Policejní trestní řízení má
nyní býti upraveno novým zákonem.
Ale není určeno, do kdy má býti tento
návrh předložen. Co se stane však v dob
mezi tím? Nepochybně bude uplatňován
čl. 10 a bude v právních rozepřích
v něm obsažených zásad nového
správního řízení používáno
také na policejní řízení trestní.
To znamená však úplnou bezbrannost a bezprávnost
nebohých obžalovaných. Je něco takového
vůbec možné? Je slabou útěchou,
že německá křesťanskosociální
strana ohlásila, že podá svůj resoluční
návrh a v něm vyzve vládu, aby zavedla jistý
druh syndikátního ručení politických
úředníků. I kdyby byl přijat,
žádaná osnova by se nikdy neobjevila, protože
by přece příkře odporovala duchu těchto
osnov a držitelům moci by spletla koncept. Také
pan zpravodaj, a rovněž důvodová zpráva
k osnově tisk 831 zaměstnávají se
otázkou ochrany proti libovůli v policejním
trestním řízení a ve správním
řízení.
Nezní to však jako výsměch, když
se poukazuje na to, že každý má právo
stěžovati si konečně u nejvyššího
správního soudu, v době, kdy je všeobecně
známo, že v ministerstvu vnitra, ne v ministerstvu
spravedlnosti, se připravuje osnova zákona, která
pod heslem "Úleva nejvyššímu správnímu
soudu" chce možnosti dovolati se tohoto soudu snížiti
na minimum a obzvláště vyjmouti rozhodnutí
ministerstev jako nenaříkatelná, nehledě
vůbec k tomu, že ani příznivé
rozhodnutí nemůže vždy míti žádaný
účinek, když dále s poukazuje, že
jsou také parlamentární prostředky
stížnosti, jakoby každý nevěděl,
jak a kdy vláda odpovídá na nepohodlné
interpelace a dotazy, a že jejich účinek je
roven nule.
Musí však býti zdůrazněno, co
pan zpravodaj dr. Kramář řekl ve výboru:
Staré Rakousko prý bylo policejním státem,
proto obyvatelstvo potřebovalo dalekosáhlé
autonomie, aby mělo korektiv proti příliš
velké vrchnostenské moci, to prý je nyní
docela jinak, stát prý již není policejním
a vrchnostenským státem, v Československé
republice je státní moc v lidu, politický
úředník prý je zmocněnec lidu,
proto prý není již žádného
rozporu mezi vůlí obyvatelstva a vůlí
státní správy, proto prý jsou dalekosáhlá
autonomie a dalekosáhlé jistoty proti přehmatům
státní správy zbytečný. Tyto
úsudky by snad byly správné, kdyby tento
stát byl obýván jen Čechy, ale i zde
ozvaly by se zajisté hlasy opačné. Zde však
žijí také menšinoví národové,
kteří jsou jinak uzpůsobeni než pan
dr. Kramář a jeho straníci. Ti velmi
dobře pocítili v 8 letech českého
režimu, jaký rozpor je mezi nimi a českou státní
správou, a oni vědí, jak neúprosně
vrchnostenským státem je jim - tato republika; proto
nemohou býti bez účinné ochrany proti
němu. Takové ochrany není. Úmyslně
se upírá a tím je také odůvodněn
náš rozsudek nad těmito osnovami.
Německé vládní stran pokusily se v
poslední hodině zlepšiti osnovu tisk 831. Nejlepším
zlepšením by bylo bývalo ovšem, kdyby
byly tuto osnovu prostě odmítly. Nikdo by je nebyl
mohl nutit, aby přijaly zákon, který je způsobilý
jako žádný jiný postihnouti německý
národ a všechny ostatní menšinové
národy na nejcitlivějším místě,
totiž v jejich státoobčanské svobodě.
Jen s jejich hlasy byl tento velkorysý atentát na
svobodu možný. Avšak veliký okamžik
našel malé pokolení. (Výkřiky
posl. dr. Schollicha.) Tak utonuly v jednotlivostech, aniž
z toho bylo mnoho vzešlo. Zásady osnov, které
musí vyvolávati nejtěžší
obavy, zůstaly beze změny.
Nejvyšší výměra peněžních
trestů byla sice snížena, naproti tomu byly
nově zavedeny minimální výměry
trestů na penězích a na svobodě, jichž
dříve nebylo. Byly usneseny úplně
nové nepřijatelné odst. 4 a 5 čl.
10. Odst. 4 překročuje ve své trestní
sazbě značně ještě trestní
sazbu starého odst. 6. Čl. 5 obdržel nový
první odstavec, který má býti pro
politické úředníky jakýmsi
Kniggem: "Obcování s lidmi", ale ve skutečnosti
je směšnou frází, zvláště
když nemá žádné sankce a ani nemůže
míti. Jistě je to požehnáním,
že staré odst. 4 až 6 čl. 10 prozatímně
zmizely, ale nevrátí se nařízením?
Uznávám, že se podařilo vyhraditi trestní
řízení v policejních věcech
zvláštnímu zákonu, proč se to
však nestalo s řízením správním?
S právního hlediska by měly oba zákony,
včetně policejně trestního zákona
vstoupiti v platnost zároveň s těmito osnovami.
Že tomu tak není, je citelná chyba.
Jak bude vypadati nařízení žádané
v odst. 4 čl. 10? Ono může zákonná
ustanovení odstavců 1 až 5 pouze prováděti,
nikdy je však zlepšiti a tato ustanovení jsou
a zůstanou nesnesitelnými, nesnesitelnými
pro Němce i Čechy.
Při tom zeje zde citelná mezera. Dlužno zřejmě
předpokládati podle názoru kompilátorů
tohoto odstavce, že senát zbožně odříká
všechno, co mu poslanecká sněmovna předříká,
ale co platí, bude-li nařízení předloženo
napřed senátu, ten je schválí, kdežto
poslanecká sněmovna je odmítne? Totéž
platí o vládním nařízení
žádaném v §u 8, odst. 4. Budiž uznáno,
že v §u 5 a §u 61 osnovy o volebním právu
tisk 830 bylo sníženo trvání bydliště
jako podmínky pro pasivní volební právo
s 3 let na 2 roky a §u 56 byl tak změněn, že
nyní se mohou i jmenovaní členové
organizovati ve stranách.
Není však žádným zvláštním
zlepšením, jestliže jednoroční
lhůta pro bydliště jako podmínka pro
aktivní volební právo u §u 1 osnovy
tisk 830 se dělí nyní na 2 díly, při
čemž devítiměsíční
díl se nahrazuje důkazem, že volič se
zdržuje tuto dobu v jiné obci země, když
pro nepřesnou stilisaci tohoto ustanovení není
jisto, zdali se tento důkaz podati může či
zdali musí býti podán a zdali je pobyt totožný
s řádným bydlištěm či
nikoli.
Naproti tomu dlužno děkovati v prvé řadě
oposici, že nyní má volební strana nésti
celý náklad tisku hlasovacích lístků
při volbách do okresního zastupitelstva jen
tehdy, když se pustila do volebního boje samotná,
aniž se sdružila s jinou stranou, a nepodařilo
se jí dosíci žádného mandátu,
a že bylo škrtnuto docela zbytečné trestní
ustanovení §u 72, odst. 7 osnovy tisk 830.
Zhoršena však byla dále osnova tisk 831 těmito
změnami: že teď podle §u 16 zemské
zastupitelstvo musí býti svoláno teprve na
žádost 1/3 svých členů, dříve
stačila 1/4, že podle §u 21, odst. 1 nyní
může podati námitky proti vyloučení
předmětů jednání z denního
pořádku zemským presidentem teprve / všech
členů zemského zastupitelstva, kdežto
dříve příslušelo toto právo
každému členu. Totéž zhoršení
nastalo v §u 69 pro okresní zastupitelstva. V §u
55 dostává zemský president právo
samovládně na sebe strhnouti věci zemského
zastupitelstva a zemského výboru a sám je
obstarávati, když tyto sbory nechtějí
to udělat tak, jak si to vysoká vláda představuje.
Totéž právo přísluší
podle §u 96 okresnímu hejtmanovi proti okresnímu
zastupitelstvu a okresnímu výboru. Dříve
mohl proti tomu podati stížnost každý
člen těchto sborů. Třebas toto zajišťovací
opatření by mělo teoretickou cenu proti libovůli
zemského nebo okresního paši, vládní
návrh považoval je přece za nutné, ale
německé vládní strany nikoli. Tohoto
práva již není. Ony věty byly nyní
škrtnuty. Policejní obušek může vládnout
neomezeně. A při tom se ještě mluví
o rozšíření autonomie.
Je správné, že stará nařízení
o jednacím řádu žup a užívání
jazyka v zastupitelských sborech nejsou již v osnově
citována, že v tom směru mají býti
vydána nová nařízení. V jednacím
řádu má býti každým způsobem
upraveno také užívání jazyka
zemského zastupitelstva a zemského výboru.
Úprava tohoto užívání jazyka
vládním nařízením odporuje
zákonu. Podle §u 3 jazykového zákona
mají autonomní sbory právo samy si určiti
svoji jednací řeč. Tvrzení pana zpravodaje,
že je nutná prozatímní úprava
užívání jazyka vládním
nařízením, aby se mohlo jednat v prvé
schůzi, není případné. Jak
to ukázal příklad u obcí, které
si mohou usnášeti svůj jednací jazyk,
aniž by jim musel býti vnucován prozatímní
jednací jazyk. Že autonomní sbory jsou oprávněny,
určiti si samy jednací jazyk, vyslovil nejvyšší
správní soud v nálezech z 26. června
1919 a 24. září 1926. Odporuje proto také
zákonu, váže-li se usnesení zemského
zastupitelstva o jeho jednací řeči na schválení
vlády. S vědomým úmyslem mluví
§ 24 návrhu v nynějším znění
jen o jednacím řádu, aniž by se zmiňoval
zvláště o úpravě užívání
jazyka. Tím má býti zakryto, že zemská
zastupitelstva nemohou určiti svoji jednací řeč
bez schválení vlády. Táž hra
se bude opakovati u §u 72 návrhu, který jedná
o jednacím řádu okresních zastupitelstev.
Avšak proč se to ponechává vládě,
proč se to neupraví hned teď v zákoně?
Opět, protože je strach před konflikty. Opatrnost
je lepší než i statečnost. My nemáme
žádné důvěry k české
vládě a v jazykových otázkách
teprve ne. Později, až už nebude lze nic měnit,
budou i německé vládní strany ve svých
schůzích bouřiti, ale aby se nyní
a zde chopily těchto choulostivých věcí,
k tomu nemají odvahy.
Co jinak bylo ještě v osnově tisk 831 změněno,
nestojí skutečně za řeč. Celkem
vzato, zlepšení a zhoršení se vyrovnávají,
spíše lze říci, že osnova tisk
831 úsilím německých vládních
stran byla zhoršena. Táži se ještě
jednou, je to náhoda nebo úmysl? Slyšíme-li
mluviti vládu nebo pana zpravodaje, museli bychom věřiti,
že při sdělávání této
osnovy byly směrodatný pouze hospodářské,
správně-technické důvody, snaha po
zjednodušení a zúspornění správy,
blaho státních občanů a že, proklouznou-li
také národně-politické následky,
mohla by to býti jen nechtěná náhoda.
Má strana nedá se však svésti takovými
zdánlivými důvody. My pozorujeme ten přímočarý
vývoj od úvěrů na zbrojení
ve státním rozpočtu 1927 přes daňovou
reformu, branné zákony k dnešním osnovám.
Jako červená nit táhne se všemi zásada
nejostřejšího boje proti všem menšinovým
národům tohoto státu, obzvláště
proti početnému, německému. Nechce
se skončiti menšinový problém jednostranně
otevřeným použitím násilí
ve prospěch českého státního
národa, ale dělá se to po etapách
a tak říkajíc studenou cestou, řadou
vzájemně se doplňujících zákonů.
Tyto všechny tvoří proto pro nás celek.
Jaký účel měly branné předlohy,
řekl nám pan kol. Špaček s uznání
hodnou otevřeností, hluboký dojem, který
měla jeho slova doma i za hranicem1 a stále ještě
mají, nemohl pan kol. Zierhut smazati svými
pokusy o uklidnění. Úmysl, který je
podkladem těchto osnov, je nám bez dalšího
jasný, Vláda chce býti připravena
na všechny případy. Chce dostati německé
obce a okresy úplně do ruky, aby mohla v zárodku
udusiti každý skutečný neb vymyšlený
odpor.
Za takových poměrů nemohou se pan zpravodaj
a české vládní strany divit, všimneme-li
si také dvou vládních osnov proti cikánům,
které právě projednává senát.
Co je patrnějšího, než že při
cikánech se myslí také na immigranty a kolonisty.
V těchto osnovách se neobyčejně ulehčuje
četnictvu možnost použití zbraně
při srocení. Není překážky,
aby se tato příležitost prakticky rozšířila
i na politické a národní demonstranty, a
tím se zabily dvě mouchy jednou ranou. Proto ta
dlouhá řada těchto stejnosměrných
zákonů. Proto se vláda zmocňuje autonomní
správy a neštítí se připraviti
i členy svého vlastního národa o zbytek
ústavně zaručené svobody, Slovákům
znovu porušit Pittsburgskou smlouvu a Podkarpatské
Rusi upříti její mezinárodně
zaručené zvláštní postavení.
Ale to jsou vnitřní věci těchto území,
o které my nemáme se co starati.
Je to rozhodující krok k českému národnímu
jednotnému státu, který jde přes mrtvolu
německého národa. To je ten úmysl,
na němž osnovy jsou založeny a který prosvítá
všemi krásnými slovy vlády a pana zpravodaje,
jak to tento sám potvrdil ve výboru slovy: "Vnitřní
jednota jest cílem státu." Na této cestě
ho následovaly německé vládní
strany, my ho však - nenásledujeme! (Potlesk poslanců
něm. strany národní.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. Kreibich. Uděluji mu slovo.
Posl. Kreibich (německy): Jest nutno, abychom
si ujasnili původ a souvislosti osnovy zákona, která
nám byla předložena. Osnova zákona o
správní reformě jest jedním z mnoha
opatření, která byla již od vzniku tohoto
státu učiněna, aby byla provedena záchranná
akce pro kapitalismus, který se dostal světovou
válkou a velikou hospodářskou krizí
do nebezpečí. Je článkem v dlouhém
řetězu všech opatření tohoto
státu od jeho vzniku, jejichž účelem
je dostati vládu, zákonodárství, veškerou
správu a soudnictví bez výjimky pod vliv
majetných vrstev, velkokapitálu. Tuto snahu sledujeme
od oněch předloh, jimiž v této sněmovně
byla zahájena tak zvaná deflační politika,
jíž svého času počala ona politika,
která se všeobecně označuje jako politika
stabilisační, a kterou také dočasná
většina sněmovny jakožto takovou nebo
jiným slovem jako politiku konsolidační prováděla.
To, co nám bylo nyní předloženo, posuzováno
v souvislosti s berní reformou, se zákonem o financích
samosprávných těles, není nic jiné,
než část této stabilisační
politiky a s kapitalistického hlediska není to nic
jiného než důsledné pokračování
této stabilisační politiky, kterou zahájila
dřívější vládní
většina a která byla z velké části
již provedena. To nám vysvitne především,
pozorujeme-li hospodářskou stránku předlohy
v souvislosti s berní reformou a se zákonem o financích
samosprávných těles. V tomto bodě,
pokud přichází v úvahu státní
hospodářství, směřuje stabilisační
politika k tomu, aby výdaje státu a veškeré
veřejné správy k účelům
hospodářským, sociálně politickým
a kulturním byly co možná sníženy,
rozpočet aby byl v tom směru omezen a přímé
daně, pokud směřují k tomu, aby z
nadhodnoty kapitalistů bylo něco čerpáno
ve prospěch státu a veřejné správy,
aby byly sníženy. Pokud jde o stát, podařilo
se to již všenárodní vládní
koalici vysokou měrou. Poukazuji zde jen na stálé
zhoršování zákona o stavebním
ruchu, na zákonodárství o podporách
v nezaměstnanosti, na zákon o invalidech atd. Jest
zcela samozřejmo, že majetné vrstvy, jichž
chuť vůči státu byla v tomto směru
podrážděna a jimž, pokud jde o státní
břemena, byl podán nejen malíček,
nýbrž celá ruka, že kapitalisté
s tím daleko nejsou spokojeni a nyní tutéž
politiku začínají vůči samosprávě.
Při tom musíme uvážiti, že podle
různých odhadů rozpočet výdajů
veškerých samosprávných těles,
okresů, zemí, obcí a žup činí
ročně asi 4 miliardy, tedy srovnán s rozpočtem
státním, sumu velmi značnou. Tyto výdaje
- a to zhoršuje v očích majetných vrstev
situaci samosprávy - jsou téměř výlučně
věnovány úkolům hospodářským,
sociálně-politickým a kulturním. Sečteme-li
výdaje státu, a to bohatě, tím, že
sečteme veškerý etát ministerstva průmyslu,
obchodu a živností, zemědělství,
pošt a železnic, pozemkového úřadu,
sociální péče, zdravotnictví
a osvěty, dojdeme k celkové částce
31/2 miliardy; vidíme tedy, že v tomto směru
hraje samospráva daleko větší roli pro
zámožné třídy, než dokonce
státní správa. Z toho se již dostatečně
vysvětluje nepřátelství buržoasie
vůči samosprávě.
Ještě zřejmější to jest,
pozorujeme-li věc s hlediska berních břemen.
Podle oficielní statistiky činily přirážky
veškerých samosprávných těles
k přímým daním v tak zvaných
historických zemích r. 1922 dohromady 1.157 milionů.
Daně samy, k nimž byly přirážky
od samosprávy vybírány, činily dohromady
249 milionů. Lze tedy konstatovati celkem 465.4% přirážek
u samosprávných těles. K tomu přistupuje
ještě, podle rozpočtu na rok 1927 vzato, 950
milionů přídělů samosprávě
ze státních daní. Vidíme tedy: S hlediska
poplatnosti má buržoasie se své strany mnoho
důvodů k nepřátelství vůči
samosprávě. Z toho se vysvětluje nepřátelské
chování majetných tříd vůči
samosprávě, které dirigovalo politiku tohoto
státu od jeho vzniku, politiku, která směřovala
zvláště k omezení finanční
pravomoci samosprávy. Volební právo do obcí,
které musely zámožné třídy
povoliti pod tlakem mocného revolučního hnutí
po světové válce, toto všeobecné
rovné volební právo v obcích bylo
pro majetné třídy ještě o důvod
více pro to, aby finanční volnost obecní
správy byla omezena, poněvadž se právem
obávaly, že vstup pracujících tříd
do obecní správy přinese s sebou značné
zvýšení obecních výdajů
na účely národněhospodářské
a sociálněpolitické, především
však kulturní. Z tohoto ducha vznikla finanční
novela z r. 1919, která znamenala již omezení
finanční výsosti obecní správy,
když byly zavedeny tak zvané finanční
komise. Z tohoto ducha vznikl také nový zákon
o financích samosprávných sborů. Ten
znamená za prvé omezení rozpočtu ve
výdajích, za druhé omezení daňových
přirážek pro samosprávu a za třetí
částečnou náhradu přirážek
k přímým daním zvýšením
nepřímých daní, jež vybírá
samospráva.
Tento zákon o samosprávě znamená další
omezení práv volených zástupců
v samosprávě. Znamená v celku vzato, že
se omezuje vliv zástupců volených obyvatelstvem,
obyvatelstvu v samosprávě zodpovědných,
kteří jsou z tohoto důvodu nuceni dbáti
požadavků obyvatelstva, a že se za to nejen zvyšuje
vliv státní byrokracie, byrokratů lidu neodpovědných,
nýbrž dává se rozhodný vliv ve
veškeré samosprávě do ruky vysoké
státní byrokracii, která právě
není ničím jiným než slepým
nástrojem v ruce kapitalistické vlády. Tím
jsme však také dospěli již k politické
stránce této předlohy. S politického
hlediska znamená předloha především
jistotu, že budou provedena opatření nepřátelská
pracujícímu lidu tím, že si buržoasie
zajišťuje aparát, aby celý správní
aparát v její ruce spolehlivě pracoval a
aby v celé správě byly její rozkazy
prováděny také v hospodářském
směru správy. Za druhé je účelem
této správní reformy, aby byl potlačen
odpor pracujících tříd proti stabilisačním
opatřením majetných vrstev. Také pokud
jde o zajištění aparátu v rukách
buržoasie, není tento zákon ničím
novým, nýbrž jenom posledním článkem
- nechci býti tak optimistickým a říci:
korunou, neboť může přijíti ještě
něco horšího - prozatím posledním
článkem takových opatření.
Zásada samosprávy volenými zástupci
nebyla pošlapána teprve německo-českou
občanskou koalicí, nýbrž spíše
již dřívější koalicí
vládní, již tím, že r. 1919 bylo
odstraněno, s jedné strany ovšem, hanebné
privilegované volební právo do zemí
a okresů, avšak v takové formě, že
x bylo vůbec odstraněno všecko volební
právo, že tehdy na místa volených zástupců
pro okresy a země vstoupily jmenované správní
komise, s nimiž to všenárodní vládní
koalice po celou dobu své působnosti protloukala.
Vidíme tedy, že ti, kteří dnes hájí
všeobecné rovné volební právo,
svého času je v samosprávě již
z největší části zrušili.
Zásada samosprávy vůbec byla porušena
již župním zřízením r. 1920
a my musíme si právě ze župního
zřízení z r. 1920, které bylo dílem
agrárně-socialistické koalice, vysvětlovati
nynější zákon o reformě veřejné
správy. Je to do jisté míry v podstatě
dítě tohoto již existujícího
zákona. Již toto župní zřízení
obsahovalo mnoho reakcionářských ustanovení
dnešní předlohy, především
vydání samosprávy do rukou státní
byrokracie, zestátnění veškeré
veřejné správy, pak směšné
postavení volených zástupců ve veřejné
správě, kteří si nesmějí
voliti ani předsedu a v celé řadě
úkolů, jež má správa obstarávati,
nemají do nich co mluviti. Dále ustanovení,
že výkonné orgány nejsou odpovědny
voleným zastupitelstvům, že působnost
těchto je omezena na usnesení ve věcech hospodářských,
na jejichž provedení nemají žádného
vlivu, poněvadž není v ruce jejich, a také
má právo veta byrokrat, který je může
jako předseda uplatniti proti usnesením voleného
zastupitelstva. V tom se jeví žalostná role
tohoto a veškerá jeho potupa. To všechno již
obsahovalo zpátečnické župní
zřízení všenárodní koalice,
a německo-česká vládní koalice
jest v tom směru jenom žačkou koalice všenárodní.
Také zásada výhradné volitelnosti
zástupců byla již prolomena župním
zřízením od r. 1920, neboť v něm
bylo již pro Slovensko učiněno opatření,
aby část župního zastupitelstva a nejdůležitějších
zastupitelstev městských mohla býti jmenována
vládou. Vidíme, že župní zřízení
dýchalo již týmž zpátečnickým
duchem jako tato předloha, při čemž
my ovšem nemůžeme župní zákon
jako prospěšnější a lepší
hájiti proti dnešnímu návrhu. R. 1921
přišla novela k obecnímu zřízení,
která poskytovala vládě právo odníti
obcím nejdůležitější část
jejich působnosti. Vidíme tedy: Této předloze
předcházela celá řada opatření
a tahů, které směřovaly proti samosprávě.
Dnešní koalice pokračuje jenom ve vyjetých
kolejích všenárodní koalice, jenomže
na těchto kolejích postoupila o dobrý kus
dále, než se dostala kdysi všenárodní
koalice.
Pokud jde o druhý politický účel vládní
předlohy, o zlomení odporu pracující
třídy proti stabilisační politice
majetných tříd násilím, opatřeními
policejními, trestními a podobnými, pokud
tedy přicházejí v úvahu předpisy
této správní reformy ve směru policejně
trestním a Prügelpatentu, které ještě
budou doplněny zvláštním zákonem
- můžeme si již dnes učiniti představu,
jak tento zákon bude vypadati - pak i zde jest předloha
jenom důsledným pokračováním
politiky, která v tomto státě od jeho vzniku
byla prováděna, politiky policejních brutalit,
které se již v době všenárodní
koalice při různých příležitostech
hromadily tak, že nebyly dosud ještě předstiženy
dnešní koalicí německo-českou.
Poukazuji na zákon na ochranu republiky a na tiskovou novelu.
Novela k obecnímu zřízení z r. 1921,
o které jsem se již zmínil, poskytovala již
vládě právo, odejmouti bezpečnostní
službu obcím a úplně ji dáti
do rukou státní policie. Že tato správní
reforma, jak se předloha nazývá, vyrostla
organicky z celé dosavadní politiky, kterou sledují
vlády v tomto státě, a že je organickým
pokračováním veškeré této
dosavadní politiky, to nutno konstatovati k její
charakterizaci, avšak také ke zjištění
odpovědnosti za předlohu, kterou se nyní
zabýváme. Nejde jenom o odpovědnost buržoasie,
u níž je tato snaha a politika samozřejmostí.
Jest zřejmo, že buržoasie se snaží
vybudovati svoji třídní vládu a přiostřiti
ji proti třídě dělnické, ale
jde o zjištění odpovědnosti těch
dělnických stran, které po léta dělaly
takovou politiku se zástupci stran občanských,
které vedly část proletariátu cestou
stabilisační politiky na cestu upevnění
kapitalistického hospodářského řádu
a tím třídního panství buržoasie
a občanského státu. Buržoasie, která
právě byla takovou stabilisační politikou
zesílena, poněvadž byla posílena její
hospodářská posice a tím ovšem
i posice politická, její politická moc, bude
nyní, kdy je důsledkem takového mocného
zesílení sama u vlády, důsledně
pokračovati v této politice stabilisační
a podporovati její tendenci. Chce této stabilisační
politice nasaditi korunu a nynější předloha
jest tedy zostřením všeho toho, co se v tomto
státě v tom směru dosud stalo. Poněvadž
druzí řečníci naší strany
budou míti ještě příležitost
zabývati se jednotlivými stránkami této
předlohy, chci zdůrazniti jenom věci nejdůležitější.
Předpisy vládní předlohy, jež
obsahují zrušení dosavadního župního
zřízení a rozdělení žup
a obnovují starou zemskou správu, jsou především
namířeny proti jakékoliv myšlénce
na národnostní samosprávu menšinových
národů ve státě a v druhé řadě
směřují k tomu, aby byly vytvořeny
pokud možno velké nepřehledné správní
aparáty s nesmírným počtem úřednictva,
neboť čím větší jest úřednický
aparát, tím mocnější jest ovšem
také panství byrokracie v tomto aparátě.
Pro Čechy to znamená, že myšlenka národnostní
samosprávy nesmí existovati ani v klamné
formě obou tak zvaných německých žup,
českolipské a karlovarské, že i toto
potěšení bylo národnostním menšinám
vzato. I tyto obě župy byly by zřejmě
při absolutní bezvlivnosti a bezmocnosti volených
zástupců podle župního zákona
vším jiným než národnostní
samosprávou. Pokud jde o Moravu a Slezsko, spojení
obou těchto zemí v zemi jedinou neznamená
nic jiného, než aby bylo zabráněno nesmírnému
nebezpečí, že ve slezské zemské
správě nemohla býti česká většina.
Tato zásada byla již také uskutečněna
zřízením župním, neboť i
to odstraňuje již také ono nebezpečí
a trhá zemi slezskou, rozdělujíc ji společně
s územím moravským na dvě různé
župy. (Předsednictví převzal místopředseda
Slavíček.)
Pokud jde o Slovensko, zde se nejvíce ukazuje podvodný charakter tohoto zákona.
V odůvodnění, které podal zpravodaj
dr. Kramář, a ve článku včerejšího
vydání "Národní Politiky"
mluví se důsledně o zemi Slovenské,
mluví se o tom, že se stává Slovensko
zemí tím, když se odstraňují
župy a místo nich nastupuje právě slovenská
zemská správa. V Čechách, na Moravě
a ve Slezsku se úzkostlivě zdůrazňuje,
poněvadž přece ústava, jak známo,
obsahuje paragraf, že zemské sněmy přestávají
existovati, že tedy přestává staré
historické zemské zřízení,
že tato zemská zastupitelstva nemají býti
zemskými sněmy. Na Slovensku však jdou příslušníci
především klerikální slovenské
strany ľudové, strany Hlinkovy, na lov s tvrzením,
že správní reforma dává jim slovensky
zemský sněm. Vidíme tedy, že tatáž
zastupitelstva v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku nejsou zemskými sněmy, na Slovensku však
najednou mají jimi býti. Ve skutečnosti nejde
o nic jiného, než že na místo několika
žup má nastoupiti jediná župa slovenská.
Důležito je, že toto župní zastupitelstvo,
které bude pro celé Slovensko jediným a jednotným,
nebude míti ani tolik pravomoci jako dosavadní zastupitelstva
župní. Pozorujeme-li to třeba jen s hlediska
správní autonomie, jest to pro Slovensko zhoršením
proti dosavadnímu stavu. To vyplývá již
z toho, že druhá správní instance byla
přeložena ze Slovenska do Prahy.
Podobný, avšak ještě horší
podvod provádí se s tím územím,
které v ústavě pojmenováno bylo Podkarpatskou
Rusí, aby jeho skutečná etnografická
souvislost s Ukrajinou byla jaksi úředně
škrtnuta. Pan ministr spravedlnosti Mayr-Harting odpovídaje
v těchto dnech právě na interpelaci, zahrál
si na ochránce ústavní jednoty Československé
republiky a prohlásil, že je se státoprávního
stanoviska zcela v pořádku, když označení
"Podkarpatská Ukrajina", které jest přece
etnograficky jedině správné, jest zakázáno
a v tisku se konfiskuje takřka jako velezrada proti Československému
státu. (Výkřiky na levici.)
Pokud jde o Podkarpatskou Ukrajinu a Slovensko, vidíme
zde, jakou cenu mají sliby a podpisy politiků občanského
státu, a právě tato předloha správní
reformy potvrzuje, že pánové Kramář
a jíní, kteří jsou za tuto správní
reformu odpovědni, avšak i druzí, kteří
již ve všenárodní koalici nechali bez
povšimnutí požadavek Podkarpatské Ukrajiny
o splnění smluvních slibů a přímo
zákonem jazykovým nebo jazykovým nařízením
tuto autonomii šlapali, učili se u onoho geniálního
politika, jehož čtyřsté výročí
smrti bylo slaveno 22. června a kterého veškerý
občanský tisk líčil jako výlupek
špatnosti, poněvadž odhaloval zásady vládního
umění panujících tříd
se vší brutální upřímností
a pravdou. Čteme-li v 18. kapitole Machiavelliho "O
knížeti": "Každému jest jasno,
že jest chvalitebné, zachovává-li kníže
své slovo a jde-li svou cestou rozšafně a bezelstně.
Avšak zkušenost dnešních dnů nás
učí, že jenom ta knížata stala
se mocnými, která brala věrnost a víru
lehko a dovedla druhé klamati a podváděti,
a že s těmi, kdož poctiv plnili své závazky,
dopadlo to špatně. Chytrý kníže
nesmí tedy dodržovati svého slibu, škodí-li
mu to, anebo když se změnily poměry, za jakých
slib dal", a čteme-li potom, že k porušení
slibu náleží samozřejmě také
záminka, když Machiavelli píše o knížeti
a o slibu od něho daném: "Nebude mu nikdy také
scházeti záminky, aby porušení slova
okrášlil" - pak musíme přiznati,
že Machiavelli byl přímým učitelem
všech těch, kteří založili tento
stát, kteří ho dosud spravovali, kteří
jsou odpovědni za jeho ústavu, za jeho zákony
a za celou jeho vládu. (Souhlas a potlesk komunistických
poslanců.)