapitalistů. A na druhé straně volení zástupci podle této předlohy, jak ustanovuje také zákon župní, jsou jenom přívěskem, pomocným orgánem byrokracie, a zpravodaj to přímo vyjadřuje, že volení zástupcové mají býti poradními orgány byrokracie, která má veškerou moc. Z těchto důvodů jest také, poněvadž tu právě jde o to, že buržoasii mají se dostati veškerá práva do ruky, byrokracie nejvhodnějším nástrojem v rukou buržoasie. Proto je s touto úpravou veřejné správy co nejúžeji spojen třídní zájem buržoasie. Tento třídní zájem buržoasie diktuje dnes buržoasii nepřátelské stanovisko proti všeobecnému tajnému volebnímu právu, nepřátelské stanovisko proti právům volených zástupců. Jde tu především o třídní zájem buržoasie na udržení občanského státu, na udržení občanského řádu, neboť občanský stát, jeho vláda, jeho veškerá správa, má býti spolehlivým nástrojem v rukou buržoasie. V druhé řadě přistupuje ovsem, jak jsem již na začátku řekl, zájem buržoasie, přímý zájem kapitalistů na omezení veřejné správy, na omezení jejího práva, veškeré hospodářské sociálně-politické a kulturní činnosti a tím na snížení všech nákladů, k nimž rovněž přispívati je buržoasie nucena. Máme mnoho kapitol, které sociálně-politicky, kulturně a hospodářsky novým zákonodárstvím v samosprávě byly značně omezeny, tak na příklad především škola. Vyjímám tuto kapitolu, poněvadž jest to velmi oblíbená kapitola německé a české buržoasie. Škola jest oblíbena, avšak nikoliv tehdy, stojí-li peníze, když pánové sami mají pro školy přinésti oběti, nýbrž jenom tehdy, má-li býti předmětem národnostního sporu. Mají-li sami přinésti oběti, potom tak přátelsky s ní nesmýšlí. Byli jsme tu v síni svědky mocných vášnivých výstupů německoobčanských stran v zájmu německé školy. Avšak když jsme přišli do německého obecního nebo okresního zastupitelstva a tam jako zástupci dělnictva podávali návrhy ve prospěch školy, ve prospěch nových školních budov, školní péče o zuby, o bezplatnost učebných pomůcek atd., titíž pánové, kteří s této řečnické tribuny byli nejvášnivějšími zastánci německé školy, v obcích a v okresních zastupitelstvech, tam, kde měli platiti, byli nejzarputilejšími nepřáteli německé školy. Tam provozovali politiku zcela jinou. Samozřejmě platí to také o buržoasii české. Byl to týž p. dr. Kramář, který tu vystupuje jako zástupce české kultury, české školy atd., jenž ve své obci, Libštátě, kde je poplatníkem, když se vynořila otázka stavby nové české školy, bránil se tomu do krajností, poněvadž má platiti přirážky ze své kapsy. (Výkřiky na levici.) Pan dr. Kramář je také zde věrným žákem svého velikého učitele Bismarka, neboť o Bismarkovi je známa pěkná historka z jeho života, že jako statkář byl zatvrzelým nepřítelem školy, a když učitel požadoval pro školu více peněz, odepsal, že není ochoten tyto peníze platiti. Pánové jsou pro národní kulturu a školy, jde-li o omílání frází, avšak tam, kde mají platiti, nechtějí o škole nic věděti. V tomto směru je tato správní reforma také útokem na školu, nejen na školní samosprávu obyvatelstva, nýbrž i proti hmotným nákladům na školu, které se pod tlakem správní úpravy značně snižují. Jde tu o třídní zájmy buržoasie, jde tu o špinavé zájmy kapitalistů na zisku a je lží, vystupují-li zde pánové dr. Kramář a druhové a říkají-li, že tu jde o zájem státu atd. Nikoliv, jde o jejich nejšpinavější prospěchářství. Proto nic neplatily důvody advokátní komory, ani důvody učitelů práva atd. Proto jsou také němečtí aktivisté pro tento zákon, proto v poslední době hlasovali pro všechny zákony, jejichž logickým pokračováním jest správní reforma. Uvedu jenom citát z "Deutsche Presse", abych označil chování křesťanských sociálů. Tam se říká o správní reformě, že němečtí křesťanští sociálové dají svůj souhlas k novému správnímu zákonu jenom tehdy, budou-li náležitým vlivem německých vládních stran dosaženy určité změny. My víme, že tyto změny, jež byly dosaženy, nemají vůbec ceny, že jsou minimální, že na těchto předlohách podstatného nic změněno nebylo. Tehdy křesťanskosociální lidová strana prohlásila také v "Deutsche Presse": "Žádáme tedy, aby při tomto jmenování byly dány záruky ve směru národnostním a hospodářském." Při jmenování předsedů, přednostů různých správních těles a jejich členů. Vidíme, že tento zákon se nyní projednává a že křesťanskosociální strana nepožaduje žádných záruk, poněvadž jsou prostě nemožný, nejsou-li obsaženy v zákoně samém. Když jsou obecní volby, tu rozpomínají se křesťanští sociálové na samosprávu. Při obecních volbách ve Střekově minulého roku psal orgán strany křesťanských sociálů: "Požadujeme samosprávu obcí. Žádáme, aby byla odstraněna všechna omezení, samosprávy zákonem a nařízením a aby nerušeně bylo užíváno německé řeči jako řeči úřední v německých obcích."

Vidíme, že v praxi vypadají požadavky tak, jako předpisy, které máme v tomto zákoně o užívání jazyků v samosprávě. Poněvadž jejich zájem na upevnění a zajištění třídního panství buržoasie, na snížení daní, na zvýšení prospěchu kapitálu je důležitější, poněvadž je jim to nejvyšším zákonem, z tohoto důvodu hlasují němečtí aktivisté pro zákon a šlapou právo na sebeurčení. Neboť co tu znamená právo sebeurčení, jim jest důležitější podpora občanského řádu a ochrana zájmů kapitálu. A přece bez práva na sebeurčení, bez národnostního sebeurčení není vůbec národnostní samosprávy. To dokazuje právě předloha, kterou se zabýváme. Právě události poslední doby, které předcházely vzniku předlohy, dokazují, že je nemožno uskutečniti samosprávu, pokud národy ve státě nemají sebeurčovacího práva.

Naše stanovisko k veřejné správě jest dáno naším stanoviskem ke státu, jenž není nic jiného, než třídním panstvím majetných vrstev, zosobněným a uzákoněným ústavou a zákony. Zásadně není v tomto bodě rozdílu mezi různými státními formami, ať je to buržoasní stát monarchistický anebo republikánský. A je přece také zásadní rozdíl mezi parlamentarismem demokratickým a parlamentarismem privilegovaným. Žádná z těchto forem státních, žádná z těchto forem representativního systému nemůže býti v občanské společnosti ničím jiným, než organisovaným násilím třídního panství, buržoasie. V tomto směru nemůžeme také viděti zásadního rozdílu mezi státně-politickou správou a tak zvanou samosprávou v občanském státě. Samospráva má právě tytéž úkoly, jako státní politická správa, totiž, aby byla v ruce majetných tříd prostředkem utlačovacím, při čemž musíme přihlížeti k tomu, že třídní panství buržoasie vykonáváno jest nejen jednostranně státně organisovaným násilím vládnoucích tříd, nýbrž na druhé straně vždy také tím, že se pracující třídy domnělými reformami uklidňují a na druhé straně vychovávají v duchu dosavadního společenského řádu.

Avšak rozdíl v těchto různých správních systémech občanského státu, občanské společnosti jest pro nás v jediné možnosti, kterou tento systém poskytuje pracujícím třídám, aby uplatnily své požadavky, aby uplatnily svůj vliv, aby vykonávaly ve svém smyslu vliv na veřejná správní zařízení, aby rušily jejich funkci jakožto vládního nástroje, jako nástroje třídního panství buržoasie a tak jim svými zástupci ztěžovaly splnění jejich úkolů, aby totiž byly podporou třídního panství buržoasie. V tom směru nutno spatřovati úkol pracující třídy v tom, aby byla státní správa, ať se již projevuje v tom neb onom representativním systému, ať již má tu neb onu organisaci správní, rozkládána jakožto vládní organisace buržoasie. V tomto smyslu hájíme volební právo pracujících tříd a samosprávy proti pokusům, aby bylo volební právo zhoršeno a samospráva zrušena ve prospěch státní byrokratické správy, a aby byl odstraněn úplně vliv pracujících mas na správu. Jsme pro volební právo a pro samosprávu, poněvadž v tomto systému demokracie stojí proti sobě třídy přímo a buržoasie je nucena sama vykonávati své panství a nemůže se schovávati za jiné vládní organisace, a poněvadž za druhé politická práva pracujících tříd, volební právo do parlamentu, účast na samosprávě jsou pákami, které mohou pracující třídy nasaditi, aby uvolnily občanský stát v jeho složení a tak si jej připravily, aby jej v příhodné chvíli vypáčily ze základů. V tomto smyslu také, poněvadž víme, že by boj o uskutečnění sebeurčovacího práva národů mohl ohroziti občanský státní řád, jako nástroj třídního panství buržoasie, požadujeme také v občanském státě národní sebeurčovací právo. V tomto smyslu formulujeme své požadavky proti předpisům, které obsahuje osnova. Naše požadavky jsou především: plné národní sebeurčovací právo, plné právo národů, obývajících tento stát, aby o své příslušnosti ke státu rozhodovaly vlastní disposicí, vlastní vůlí. Tento ideál nemůže býti uskutečněn ani župním zřízením ani zřízením zemským. Požadujeme práva sebeurčení jako předpokladu k uskutečnění opravdové národnostní samosprávy. Požadujeme vzhledem ke správní organisaci plnou samosprávu, t. j. odstranění všech státně byrokratických místních správ. Veškeré správní úkoly, ať jsou povahy hospodářské nebo policejní, ať náleží k úkolům, jež dnes obstarávají státní úřady - všecky tyto správní úkoly a funkce náleží orgánům samosprávným. Požadujeme samosprávu volenými funkcionáři a úředníky a demokratizaci soudnictví volbou soudců. Žádáme, aby byla odstraněna nepřehledná zemská správa, jíž volená zastupitelstva naprosto nemohou kontrolovati. Žádáme, aby byla vytvořena malá správní území na způsob žup, požadujeme národnostní ohraničení správních oblastí a požadujeme seskupení správních oblastí jednoho národa v jednotu a uskutečnění národnostní samosprávy na podkladě vlastního národního parlamentu v této jednotě za předpokladu zákona o ochraně národních menšin, opírajícího se o vzájemnost. Pro Slovensko a Podkarpatskou Ukrajinu požadujeme zřízení zvláštních zemských sněmů, na nichž by obyvatelstvo v těchto územích svými volenými zástupci samo rozhodlo o tom, v jaké formě chce upraviti svůj poměr k tomuto státu.

Prohlašujeme, že tyto požadavky nejsou ovšem formulováním onoho ideálu vlády a veřejné správy, jaký máme na mysli. Naším ideálem správy je takový správní systém, v němž veškerá moc náleží pracujícímu lidu a majetné třídy jsou úplně vyloučeny z výkonu vládní moci a z účasti na veřejné správě. Požadujeme takový systém veřejné správy, který znamená sjednocení zákonodárství, správy a soudnictví -v rukou pracujícího lidu. Požadujeme vládní a správní systém, v němž vláda a správa nemá jenom právo v hranicích hospodářského diktátu kapitalistického zaříditi své zákonodárství a správu atd., nýbrž požadujeme vládní a správní systém takový, v němž vláda a disposice veškerým hospodářským životem společnosti je dána do rukou zástupců lidu, neboť jen když lid má v moci hospodářský život, jen když výrobní prostředky jsou odejmuty majetným třídám, teprve tehdy můžeme mluviti o svobodné samosprávě lidu. V tomto smyslu požadujeme skutečnou samosprávu, v níž veškerá moc, nejen moc zákonodárná, nýbrž i moc výkonná a soudnictví jest v rukou pracující třídy a v rukou zástupců volených pracující třídou, v níž úředníci jsou jenom pomocníky, pomocnými orgány pracujícího lidu. Jest jenom jeden vládní a správní systém, který vyhovuje tomuto ideálu správy, který jest skutečnou demokratickou samosprávou pracující třídy, a to je systém sovětů. (Potlesk komunistických poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP