Pátek 24. června 1927

Námitky, které byly činěny v nynější debatě i v projednávání ve výborech nebo i v subkomisi, týkají se ponejvíce generální klausule, které jsem se již dotknul a to §§ 2, 10, 12, 13, 14 a 38.

V §u 2 má býti přistižena nekalá reklama. Tam se praví: "Kdo veřejně učiní nebo

rozšiřuje o poměrech vlastního nebo cizího podniku údaje, které jsou způsobilé oklamati a pod." Myslím, že toto ustanovení je nutné se zřetelem na to, že právě reklama to je, která kolikráte postihuje druhého soutěžitele, výrobce nebo obchodníka, který nemá tolik finančních prostředků, aby mohl takovou reklamu, i nekalou, sobě zaplatiti a svému podniku tímto způsobem zjednávati větší odbyt.

Pokud se týče §u 3, zlehčování, musím zde uvésti, že zlehčováním jest také pomluva a hanění zboží jednoho soutěžitele druhým a pod. způsoby, které v dnešním obchodním styku staly se tak používanými, že řádný soutěžitel v zájmu ochrany tohoto ustanovení nezbytně potřebuje.

Pokud se týče §u 5, bylo zde naznačeno, že při podplácení jest nebezpečí, kdyby snad některý zaměstnanec obdržel darem tužku nebo malý předmět, že by tím vydal se v nebezpečí, že bude podle §u 5 stíhán pro podplácení. Již důvodová zpráva vládního návrhu sama uvádí tyto obavy na pravou míru, poněvadž mluví vždy o určitých prospěších, které by takový soutěžitel podplácením se snažil získati, ale na druhé straně si musíme býti vědomi, že takové podplácení v praktickém, výrobním a obchodním životě se děje, že poctivý soutěžitel právem si na to stěžuje a že v zájmu veřejné mravnosti jest, aby takové podplácení bylo znemožněno.

U §u 12 bylo si stěžováno také na to, že ohroženi jsou tím ti zaměstnanci, kteří by takovou úplatu přijali. Také důvodová zpráva již na to reaguje, poukazujíc k tomu, že jen v tom případě, kdyby takovýto zaměstnanec přijal úplatu, a ne snad nějaké podarování běžné, a tato úplata měla znamenati získání určité výhody pro podplácejícího, je možno použíti ustanovení tohoto paragrafu i proti zaměstnanci.

Pokud se týká §u 13, kde jde o porušování a využívání obchodních a výrobních tajemství, zde právě vládní návrh byl doplněn odstavcem 3, který se snaží uvésti na pravou míru obavy, že by prozrazení takového výrobního tajemství mělo za následek poškození dotčeného výrobce. V odstavci 3 výslovně se ustanovuje, že tyto předpisy nevztahují se na používání znalosti a zručnosti, kterých zaměstnanec neb učeň nabyli v pravidelném postupu své činnosti s vůlí zaměstnavatele v jeho podniku konané. Tedy zde jde jen o ochranu zvláštních tajemství, které ten neb onen podnik, ať tovární nebo živnostenský, pílí a snažením svého majitele získal. Stavíme-li se při posuzování otázek v našem obchodním a výrobním světě na jedno stanovisko, pak myslím, že je to nedostatečné a musíme se postaviti na stanoviska obou dvou činitelů, kteří tímto paragrafem jsou dotčeni, t. j. na stanovisko výrobce i zaměstnance Jak na druhé straně k tomu přijde výrobce, který svou pílí a svým přičiněním získá určitou výhodu ve své výrobě, nějaký vynález atd., který jeho výrobek činí prodejnějším, eventuelně levnějším, když použije ve své živnosti nějakého zaměstnance, kterému prozradí toto zvláštní tajemství, které je jeho majetkem jeho vlastní zásluhou nabytým, aby měl býti vydán nebezpečí, že druhý jeho soutěžitel prostě přeplatí jeho zaměstnance a že tak výhody, kterých si dotyčný mnohdy dlouholetou prací a snahou dobyl, mají býti zaplacením a převedením zaměstnance pro podnik ztraceny. Zde nejde mnohdy o výrobce bohatého, zámožného, nýbrž o výrobce malého, u něhož ztráta takového zvláštního výrobního tajemství znamenala by nejen jeho poškození, ale i ohrožení životní existence jeho i jeho rodiny. Když tedy sám osobně si dovedl takové tajemství zaopatřiti, pak nevím, jakým právem druhý mohl by je prozraditi a tím obrati jej o plod snažení a práce mnoha bezesných nocí.

Pokud se týče §u 14, tedy zdá se mi, že ustanovení tohoto paragrafu bude potřebovati opravy, poněvadž zde máme zvláštní případy, kdy je nutno míti ohled na tak zv. domácké pracovníky. Ovšem, zde § 14 se vztahuje na zaměstnance jakékoliv kategorie. Kdyby to byl dělník, který je v závodě zaměstnán po celou pracovní dobu a pak vyhledával práci ještě vedle toho a tím škodil svému zaměstnavateli, tedy domnívám se, že v tom případě dotčený zaměstnavatel, který dává práci a zaměstnání takovému zaměstnanci, zasluhuje určité ochrany. Ovšem, tato ochrana nemá býti taková, aby nepoškodila dělníka. V tomto případě myslím v prvé řadě domáckého dělníka, který následkem toho, že je špatně placen svým zaměstnavatelem a že kolikráte jeho zaměstnavatel nedá mu tolik práce, aby mohl vydělati na živobytí a existenci své rodiny, je tímto způsobem nucen, aby vyhledával a přijímal eventuelně práci také od druhého zaměstnavatele. Zde právě v dorozumění dovolíme si učiniti návrh, aby za slovo "zaměstnanec" bylo pojato ustanovení "vyjma domáckého dělníka" vzhledem na kategorii těch nejubožejších, poněvadž se domníváme, že ti, kteří musejí pracovati mimo závod podnikatele a výrobce, opravdu se zřetelem na jejich výdělky a mzdy zasluhují toho ohledu, aby nebyli tímto paragrafem šikanováni.

Pokud se týče §u 38, o kterém zde již bylo mluveno, kde jde o případ, kdy není jednání zaměstnance trestné, bylo poukazováno na to. že je zde určitá pilulka. Domnívám se, že je to dalekosáhlejší, poněvadž je zde vysloveno ustanovení, že žádný, kterému by hrozilo propuštění, nebo který jedná z rozkazu svého zaměstnance, trestnosti nepodléhá. Také pokud se týče výše trestu, podařilo se ve výboru a subkomisi, že ustanovení to bylo sníženo.

Při projednávání každého zákona dojdeme k tomu, kdybychom přísně a do detailů zákon ten rozebírali, že na jedné straně snad prospěje určité vrstvě, ale na druhé straně musíme vzíti zřetel na zájmy a na dalekosáhlejší ochranu těch, o které jde, a rozšiřovati to v tom smyslu, abychom chránili pokud možno zájmy širší veřejnosti, byť by snad v některých případech menšina tím utrpěla.

Poněvadž po tomto zákonu proti nekalé soutěži, zvláště u výrobců malých, živnostníků a obchodníků bylo po léta voláno, domníváme se, že plníme jen svoje povinnosti, jestliže tento zákon se stane skutkem a jestliže také my pro některá ustanovení, která jsou přijatelná, budeme při konečném jeho hlasování také hlasovati.

Domníváme se, že to činíme jak v zájmu těchto malých podnikatelů, tak i v zájmu konsumentů, poněvadž i oni budou tímto zákonem chráněni. Domníváme se, že plníme tím svoji povinnost i v zájmu lepšího a snazšího obchodování, ke kterému zákon tento značně přispěje. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Muna. Uděluji mu slovo.

Posl. Muna: Zákon o nekalé soutěži je v podstatě zákonem protisociálním. Otázka vzájemné konkurence a soutěže řeší se tímto zákonem v neprospěch konsumentů a tudíž v neprospěch dělnické třídy. Zájmy jednotlivých podnikatelů-soutěžitelů jsou stavěny nad zájmy širokých vrstev konsumentů. Je charakteristické, že pánové, kteří jinak vždy hájí stanovisko, že hybnou pákou pokroku a hospodářského podnikání jest iniciativa jednotlivcova, kteří jsou odpůrci podnikání kolektivního ať v té či oné formě, v tomto případě považují za nutné klásti meze podnikání jednotlivce. Toto stanovisko by bylo chvalitebné, kdyby předloha měla na zřeteli zájem širokých vrstev, kdyby těmto širokým vrstvám skýtala ochrany před dryáčnickým a nekalým podnikáním. To se však neděje. Naopak všechny návrhy oposice, směřující k tomu, aby zákon chránil konsumenty, byly v rozpočtovém výboru zamítnuty s podotknutím, že nejde o ochranu konsumentů, nýbrž o vzájemný poměr soutěžitelů. Bylo mluveno o tom, že pro ochranu konsumentů stačí občanský zákon, že je zde zákon trestní, že tedy není třeba poskytnouti zvláštní ochrany konsumentům v tomto zákoně. Zvláště p. kol. Netolický mluvil o tom, že zákon tento má chrániti slušného podnikatele před podnikatelem neslušným a nesvědomitým. Vážení pánové, z předlohy tohoto zákona vysvítá, že se bude díti pravý opak, že zákon tento bude chrániti podnikatele nesvědomitého a neslušného proti podnikateli slušnému a solidnímu.

V zákoně se praví: "Kdo dostane se v hospodářském styku v rozpor s dobrými mravy soutěže jednáním, způsobilým poškoditi soutěžitele, může býti žalován, aby se zdržel takového jednání a odstranil závadný stav jím způsobený; věděl-li pak, nebo musil-li věděti, že jednání jeho je způsobilé poškoditi soutěžitele atd."

O otázce dobrých mravů již zde bylo mluveno. Již zde bylo mluveno o tom, je-li to dobrý mrav, když na př. celý náš veřejný život je prolezlý korupcí, úplatkářstvím atd. a když vidíme, že nic se proti tomu nepodniká. Naopak, vidíme celou řadu případů, že státní návladnictví konfiskuje časopisy, že státní návladnictví a soudy stíhají redaktory, kteří právě poukazují na korupci, kterou prolezlý je celý náš veřejný život.

Je faktem, že je řada věcí, které způsobují nekalou soutěž. Nekalé soutěže se dopouští řada podnikatelů a zaměstnavatelů, kteří nedodržují zákon o osmihodinové době pracovní, zákon o nedělním klidu, ustanovení kolektivních smluv a kteří místo řádně placených dělníků drží si řadu učňů, kterým vůbec nedávají žádnou mzdu, které vykořisťují a následkem toho vykořisťování laciné síly učňů jsou potom schopni soutěžiti s podnikatelem, který dodržuje předpisy o osmihodinové době pracovní, o nedělním klidu, kolektivní smlouvu atd. Zde je viděti, že není tímto zákonem chráněn slušný podnikatel, slušný zaměstnavatel proti tomu neslušnému, nýbrž naopak. Když jsme ve výboru navrhovali, aby stíhán byl na základě tohoto zákona podnikatel, zaměstnavatel, který nedodržuje předpisy zákona o osmihodinové době pracovní, o nedělním klidu, který nedodržuje kolektivní smlouvy atd., byl tento náš návrh zamítnut a tím bylo dokumentováno, že zákonem nemá býti chráněn slušný podnikatel, nýbrž že tento zákon má chrániti toho nesvědomitého, neslušného proti tomu slušnému podnikateli. Ve výboru mluvil jeden z pánů německých poslanců strany živnostenské o tom, že nekalé soutěže dopouští se také ten, kdo vrhá na trh výrobky za tak zv. "Schleuderpreise", t. j. prodává za babku, zkrátka prodává pod cenou. Položme si otázku, jakým způsobem může někdo vrhati na trh zboží pod cenou. Jen tím způsobem, když neplatí suroviny, neplatí účty, nebo když vykořisťuje nadměrně pracující síly. A právě toto nadměrné vykořisťování umožňuje nesvědomitým zaměstnavatelům a podnikatelům nekalou soutěž. Tedy kdyby měl zákon fakticky chrániti slušného podnikatele proti těm neslušným, potom by nemohli pánové ve vládní většině zamítnouti náš návrh, nýbrž musili by tento návrh přijmouti, poněvadž fakticky jen tak, když budou chráněni i slušní zaměstnavatelé před těmi neslušnými, když budou nuceni dodržovati zákon o osmihodinové pracovní době, když budou nuceni uznávati kolektivní smlouvy a podle nich platiti, jen potom nebudou moci provozovati nekalou soutěž.

V §u 2 máme ustanovení, které poněkud divně kontrastuje s heslem presidenta republiky, že pravda vítězí. Neboť v odst. 3 tohoto paragrafu se praví, že "způsobilé oklamati mohou býti i údaje správné, hledíc k jejich zvláštní úpravě". Tedy, pánové, zde se dává do zákona ustanovení, že vůbec nesmí říci někdo ani pravdu, kdyby tato pravda mohla poškoditi některého soutěžitele. Podívejme se, jak to bude v praksi vypadati. Dělnické výrobní družstvo, na př. Dělnické pekárny, upozorní konsumenta, že výroba zboží u některého soukromého podnikatele děje se způsobem nehygienickým, že na př. v pekařském nebo uzenářském závodě atd. je nečistota, kdežto v závodě druhém, družstevním závodě dělnickém, děje se výroba hygienickým způsobem. To je pravda, to je fakt, ale jestliže dělnické výrobní družstvo oznámí tuto pravdu veřejnosti, jestliže veřejnost na to upozorní, dopouští se nekalé soutěže a může býti stíháno, poněvadž upozorňuje na pravdu, která by mohla konkurenta, soutěžitele, poškoditi. Ve výboru bylo mluveno také o tom, že na př. může onemocněti některý podnikatel a když někdo upozorní na to, že v tom neb onom podniku, v rodině toho neb onoho podnikatele vypukla nemoc, je to sice pravda, ale když se to konsumenti dovědí, nebudou tam choditi i nakupovati. Pánové, když já si jdu koupiti na př. kabát, tedy nepotřebuji nádavkem bacila tuberkulosy. Když si jde někdo koupiti k pekaři rohlík, nepotřebuje nádavkem spalničky. Tedy zde místo, aby se chránila veřejnost a zájmy širokých vrstev konsumentských, odsunují se stranou a nad zájmy širokých vrstev konsumentských staví se zájem jednotlivého podnikatele.

Zákonem tímto omezuje se také svoboda tisková, poněvadž ve smyslu §u 3 mohou býti žalováni redaktoři, případně vydavatelé listů, kteří uveřejnili zprávy, v nichž se spatřuje porušení zákona o nekalé soutěži. Tedy prosím, i ta u nás naprosto spoutaná svoboda tisku má býti ještě více omezena, má býti znemožněna kritika jednotlivých zaměstnavatelů, jednotlivých podnikatelů, tito mají býti chráněni i tímto zákonem, aby o tom, co se v závodě děje, jaké jsou tam poměry, veřejnost se ničeho nedověděla.

Bylo již zde mluveno o ustanovení §u 38, o jeho nemorálním ustanovení, bylo zde již mluveno taktéž o tom, že ustanovením o zrazování obchodního a výrobního tajemství znemožňuje se odborná prakse, odborná kvalifikace dělníků nebo jiných zaměstnanců. Vidíme tedy, že ani takový zákon, o němž by se mohlo říci, že dělnictvo nemá na něm přílišného zájmu, neobejde se bez protisociálního ostří. My jsme kromě toho taktéž proti ustanovení §u 45, aby přestupky tohoto zákona mohly býti trestány cestou administrativní. V důsledku toho, že celý duch zákona je protisociální, protidělnický, budeme hlasovati proti předloze. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Tichi. Uděluji mu slovo.

Posl. Tichi (německy): Slavná sněmovno! Právem konstatoval pan kol. dr Samek, že dlužno velice litovati, že široká veřejnost projevuje tak málo zájmu na uzákonění tak velkého díla, jakým jest zajisté zákon proti nekalé soutěži. Můžeme si připomenouti jen jednání kdysi ve starém Rakousku a také v Německu při uzákonění této věci, víme, že to byl tehdy veškerý tisk, jenž se touto otázkou vážně zabýval, že to byla i celá veřejnost, ve které povstala takřka literatura zaujímající stanovisko k této otázce.

Postačitelný zákon proti nekalé soutěži jest dlouholetým požadavkem řemeslníků a kupců slovenský stát jest po této stránce jedním z posledních evropských států, který dnes přistupuje k zákonné úpravě nekalé soutěže, okolnost, která opět působila nesnáze při uzavírání mezinárodních obchodních styků.

V Německu již před 30 lety vytvořili takový zákon, který byl sice r. 1909 doplněn. také ve starém Rakousku znovu se zabývali touto vážnou hospodářskou otázkou a v roce 1907 parlament projednával stejný zákon, ale neusnesl se na něm. Od té doby také v republice Rakouské byl vytvořen dobrý zákon proti nekalé soutěži.

Že jest naléhavě zapotřebí zákona proti nekalé soutěži, nemohou popírati ani ti, kteří se domnívají, že podle jisté soustavy a zásady dlužno bojovati proti všemu, co se tvoří v oboru zákonodárství k ochraně živností a obchodu.

Podporovány zvláště poměry za války a po válce vžily se často zvyky, jejichž nesolidní ráz obchodní svět sice pociťuje, jenž také působí velkou škodu, proti němuž však podle platného zákonodárství nedá se bohužel nic dělati.

Nelze nic namítati proti tomu, když podnikatel užije všech prostředků, které se mu zdají účelnými a působivými, aby si získal pokud možno největší počet zákazníků, i když jeho obchodování jest pro jiného podnikatele sebe nepříjemnější. Ale v boji sil, který se při tom rozvíjí, dochází častěji k přehmatům, jimiž se soutěž stává nekalou soutěží, jež pak vrhá temné stíny na každou výdělečnou činnost. Takovým způsobem jednání trpí značně solidní podniky, které neužívají podobných praktik, a pro svou solidnost jsou hmotně poškozovány a připravovány o zákazníky, s nimiž počítaly. Proto musejí býti v mezích zákona vytvořeny hranice svobodné soutěže a vítáme, že nynější vláda konečně jednou tuto otázku vážně projednává.

Zákon proti nekalé soutěži nemá jen přibíjeti na pranýř každé nesolidní obchodní jednání, nýbrž má také pečovati, aby pachatel byl potrestán a nahradil škodu, byla-li solidnímu obchodníku způsobena.

A domníváme se, když zákon proti nekalé soutěži bude v tomto duchu nejen držán, nýbrž také vykládán, že pak s ním musejí souhlasiti také zástupci spotřebitelů a musejí jej uvítati, poněvadž i oni musejí míti zájem na tom, aby byli solidně obslouženi a aby jim nebyla způsobena škoda nesolidními praktikami.

Zabývám-li se nyní předloženým návrhem zákona, musím konstatovati, že se zákon celkem opírá o zákony rakouské a německé, které dlužno považovati za vzorné a které jsou to nejlepší, co dosud bylo vykonáno v oboru tak neobyčejně těžké zákonité materie. Byli bychom si jen přáli, aby návrh obsahoval pokud možno všechna ustanovení uvedených zákonů našich sousedních států, dlužno však konstatovati, že se to nestalo, bohužel nikoliv ve prospěch návrhu.

Naším cílem při boji proti nekalé soutěži jest bojovati proti nesolidním činnostem v obchodním životě a v hospodářství vůbec, dostati se jim na kobylku a zajistiti ochranu solidního obchodníka.

Zákon, jenž tak hluboko zasahuje do našeho hospodářského života a jehož ustanovení se obracejí k nejširším a nejrozmanitějším vrstvám obyvatelstva, nemůže býti dosti přehledný. Musí mu lehce porozuměti každý neodborník bez právní pomoci a zákon musí mu poskytovati uklidňující vědomí, že se jeho pomoci bude moci rychle a bez velkých útrat ubrániti proti zakázaným činnostem nekalého soutěžitele.

První návrh ministerstva obchodu z roku 1922 byl vybudován na zásadě tak zvané výlučné všeobecné klausule, t. j. nevypočítával jistého počtu určitě definovaných skutkových povah nekalé soutěže a spokojil se s tím, že bojoval proti nim všeobecně. Hospodářské sbory a také my odmítli jsme tehdy tento návrh, poněvadž všeobecná klausule byla by přinesla do judikatury něco neurčitého a roztažitelného. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.)

Vláda se nyní v tomto návrhu rozhodla pro smíšenou soustavu, kromě všeobecně definované všeobecné klausule, vypočítává zcela určité typické případy nekalé soutěže, jež chce potírati. Zákon potírá především nekalou reklamu, která podle naší zkušenosti, je-li nesolidně vybudována, může způsobiti těžkou škodu solidnímu obchodníkovi.

Zákon zakazuje také nesprávné označování původu zboží a trestá také toho, jenž za účelem soutěže činí nebo rozšiřuje o poměrech svého soutěžitele údaje způsobilé poškoditi podnik a jmenuje to zlehčováním.

Kdo zneužívá podnikových značek nebo zevnějších zařízení podniku za účelem soutěže, jest rovněž trestný. Zákon staví pod trestní sankci také toho, kdo podplácí osobu ve službách jiného podniku, aby z toho dosáhl hospodářského prospěchu.

Jedním pro dnešní hospodářský boj neobyčejně důležitým ustanovením jest, že porušování a využívání obchodních a výrobních tajemství zaměstnanci jest trestné. V tomto případě jest trestný nejen ten, který používá zaměstnance k takovému zneužívání, nýbrž i sám zaměstnanec. Dále jest rovněž trestný zaměstnanec nějakého podniku, přijatý výlučně pro tento podnik, který však zároveň pracuje pro podnik konkurenční.

Zákon zabývá se dále ustanoveními o nároku na náhradu škody a o soudní příslušnosti.

Důležitým ustanovením jsou předpisy o údajích počtu, míry a váhy nebo původu zboží. V tomto oboru dělo se velké zneužívání nejen na škodu soutěžitele, nýbrž zvláště na škodu spotřebitele.

Zákon zakazuje také tak zvané lavinové obchody a vyhovuje, i když ne úplně, přáním obchodníků po odstranění a trestání tak zvaných premiových obchodů.

V mezích projednávání dosáhli jsme rozličných doplnění zákona, zvláště důležitou jest změna §u 114, lit. i) živn. řádu. Dosud byla usnesení společenstev pro určité obyčeje, zvyky a novoty, které překážely věcné soutěži mezi členy společenstva, čistě problematického rázu, kdežto podle dnešního znění zákona a po změně uvedeného paragrafu živnostenského řádu taková usnesení, byla-li schválena zemskou politickou správou a řádně vyhlášena, mohou býti trestána jako přestupky podle živnostenského řádu. Byli bychom si přáli, aby byly bývaly do zákona pojaty i přestupky živnostenského řádu, které shrnujeme pod pojmem hudlaření a které jsou jistě nekalou soutěží a musejí býti označeny jako nesolidní obchodní praktiky, bohužel nebylo to možno. Shrnujíce vše musíme uznati, i když zákonem proti nekalé soutěži nebyla splněna všechna naše přání, že tento zákon jest jedním z nejlepších zákonů, na nichž se tato sněmovna usnesla a proto budeme hlasovati pro tento zákon. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava jest skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Chalupníka, Kleina, dr Dérera a soudr.:

§ 1 budiž škrtnut.

2. Eventuální návrh posl. Chalupníka, Kleina, dr Dérera a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí §u 1, navrhujeme znění:

"Kdo úmyslně dostane se atd...."

3. Pozměňovací návrh posl. Muny a soudr.:

V §u 1 za slova "soutěžitele" v třetí řádce buďtež vsunuty věty: "zejména kdo porušuje kolektivní smlouvu v místě nebo obvodu platnou, kdo zaměstnává nepoměrně veliký počet učňů a kdo platí nepoměrně nízké mzdy, jež nemohou dostačiti k existenci".

4. Doplňovací návrh posl. Kirpalové a soudr.:

V §u 1 budiž po slově "soutěžitele" vsunuto "spotřebitele nebo zaměstnance".

Jako druhý odstavec budiž vloženo ustanovení:

"Spory ze služebního nebo pracovního poměru nespadají pod ustanovení tohoto zákona."

5. Doplňovací návrh posl. L. Wenzela a druhů:

Jako nové §§ 2 až 4 buďtež vložena tato ustanovení a § 2 a následující zprávy buďtež přečíslovány na § 5 a následující.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP